Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja mielipiteitä konkan käytöstä basso ja kitara komboissa?


Selkäsauna

#1 kirjoitettu 21.05.2005 13:03

Eli mitä mieltä olette konkan käytöstä basson tai kitaran nauhottamises? Eli mitä koette olevan eroa korvakuulol dynaamisel ja konkal tuossa tarkotuksessa? Tai sitten sen merkitys jälkikäsittelyssä?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 21.05.2005 13:07

Selkäsauna kirjoitti:
Eli mitä mieltä olette konkan käytöstä basson tai kitaran nauhottamises?


Molemmissa suosin kondessaattoria. Basossa kyllä direkti ja hyvä käsittely on myös varteenotettava vaihtoehto. Etenkin jonkun putkipedaalin läpi.

Eli mitä koette olevan eroa korvakuulol dynaamisel ja konkal tuossa tarkotuksessa?


Kondensaattorilla saa kauniisti esiin sen vahvistimen kauniin särön (jos se säröttää kauniisti) talteen. Toki ymmärrän niitä jotka tahtovat pyöristää sen särön sellaiseksi sutuksi jollain SM57:lla, mutta en kyllä kuulu heihin.

Tai sitten sen merkitys jälkikäsittelyssä?


Siltä kantilta sanoisin, että ihan sama kumpaa käyttää.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#3 kirjoitettu 21.05.2005 13:13

Haava kirjoitti:
Selkäsauna kirjoitti:
Eli mitä mieltä olette konkan käytöstä basson tai kitaran nauhottamises?


Molemmissa suosin kondessaattoria. Basossa kyllä direkti ja hyvä käsittely on myös varteenotettava vaihtoehto. Etenkin jonkun putkipedaalin läpi.

Eli mitä koette olevan eroa korvakuulol dynaamisel ja konkal tuossa tarkotuksessa?


Kondensaattorilla saa kauniisti esiin sen vahvistimen kauniin särön (jos se säröttää kauniisti) talteen. Toki ymmärrän niitä jotka tahtovat pyöristää sen särön sellaiseksi sutuksi jollain SM57:lla, mutta en kyllä kuulu heihin.

Tai sitten sen merkitys jälkikäsittelyssä?


Siltä kantilta sanoisin, että ihan sama kumpaa käyttää.


Usein toimiva idea bassojen nauhoitukseen on myös käyttää kahta eri signaalia, suoraan pöytään menevää ja vahvarista konkalla poimittua signaalia päällekkäin. Ns. "flashback" basistit pitävät usein tuota suoraan pöytään signaalia vähän liian pallittomana.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 21.05.2005 13:17

passe kirjoitti:
Ns. "flashback" basistit pitävät usein tuota suoraan pöytään signaalia vähän liian pallittomana.


Jooh. En käyttäsi sanaa palliton, mutta itsekään en ihan suoraan kuivana käyttäisi. Kuten jo mainitsin, niin sitä pitää kyllä käsitellä sitä suoraa signaalia, jos sitä meinaa. Tuo puolivälivaihtoehto on kätevä myöskin.

Käsittelyssä itse käytän impussi mikrofoni mallinnusta + mahollista impulssikaikua. Toki se basso pitää alunperin jo nauhoittaa jonkun putkisysteemin läpi sellaisella hennolla epälineaarisuudella, niin tulee asiaa.

Tosiasia vain on, että todella harvat tilat ovat akustisesti soveltuvia basson ilmastakäsin nauhoittamiseen.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#5 kirjoitettu 21.05.2005 15:50

Haava kirjoitti:
passe kirjoitti:
Ns. "flashback" basistit pitävät usein tuota suoraan pöytään signaalia vähän liian pallittomana.


Jooh. En käyttäsi sanaa palliton, mutta itsekään en ihan suoraan kuivana käyttäisi. Kuten jo mainitsin, niin sitä pitää kyllä käsitellä sitä suoraa signaalia, jos sitä meinaa. Tuo puolivälivaihtoehto on kätevä myöskin.

Käsittelyssä itse käytän impussi mikrofoni mallinnusta + mahollista impulssikaikua. Toki se basso pitää alunperin jo nauhoittaa jonkun putkisysteemin läpi sellaisella hennolla epälineaarisuudella, niin tulee asiaa.

Tosiasia vain on, että todella harvat tilat ovat akustisesti soveltuvia basson ilmastakäsin nauhoittamiseen.

Oisko muuten mitään näitä teknisen puolen vinkkejä siihen, kuinka poimia ja jälkikäsitellä basson ääni niin, että kaikki-matalat, keskiäänet ja diskantit tulevat kyrväkkäästi mutta samalla kontrolloidusti esille itse miksissä? Toi basisti frendi on sitä vanhaa "geezer butler" koulukuntaa, paljon munaa pitäis olla ja kaikki nauhan 12 yläpuolella soitetut fillit pitäis erottua hyvin. "se oikea keskiääni"(kuten hän asian ilmaisee) on jo täällä päin muodostunut ihan omaksi käsitteekseen, joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen, musiikin ulkopuolellakin...


passe muokkasi viestiä 15:51 21.05.2005

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 22.05.2005 08:33

passe kirjoitti:

Oisko muuten mitään näitä teknisen puolen vinkkejä siihen, kuinka poimia ja jälkikäsitellä basson ääni niin, että kaikki-matalat, keskiäänet ja diskantit tulevat kyrväkkäästi mutta samalla kontrolloidusti esille itse miksissä? Toi basisti frendi on sitä vanhaa "geezer butler" koulukuntaa, paljon munaa pitäis olla ja kaikki nauhan 12 yläpuolella soitetut fillit pitäis erottua hyvin. "se oikea keskiääni"(kuten hän asian ilmaisee) on jo täällä päin muodostunut ihan omaksi käsitteekseen, joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen, musiikin ulkopuolellakin...


Äsh... Tuo kaikki riippuu niin palon kaikesta. Bassosta, mitä laitteistoa on ja mitä ihmettä oikeasti tarkoitat kaikilla noilla epäteknisillä termeillä jotka eivät heti kaltaiselleni insinööri-ääniihmiselle aukea. Varmaan osaisin livenä nauvoa, mutta tuolla pohjalla on hankala edes esittää lisäkysymyksiä.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#7 kirjoitettu 22.05.2005 19:20

Haava kirjoitti:
passe kirjoitti:

Oisko muuten mitään näitä teknisen puolen vinkkejä siihen, kuinka poimia ja jälkikäsitellä basson ääni niin, että kaikki-matalat, keskiäänet ja diskantit tulevat kyrväkkäästi mutta samalla kontrolloidusti esille itse miksissä? Toi basisti frendi on sitä vanhaa "geezer butler" koulukuntaa, paljon munaa pitäis olla ja kaikki nauhan 12 yläpuolella soitetut fillit pitäis erottua hyvin. "se oikea keskiääni"(kuten hän asian ilmaisee) on jo täällä päin muodostunut ihan omaksi käsitteekseen, joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen, musiikin ulkopuolellakin...


Äsh... Tuo kaikki riippuu niin palon kaikesta. Bassosta, mitä laitteistoa on ja mitä ihmettä oikeasti tarkoitat kaikilla noilla epäteknisillä termeillä jotka eivät heti kaltaiselleni insinööri-ääniihmiselle aukea. Varmaan osaisin livenä nauvoa, mutta tuolla pohjalla on hankala edes esittää lisäkysymyksiä.

No mutta... Koetetaanpa sitten vähän "insinöörimäisemmin". Eli tavoite olisi luoda bassosoundi jossa on reilusti alapäätä(matalia frekvenssejä=munaa), mutta samalla kuitenkin yhtä reilusti sekä alempia että ylempiä keskiääniä. Kaiken pitäisi tietysti sitten vielä kuulostaa hyvältä yhdessä. Basistillamme on tapana soittaa usein (Black sabbathin basistin geezer butlerin tapaan) fillejä ja sävelkulkujakin basson kaulan ylä-alueilla(nauhan 12 yläpuolella). Ongelmana miksauksessa on alati ollut, että sekä matalien frekvenssien että kaikkien keskiäänien esille saaminen yhtäaikaisesti, siten että kaikki edellään kuulostaa hyvältä, on hankalaa. Yleensä jompi kumpi kärsii, joko nuo em. fillit eivät nouse riittävästi esille tai matalista äänistä joudutaan tinkimään. Varusteina toimii fenderin jazzbass ja vanha bassokabinetti+nuppi 70-luvulta (sitä aitoa 70-luvun heavyrock laitteistoa)

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#8 kirjoitettu 22.05.2005 19:26

passe kirjoitti:
Haava kirjoitti:
passe kirjoitti:

Oisko muuten mitään näitä teknisen puolen vinkkejä siihen, kuinka poimia ja jälkikäsitellä basson ääni niin, että kaikki-matalat, keskiäänet ja diskantit tulevat kyrväkkäästi mutta samalla kontrolloidusti esille itse miksissä? Toi basisti frendi on sitä vanhaa "geezer butler" koulukuntaa, paljon munaa pitäis olla ja kaikki nauhan 12 yläpuolella soitetut fillit pitäis erottua hyvin. "se oikea keskiääni"(kuten hän asian ilmaisee) on jo täällä päin muodostunut ihan omaksi käsitteekseen, joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen, musiikin ulkopuolellakin...


Äsh... Tuo kaikki riippuu niin palon kaikesta. Bassosta, mitä laitteistoa on ja mitä ihmettä oikeasti tarkoitat kaikilla noilla epäteknisillä termeillä jotka eivät heti kaltaiselleni insinööri-ääniihmiselle aukea. Varmaan osaisin livenä nauvoa, mutta tuolla pohjalla on hankala edes esittää lisäkysymyksiä.

No mutta... Koetetaanpa sitten vähän "insinöörimäisemmin". Eli tavoite olisi luoda bassosoundi jossa on reilusti alapäätä(matalia frekvenssejä=munaa), mutta samalla kuitenkin yhtä reilusti sekä alempia että ylempiä keskiääniä. Kaiken pitäisi tietysti sitten vielä kuulostaa hyvältä yhdessä. Basistillamme on tapana soittaa usein (Black sabbathin basistin geezer butlerin tapaan) fillejä ja sävelkulkujakin basson kaulan ylä-alueilla(nauhan 12 yläpuolella). Ongelmana miksauksessa on alati ollut, että sekä matalien frekvenssien että kaikkien keskiäänien esille saaminen yhtäaikaisesti, siten että kaikki edellään kuulostaa hyvältä, on hankalaa. Yleensä jompi kumpi kärsii, joko nuo em. fillit eivät nouse riittävästi esille tai matalista äänistä joudutaan tinkimään. Varusteina toimii fenderin jazzbass ja vanha bassokabinetti+nuppi 70-luvulta (sitä aitoa 70-luvun heavyrock laitteistoa)




Niin ja haastellisinta tästä kaikesta tekee se, että musiikkityyli on rankempaa rockia/metallia, kun taas basistilla ei ole pienintäkään halua toimia perinteisenä "joo kyllä siellä vissiin joku bassoakin kuuluu soittavan"-komppaajana. Pikemminkin "miekkailla" tasavertaisesti kitaristien kanssa.



passe muokkasi viestiä 19:26 22.05.2005

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 23.05.2005 19:08

passe kirjoitti:

No mutta... Koetetaanpa sitten vähän "insinöörimäisemmin". Eli tavoite olisi luoda bassosoundi jossa on reilusti alapäätä(matalia frekvenssejä=munaa), mutta samalla kuitenkin yhtä reilusti sekä alempia että ylempiä keskiääniä.


Tajuatko mitä nyt oikein sanot? Sanot, että siinä pitäisi olla enemmän kaikkia taajuuksia paitsi diskantteja. Sitäkö tarkoitit? No vähennä diskantteja? Jos et släppää tai soitat vahvarin läpi, niin siinä tuksin on niitä diskantteja muutemkaan, niin lisää vain volaa.

Insinööri kieli ei ihan oikeasti sovi niille, jotka eivät sitä osaa. Pitää oikeasti ynmmärtää ja hallita ne äänet insinörttimäisesti, jotta voisi puhua ääniinsinöörikieltä. Silti se on vaikeaa.

Ongelmana miksauksessa on alati ollut, että sekä matalien frekvenssien että kaikkien keskiäänien esille saaminen yhtäaikaisesti, siten että kaikki edellään kuulostaa hyvältä, on hankalaa.


Jooh. Sanoisin, että tuo riippuu NIIN paljon siitä muustakin miksistä, että miten tuo kannattaa tehdä. Pitää muistaa miksaajan tärkein sääntö: Jos jollain taajuuskaistalla ei ole tilaa, niin siellä ei sitten ole tilaa.

Yleensä jompi kumpi kärsii, joko nuo em. fillit eivät nouse riittävästi esille tai matalista äänistä joudutaan tinkimään. Varusteina toimii fenderin jazzbass ja vanha bassokabinetti+nuppi 70-luvulta (sitä aitoa 70-luvun heavyrock laitteistoa)


Siis ihan oiekasti pitäisi itse kuulla se saundi livenä ja sitten vuorovaikutteisesti kommunikoida mitä siitä tahdotaan tehdä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 23.05.2005 19:10

passe kirjoitti:

basistilla ei ole pienintäkään halua toimia perinteisenä "joo kyllä siellä vissiin joku bassoakin kuuluu soittavan"-komppaajana. Pikemminkin "miekkailla" tasavertaisesti kitaristien kanssa.


Tuohon auttaa valitettavasti vain basistin vaihto tai mikseristä voi myös vetää sen basson volat nollille ja laittaa se basso kuulumaan vain basistin monitorista.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu