Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kertokaa paras kitaraefektipedaalijärjestys ja vinkkejä liittyen efekticomboihin


Funk-Daddy

#1 kirjoitettu 02.10.2005 04:32

..mitkä efektit esim toimivat yhdessä erikoisella tavalla.
Itselläni on särö, wah, delay,chorus ja tremolo.

Mitä muuten tekee Oktaver-tyylin speddut, nostaako ne sen saundin eri oktaaviin, vai tuleeko siinä stemmaääni oktaavia ylempää, eli tavallaan kaksi äänisesti?

Musiikillisesti minua kiehtoo Funk/jazz/Blues/Kokedelia, eli syvänmerensärövinkkejä ei tarvii kymmentä enemoää laittaa.

^ Vastaa Lainaa


Fretplay

#2 kirjoitettu 02.10.2005 20:37

Funk-Daddy kirjoitti:

Mitä muuten tekee Oktaver-tyylin speddut, nostaako ne sen saundin eri oktaaviin, vai tuleeko siinä stemmaääni oktaavia ylempää, eli tavallaan kaksi äänisesti?




Jostain tollasta kattelin, ni siinä muistaakseni pätee toi jälkimmäinen noista mutta vain alaspäin, eli niinku 8vb, tai 16vb. Tietty varmaan pedaalikohtanen, en just muista mikä malli toi oli.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 02.10.2005 21:35

Särö kannattaa melkeinpä laittaa ensimmäiseksi kitarasta katsoen, sen perään ehkä wah, sitten delay, chorus... Tosin riippuu ihan 100% millaista soundia hakee. Samoin ei missään nimessä kannata kaikkia päällä pitää kerrallaan ettei mene ihan karmeaksi kakofoniaksi ellei se ole tarkoitus.

Paras järjestys itselle löytyy kuitenkin kokeilemalla, mitään sääntöä tuossa kun ei oikeasti ole. Paitsi että särö kuulostaa 99 kertaa 100:sta parhaalta ensimmäisenä efektinä, mutta ei sekään ole kiveen kirjoitettu. Mutta vaihtele efektejä toisin päin ja kokeile mikä soundaa parhaalta.

atheos muokkasi viestiä 21:42 02.10.2005

Octavereista, niitä on erilaisia. Jotkut nostavat/laskevat signaalia, jotkut tuplaavat sen ja joissain pystyy säätämään missä suhteessa wet/dry-signaali tulee. Tässäkin on jälleen se että itselle paras on se mikä parhaalta omasta mielestä kuulostaa, mitään absoluuttista totuutta ei mistään soundista ole. No okei, Hammond ja Rhodes

atheos muokkasi viestiä 22:22 02.10.2005

Tulipa vielä mieleen että älä ainakaan pidä kaikkia efektejä kiinni ketjussa ellet niitä tarvitse. Jokainen pedaali heikentää signaalia jossain määrin ja aiheuttaa lisää surinaa ja kohinaa joten erityisesti äänittäessä pidä kiinni vain pakolliset. Ei-soundiriippuvaiset efektit (esim. delay, tremolo...) kannattaa tehdä mielummin jälkikäsittelynä jos mitenkään mahdollista.

^ Vastaa Lainaa


Tuskin

#4 kirjoitettu 02.10.2005 23:44

Yleensä saa kylläkin paremman soundin jos laittaa wahin ennen säröä. Ero on luokkaa funk/deathmetal. Laittaisin noista delayn viimeiseksi ja choruksen toiseksi viimeiseksi. Delay viimeiseksi, tai ainakin särön jälkeen niin että kaiut tulevat samasta soundista kuin varsinainen ääni.
käy hakemassa osoitteesta
http://www.bosscorp.co... guitar effects guide book. Muistaakseni siinä oli aika hyvin selvitetty efektien järjestystä.

Tuskin muokkasi viestiä 23:52 02.10.2005

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 03.10.2005 00:15

Kuten sanoin, mm. särön ja wahin järjestys on ihan kiinni siitä mitä soundia tahtoo. Wah ennen säröä tuottaa rosoisemman soundin ja epäpuhtaammat taajuusmuutokset mutta vähentää syvyyttä. Kummin päin tahansa on yhtä oikein, kyse on vain käyttötarkoituksesta.

^ Vastaa Lainaa


Kuytu

#6 kirjoitettu 06.10.2005 10:22

Funk-Daddy kirjoitti:
..mitkä efektit esim toimivat yhdessä erikoisella tavalla.
Itselläni on särö, wah, delay,chorus ja tremolo.


Mielipidejuttuja, mutta yleensä wah-->säröt-->modulaatiot-->viiveet ja kaiut. Delayt ja kaiut vielä mieluusti efektilenkkiin, jos käytetään vahvistimen säröä. Mutta kaikki riippuu siitä millaista soundia haluaa. Kokeilemalla löytyy se itseä eniten miellyttävä soundi. Säröjä ei käsittääkseni kannata kuitenkaan efektilenkkiin pistää, kun saattavat kärähtää.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 06.10.2005 10:26

Kuytu kirjoitti:

Delayt ja kaiut vielä mieluusti efektilenkkiin, jos käytetään vahvistimen säröä.


Tämä on oikeastaan se yleisin "sääntö" jota kerrotaan. Kovemmalla säröllä kaiut ja delayt tekevät lopputuloksesta helposti melkoisen epämusikaalisen. Ei, etteikö jotain onnistunutta niinkin ole saatu aikaan, jos vähän epämääräisen mössön tapausta saundia haetaan. Toki pienemmillä särö määrillä sitten nekin saa toimimaan helpommin.

Mitä muuten tulee, niin kannattaa opetella ymmärtämään mitä kukin efekti tekee. Kun sen tajuaa, niin oman maun mukaan säätää sitä järjestystä.

^ Vastaa Lainaa


Lapsi_ajassa
2467 viestiä

#8 kirjoitettu 16.10.2005 17:13

http://www.bossus.com/...

Tuolla on aika mainio artikkeli asiasta. Pikkasen Boss-mainos mutta asiaa on myös hyvin paljon. Sitäpaitsi, efektijärjestys on paras kokeilla itse että saa itselle sopivan järjestyksen

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#9 kirjoitettu 16.10.2005 19:11

Funk-Daddy kirjoitti:
Mitä muuten tekee Oktaver-tyylin speddut, nostaako ne sen saundin eri oktaaviin, vai tuleeko siinä stemmaääni oktaavia ylempää, eli tavallaan kaksi äänisesti?


Tuo on ihan pedaalikohtaista.

Useimmat 60-70 -luku tyyliset oktaaveri fuzzit (Oktaaviat, Ampeg Scrambler, Foxx Tone Machine jne. ja mokomien myöhemmät kopiot ja muut vastaavat tietysti) tuottavat jotain mikä muistuttaa sitä kuin ääni olisi oktaavia korkeampi. Tämä tosin toimii vain jos soittaa yhtä säveltä kerrallaan. Soinnuilla ja intervalleilla ne yleensä tuottaa varsin erikoista möykkää joka usein muistuttaa hieman ring modulaattorien tuottamia ääniä. Yleensä oktaaviefekti toimii parhaiten myös kaulamikillä kitaran tone potikka kaikkein tummimmalla asetuksellaan (ja lisäksi kannattaa soitella sieltä 12:ta nauhan tienoilta). Joissain näistä voi myös lisätä mukaan puhdasta tai ilman oktaavia säröytettyä ääntä. Kovin puhtaan kuuloista oktaavia niistä ei saa ihan toimintaperiaatteensa vuoksi (kokoaaltotasasuuntaus).

Jotkut pedaalit lisää sitten taas oktaavin alas. Useimmat näistäkään ei toimi kuin yksittäisille sävelille.

Itseasiassa jos oktaaveripedaali toimii sointujen kanssa, niin voi olla aika varma siitä, että se käyttää jonkin sortin digitaalimagiaa. Analogisesti moinen on lähes mahdoton toteuttaa.

Niin joo... Taitaa noista oktaavi ylös ja oktaavi alas härpättimistä olla jonkin sortin yhdistelmiäkin kehitetty.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu