Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Basso-Nuppi


bloodmetal

#1 kirjoitettu 18.01.2005 09:37

Tällasta oon aatellu


undefined

Oisko kenelläkään mitään muita ehotuksia?
Jos jollakin on tollanen niin sanokaas mitä mieltä ootte siitä.
Hinta sais olla siinä alle 500e

Kaappina ois 15" JBL refleksikotelolla

^ Vastaa Lainaa


JimInDreams

#2 kirjoitettu 18.01.2005 12:26

bloodmetal kirjoitti:
Tällasta oon aatellu


undefined

Oisko kenelläkään mitään muita ehotuksia?
Jos jollakin on tollanen niin sanokaas mitä mieltä ootte siitä.
Hinta sais olla siinä alle 500e

Kaappina ois 15" JBL refleksikotelolla



enpä ole moista kuullut koskaan mutta jos haluat bassoon hyvän nupin ..niin melkein kääntyisin hartkeen sillä on hyviä malleja ja hinnat on about toi 500e noissa halvimissa..tietty jos sulla ois enemmän rahaa niin kannataisi katsella jotain ampegin vanhaa tai uutta..mutta käytestaamassa hartkea jossain liikkeessä.mulla on ainakin toiminu hyvin.
esim tossa on htvä käytetty http://www.soitinlaine...

itselläni on hartken 4000 sarjan nuppi käytössä ja kaappina hartken 8x10 vx sarjan kaappi ja kyllä parjää tilassa kuin tilassa..

jos tietty olisin rikkaampi ostaisin suoraan ampegin vastaavat

^ Vastaa Lainaa


Pastori
Henkinen tuki
7422 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 18.01.2005 12:33

Monster


^ Vastaa Lainaa


Salminen
I'm back!
2528 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 18.01.2005 15:05

Itselläni on nuppina käytössä Hartke 3500johon olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen. Hintakin DLX Musicilla on tuon 500 euron raamin sisällä.

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#5 kirjoitettu 19.01.2005 09:43

Hartkea oon katellu,mutta kun sen hinta on vähän turhan korkea... :E

Onhan se varmasti parempi ku Behringer ja Hartkeen nyt voi luottaa tilanteessa ku tilanteessa...Kai sillä pystyy louhimaan heviä ja tarvittaessa soittaa jazzia konservatoriolla?

^ Vastaa Lainaa


Tuuk'haa

#6 kirjoitettu 19.01.2005 19:39

Mitä olen kuullut ja kokeillut, ovat nuo Behringerit aika kökköjä. Alle viiden sadan saat ihan kunnollisenkin nupin. Itselläni on 200 wattinen Marshall Vintage JCM 800, josta pulitin aikoinani käytettynä 2300 mummoa.

Tuuk'haa muokkasi viestiä 19:39 19.01.2005

^ Vastaa Lainaa


JimInDreams

#7 kirjoitettu 20.01.2005 04:24

siis eihän noi hatket maksa ku sen 400-500 noi pienemmät mallit..sinuna ostaisin suoraan hrtken vaan.mutta tietty tee miten parhaaaksi näet

^ Vastaa Lainaa


FrankOdd

#8 kirjoitettu 20.01.2005 09:46

Jim Beam kirjoitti:
siis eihän noi hatket maksa ku sen 400-500 noi pienemmät mallit..sinuna ostaisin suoraan hrtken vaan.mutta tietty tee miten parhaaaksi näet


Hartket on ihan jees vehkeitä mutta...varmistakaa että siellä takana on D.I-lähtö. Yllätys oli iso kun lainasin kerran Hartken nuppia keikalle ja D.I-lähtöä ei takapaneelista löytynytkään.

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#9 kirjoitettu 20.01.2005 11:23

D.I. Lähtö ois melkeinpä pakollinen,niin ei tartte mikkien kanssa ruveta leikkimään sitte keikalla Onko noissa Hartken nupeissa kuinka hyvät äänen muokkaus mahollisuudet? Siis onko siinä muita kuin se EQ? Kysyn siksi kun täällä metässä missä asun ei oo kauheesti mahollisuuksia testata noita nuppeja..

^ Vastaa Lainaa


Salminen
I'm back!
2528 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 20.01.2005 14:13

bloodmetal kirjoitti:
D.I. Lähtö ois melkeinpä pakollinen,niin ei tartte mikkien kanssa ruveta leikkimään sitte keikalla Onko noissa Hartken nupeissa kuinka hyvät äänen muokkaus mahollisuudet? Siis onko siinä muita kuin se EQ? Kysyn siksi kun täällä metässä missä asun ei oo kauheesti mahollisuuksia testata noita nuppeja..


Hartke 3500:ssa on DI-lähtö. 10-kaistaisen graafisen EQ:n lisäksi on myös isoihin linjauksiin hi- ja low- säätimet, ja putken ja transistorin gainia säätämällä voi tietysti myös vaikuttaa paljon lopputulokseen. Kompura löytyy myös.

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#11 kirjoitettu 20.01.2005 14:21

FrankOdd kirjoitti:
Hartket on ihan jees vehkeitä mutta...varmistakaa että siellä takana on D.I-lähtö. Yllätys oli iso kun lainasin kerran Hartken nuppia keikalle ja D.I-lähtöä ei takapaneelista löytynytkään.


Kerran oli Hartke (juuri tuollainen 350 w), mutta piti myydä boys kun puhkoi multa kaks kertaa kaapin elementin. Ensin meni Hartken orggis alumiinielementti paskaksi ja vaihdoin sitte kaappiin EV:n elementin, joka sekin meni rikki. Sitten lähti nuppi vaihtoon. Tai itseasiassa lopetin koko bassonsoiton siihen.

^ Vastaa Lainaa


JimInDreams

#12 kirjoitettu 20.01.2005 16:19

dip flirt kirjoitti:
FrankOdd kirjoitti:
Hartket on ihan jees vehkeitä mutta...varmistakaa että siellä takana on D.I-lähtö. Yllätys oli iso kun lainasin kerran Hartken nuppia keikalle ja D.I-lähtöä ei takapaneelista löytynytkään.


Kerran oli Hartke (juuri tuollainen 350 w), mutta piti myydä boys kun puhkoi multa kaks kertaa kaapin elementin. Ensin meni Hartken orggis alumiinielementti paskaksi ja vaihdoin sitte kaappiin EV:n elementin, joka sekin meni rikki. Sitten lähti nuppi vaihtoon. Tai itseasiassa lopetin koko bassonsoiton siihen.


Eehh..no tiedän homman mutta kun ottaa selvää kaapeista ja tehon siedosta niin ei kyllä noin käy.ja olikko tarkistanu ohmit?mulla ainakin toi hartken vx sarjan 8x10 kestää ihan hyvin ja sitä ennen oli xl sarjan 4x10 päällä ja 1x15 alla ja nekin pelittivät hyvin..jos ostat tietty jonkun halpis sarjan kaapin niin tuo on mahdollista.

ja useimmissa hartken uusissa malleissa on di itsessään

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#13 kirjoitettu 20.01.2005 16:24

Kai siinä hartkessa on omat lähdöt 4- ja 8-ohmisille kajareille? Niin ja Btw. löytyykö noi ohmiluvut siitä kaijuttimen magneetista olevasta tarrasta tai vastaavasta? on ite tehty kaappi(tai siis teki itse se jolta sen ostin) ja ei tiedä ton kaiuttimen specsejä... kai se pitää ruuvata irti ja kattoa.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#14 kirjoitettu 20.01.2005 16:45

bloodmetal kirjoitti:
Kai siinä hartkessa on omat lähdöt 4- ja 8-ohmisille kajareille? Niin ja Btw. löytyykö noi ohmiluvut siitä kaijuttimen magneetista olevasta tarrasta tai vastaavasta? on ite tehty kaappi(tai siis teki itse se jolta sen ostin) ja ei tiedä ton kaiuttimen specsejä... kai se pitää ruuvata irti ja kattoa.


Hmmm... Itselläni ei tuosta ole kokemusta, mutta kun on tuosta samasta mallista tullut muusta syystä etsittyä tietoa niin sanotaan pari sanaa.

Kun tuossa kuitenkin on transistoripääteaste niin sen ei pitäisi olla niin ronkeli sen kaiuttimen impedanssille (eli niille ohmeille). Vehkeen manuaalin mukaan homma yhden kaapin kanssa ok jos se vaan on yli 4 ohminen. (Tarkkaanottaen siellä sannotaan, että 4, 8 ja 16 ohmiset kelpaa, mutta enpä usko että mikään ongelmia sille vahvistimelle aiheuttaa jos ei mene alle tuon neljän.)

Niin joo... Se manuaali: http://www.samsontech....

Siinä on sitten samassa 2000 ja 3500 mallien manuskat. Löytyy muuten googlella aika helposti.

Elektrojänis muokkasi viestiä 16:53 20.01.2005

Niin tuli mieleen kysyä ihan mielenkiinnosta, että millasestakohan elementistä tuo sinun kaappisi on tehty? Onko se ihan oikeasti instrumenttikäyttöön tarkoitettu vai onko se joku hifi/autohifi -vehje?

^ Vastaa Lainaa


Selkäsauna

#15 kirjoitettu 20.01.2005 17:18

Kyllä suosittelisin kuitenkin pysymään ihan instrumenteille tarkoitetuissa elementeissä ja/tai kaapeissa...olen monia nähny kuullu, mitkä on joku paikallinen "seppä" tehny lastulevystä ja subwoofer elementillä varusteltuna. totuushan on se että nämä subwoofer elementit ei ole kovinkaan herkkiä tai tarkkoja toistamaan soitettua ääntä...yleensä vielä sen subbarin puhekelan saa poltettua tossa käyttötarkotuksessa...eli subbarin "jousi" se kumireunus on siis liian jäykkä sekä vastaavasti myös magneetti huomattavasti liian suuri painoltaan...

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#16 kirjoitettu 20.01.2005 20:42

JBl:n 15" Elementti.. ei ole subbari, vaan ihan yleinen kaiutin(siis mid/low käyttöön) Kotelon on tehnyt toinen basisti eli ei se ole sellanen viritelmä vaan ihan pätevän oloinen Se on tehty kuulemma samoilla mitoilla kun jbl:n tehtaalla vastaavalle elementille tehty pönttö ja tämän uskon, koska se soi todella hyvin ja refleksiputket ei rupea "huohottamaan" lujallakaan soitettaessa. Ja täytyy sanoa että pönttö on todella hyvin tehty! Kantokahvat ovat metalliset ja ne on kiinnitetty kunnolla ja reunoja kiertää metalliset listat. koitan hommata siitä kuvan tänne..

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#17 kirjoitettu 20.01.2005 23:13

Selkäsauna kirjoitti:
totuushan on se että nämä subwoofer elementit ei ole kovinkaan herkkiä tai tarkkoja toistamaan soitettua ääntä...


En tiedä mitä herkkyydellä tarkoitat, mutta jos tarkoitat mitattua herkkyyttä (joka useimmiten ilmaistaan muodossa x dB/W/1m jossa x on se itse arvo, tarkoittaa äänenpainetta jonka kaiutin tuottaa watin teholla mitattuna metrin päästä) niin ei niisä nyt niin suurta eroa ole ainakaan minun käsittääkseni. Ja vaikka niissä jonkin moista eroa olisikin niin sillä ei välttämättä ole juurikaan merkitystä jos nyt ei tavoitella mitään ihan älyttömiä äänenpaineita.

Tarkkuuden määritelmääsikään en tunne mutta luulen, että viittaat jossain määrin siihen, että subbariksi tarkoitettuja elementtejä ei yleensä ole suunniteltu toistamaan ihan niin ylös kuin noita instrumenttikäyttöön tarkoitettuja. Sähköbassokin tuottaa kuitenkin paljon muutakin merkityksellistä kuin sitä ihan alinta jytinää ja jollain subbarielementillä voi jäädä sitten paljonkin oleellista toistumatta.

Lisäksi instrumenttikäyttöön suunnitellut kaiuttimet yleensä värittää ääntä tarkoituksellisesti ja subbarikäyttöön tarkoitetut sitten taas yrittävät moista välttää.

yleensä vielä sen subbarin puhekelan saa poltettua tossa käyttötarkotuksessa...eli subbarin "jousi" se kumireunus on siis liian jäykkä sekä vastaavasti myös magneetti huomattavasti liian suuri painoltaan...


Tuo elementin rikkoutuminen tavalla tai toisella minullekkin tuli mieleen (tosin senkin tapahtuminen riippuu kuitenkin siitä kuinka lujaa luukutetaan ja mikä se itse elementti sitten on). Sen sijaan sitä minä en ymmärrä miksi subbarielementeissä olisi yleisesti jäykempi kumireunus tai muu ripustus. Enkä minä sitäkään ymmärrä miksi instrumenttikäyttöön tarkoitetussa elementissä pitäisi olla kevyempi magneetti, muuten kuin roudausta ajatellen.

No joo... Yleensä tietysti kannattaa hankkia kuhunkin tarkoitukseen sopiva elementti, mikä taas yleensä tietenkin tarkoittaa sitä, että hommataan sellainen elementti joka on suunniteltu siihen käyttötarkoitukseen.

bloodmetal kirjoitti:
JBl:n 15" Elementti.. ei ole subbari, vaan ihan yleinen kaiutin(siis mid/low käyttöön) Kotelon on tehnyt toinen basisti eli ei se ole sellanen viritelmä vaan ihan pätevän oloinen


Oukei... Semmonen tuli mieleen vielä, että tehtaan ilmoittama tehonkesto olisi siitä elementistä hyvä tietää sen impedanssin lisäksi... Ihan vaan silleen, että olis sitten se vahvistin edes jokseenkin samoilla lukemilla tai jos vahvistin on kovasti "ylitehoinen" niin tietäisit ainakin, että ei kannata kaikkia hanikoita ihan kaakkoon kääntää.

^ Vastaa Lainaa


Selkäsauna

#18 kirjoitettu 21.01.2005 07:11

Elektrojänis kirjoitti:
Selkäsauna kirjoitti:
totuushan on se että nämä subwoofer elementit ei ole kovinkaan herkkiä tai tarkkoja toistamaan soitettua ääntä...


En tiedä mitä herkkyydellä tarkoitat, mutta jos tarkoitat mitattua herkkyyttä (joka useimmiten ilmaistaan muodossa x dB/W/1m jossa x on se itse arvo, tarkoittaa äänenpainetta jonka kaiutin tuottaa watin teholla mitattuna metrin päästä) niin ei niisä nyt niin suurta eroa ole ainakaan minun käsittääkseni. Ja vaikka niissä jonkin moista eroa olisikin niin sillä ei välttämättä ole juurikaan merkitystä jos nyt ei tavoitella mitään ihan älyttömiä äänenpaineita.

Tarkkuuden määritelmääsikään en tunne mutta luulen, että viittaat jossain määrin siihen, että subbariksi tarkoitettuja elementtejä ei yleensä ole suunniteltu toistamaan ihan niin ylös kuin noita instrumenttikäyttöön tarkoitettuja. Sähköbassokin tuottaa kuitenkin paljon muutakin merkityksellistä kuin sitä ihan alinta jytinää ja jollain subbarielementillä voi jäädä sitten paljonkin oleellista
toistumatta.

Lisäksi instrumenttikäyttöön suunnitellut kaiuttimet yleensä värittää ääntä tarkoituksellisesti ja subbarikäyttöön tarkoitetut sitten taas yrittävät moista välttää.

[Tuo elementin rikkoutuminen tavalla tai toisella minullekkin tuli mieleen (tosin senkin tapahtuminen riippuu kuitenkin siitä kuinka lujaa luukutetaan ja mikä se itse elementti sitten on). Sen sijaan sitä minä en ymmärrä miksi subbarielementeissä olisi yleisesti jäykempi kumireunus tai muu ripustus. Enkä minä sitäkään ymmärrä miksi instrumenttikäyttöön tarkoitetussa elementissä pitäisi olla kevyempi magneetti, muuten kuin roudausta ajatellen.

No joo... Yleensä tietysti kannattaa hankkia kuhunkin tarkoitukseen sopiva elementti, mikä taas yleensä tietenkin tarkoittaa sitä, että hommataan sellainen elementti joka on suunniteltu siihen käyttötarkoitukseen.

Oukei... Semmonen tuli mieleen vielä, että tehtaan ilmoittama tehonkesto olisi siitä elementistä hyvä tietää sen impedanssin lisäksi... Ihan vaan silleen, että olis sitten se vahvistin edes jokseenkin samoilla lukemilla tai jos vahvistin on kovasti "ylitehoinen" niin tietäisit ainakin, että ei kannata kaikkia hanikoita ihan kaakkoon kääntää.


tarkoitan juuri sitä että kun se kuminen reunus ja magneetti ovat liian jäykkiä niin sen soittimen tuottamasta äänestä ei saa kaikkea irti ja subbareiden toistoalue loppuu jo 2500hz paikkeil tai jo alempana ja suljettukotelo antaa tarkkuutta sointiin ja refleksi taas painetta lisää...ja nämä liian jäykät elementit lopettavat toistamisen aikasemmin kuin instrumenteille tarkoitetut kun ajallisesti mitataan...

^ Vastaa Lainaa


Biosexual M
534 viestiä

#19 kirjoitettu 21.01.2005 07:23

dip flirt kirjoitti:
Kerran oli Hartke (juuri tuollainen 350 w), mutta piti myydä boys kun puhkoi multa kaks kertaa kaapin elementin. Ensin meni Hartken orggis alumiinielementti paskaksi ja vaihdoin sitte kaappiin EV:n elementin, joka sekin meni rikki. Sitten lähti nuppi vaihtoon. Tai itseasiassa lopetin koko bassonsoiton siihen.


Helpolla luovutit..

Itellä 3500 nuppi ollu pari vuotta, kiinni sellaisessa 1x15 " 1x5" kombossa. Riippuu ihan tarpeesta, mutta ite oon tuolla pärjänny kaikkialla. Hönkä ei lopu ihan heti kesken. Puollan hartkea siis. Kaikki halpa käy kalliiksi pitemmän päälle, kannattaa katsastaa tasaisin väliajoin muusikoiden.netin kauppa-osasto, siellä liikkuu paljon hyvää roinaa ihan järkihinnalla.

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#20 kirjoitettu 21.01.2005 10:07

Kyllä se nyt täytyy ruuvata irti se elementti ja katsoa ne tiedot sieltä. Luulisin että se resistanssi on 4 ohmia koska jotenkin vain 2 ohmin resistanssi tuntuu liian "julmalta" 15" elementille. Mulla on 120 wattinen behringerin combo ja siihen oon liittäny sen kaapin ja ainakin siinä se soi hyvin. Tämä olisi muuten ihan toimiva yhdistelmä, mutta ei jumalauta selkä kestä sitä roudaamista Mutta elementti irti jos nyt vaivaudun/kerkeän sen ottamaan tässä joskus..

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#21 kirjoitettu 21.01.2005 10:19

tarkoitan juuri sitä että kun se kuminen reunus ja magneetti ovat liian jäykkiä niin sen soittimen tuottamasta äänestä ei saa kaikkea irti


Tuo reunan jäykkyys ei nyt vieläkään oikein aukene. Vaikuttaa lähinnä autohifistien pseudotieteellisiltä selostuksilta. Yrität käyttää jotain yksinkertaisia teknisiä havaintoja selittämään jotain hyvin subjektiivista. Voisitko selittää teknisemmin.

Se on toki totta, että hifikäyttöön tarkoitetuilla elementeillä lineaarisen toiminta-alueen loppumisen jälkeen tulee nopeammin vastaan raja jolloin kaiutin menee rikki kuin instrumenttikaiuttimilla. Bassopäässä tämä ero tosin hämärtyy, koska yleensäottaen on vaikea tuottaa elemettiä joka ei tuottaisi matalilla äänillä suhteellisen suurta säröä. (Hifipuolellakin on ihan tavallista, varsinkin halvemmissa laitteissa, että subbari tuottaa keskiverto kuunteluvoimakkuuksilla esim. 10% säröä.) Sinäänsä tämä ei kyllä mielestäni liity juurikaan sen reunuksen (tai muun ripustuksen) jäykkyyteen.

Magneetin suuruus tai voimakkuus ei hankaloita sen elementin liikettä. Voimakas magneetti pikemminkin vahvistaa sen ja kelan muodostamaa moottoria (kyllä, sitä voidaan kutsua moottoriksi kun se muuttaa sähköä liikkeeksi) ja tuottaa siten kontrolloidumman liikkeen, eli aiheuttaa sen, että kaiuttimelle syötetty signaali toistuu tarkemmin. Tämä oli tietysti rankka yksinkertaistus. Asiaan vaikuttaa älyttömän monta muutakin parametria.

ja subbareiden toistoalue loppuu jo 2500hz paikkeil tai jo alempana


Tästä olimmekin yhtä mieltä... Siis subbarien toistoalue ei välttämättä yläpäästä riitä bassokitaralle. Tosin toi 2500Hz on jo aika korkea taajuus subbarille ja voisi melkein bassollekkin riittää jos se toistuisi sinne asti hyvin. Tämä siis jos puhutaan vaan teknisistä arvoista näin yksinkertaisesti pelkkien rajataajuuksien perusteella.

Yleensähän hifipuolella sanotaan että subbarin jakotaajuus ei saisi olla korkeampi kuin 100Hz mikä ei tietenkään tarkoita, että elementin ei pitäisi korkeampaan pystyä. Itseasiassa sitä että elementti toistaisi vähintään pari oktaavia korkeammalle kuin valittu jakotaajuus pidetään erittäin toivottavana.

ja suljettukotelo antaa tarkkuutta sointiin ja refleksi taas painetta lisää...


No tuo nyt on aika karkea yleistys. Väittäisin että ihan silkan äänenpaineen tavoittelua refleksikotelon avulla harrastetaan lähinnä autohifissä. Juu sillä on mahdollista kasvattaa sitä äänenpainetta muiden tekijöiden kustannuksella.

Yleensä refleksikoteloa käytetään kuitenkin siksi, että saadaan taajuusvaste ulottumaan alemmaksi mahdollisimman suorana. Haittavaikutuksena on sitten se, että vaste tippuu jyrkemmin ja jälkivärähtelyt soi pidempään. Lisäksi elementin liike poikeama refleksikotelon viritystaajuuden alapuolella kasvaa aika radikaalisti.

Tässä mielessä suljettu kotelo on kyllä tarkempi. Lisäksi suljettu kotelo on paljon helpompi suunnitella ja vähemmän kriittinen mitoituksen suhteen.

ja nämä liian jäykät elementit lopettavat toistamisen aikasemmin kuin instrumenteille tarkoitetut kun ajallisesti mitataan...


Edelleen tuo jäykkyys. Missä suhteessa ajallisesti aikaisemmin. Taajuutta vaidaan toki mitata aikana (aallon pituus) mutta en usko, että sitä tarkoitat. Jälkivärähtelyt sammuu aikaisemmin? Siitä ei liene kysymys. Soimaan jätetyn bassonkielen sointi (kaiuttimen läpi kuultuna siis) sammuu aikaisemmin? Tuskin.

Ei tätä minun mielestäni kannata edes yrittää jollain elementin jäykkyyksillä tai muilla puoliteknisillä seikoilla ruveta selittämään. Se vaan on niin, että elementti toimii yleensä parhaiten siinä tarkoituksessa mihin se on suunniteltu.

Tämä ei tosin tarkoita sitä, että poikkeuksia ei voisi olla.

Elektrojänis muokkasi viestiä 10:20 21.01.2005

Sorry tämä aiheen vierestä meneminen...

Elektrojänis muokkasi viestiä 10:26 21.01.2005

bloodmetal kirjoitti:
Kyllä se nyt täytyy ruuvata irti se elementti ja katsoa ne tiedot sieltä. Luulisin että se resistanssi on 4 ohmia koska jotenkin vain 2 ohmin resistanssi tuntuu liian "julmalta" 15" elementille.


Ole varovainen ruuvatessa... Kaiutinkartiot ei tykkää ruuvimeisselien kärjistä.

Jos siellä elementin takana ei ole niitä tietoja niin ota ylös kaikki mitä siellä lukee. Esim. mallimerkinnän perusteella voi yrittää googlella etsiä elementin tietoja.

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#22 kirjoitettu 21.01.2005 11:32



Ole varovainen ruuvatessa... Kaiutinkartiot ei tykkää ruuvimeisselien kärjistä.

Jos siellä elementin takana ei ole niitä tietoja niin ota ylös kaikki mitä siellä lukee. Esim. mallimerkinnän perusteella voi yrittää googlella etsiä elementin tietoja.


Joo tuskin niitä kaiuttimen kaikkia tietoja siitä magneetista löytyy, mutta aattelin itekin että jos siellä ois joku malli tai vastaava löytys niin vois googlella kattoa...
Ja pitää koittaa varoa tuon ruuvimeisselin kanssa



Bloodis häpee sitä että ei ossa lainata toisen tekstiä oikein 11:32 21.01.2005

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#23 kirjoitettu 21.01.2005 23:30

Elementti on nyt sitte otettu irti ja laitetettu takaisin paikoilleen ja minun onnekseni se pysyi vielä ehjänä..

Tällaiset tiedot löytyi elementistä
- mallinumero E145-8
- 8 ohminen

Tällaiset tiedot löysin siihen netistä
-Instrumentti-kaiutin
-98 db (tämä vissiin tarkoittaa kuinka kovan äänen se kestää/voi tuottaa)
-300 w ( olettaisin, että tämä tarkoittaa jatkuvaa tehonkestoa,mutta pitää tutkia vielä tarkemmin)

jos joku löytää tietoa tuosta elementistä niin laittakaahan linkkejä tähän ketjuun!

bloodmetal muokkasi viestiä 23:33 21.01.2005
Tuolta löytyy jotain tietoa (kattokaa sieltä musical instruments loudspeaker kohdasta)

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#24 kirjoitettu 21.01.2005 23:42

Kyllä se näyttäisi olevan ihan bassotteluun tarkoitettu kaappi.. Enää pitää hinnasta sopia ja se on mun

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#25 kirjoitettu 24.01.2005 23:01

bloodmetal kirjoitti:
- 8 ohminen


Siinähän se olennaisin oikeestaan olikin jos se kerran on jo laitettuna koteloon ja soi siinä hyvin.

Lienet löytänyt tämän valmistajan datalehden minkä minäkin hätäisesti googlettamalla löysin: http://www.jblproservi...

Tossa datalehdessä on ainakin aika lailla samat tiedot kuin mitä löysit. Lisäksi siinä on yks selkeä virhekkin... Taajuus vasteessa (Frequency range) pitäs varmaan lukea, että 35Hz - 2.5kHz.

-98 db (tämä vissiin tarkoittaa kuinka kovan äänen se kestää/voi tuottaa)


Se on herkkyys. Se tarkoittaa, että jos sitä syöttää 1 watin teholla niin metrin päästä mitattuna äänenpaine on 98dB (tässä pitäisi sanoa vielä jotain käytetystä referenssitasosta mutta jätetään väliin tällä kertaa ).

-300 w ( olettaisin, että tämä tarkoittaa jatkuvaa tehonkestoa,mutta pitää tutkia vielä tarkemmin)


Tuo on tolla datalehdellä ilmaistu hieman hassusti... Sanotaan että kestää 300W jatkuvaa ohjelmaa eli musiikkisignaalia. Lisäksi ilmoitetaan, että kestää 150W jatkuvaa siniaaltoa. Ilmeisesti tuo jälkimmäinen on se mitä oikeasti pitäisi kutsua jatkuvaksi tehonkestoksi. Eri asia sitten onko sillä kamalasti väliä. No jos tollasella mainitulla hartken nupilla soittelet kaikki nupit kaakossa niin, että se on ajettuna särölle asti niin voi hajota. Veikkaisin, että voi korvatkin hajota sitten, mutta mistäs minä tietäisin.

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#26 kirjoitettu 25.01.2005 17:25

Näyttäs siltä että siihen sopis hyvin 150-200w nuppi.. Kai sellaisella pärjää ihan treenikämpällä soitettaessa? Kuiteskin ku heviä vedetään niin sen elementin pitäs kestää välillä ihan jumalattomia säröjäkin, joten se nuppi on maksimissaan 200 w.
Anteeks muuten näitä suhteellisen lapsellisia kysymyksiä, mutta en oo touhannut ollenkaan noitten nupien kanssa niin siksi kysyn ettei tarvitse katua..

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#27 kirjoitettu 25.01.2005 23:20

bloodmetal kirjoitti:
Näyttäs siltä että siihen sopis hyvin 150-200w nuppi.. Kai sellaisella pärjää ihan treenikämpällä soitettaessa?


No minun mielipide on se että jos ei pärjää niin soitatte aivan tolkuttoman lujaa tai teidän treenikämppä on joku lentokonehalli. Tämä on tosin vain minun mielipiteeni, eikä minulla ole paljoakaan kokemusta bassovahvistimista.

Voimakkuuksia mietittäessä kannattaa tietysti muistaa, että tehon tuplaaminen tarkoittaa vaan 3dB lisäystä äänenvoimakkuuteen, mikäli kaikki muu (eli lähinnä kaiuttimen herkkyys) pysyy samana.

Kuiteskin ku heviä vedetään niin sen elementin pitäs kestää välillä ihan jumalattomia säröjäkin, joten se nuppi on maksimissaan 200 w.


No jaa... Se särön ongelma on lähinnä se, että se kompressoi dynamiikkaa joloin keskimääräinen voimakkuus lähenee täyttä voimakkuutta. Jos nyt et ihan täysillä luukuttele niin olettaisin, että se kestää tuon tässä keskustelussa mainitun Hartkenkin (valmistajan mukaan 240 wattia 8:aan ohmiin). Tämä tosin on vain arvio pelkästään noiden lukujen perusteella.

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#28 kirjoitettu 26.01.2005 12:28

Bloodmetal hermostui Koulun koneelle12:29 26.01.2005

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#29 kirjoitettu 26.01.2005 12:28

Joo.. niinhän se menikin noiden wattien ja äänenmäärän välillä se juttu...
eihän se särö ihan sellasta "kolinaa" ole, vaan lähinnä sellanen pyöreä, hiukan fuzz-mallinen, mutta silti hyökkäävä(bodom-Warheart, Impaled nazarene-armageddon death squad).. Eli se ei rasita elemmenttiä kauheasti..
Pitää nyt ruveta netistä kattomaan minkälaisen sitä ostais.

Menee nyt offtopicciin, mutta mistähän sais tollasen särön mitä noissa biiseissä on?

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#30 kirjoitettu 27.01.2005 13:53

bloodmetal kirjoitti:
eihän se särö ihan sellasta "kolinaa" ole, vaan lähinnä sellanen pyöreä, hiukan fuzz-mallinen, mutta silti hyökkäävä(bodom-Warheart, Impaled nazarene-armageddon death squad).. Eli se ei rasita elemmenttiä kauheasti..


No sinänsähän se tärkein asia siinä elementin keston ja särön määrän välisessä suhteessa on se, että särö kuin särö kompressoi signaalin dynamiikkaa. Käytännössä lähes kaikki säröt tekee niin. Kun dynamiikka pienenee niin signaalin keskimääräinen voimakkuus lähestyy huippuvoimakkuutta.

Kun kaiuttimelle syötetään signaalia jossa on normaalin basson dynamiikka niin jos signaalin huippujen kovimmat arvot on voimakkuudeltaan 300w niin todennäköisesti keskimääräinen voimakkuus jää alle 150 watin. Nyt jos otetaankin särötetty signaali ja säädetään niin, että huippuarvot on 300w niin vähänkään rankemmilla säröillä sen keskimääräinenkin teho on lähes tuo 300w. Jos kaiutin kestää jatkuvaa tehoa vaan 150w niin saattaa esim. puhekela palaa tuosta särötetystä signaalista vaikka se sen 300w piikeinä kestäisikin.

Itseasiassa vahvistin joka on suunniteltu toistamaan 300 wattia siniaaltoa puhtaana voi säröistä signaalia pystyä puskemaan ulos jopa yli sen 300w.

Toisaalta... Jos ne soittovolumet pysyy mitenkään järjellisissä mitoissa niin en kyllä usko, että treenikämppäsoitossa tulisi luukutettua tuota kaiutinta rikki vaikka vahvistimesta hieman ylimääräistä lähtisikin. Tosin varmasti en tiedä kun en ole kyseistä yhdistelmää kokeillut.

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#31 kirjoitettu 28.01.2005 11:07

Juuh... Eli nyt oon tullu siihen päätökseen että ostan hartken nupin.. Nyt jonkin aikaa soittelen yhistelmällä bx-1200 ja se lisäkaappi siihen kiinni.. sitten kun on rahaa,niin ei muuta kuin hartkea testaamaan ja ostamaan.. Kiitos kaikille neuvoista!

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#32 kirjoitettu 07.02.2005 16:34

Yhden keikan olen tuolla ko. Behkun nupilla heittänyt ja sanoisin että hinta / laatu-suhde on kohdallaan. Eihän se timangia ollut, mutta yllättävän hyvä soundi tuon hintaiseksi peliksi.

Säädöt ovat onnistuneet mielestäni mainiosti! Eli sen _ihan_ alimman botnen sai pois hönkimästä, alamiddleen sai mukavasti potkua, keskeltä vähän bort ja yläpäähän mukavan klangin ilman suhinoita.

Potkua nupissa oli riittävästi, tosin ei tuntunut niin tehokkaalta kuin esmes Trace-Elliotin 300W vermeet. Wateissakin tuntuu olevan eroja Sanoisin kuitenkin että riittää.

Mitä noihin watteihin tulee, niin tuostakin jo käy ilmi ettei niitä kannata tuijottaa. Jos pitäisi joku vinkki antaa, niin pidemmän päälle sellainen ~300W kannattaa hommata. Soittelin itsekin pitkään Laneyn 160W kombolla ja se oli vähän hiinä ja hiinä. Se n. 300W ei kyllä lopu ikinä kesken. (Ellei satu olemaan parantumaton sub-humina-friikki, jolloin kannattaa satsata heti kiloiseen päättäriin tai Ampegin putki-mörköön.)

Jos ei ole kokemusta bassoista, ei tästä kannata puhua. Basso vaatii tehoa. Nyrkkisääntönä kannattaa pitää muutamakertaista tehoa kitaravaffareihin verrattuna.
___ ___ ___

Muita vaihtoehtoja? Tsekkaa käytettyjä! Muista ottaa tuota höökiä tarpeeksi. Sitä numikkaa saa aina pienemmälle, mutta yhdelletoista ei onnistu. Headroom on (trankku-vaffareiden kanssa) basson kaveri.

Hartket ovat luokkaa 'ihan jees'. Niissä on se ominainen soundi, josta toiset dikkaa toiset ei. Vähän sellainen klangi. Minusta ihan hyvä juttu. Kestävyydestä on vähän huonoja kokemuksia, kaikilla tutuilla on joskus reistaillut. Se miksi Hartke rikkoi jonkun kaapin, ei minun villin arvaukseni mukaan ole välttämättä Hartken syy. Mikä tahansa vahvistin rikkoo kaapin kun sitä ajetaan särölle...

Tässäkin kannattaa huomata että se basson potku EI lähde sieltä alimmasta ala-rekisteristä vaan hieman ylempää (~100 - 250 Hz).

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#33 kirjoitettu 07.02.2005 19:15

Tuossa tuli se mitä kaikkien pitäisi ottaa huomioon kun basso vermeitä laittaa! Teho on aina tehoa! Ja sitähän ei voi kiistää etteikö isoimmilla vermeillä saisi parempaa ääntä aikaan.. Pakko käydä jossakin testailemassa noita nuppeja, että sais vähän ite tutkia että minkälaisia niitä oikein on..

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#34 kirjoitettu 07.02.2005 19:47

Jep, tehoa ei ole (teoriassa) ikinä liikaa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#35 kirjoitettu 08.02.2005 19:13

Cornflake kirjoitti:
Jep, tehoa ei ole (teoriassa) ikinä liikaa.


Transitori nupeissa ei mkinusta ole koskaan liikaa tehoja, mutta putkinupeissa ne usein soivat kivasti juuri siellä ihan pikkiriikkisen säröytyneenä. Kun pääte särö kuullostaa bassossakin parhaalta, niin itse tykkään, että studio nupissa ei saisi olla liikaa tehoja.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#36 kirjoitettu 08.02.2005 22:43

Haava kirjoitti:
Transitori nupeissa ei mkinusta ole koskaan liikaa tehoja, mutta putkinupeissa ne usein soivat kivasti juuri siellä ihan pikkiriikkisen säröytyneenä. Kun pääte särö kuullostaa bassossakin parhaalta, niin itse tykkään, että studio nupissa ei saisi olla liikaa tehoja.


Totta.

Ketjun aihe oli kuitenkin melkoisen halpa vahvistin, joten ajattelin pitäytyä perusteissa.

Silti se 300 on siinä Ampegin höyrykoneessakin juuri sopivasti Gainia vaan sitten vähän säästellen.

^ Vastaa Lainaa


teilband

#37 kirjoitettu 08.02.2005 23:34

EBS... .. tosin ei välttämättä oikeen minkään näköstä nuppia saa alle 500e ://

^ Vastaa Lainaa


teilband

#38 kirjoitettu 08.02.2005 23:53

bloodmetal kirjoitti:
Tällasta oon aatellu


undefined

Oisko kenelläkään mitään muita ehotuksia?
Jos jollakin on tollanen niin sanokaas mitä mieltä ootte siitä.
Hinta sais olla siinä alle 500e

Kaappina ois 15" JBL refleksikotelolla



mutta sitten vielä tuohon nuppiin, mitä oot miettiny.. tuossa mun kantasoitinliikkeessä tuollasta koeajoin niin kyllähän tuo potki yllättävän hyvin.. myyjäkin kehu, joka on joku ikivihree 30v soittanu bassovelho

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#39 kirjoitettu 10.02.2005 10:35

Cornflake kirjoitti:
Soittelin itsekin pitkään Laneyn 160W kombolla ja se oli vähän hiinä ja hiinä. Se n. 300W ei kyllä lopu ikinä kesken.


No jaa... olettaen että köytetään saman herkkyistä kaiutinta, niin 160W ja 300W ero on hieman alle 3dB. Voi tietysti olla että jos 160W riittää juuri ja juuri niin 300W on aina ok niissä tilanteissa missä itse soitat, mutta ei se 3dB marginaali kyllä järin iso ole.

Eipä silti... Kyllä sen 300W luulisi riittävän bassollekkin melkeen tilanteessa kuin tilanteessa. (Toisaalta mistäpä minä kaikkien tilanteet tietäisin).

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#40 kirjoitettu 10.02.2005 14:10

Elektrojänis kirjoitti:
No jaa... olettaen että köytetään saman herkkyistä kaiutinta, niin 160W ja 300W ero on hieman alle 3dB. Voi tietysti olla että jos 160W riittää juuri ja juuri niin 300W on aina ok niissä tilanteissa missä itse soitat, mutta ei se 3dB marginaali kyllä järin iso ole.


Niin, 3dB:n nousu vastaa ihmisen korvalla äänenvoimakkuuden kaksinkertaistumista...

Oli miten oli, basso (ISO basso) vaatii löylyä.

Saahan tuosta 160W erottuvuutta ja äänenvoimakkuutta irti rotan lailla, kun vääntää botnet alas ja keskelle puukkoa. Mutta basso vaatii tehoa. Tuo 300W (trankkua) on minun kokemuksen mukaan aika hyvä minimi sellaiselle vahvistimelle, jota voi suositella jotta pärjättäisiin melkein paikassa kuin paikassa.

Sanoinko jo että basso vaatii tehoa?

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu