Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Biisin rakenne: A-osa, B-osa...


Patrick Park
480 viestiä

#1 kirjoitettu 17.11.2005 17:01

Chorus, bridge, verset + C-osa, tiedän mitä meinaavat mutta entä A- ja B-osat? Miten ne eroavat C-osasta, jossa on 4-8 riviä?

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#2 kirjoitettu 17.11.2005 17:18

Eka osa on A, sitten tulee B, sitten vaikka A uudestaan ja sitten C ja vielä vaikka D jos haluaa... Noin mä oon kuvitellut et se menee....

^ Vastaa Lainaa


deebp

#3 kirjoitettu 17.11.2005 22:02

Mun mielestä noi on pelkästään nimityksiä erilaisille osioille biisissä. Ei taida olla mitään sääntöjä että mikä on A, ja mikä B-osa. Biisin rakenteen hahmottaa paremmin kun antaa erilaisille osioille nimet.. ja helpompi kertoa se jollekkin toiselle.

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#4 kirjoitettu 17.11.2005 22:06

apply_ kirjoitti:
Mun mielestä noi on pelkästään nimityksiä erilaisille osioille biisissä. Ei taida olla mitään sääntöjä että mikä on A, ja mikä B-osa. Biisin rakenteen hahmottaa paremmin kun antaa erilaisille osioille nimet.. ja helpompi kertoa se jollekkin toiselle.


Niin juuri. Sitä juurikin yritin tuoda esiin viestissäni aiemmin.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 17.11.2005 22:42

Aika yleistä on että A-osa merkkaa säkeistöä/verseä/tms ja B-osa on taas ns. kertosäe/chorus. Perinteisiä mittoja on yleensä A-osalla 8 tai 16 tahtia ja B:llä yleensä 8 tahtia. Etenkin räpissä ja muissa vastaavissa A-osa voi olla 32 tahtia tai pitempikin.

C-osa on yleensä sellainen lisäosa, joka tulee esimerkiksi toisen kertosäkeen jälkeen. Nää kaikki on tällaisia "yleensä"-esimerkkejä. Esimerkki hyvin yleisestä pop-biisin rakeenteesta tässä:
Intro -> A -> B -> A -> B -> C -> B -> B

Näitä saa tietysti käyttää miten tahtoo. Joissain pitemmänpuoleisissa progebiiseissä on kuultu käytettävän osia A:sta aakkosten mukaan aina jonnekin K-osaan asti. Oman maun ja taiteellisen näkemyksen mukaan, jos on oma bändi niin niillä ei ole mitään väliä. Jos kirjoittaa biisejä jonnekin laulukirjoihin tai muut bändit soittaa niitä paljon, niin silloin voi olla hyvä idea mukailla yleistynyttä käytäntöä.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#6 kirjoitettu 18.11.2005 18:14

Ensin tulee A-osa lähinnä siksi että juokseva numerointi aakkosten mukaisessa järjestyksessä tekee osien nimeämisen triviaaliksi (ei mene siihen aikaa ja energiaa) ja ehkä auttaa hahmottamaan missä järjestyksessä ne biisissä "esitellään."

Aivan hyvin voisi olla verse (säkeistö) jonka rakenne jo suoraan on ABACAD ja sitten kertosäe on EEAEF tai jotain. Saman biisin voisi toisaalta ehkä jakaa karkeammin pelkästään A ja B osiin. Varsinkin läpisävelletyssä musiikissa (vaikka klassisessa, mutta muussakin) joku biisiä jälkikäteen tulkitseva/analysoiva voi jopa jakaa biisin eritavoin osiin kuin biisin säveltäjä alunperin tarkoitti, ilman että mitään harmia aiheutuu.

Koko häsläyksen ainut pointti on että kommunikointi koskien biisin eri osia helpottuu hieman kun osilla on muitakin nimiä kuin "aihe joka alkaa tahdista 387..." (satapäinen sinfoniaorkesteri alkaa etsiä tahtia 387 nuoteistaan).

^ Vastaa Lainaa


deebp

#7 kirjoitettu 19.11.2005 16:39

mystran kirjoitti:
Koko häsläyksen ainut pointti on että kommunikointi koskien biisin eri osia helpottuu hieman kun osilla on muitakin nimiä kuin "aihe joka alkaa tahdista 387..." (satapäinen sinfoniaorkesteri alkaa etsiä tahtia 387 nuoteistaan).


Tää on totta. Vaikka yleensä nuoteissa on tahdin numero jokaisen rivin alussa, mikä helpottaa laskemista, jos sanotaan vaikkapa tuo 387 tahti.
Ainakaan kaikissa klassisissa sävellyksissä ei kuitenkaan ole niin selkeitä erilaisia osia, että pystyttäisiin nimeämään ne A ja B osiksi, jolloin joutuu käyttämään näitä tahtinumeroita.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#8 kirjoitettu 19.11.2005 20:40

apply_ kirjoitti:
Ainakaan kaikissa klassisissa sävellyksissä ei kuitenkaan ole niin selkeitä erilaisia osia, että pystyttäisiin nimeämään ne A ja B osiksi, jolloin joutuu käyttämään näitä tahtinumeroita.


Juu mutta jos tahtinumeroiden käyttöä pystyy vähentämään edes vähän niin se helpottaa, ja tietyä kappaleen osaa harjoitellessa varsinkin sen alaosista vaikka pää- ja sivuaiheiden nimenäminen on ihan kätevää, kun ei tarvitse laskea ne tahdit kuin kerran.

^ Vastaa Lainaa


bloodmetal

#9 kirjoitettu 20.11.2005 01:11

A=säkeistö
B=kertsi
C=jeesustelu

Eipä näitä tule mietittyä... Tänään oli taas treenit ja biisissä tuli 9 eri riffiä ennenkuin mitään kerrattiin.. joten ei jaksa miettiä... Mutta kätevä, että tällaisella poppis-rakenteella vedetään heviäkin! Esim. mokomalla tää toimii hyvin.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#10 kirjoitettu 08.12.2005 13:01

Alussa on sellanen joku hassu saundi (jotain rapinaa tjsp.) jolla kerätään sitä inspiraatiota. sitten keksitään musiikkityylistä riippuen joku riffi tai synamelodia tai bassolinja ja tehään rummut päälle, voi alternativesti jättää osan rummuista mutelle vielä alussa. Sitten rakennellaan sitä biisiä siinä 2-20 tuntia ihan vapaasti, osia toisten perään yms. lopussa tallennetaan ja nukutaan. Heräämisen jälkeen kuunnellaan koko höskä ja laitetaan ne sellaseen järjestyksene kuin silloin kuullostaa hyvältä. yleensä kuitenkin se kumma saundi siinä alussa pysyy, tai sitten heitetään täyttä paahtoa heti alkuun. Tärkeetä on kuitenkin, että ennen lopun kaoottisinta ja "suurinta" kohtaa tulee jotain fiilistelyä, teemaa toistetaan jollain uudella synasaundilla tai vaikkapa huilulla. Ja loppuun sitten reverbattuna niitä juttuja yms.

Tällainen musiikin teoriaa tuntemattoman näkemys. yleensä se biisin rakenne vain selviää "itsestään" siinä biisiä väsätessä.

^ Vastaa Lainaa


bardi

#11 kirjoitettu 09.12.2005 19:28

Intro - soolo - säkeistö - soolo - säkeistö - kertsi - soolo - 2. soolo - säkeistö - kertsi - soolo - kertsi ja soolo - outrosoolo.

^ Vastaa Lainaa


Antibiootti

#12 kirjoitettu 09.12.2005 19:45

mä en rakennetta tollalailla mieti. teen vaan niinku hyvältä tuntuu.
no mutta jos pitäs laittaa jotenkin abc systeemillä niin--> a(alku säätöö),b(kertsi),c(suvainto osuus),b(kertsi),d(lopetus)

^ Vastaa Lainaa


m0ses
30 viestiä

#13 kirjoitettu 05.05.2015 20:20 Muok:05.05.2015 20:21

Jos laulu menee näin; säkeistö, kertoasäe, säkeistö, kertosäe mutta tuo vika kertosäe on sama kuin ensimmäinen säkeistö mutta sitä on jatkettu eri sanoilla. Onko tälle omaa ammattitermiä?

m0ses muokkasi viestiä 20:21 05.05.2015

Eli viimeinen kertosäe menee ihan samalla tavalla mutta siihen on lisätty jatkoa joka on kertsiä.

^ Vastaa Lainaa


Slammer17
3 viestiä

#14 kirjoitettu 08.05.2015 12:01

Dave Grohl näyttää kuinka hitti tehdään. http://kikatin.com/mus...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#15 kirjoitettu 08.05.2015 16:15

Tuossa Wikipedian artikkeli asiasta:

Song Structure

Sääli ettei suomenkielistä artikkelia löydy.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu