Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Ohjeistakaa mua seuraavalle tasolle?


Susimies
2960 viestiä

#1 kirjoitettu 24.05.2011 07:40 Muok:25.05.2011 18:41

Elikkä vasta viikko sit aloin purkittamaan ja lisäämään tänne omaa musaani eikä aijempaa kokemusta äänenkäsittelystä oikeestaan ollut joten kuulostaa melko raa'alta, toivoisin alottelijalle tarpeeks selkeitä ohjeita miten alusta loppuun teette biisinne? kerron miten tähän asti oon näitä itse tehny:

NAUHOITUS: Sony Vegas Pro (pystyy tallentaa MP3 muodossa lopullisen valmiin paketin ja tällä oon tehny aina videot ni helppo käyttää)

ÄÄNENKÄSITTELY: Audacity (normalisoi, vastaääni, ekvalisaattori)
kannattaako vastaääntä käyttää ja miten toi ekvalisaattori muiden mielestä kannattaa laittaa jos kyseessä on räppiosuus?

MASTEROINTI: En ymmärrä alkuunkaan miten tää pitäis hoitaa mä vaan korvaan vegasiin käsittelemättömien äänipalkkien paikalle ne mitkä oon audactyllä jotenki koittanu hiova. Ja kuuluuko masteroida siis koko valmis biisi taustamusaneen kaikkineen vai irrottaa oma ääni siitä ja masteroida vain se?

Kuunnelkaa mun biisejä niin osaatte varmasti kokeneempina kertoo missä mättää ja mikä, mitä tekisitte toisin?
mitä (helppokäyttöisiä) ohjelmia kannattaisi näiden sijaan ehkä käyttää? Autotunesta oon kuullu paljon mut oisin kiinnostunu vain kokeilemaan jossain biisissä sitä t-pain efektiä, kuinkas se saadaan aikaan?



http://www.mikseri.net...

OHJELMAT JOTKA ON VALMIIKSI ASENNETTUNA KONEELLENI:
Sonar 8 Producer Edition
Studio One
Sony Vegas Pro 9
Audacity
Cockos Reaper
PreSonus Studio One Pro 1.6.3
FL Studio 10
Cool Edit Pro 2.1
N-Track

Eli jos neuvotte miten joku asia tehdään jollakin ohjelmalla, mielellään tarkoituksena käyttää jotakin näistä...

Kiitoksia kaikille jo valmiiksi!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 24.05.2011 08:58 Muok:24.05.2011 08:58

Newman Records kirjoitti:

NAUHOITUS: Sony Vegas Pro (pystyy tallentaa MP3 muodossa ja tällä oon tehny aina videot ni helpp käyttää)


Et kai sentään talenna välissä .mp3 muotoon ennen audacity käsittelyä? Jos teet, niin ÄLÄ! Mp3-pakkaus huonontaa äänenlaatua joka kerta kun sen tekee. Siksi se tulikin tehdä vain kerran ennen lopulluista nettijakelua. Muutenkin mikset siirry äänittämänä tuolla Audacityllä? Kätevämpää pitkällä tähtäimellä?

ÄÄNENKÄSITTELY: Audacity (normalisoi, vastaääni, ekvalisaattori)
kannattaako vastaääntä käyttää


Vastaääni?

ja miten toi ekvalisaattori muiden mielestä kannattaa laittaa jos kyseessä on räppiosuus?


Ei ole olemassa mitään "oikeaa" tapaa laittaa EQ:ta. Mikit ovat erilaisia ja äänet ovat erilaisia. Ainoa tapa laittaa EQ: on kuunnella korvilla onko se nyt hyvä. Melkein suosittelisin, että yrittää välttää sitä EQ:n käyttöä.

MASTEROINTI: En ymmärrä alkuunkaan miten tää pitäis hoitaa mä vaan korvaan vegasiin käsittelemättömien äänipalkkien paikalle ne mitkä oon audactyllä jotenki koittanu hiova. Ja kuuluuko masteroida siis koko valmis biisi taustamusaneen kaikkineen vai irrottaa oma ääni siitä ja masteroida vain se?


Masteroinnilla tarkoitetaan jo määritelmällisesti sitä koko valmiin biisin säätämistä. Melkein suosittelisin että jätätisit sen väliin. Korkeintaan joku pieni limitteri siihen hiomaan pahimmat piikit pois.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 24.05.2011 09:20

Hieman pahahan sitä on tietenkin lähteä muita neuvomaan, kun itse ei ole saanut vuosiin ulos mitään julkaisukelpoista, mutta muutamia suuntaviivoja kuvittelisin kuitenkin voivani antaa. Muut voivat korjailla sikäli, kun näkevät tarpeelliseksi.

Aivan alkuun on todettava, että unohda masterointi ainakin hetkeksi. Kappaleesi ei tule hyötymään masteroinnista juuri lainkaan, jos muut elementit eivät ole kohdillaan. Todennäköisesti kehityt ääniteknikkona enemmän, jos siirtäisit masterointiin käyttämäsi ajan kappaleesi kunnolla miksaamiseen. Kunnolla miksattu kappale ei välttämättä edes tarvitse minkäänlaista masterointia, ellei se sitten ole menossa esimerkiksi cd-levylle. Jonkinlainen kevyehkö loppulimitointi saattaa riittää hyvinkin pitkälle.

Kiinnostavampi kysymys olisi mielestäni kuitenkin: miten kehittyä muusikkona?

Harjoittelu lienee olennaisin avain tähän — jatkuva musiikin tekeminen. Erinäisiltä sivustoilta kuten Sound On Soundilta saattaa myös löytyä jotain eteenpäin auttavaa ohjeentynkää. Jonkin sopivalta vaikuttavan musiikkilehden irtonumeron ostaminenkaan ei välttämättä mene täysin hukkaan, jos lehden sivuilta löytyy vaikkapa jonkinlainen aloittelijaopas.

Myös itselleen sopivat työkalut, tässä yhteydessä ehkäpä ennen muuta sopiva sekvensseriohjelma, ovat olennaisessa roolissa, jotta musisointi tuntuu mielekkäältä, eikä ala turhauttaa ainakaan laitteiston rajoitteiden takia. Mistä tulikin mieleen, mitä sekvensseriä käytät?

Käytännön vinkeistä sanoisin, että vaikka kappaleissasi tuntuu muuten olevan peruselementit jotakuinkin kohdillaan: löytyy taustaa kaikenlaisine jousineen, bassoineen ja rytmikuvioineen; löytyy vokaalia, tuplausta ja ties mitä pikkukikkailua, voisi kokonaisuus pysyä ainakin vokaalien osalta paremminkin kasassa. Jonkinlainen kompressori saattaisi auttaa ainakin hieman. Yksi helppokäyttöisimmistä ilmaisista on Audio Damagen näppärä Rough Rider jolla saattaisit saada tasattua kappaleesi vokaaliraitoja melko vaivattomastikin, kunhan hahmotat edes auttavasti, mitä olet tekemässä. On olennaisinta muistaa, että millekään kompressorille ei ole olemassa ns. "sopivia arvoja", vaan kaikki säädöt täytyy aina tehdä kappalekohtaisesti ja äänimateriaaliin suhteutettuna. Preset-asetukset kannattaa hylätä alkuunsa.

Hyvä aloituslähtökohta on vääntää kaikki Rough Riderin säätimet nollille. Nosta tämän jälkeen Sensitivity (muissa kompressoreissa useimmiten nimellä Threshold) jonnekin kello 12-14 välimaastoon. Seuraavaksi korota Ratio-asetusta noin kello 9 tienoille. Rough Riderin keskiössä sijaitsevan viisarin pitäisi nyt alkaa liikahdella vokaaliraidan mukana. Huomaa, että tämä mittari on nimetty "Gain Reduction", mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että suurimmat viisarin nytkähdykset viittaavat voimakkaimpien äänten vähennettyyn äänenvoimakkuuteen. Tällöin, luonnollisesti, hiljaisemmat äänet alkavatkin kuulostaa muihin suhtautettuina hieman äänekkäämmiltä, jolloin koko vokaaliraidan yleinen äänenvoimakkuus tasautuu. Kovat äänet kuuluvat edelleen, mutta myös hiljaisemmat nousevat kuuluviin. Mistä pääsemmekin seuraavaan kompressoinnin vaiheeseen: Makeup.

Säädä Makeup-säädintä sen verran, että saat kompressoimalla menetetyn äänenvoimakkuuden jotakuinkin takaisin entiselleen. Tämän jälkeen jäljellä on enää Attackin ja Releasen säätäminen jotakuinkin kohdilleen. Attack kannattaa lähtökohtaisesti pitää hyvin pienenä, mutta jos koet käsittelemäsi materiaalin hyötyvän suuremmista arvoista, mikään ei estä sinua. Releaselle hyvä arvo on vokaaleissa useimmiten jossain matalan tai keskimatalan tienoilla, mutta kuten jo alussa painotin, millekään näistä ei lopulta ole mahdollista antaa mitään kaikkeen materiaaliin pätevää sääntöä.

Suosittelen Rough Rideria ensimmäiseksi kompressoriksi sen takia, että se on yksinkertainen, peruslaadukas, eikä siinä ole hirveää määrää poukkoilevia lukemia, vaan käyttäjä joutuu luottamaan korviinsa. Aloittelijalle se on muutenkin hyvä neuvo. Korviinsa luottamisessa auttaa tietenkin alkuun hyvä kuulokepari ja heti sen jälkeen kunnollinen monitorointikaiutinratkaisu, mutta ainakin kaiutinhankintoja suosittelen vielä lykkäämään ainakin hetkellä.

Rahaa ei vältämättä tarvitse musisontiharrastuksen aloittamiseen, mutta kehittymisesi myötä se tulee kyllä liki väistämättä vastaan jossain vaiheessa.

Mutta niin, toivottavasti näillä pääset ainakin hieman eteenpäin. Ja muista: harjoittele, harjoittele ja harjoittele! Tee, tee ja tee! Niillä eväillä jokainen muusikko tai minkä tahansa harrastaja ylipäätäänkin kehittyy.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#4 kirjoitettu 24.05.2011 10:09 Muok:24.05.2011 10:15

ei kyllä mä audacityä varten tallennan wavina lopuk sit vasta MP3 muodossa.
Audacityllä oisin halunnu hivenen lisätä kaikua mutta jostain syystä softa lataa kaikua
oman arvionsa mukaan puolisen tuntia, onks se kaikilla noin hidas en oo jaksanu ootella.
mylly jota käytän on kyllä melkoisen tehokas, vuosi sitten itse rakenneltu.

sekvenssi, mikä se on? eli en ilmeisesti käytä sitä ollenkaan..

ja koska vastaääneen vastattiin kysymysmerkillä sitä ei ilmeisesti ole järkeä käyttää?

toi Rough Rider pitää kyl hankkia heti eikö kohta, kiitoksia vihjeestä!

entäs toi limitteri onks sekin erillinen ohjelma ja minkäs nimisiä niitä ois?

ja kyllä tässä tulee tehtyä ja kokeiltua, varmaan lopulta opittuakin..

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#5 kirjoitettu 24.05.2011 10:30 Muok:24.05.2011 14:27

aijaaa ok pitää sit tutkii netistä jotai ohjeita mite sen saa käyttöö kyl mä oon aika nörtti mut nää äänenkäsittely softat on jotai ihan uutta ja ihmeellistä...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 24.05.2011 11:00

Newman Records kirjoitti:

sekvenssi, mikä se on? eli en ilmeisesti käytä sitä ollenkaan..


Sekvensseri on se ohjeloma jolla säveliä ladotaan siihen ja joka sitten soiottaa synia tai virtyuaalisyniä. Jos nauhoitat kaikki äänet koneen ulkopuolelta oikeilla soittimilla (tai laulat/räpäytät), niin sitä ei toki tarvita.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#7 kirjoitettu 24.05.2011 11:53 Muok:24.05.2011 11:54

Nauhoitus: Reaper
Miksaus: Reaper
Masterointi: Reaper

+ Luet kasan kirjoja ko. aiheista niin eiköhän se siitä

ainiin ja muistat treenata oppimaasi.

GxBx muokkasi viestiä 11:53 24.05.2011

tosiaaan audacity on huono miksaamiseen, koska nuppeja ei voi väännellä reaaliajassa.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#8 kirjoitettu 24.05.2011 14:23

kiitoksia älykkäistä vastauksista, taidanpa hankkia ja kokeilla tuota reaper ohjelmaa ja pitää alkaa opiskelee tota limiterin ja sekvensserin käyttöö, molemmat kuulostais siltä mitä mun biisit oikeesti kaipaa...

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#9 kirjoitettu 24.05.2011 14:31

larzma kirjoitti:
Mut onha audacityssakin säädin millä eri juttui voi säätää...


Joo, vola ja pannaus. "jee"

mut joo fyysinen mikseri vie ihan 100-0

Fyysiset mikserit on kalliita ja epäkäytännöllisiä softaympäristössä.

Toi on toi reaper mulle iha uus tuttavuus, pitää katella Kiitti vinkistä, vaikken itse pyytänytkää

eipä kestä ! Reaper on tosiaan ilmanenkin, vieläpä ihan laillisesti

^ Vastaa Lainaa


J-Salminen
1238 viestiä

#10 kirjoitettu 24.05.2011 14:48

GxBx kirjoitti:
Reaper on tosiaan ilmanenkin, vieläpä ihan laillisesti



Ei ole ilmainen ohjelma. Selkeesti sanotaan heti ohjelmaa käynnistäessä ettei ole ilmainen. 30 pvä saa käyttää ilmaiseksi _laillisesti_. Tämän jälkeen tulee maksaa. Hinta ei nyt ole paha. Tällä hetkellä kotia maksaa lisenssi n 30e (alennuksessa) ja sit kesän lopulla hinta taas se normaalit n 50e..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 24.05.2011 14:51 Muok:24.05.2011 14:52

J-Salminen kirjoitti:

Selkeesti sanotaan heti ohjelmaa käynnistäessä ettei ole ilmainen. 30 pvä saa käyttää ilmaiseksi _laillisesti_. Tämän jälkeen tulee maksaa.


Näin juuri. Todetaan nyt vielä, että jos ei maksa, niin ohjelman käytettävyys ei muutu mitenkään. Sen takia monet pitävät sitä ilmaisena.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#12 kirjoitettu 24.05.2011 14:55

realiteetin hukannut kirjoitti:

Ite en välitä oikein miksata reaperilla vaan ite hoidan sen FL Studiolla.


Mikset?

Ja joo, audacityssä on se vähän huonompi homma, että se vaatii tuohon miksaamiseen sitä teknistä osaamista paljon enemmän ko ei kuule samantien, mitä mikäkin nuppi tekee.

Totta, ja väittäisin että harvassa ovat ne prot jotka pystyvät kerralla laittamaan oikeat asetukset ilman referenssiä. Kyllä nekin tykkää nuppia vääntää.

Melkein neuvoisin kyseistä henkilöä käyttämään ensin EQ-> Kaiku ketjua ja ottaa selville, mitä tuo kompressori tekee. Sitte kun älyää mitä mikäki asetus kompurassa tekee, niin voi käyttää sitä kompuraa ennen EQ:ta tasaamaan ne vokaalit, ennen ko osaa kompuraa käyttää, niin kannattaa melkein automaatiolla tehä tuo homma. Mutta en tiedä miksaamiseen on monta erilaista kikkaa ja hyvään lopputulokseen pääsee monilla eri keinoilla, esim. en itsekkään välttämättä kompressoria tuohon väliin tunge

joo siis Comp - EQ - Reverb -ketjusta kannattaa varmaan lähteä liikkeelle.

Kompuran toiminnasta ja käytöstä löytyy paljon ohjeita mm. internetistä.Tässä yksi.


Ja tärkeintä tosiaan masteroinnissa on moniala kompressori/limitteri, muuta ei oikein edes siinä hommassa tarvita, jos hommat on hoitanu miksaus puolella oikein.

Multiband compressor, EQ ja Stereo Enhancer, niin pääsee alkuun.

Jos instrumentaali on huono sitä voi tuolla monialakompressorilla koittaa vähän kompensoida.

Paska on paskaa vaikka sen litistäiski. Huonon biisin masteroiminen tekee sen luultavasti vaan huonommaksi, koska aikaisempia työvaiheita ei ole toteutettu riittävän hyvin.

En kyllä ala antamaan vinkkejä ko itsekkin hoidan tuon homman vähän arvailemalla, kun ei mulla niin tarkkaa tuo masterointi itellä ole.

Joo ei tuosta masteroinnista kannata alkuun murehtia. Riittää että miksaa hyvin ja limitoi niin ettei klippaa. Hirveää lyttäyslimitointia kannattaa kuitenkin välttää, koska se kuulostaa biisistä riippumatta paskalta.

^ Vastaa Lainaa


Arhebeatz
141 viestiä

#13 kirjoitettu 24.05.2011 15:10

Newman Records kirjoitti:
kiitoksia älykkäistä vastauksista, taidanpa hankkia ja kokeilla tuota reaper ohjelmaa ja pitää alkaa opiskelee tota limiterin ja sekvensserin käyttöö, molemmat kuulostais siltä mitä mun biisit oikeesti kaipaa...


Äkkiä tulkitsemalla tähän vaan sanon että siis yleensä sekvensseri = hardwaresekvensseri tai musiikintekosofta, vaikka nyt Cubase tai FL Studio, muitakin on. Limitteri = efekti jolla (tietääkseni) rajotetaan ylin desibelimäärä mitä se sallii toistettavan. (?) Kuulosti hassulta että limitteri ja sekvensseri on just ne mitä sun biisit tarttee Ite sanoisin ennemminkin että eka opetellaan käyttämään sitä ohjelmaa millä tehdään vaikkapa biitit ja murehditaan efekteistä sitten myöhemmin. Tottakai, itellekkin jälkiviisautena, molemmat vois opetella samalla. Vähän offtopicin rajamailla.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#14 kirjoitettu 24.05.2011 15:22

joo no siis ne nyt oli kaks ensimmäistä asiaa mitä tästä threadista poimin taltee, toki on loputon lista asioita missä voi aina parantaa mut puhuttiinki vaa ohjelmista millä biisit tehää ja niiden ominaisuuksista

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 24.05.2011 18:07

Mie ainaki ite säädin aika pitkää eri VST:tten kanssa ennenkun tajusin lähtee ihan nollasta liikkeelle ja opetella ihan semmosen EQ + Kompressori + Kaiku ketjun (ja siis eri järjestyksissä) toiminnan sillein että sain mieleistä lopputulosta. Nuo on kumminkin miulla ainakin ne yleisimmät miksausjututa (no ok, volume ja pan tietysti myös).

Sen jälkeen huomasi ettei ole tajunnut aiemmin oikeastaan juurikaan mitä on ollut tekemässä.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#16 kirjoitettu 24.05.2011 18:55

tarkottaahan tuo EQ just ekvalisaattoria vai mikäs se olikaan?

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#17 kirjoitettu 24.05.2011 18:57

Newman Records kirjoitti:
tarkottaahan tuo EQ just ekvalisaattoria vai mikäs se olikaan?



joo

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#18 kirjoitettu 24.05.2011 19:32

hienoa

^ Vastaa Lainaa


JokuOuto
52 viestiä

#19 kirjoitettu 25.05.2011 09:26

Onhan sulla jo oikea ote tosta hommasta.. Mutta itse asiaan, eli siis lopputuloshan on aina sitä parempi mitä paremmin saat äänes taltioitua. Tee vaikka niin, että rajaat kertosäkeen kohan niin, että se soi vaan kertosäkeen paat vaikka 5sekunttia ennen kertosäkeen alkua niin ehit ottaa happea ennen osuuden alkua ja räppäät vain ja ainoastaan sen kertosäkeen ja yritä saada jo äänittäessä mahdollisimman paljon "mahtia" siihen. Ja äänitä se vaikka 10kertaa ja säästä aina se edellinen, jotta voit sitten vertailla mikä kuulostaa ilman jälkikäsittelyä parhaalta, kun olet sen tehnyt pidä vaikka hieman taukoa ja jatka räppäämällä ensimmäinen säe ja tekstin määrästä ja biitin temposta riippuen jaa se vaikka kahteen osaan ja räppää taas useampaan kertaan ne osat ja vertaa taas mikä kuulostaa ilman sitä käsittelyä parhaalta. Tauon paikka ja sitten teet 2säkeelle samalla tavalla ku ensimmäisellekkin ja halutessa taas tauko ja sitten 3säe edellisten tapaan. Todennäköisesti sulla on nyt tavallaan biisi kasassa biitistä kertseihin ja verseihin vailla sitä pientä napautusta ja lopullista viilausta vaille johon aikaisemmat vastanneet on jo antaneet kelpo vinkkejä.

!!!!!!Ja tämä mun vinkkihän ei siis liity siihen jälkikäsittelyyn vaan edesauttaa sitä! !!!!!!

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 25.05.2011 10:07 Muok:25.05.2011 10:50

realiteetin hukannut kirjoitti:
Ja tärkeintä tosiaan masteroinnissa on moniala kompressori/limitteri, muuta ei oikein edes siinä hommassa tarvita, jos hommat on hoitanu miksaus puolella oikein. Jos instrumentaali on huono sitä voi tuolla monialakompressorilla koittaa vähän kompensoida. En kyllä ala antamaan vinkkejä ko itsekkin hoidan tuon homman vähän arvailemalla, kun ei mulla niin tarkkaa tuo masterointi itellä ole.


Ei ehkä pitäisi alkaa sekoittaa aloittelijaa monialakompressoreilla, vaikka periaatteessa oikealla suunnalla oletkin. Ammattimasteroija puolestaan saattaisi vetäistä tuollaisen yksinkertaistuksen innoittamana melkoisen monologin siitä, mitä kaikkea masterointi todellisuudessa vaatiikaan.

Mutta niin, kuten jo ensimmäisessä viestissäni Newman Recordsille sanoinkin: unohda se masterointi ainakin näin alkajaisiksi! Jonkin kevyillä asetuksilla käytetyn yksinkertaisen limitterin pitäisi olla aivan tarpeeksi kesyttämään liialliset tasojen ylitse hyppimiset, mutta mielestäni kappaleesi kuulostivat siltä osin olevan jokseenkin kohdillaan. Jos olet edelleen limitteriä vailla, suosittelen kokeilemaan vaikkapa George Yohngin ilmaista W1 Limiteriä.

JokuOuto esitti edellisessä viestissä hyvän huomion siitä, että lopputuloshan kuulostaa [vokaaleissa] sitä paremmalta, mitä paremmin raaka äänitystyö on tehty. Olen täysin samaa mieltä. Mitä enemmän panostat äänitystilanteen akustiikkaan sekä äänityslaitteiston laatuun ja oikeaoppiseen käyttöön, sitä paremmalta tulevat vokaaliraitasi kuulostamaan. Myös nauhoittamiseen löytyy internetin syövereistä moninaisia oppaita. Valitettavasti en muista tältä istumalta ensimmäistäkään poikkeuksellisen hyvää.

Mitä ekvalisaattoreihin tai taajuuskorjaimiin tai EQ:hun tulee, käytä niitä erittäin varovaisesti. Kelvolliselta kuulostavan raidan voi saada huolimattomasti ekvalisoimalla kuulostamaan täysin käyttökelvottomalta kuralta. Ja vaikka tietäisitkin, mitä ekvalisoidessasi vokaaliraitaa teet ja haluat saavuttaa, on pelkällä ekvalisoinnilla tehtävien parannusten määrä lopulta varsin rajallinen. Mutta niin, jos kaipaat hyvää EQ-VST:tä, on mielestäni jokseenkin turha lähteä etsimään Reaper-plugineja kauempaa. ReaEQ on paras, johon olen törmännyt ja se on ilmainen. Toki, on olemassa joitain tarkoituksellisesti signaalia värittäviä tai lämmittäviä ekvalisaattoreita, ja monet vannovat niiden nimiin, mutta ne ovat ehkä hieman myöhemmällä ajalle.

Toivottavasti tämä auttaa taas edes hieman eteenpäin. Ai niin, jos kokeilet tuota Reaperia, tulevat nuo pluginit kaiketi siinä mukana, jolloin tuon paketin lataaminen erikseen ei ole tarpeen.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#21 kirjoitettu 25.05.2011 13:48

nauhotin aamulla uuven biisin ja nyt kiitos mikserin porukoiden osasin vähän paremmin jo miksata tän. kerron mitä tein ja pistän linkin biisiin ni sanokaapa onko jo parempi "laatuista" ? ja kahta viimestä viestii en lukenu ku vasta nyt, hyviä neuvoja niisssäkin!!

1. siirrän netistä lataamani MP3 muodossa olevan taustan/biitin sony vegas proohon, sitten alan räppäämää sen päälle. sitten sama uudestaan eli tuplaan sen koska tykkään siitä aivan valtavasti (pitäs kyl rajottaa jo sen käyttöä)

2. poistan biitin että jää pelkkä räppäys, sit tallennan sen wav muotoon ja avaan sen Audacityllä.

3. Audacityllä tein tällä kertaa DELAY, LIMITER, COMPRESS (järjestystä en muista)

4. korvaan sony vegas proossa aijemmin nauhoittamani räppiosuuden tällä miksatulla versiolla, sitten palautan MP3 muodossa olevan biitin ja näin onkin jo valmista, jotain loppuspiikkiä lisäsin vielä hätäsesti ilman miksailuja, sitten tallennan MP3 muodossa biisin ja lataan sen mikseriin.

LOPPUTULOS:
http://www.mikseri.net...

KYSYMYKSIÄ:
Teinkö oikein kun poistin biitin miksauksen ajaks vai pitääkö se koko paketti miksata, jälkikäteen ajateltuna se kuulostais jotenkin järkevältä... mites se on?

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#22 kirjoitettu 25.05.2011 15:07

ok eli seuraavilla kerroilla kokeilen vaikka kummallakin tavalla, silleenhä sen kuulee kummin on parempi!

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#23 kirjoitettu 25.05.2011 15:13

Newman Records kirjoitti:
3. Audacityllä tein tällä kertaa DELAY, LIMITER, COMPRESS (järjestystä en muista)


En oikeen tiiä mikä idea tossa ketjussa on, vaikka ne laittais mihin järjestykseen.

anyways, koitappa lataa toi Reaper. Sillä voit nauhottaa räpit biitin kera ja miksata ne siinä heti. Ei tartte mitään exporttailuja välissä. Ja koita vokaaliraidan effekteihin:
1: reaComp
2: reaEQ
3: reaVerb

Suosittelen.

Teinkö oikein kun poistin biitin miksauksen ajaks vai pitääkö se koko paketti miksata, jälkikäteen ajateltuna se kuulostais jotenkin järkevältä... mites se on?


Niin... Yleensä miksauksessa on ideana saada se kokonaisuus soundaamaan hyvältä. Eli tässä tilanteessa ne räpit sopimaan siihen taustaan (jos on valmistausta niin sitä on paha enää miksata/muokata).
Miten voit tietää miltä kokonaisuus soundaa jos et pysty kuuntelemaan sitä miksatessasi?

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#24 kirjoitettu 25.05.2011 15:17

Newman Records kirjoitti:
ok eli seuraavilla kerroilla kokeilen vaikka kummallakin tavalla, silleenhä sen kuulee kummin on parempi!


Esimerkiksi tuossa Reaperissa pystyy sooloomaan raitoja, kuten vaikkapa vokaalit, joten niitä voi miksata ja monitoroida yksin. Toiminto käytännössä siis hiljentää kaikki muut projektin raidat. Sitten kun tarvittavat säädöt on tehty voi raidan soolo-namiskan ottaa pois päältä ja kuunnella kokonaisuutta ja miksata lisää. Kuten sanottu, ideanahan on saada ne räpit ja biitti toimimaan yhdessä.

^ Vastaa Lainaa


katai
2108 viestiä

#25 kirjoitettu 25.05.2011 15:21

Jos tunnet Vegasin ennestään, niin pääset pitkälle pelkästään sillä. Perusmiksaus (eri raitojen yhdistäminen niin että tuloksena on yksi stereoraita) pitäisi sillä onnistua ainakin tämän videon perusteella.

Reaper on joltain osin Vegasin kaltainen, siinä vaiheessa kun tiedät mitä voit ja et voi tehdä Vegasilla kannattaa tutustua Reaperin mahdollisuuksiin. Nykytilanteessasi uskoisin pelkän Vegasin riittävän hyvin äänenkäsittelyn perusasioiden opettelemiseen. Alkuvaiheessa ei kannata häslätä noiden muiden listaamiesi ohjelmien kanssa ellet tiedä tarkalleen miksi tarvitset niitä. Menee ikä ja mielenterveys kun yrittää tajuta eri softien työnkulkuja ymmärtämättä mihin ne ovat suunniteltu ja mitä yrittää niillä tehdä.


Newman Records kirjoitti:
2. poistan biitin että jää pelkkä räppäys, sit tallennan sen wav muotoon ja avaan sen Audacityllä.
3. Audacityllä tein tällä kertaa DELAY, LIMITER, COMPRESS (järjestystä en muista)

Tuo on yksittäisen raidan efektointia, ei miksaamista. Yksinkertaisesti jaettuna: efektoinnissa muutetaan äänen luonnetta halutun fiiliksen saamiseksi, miksauksessa taas eri raidat sovitetaan yhteen toistensa kanssa. Efektoinnissa käytetään mitä tahansa äänenmuokkauskeinoja, miksaamisessa taas päätyökalut ovat ekvalisaattori, kompressori ja limitteri.

Masterointi on se vaihe jossa esteettisesti valmis (fiilis kohdallaan ja miksaus tehty hyvin) biisi säädetään sopimaan levitysformaatin vaatimuksiin ja/tai sopimaan taajuustasapainoltaan levyn muihin biiseihin. Nykyään masteroinnilla monesti tarkoitetaan pelkästään sitä, että biisin havaittu äänentaso nostetaan mahdollisimman voimakkaaksi. Aloitusvaiheessa masteroinnilla ei kannata vaivata päätään, riittää että master-kanavassa on limitteri joka estää signaalin säröytymisen.

Jos englannin lukeminen sujuu edes jotenkuten, etsi Googlesta, Youtubesta ym. äänenkäsittelyn tutoriaaleja (mieluiten tekemäsi genreen liittyviä) ja lue käyttämiesi ohjelmien ohjeet niiltä osin mitä ominaisuuksia käytät. Säästät hemmetisti aikaa kun ei tarvitse sohia softien valikoissa sokeasti.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#26 kirjoitettu 25.05.2011 16:00 Muok:25.05.2011 16:01

GxBx kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
3. Audacityllä tein tällä kertaa DELAY, LIMITER, COMPRESS (järjestystä en muista)


En oikeen tiiä mikä idea tossa ketjussa on, vaikka ne laittais mihin järjestykseen.

anyways, koitappa lataa toi Reaper. Sillä voit nauhottaa räpit biitin kera ja miksata ne siinä heti. Ei tartte mitään exporttailuja välissä. Ja koita vokaaliraidan effekteihin:
1: reaComp
2: reaEQ
3: reaVerb

Suosittelen.

Teinkö oikein kun poistin biitin miksauksen ajaks vai pitääkö se koko paketti miksata, jälkikäteen ajateltuna se kuulostais jotenkin järkevältä... mites se on?


Niin... Yleensä miksauksessa on ideana saada se kokonaisuus soundaamaan hyvältä. Eli tässä tilanteessa ne räpit sopimaan siihen taustaan (jos on valmistausta niin sitä on paha enää miksata/muokata).
Miten voit tietää miltä kokonaisuus soundaa jos et pysty kuuntelemaan sitä miksatessasi?


itse asiassa "hankin" tuon reaperin eilen ja se on nyt asennettuna mutta suoraan sanottuna en osaa käyttää sitä. Sony Vegas Pro ja Audacity on tällä hetkellä ne ohjelmat joita osaan käyttää, eihän se tietysti oo ku itseopiskelua ja kokeilua, jos reaper tosiaan on niin hyvä yritän seuraavan projektin valmistaa sillä, pitää vaan löytää jotku rautalangasta väännetyt askel askeleelta ohjeet.

Reaperin kun alottaa se pyytää valitsemaan audio asetukset, oon niin amatööri etten osaa valita mikä noista bit rateista on se paras/oikea? 16, 24 vai 32 ? Ja biitin kanssa teen siis miksauksen tästä eteenpäin?

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#27 kirjoitettu 25.05.2011 16:02

neokoo kirjoitti:
Jos tunnet Vegasin ennestään, niin pääset pitkälle pelkästään sillä. Perusmiksaus (eri raitojen yhdistäminen niin että tuloksena on yksi stereoraita) pitäisi sillä onnistua ainakin tämän videon perusteella.

Reaper on joltain osin Vegasin kaltainen, siinä vaiheessa kun tiedät mitä voit ja et voi tehdä Vegasilla kannattaa tutustua Reaperin mahdollisuuksiin. Nykytilanteessasi uskoisin pelkän Vegasin riittävän hyvin äänenkäsittelyn perusasioiden opettelemiseen. Alkuvaiheessa ei kannata häslätä noiden muiden listaamiesi ohjelmien kanssa ellet tiedä tarkalleen miksi tarvitset niitä. Menee ikä ja mielenterveys kun yrittää tajuta eri softien työnkulkuja ymmärtämättä mihin ne ovat suunniteltu ja mitä yrittää niillä tehdä.


Newman Records kirjoitti:
2. poistan biitin että jää pelkkä räppäys, sit tallennan sen wav muotoon ja avaan sen Audacityllä.
3. Audacityllä tein tällä kertaa DELAY, LIMITER, COMPRESS (järjestystä en muista)

Tuo on yksittäisen raidan efektointia, ei miksaamista. Yksinkertaisesti jaettuna: efektoinnissa muutetaan äänen luonnetta halutun fiiliksen saamiseksi, miksauksessa taas eri raidat sovitetaan yhteen toistensa kanssa. Efektoinnissa käytetään mitä tahansa äänenmuokkauskeinoja, miksaamisessa taas päätyökalut ovat ekvalisaattori, kompressori ja limitteri.

Masterointi on se vaihe jossa esteettisesti valmis (fiilis kohdallaan ja miksaus tehty hyvin) biisi säädetään sopimaan levitysformaatin vaatimuksiin ja/tai sopimaan taajuustasapainoltaan levyn muihin biiseihin. Nykyään masteroinnilla monesti tarkoitetaan pelkästään sitä, että biisin havaittu äänentaso nostetaan mahdollisimman voimakkaaksi. Aloitusvaiheessa masteroinnilla ei kannata vaivata päätään, riittää että master-kanavassa on limitteri joka estää signaalin säröytymisen.

Jos englannin lukeminen sujuu edes jotenkuten, etsi Googlesta, Youtubesta ym. äänenkäsittelyn tutoriaaleja (mieluiten tekemäsi genreen liittyviä) ja lue käyttämiesi ohjelmien ohjeet niiltä osin mitä ominaisuuksia käytät. Säästät hemmetisti aikaa kun ei tarvitse sohia softien valikoissa sokeasti.


elikkä toistaseks jatkan sony vegas proon ja audacityn kanssa, mutta samalla opettelen käyttämään reaperia ja siirryn siihen kun osaan sitä käyttää sujuvasti.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#28 kirjoitettu 25.05.2011 22:26

Newman Records kirjoitti:
neokoo kirjoitti:
Jos tunnet Vegasin ennestään, niin pääset pitkälle pelkästään sillä. Perusmiksaus (eri raitojen yhdistäminen niin että tuloksena on yksi stereoraita) pitäisi sillä onnistua ainakin tämän videon perusteella.

Reaper on joltain osin Vegasin kaltainen, siinä vaiheessa kun tiedät mitä voit ja et voi tehdä Vegasilla kannattaa tutustua Reaperin mahdollisuuksiin. Nykytilanteessasi uskoisin pelkän Vegasin riittävän hyvin äänenkäsittelyn perusasioiden opettelemiseen. Alkuvaiheessa ei kannata häslätä noiden muiden listaamiesi ohjelmien kanssa ellet tiedä tarkalleen miksi tarvitset niitä. Menee ikä ja mielenterveys kun yrittää tajuta eri softien työnkulkuja ymmärtämättä mihin ne ovat suunniteltu ja mitä yrittää niillä tehdä.


Newman Records kirjoitti:
2. poistan biitin että jää pelkkä räppäys, sit tallennan sen wav muotoon ja avaan sen Audacityllä.
3. Audacityllä tein tällä kertaa DELAY, LIMITER, COMPRESS (järjestystä en muista)

Tuo on yksittäisen raidan efektointia, ei miksaamista. Yksinkertaisesti jaettuna: efektoinnissa muutetaan äänen luonnetta halutun fiiliksen saamiseksi, miksauksessa taas eri raidat sovitetaan yhteen toistensa kanssa. Efektoinnissa käytetään mitä tahansa äänenmuokkauskeinoja, miksaamisessa taas päätyökalut ovat ekvalisaattori, kompressori ja limitteri.

Masterointi on se vaihe jossa esteettisesti valmis (fiilis kohdallaan ja miksaus tehty hyvin) biisi säädetään sopimaan levitysformaatin vaatimuksiin ja/tai sopimaan taajuustasapainoltaan levyn muihin biiseihin. Nykyään masteroinnilla monesti tarkoitetaan pelkästään sitä, että biisin havaittu äänentaso nostetaan mahdollisimman voimakkaaksi. Aloitusvaiheessa masteroinnilla ei kannata vaivata päätään, riittää että master-kanavassa on limitteri joka estää signaalin säröytymisen.

Jos englannin lukeminen sujuu edes jotenkuten, etsi Googlesta, Youtubesta ym. äänenkäsittelyn tutoriaaleja (mieluiten tekemäsi genreen liittyviä) ja lue käyttämiesi ohjelmien ohjeet niiltä osin mitä ominaisuuksia käytät. Säästät hemmetisti aikaa kun ei tarvitse sohia softien valikoissa sokeasti.


elikkä toistaseks jatkan sony vegas proon ja audacityn kanssa, mutta samalla opettelen käyttämään reaperia ja siirryn siihen kun osaan sitä käyttää sujuvasti.


sillä erotuksella että lopeta nyt hyvä mies siinä audacityssä miksaaminen. Sitä kannattaa käyttää korkeintaan raitojen siistimiseen (leikkeleminen ym.) ellei vegas tuohon taivu.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7644 viestiä
Luottokäyttäjä

#29 kirjoitettu 26.05.2011 08:18

Newman Records kirjoitti:
ja koska vastaääneen vastattiin kysymysmerkillä sitä ei ilmeisesti ole järkeä käyttää?

pikemminkin, että mitä tarkoitat vastaäänellä ja miten aiot hyötyä siitä miksatessa?

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#30 kirjoitettu 26.05.2011 10:47 Muok:26.05.2011 10:47

realiteetin hukannut kirjoitti:
veezay kirjoitti:
pikemminkin, että mitä tarkoitat vastaäänellä ja miten aiot hyötyä siitä miksatessa?


Musta tuntuu, että se on vain joku vaiheenkääntö efekti... Tiedäppä siitä


totta puhuakseni ei aavistustakaan mikä se on, mutta ennen nykystä mikkiä mulla oli surkee headphonen mikki käytös ja se vastaääni jotenkin tuntu parantavan äänenlaatua... mut joo unohan sen nyt kokonaan!

^ Vastaa Lainaa


katai
2108 viestiä

#31 kirjoitettu 26.05.2011 12:18

Newman Records kirjoitti:
realiteetin hukannut kirjoitti:
veezay kirjoitti:
pikemminkin, että mitä tarkoitat vastaäänellä ja miten aiot hyötyä siitä miksatessa?


Musta tuntuu, että se on vain joku vaiheenkääntö efekti... Tiedäppä siitä


totta puhuakseni ei aavistustakaan mikä se on, mutta ennen nykystä mikkiä mulla oli surkee headphonen mikki käytös ja se vastaääni jotenkin tuntu parantavan äänenlaatua... mut joo unohan sen nyt kokonaan!

Miten käytännössä teit sen mistä käytit sanaa "vastaääni"? Joku namikka ohjelmassa, tapa pidellä mikkiä jotenkin erikoisesti vai mikä?

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#32 kirjoitettu 26.05.2011 16:32 Muok:26.05.2011 16:37

neokoo kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
realiteetin hukannut kirjoitti:
veezay kirjoitti:
pikemminkin, että mitä tarkoitat vastaäänellä ja miten aiot hyötyä siitä miksatessa?


Musta tuntuu, että se on vain joku vaiheenkääntö efekti... Tiedäppä siitä


totta puhuakseni ei aavistustakaan mikä se on, mutta ennen nykystä mikkiä mulla oli surkee headphonen mikki käytös ja se vastaääni jotenkin tuntu parantavan äänenlaatua... mut joo unohan sen nyt kokonaan!

Miten käytännössä teit sen mistä käytit sanaa "vastaääni"? Joku namikka ohjelmassa, tapa pidellä mikkiä jotenkin erikoisesti vai mikä?


audacityssä painoin EFEKTI ja sieltä VASTAÄÄNI. Audacityn versio on 1.2.6

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#33 kirjoitettu 26.05.2011 16:34 Muok:26.05.2011 16:52

kovasti taitaa olla treenattavaa tuplausten kanssa, pitää oppia olemaan käyttämättä sitä ainakaan koko ajan ja kun käytän ni pitää saada paljon tarkemmi samaan aikaan, monet luulee että mulla on vaan liikaa kaikua mukana vaikken oo laittanu yhtään kaikua... mun tyttö hajotti mun surkeet PC pöytäkaijuttimet ni mulla on nyt vaan (melko hyvät) korvakuulokkeet, ja ne on nauhottaessa aivan loistavat ja lopputulos kuulostaa niistä yleensä ihan OK, mut sitten oon esimerkiks veljeni luona ja se haluu kuunnella mitä oon saanu aikaan niin läppärin kajareista kuulostaa siltä ettei sanoista sa selvää. mistä tuommonen johtuu? onkos se sitten niin että ennen julkaisua on välttämätöntä kuunnella valmis biisi isoista kaijuttimista jotta voi varmasti tietää että kuuluu selkeästi joka tuutista? tänään nauhotin tän ja luulin että kuuluu hyvin sit jouduin taas pettymään ku läppäristä kuuntelin: http://www.youtube.com...

joku kerto myös että jos SSSSSS suhinat käy korvaan ni on joku de-esser toiminto mut en oo semmosta audacitystä löytäny, voiko sen tehä audacityllä?

ja voisko joku selostaa maalaiskielellä mitä nuo DELAY ja COMPRESSOR käytännössä tekee?

^ Vastaa Lainaa


katai
2108 viestiä

#34 kirjoitettu 26.05.2011 16:51

Newman Records kirjoitti:
neokoo kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
realiteetin hukannut kirjoitti:
veezay kirjoitti:
pikemminkin, että mitä tarkoitat vastaäänellä ja miten aiot hyötyä siitä miksatessa?


Musta tuntuu, että se on vain joku vaiheenkääntö efekti... Tiedäppä siitä


totta puhuakseni ei aavistustakaan mikä se on, mutta ennen nykystä mikkiä mulla oli surkee headphonen mikki käytös ja se vastaääni jotenkin tuntu parantavan äänenlaatua... mut joo unohan sen nyt kokonaan!

Miten käytännössä teit sen mistä käytit sanaa "vastaääni"? Joku namikka ohjelmassa, tapa pidellä mikkiä jotenkin erikoisesti vai mikä?


audacityssä painoin EFEKTI ja sieltä VASTAÄÄNI. Audacityn versio on 1.2.6

OK. Audacityn manuaalin perusteella tuo on sama toiminto jota sanotaan yleisemmin vastavaiheeseen kääntämiseksi (phase invert).

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#35 kirjoitettu 26.05.2011 16:53

neokoo kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
neokoo kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
realiteetin hukannut kirjoitti:
veezay kirjoitti:
pikemminkin, että mitä tarkoitat vastaäänellä ja miten aiot hyötyä siitä miksatessa?


Musta tuntuu, että se on vain joku vaiheenkääntö efekti... Tiedäppä siitä


totta puhuakseni ei aavistustakaan mikä se on, mutta ennen nykystä mikkiä mulla oli surkee headphonen mikki käytös ja se vastaääni jotenkin tuntu parantavan äänenlaatua... mut joo unohan sen nyt kokonaan!

Miten käytännössä teit sen mistä käytit sanaa "vastaääni"? Joku namikka ohjelmassa, tapa pidellä mikkiä jotenkin erikoisesti vai mikä?


audacityssä painoin EFEKTI ja sieltä VASTAÄÄNI. Audacityn versio on 1.2.6

OK. Audacityn manuaalin perusteella tuo on sama toiminto jota sanotaan yleisemmin vastavaiheeseen kääntämiseksi (phase invert).


aaaa ok :o mihin tarkotukseen se toiminto sitten on kehitelty?

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7644 viestiä
Luottokäyttäjä

#36 kirjoitettu 26.05.2011 16:55 Muok:26.05.2011 17:08

Newman Records kirjoitti:
audacityssä painoin EFEKTI ja sieltä VASTAÄÄNI. Audacityn versio on 1.2.6

äänen vaiheen kääntäminen ei pitäisi kuulostaa millään tavalla erilaiselta, koska ihmisen korva ei erota äänestä sen vaihetta. ellet oo efektoinu ääniraitaa vastaääniefektin jälkeen jollain sellaisella efektillä, joka muokkaa ääniaaltoa eri tavalla riippuen ääninäytteiden polaarisuudesta, veikkaan pelkkää psykologista efektiä.

aaaa ok :o mihin tarkotukseen se toiminto sitten on kehitelty?

kun summaat kaksi identtistä ääniaaltoa, joista toisen vaihe on käännetty, tuloksena on hiljaisuutta, koska ne kumoavat toisensa. tälle voi keksiä pari eri käyttötarkoitusta, esimerkiksi jos sulla on jostain biisistä vokaaliversio ja instrumentaali, voit biisistä riippuen napata pelkät vokaalit jäljelle. instrumentaaliversiosta puuttuu se ääni, joka kumoaisi vokaaliversiossa olevan lauluraidan vastavaiheisuudellaan.

maanläheisempi esimerkki löytyy vaikkapa virvelin äänityksestä kahdella mikrofonilla, toinen rummun yläpuolella ja toinen alapuolella virvelimaton luona. kun rumpua lyö, yläpuolinen kalvo painuu sisään ja alapuolinen työntyy vastaavasti ulos. jos jomman kumman mikrofonin vaihetta ei käännä, kalvojen värähtelystä johtuva matala kumahdus vaimenee runsaasti, koska ne värähtelevät omiin mikrofoneihinsa lähes vastavaiheessa. kun toisen mikrofonin vaiheen kääntää, ongelma korjaantuu.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#37 kirjoitettu 26.05.2011 17:04

veezay kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
audacityssä painoin EFEKTI ja sieltä VASTAÄÄNI. Audacityn versio on 1.2.6

äänen vaiheen kääntäminen ei pitäisi kuulostaa millään tavalla erilaiselta, koska ihmisen korva ei erota äänestä sen vaihetta. ellet oo efektoinu ääniraitaa vastaääniefektin jälkeen jollain sellaisella efektillä, joka muokkaa ääniaaltoa eri tavalla riippuen ääninäytteiden polaarisuudesta, veikkaan pelkkää psykologista efektiä.

aaaa ok :o mihin tarkotukseen se toiminto sitten on kehitelty?

kun summaat kaksi identtistä ääniaaltoa, joista toisen vaihe on käännetty, tuloksena on hiljaisuutta, koska ne kumoavat toisensa. tälle voi keksiä pari eri käyttötarkoitusta, esimerkiksi jos sulla on jostain biisistä vokaaliversio ja instrumentaali, voit biisistä riippuen napata pelkät vokaalit jäljelle. instrumentaaliversiosta puuttuu se ääni, joka kumoaisi vokaaliversiossa olevan lauluraidan vastavaiheisuudellaan.


hah mun tapauksessa veikkaan tota psykologista efektiä

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#38 kirjoitettu 26.05.2011 18:47

Newman Records kirjoitti:
ja voisko joku selostaa maalaiskielellä mitä nuo DELAY ja COMPRESSOR käytännössä tekee?


nyt vahan oma-aloitteisuutta ja googlea kehiin : P

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#39 kirjoitettu 26.05.2011 18:52

GxBx kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
ja voisko joku selostaa maalaiskielellä mitä nuo DELAY ja COMPRESSOR käytännössä tekee?


nyt vahan oma-aloitteisuutta ja googlea kehiin : P


taidat olla oikees, googlestahan nuo selviää

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#40 kirjoitettu 26.05.2011 18:57

ahaaaa eli Delay on sama kun echo (kaiku)

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu