Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Hiphop - Sanoma vs. biitti+flow?


Talakanpinskeli123

#1 kirjoitettu 14.05.2005 10:33

Puhutaanpa hieman räpistä ja sen sanomasta. Mikseri-musiikkia kun kuuntelee, on selvästi huomattavissa, kuinka suureen osaan ihmiset asettavat biisin sanoman tehdessään hiphop-musiikkia. Tämä voi olla myös hyvä asia, mutta mielestäni hyvin monet myös kompastelevat siihen yrittäessään liikaa saada sanomaa - tulee väkisinväännettyjä biisien aiheita, samoja biisejä samoista aiheista ja mikä mielestäni pahinta, feikattuja tarinoita keksityistä henkilöistä tai esim. jonkun läheisen kuolemasta. Nimiä mainitsematta, ei tarvitse olla mikään Mensan superguru osatakseen erotella, mikä stoori on totta ja mikä klisekasa on täysin tuulesta temmattu. Tai mainittakoot nyt yksi henkilö, itseni, mutta onneksi ne ajat ovat minulta nyt jatkossa ohi.

Sanoman tärkeyden huomaa myös Mikserin biiteistä - 95% biitintekijöistä tekee pelkkiä melankolisia, mollisointuisia, haikeita biittejä, joihin ei edes voi tehdä sanoituksia mistään muusta kuin jostakin vakavasta aiheesta, mikä varmaan osittain pakottaa Mikseriläiset "keksimään sanomaa" biiseihin. Yksi selitys sanomaan voi kyllä myös olla se, että surullisia, sanomallisia biisejä on helppo tehdä. Kaikki osaavat kirjoittaa surullisia tarinoita ja rimmata sanoja. Kun laitteisto ei ole mitään studiokamaa ja muukin tekniikka on vielä hieman hakusessa, on siinä hieman vaikea saada aikaan hyvää bile- tai rähinäbiisiä, jolloin täytyy turvautua varmaan valintaan, yrittää keksiä biisilleen joku sanoma vaikka väkisin, jolloin siinä on ainakin jotain hyvää.

Mutta voiko hyvää räppiä tehdä ilman sanomaa? Minä olen aina ollut sitä mieltä, että tietenkin voi. Jos biitti saa pään nytkymään ja jalat polkemaan lattiaa, räppärin ääni on miellyttävä ja flow natsaa biittiin kuin isä äitiin, siinä meillä on hyvä ja kuunneltava biisi vaikka sanat olisi laulettu Plötzvagian kielellä, eikä niistä ymmärtäisi itse Erkkikään mitään. Minusta sanoma on aina vain sivutuote, elämän pikku bonuksia, mikä voi parantaa hyvää biisiä entisestäänkin. Ja tarkennetaan vielä, en tarkoita sanomalla hyviä sanoja. Hyvät sanat ja riimit voi olla vaikkei niissä mitään punaista lankaa olisikaan.

Mitenkäs sinä? Oletko sitä mieltä, että hyvän räppibiisin saa aikaiseksi pelkästään olemalla teknisesti laadukas räppäri hyvällä flowlla ja biitillä, vaikkei biisissä aihetta olisikaan? Vai oletko sitä mieltä, että paskanmarjat, äänenlaadulla, biitillä ja flow:lla on hyvin vähän merkitystä, kunhan biisillä on jotain sanottavaa ja se sanottava tulee suoraan sydämestä?

^ Vastaa Lainaa


Redfox

#2 kirjoitettu 14.05.2005 10:39

Mun mielestä noi kaikki kolme on tasapainossa,ei riitä,että ne on kaikki hyviä vaan niiden pitää,toimia myös kokonaisuutena.Olemalla pelkästään teknisesti taitava,pääsee näköjään jo aika pitkälle kun vertailee vaikkapa suomalaisten lempiräppäreiden tyylejä.

^ Vastaa Lainaa


Seria
386 viestiä

#3 kirjoitettu 14.05.2005 11:11

Redfox puhuu asiaa, kaikkien pitää olla tasapainossa. Ja nyt sanon toistamiseen tätä, mut otetaan esim. Kallio UG.
Jäbil on sanoma hallus, mut flow ja biitit ei oo mitään järin ihmeellisii. Mä en ainakaan jaksa kuunnella niiden jäbien tekstejä, ku räbät lähtee aika lailla hanskast. ''Mieluummin kuuntelen taidokasta paskanjauhantaa, kuin paskaa asian jauhantaa'', sanoi eräs mies tuolla eräällä foorumilla.

Tasapaino on tärkeä pitää koko ajan kun tekee räbää. Ja itse asiassa se pätee muuallakin. Zen Café on esimerkiksin bändi jota en jaksa kuunnella, koska sanoitukset on jotain aivan omituista.

^ Vastaa Lainaa


Kärkikasti Records
439 viestiä

#4 kirjoitettu 14.05.2005 11:26

Kuten jo todettiin,nuo kaikki yhdessä tekevät kuunneltavan biisin.Mutta ehkä se flow ja ääni menee kumminkin sanoman edelle.Esim. en tajua Eminemin kaikkien biisien sanomaa lähellekkään,mutta miehen ääni ja flow tekee biiseistä hienoja.Hyvä sanoma antaa aina biisille plussaa,mutta hyvässä biisissä pitää olla flow ja äänenkäyttö kunnossa.Biitti taas jos on huonoa kamaa,niin en pahemmin jaksa edes koko biisiä kuunnella,vaikka flow ja äänenkäyttö olisi keskitasoa.Tai ei ainakaan jäisi mun soittolistalle

Lyr11kka muokkasi viestiä 11:27 14.05.2005

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#5 kirjoitettu 14.05.2005 11:35

Lyr11kka kirjoitti:
Kuten jo todettiin,nuo kaikki yhdessä tekevät kuunneltavan biisin.Mutta ehkä se flow ja ääni menee kumminkin sanoman edelle.Esim. en tajua Eminemin kaikkien biisien sanomaa lähellekkään,mutta miehen ääni ja flow tekee biiseistä hienoja.Hyvä sanoma antaa aina biisille plussaa,mutta hyvässä biisissä pitää olla flow ja äänenkäyttö kunnossa.


Itse asiassa Eminemin innoittamana tämän ketjun perustin, kun tuolla yhdessä paikassa osui silmään jonkun elitistin valitus siitä, kuinka 12-vuotiaat pikkutytöt eivät voi sanoa Eminemin olevan hyvä räppäri koska eivät kuitenkaan ymmärrä hänen sanoituksistaan mitään. On varmasti totta, että jotkut biisit aukeavat kunnolla vasta, kun lukee lyriikat ja ymmärtää ne, mutta minusta on silti tyhmää väittää, etteikö jostain Eminemistä voisi tykätä vaikkei osaa englantia yhtään. Eminemillä nyt on kuitenkin ollut koko uransa aikana biisejä laidasta laitaan, löytyy vakavia asiatekstejä kuten myös humoristisia kettuilubiisejä, joissa vaan heitetään enemmän tai vähemmän hauskaa läppää ilman mitään varsinaista asiaa.

Suomiräppiä en itse hirveästi kuuntele, oikeastaan Rähinä Recordsin artistit uppoavat parhaiten. Heillä tuntuu jotenkin olevan samanlainen ajattelutapa, ettei musan tarvitse aina olla niin vakavaa eikä siinä aina tarvitse miettiä elämän tarkoituksia.

^ Vastaa Lainaa


Kärkikasti Records
439 viestiä

#6 kirjoitettu 14.05.2005 11:39

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Lyr11kka kirjoitti:
Kuten jo todettiin,nuo kaikki yhdessä tekevät kuunneltavan biisin.Mutta ehkä se flow ja ääni menee kumminkin sanoman edelle.Esim. en tajua Eminemin kaikkien biisien sanomaa lähellekkään,mutta miehen ääni ja flow tekee biiseistä hienoja.Hyvä sanoma antaa aina biisille plussaa,mutta hyvässä biisissä pitää olla flow ja äänenkäyttö kunnossa.


Itse asiassa Eminemin innoittamana tämän ketjun perustin, kun tuolla yhdessä paikassa osui silmään jonkun elitistin valitus siitä, kuinka 12-vuotiaat pikkutytöt eivät voi sanoa Eminemin olevan hyvä räppäri koska eivät kuitenkaan ymmärrä hänen sanoituksistaan mitään. On varmasti totta, että jotkut biisit aukeavat kunnolla vasta, kun lukee lyriikat ja ymmärtää ne, mutta minusta on silti tyhmää väittää, etteikö jostain Eminemistä voisi tykätä vaikkei osaa englantia yhtään. Eminemillä nyt on kuitenkin ollut koko uransa aikana biisejä laidasta laitaan, löytyy vakavia asiatekstejä kuten myös humoristisia kettuilubiisejä, joissa vaan heitetään enemmän tai vähemmän hauskaa läppää ilman mitään varsinaista asiaa.

Suomiräppiä en itse hirveästi kuuntele, oikeastaan Rähinä Recordsin artistit uppoavat parhaiten. Heillä tuntuu jotenkin olevan samanlainen ajattelutapa, ettei musan tarvitse aina olla niin vakavaa eikä siinä aina tarvitse miettiä elämän tarkoituksia.


Juu,noinhan se menee,miten sanoit. Itse en ikinä oikein jaksa alkaa lyriikoita lukemaan,koska tunnistan hyvän biisin sanoista/sanomasta huolimatta.Tietenkin joskus niitä tulee luettua,mutta ei se ole välttämätöntä.Ajan myötä,kun on vaikka Eminemiä tarpeeksi kuunnellut,biisien sanomat alkavat vähitellen avautumaan.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#7 kirjoitettu 14.05.2005 13:46

Toki biisi voi kuullostaa hyvältä vaikka sanoitukset koskisivat ties mitä. Englanniksi tämä juuri onkin huomattavasti helpompaa, kun rakkaaksi äidinkieleksemme. Enkuksi voi oikeastaan jaaritella ties mitä, ja lisätä väliin aina pari "you knowta" ja "maafakaa" niin taatusti toimii, jos MCn tyylit on kohdallaan. Suomeksi paskanjauhaminen onkin vaikeampaa. Tai enhän minä muiden puolesta osaa mennä sanomaan, mutta kyllä omiin korviini nuo kliseisen klubiträkit ja onnettomat jenkkikopiot aika pahasti raksahtaa. Translaattorikieli on mielestäni yksi suurimpia suomiräpin kirouksia ja varsinkin mainstreampuolen MCiden tyylit ovat melko yksinkertaisia usein.

Ja sitten nämä Suomessa niin tutut surulliset tarinat. Onhan se nyt todettu herran jumala ties kuinka monen vuosikymmenen ajan, että suomen kansaan iskee Joutsenlaulut ja Murheellisten Laulujen Maat. Ja niitähän on myös Mikseri täynnä räp puolelta, kuten yllä jo todettiin. Noh, minä ymmärrän, jos joku Janne 12v kirjoittaa näitä tarinoitaan, mutta se ei kyllä tarkoita että minun niitä pitäisi kuunnella. Toki kirjoitin itsekin angsteimmassa iässäni ties minkälaista isensäviiltely tekstiä, mutta taivaankiitos en ikinä niitä julkaissut. Jotenkin musta vaan tuntuu, että harva räppäri täällä Mikserissä tajuaa sitä että sanoituksia voi kirjoittaa ihan niistäkin asioista mitkä siinä lähellä pyörii. Arkipäiväisetkin asiat ovat asioita, ja taatusti ihmisiä joiden lähellä vaikuttavat samat asiat, kiinnostaa kulla muiden mielipiteitä. On helvetin hölmöä lähteä kirjoittamaan surusta, jos ei tosissaan tiedä mitä suru on. Tai politiikasta, jos ei tosissaan ole hajua mitä siellä päin edes tapahtuu. Ym ym ym. Omista asioista, omista kokemuksista ja omasta maailmasta kertominen on mielestäni ollut MCn tehtävä jo alusta lähtien.

Mutta takaisin asiaan. Kyllä mielestäni biisi voi olla hyvä, jos se kuullostaa hyvältä, vaikka sanat olisivat täyttä huttua. Mutta hyvät sanat tuovat hyvään biisiin TODELLA paljon lisää, siis TODELLA paljon. Otetaan esimerkkinä The Rootsin biisi You Got Me. Ensimäisen kerran kun kyseisen kappaleen kuulin, olin haltioissani. Kaunis slovari, hyvä groove, Black Thoughtilla hyvä flow ja tyylit näpeissä, ja kaiken lisäksi E.Badu laulaa kertsin. Toisella kuuntelu kerralla aloin ottamaan sanoja ylös, ja pian minulla olikin pääässäni kuva hyvin kirjoitetusta rakkaustarinasta jossa mustasukkaisuus näyttelee suurta osaa. Hyvä teksti vei hyvän biisin kuin toiseen ulottuvuuteen ja arvostus biisiä kohtaan nousi. Vielä musiikkivideon katsomisen jälkeen arvostus kohosi taivaisiin, mutta se meneekin jo offtopiciksi.

Huoh, jos sitä vaikka ihan oikeasti koittaisi herätä ja menisi vaikka syömään jotain aamiaista.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#8 kirjoitettu 14.05.2005 14:39

"On helvetin hölmöä lähteä kirjoittamaan surusta, jos ei tosissaan tiedä mitä suru on. Tai politiikasta, jos ei tosissaan ole hajua mitä siellä päin edes tapahtuu."

Heh heh, siis niin tuttua. Itse tein ensimmäisen biisini (joka myös artistisivulta vielä löytyy) tuossa joulun aikoihin juuri sillä periaatteella, että enemmän ihmisiin iskee haikea ja koskettava tarina vaikeasta elämästä kuin joku ganstaräppi. Niinhän se kyllä olikin, mutta on hieman riistääntynyt käsistä tuo homma, kun melkein joka biisi on samaa paskaa, ja eräänä päivänä kun huomasin kirjoittavani viidettä biisiä, täysin tuulesta temmattua tarinaa tyttöystävästäni, joka muka jätti minut valehtelun takia, tajusin, että miksi helvetissä teen biisejä jostain keksitystä elämästä tai aiheista, jotka puhuttavat ihmisiä, mutta joista en oikeasti tiedä hevon helvettiäkään.

Itse olen päättänyt kokonaan luopua noista angstailuista, etenkin tekaistuista, vähän lisää haastetta tähän hommaan. Se on vaan sitten alettava panostaa paljon enemmän tuohon tekniseen puoleen.

^ Vastaa Lainaa


Abco
105 viestiä

#9 kirjoitettu 14.05.2005 15:39

Omasta mielestä pitää niillä sanoilla nyt jokin merkitys olla, ainakin kotimaisen musiikin suhteen. Uholäpät sallin, mutta niistä pitää välittyä asenne ja niitten on purtava, joko karusti suoraan tai "piilotettuna." on se paskanjauhaminenkin taito..

Teniikkaakin on puitu monet kerrat ja edelleen olen sitä mieltä, että tuplariimit ja flowt ovat n. 98% suomiräppäreiden yleinen tapa korvata sisältöä. Pitemmän päälle moinen alkaa uuvuttamaan ja itse arvostankin enemmän "MC"tä, joitten sanoista ei aina edes löydä loppusointuja, mutta että niissä on järkeä. ja enemmän taitoa vaatii saada sellaiset sointumaan biittiin.

^ Vastaa Lainaa


DJ Laventel

#10 kirjoitettu 01.06.2005 23:13

Musta on hieman vajaata olla välittämättä siitä mitä biisissä sanotaan.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#11 kirjoitettu 01.06.2005 23:54

Sanottakoon heti alkuun jällen kerran että olen varmaan hemmetin huono näitä rap-asioita kommentoimaan kun en varsinaisesti ole alan harrastaja (tosin on mulla levyhyllyssä jonkun verran tota rap/hiphop osastoakin).

Sit asiaan.

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Sanoman tärkeyden huomaa myös Mikserin biiteistä - 95% biitintekijöistä tekee pelkkiä melankolisia, mollisointuisia, haikeita biittejä, joihin ei edes voi tehdä sanoituksia mistään muusta kuin jostakin vakavasta aiheesta, mikä varmaan osittain pakottaa Mikseriläiset "keksimään sanomaa" biiseihin.


No tuolla tuli jo tuo "murheellisten laulujen maa" -tekijä esille. Lisäksi ainakin sen vähän perusteella mitä olen huomioinut, tuo melankolisempi linja on ollut viimevuosina rapissä suhteellisen suosittua ihan suomen ulkopuolellakin. Jousisoittimia ja sen sellaista käytetään paljon ja se vie jo sinällään melodisempaan suuntaan verrattuna aikaisempiin vuosikymmeniin. Voin tietysti olla kuullut vaan kaikki väärät biisit ja olla ihan väärässäkin.

Yksi selitys sanomaan voi kyllä myös olla se, että surullisia, sanomallisia biisejä on helppo tehdä.


Tuskin se nyt ihan suoraan sitäkään on. Melkein veikkaisin, että ainkain osa noista biitin tekijöistä arvostaa musiikillisesti noita melodisempia juttuja enemmän ja pitää sitä jopa "vaikeampana lajina" (tämä on siis vain veikkaus). Tosin käytännössä ainakin minun mielestäni omasta mielestäni hyvin toimivan, melodisesti minimalistisen, "rytmiorgian" kasaaminen voi olla ihan yhtä haastavaa.

Jos biitti saa pään nytkymään ja jalat polkemaan lattiaa, räppärin ääni on miellyttävä ja flow natsaa biittiin kuin isä äitiin, siinä meillä on hyvä ja kuunneltava biisi vaikka sanat olisi laulettu Plötzvagian kielellä, eikä niistä ymmärtäisi itse Erkkikään mitään.


No minusta MC Solaarin ranskankielinen jauhanta on varsin mielekästä kuunneltavaa vaikka en ranskan kielestä tajua mitään. Ei se silti mielestäni sitä tarkoita, että sanomaa olisi aina pelkkä sivutuote. Jos sanottavaa on niin antaa palaa. Toisaalta ilman musiikkia ne sanoitukset on vaan tekstiä... Runoja. Mutta silti ei se sivutuote ole.

Ja voihan biisissä olla sanomaa ilman sanojakin. Esimerkkini menee nyt räpin ulkopuolelle, mutta esim. Jimi Hendrixin joskus muinoin woodstokissa (juu en ollut minäkään syntynyt vielä silloin) soittama Star Spangled Banner sisälsi useimpien mielestä paljonkin sanomaa. Siihen biisiinhän (siis sen yhden ison lätäkön toisella puolella olevan valtion kansallislaulu) on olemassa sanatkin mutta Jimi ei niitä laulanut eikä niillä sanoilla ole kuitenkaan ihan sama merkitys.

Vai oletko sitä mieltä, että paskanmarjat, äänenlaadulla, biitillä ja flow:lla on hyvin vähän merkitystä, kunhan biisillä on jotain sanottavaa ja se sanottava tulee suoraan sydämestä?


Tämähän riippuu myös kuulijasta. Musiikki on kommunikaatiota (jos paljon muutakin).

KRT kirjoitti:
Zen Café on esimerkiksin bändi jota en jaksa kuunnella, koska sanoitukset on jotain aivan omituista.


Heh... Pedofiliaa ja perheväkivaltaa ja sen sellaista. Kai niilläkin jotain asiaa on sit. Onhan se jo jossain määrin kantaaottavaa ottaa tollaisia aiheita esiin.

^ Vastaa Lainaa


HT

#12 kirjoitettu 02.06.2005 11:07

Kyllä mä pidän noita kaikkia tärkeinä biisii tehdessä. sanoma voi tulla siitäkin mitä ajattelee... ei sen oo aina pakko olla jotain mitä on tapahtunu...voi se olla ett mitä mieltä sä oot/mitäs sun tekis mieli tehdä/ milt sust tuntuu/...oonkohan mä taas ihan pihalla täst hommast...heh

^ Vastaa Lainaa


mMunkki
138 viestiä

#13 kirjoitettu 02.06.2005 11:46

kyllä se on flow, biitti, mceen ääni ja sanoma juurikin tuossa järjestyksessä meikäläisellä. En jaksa ruveta perustelemaan koska tuo crazy frog mainos jökittää konettani niin perkeleesti että teksti tulee minuutin viiveellä..

^ Vastaa Lainaa


To1
177 viestiä

#14 kirjoitettu 02.06.2005 14:09

Joistain hiphop biisien riimeistä löytyy selvästikin mieleen vaikuttamis/propaganda ilmiöitä. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Pikku-G - tupakkaräppi.

^ Vastaa Lainaa


Lapatus

#15 kirjoitettu 02.06.2005 15:31

Kaikkia noita kolmea aihetta, niin se on kymppi.

^ Vastaa Lainaa


Jonkka
261 viestiä

#16 kirjoitettu 04.06.2005 14:30

Tärkeintä on varmaan hyvä biitti ja flow.
Niiden ansiosta jää koukkuun.
Vielä kun on hyvä aihe ja sanat niin biisi on täydellinen.

^ Vastaa Lainaa


Aitto-oja

#17 kirjoitettu 04.06.2005 14:57

Kyl voi tehdä todella hyvän biisin ilman mitään sanomaa, esimerkkejä löytyy hirvittävästi jokaiselta kolmelta Pommilta... Itselläni on jonkun verran ollut tällaisia biisejä, joissa on pelkkää ihmesekoilua, joskin nykyään en enää edes osaa tehdä mitään sanomatonta, mut kyl saa todella hyvän, välil paremmankin, ilman sanomaa... Olen puhunut...

-TiNy

^ Vastaa Lainaa


devastaatio

#18 kirjoitettu 06.06.2005 16:49

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
12-vuotiaat pikkutytöt eivät voi sanoa Eminemin olevan hyvä räppäri koska eivät kuitenkaan ymmärrä hänen sanoituksistaan mitään.


Niin, mutta 12-vuotiaat pikkutytöthän ymmärtävät aivan saatanan hyvin että mitä flow tarkoittaa.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#19 kirjoitettu 06.06.2005 16:54

devastaatio kirjoitti:
Talakanpinskeli123 kirjoitti:
12-vuotiaat pikkutytöt eivät voi sanoa Eminemin olevan hyvä räppäri koska eivät kuitenkaan ymmärrä hänen sanoituksistaan mitään.


Niin, mutta 12-vuotiaat pikkutytöthän ymmärtävät aivan saatanan hyvin että mitä flow tarkoittaa.


Mitä väliä, tietävätkö? Kyllä ne nyt silti ymmärtävät, milloin räppi sopii biittiin, vaikkeivät tietäisikään, millä nimityksellä sitä kutsutaan. Se on sitä alkeellisinta musikaalisuutta, mikä jopa 12- vuotiailta pikkutytöiltä löytyy.

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#20 kirjoitettu 05.07.2005 13:12

Minä olen aina ollut sitä mieltä, että tietenkin voi. Jos biitti saa pään nytkymään ja jalat polkemaan lattiaa, räppärin ääni on miellyttävä ja flow natsaa biittiin kuin isä äitiin, siinä meillä on hyvä ja kuunneltava biisi vaikka sanat olisi laulettu Plötzvagian kielellä, eikä niistä ymmärtäisi itse Erkkikään mitään. Minusta sanoma on aina vain sivutuote, elämän pikku bonuksia, mikä voi parantaa hyvää biisiä entisestäänkin. Ja tarkennetaan vielä, en tarkoita sanomalla hyviä sanoja. Hyvät sanat ja riimit voi olla vaikkei niissä mitään punaista lankaa olisikaan.



Aika samoilla linjoilla olen. Sanojahan ei tarvitse olla ollenkaan, jos biitti on perkeleen hyvä. RJD2:n monet biisit nyt vaikka esimerkkinä

^ Vastaa Lainaa


NuMiNi

#21 kirjoitettu 07.07.2005 00:18

Tausta on mielestäni tärkein juttu. Siihen päälle miellyttävän kuuloinen ääni, hyvä flow ja jonkinmoiset sanat nii eiköhän se siitä!

^ Vastaa Lainaa


1 Love 1 Time

#22 kirjoitettu 18.07.2005 23:49

Kaikkihan pitäisi tietenkin olla hyviä niin biisi olisi täydellinen. En kuitenkaan pystyisi kuuntelemaan biisiä jossa on vain hyvä biitti ja loput täyttä hevosenpaskaa. kyllä ne biisit joissa on jees sanoma joka ei ammu yli ja biitti on hyvä ja flow on ehkä vähän sitä sun tätä niin kyllähän sitä vielä kuuntelee.. mutta takalanpinskeli miksi täytyy itkeä tuosta hiphopista nyt niin paljon?tarvitsen selvityksen ja heti.

1 Love 1 Time muokkasi viestiä 23:54 18.07.2005
siis talakanpinskeli

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#23 kirjoitettu 19.07.2005 11:45

Tonkku kirjoitti:
täytyy muistaa että todella harva artisti on oikeasti sitä mitä kertovat olevansa. tarinaa pitää tulla ja se on jees mutta se on vaan teatteria ja tarinan iskemistä, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa (mustia gangstereita? no niinpä tosiaan...) mutta hauskaa paskanjauhantaa on aina ilo kuulla.


Ja silti löytyy porukkaa valittamassa heti, kun suomalainen räppäri tekee gangstaräppiä, vaikka suomessa ei ole ghettoja, tai kun joku räppää fiktiivisestä omaisen kuolemasta. Harvemmin muistan kuitenkaan lukeneeni täällä valitusta siitä, että NWA ei oikeasti ole ampuneet poliiseja, eikä Eminem ole oikeasti raiskannut äitiään ja tappanut pikkulapsia. Ilmeisesti toiset saavat kertoa tarinoita ja toiset eivät.

^ Vastaa Lainaa


ADU

#24 kirjoitettu 19.07.2005 12:19

asian voi kelaa myös sillee et kumpi kuullostaa paremmalta... räpit ilman biittii vai biitti ilman räppei... tottakai ne täydentää mukavasti toisiaa mut kyl salee jaksaa kuunnella kauemmi biisii mis on hyvä biitti ja honot sanat ja flowwit sun muut.. ku tr-909:sist väsätyn biitin päälle räpätyt naapurin kuoleman avautumiset... stygeeki tuo tosi hyvin fiilist lisää ku "räppää" siihe jotai iha omaa! .. ei ees tartte ymmärtää mitää kuha osaa äänellä rytmin mukasesti oikeilt korkeuksilt..

johtopäätös:biitti o tärkein! flowwi tokan ja sanoma kolmanten... sry... mut ei tosiaa kiinnostaa yhtää kuunnella ku posse avautuu liian pienest viikkorahast, läheisen kuolemast, omast "ghetost".. ei kannata tehä/kuunnella musiikkii liia vakavasti.. menee iha överiks muute!!

^ Vastaa Lainaa


ADU

#25 kirjoitettu 19.07.2005 12:25

ADU kirjoitti:
kyl salee jaksaa kuunnella kauemmi biisii mis on hyvä biitti ja honot sanat ja flowwit sun muut.. ku tr-909:sist väsätyn biitin päälle räpätyt naapurin kuoleman avautumiset...


toisaalt kyl sen tr-909sin kans saa hyvän biisin aikaa kunha läpät kolahtaa!! eli niitte tosiaa pitää olla viihdyttävät eikä mitää vuodatust... parempi vaa jos räpeis ees oo mitää juonta sinäänsä.. kunha läpää puskee eikä sanavarasto oo liia köyhä...

^ Vastaa Lainaa


Three Gees - ZeliK

#26 kirjoitettu 19.07.2005 13:31

Mielestäni otsikon kysymys on aseteltu typerästi. Tarkoittaako tuo Sanat vs biitti+flow, vai pelkästään Sanoma vs biitti+flow? Itselleni on todella tärkeää sellainen asia kuin riimeillä kikkailu, jota esimerkiksi Redrama harjoittaa todella taidokkaasti. Redramalla on monta biisiä joissa sanoma on todella kevyt ja heikko, mutta silti sanat ovat loistavat, riimiensä nerokkuuden takia. Mielestäni rapissä tärkeintä on nimenomaan sanat, joko mahtavan sanomansa, osuvan tarinankerrontansa tai riimikikkailujensa takia. Flown tulee olla hoidossa, se on lähes yhtä tärkeää kuin sanat. Biitti tulee kolmantena.

Muistakaa että hyvät sanat voivat helposti korvata huonon biitin, erinomaiset sanat voivat korvata heikon flown (Avain), mutta biitin ja flown tulee olla todellisia mestariteoksia, että ne voivat korvata susipaskat sanoitukset.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#27 kirjoitettu 19.07.2005 14:20

1 Love 1 Time kirjoitti:
mutta takalanpinskeli miksi täytyy itkeä tuosta hiphopista nyt niin paljon?tarvitsen selvityksen ja heti.

1 Love 1 Time muokkasi viestiä 23:54 18.07.2005
siis talakanpinskeli


Huokaus. Siksi, että suomi-hiphop on genrenä minusta helvetin tunkkainen. Eikös siinä jo ole aivan tarpeeksi syytä valittaa?

^ Vastaa Lainaa


HuggyBear

#28 kirjoitettu 19.07.2005 14:21

Three Gees - ZeliK kirjoitti:
Mielestäni otsikon kysymys on aseteltu typerästi. Tarkoittaako tuo Sanat vs biitti+flow, vai pelkästään Sanoma vs biitti+flow? Itselleni on todella tärkeää sellainen asia kuin riimeillä kikkailu, jota esimerkiksi Redrama harjoittaa todella taidokkaasti. Redramalla on monta biisiä joissa sanoma on todella kevyt ja heikko, mutta silti sanat ovat loistavat, riimiensä nerokkuuden takia. Mielestäni rapissä tärkeintä on nimenomaan sanat, joko mahtavan sanomansa, osuvan tarinankerrontansa tai riimikikkailujensa takia. Flown tulee olla hoidossa, se on lähes yhtä tärkeää kuin sanat. Biitti tulee kolmantena.

Muistakaa että hyvät sanat voivat helposti korvata huonon biitin, erinomaiset sanat voivat korvata heikon flown (Avain), mutta biitin ja flown tulee olla todellisia mestariteoksia, että ne voivat korvata susipaskat sanoitukset.


Luin koko ketjun ja olin juuri sanomassa samaa. En tiedä Redramasta tai kenestäkään Suomalaisesta artistista mitään, mutta Amerikan puolelta tulee loistavaa räppiä jossa ei ole sanomaa, sormenheristelyä, tai muuta, vaan kielikuvia, metaforia jne.

Joku mainitsi jo Eminemin "läppäbiisit" joita on muuten vaan kiva kuunnella. Kuitenkin jos kuuntelee sanoja ja sattuu vielä ymmärtämään ne ja niiden viittaukset saa biiseistä paljon enemmän irti. Niitä ei suinkaan ole tehty siksi että saadan hyvänkuuloiselle biitille hyvällä flowlla räpättyä jotain täytettä. Niillä pyritään hyvällä meiningillä säestettynä luomaan sanallista taidetta joka ei nojaa siihen mitä sanotaan vaan siihen miten se sanotaan.

Itse pidän paskana biisiä jonka sanoituksissa ei ole mietitty lainkaan sitä miten asia sanotaan vaikka sanoma olisi kuinka painava ja koskettava.

Tässä vielä esimerkki siitä miten saman asian voi sanoa kahdella eri tavalla joista toinen tuo sen ahaa elämyksen ja sisällön, toinen on turhaa biitin täytettä

"I freestyle"
-Random paska räppäri-

"Im like Jadakiss with bail money, i free Style"
-Papoose-

Tietenkin jälkimmäinen voi olla yhtä tyhjä normaalille suomalaiselle musiikinkuuntelijalle kuin ensimmäinenkin, mutta henkilö joka tietää Jadakissin ja Styles P:n, tietää että Styles oli vangittuna ja tietää että Jadakiss maksoi tämän takuut ymmärtää lauseen nerokkuuden ja saa biisiä kuunnellessaan varmasti ahaa-elämyksen kun viittauksia ja kielikuvia tippuu. Ja se oli siis vain yksinkertainen esimerkki jottei sen selittämiseen kuluisi koko vitun päivää.

^ Vastaa Lainaa


ADU

#29 kirjoitettu 19.07.2005 17:31

Three Gees - ZeliK kirjoitti:
erinomaiset sanat voivat korvata heikon flown (Avain),


eli jos on vaa hyvät sanotukset nii voit vetää ne oopperan... kuitenki posse diggaa!!

^ Vastaa Lainaa


Three Gees - ZeliK

#30 kirjoitettu 19.07.2005 17:47

ADU kirjoitti:
Three Gees - ZeliK kirjoitti:
erinomaiset sanat voivat korvata heikon flown (Avain),


eli jos on vaa hyvät sanotukset nii voit vetää ne oopperan... kuitenki posse diggaa!!


Erinomaiset sanat voi korvata heikon flown, mutta eivät sitä että ne laulaa joku läski ruma homo italiaks savonlinnassa. Get it?

^ Vastaa Lainaa


medium

#31 kirjoitettu 19.07.2005 17:57

kuitenki tärkeintä on itse musiikki? vai onko hoppimuusikot jotenki muun musiikin ulkopuolella/yläpuolella?
siis se että sanat/sävelmä tai pelkästään idea koskettaa...

ja kyllähän luovuus on se 'hienoin' asia...niin elämässä / työssä kuin musiikissakin ellei se ole työnä...

effektin musiikkia esimerkiksi arvostan koska hepulla on fiksuja ajatuksia ja viisautta joka myös heijastuu musiikista.
turha yrittäminen on kusista.

ajatus katkesi...

^ Vastaa Lainaa


medium

#32 kirjoitettu 19.07.2005 18:02

Three Gees - ZeliK kirjoitti:
ADU kirjoitti:
Three Gees - ZeliK kirjoitti:
erinomaiset sanat voivat korvata heikon flown (Avain),


eli jos on vaa hyvät sanotukset nii voit vetää ne oopperan... kuitenki posse diggaa!!


Erinomaiset sanat voi korvata heikon flown, mutta eivät sitä että ne laulaa joku läski ruma homo italiaks savonlinnassa. Get it?




jaha...

^ Vastaa Lainaa


techrono

#33 kirjoitettu 19.07.2005 18:03

Mikäs tarkoitus sillä puheella taas olikaan? Kertoa jokin asia? Ahaa, aivan niin. Jos lyriikoissa ei ole sanomaa niin yhtä hyvin voit tehdä instrumentaalibiisin.

Elikkäs en diggaile ollenkaan paskasta räpistä jossa höpötetään vain pimpmairaideista ja blingblingeistä. Jotta tällainen, mitäänsanomaton ja tyhjänpäiväinen rap-biisi olisi hyvä, täytyy musiikin ja flown olla jotain todella loistavaa että sitä jaksaisi kuunnella. Eminemillä on joitain hauskoja läppiä, ja esim. Seremoniamestarin "Chillaa meiän kanssa" on hauska ja svengaava kesäbiisi vaikkei mitään kummempaa elämänfilosofiaa ajakaan. Silti arvostan enemmän rap-musiikkia jossa on oikea (eikä mikään feikattu nyyhnyyh-tarina) sanoma ja sisältö. Esimerkiksi Palefacen sanoma ei ehkä ole mikään maailman omaperäisin, mutta biiseistä diggailen silti. Flow ja taustat ovat (ainakin debyyttialbumilla) hyviä, ja sanat eivät ala ärsyttää itseääntoistavana ja egosentrisenä machoiluna niinkuin niin monissa snoopdogg-wannabe-generic-rap-artist -tapauksissa.

Steen1 oli parisen vuotta sitten sellainen artisti joka iski minuunkin, vannoutuneeseen trancepoppipelleen tosielämästä revityillä, riipaisevilla ja ah niin angstisilla lyriikoillaan. Onhan rap-musiikki lähtöisin ghetoista joissa päähän potkittu yhteiskunnan pohjasakka purki tuntojaan - eikä ollut varaa edes kunnon instrumentaalitaustoihin niin tehtiin pelkkä biitti... Siitähän menee koko idea jos se sanoma otetaan pois yhtälöstä.

Sen verran täytyy selventää että ei, en tykkää myöskään vocal trancesta jossa lauletaan "uuhjea, dance with meeee..." Ihmisääntä voi toki käyttää instrumentin tavoin ja joskus (aika useasti oikeastaan) se antaa biisille todella paljon lisää. Mikäs siinä sitten jos ei muuta keksitä kuin "lalalaa" tai "Jeah feel the beat", jos se kuulostaa musiikillisesti hyvältä.

...Mutta edelleen, rap-musiikissa vokaalit ja etenkin ne sanat ovat pääasiassa, eli parempi olisi keksiä niille jotain sisältöäkin.


--techrono

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#34 kirjoitettu 19.07.2005 20:29

Otsikossa nimenomaan tarkoitan sanomaa, en sanoja. Itseasiassa laskisin tuon Three Geesin mainitseman riimikikkailun osaksi flow:ta. Oikeastaan parempi otsikko olisi tullut jos biitti+flow:n olisi korvannut vaikka sanalla "tekniikka", siinä olisi kiteytynt samalla sekä se, onko biisi saundillisesti äänenlaadultaan hyvä ja se, osaako räppäri tekniikat riimeissään.

Se minua juuri kyrsii, että umpipaskalla tekniikalla (huono äänenlaatu, sanat ei rimmaa kunnolla, flow ei osu kohdalleen ja tuplariimeistä ei olla kuultukaan) saa automaattisesti arvostetun biisin, jos siinä vaan on sanoma. Oikeaa sanomaa minäkin voisin arvosaakin, mutta koska 98,5%:lla Mikserin räppäreistä rahkeet ja elämänkokemus eivät vain kertakaikkiaan riitä kertomaan uskottavasti kovinkaan monesta kantaaottavasta asiasta, turvaudutaan näihin techronon mainitsemiin tuulesta temmattuihin nyyhnyyh-tarinoihin, joissa on vain tunteisiin vetoavia, kliseisiä, yleismaailmallisia asioita, jotka koskettavat ihmisiä. Tässäkin vaiheessa minä voisin vielä arvostaa, jos nämä tarinat olisivat hyviä - vaan kun ei. Ne ovat kasa kliseisiä melankolisuuksia tai romanttisuuksia, jotka 95% Mikserin räppäreistä ovat jo räpänneet tuhanteen kertaan. Mutta harva viitsii tällaiselle biisille antaa huonoa numeroa, koska a) ollaan niin tyhmiä, että luullaan tarinan olevan totta (oih, jätkäl on ihana ääni, koita jaxaa <3 -pissikset) b) ei viitsitä antaa soraääniä, koska heti on fanilauma valittamassa, kuinka ei arvosteta herkkää ja vakavaa sanomaa tai c) kuulutaan siihen vähemmistöryhmään, jotka oikesti pitävät biisin tarinankerrontaa nerokkaana (näillä ihmisillä ei ole mitään tulevaisuutta tiedossa). Sitten tehdään suoraan liukuhihnalta tällaisia biisejä loputtomiin ja suosio sen kuin jatkuu. Mennään siitä mistä aita on matalin. Ei sellaista osaa arvostaa.

^ Vastaa Lainaa


ADU

#35 kirjoitettu 19.07.2005 22:28

Three Gees - ZeliK kirjoitti:
ADU kirjoitti:
Three Gees - ZeliK kirjoitti:
erinomaiset sanat voivat korvata heikon flown (Avain),


eli jos on vaa hyvät sanotukset nii voit vetää ne oopperan... kuitenki posse diggaa!!


Erinomaiset sanat voi korvata heikon flown, mutta eivät sitä että ne laulaa joku läski ruma homo italiaks savonlinnassa. Get it?


nyt ei ollu kyse siit kuka ne sanat laulaa vaan miten ne lauletaan... get it?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu