Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kotistudion peruskamat


Lord_Ebbos

#1 kirjoitettu 28.07.2004 03:03

Eli jonkintasoista kotistudiota ollaan suunnittelemassa, ja kiinnostais kuulla mielipiteitä että mitkähän pitäisi olla ensimmäiset hommattavat laitteet.

Elikkä kunnon tietokone on jo hommattu (pc, ku mac oli hiukan tyyris), ja siinä on softana Cusase, Fruityloops yms. pikkusoftia.

Mikä olisi hyvä audio interface? Olin vähän suunnitellut Mboxia, mutta en ole varma haluanko Pro Tools meininkiä. Pitäisi saada joku hyvä ja halpa interface.
Minkä merkkistä pikkumikseriä suosittelette? Ihan muutamaa kanavaa vaan tarvitsee, ja phantomia.
Mikä olisi sellainen hintalaatu suhteeltaan hyvä konkkamikki?
Mikä etuasteeksi? Tästä haluaisin kuulla kokemuksia. Mitä etuasteita porukka käyttää ja mitä on mieltä? Kuinka paljon maksaa?

Tuossa taisi tullakkin jo ne mitä olen miettinyt, kertokaa että mikä unohtui...

Nauhoitan paljon kitaroita ja laulua, eli äänen puhtaus on todella tärkeää.

^ Vastaa Lainaa


PehmoA
1071 viestiä

#2 kirjoitettu 28.07.2004 03:31

Yks mikä kannattaa myös muistaa on se nauhotus ympäristö. Eli set se olis äänetön niin ettei sieltä tulis mitään ylimääräsiä ääniä. Niin ja et se ois akustisesti passeli. Huonekaikua kun ei pois saa ja mikit sen kuitenkin nauhottavat.

jatkanpas aamulla... nyt on vähän ajatus huonos.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 28.07.2004 10:30

Lord_Ebbos kirjoitti:

Mikä olisi hyvä audio interface? Olin vähän suunnitellut Mboxia, mutta en ole varma haluanko Pro Tools meininkiä. Pitäisi saada joku hyvä ja halpa interface.


Tämä riippuu NIIN hintaluokasta ja siitä montako kanavaa tahdot sisään.

Minkä merkkistä pikkumikseriä suosittelette? Ihan muutamaa kanavaa vaan tarvitsee, ja phantomia.


En ostaisi itse mikseriä, vaan äänikortin, joka ottaa tarpeeksi kanavia sisääns, jotta miksauksen voi tehdä rauhassa ja hartaudella jälkikäteen.

Mikä olisi sellainen hintalaatu suhteeltaan hyvä konkkamikki?


Hyvälaatuisista Rode:lla on monta hyvää mallia... Huonolaatuisemmista halpisvaihtoehdoista pitää aina mainita t.bone.

lainaus]
Mikä etuasteeksi? Tästä haluaisin kuulla kokemuksia. Mitä etuasteita porukka käyttää ja mitä on mieltä? Kuinka paljon maksaa?


Itse käytän DBX Mini Pre putkietusta, ja voin sanoa, että olen tyytyväinen. Suosittelisin kuitenkin jotain transistoripeliä rinnalle, koska putki ei suinkaan aina välttämättä se paras vaihtoehto.

Tuossa taisi tullakkin jo ne mitä olen miettinyt, kertokaa että mikä unohtui...


Hyvä akustinen tila.

Nauhoitan paljon kitaroita ja laulua, eli äänen puhtaus on todella tärkeää.


Joku pätevä yleisäyttöinen mikrofoni... Kuten vaikka Rode NT-1000 olisi noihin hyvä... ja vähän kaikkeen muuhunkin. Jos tahdot nauhoittaa rumpujen peltejä, niin joku nt-5 olisi passeli.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 28.07.2004 10:41

wiren kirjoitti:
Monitorikaiuttimet tarvitaan miksaukseen.

Kitaralle joku pieni (putki)vahvistin, 15-30W, tai isompi jos niistä löytyy puolittaja


Jos puhutaan puhtasti studiokätöstä, niin mitä vähemmän watteja, niin sitä parempi. Tietysti 15w pienempiä putkivahvareita myydään vähän... Mutta jos jotain sellaisen saa, niin kyllä kiva soitella studiossa päätesäröillä korvaystävällisemillä volumeilla.

Teese-itse-miehille todella hyvä sivusto, jos putkivahvistimen rakentaminen kiinnostaa. Halvalla ja yllättävän helpolla itselleen saa tosiaan rakennettua 50-60-luvun putkinupin. Mallit ovat tuolla todella hyviä. Useampaa olen kuullut ja pärjäävät erinomaisesi Vintage Marshaleille ja Voxeille. Ja mikä parasta ne saa usein tehtyä erittäin pienitehoisiksi, jolloin studiossa pääsee tosiaan luukuttamaan niitä pääteastesäröjä.

http://www.ax84.com/

^ Vastaa Lainaa


Mr Dimension
47 viestiä

#5 kirjoitettu 28.07.2004 10:43

Lord_Ebbos kirjoitti:
Eli jonkintasoista kotistudiota ollaan suunnittelemassa, ja kiinnostais kuulla mielipiteitä että mitkähän pitäisi olla ensimmäiset hommattavat laitteet.

Elikkä kunnon tietokone on jo hommattu (pc, ku mac oli hiukan tyyris), ja siinä on softana Cusase, Fruityloops yms. pikkusoftia.

Mikä olisi hyvä audio interface? Olin vähän suunnitellut Mboxia, mutta en ole varma haluanko Pro Tools meininkiä. Pitäisi saada joku hyvä ja halpa interface.
Minkä merkkistä pikkumikseriä suosittelette? Ihan muutamaa kanavaa vaan tarvitsee, ja phantomia.
Mikä olisi sellainen hintalaatu suhteeltaan hyvä konkkamikki?
Mikä etuasteeksi? Tästä haluaisin kuulla kokemuksia. Mitä etuasteita porukka käyttää ja mitä on mieltä? Kuinka paljon maksaa?

Tuossa taisi tullakkin jo ne mitä olen miettinyt, kertokaa että mikä unohtui...

Nauhoitan paljon kitaroita ja laulua, eli äänen puhtaus on todella tärkeää.


Kyllä se Mbox ja Pro Tools on oikeasti TODELLA hyvä värkki, itselläni on Digi002 Rack ja olen enemmän kuin tyytyväinen Pro Tools maailman (sen kanssa kun voi tehdä mitä vaan), laulujen ja kitaroiden äänittämiseen mun mielestä Pro Tools on ihanne ohjelma ( MBox:ssa on vain hivenen vähän sisäänmenoja ).
Behringering pikkumikserit ovat halpoja ja niillä saa ihan hyvää jälkeä aikaiseksi. (itse en kaipaa mikseriä juuri tuon Digi002Rack:n takia)
Röden konkat ovat todella hyvä hintaasa nähden! ( minulla on kaksi kappaletta NT1-A malleja, ja niillä nyt saa äänitettyä mitä vaan )
Etuasteeksi suosittelisin jotain Tl Audion laitteita, ne ovat kyllä kalliita, mutta soundillisesti ihan ykkös laitteita (itse olen ostamassa Tl Audion 5051 Ivory II putkikompuraEq:n, jonkä läpi on hyvä ajaa esim bassoja ja lauluja.)
Kotistudio kaipaa myös hyvät monitorit... ja minähän tietenkin olen Genelecin miehiä (omistan kaksi 1029A:ta, jotka ovat kotistudioon ihan täydelliset, joskin hivenen kalliit), mutta kyllä niitä halvempiakin on olemassa, jotka toimivat vallan mainiosti kotistudiossa (esim. Yamahalta muistaakseni löytyy jotain hyvä malleja, ei vain pysty muistamaan mitä).

TranslationX muokkasi viestiä 10:44 28.07.2004


ainiin... kitara putki vempaimeksi käy mainiosti joku 15 wattinen Vox (ja siinäkin on 10 wattia liikaa), sillä saa todella hyvän soundin skebaan ja on helppo mikittää. (Myös tämmöinen on minulla ostoslistassa)

TranslationX muokkasi viestiä 10:50 28.07.2004

ainiin... (taas)... tuo Mbox on muuten etuaste (phantomit ja kaikki) että sen kanssa ei erillistä etuastetta oikeastaan kaipaa.

^ Vastaa Lainaa


HanginTree

#6 kirjoitettu 28.07.2004 10:57

Jos meinaat putkivahvistimen ostaa niin kustomilla on 12w putkivahvistin ja hinta taisi olla muistaakseni 120e.

Tai sitten jos vahvistimessa pitäisi olla tehoja bändi käyttöön niin voin suositella peaveyn classic 30:sta. Itse ostan tuon peaveyn heti kunhan saan rahaa, ja tehoja riittää myös bändi käyttöön.

Heavyman88 muokkasi viestiä 10:58 28.07.2004

^ Vastaa Lainaa


Asgardao
235 viestiä

#7 kirjoitettu 28.07.2004 18:03

Kannattaa samantien ostaa vähän suurempi mikseri (behringerit on älyttömän halpoja). Loppuu nopeasti pikkumikseristä kanavat kesken, ja sen verran hardwarea, että soitettaessa saa esim. kompuran ja kaiun kuulumaan (mutta joka ei tietenkään nauhoitu). Software monitoring on täysin tuhoon tuomittu yritys yleensä, en suosittele.

Etuasteeksi vaikka joku Artin vehje, niissä on hintalaatusuhde kohdallaan.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#8 kirjoitettu 28.07.2004 22:03

Hyvää settiä tämä ketju. Paria juttua tekee mieli kommentoda.

Kitaran nauhoitus: Jos tässä ei ole tarkoitus rakentaa kotiin timangi-luokan studiota, soittohuoneineen ynnä muineen, kannattaa vakavasti harkita kitaran nauhoitukseen jonkun mallintavan etusen hommaamista. Esmes POD.

Pois se minusta että olisin POD-miehiä, mutta tosiasia on se että tällä tavalla saa varmemmin kohtuullista jälkeä. Tässä se ajaa asiansa. Mikittäminen on niin hitosti kiinni vahvarista, mikistä, mikin kulmasta, huoneen akustiikasta ja auringonpilkuista.

Parhaan soundin toki saa kunnon läjällä + oikealla mikillä ja taidolla, mutta pahimmat sudenkuopat vältetään tällä ja soundi on kuitenkin suht lähellä. Toisekseen varsinkin nuo putkivehkeet ovat merkkikohtaisia yksilöitä. Samasta pelistä harvemmin saa laidasta laitaan "sitä" soundia. Tyyliin yhdestä lähtee hyvä rokkisärö, toisesta metallisurina ja kolmannesta upea puhdas. Samassa putkinupissa nämä harvoin (ainakaan noissa hintaluokissa) samassa ovat. Mallintavalla saa kaikkea.

Anyway, jos kitaralle jotakin mikkiä pitää suositella niin shuren SM-57 on varma ja hyvä työjuhta.

Kitaralle jättäisin muutenkin kaiken käsittelyn tehtäväksi miksausvaiheessa. Kaiut sun muut jopa säröt. Jos näitä lipsahtaa nauhoittaessa liikaa niin pois et saa. Puhtaana ja plugareilla särötettäessä on tietty se soittofiilisongelma

Laululle joku mahdollisimman hyvä konkka ja laadukas putkietunen.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#9 kirjoitettu 28.07.2004 22:12

Mikrofoniksi suosittelen:
Samson C03 Kondensaattorimikrofoni.
DLX myi tämän hintaan 115 euroa, loistava miki eikä hinta ole liikaa tältä laadulta.

Suosittelen myös popfiltteriä jos konkkamikin hankit, onko sinulla jo sellainen vai aiotko ostaa? Suosittelen.

^ Vastaa Lainaa


Asgardao
235 viestiä

#10 kirjoitettu 28.07.2004 22:21

Cornflake kirjoitti:
Hyvää settiä tämä ketju. Paria juttua tekee mieli kommentoda.

Kitaran nauhoitus: Jos tässä ei ole tarkoitus rakentaa kotiin timangi-luokan studiota, soittohuoneineen ynnä muineen, kannattaa vakavasti harkita kitaran nauhoitukseen jonkun mallintavan etusen hommaamista. Esmes POD.

Pois se minusta että olisin POD-miehiä, mutta tosiasia on se että tällä tavalla saa varmemmin kohtuullista jälkeä. Tässä se ajaa asiansa. Mikittäminen on niin hitosti kiinni vahvarista, mikistä, mikin kulmasta, huoneen akustiikasta ja auringonpilkuista.

Parhaan soundin toki saa kunnon läjällä + oikealla mikillä ja taidolla, mutta pahimmat sudenkuopat vältetään tällä ja soundi on kuitenkin suht lähellä. Toisekseen varsinkin nuo putkivehkeet ovat merkkikohtaisia yksilöitä. Samasta pelistä harvemmin saa laidasta laitaan "sitä" soundia. Tyyliin yhdestä lähtee hyvä rokkisärö, toisesta metallisurina ja kolmannesta upea puhdas. Samassa putkinupissa nämä harvoin (ainakaan noissa hintaluokissa) samassa ovat. Mallintavalla saa kaikkea.

Anyway, jos kitaralle jotakin mikkiä pitää suositella niin shuren SM-57 on varma ja hyvä työjuhta.

Kitaralle jättäisin muutenkin kaiken käsittelyn tehtäväksi miksausvaiheessa. Kaiut sun muut jopa säröt. Jos näitä lipsahtaa nauhoittaessa liikaa niin pois et saa. Puhtaana ja plugareilla särötettäessä on tietty se soittofiilisongelma


Hyvä soittofiilis on mielestäni yksi tärkeimpiä tekijöitä, joten suosittelen ehdottomasti oikeata kitarastyrkkaria ja mikitystä. Siinä on fiilistä. Eikä mitään softasäröjä...

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#11 kirjoitettu 28.07.2004 22:36

Asgardian kirjoitti:
Hyvä soittofiilis on mielestäni yksi tärkeimpiä tekijöitä, joten suosittelen ehdottomasti oikeata kitarastyrkkaria ja mikitystä. Siinä on fiilistä. Eikä mitään softasäröjä...


Komppaan toki. Juuri näinhän se on jos haetaan sitä parasta. Ja muutenkin kannattaa tehdä niinkuin parhaaksi kokee.

Pointti oli se että _kotikonstein_ soundit on jokatapauksessa kotikutoiset. Tässä ilmeisesti puhuttiin jonkun demon teosta, eikä miljoonaluokan levytyksestä.

Tällöin olen huomannut että lopputuloksen kannalta 99% samaan päästään em. konstein. Toki jos nauhoittaja on kokenut ja osaa lonkalta ruuvata "sen" soundin, huone on oikein akustoitu, soittovehkeet ovat timangia ja kaveri osaa mikittää kamat juuri oikein niin ero on tietty kaikkien kuultavissa.

Eli se mitä tuossa soittofiiliksessä häviää niin sen usein laadussa voittaa. Painotan vielä että vasta-alkajalle ja kotona. Tämän näkökannan halusin tuoda esiin.

Ja btw: voihan sen signaalin ottaa A/B-boxin kautta sekä linjaan että styrkkariin ja luukuttaa sen minkä kamoista lähtee. Ei kärsi edes fiilis

(OT: Viimeksi kun nauhoitimme lämäsimme 57:n läjän eteen ja se riitti. Kitara, rummut ja basso vedettiin vieläpä kerralla purkiin suht huonon akustiikan omaavassa huoneessa. Timangia tästä ei varmasti tullut, mutta demo on demo. Tulos on kuultavissa täälläkin.)

Cornflake muokkasi viestiä 22:37 28.07.2004

^ Vastaa Lainaa


cozmo1
187 viestiä

#12 kirjoitettu 28.07.2004 22:55

Lord_Ebbos kirjoitti:
Minkä merkkistä pikkumikseriä suosittelette? Ihan muutamaa kanavaa vaan tarvitsee, ja phantomia.


Behrinkeriä väittäsin hyväksi hintaansa nähden.

^ Vastaa Lainaa


Asgardao
235 viestiä

#13 kirjoitettu 28.07.2004 23:04

Cornflake kirjoitti:

Eli se mitä tuossa soittofiiliksessä häviää niin sen usein laadussa voittaa. Painotan vielä että vasta-alkajalle ja kotona. Tämän näkökannan halusin tuoda esiin.


Jos soittofiilis on huono, niin silloin soittaa huonommin. Miten se hyvä laatu voi sen korvata?

Toki riippuu niin äänityspaikasta. Kerrostalossa vahvistin voi tappaakin fiiliksen, kun sitä ei voi kunnolla luukuttaa.

Ja btw: voihan sen signaalin ottaa A/B-boxin kautta sekä linjaan että styrkkariin ja luukuttaa sen minkä kamoista lähtee. Ei kärsi edes fiilis


Hyvä pointti!

^ Vastaa Lainaa


PehmoA
1071 viestiä

#14 kirjoitettu 28.07.2004 23:14

Tekijä kirjoitti:
Mikrofoniksi suosittelen:
Samson C03 Kondensaattorimikrofoni.
DLX myi tämän hintaan 115 euroa, loistava miki eikä hinta ole liikaa tältä laadulta.

Suosittelen myös popfiltteriä jos konkkamikin hankit, onko sinulla jo sellainen vai aiotko ostaa? Suosittelen.


eikö toi popfiltteri ole itsestään selvyys. ei ilman sitä voi vokaaleja nauhottaa.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#15 kirjoitettu 28.07.2004 23:15

Asgardian kirjoitti:
Jos soittofiilis on huono, niin silloin soittaa huonommin. Miten se hyvä laatu voi sen korvata?


Mun pointti on edelleenkin se että jos tehdään kotikonstein kotikutoista kamaa niin se onko kitaroista (tai mistä tahansa yksittäisestä soittimesta) saatu irti se viimeisin timangi on koknaisuuden kannalta vähemmän tärkeä pointti kuin se että vältetään sudenkuopat. Jälki ei kuitenkaan ole viimeisintä parasta.

Sudenkuoppia mikittäessä on n+1 kertaa enemmän. Pahin lopputulos voi olla kumiseva, liian efektoitu ja muutenkin paska soundi, vaikka olisi kuinka kova läjä tahansa. Mikittämisessä on omat niksinsä joita ei ihan parissa päivässä opi.

Toki olen kanssasi samaa mieltä siitä että soittofiilis on nro. 1. Mutta kuten sanottu voi vetää suoraan linjaan ja hoitaa oman monitoroinnin vaikka 15KW:sen PA:n kautta niin että tyrät rytkyy, jos se fiilis tulee sieltä.

Mutta. Tästä ei kannata vääntää. Halusin tuoda yhden mielestäni tärkeän pointin tähän keskusteluun. Jokaisen kannattaa kokeilla mikä on oma juttu. Tärkeintä on että tietää mitä muita mahdollisuuksia on.

^ Vastaa Lainaa


Asgardao
235 viestiä

#16 kirjoitettu 28.07.2004 23:15

Cornflake kirjoitti:

Ja btw: voihan sen signaalin ottaa A/B-boxin kautta sekä linjaan että styrkkariin ja luukuttaa sen minkä kamoista lähtee. Ei kärsi edes fiilis

Asgardian kirjoitti:

Hyvä pointti!


Paitsi että esim. säröllä soitettaessa soundiero voi olla niin iso, että jotkin virheet huomaa vasta nauhalta eikä soitettaessa (ainakin jos on liikaa säröä kuuntelussa). Itse kyllä suosittelen pitämään homman mahd. yksinkertaisena, kikkailu ei yleensä kannata.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#17 kirjoitettu 28.07.2004 23:17

Asgardian kirjoitti:
Itse kyllä suosittelen pitämään homman mahd. yksinkertaisena, kikkailu ei yleensä kannata.


Tasan samaa mieltä.

^ Vastaa Lainaa


Joel Kalsi
237 viestiä

#18 kirjoitettu 29.07.2004 00:00

Motu 24I/O interfaceksi
TC M-One tilaksi
Kurzweil K2000r soundimoduliksi + sampler
Emu Proteus 2500 toiseksi soundimoduliksi
Octavo 2500 putkimikki (tällanen just tilattiin vaan ei oo tietoa vielä soundista, mut on sentäs putki kuitenkin ja halppis (409e Thomannilla) ... eiköhän niissä rödeissä kuitenkin ole se kireä presense mikä ärsyttää, kannattanee tsekata jokin muu merkki)

ja jos löytyy täppiä lisää niin :
määrä x kpl TC Triple-C kompuroiksi
Powercore prossukortiksi
Se JP8000 vaikka liidikoneeksi?

Joel Kalsi muokkasi viestiä 00:09 29.07.2004

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#19 kirjoitettu 30.07.2004 21:36

Jos joku haluaa akustisoida huoneensa niin yks hyvä konsti on laittaa kananmunan koteloita seinät täyteen(luin tämän muistaakseni mikseristä.. Charon tai entwine on nauhoittanu levynsä studiossa jossa näin on tehty) mutta sielä ei voi enää sen jälkeen kuunnella musiikkia koska sieltä katoaa kaiku kokonaan.. halpoja konsteja poistaa kaiku on laittaa seinät täyteen jotain ryijyjä(ne on niitä seinämattoja) ja vaahtomuovi palanen oikeassa kohtaa auttaa jonku verran)

Suosittelen myös jättämään erilaiset kitarasärö softat helvettiin ja soitat kitaran "päätteen" kautta ne nauhalle(melkein kaikissa uudemmissa vahvistimissa on se Tape Out tai vastaava)

Ja sitte vielä kauhia pyyntö: älkää ruvetko vertailemaan merkkejä(mitä vielä ei oo tehty..kiitos...) koska muakin kiinnostais vähän tää oma studio..Toisaalta, tunnetko ketään sellaista muusikkoa joka ei haluais omaa stdiota...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 31.07.2004 12:10

Joel Kalsi kirjoitti:
eiköhän niissä rödeissä kuitenkin ole se kireä presense mikä ärsyttää, kannattanee tsekata jokin muu merkki)


Maailmassa on kaksi äänilaitetta, joita [BH]ei ole mahdollista[/B] tehdä täydellisiksi... tai edes lähelle täydellistä. Toinen ovat kaiuttimet ja toinen on sitten nämä mikrofoonit. Kaikissa mikrofooneissa on jotakin vikaa. Niissä über kalliissa sennheisereissa ja kaikenmaailman ärmynvänkyrä maksaa 5000 EUR mikroofooneissa. Voin sanoa vielä tähän, että Roden mikrofonit ovat hinta/laatu suhteeltaan erinomaisia. Tietysti kaikista mikrofoneista löytyy ominaisuuksia joista toiset pitävät ja toiset eivät... Eikä neuraalia mikrofonia ole olemasssa sen enempää kuin neutraalia kaiutintakaan.

bloodmetal kirjoitti:
Jos joku haluaa akustisoida huoneensa niin yks hyvä konsti on laittaa kananmunan koteloita seinät täyteen(luin tämän muistaakseni mikseristä.. Charon tai entwine on nauhoittanu levynsä studiossa jossa näin on tehty) mutta sielä ei voi enää sen jälkeen kuunnella musiikkia koska sieltä katoaa kaiku kokonaan.. halpoja konsteja poistaa kaiku on laittaa seinät täyteen jotain ryijyjä(ne on niitä seinämattoja) ja vaahtomuovi palanen oikeassa kohtaa auttaa jonku verran)


Melkein suosittelisin ennemmin olemaan tuhoamatta sitä kaikua kokonaan, koska sekin aiheuttaa monia ikäviä sivuvaikutuksia musiikin tekemiselle.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#21 kirjoitettu 01.08.2004 15:44

Haava kirjoitti:
Melkein suosittelisin ennemmin olemaan tuhoamatta sitä kaikua kokonaan, koska sekin aiheuttaa monia ikäviä sivuvaikutuksia musiikin tekemiselle.


No eipä noi kanamunakotelot yms. kevyemmät kikkaviritykset sitä kaikua ihan kokonaan tapa, varsinkaan jostain n. keskialueesta alaspäin.

Jos nyt oikeen rupeaa hienostelemaan ja on sitä tilaa säätää, niin pari liikuteltavaa sermiä tms. vois olla näppärä ratkaisu sen tilan akustiikan muokkaamiseen tarpeen mukaan. Muutama vois olla jokseenkin ääntä imeviä (pehmustettu epämääräisen muotoinen pinta, esim. akustiikkalevyjä, superlonia, kanamunakennoja tai moisten yhdistelmiä) ja muutama sitten ääntä heijastavia (kova pinta, vaikka vessan kaakelilevyjä ). Tilaa voi tietysti säästää tekemällä sermien toinen puoli heijastavaksi ja toinen ääntä imeväksi.

Hmmm... Kunpa olisikin tilaa moisille himassa vaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 02.08.2004 12:02

Elektrojänis kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Melkein suosittelisin ennemmin olemaan tuhoamatta sitä kaikua kokonaan, koska sekin aiheuttaa monia ikäviä sivuvaikutuksia musiikin tekemiselle.


No eipä noi kanamunakotelot yms. kevyemmät kikkaviritykset sitä kaikua ihan kokonaan tapa, varsinkaan jostain n. keskialueesta alaspäin.


Hyvä tarkennut, enhän minä toki olettanutkaan, että kukaan mitään oikeasti kaiuttomia huoneita rupeaa kotiin rakentamaan. Nehän olisivatkin sitten o hyviä, kunhan vain heittää ihmulssikaikua päälle niin tulee ihan järkyttävän aitoja noista. Pahin ongelma olisi ehkäpä vain se, että soittaminen kaiuttomassa huoneessa on melkoisen omituista. Hmm... Otaniemen TKK:llahan oli ainkin yksi kaiuton huone.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#23 kirjoitettu 02.08.2004 12:13

Haava kirjoitti:
Pahin ongelma olisi ehkäpä vain se, että soittaminen kaiuttomassa huoneessa on melkoisen omituista. Hmm... Otaniemen TKK:llahan oli ainkin yksi kaiuton huone.


Niin... Eikös ihan täysin kaiuttomassa huoneessa voi pidemmän aikaa oleskeleville tulla huimausta ja pahoinvointikohtauksia tms?

Itse en kyllä ihan kaiuttomassa huoneessa ole koskaan käynytkään. Heurekan lähes kaiuton oli kyllä jo sekin aika omalaatuinen kokemus... tai no mitä siitä nyt enää muistan kun siitä on jo aikaa.

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#24 kirjoitettu 02.08.2004 12:54

Suosittelen myös jättämään erilaiset kitarasärö softat helvettiin ja soitat kitaran "päätteen" kautta ne nauhalle(melkein kaikissa uudemmissa vahvistimissa on se Tape Out tai vastaava)



Jos tarkoitat sitä että vahvistimen line-outista suoraan vetää linjan äänikorttiin, niin itse en kyllä suosittele kenellekään! Sen takiahan niitä vahvistimia mikitetään että saadaan se luonnollinen soundi. Ja ilman mikitystä kitaravahvistimen soundi on kyllä ihan eloton ja suriseva. Jos ei ole mahdollisuutta mikittää niin itse ainakin kallistuisin siinä vaiheessa Amplituben ja kumppaneiden kannalle.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 02.08.2004 12:59

Moondust kirjoitti:

Jos ei ole mahdollisuutta mikittää niin itse ainakin kallistuisin siinä vaiheessa Amplituben ja kumppaneiden kannalle.


...tai vielä mielummin Vox Tonelabin tai POD XT:n puoleen.

^ Vastaa Lainaa


Lord_Ebbos

#26 kirjoitettu 03.08.2004 13:37

Hyviä neuvoja on tullut. Varsinkin kitaroista... Itse olen sekakäyttäjä noissa nauhotusmetodeissa. Käytän sekaisin vahvistinta ja POD:ia (josta saa hyvän botnen). Mutta aitohan on aina aito. Kyllä sen styrkkarin pitää huutaa selän takana nauhottaessa. Olisi varmaan pitänyt korostaa että rahaa ei ole aivan loputtomasti käytössä, että haluaisin tietää mikä olisi sellainen mukava aloitus kokoonpano hardware. Että Mbox vai Joku PCI interface? Cubase vai Protools? Tämä varsinkin kiinnostaa että kannattaako vähävaraisen lähteä Protoolsin kanssa liikkeelle?

p.s :
PehmoA kirjoitti:
eikö toi popfiltteri ole itsestään selvyys. ei ilman sitä voi vokaaleja nauhottaa.


Funasin tota hetken ja luulen että tarkoitit konsonantteja...

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#27 kirjoitettu 03.08.2004 13:45

Funasin tota hetken ja luulen että tarkoitit konsonantteja...


Laulua kutsutaan myös vokaaleiksi. Eli kyse ei nyt ole kirjaineroittelusta. Mutta kyllä konsonantit ne nimenomaan ovat jotka ottavat ikävästi mikkiin, varsinkin P.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#28 kirjoitettu 03.08.2004 17:37

bloodmetal kirjoitti:
Jos joku haluaa akustisoida huoneensa niin yks hyvä konsti on laittaa kananmunan koteloita seinät täyteen(luin tämän muistaakseni mikseristä.. Charon tai entwine on nauhoittanu levynsä studiossa jossa näin on tehty) mutta sielä ei voi enää sen jälkeen kuunnella musiikkia koska sieltä katoaa kaiku kokonaan..


Kaiku ei katoa oikeastaan mihinkään noiden kennojen kanssa. Nuo studiot joissa on kennomaista sälää päällä ovat jo muutenkin hyviä tiloja, kennot kun vaikuttavat vain ihan korkeimpaan rekisteriin. Ne ovat vähän niinkuin kirsikka kakun päällä, eivät itse se juttu.

Jos haluat kuolleen huoneen niin sun pitää (riippuen tietty monesta seikasta) dempata niin perkeleesti. Matalat äänet menevät läpi ja heijastuvat paksunkin fyllin läpi. Ts. Jos ongelma on rankasti liian kaikuinen huone munakennot tulevat lääkelistalla vastaan jossain sijalla 365.

Tämä vuodatus siksi ettei joku ota tuota ohjenuorakseen. Tyyliin sisusta jossain betoni-pommarissa olevaa neliön muotoista treenistään muutamalla kennolla siinä uskossa että nyt on akustiikka kondiksessa.

halpoja konsteja poistaa kaiku on laittaa seinät täyteen jotain ryijyjä(ne on niitä seinämattoja) ja vaahtomuovi palanen oikeassa kohtaa auttaa jonku verran)

Tuo ryijy-juttu on todella käyttökelpoinen. Tosin täytyy muistaa että erilaisia tiloja pitää käsitellä erilailla. Kuten tulikin: kuollut tila ei ole se paras.

Kirjastosta löytyy montakin hyvää ja helppolukuista opusta aiheesta. Kannattaa tutustua.

Suosittelen myös jättämään erilaiset kitarasärö softat helvettiin ja soitat kitaran "päätteen" kautta ne nauhalle(melkein kaikissa uudemmissa vahvistimissa on se Tape Out tai vastaava)

Line out... Jos vedät päätteestä (päätevahvistin) nauhalle niin jossain sanoo *poks*.

Toisekseen kitara vedettynä suoraan linjasta pöytään kuulostaa 99,99% aika karmivalta. Kerran tämäkin toimi hyvin. Edessä oli vieläpä Bossin Metal Zone (!) ja Muffi ruuvattuna kieroon. Mutta silloin nauhoitettiinkin yhden metsä-bläkkis nauhan kolmatta, surina-kitaraa

Cornflake korjasi typoja 17:38 03.08.2004

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#29 kirjoitettu 10.08.2004 14:03

Tähän ketjuun ajattelin lisätä vinkin.

Eli uusimman Future Music -lehden mukana saa Little Red Book 2004 -kirjan josta löytyy todella hyödyllistä tietoa studion rakenteluun. Löytyy infoa mm. vahvistimien, akustisen kitaran, rumpujen, puhallinsoittimien jne. mikittämisestä ja paljon muutakin nice to know -sälää. Englanniksi tosin, mutta mitäpä pienistä.

^ Vastaa Lainaa


Tuomas78

#30 kirjoitettu 23.08.2004 17:40

Mä olisin noiden M-Audion tuotteiden kannalla! Itselläni on korttina Delta-44, mut Delta-66 ois parempi koska siin ois spdif!!! Äänenlaadultaan loistavia kortteja... Löytyy myös hyviä audio-interfaceja!

Miksereistä voisin sanoo sen verran, että hyvää et saa halvalla. Itselläni on Mackie 1202 VLZ Pro... Ei mikään loistava, mutta minulle kelpaa. Siinä on 4 (XDR)mikkikanavaa/etuastetta phantomilla + 4 stereokanavaa. Kaipa joku Behringerkin menettelee, jos ei parempaan oo varaa.

Taaskin voin sanoa samaa kuin äsken. Halvalla ei saa hyvää! Tosin yhden HALVAN, universaalin mikin voisin nimetä: RODE NT1-A... Itse olen ainakin ollut tyytyväinen saundiin niin tyttökaverin laulussa, kuin omissa kitaraäänityksissä, sekä akustisella, että Vox-AC15:n läpi!!!

En tiedä kannattaako ainakaan aluksi satsata erilliseen etuasteeseen. Mikserillä hoituu kaikki aika hyvin... ja softista saa sit mallinnettua putkisäröä mausteeksi, jos haluaa! Toki voit hankkia jonkun hyvän putkietuasteen, mut ne maksaa! UNIVERSAL AUDIO ois aika kunkku merkki...

Hyvä tila tietenkin tarvitaan äänitykseen. Huone ei kyllä paljoa kuulu, jos äänittää esim laulua n. 10-15 cm:n päästä! (muista POP-filtteri) Kitaravahvistimet huutaa yleensä sen verran lujaa, ettei huone kuulu edes 50 cm:n päästä. Akustinen kitara on ollut itsellä ongelma... jos siis haluaa ettei huone kuulu. Kitaravahvistimista voisin sanoa sen verran, että PUTKIA ei korvaa mikään! Itse olen vaihtanut kaikki mallintavat ja transistorilaitteet kahteen pikkujättiläiseen nimiltään VOX AC-15 ja FENDER PRO JUNIOR! Molemmat on täysputkilaitteita (VOX on A-luokassa). Hyvä saundi mut pakko pitää täysillä... naapurit ei tykkää!

-Muista myös hankkia HYVÄÄ johtoa mielellään esim. Neutrikin plugeilla...
-Aktiivinen DI-Boxi on hyvä olla kun äänittelee kitaraa tai bassoa suoraan pöytään.

Siitä vaan hankkimaan. Onnea musiikin tekoon!!!

Tuomas

^ Vastaa Lainaa


Tuomas78

#31 kirjoitettu 23.08.2004 18:13

Me äänitettiin Kujalandiassa kitarat hyvällä konkkamikillä n. 50cm:n päästä isossa tilassa. Hyvältä kuulosti! Toisessa kitarassa (Strato) on VOX AC-15 etunen ja päättäri täysillä... eq:t suorassa, ja toisessa (GL...vähän niinkuin strato) Fender Pro Junior melkein täysillä (Ei oo muita potikoita, kuin Tone ja Volume)... vähän biisistä riippuen.


Lopputulosta voi kuunnella osoitteessa: VOLTAS

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#32 kirjoitettu 23.08.2004 18:26

Hyvä ja halpa pikkumikseri on Behringer Eurorack UB1002. 2 mikrofonikanavaa ja vähän muutakin. Phantom löytyy kyllä.

Hinta-laatu suhteeltaan loistava konkkamikki on Samsonin C03 multipatternmikki, maksaa sellaiset 100 euroa. Suosittelen.

Hyvä audio interface (jos ymmärrän mitä tarkoitat) on M-Audion Audiophile, joko USB tai Delta, hyviä kummatkin. Siinä on vielä midikin mukana.

^ Vastaa Lainaa


jakeriver
1572 viestiä

#33 kirjoitettu 23.08.2004 22:43

Miksereistä voisi suositella vaikkapa Behringerin pikkumiksereitä. Hinta-laatu-suhde kohdallaan. Mikkinä vaikkapa Shuren SM58, jollla voi tehdä vaikka mitä... Ja sitten tietty tietokone mukavilla raiturisoftilla... .

^ Vastaa Lainaa


djpuskarock

#34 kirjoitettu 23.08.2004 23:42

cozmo1 kirjoitti:
Behrinkeriä väittäsin hyväksi hintaansa nähden.


Se tuleeko behringer halvaksi riippuu siitä laskeeko laitteelle käyttöikää. Joku kiva Soundcraftin, Soundtracsin tai Mackien jne pöytä kestää puoli ikuisuutta ja sitä voi oikeasti huoltaa. Behringerit kun tehdään pintaliitostekniikalla yleensä yhdelle piirilevylle niin jos jotain hajoaa, niin yleensä menee koko piirilevy vaihtoon.

Asgardian kirjoitti:
Software monitoring on täysin tuhoon tuomittu yritys yleensä, en suosittele.

Etuasteeksi vaikka joku Artin vehje, niissä on hintalaatusuhde kohdallaan.


Software monitoringin toimivuus riippuu ihan koneesta, järjestelmästä ja kortin laadusta sekä ajureista.

Artin perus mikkietuaste ja DBX:n mini pre on muuten sama laite eri kuorissa vain.

Joel Kalsi kirjoitti:
Octavo 2500 putkimikki (tällanen just tilattiin vaan ei oo tietoa vielä soundista, mut on sentäs putki kuitenkin ja halppis (409e Thomannilla) ... eiköhän niissä rödeissä kuitenkin ole se kireä presense mikä ärsyttää, kannattanee tsekata jokin muu merkki)


Octavaa varmaan hait. Kyseisestä mikistä mulla on ainakin huonoja kokemuksia. Mulla oli aikanaan töistä tyypattavana kotona yksi kappale joka ainakin soundasi tosi etäiseltä ja kohisi aivan sairaasti. Sinänsä kun kysymys on venäläisestä mikistä niin.. Eikös se sanonta mene, että venäläisen mikin pelaaminen on vähän kuin rulettia. Kun saa hyvän kappaleen niin ne on kymmenen kertaa hintansa arvoisia, muuten niistä ei ole mihinkään.. Rödessä, Shuressa, Senkussa ja Akg:ssä on se hyvä puoli että sellaisen ostaessaan tietää mitä saa. Itse olen ainakin AKG.n mikkeihin tykästynyt. En ole vielä koskaan pettynyt ja aika montaa olen tyypannut.

Haava kirjoitti:
Elektrojänis kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Melkein suosittelisin ennemmin olemaan tuhoamatta sitä kaikua kokonaan, koska sekin aiheuttaa monia ikäviä sivuvaikutuksia musiikin tekemiselle.


No eipä noi kanamunakotelot yms. kevyemmät kikkaviritykset sitä kaikua ihan kokonaan tapa, varsinkaan jostain n. keskialueesta alaspäin.


Hyvä tarkennut, enhän minä toki olettanutkaan, että kukaan mitään oikeasti kaiuttomia huoneita rupeaa kotiin rakentamaan. Nehän olisivatkin sitten o hyviä, kunhan vain heittää ihmulssikaikua päälle niin tulee ihan järkyttävän aitoja noista. Pahin ongelma olisi ehkäpä vain se, että soittaminen kaiuttomassa huoneessa on melkoisen omituista. Hmm... Otaniemen TKK:llahan oli ainkin yksi kaiuton huone.



Itse olen joskus yrittänyt äänitellä huoneessa jonka omistaja oli fiksusti vuorannut äänenvaimennuslevyillä koko katon ja seinät.. Se oli oikeasti aika pelottava tila. Varsinkin kun bassojakaikuihin ei kyseinen viritelmä vaikuttanut mitenkään.. Soundi: Hirveä..

donjay kirjoitti:
Mikä ihme siinä on, et ihmiset tyrkyttää tota SM58 kapulaa johonki studioäänityksiin? Se dildo on tarkoitettu lähinnä liveolosuhteisiin kestämään usein aika rankatkin olosuhteet mitkä keikalla vallitsee (eli tod.näk. mikkiin kaatuu tuoppi olutta ja keikan lopuksi "liikuttunut " artisti heittää sen rock-uskottavasti täysillä pitkin seiniä). Ainoa keino äänittää studio-olosuhteissa laulua on konkka(eli hienosti sanottuna kondensaattorimikki). Ei ole vaihtoehtoja.
Toki voihan sitä äänittää millä vaan, mut jälki on sit sen kuulosta.


No, onhan se aika jokapaikan höylä ja hemmetin helppo myytävä. Vaikka olisi miten oikeasti parempi mikki esimerkiksi AKG:n tai Senkun valimoimissa tarjolla samaan hintaan niin sen myymiseen menee tunti. Viiskasin ehkä kymmenen minuutia.. Se on vaan se kun asiakas tietää mitä saa..

^ Vastaa Lainaa


Hi-Fly

#35 kirjoitettu 30.08.2004 19:08

Ite ajattelin täs joskus ehkä hankkii t.bonen putkimikin ja tascam us122. Muuta sitten ei tarvitakkaan, ainakaan mun kotistudioon. Tascami ajaa mikserin, etuasteen ja äänikortin aseman . Valmiina on jo syntikka ja tietokone softilla. Näillä luulis pärjäävän jo pitkälle ainakin edustamassani musiikki tyylissä.

^ Vastaa Lainaa


Joel Kalsi
237 viestiä

#36 kirjoitettu 04.02.2013 15:58

Haava kirjoitti:
Maailmassa on kaksi äänilaitetta, joita [BH]ei ole mahdollista[/B] tehdä täydellisiksi... tai edes lähelle täydellistä. Toinen ovat kaiuttimet ja toinen on sitten nämä mikrofoonit. Kaikissa mikrofooneissa on jotakin vikaa. Niissä über kalliissa sennheisereissa ja kaikenmaailman ärmynvänkyrä maksaa 5000 EUR mikroofooneissa. Voin sanoa vielä tähän, että Roden mikrofonit ovat hinta/laatu suhteeltaan erinomaisia. Tietysti kaikista mikrofoneista löytyy ominaisuuksia joista toiset pitävät ja toiset eivät... Eikä neuraalia mikrofonia ole olemasssa sen enempää kuin neutraalia kaiutintakaan.


Mhaaa löyty vanha thread! En allekirjoita enää kotistudion rakentamiseen tuota laitteistoa kun softat on edistyny pari harppausta eteenpäin sitten vuoden 2004, mutta mikistä olen edelleen samaa mieltä eli en tykkää Rödeistä juuri sen yläkerran kireyden vuoksi. Mikään mikki ei ole täydellinen, ja kaikkein vähiten itseä kiinnostaa neutraalit mikit mutta se sävy mitä jotkut kalliit mikit tuo on sellanen mihin ihan halvimmat ei pysty. Tuon aikaiseen mikin metsästykseen löyty vastaus Manleystä just mukavan avoimen ja tukevan soundin takia, ja siinä on oikeanlainen yläpään sähinä eikä tarvitse niin mielettömiä korjauksia/kiihotteluja omassa tuotannossa, kuten esim suht neutraalien U87:n ja AKG414 kanssa joutu aina tekemään. De-esseriäkään ei tule aina käytettyä, kun taas noiden mikkien yläpään avaamisen ja Röden kanssa se oli aina pakollinen vaihe eikä ikinä riittäny yksi de-esser vaan kihahtavat/sihahtavat konsonantit meni usein kirjaimellisesti käsitöiksi hiiren ja editorin kans. Tietenkin nää on juttuja että mitä soundia hakee, jolloin Röde toimii varmasti joihinkin juttuihin ja jonkun ääneen mutta sanoisin kuitenkin että silti harvemmin.

Hyvään mikkiin kannattaa panostaa koska vokaali on yleensä se tärkein elementti musassa missä vain on vokaalit mukana (ja hyvällä mikillä saa kyl mikitettyä akkaritkin ym). Nykyisin valtavirtapopissa maailmalla näyttäis olevan trendi Korby KAT sarjaan ja Sony C800 joilla ilmeisesti tulee tuo nykyinen Britney/Katy Perry tyylinen lämmin+pehmeä+kuulas+ilmava soundi. Valtavirta-pop tosin ei taida olla täällä se mitä haetaan, joten tähän voi asentaa muita vastaavia viinimaistajan kuvailuja ken tahtoo

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#37 kirjoitettu 04.02.2013 16:32 Muok:04.02.2013 16:35

Joel Kalsi kirjoitti:

En allekirjoita enää kotistudion rakentamiseen tuota laitteistoa kun softat on edistyny pari harppausta eteenpäin sitten vuoden 2004


Mie oon tässäki edelleen samaa mieltä. Juuri sellaisa analogisaundeja joista itse tykkään ei saa edelleenkään softalla. Ei niitä synasaundeja, eikä putkisäröjä. Pakko pitäytyä hardiksessa.

Mutta ovat kyllä kehittyneet vuodesta 2004.

mutta mikistä olen edelleen samaa mieltä eli en tykkää Rödeistä juuri sen yläkerran kireyden vuoksi.


Joo. Mie olen kanssa edelleen samaa mieltä mikeistä. Tykkään Rödeistä (tietyistä) ja niin mikit kuin kaiuttimetkin pitää ostaa minusta henkilökohtaisten mieltymysten perusteella. Pätee myös monitoreihin.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu