Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kun biisistä puuttuu "läsnä olo"


Imp
1020 viestiä

#1 kirjoitettu 04.01.2005 00:52

Eli tarkoitan että miksaus vaatii vielä parannettavaa keskiäänen osalta, niin kertokaapa omakohtaisia kikkoja miten saat tasoitettua balanssiin basson,keskiäänen ja diskantit.Niin ettei koko ääniraita kuulosta paskalta muoviselta tai monomaisen persereijältä

oikeastaan tämä alkoi vasta mua mietityttämään kun joku sanoi että biiseistäni puuttuu keskiäänet..tosin mun mielestä soundi on aivan hyvä ja katoin niin keskitaajuuksia on kyllä miltein yhtä paljon kuin bassoa ja diskattia.onko tässä joku "kultakorva" homma vai mikä?en vain käsitä miten eri arvostelut voi poiketa aivan päinvastoin kuin toisilla.

eli kertokaa omia kikkoja pro soundin muokkaamiseen juuri tämän balanssoini osalta..mitkä ovat ne nyrkkisäännöt millä saa sen balanssiin että se kuullostaa kaikista juuri oikealta..en oikeen nyt varmaan osaa selittää tätä asiaa oikeen ja tulee varmaan kommenteja perinteiseen mikseri foorumi tyyliin, mutta pidetään tänä jookos asiallisena topiccina..

i throw ball to you...

^ Vastaa Lainaa


Marison

#2 kirjoitettu 04.01.2005 01:11

Läsnäolo tulee kyllä biisiin ihan sen perusrakenteen ja olemuksen kautta, ei miksauskikalla. Sillä sen ehkä saa kuulostamaan "hyvältä", mutta tunnelma ja läsnäolo biisissä saa biisin kuin biisinkin kuulostamaan pro-tasoiselta. Miksauksen tehtävänä on ehkäpä korostaa ja sävyttää biisin valmista tunnelmaa. Teknisesti voisi tuon olevan mahdoton tehtävä tuoda onttoon biisiin potkua.

^ Vastaa Lainaa


PasiS

#3 kirjoitettu 04.01.2005 02:05

En kyllä oikeen itte huomannu mitään suurempaa vikaa.

muttamutta... (toivottavasti en oo nyt ihan mettässä)
Luetun perusteella kuullostais vähän siltä että sun tarttis laittaa harmonista säröä kehiin(exciter). Paras on ehdottomasti Logic Audiossa mutta dsp-fx:n aural activator on kyllä kans ihan pätevä peli. Demon saa varmaan näiden kotisivulta. Lisäks www.kvr-vst.com sivulta löytyy jotain ilmaisia plugareita jotka ei kyllä sinänsä säväytä, mutta pääsee edes testaamaan.

Niin ja onhan tuossa izotope ozonessa kans exciteri, vaikka se kyllä lannattaa unohtaa kuten muutenkin koko ozone härpäke.

^ Vastaa Lainaa


Imp
1020 viestiä

#4 kirjoitettu 04.01.2005 02:32

Fum kirjoitti:
taidat yrittää udella mitä "presence" miksausterminä tarkoittaa? vähän hämäävä sanavalinta tuo läsnäolo näemmä. porukat tarttuu nyt musiikillisiin seikkoihin kun kyse on miksauksesta. Se että jollain soundilla on presenceä eli läsnäoloa tarkoittaa käsittääkseni sitä se leikkaa halutulla tavalla muun äänimassan läpi. Esim tavallisiin akustisiin rumpuihin saa hyvin presenceä buustaamalla 2000hz aluetta vaikka +2 db. Kyselit miten biisin saa kuulostamaan ammattimaisemmalta... aivan liian valtava aihepiiri yhteen viestiketjuun.


tuo kuullostaa mielenkiintoiselta.tiedän kyllä jotain kikkoja jo mutta siis näemmä en riittävästi .harjoitushan tekee mestarin..mutta opastus nopeuttaa asiaa luonnollisesti.

ehkä kyseinen ihminen tarkoitti juuri tuota "presenceä". Mutta mielestäni se onkin sitten juuri niinkuin sanoitkin että ei pitäs sekottaa miksaukseen asiaa.

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#5 kirjoitettu 04.01.2005 12:41

Mielestäni miksauksesi ovat kuulostaneet ihan
hyviltä...konemusassa keskialue on useimmiten
vähemmän korostunut kuin esim. lauletussa
kitaravoittoisessa rokissa jossa keskialue täyttyy
jo luonnostaan laulusta ja kitarasta...
Konemusassa kyseinen keskialue on muutenkin
paljon "puhtaampi" kuin rokissa jossa tavoitellaan
usein tarkoituksella räkäistä saundia ja se
räkä asuu siellä keskialueella.

Jos keskialuetta leikataan liikaa, on tuloksena
ontto ja luonnoton saundi. Alemmalta keskialueelta
löytyy monen soittimen luontainen "body" ja jos
sitä liiaksi leikkaa, lähtee myös osa presencestä.
Pelkkä ylämiddlen(n. 2-5 kHz) lisääminen ei välttämättä tee autuaaksi
vaan myös luontaisen yläbasson/alamiddlen(200-500 Hz) pitää säilyä.

Kun taajuudet ovat balanssissa, soitin tai miksaus on kaiuttomana
"in your face" jos niin haluat...siis sitä läsnäoloa.
Mutta hyvä miksaushan ei luonnollisesti synny toteuttamalla
orjallisesti tätä reseptiä JOKAISEN soittimen kohdalla...
ellei sitten matsku ole arrattu niin hyvin että jokainen
soitin/raita/elementti voi olla taajuuksellisesti omaa
"täyttä kaistaansa". Hyvät arraukset helpottavat ja vähentävät
turhaa eq-ruuvaamista.

Tais rönsyillä vähän offtopiciksikin mutta..



Ps. Depeche Mode:n Ultra-levyllä on sellainen keskialue
kuin konemusassa pitääkin mielestäni olla. Munaa.
Käytän plattaa usein referenssilevynä kun tutkin studion
tai kotihifi-kaiuttimien saundia...niin rokkijätkä
kuin olenkin..

^ Vastaa Lainaa


Imp
1020 viestiä

#6 kirjoitettu 04.01.2005 17:35

Hyviä pointteja tammina.

Yleisin taajuus joka kaikilla soittimilla..niin sampleilla ja muilla on tietääkseni siinä 800hz kohdilla.Ja on voinut tietenkin käydä niin että on leikattu liikaa kyseisiä taajuuksia eri soittimista ja näin kuuluu epäselvästi joidenkin korvaan?? Nyt taidan tietää prkl että se on juuri tuo mikä sen voi aiheuttaa Tosin ei ole leikelty älyttömästi..korvasta kiinni mitä odottaa soundilta

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#7 kirjoitettu 04.01.2005 18:11

Imp kirjoitti:
Hyviä pointteja tammina.

Yleisin taajuus joka kaikilla soittimilla..niin sampleilla ja muilla on tietääkseni siinä 800hz kohdilla.Ja on voinut tietenkin käydä niin että on leikattu liikaa kyseisiä taajuuksia eri soittimista ja näin kuuluu epäselvästi joidenkin korvaan?? Nyt taidan tietää prkl että se on juuri tuo mikä sen voi aiheuttaa Tosin ei ole leikelty älyttömästi..korvasta kiinni mitä odottaa soundilta


800hz:stä tuli mieleen että esim. basson presenceä
pystyy halutessaan suuresti kohentamaan buustaamalla sekä
200hz:ä että 800 hz:ä. Tämä toimii varsinkin hieman
rokimmassa ellei peräti särötetyssä bassossa.
200 hz tuo jyhkeyttä ja 800hz purevuutta ja selkeyttä.

^ Vastaa Lainaa


menninkäinen_
823 viestiä

#8 kirjoitettu 04.01.2005 18:15

PasiS kirjoitti:
Niin ja onhan tuossa izotope ozonessa kans exciteri, vaikka se kyllä lannattaa unohtaa kuten muutenkin koko ozone härpäke.


Mitä häh? mitä vikaa Ozone:ssa on? Itse ainakin olen pitänyt Izotope:n kaikista tuotteista.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 04.01.2005 18:18

NORTON kirjoitti:
Keskity sen tilan luomiseen, jossa kuvitteellinen bändi soittaisi biisiäsi.


Itse ainakin kallistuisin tälle linjalle jos biisi on miksaukseltaan muuten kunnossa. Sopivalla reverbin-käytöllä saa niin rummuille, bassoille kuin muille efekteille sopivaa tilaa aikaiseksi. Tilaefektin määrän sovittaminen on kuitenkin hankalaa koska liiallisen tilaefektin huomaa helposti. Parhaimmillaan tilaefektin taitaa olla huomaamattomimmillaan, eli kannattaa säätää sopivan pienelle. Kannattaa myös säätää reverbi ottamaan sisään vain sitä taajuusaluetta mitä haluaa kaiuttaa, eli ei pistä koko bassoa kaikumaan vaan pelkästään ne basson yläpäät. Elektronisessa musiikissa instrumentit voivat olla samanlaisissa tiloissa, mutta yleensä täysin erilaisten tilojen sekoittamisella ei tule kovin "oikean" kuuloista lopputulosta.

--
apo

^ Vastaa Lainaa


Rad

#10 kirjoitettu 04.01.2005 18:27

Ei sitten muute, mutta häiritsi vain se kun olen aina ajatellut että "läsnäolo" on yhdyssana.. no tää ei sitte liity varmaan mihinkään enkä varmaan osais jelppaa joten älkää solvettako.. :o

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu