Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Buzzista kitaravahvistin?


Kaurismaki
1141 viestiä

#1 kirjoitettu 27.06.2005 13:53

Heipä hei kaikki buzz-ihmiset.

Leikin tuossa pari päivää sitten buzzilla ja tuli mieleen että voisipa koettaa väsätä sillä jotenkin mukavasti kitaravahvistinta / säröä mallintavan efektivirityksen. En kuitenkaan tiedä vahvistimista, elektroniikasta tai audiopuolesta yleensäkään juuri mitään. Mahtavat lähtökohdat siis.

Onko tässä mitään järkeä, eli voiko kitaravahvistinta ollenkaan mallintaa buzzilla?
Miksi ei?
Miten se pitäisi tehdä? Ideoita?

Onko joku jo ehtinyt koettaa vastaavaa?


Itse en innokkaasta sähläyksestä huolimatta päässyt puusta pitkään kun ei tuota tietopohjaa päästä löydy. Särisi kyllä niin peevelisti mutta kuulosti ihan hirveältä.

Valmiita kitaravahvistin vst:itähän löytyy jokunen ilmainenkin, ja monia maksullisia, mutta olishan se kiva kun ois ihan oma ilmainen KaurismAmp. Sitten vois säätää joka nipukkaa ja napukkaa. Jee.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 27.06.2005 14:17

Huomautetaan tässä nyt, että pelkkä särö ei ole se ainoa ominainen asia. Kitarakaapit harvemmin tuppaavat jostain yli 4Khz:n jälkeen toistamaan, joten filttereitä ja equa vaan tylysti yläpäätä leikkaamaan. Tällä päästään jo hieman lähemmäksi autenttista soundia.

Ja oliko tarkoitus siis koostaa tämä "mallinnos" olemassaolevilla Buzzin efekteillä vai jopa peräti koodata ihka oma?

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#3 kirjoitettu 27.06.2005 15:15

Veneficus kirjoitti:
Huomautetaan tässä nyt, että pelkkä särö ei ole se ainoa ominainen asia. Kitarakaapit harvemmin tuppaavat jostain yli 4Khz:n jälkeen toistamaan, joten filttereitä ja equa vaan tylysti yläpäätä leikkaamaan. Tällä päästään jo hieman lähemmäksi autenttista soundia.

Ja oliko tarkoitus siis koostaa tämä "mallinnos" olemassaolevilla Buzzin efekteillä vai jopa peräti koodata ihka oma?


Voi ei minulla nyt sentään sellaisia h4X0r -taitoja ole. Eli tarkoitus olisi juuri niputtaa setti olemassaolevia efektejä.

Juuri tuo kaapin ominaissoundi on itselläni täysin hakusessa. Sivuhuomiona mainittakoon että jotain hienonkuuloista ontohkoa 'mörinää' onnistuin saamaan ulos kun piiputin sen särön (jota oli hieman equitukin) interpolaatio-boksin läpi, ja sääsin samplemäärää sopivaksi.

Nyt kun vielä tietäisi että miksi niin kävi. Noh. Ei kai se auta kun lukea jotain signaalinkäsittelyn perusteita perhana. Ja tutustua tarkemmin niihin miljoonaan efektiin jota gear-folderista löytyy...

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 27.06.2005 15:40

Kaurismaki kirjoitti:
Juuri tuo kaapin ominaissoundi on itselläni täysin hakusessa. Sivuhuomiona mainittakoon että jotain hienonkuuloista ontohkoa 'mörinää' onnistuin saamaan ulos kun piiputin sen särön (jota oli hieman equitukin) interpolaatio-boksin läpi, ja sääsin samplemäärää sopivaksi.

Nyt kun vielä tietäisi että miksi niin kävi.


Siis downsamplasitko sitä signaalia? Eli siis pudotitko näytteenottotaajuutta alemmas? Mikäli näin teit, onnistuit luonnolisesti leikkaamaan yläpäätä poies mikä selittäisi asian. Nyquistin teoreeman mukaan kun signaali voi sisältää maksimissaan kaksi kertaa näytteenottotaajuutensa korkuisia taajuuksia (eli jos downsamplaat esim. 22050Hz:iin, niin silloin signaali ei voi sisältää korkeampia taajuuksia kuin 11025Hz). Tämä siis toimisi silloin yläpäätä vähentävänä tekijänä samaan tyyliin kuin kitarakaappi oikeassa elämässä (tosin tuossa nyt tulee vähän muutakin efektiä siihen ääneen, mutta näin pelkistettynä).

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#5 kirjoitettu 27.06.2005 15:48

Veneficus kirjoitti:

Siis downsamplasitko sitä signaalia? Eli siis pudotitko näytteenottotaajuutta alemmas? Mikäli näin teit, onnistuit luonnolisesti leikkaamaan yläpäätä poies mikä selittäisi asian. Nyquistin teoreeman mukaan kun signaali voi sisältää maksimissaan kaksi kertaa näytteenottotaajuutensa korkuisia taajuuksia (eli jos downsamplaat esim. 22050Hz:iin, niin silloin signaali ei voi sisältää korkeampia taajuuksia kuin 11025Hz). Tämä siis toimisi silloin yläpäätä vähentävänä tekijänä samaan tyyliin kuin kitarakaappi oikeassa elämässä (tosin tuossa nyt tulee vähän muutakin efektiä siihen ääneen, mutta näin pelkistettynä).


En kyllä mielestäni mitään alasnäytteistänyt. Eikun paitsi tuohan kyllä juurikin selittäisi sen jutskan... Kun sen verran sain juuri googlesta nyhdettyä että interpolaatio on jonkinlaista signaalin korjaamista, eli täydentämistä. Niin silloinhan se ihme slideri siinä ihme vehkeessä lienee meinannut sitä että vähennä näin ja näin monta näytettä tästä signaalista ja keksi ne puuttuvat sitten itse. Ok. NYT tiedän taas vähän enemmän.

Kiitos!

Kaurismaki muokkasi viestiä 15:53 27.06.2005

Ja SIKSI se interpolaatio-vehkeistö on siellä Noise-reduction -osastossa.

Whoa, dude. This is like.... mind-blowing.
Kaurismaki muokkasi viestiä 15:54 27.06.2005

^ Vastaa Lainaa


Lateksi
150 viestiä

#6 kirjoitettu 27.06.2005 20:56

Tulipa kokeiltua saisiko Buzzilla hyvää kitarasäröä, vähän alle tunnin säädön tulos tässä: http://www.student.oul...

Tuo on kohtuullisen satunnaisesti tehty, lähinnä jo aikaisemmin hyväksi havaituista säröistä yhdistelty. Aika fuzzia tuli.

Voisinkin kokeilla oikeasti mallintaa vahvistinta Buzzilla, kun on jopa tietoa oikean kitaravahvarin toiminnasta. Pitänee tehdä pieni kitaralooppi ja kokeilla kaikkia Buzzin säröefektejä, jotta pystyisi sanomaan mitkä niistä ovat käyttökelpoisia. Vähän isotöistä alkaa olla jo.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 27.06.2005 21:05

Jos käytätte smartelectronix tubescreamer:iä niin kannattaa tsekata sinne attribuuttien puolelle josko sieltä lähtisi lisää potkua. Signaalin äänenvoimakkuussäätöön +20dB lisää ja klippaava limitteri käyttöön ni luulis jotain surinaa jo irtoavan

--
apo

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#8 kirjoitettu 27.06.2005 21:20

Niin ne interpolaatiovehkeet on semmosia että ne pyöristää signaalista kulmia ottamalla useammasta näytteestä aina keskiarvon (no yksinkertaistaen, riippuu interpolaatiosta) ja pukkaamalla sen ulos sitten. Eli toisin sanoen ne suodattaa korkeita taajuuksia pois.

Kitaroiden säröttämisen kanssa kannattaa muistaa, että EQ ennen säröä on eri asia kuin jälkeen. Yleensä ennen säröä kannattaa leikata bassoa joko ihan EQ:lla tai loivahkolla highpass filtterillä (vaikka jostain 200Hz - 700Hz alapuolelta). Särön jälkeen kannattaa yleensä leikata diskanttipäätä. Siihen toimii yleensä parmmin ihan selkeä lowpass filtteri (cutoff jonnekkin 3kHz - 7khz kieppeille). Tämä pätee ihan analogisella puolellakin. Esim. useat kitaravahvistimet leikkaa sitä bassoa ensimmäisissä vahvistinasteissa ja kuten veneficus jo mainisikin, niin vähintäänkin se kaiutin filtteröi sitä yläpäätä pois jollei siellä ole jo muutakin filtteröimässä.

Jos tuo basson leikkaaminen tuntuu pahalta (no tottakai mä haluun aivan sairaasti bassoa ) niin sitä voi kuitenkin lisätä EQ:lla sen säröttämisen jälkeen jos siltä vielä tuntuu.

Se EQ/filtteröinti ei muuten ole särösoundeissa ollenkaan vähäpätöinen tekijä. Säröpedaaleistakin suurin osa perustuu sen itse särön osalta muutamalle kytkennälle ja loppu on sitten sitä "tone shapingia" eli toisinsanoen juuri sitä EQ:ta. Ja se kitarakaiutinkin voidaan laskea EQ:ksi vaikka se onkin yksinkertaistus. Tosin monet kaiutin simulaattorit (esim. kitaravahvistimien direct out liitännöissä) on ihan vaan EQ/filtteri pohjaisia.

Varsinkin kitaravahvistimia apinoitaessa kannattaa tietysti muistaa, että niissä on yleensä useampikin säröä tuottava vahvistinaste peräkkäin ja niiden välissäkin saattaa olla sitä "tone shapingia".

Nämä pätee muuten usein muuhunkin säröttämiseen kuin vaan kitaroiden kanssa säätämiseen.

Niin joo... Yksi vinkki kitaravahvistimien apinoimiseen vielä: Kitaravahvistimissa yleisesti käytettyt EQ-kytkennät tekevät keskiäänialueelle kuopan vaikka ne potikat säätäisi melkeinpä mihin asentoon tahansa. Marshall tyyppisessä peruskytkennässä niillä yleisesti käytetyillä komponenttien arvoilla se kuoppa tulee hieman alle kilohertsin kohdalle (oisko n. 900Hz, mutta se liikkuu hieman riippuen potikoiden asennosta). Fender mallisen kytkennän perusarvoilla kuoppa on jossain 300 Hz kieppeillä. Itse kytkennöissäkin on oikeastaan komponenttien arvojen lisäksi yksi pieni ero. Lisäksi Fendereissä se EQ taitaa useimmiten olla signaaliketjussa aika alkupäässä kun taas Marshalleissa se on useammin sitten taas loppupäässä (näin ainakin niissä kytkentäkaavioissa joita on minulle vastaan tullut). Noiden EQ-kytkentöjen toimintaa voi tutkia aika helposti softalla joka löytyy osoitteesta: http://www.duncanamps....

Pitänee joku päivä koittaa säätää jotain näytteitä Buzzin omilla härveleillä kun kerran mainittiin, että niillä saa vaan kehnoa. Helpommalla tietysti pääsee jos käyttää esim. Simulanalogin Guitar suitea ( www.simulanalog.org ) tai vaikka täältä löytyvää vahvistinmallinnusta.

Elektrojänis muokkasi viestiä 21:28 27.06.2005

Niin joo... En tosiaan väitä, että softalla voisi tosta vaan simuloida jotain hyvää kitaravahvistinta.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#9 kirjoitettu 20.12.2005 09:31

Hei kuulkaas. Kaipailisin tätä projektia varten kuivia kitarasampleja joilla testata räpläilyn tuloksia. Olen kahlannut interverkossa, mutta vastaani on tullut vain pari tarjokasta, ja terttisin lisää koemateriaalia. Kuten voit tästä viestistä päätellä, minulla ei niitä itselläni ole (kuin ehkä jossain mystisessä kellarivarastossa, jota en vielä ole onnistunut löytämään), ja en niitä tällä hetkellä pysty valitettavasti nauhoittamaan.

Onkohan kellään tietoa mistä näitä löytyisi? Helpointahan tietenkin olisi jos jollain löytyisi luovuttaa käyttööni kuivia kitarasampleja vaikkapa itse nauhoitettuna!

Elektrojäniksen muistan joskus tarjonneen jonkinlaista kitarapakettia, mutten sitä ainakaan siitä samplesivut tänne -ketjun linkistä onnistunut lataamaan. Lisäksi muistelisin että ne olivat yksittäisten kielien tai nuottien sampleja, kun minä taas kaipaisin vähän muuta. Lähinnä kaipailen sellaisia hevirynkytyksiä, riffintynkiä ynnä muuta rankempaa tykkiä. Lyhyehköt samplet olisivat nimenomaan tarkoitukseen sopivia, mutta kyllä niitä 64 barin settejäkin voin toki koneelleni tätä varten imppailla. Tärkeintä kuitenkin olisi että pätkät olisivat siis suoraan kuivana ilman mitään efektointeja purkitettuja.

Auttakaatte Kaurista makissa!

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#10 kirjoitettu 20.12.2005 09:40

Um... Taidan olla ottanut sen paketin pois jaosta. Vähän kehnoja olivat itseasiassa, kun olivat äänitetty vanhalla SBPCI128-rimpulaäänikortilla ja sellasen esivahvistimen läpi joka leikkaa bassoja. Voin mä sen uudelleenkin jakoon laittaa jos löydän.

Tietysti voishan sitä koittaa äänittää hieman uusia. Tosin aika romu toi mun kitarakin on. :(

No katsotaan mitä saan aikaiseksi.

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#11 kirjoitettu 20.12.2005 11:26

Tässäpä olisi yksi ihan varteenotettava ja ilmainen vahvistinmallinnos-VST: http://www.voxengo.com...

Hoituu tuo särötys ja eq saman plugarin kautta, ja näyttäisi olevan myös aika mukava lista erilaisia kaappimallinnoksia.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#12 kirjoitettu 20.12.2005 14:28

Joo onhan noita VST-plugareita vaikka mitä. Tavoitteena olisikin nyt kuiteskin vääntää oma vehje buzzia hyväksikäyttäen. Tässä muuten pari linkkiä KVR VST-saitilta aihepiiriin liittyen. (liekö toimivat kun on niin kumman näkösiäkin.)

"The complete VST Amp sim list"

http://www.kvraudio.co...



Ja tässä joku threadi liittyen niitten masiinoitten koodailuun.

http://www.kvraudio.co...



Mutta siis. SAMPLEJA, hyvät ihmiset. SAMPLEJA tartten.

^ Vastaa Lainaa


dizz

#13 kirjoitettu 21.12.2005 15:59

ei siit lähe ku 2 wattii ei se riitä

^ Vastaa Lainaa


integratio
114 viestiä

#14 kirjoitettu 24.12.2005 00:46

anteeksi tyhmät kysymykseni mutta olisiko tällaisella yhdistelmällä tai jollain ohjelmalla ylipäätään mahdoillisuutta soittaa realiaikaisesti esimerkiksi niin että laitan kitarasta mikseriin vahvistetun äänen tulee koneeseen ja koneesta tulee ulos vaikkapa joku särö+wah saudi ?

Tuli muotoiltuu vähän ei ymmärrettävään muotooon mutta yrittäkää ymärtää muo väsytää

^ Vastaa Lainaa


Lateksi
150 viestiä

#15 kirjoitettu 24.12.2005 01:11

integratio kirjoitti:
anteeksi tyhmät kysymykseni mutta olisiko tällaisella yhdistelmällä tai jollain ohjelmalla ylipäätään mahdoillisuutta soittaa realiaikaisesti esimerkiksi niin että laitan kitarasta mikseriin vahvistetun äänen tulee koneeseen ja koneesta tulee ulos vaikkapa joku särö+wah saudi ?


Juu, on erittäinkin mahdollista, nykyään soittelen erittäinkin paljon ottamalla soundin suoraan koneesta. Jotta latenssin saa tarpeeksi pieneksi, täytyy äänikortissa olla ASIO-ajurit, jotka kaikissa vähänkään paremmissa äänikorteissa todennäköisesti jo onkin. Soundblastereiden ja integroitujen satunnaiskorttien kanssa ASIO4all-ajurit voivat auttaa latenssin pienentämisessä.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#16 kirjoitettu 30.12.2005 15:26

Nonni. Ainakin yksi näkemys aiheesta on nyt.

http://www.mikseri.net...

Tuolta löytyy osoite, jossa majailee buzzilla säätämäni AmppiSimu. Kehittelen sitä varmaan vielä, kun aikaa sellaiseen löytyy. Kokeilkaa jos halajatte, ja jättäkää vaikka kommentteja sinne, mutta olkaatte armollisia, kun olen täysamatööri kitaravahvistinten simuloinnissa. En edes tiedä että toimiiko tuo muilla kuin itselläni.

Jos muuten kaipaatte sampleja, löysin niitä ison läjän KVR-audio -sivustolla sijaitsevan threadin kautta. Noita olen itse koneeseeni lykkinyt ja kokeillut mitä tulee pihalle.

http://www.kvraudio.co...

"...Eipä sitten muuta kuin klikkailemaan..."

Kaurismaki muokkasi viestiä 15:36 30.12.2005


JA sitten jos tuosta ei kuulu pihaustakaan kun painatte playtä, ja kaiken pitäisi olla kunnossa niin tuhotkaatte se MTrk, laittakaa tilalle toinen, tehkää patterni ja vot. Joku ihme juttu tuossa mulla ainakin oli ettei pelannut ilman tuota kikkailua.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 31.12.2005 09:07

Kaurismaki kirjoitti:

http://www.mikseri.net...

Tuolta löytyy osoite, jossa majailee buzzilla säätämäni AmppiSimu. Kehittelen sitä varmaan vielä, kun aikaa sellaiseen löytyy. Kokeilkaa jos halajatte, ja jättäkää vaikka kommentteja sinne


Eikö tuo amppisimu kannata hoitaa mielummin vaikka yhdellä LP-filtterillä?

Riippuu tietysti mitä tahtoo, mutta paras tapa toteuttaa amppisimu on nauhoittaa kitara kajarista impulssivaste.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#18 kirjoitettu 31.12.2005 12:48

Haava kirjoitti:
Eikö tuo amppisimu kannata hoitaa mielummin vaikka yhdellä LP-filtterillä?

Riippuu tietysti mitä tahtoo, mutta paras tapa toteuttaa amppisimu on nauhoittaa kitara kajarista impulssivaste.


1 kpl LP-filtteriä? Hmm? Ei saa olla niin yksinkertaista. Pitää päästä SÄÄTÄÄMÄÄN!

Niitä muuten saa valmiinakin onneksi niitä impulssivasteita. Noisevaultista löytyy nimenomaan cabineteille suunnattu osasto (kuten kaikki jo varmasti tietävätkin, mutta pistetään se nyt tähän kuiteskin).

http://www.noisevault....

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 01.01.2006 19:54

Kaurismaki kirjoitti:

1 kpl LP-filtteriä? Hmm? Ei saa olla niin yksinkertaista. Pitää päästä SÄÄTÄÄMÄÄN!


Itseasiassa todellisuudessa tuollainen ei edes ole kauhean kaukana siitä todellisudesta. Ne phaserit mitkä olet siihen liittänyt, niin ööhh.. Siis mitä ihmettä niillä on olevinaan tekemistä kaappisimulaation kanssa? Jonkun hämärän aaltoilevan epälineaarisen EQ:n vielä tajuan sen LP-filtterin parina, mutta phasereita en. Niillä vai lähinnä simuloida phaseria?

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#20 kirjoitettu 02.01.2006 10:20

Haava kirjoitti:
Itseasiassa todellisuudessa tuollainen ei edes ole kauhean kaukana siitä todellisudesta. Ne phaserit mitkä olet siihen liittänyt, niin ööhh.. Siis mitä ihmettä niillä on olevinaan tekemistä kaappisimulaation kanssa? Jonkun hämärän aaltoilevan epälineaarisen EQ:n vielä tajuan sen LP-filtterin parina, mutta phasereita en. Niillä vai lähinnä simuloida phaseria?


En minäkään tiedä mitä niillä on tekemistä kaappisimulaation kanssa. Jostain syystä ne kuulostaa minun mielestäni kivalta! Hehe. Koska en tosiaankaan tiedä signaalinkäsittelystä mitään niin heittäisin ihan lonkalta vaan että ne "vaikuttaa siihen soundiin". Jotenkin minusta niissä kaappisimulaatioissa joita olen kokeillut (esimerkiksi se OldCab-vst törppö), se lopputulos on kuulostanut nimenomaan phaserin läpi työnnetyltä. En sitten tiedä että mixi.

Eli ize asiassa olen simuloinut kaappisimulaatiota! Hehehe!

Ehkäpä niiden on tarkoitus jotenkin esittää kaapin mikitystä? Elä nyt sitten lyö kun ihan vaan arvailen...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#21 kirjoitettu 02.01.2006 10:35

Kaurismaki kirjoitti:

En minäkään tiedä mitä niillä on tekemistä kaappisimulaation kanssa. Jostain syystä ne kuulostaa minun mielestäni kivalta!


Sitten sitä kannattaa käyttää. Eriasia kannattaako sitä sitten käyttää kaappisimulaatiossa.

Hehe. Koska en tosiaankaan tiedä signaalinkäsittelystä mitään niin heittäisin ihan lonkalta vaan että ne "vaikuttaa siihen soundiin". Jotenkin minusta niissä kaappisimulaatioissa joita olen kokeillut (esimerkiksi se OldCab-vst törppö), se lopputulos on kuulostanut nimenomaan phaserin läpi työnnetyltä. En sitten tiedä että mixi.


Niin, mutta kuinka paljon se kuullostaa kaapin mikitykseltä? No joo... Kyllähän pheisaus tyyppisiä lopputuloksia kaapissa saattaa tulla, mutta en sitten tiedä onko niissä ikinä sitä pheserin "muuntuvuutta mukana". Toki siis jos se sen phaserin kanssa kuullostaa kitarakaapilta, niin ei siinä mitään. Epäilen vain.

Eli ize asiassa olen simuloinut kaappisimulaatiota! Hehehe!


Joo.. Se on jo aika pro.

Ehkäpä niiden on tarkoitus jotenkin esittää kaapin mikitystä? Elä nyt sitten lyö kun ihan vaan arvailen...


Hmm... Ei sen mikityksenkään pitäisi tehdä mitään sellaista.

Edelleen se yksi Lp-filtteri on hämmästyttävän hyvä kaappisimullatio. Toki joku eq-siihen päälle ihan vain tekemään siitä vähän sotkuisemman siitä taajuushässäkästä, mutta en sitten tiedä mitä se auttaa. Niitä impulssivasteita edeleen suosittelen, vaikka aika raskaita koneelle ovatkin.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#22 kirjoitettu 02.01.2006 11:09

Haava kirjoitti:
Niin, mutta kuinka paljon se kuullostaa kaapin mikitykseltä? No joo... Kyllähän pheisaus tyyppisiä lopputuloksia kaapissa saattaa tulla, mutta en sitten tiedä onko niissä ikinä sitä pheserin "muuntuvuutta mukana". Toki siis jos se sen phaserin kanssa kuullostaa kitarakaapilta, niin ei siinä mitään. Epäilen vain.


Jep. Muistaakseni asetin ne LFO:t staattisiksi, eli kyseessä on paremminkin delay, eikä phaser. Tiedä sitten miksi juuri phaseria piti tuossa käyttää. Ehkäpä siksi että kun tavoitteena oli nimenomaan vaihe'virheen' hakeminen niin se phaseri kuulosti loogisemmalta... Käh.

Niitä impulssivasteita edeleen suosittelen, vaikka aika raskaita koneelle ovatkin.


Niistä impulssivasteiden toimintaperiaatteistakaan ei minulla valitettavasti oikein ole käsitystä.. (Pitää koettaa perehtyä noisevaultin kautta). Kun on kysymys nimenomaan _kaapin_ soundin simuloinnista niin vehjehän tulee tietenkin liittää ketjun loppupäähän. Mutta signaalin vahvistus ja särötyskin kaipaa oman värinsä, ellen ole väärin ymmärtänyt.

Koska oma vehkeeni on täysin fiilispohjalta väsätty niin on vielä vähän epäselvää että missä kohden se sen värinsä ottaa se soundi. Vähän joka puolella varmaan, missä eq:t majailee. Pitää varmaan vielä säätää ja vääntää kokeillen, en tiedä olisiko mitään hyötyä koettaa käyttää esivahvistukseenkin jotain impulssivastetta tms..

Njaa. Kamp 4eva.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#23 kirjoitettu 02.01.2006 11:37

Kaurismaki kirjoitti:

Jep. Muistaakseni asetin ne LFO:t staattisiksi, eli kyseessä on paremminkin delay, eikä phaser. Tiedä sitten miksi juuri phaseria piti tuossa käyttää. Ehkäpä siksi että kun tavoitteena oli nimenomaan vaihe'virheen' hakeminen niin se phaseri kuulosti loogisemmalta... Käh.


Kyseessä on silloin All-Pass-filter. Eli siis kuoppa siinä tajuukaistassa. Sellaisen muuten moni kitarakaappi saa helposti aikaan, jos siinä vekottimessa on useampi kuin yksi elementti. Ihan saman olisi voinut tehdä Notch-fitterillä, jolla vain leikkaa jonkun kapean taajuuskaistaleen pois.

Niistä impulssivasteiden toimintaperiaatteistakaan ei minulla valitettavasti oikein ole käsitystä.. (Pitää koettaa perehtyä noisevaultin kautta).


Niillä pystytään emuloimaan mitä tahansa lineaarista efektiä (Kaiut, EQ, mikrofonit, kaiuttimet, kitarakaapit (Kaikki toki vain jos ne eivät särje) jne...) Eli jos nauhoittaa yksikköimpulssin esim. minkä tahansa kauttimen tai kaikulaitteen läpi, niin sitten sillä siitä nauhoitetulla impulssilla voidaan toistaa sen kaapin tai kaikulaitteen tekemä efekti täydellisenä.

Kun on kysymys nimenomaan _kaapin_ soundin simuloinnista niin vehjehän tulee tietenkin liittää ketjun loppupäähän.


Kyllä.

Mutta signaalin vahvistus ja särötyskin kaipaa oman värinsä, ellen ole väärin ymmärtänyt.


Kyllä. Eli niitä särötyksiä ei voi tehdä impulssivasteilla. Sen kitaran kaapin sen sijaan voi (ellei oteta huomioon, että kaiutinkin saattaa vähän särkeä joskus). Tämä takaa 99% täydellisen simulaation siitä kauttimesta.

Koska oma vehkeeni on täysin fiilispohjalta väsätty niin on vielä vähän epäselvää että missä kohden se sen värinsä ottaa se soundi. Vähän joka puolella varmaan, missä eq:t majailee. Pitää varmaan vielä säätää ja vääntää kokeillen, en tiedä olisiko mitään hyötyä koettaa käyttää esivahvistukseenkin jotain impulssivastetta tms..


Vahvistuksen tuoma efekti on lähinnä säröä (=epälineaarinen) eli sitä ei voi impulssivasteella emuloida. Lähinnä kitarahommissa se kautin simulaatio on tehtävissä impulssivasteilla, kun sen Eq:nkin varmaan tahtoo säädettäväksi.

Jos nyt jäi jotain epäselvää siitä impulssitouhuta, niin kysy ihmeessä lisää?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu