Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Masterointi


MysteryIslands
162 viestiä

#1 kirjoitettu 03.01.2003 03:21

Tästä nyt semmoinen pieni oma opittu kertomus masteroinnin salaan, vaikkakin tämmöinen pien poikanen vasta olenkin!

1. Avaa .wav -raita jossain ohjelmassa ja kuuntele se todella tarkkaan läpi ettei siellä ole suhinaa/popseja. Tallenna sitten ko. .wav -raita pre-masterina jemmaan

2. Tee noise scannaus filusta. Tämän näkee yleensä muutaman sekkunnin tyhjästä pätkästä (alusta tai lopusta). Laita kehiin noise gate ja poista suhina ja ritinät biisistä!
wavesin efektit toimii todella hyvin!!

3. Trimmaa alku ja loppu. Tee tarvittaessa fade-in tai -out efekti saadaksesi tuotoksen kuulostamaan luonnolliselta.

4. Käytä monialue kompressoria jos haluat raitasi kuulostamaan TODELLA tiukalta! Käytä mahdollisimman montaa aluetta saadaksesi tasaisen tunnelman.

5. Jos tarve vaatii, käytä eq:a hieno säädöksi. Vertaa CD:llä oleviin biiseihin, jotta saat oikean balanssin korviisi! (jokaisella oma miksaus korvansa sitten)

6. Lisää hellä kosketus kompressointia miksaukseen, jotta saat sen kuulostamaan tuhdilta. Käytä parasta kompuraa tässä vaiheessa! varo raidan särölle menoa!

7. Sitten tarkin vaihe, Limitointi. nosta tasot ihan kattoon ja limitoi raita suhteessa kaikkiin ääniin hyvin! ei liikaa tresholdii tai liian vähän!

8. nyt master on melko tiukan näköinen .wav editorisi ikkunassa, vai mitä? kuuntele se hyvin tarkkaan ja muista tarkistaa säröily!

9. Tarkista Stereokuva!

10. jos kaikki on kohdallaan tulisi tasojen ja bassojen ymsyms pompata jo pienessäkin volume tilassa!

tämä on siis MINUN tapani! Mutta näinhän se yleensä menee
huomatkaa jos mallia otatte, että ehkä jotain kannattaa jättää pois masteroinnin vaiheista, jos ei halua tiukkaa trance/tekno meininkiä rock miksaukseen

^ Vastaa Lainaa


DELPHiON

#2 kirjoitettu 03.01.2003 09:15

Jep, eihän tuossa ole juuri lisättävää.

6. Lisää hellä kosketus kompressointia miksaukseen, jotta saat sen kuulostamaan tuhdilta. Käytä parasta kompuraa tässä vaiheessa! varo raidan särölle menoa!

Tietysti, jos mahdollista, ei kannata kompuraa käyttää juurikaan. Kannattaa myös muistaa että esim. Kiksussa on yleistä vetää biisi aika lyttyyn, mutta taas poppi-puolella on ärsyttävää, jos biisi kuulostaa jo wavina siltä, että sitä kuuntelee radiosta.

7. Sitten tarkin vaihe, Limitointi. nosta tasot ihan kattoon ja limitoi raita suhteessa kaikkiin ääniin hyvin! ei liikaa tresholdii tai liian vähän!

Jep, ja tässä kannattaa olla tosi varovainen, sillä tämä on vaihe missä masteri yleensä menee kotona pilalle! Mikään ei ole niin hirveää kuin esim sirisevät haikat tai muut yläalueet.

Kannattaa myös tarkistaa biisi monona. Kotivääntäjille tarpeeksi hyvät ominaisuudet löytyvät ohjelmasta 'T-Racks 24'. Tässä voi lennosta vaihtaa joko stereoksi, monoksi että differenceksi. Difference on hyvä, sillä voi tarkistaa, mitä eroa on stereolla ja monolla. Jos joku melodia kuuluu selkeästi täältä, se jää todennäköisesti Monotetuilla vehkeillä kuulematta. (Näin muuten esim yhdessä J.Karjalaisen biisissä, jossa piano ei kuulu monona lainkaan )

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 03.01.2003 09:40

coolwave kirjoitti:
2. Tee noise scannaus filusta. Tämän näkee yleensä muutaman sekkunnin tyhjästä pätkästä (alusta tai lopusta). Laita kehiin noise gate ja poista suhina ja ritinät biisistä!
wavesin efektit toimii todella hyvin!!


Mitä tämä noiseskannaus käytännössä tarkoittaa? Kuunnellaanko vain, löytyykö tyhjästä pätkästä suhinaa, kohinaa tai jotain muuta vastaavaa, vai ajetaanko jonkun ohjelman häiriöitä etsivä toiminto? Jos käytössä tosiaan on jokin tietty ohjelma, olisi mukava tietää vielä, millä ohjelmilla tämä noiseskannaus ja masteroiminen ylipäätään onnistuu parhaiten.

coolwave kirjoitti:
3. Trimmaa alku ja loppu. Tee tarvittaessa fade-in tai -out efekti saadaksesi tuotoksen kuulostamaan luonnolliselta.


Tämä tarkoittaa ilmeisesti turhan tyhjän tilan poistamista kappaleen alusta ja lopusta. Vai olenko täysin väärillä linjoilla? Itse olen aikaisemmin hoitanut tämän homman sekvensserin puolella, jolloin kappaleen pituuteen ei enää jälkikäteen tarvitse puuttua. Mielestäni se hoituu niin paljon helpommin.

coolwave kirjoitti:
4. Käytä monialue kompressoria jos haluat raitasi kuulostamaan TODELLA tiukalta! Käytä mahdollisimman montaa aluetta saadaksesi tasaisen tunnelman.


Mitä käytännössä tarkoittaa monialuekompressori? Millä ohjelmalla olet itse käyttänyt sellaista, ja millaisia asetuksia kannattaisi noin yleisesti ottaen käyttää?

coolwave kirjoitti:
6. Lisää hellä kosketus kompressointia miksaukseen, jotta saat sen kuulostamaan tuhdilta. Käytä parasta kompuraa tässä vaiheessa! varo raidan särölle menoa!


Olisi jälleen mukava kuulla, millaisia asetuksia ja ohjelmia tässä kohtaa tulisi käyttää. Lisäksi olisi myöskin hyödyllistä tietää, mitä tarkoittaa tässä tapauksessa paras kompressori.

coolwave kirjoitti:
7. Sitten tarkin vaihe, Limitointi. nosta tasot ihan kattoon ja limitoi raita suhteessa kaikkiin ääniin hyvin! ei liikaa tresholdii tai liian vähän!


Tämä kohta olisi mukava kuulla seikkaperäisemmin. Eli kuinka korkealle tasot tulisi nostaa ja mitä siihen tulisi käyttää? Miten limitointi suhteessa kaikkiin ääniin tapahtuu hyvin? Mitä ohjelmaa tulisi käyttää?

coolwave kirjoitti:
9. Tarkista Stereokuva!


Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

coolwave kirjoitti:
10. jos kaikki on kohdallaan tulisi tasojen ja bassojen ymsyms pompata jo pienessäkin volume tilassa!


Eli? Tarkoitatko tällä sitä, että kaikki äänet on kuultavissa selkeästi, vaikka äänentaso olisikin matalalla? Seikkaperäinen selitys olisi paikallaan.

Ei kai tässä muuta. Olisi vain kiva saada kappaleensa kuulostamaan joltain ja masterointi olisi varmaankin luonnollisin tapa päästä käsiksi parempaan äänenlaatuun. Moni muukin arvostanee tarkempaa selitystä. Kiitos jo etukäteen.

^ Vastaa Lainaa


Incolumis

#4 kirjoitettu 03.01.2003 11:55

Voin pariin kohtaan vastata Coolwaven puolesta, kun tänne nyt eksyin, ja töissä on tylsemmän puoleista Korjatkaa toki jos vastauksistani löytyy virheitä.

Killi kirjoitti:
coolwave kirjoitti:
3. Trimmaa alku ja loppu. Tee tarvittaessa fade-in tai -out efekti saadaksesi tuotoksen kuulostamaan luonnolliselta.


Tämä tarkoittaa ilmeisesti turhan tyhjän tilan poistamista kappaleen alusta ja lopusta. Vai olenko täysin väärillä linjoilla? Itse olen aikaisemmin hoitanut tämän homman sekvensserin puolella, jolloin kappaleen pituuteen ei enää jälkikäteen tarvitse puuttua. Mielestäni se hoituu niin paljon helpommin.


Tarkoittaa juuri tätä.

Killi kirjoitti:
Mitä käytännössä tarkoittaa monialuekompressori? Millä ohjelmalla olet itse käyttänyt sellaista, ja millaisia asetuksia kannattaisi noin yleisesti ottaen käyttää?


Kompuran tyyppi lienee tutumpi englanninkielisenä, multi-band compressor. Sillä voi kompressoida montaa taajuusaluetta erikseen. Eri 'bandit' vaikuttavat vain oman alueensa taajuuksiin, toisin kuin yksinkertainen kompura joka käsittelee koko taajuusalueen yksillä ja samoilla parametreilla (esim ratio, attack ja release). Itselläni ei paljoa ole kokemuksia monialuekompressoinnista tähän mennessä, joten asetuksissa en juurikaan osaa auttaa. Saattaa tosin olla, ettei yleispäteviä asetuksia ole juurikaan olemassa, homma riippuu niin paljon käsittelyssä olevasta biisistä.


Incolumis muokkasi viestiä 13:15 03.01.2003
editti mainintaan kompurointiparametreista

^ Vastaa Lainaa


aleksi

#5 kirjoitettu 03.01.2003 12:19

Killi kirjoitti:
Olisi vain kiva saada kappaleensa kuulostamaan joltain ja masterointi olisi varmaankin luonnollisin tapa päästä käsiksi parempaan äänenlaatuun.


aiheesta on täällä mikserissä ollut monen monta hyvää threadia, kannattaa vähän kaivella. keskeinen pointti on kuitenkin se, että masterointi on ainoastaan viimeistelyvaihe. "parempaan äänenlaatuun" sillä ei pääse jos alkuperäinen raita on kaaoksessa. jos miksaus on hyvä, masterointia ei välttämättä tarvitse juuri lainkaan.

minusta basic resepti hyvään "äänenlaatuun" on korkeatasoinen lähtömateriaali ja tasapainoinen miksaus. nopealla googlettamisella löytyi tällainen tutoriaali miksaamisen saloihin:
http://www.audiomelody...

parempia lähteitä saa ehdottaa.

coolwave, ihmettelen kohtaa 9:
mitäs sille stereokuvalle voi enää masterointivaiheessa tehdä?
miksausvaiheessahan eri instrumentit pannataan eri puolille (jos halutaan) ja käytetään phase shiftejä ynnä muita stereointiloitsuja.

.aleksi.

^ Vastaa Lainaa


JayLab

#6 kirjoitettu 03.01.2003 12:26

... Itselläni ei paljoa ole kokemuksia monialuekompressoinnista tähän mennessä, joten asetuksissa en juurikaan osaa auttaa. Saattaa tosin olla, ettei yleispäteviä asetuksia ole juurikaan olemassa, homma riippuu niin paljon käsittelyssä olevasta biisistä.



Mullakaan ei ole multikompurasta kokemuksia, mutta normaalista hieman.
Future Music(october 2001) lehdessä oli loistava artikkeli kompuroinnista ja sen saloista. Voi olla että löytyy netistäkin, en ole hakenut.
Siellä oli ihan hyviä presettejä jotka toimii ja olen käyttänyt niitä. Saapahan kuitenkin kuvan mikä vaikuttaa mihinkin...
Pieni listaus preseteistä...

General mixing
Attack: Fast
Release: 0,6s/Auto
Ratio: 2-5:1
Knee: Soft
Gain red: 2-9dB

Vocals
A: Fast
R: 0,5s / Auto
Rat: 2-6:1
K: Soft
G: 3-6dB

Kick/Snare
A: 1-5ms
R:0,2s / Auto
Rat: 5-10:1
K: Hard
G: 5-15dB

Bass
A: 2-8ms
R: 0,4s / Auto
Rat: 4-12:1
K: hard
G: 5-13dB

Fruityn peruskompuralla olen tuon Attackin Fast-kohdan ratkaissut vetämällä sen nollille, kun siinä ei ole ykkösen ja nollan välillä mitään. Joissakin "paremmissa" kompuroissa saa attackin vedettyä todella alas esim 0,01ms. Toivottavasti nämä auttaa alkuun.

^ Vastaa Lainaa


MysteryIslands
162 viestiä

#7 kirjoitettu 03.01.2003 12:33

aleksi kirjoitti:

coolwave, ihmettelen kohtaa 9:
mitäs sille stereokuvalle voi enää masterointivaiheessa tehdä?
miksausvaiheessahan eri instrumentit pannataan eri puolille (jos halutaan) ja käytetään phase shiftejä ynnä muita stereointiloitsuja.

.aleksi.


mutta on se hyvä tarkistaa. monesti on jotain soundeja jotka pilaa kuvan miksauksesta. esim jos ajatellaan että se pitää vinyylille saada niin stereo kuvan takia se ei onnistukkaan jo vaiheet on päin peetä!

tai jotenki noin, tosta nyt en mene ihan takuuseen mitä sanoin

^ Vastaa Lainaa


MysteryIslands
162 viestiä

#8 kirjoitettu 03.01.2003 14:00

coolwave kirjoitti:
2. Tee noise scannaus filusta.

killi kirjoitti:
Mitä tämä noiseskannaus käytännössä tarkoittaa? Kuunnellaanko vain, löytyykö tyhjästä pätkästä suhinaa, kohinaa tai jotain muuta vastaavaa, vai ajetaanko jonkun ohjelman häiriöitä etsivä toiminto? Jos käytössä tosiaan on jokin tietty ohjelma, olisi mukava tietää vielä, millä ohjelmilla tämä noiseskannaus ja masteroiminen ylipäätään onnistuu parhaiten.


käytännössä sitä että poistetaan turhat kohinat taustalta. (laitat volumet kaakkoon ja kuuntelet jotain tyhjää kohtaa biisistä!)
Sound forgessa on muistaakseni oma Noise gate, jolla leikataan tietystä dB:stä alaspäin noiset pois. (Todella tarkkaa hommaa)
Ihan mikä tahansa Noise gate, kunhan jokin, sillä niitä on todella paljon DirectX -pohjaisina!

coolwave kirjoitti:
3. Trimmaa alku ja loppu. Tee tarvittaessa fade-in tai -out efekti saadaksesi tuotoksen kuulostamaan luonnolliselta.

killi kirjoitti:
Tämä tarkoittaa ilmeisesti turhan tyhjän tilan poistamista kappaleen alusta ja lopusta. Vai olenko täysin väärillä linjoilla? Itse olen aikaisemmin hoitanut tämän homman sekvensserin puolella, jolloin kappaleen pituuteen ei enää jälkikäteen tarvitse puuttua. Mielestäni se hoituu niin paljon helpommin.


Kyllä juuri niin.. kappaleesta saa joissakin tapauksissa hyvän fade-out efektillä, mutta joitakin biisejä on kiva kuunnella kun ne päättyy pikkuhiljaa.

coolwave kirjoitti:
4. Käytä monialue kompressoria jos haluat raitasi kuulostamaan TODELLA tiukalta! Käytä mahdollisimman montaa aluetta saadaksesi tasaisen tunnelman.

killi kirjoitti:
Mitä käytännössä tarkoittaa monialuekompressori? Millä ohjelmalla olet itse käyttänyt sellaista, ja millaisia asetuksia kannattaisi noin yleisesti ottaen käyttää?


käytän itse Waves C4 multiband compressoria! toimii todella hyvin. Tarkoitus on kyllä joskus laittaa ihan täydellisesti toimiva masterointi RAUTANA taloon

coolwave kirjoitti:
6. Lisää hellä kosketus kompressointia miksaukseen, jotta saat sen kuulostamaan tuhdilta. Käytä parasta kompuraa tässä vaiheessa! varo raidan särölle menoa!

killi kirjoitti:
Olisi jälleen mukava kuulla, millaisia asetuksia ja ohjelmia tässä kohtaa tulisi käyttää. Lisäksi olisi myöskin hyödyllistä tietää, mitä tarkoittaa tässä tapauksessa paras kompressori.


minä itse suosin edelleen waves efektejä, joten taitaapi olla toi C1 Compressor mun mielestä paras, mitä minulla on.
tässä vaiheessa noihin asetuksiin liittyen voisin sanoa, että koikeilkaa kaikkea mahdollista compurasta, koka jokin juttu voi toimia toisessa compurassa paremmin kun toisessa. säätäkää säätäkää, se on perus-sääntö masterointiin liittyen

coolwave kirjoitti:
7. Sitten tarkin vaihe, Limitointi. nosta tasot ihan kattoon ja limitoi raita suhteessa kaikkiin ääniin hyvin! ei liikaa tresholdii tai liian vähän!

killi kirjoitti:
Tämä kohta olisi mukava kuulla seikkaperäisemmin. Eli kuinka korkealle tasot tulisi nostaa ja mitä siihen tulisi käyttää? Miten limitointi suhteessa kaikkiin ääniin tapahtuu hyvin? Mitä ohjelmaa tulisi käyttää?


limitoinnissa ei tasoja kannata päästää yli -0.3dB niin soundaa vielä erinomaiselle eikä tule mitään säröilyjä! kun biisiä limitoi niin kannattaa katsoa ettei siitä tule "pomppiva" eli ettei siihen tule semmoista siniaaltomaista hyppelyä tiettyjen tasojen lyödessä kovempaa kun toisten (esim pelkkää basarii ja haikkuu kompressoidessa se tapahtuu usein! mutta voi myös toimia! )
kannattaa myös katsoa eq-vaiheessa että tasot on todellakin balanssissa, ettei käy niin että limitoinnissa esim nyt toi basari, peitä jotain tiettyä juttua biisistä!
masterointi ei todellakaan ole helppoa ja se vaatii aikaa jotta saat sen todella hyvältä kuulostamaan.

coolwave kirjoitti:
9. Tarkista Stereokuva!

killi kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?


oivoi... tämä se on niin hankala selittää että joku muu sen tehköön paremmin kuin minä. mutta jotkut lähteet kertovat että tämä on se vaihe missä tarkastellaan vaiheet (viinylipainoa varten) mutta cd:llä tuotantoa se ei haittaa. neula hyppii vinyylissä jos vaiheet ylittää toisensa. jotenkin näin minä sen ymmärsin, mutta korjatkoon joku joka tietää paremmin, vaikkapa laihanen?-)

coolwave kirjoitti:
10. jos kaikki on kohdallaan tulisi tasojen ja bassojen ymsyms pompata jo pienessäkin volume tilassa!

killi kirjoitti:
Eli? Tarkoitatko tällä sitä, että kaikki äänet on kuultavissa selkeästi, vaikka äänentaso olisikin matalalla? Seikkaperäinen selitys olisi paikallaan.


kyllä. jokainen ääni soi hyvin, on tasot sitten todella pienellä tai todella suurella. tai sitten vaan ihan siedettävällä tasolla. mutta miksaus pitää tässä vaiheessa olla täydellisen pehmeä. jokainen juttu kappaleessa saa sen oman oikeutensa tulla esille ja tehdä hyvän vaikutuksen keneen tahansa. on tympeää jos joku masteroi kappaleensa radiomaiseen tapaan, eli kun kappaleessa tulee hiljainen kohta, niin jokin viulu soi aivan perkeleen isolla, vaikka sen pitäisi soida pienel ja sitten yhtäkkii tulee vokaalii biisiin niin viulut hävii sen masterointi jyrkkyyden takia!

killi kirjoitti:
Ei kai tässä muuta. Olisi vain kiva saada kappaleensa kuulostamaan joltain ja masterointi olisi varmaankin luonnollisin tapa päästä käsiksi parempaan äänenlaatuun. Moni muukin arvostanee tarkempaa selitystä. Kiitos jo etukäteen.


jes, tässähän tätä!
korjatkaa jos on korjattavaa ja neuvokaa toisianne + minuakin! kiitos

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 03.01.2003 17:07

coolwave kirjoitti:
9. Tarkista Stereokuva!

killi kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?


Kannattaa hommata phasescope/goniometri/miksi sitä nyt eri ohjelmat kutsuvatkin. Sillä on helppo NÄHDÄ miten stereokuva käyttäytyy biisin eri osa-alueilla. En nyt puutu enempää tämän laitteen toimintaan, mutta kun vertailee pro-tason biisejä ja tutkii miten stereokuva käyttäytyy, sitä alkaa ymmärtämään.

Tärkeäähän on että biisin eri elementit ovat hieman eri kohdissa stereokuvaa (keskeltä äärireunoihin), jotta saadaan koko raita tehokkaasti käytettyä hyväksi, ja että stereokuva on tasapainoinen. Phasescopella huomaa myös helposti vaihevirheet.

^ Vastaa Lainaa


orfien

#10 kirjoitettu 03.01.2003 21:24

Ihan tähän välii kysyisin tämmösenä noobina et pystyyks Goldwavel masteroida ollenkaa... tai siis hyvin?

Vai mitä helppoi softii käytätte?

Alkaa nää hommat nyt tulla väkisin etee!

^ Vastaa Lainaa


orfien

#11 kirjoitettu 03.01.2003 22:11

Tuli sitä Goldwavee kokeiltuu ja jotenki tuntu että sillä ei oikee homma toimi, siitä ei taida olla masterointii, mutta millä CoolWave masteroi biisinsä?

^ Vastaa Lainaa


SLK

#12 kirjoitettu 03.01.2003 23:38

Niin, kertokaapas joku ilmainen työkalu masterointiin.

^ Vastaa Lainaa


Terok

#13 kirjoitettu 03.01.2003 23:56

käytännössä sitä että poistetaan turhat kohinat taustalta. (laitat volumet kaakkoon ja kuuntelet jotain tyhjää kohtaa biisistä!)
Sound forgessa on muistaakseni oma Noise gate, jolla leikataan tietystä dB:stä alaspäin noiset pois. (Todella tarkkaa hommaa)
Ihan mikä tahansa Noise gate, kunhan jokin, sillä niitä on todella paljon DirectX -pohjaisina!



Siis meneekö nyt noise reduction plugit kuten vaikkapa Cool Editissä ja noise gate sekaisin? Eli ensimmäinen tutkii hiljaisesta kohdasta kohinan laadun ja yrittää poistaa sen koko piisistä, noise gate taas tietyn rajan alapuolella sulkee äänet pois kokonaan eli sitä käytetään lähinnä vaikkapa basari raidassa (oikeilla rummuilla). Hurinan poisto tuskin enää kuuluu masterointi vaiheeseen.


Entertainnutin muokkasi viestiä 23:57 03.01.2003

^ Vastaa Lainaa


Piiska
2384 viestiä

#14 kirjoitettu 04.01.2003 01:42

Niin no... must tuntuu et aika moni ei tuu käyttämään noit tietoja hyväkseen, koska se tuntuu niin vaivalloiselt touhult jos ei todella osaa tota hommaa... Mä kyl yritän ainaki muistaa noi juzkat.
Kiitos

^ Vastaa Lainaa


transam
403 viestiä

#15 kirjoitettu 04.01.2003 02:04

Piiska kirjoitti:
Niin no... must tuntuu et aika moni ei tuu käyttämään noit tietoja hyväkseen, koska se tuntuu niin vaivalloiselt touhult jos ei todella osaa tota hommaa... Mä kyl yritän ainaki muistaa noi juzkat.
Kiitos


Ei kukaan ole seppä syntyessään

^ Vastaa Lainaa


G-Tune

#16 kirjoitettu 04.01.2003 02:52

yhden phasescopen muuten löytää alla olevasta linkistä.
kyseinen versio tosin soittaa wavista vaan ehkä 15sekunnin pätkän, mutta saa tuosta jo idean miten juttu toimii..


nojoops.. eipäs sitte linkitetä kun peukku on kai keskellä kämmentä enkä saa toimimaan.


G-Tune muokkasi viestiä 02:57 04.01.2003

^ Vastaa Lainaa


G-Tune

#17 kirjoitettu 04.01.2003 03:01

http://service.steinbe...

eli tuolta...

^ Vastaa Lainaa


MysteryIslands
162 viestiä

#18 kirjoitettu 04.01.2003 20:49

orfien kirjoitti:
Tuli sitä Goldwavee kokeiltuu ja jotenki tuntu että sillä ei oikee homma toimi, siitä ei taida olla masterointii, mutta millä CoolWave masteroi biisinsä?


käytän soundforgea ja siihen dx-plugareita hyödyntäen masteroin.

^ Vastaa Lainaa


PasiS

#19 kirjoitettu 13.01.2003 21:30

Tuota, taidanpa pojat tästä lähtien lähettää biisini teille masteroitavaksi.

Tässä vielä muutamia vinkkejä, jotka ei sinänsä liity masterointiin mutta ainakin meikäläisellä auttaa kummasti äänenlaadun kanssa.

Reverb - käytan yleensä vain kahta tyyppiä send- kanavilla. Eli jotain church/cathedral ja plate tyyppistä. Ensin valinta preseteistä ja sitten pientä viilausta. Perusajatuksena käyttelen alaääniin platea ja ylempiin esim leadeihin churchia, kuitenkin tilanteen mukaan.

flange/chorus - etenkin flangea käyttelen fruityloopsissa aika raakalla kädellä. Käytännössä pelkästään valmiita presettejä. Tekee ihmeitä äänelle.

EQ:ta en käytä paljoakaan. Filttereillä leikkelen turhat pois.

Joskus PIENTÄ distortionia hihateille.

Sitten...
Kompressorit - tässä vaiheessa sitten meneekin aina soundi pilalle...

^ Vastaa Lainaa


mängimies($V02edustus)

#20 kirjoitettu 13.01.2003 23:05

joo ihan hyvää vinkkiä, mut pari juttua:
1) kannattaako multiband-kompuran jälkeen kompressoida singlebang-kompuralla? en oo missään törmänny vastaavaan...
2) feidaukset (in, out) kannattaa tehdä kompressoinnin jälkeen = melkolailla viimesenä, koska kompressiota häiritsee tollanen.

^ Vastaa Lainaa


JayLab

#21 kirjoitettu 13.01.2003 23:10

Sitten...
Kompressorit - tässä vaiheessa sitten meneekin aina soundi pilalle...



Ota rauhallisesti niiden kanssa... Ne on ihan ok.
Mä teen näin(huom. en väitä et mun biisit on hyvin kompuroitu, mut tyydyttää mun maun): Kuuntele biisi ilman kompuroita läpi että tasot ovat kohdallaan. Lisää esim rumpuihin kompurat ja kuuntele se vain ja ainoastaan läpi. Käytän noita aiemmin mainitsemiani presettejä. Sitten bassot + kompura ja niin edelleen lisäilet komponetteja kunnes kuulostaa hyvältä. En tiedä on onko oikea tapa, mut tää on nyt alkanut toimia.
Suosittelen myöskin muiden valmistajien efektiplugineja esim Waves Native Gold bundle on tosi kova(waretus)... Tuohon multiband kompuraan olen alkanut tutustua vasta nyt. Rumpukanavassa tuo tekee ihmeitä. Mulla kun on ollut tapana pitää kaikki rummut paitsi pellit samassa kanavassa. Oikein? En tiedä.

Mä oon tehnyt aikaisemmin pahan virheen siinä et olen alkanut miksaamaan vaikka biisi on kesken. Pitäisi saada melodiat, bassot, rummut ym. valmiiksi ennen kuin alkaa tuhlaamaan aikaa ylenpalttiseen miksailuun varsinkin kompurointiin. Menee hyvin nopeasti ideat hukkaan ja biisistä häviää se jokin. Vieläkin tulee harrastettua tätä mutta kokoajan opin, newbiehän olen tälläsaralla.

^ Vastaa Lainaa


MysteryIslands
162 viestiä

#22 kirjoitettu 14.01.2003 03:40

mängimies($V02edustus) kirjoitti:
joo ihan hyvää vinkkiä, mut pari juttua:
1) kannattaako multiband-kompuran jälkeen kompressoida singlebang-kompuralla? en oo missään törmänny vastaavaan...
2) feidaukset (in, out) kannattaa tehdä kompressoinnin jälkeen = melkolailla viimesenä, koska kompressiota häiritsee tollanen.


Jos haluaa agressivisuutta miksiin niin ilmanmuuta antaa pientä lisäpotkuu koko hoidolle, koska mulla ainakin toi monialuekompura ei niin paljoa anna itselleen tilaa singeband-kompuran käsittelyn jälkeen.

^ Vastaa Lainaa


Suvaitsemattomat

#23 kirjoitettu 17.01.2003 15:14

Hei, tuota noin, tällainen ehkä aikas typeräkin kysymys:

Oletan että teistä tälle threadille kirjoittaneista vähintään suurin osa tekee konemusiikkia. Minkä ihmeen takia te käyttäisitte kompressoria koneen tuottamille yksittäisille raidoille esim.rumpuraidoille kun kyseessä on kerta rumpukone? Jos ideana on kerran saada esim. basarin iskut noin niinkuin suunnilleen samalle tasolle kaikki niin eikös ne rumpukoneesta tuu siten automaattisesti? Samalla tavallahan esim basso tulee kait koneelta hyvin pitkälti tasaisina äänenvoimakkuuksina? Eikös kompressorin idea yleisesti oo tasoitella ihmisen tahtomattaan tuottamia dynamiikkaeroja?

Ja tämä viesti ei siis ole hyökkäys mitään vastaan vaan tahtoisin ihan mielenkiinnosta tietää, että mihin te sitä kompuraa noissa konerummuissa tarviitte? Saatteko te sillä kaiveltua sieltä jotain mitä en nyt juuri keksi..?

^ Vastaa Lainaa


PasiS

#24 kirjoitettu 17.01.2003 15:41

Suvaitsemattomat kirjoitti:
Eikös kompressorin idea yleisesti oo tasoitella ihmisen tahtomattaan tuottamia dynamiikkaeroja?


Niin, periaatteessa.
Meikäläisen kohdalla kyse on lähinnä äänentason nostosta. Konemusassa käytellään paljon kaikenlaisia efektejä joita sitten kompuralla tasoitellaan. Luulisin...

^ Vastaa Lainaa


Mark Vera
1161 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 18.01.2003 00:43

Suvaitsemattomat kirjoitti:
Ja tämä viesti ei siis ole hyökkäys mitään vastaan vaan tahtoisin ihan mielenkiinnosta tietää, että mihin te sitä kompuraa noissa konerummuissa tarviitte? Saatteko te sillä kaiveltua sieltä jotain mitä en nyt juuri keksi..?


Yleensä konerummut rumpukoneista on aika ponnettomat. Kompressorilla niihin lisätään "potkua". Kompressori siis esimerkiksi korostaa hiljaista loppua basarista ja näin basariin tulee jykevyyttä. Itse yleensä myös EQ:tan rumpuja.

^ Vastaa Lainaa


JayLab

#26 kirjoitettu 18.01.2003 01:12

Suvaitsemattomat kirjoitti:

Oletan että teistä tälle threadille kirjoittaneista vähintään suurin osa tekee konemusiikkia. Minkä ihmeen takia te käyttäisitte kompressoria koneen tuottamille yksittäisille raidoille ...


Mä ainakin yritän kuulua siihen koulukuntaan joka yrittää saada koneellisesti muodostettua mahdollisimman realistista ääntä. Rumpuihin lisäilen eriäänen voimakkuuksia esim clap ei tule samalla volumella kokoajan eikä välttämättä aina täysin kvantisoituna. Kompuralla haen taas esim basariin syvyyttä.

Bassoon kompuralla saa taas sellaisen voiman että ilman ei voi olla oli sitten tasojen vaihtelua tai ei.
Ts. kompuroin aina kun voin

^ Vastaa Lainaa


Tune
822 viestiä

#27 kirjoitettu 09.07.2003 14:24

onkos kellään mitä vinkkiä sitten mistä löytyisi parhaat EQ parametrit, vaikka yleisimmät tai jopa genreille omat?

^ Vastaa Lainaa


Tune
822 viestiä

#28 kirjoitettu 09.07.2003 14:58

Pequman kirjoitti:
Onko masterointi todella tärkeää? Itse keskityn siihen, että olen miksannut biisin hyvin ja sen jälkeen kun olen pakannut waviksi tai mp3:ksi ( riippuu millä pakkaan ) niin en enää tuotokseen koske. Pitäisikö masteroida?

Pequman muokkasi viestiä 14:45 09.07.2003

Niin, ja miksauksen hoidan kuulokkeet päässä, kajareilla tasojen säätäminen on hankalaa.


kyllä se nyt on jo kuitenkin kun on tehny musaa jonkun aikaa jo niin... haluaa sen laadunkin olevan kuitenkin hieman parempi kuin fast tracker ajoilla....

^ Vastaa Lainaa


musadiggari

#29 kirjoitettu 10.07.2003 01:08

Eräs Suomen kysytyin äänittäjä-/miksaaja on sitä mieltä, että lopullinen miksaus ei tarvitse masterointia lainkaan, mikäli äänitys ja miksaus on tehty huolellisesti ajan kanssa.
Noin periaatteessa. Yleisin syy masterointiin, on se että saadaan levy soimaan kovempaa (missä nyt oikeastaan ei ole paljoa järkeä, sillä tätähän varten on volume potikka olemassa) ja radiosoiton takia. Harmi vain että masteroinnin hyöty menee monesti harakoille juuri radioiden rajujen kompressoreiden takia, jotka siis enemmän tai vähemmän vääristävät miksausta riippuen radiokanavasta.

Kuulemma liikaa puolivalmiita miksauksia (ja raakamiksattuja biisejä)
tulee masterointiin. Se ei ole hyvä juttu, sillä ei siellä masterointivaiheessa enää ihmeitä pysty tekemään.

Oma mielipiteeni on että kannattaa opetella miksausta, sillä siinä ei tule valmiiksi koskaan. Ja jättää masterointi ammattilaisille (esim. Finnvox, vuosikymmenten kokemus).
Yleisin masterointimeininki on lievä loudness eq + monialuekompurat. Tosin niitten säätäminen vaatiikin sitten sen vuosien kokemuksen.

Ajattelen näin, että jos masteroi itse, suuri todennäköisyys on pilata koko biisi.

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#30 kirjoitettu 10.07.2003 02:39

Tune kirjoitti:
onkos kellään mitä vinkkiä sitten mistä löytyisi parhaat EQ parametrit, vaikka yleisimmät tai jopa genreille omat?



Ei mitään yleispätevää ole olemassakaan, koska jokainen miksaa biisinsä täysin eri tavalla.

^ Vastaa Lainaa


pq

#31 kirjoitettu 10.07.2003 09:20

Yhdyn musadiggarin mielipiteeseen, sillä itse olen ainakin huomannut omien masterointi-yrityksien jälkeen, että kaikki menikin aivan vituiksi . Tosin masteroinnilla (ja miksauksella) saisi ilmeisesti hieman "syvyyttä" biisiin.

^ Vastaa Lainaa


MysteryIslands
162 viestiä

#32 kirjoitettu 10.07.2003 14:19

Musadiggari: Oma biisini (trance menoa) meni ihan vituilleen Finnvoxin käsittelyn jälkeen. Kyllä siellä osaamista on, mutta ei tolle saralle ainakaan vuosi takaperin.
Itse todellakin olen masterointiin perehtynyt sen takia, että ei tarvitse biisejä lähettää hirmu tunti taksaa vetäville yrityksille. Jotka yleensä tekee sen ihan erillä tapaa kuin mitä haluttaisiin.

Kyllä se masterointi on tärkeää. En itse ole koskaan kuullut radiosta biisiä joka ei olisi masteroitu. CD:lle kun polttaa omia biisejään joista vaikka yks on masteroimaton, voi volume taso (viimeinen miksaus, eq, teho yms) olla niin paljon muita biisejä suurempi, ettei biisiä edes tahto kuulla.

Masteroinnin yhteydessä saat kyllä ainakin näin konemusa duunarina helv. paljon pumppua lisää, eli munaa. Yleensä masteroimaton trance raita on tasapaksua shittiä. mikään taso ei tule miksauksen läpi jne. Itselle tarjottiin jo pienenä poikana duunia Helsinkiin yhteen taloon johon oisin päässyt masteroimaan CD:tä + tuottamaan jotain dance/trance shittiä, mutten sillon uskaltanut lähteä suureen kaupunkiin.

Tune: Kun sä olet saanut biisin hyvän miksauksen valmiiksi niin koitappa noilla ohjeilla jotain masterointia rakentaa raidallesi. Huomaat kyllä varmasti suuren eron! Huom, nämä masterointi kalut on sitten TODELLA kalliita, joten ei kannata newbien niinhin tosta vain rahojaan laittaa.

Suvaitsemattomat: Eikös kompressorin idea yleisesti oo tasoitella ihmisen tahtomattaan tuottamia dynamiikkaeroja?

Tuota, asiahan on niin että kun teet biisiin rummut, niin rakenna itse se basari, jolloin ainoastaan käytät sitä kompuraa. Kompura tappaa yleensäkkin rummuissa dynamiikkaa (uskokaa tai älkää, mutta näin on) ja varsinki basarissa. Sillä saa myös hyvin äkkiä haikka puolen todella puuroksi.

Käytän raidan teossa noin 16kanavaa rummuille ja siinä vaiheessa yleensä seuraavin: Clapsit kompuroituna wavviksi (ei soi niin ärsyttävän isolla).
Basariin tekovaiheessa kompurat (Botne, eli se ihan viimeinen jyminä säilyy basarissa).. Muut saatte opetella itse.

Jatkakaa taas tästä, mä lähden prkl inttiin maanantaina. Morooos

^ Vastaa Lainaa


Joel Kalsi
237 viestiä

#33 kirjoitettu 10.07.2003 15:01

Yleensä leikkaan alta 40hz turhat in-audible murinat hi-pass filsulla pois, perään EQ:lla ~1-2db 10k ja 15k potikoita jos soundia pitää avata ja lyttyyn L1:llä.

Kiksua ja muuta trancea ei yleensä niin paljon lytätä kuin esim eurodancea mut tarkkana niiden lyttäyksien kans. Kompura voi olla ihan siisti veto master-raitaan jos on hyvin toteutettu ja kyseessä house-biisi.

^ Vastaa Lainaa


W@RM
872 viestiä

#34 kirjoitettu 10.07.2003 16:31

Joo, kantsii poistaa turhat alahertsit -40 ja turhat ylähertsit...meinaan et niitä ei ihmiskorva kuule ja ne vain vievät poppisvehkeistä ylimääräisetkin tehot pois! Ja tätähän ei kukaan tietenkään halua...en mä ainakaan halua et tehot karkaa olemattomiin saundeihin. Mikäs olis sellanen hyvä masterointi ohjelma (muu kuin T-Racks24 tai Cooledit tai goldwave...

^ Vastaa Lainaa


MysteryIslands
162 viestiä

#35 kirjoitettu 10.07.2003 22:55

W@RM kirjoitti:
Joo, kantsii poistaa turhat alahertsit -40 ja turhat ylähertsit


Äh, ihan turhaa tollanen. Menee se viimenenkin muna botneista.
Riippuu tietty musatyylistä, mutta itse kyllä korostan ko. alueita että saa jykevyyttä lisää.

cheers!

JKervinen muokkasi viestiä 22:58 10.07.2003

Ainiin ja tossa vaiheessa ne alapäät vasta antaa sen kunnon jyminän Että elkää sitten ihmetelkö että miksi munaa puuttuu esim basarista tms. Tai eihän sitä puutu jos käyttää ripattua basaria.. (tehkää omia! ei se niin vaikeaa ole)

Mutta pointti; turha niitä on leikata, jos ei niitä _liikaa_ ole miksauksessa.

^ Vastaa Lainaa


The Mimic

#36 kirjoitettu 11.07.2003 13:30

hieman tietty musiikkityylistä ja ko. biisistä riippuen, mutta niitä alapäitä ja joissain tapauksissa yläpäitäkin kannattaa mun kokemuksien mukaan leikellä masterointivaiheessa. sillä pystyy selkeyttämään soundia kummasti. ja alapäätä en itse lähtisi kyllä _korostamaan_ (enää) ikinä. alapäitä korostamalla tietty saa aikaan sellaiset kunnolla jytisevät ja teinicorollan karvanoppia/wunderbaumeja heiluttavat bassot, mutta mitä ideaa siinä on, kun siinä vaiheessa biisin muista ulottuvuuksista ei saa enää mitään selvää???

^ Vastaa Lainaa


W@RM
872 viestiä

#37 kirjoitettu 11.07.2003 16:23

No onhan se kyllä niinkin et ne tuo sen potkun siihen bassoon, mut kuunteleppas huvikseen vaikka tietokoneen kaiuttimilla jotain 20 hertsin bassoa...ei kuulu mitään! Et pitää olla aika hyvät poppisvehkeet jos haluu kuunella noita taajuuksia...tai tuntea. Ihmis korva ei kuule niitä, vaan sä itse voit tuntea sen basso paineen! Näin on näreet...<--Pakollinen Hymiö!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#38 kirjoitettu 11.07.2003 18:19

Minun tapani masteroida on naurahtaa nykyiselle ns. "Creative Mastering" ajatukselle ja masteroida biisit niinkuin ne tehtiin kultaisella kuusikymmentäluvulla.

Ei EQ:ta

Ei Kompressointia

---------------------

Näiden kultaisten sääntöjen lisäksi vielä mikitys aina vähintäänparinkymmenen sentin päästä äänilähteestä. (Myös esim yksittäiset rummut.)

Kaikki tämä johtaa siihen, että musiikki kuullostaa paljon lunnollisemmalta.
Tosin lunnollisuus hiiteen, nykyäänhän musiikin pitää kuullostää tasapaksulta mössöltä. Minne katosi kaikki dynamiikka joka levylitä vielä löytyi 60- ja 70-luvuilla?

^ Vastaa Lainaa


Juha Kiili
154 viestiä

#39 kirjoitettu 11.07.2003 19:28

Myöhästyin bussista ja nyt on puoli tuntia aikaa tuhlattavana, joten tuhlataan se nyt tähän masteroinnin pohtimiseen. En lainaa ketään yläpuolelta, mutta otan kantaa yhteen sun toiseenkin asiaan.

Oma tatsi tai puitteet masterointiin eivät välttämättä ole Nivalan kreivin (lue Jani) tasolla, mutta yhtä sun toista on haaviin tarttunut. Paljastan tässä vaiheessa että miksaan ja masteroin itse pelkillä headphoneilla ja tiedän tasan tarkkaan mitkä ovat kyseisen toimintamallin rajoitukset, joten PLEASE älkää tulko sitä tämän alle enää replyämään. Tiedän kyllä mitä osaan ja mikä minua rajoittaa.

Masterointi on isojen poikien puuhaa. Pienet pojat voivat räpeltää ja roiskia, mutta masterointia siitä touhusta tulee vasta muutaman vuoden perehtymisen jälkeen. Masterointi (ja miksauskin) ovat niitä juttuja, jossa TÄYTYY tehdä virheitä, jotta voisi olla tekemättä niitä. Oikopolkuja ei ole, mutta erilaisia välitavoitteita huomaa silloin tällöin saavuttaneensa. Kannattaa ottaa sellainen asenne, että parantaa aina hiukan edellisestä suorituksesta sekä miksauksen, että masteroinnin saralla. Toistaiseksi paras jälki tulee tälläkin saralla vielä ERITTÄIN kalliilla raudalla, mutta ero alkaa olla hiuksenhieno. Kun menee illalla nukkumaan, niin kannattaa hokea "Hauki on Waves, hauki on Waves..."

Konstit on monet ja tavoite on saada raita, joka ei äänenvoimakkuudellaan häpeä kaltaistensa joukossa ja jossa kuitenkin säilyy masteroinninkin jälkeen ne hyvät ainekset, jotka on miksauspöydällä onnistuttu loihtimaan.

Avainsanat ovat "equ", "kompura" ja "limitteri". Muutakin sekalaista löytyy. Apuavainsanoja ovat "kohtuus", "vertailu" ja "monitorointi".

Kohtuudella tarkoitetaan sitä että jos haluat tehdä jonkun jutun ns. yli, niin älä tee sitä masterointivaiheessa, tee se miksatessa.

Vertailulla tarkoitetaan sitä, että kuuntele lempiraitojasi rinnakkain oman raitasi kanssa ja tee johtopäätöksiä.

Monitoroinnilla sitä, että tunnet äänentoistosi salat. Äänentoiston opetteluun ei ole oikotietä. Se kestänee vuoden pari ainakin.

Lisäksi kannattaa kuunnella mitä forumeilla ja suurilla tietäjillä on sanottavaa. Suhtaudu aina avoimesti, muuta kuitenkin skeptisesti. Loppupeleissä ei ole oikeata tai väärää, mutta tuotostasi tullaan kuitenkin aina vertaamaan muihin tuotoksiin.

Kysellä saa, mutta älä tivaa tai vaadi kaikkea heti...

^ Vastaa Lainaa


P.Gustafsson

#40 kirjoitettu 11.07.2003 23:43

W@RM kirjoitti:
No onhan se kyllä niinkin et ne tuo sen potkun siihen bassoon, mut kuunteleppas huvikseen vaikka tietokoneen kaiuttimilla jotain 20 hertsin bassoa...ei kuulu mitään! Et pitää olla aika hyvät poppisvehkeet jos haluu kuunella noita taajuuksia...tai tuntea. Ihmis korva ei kuule niitä, vaan sä itse voit tuntea sen basso paineen! Näin on näreet...


No menee taas hiusten halkomiseksi mut 40Hz alapuolelta jos leikkaa niin on vielä oktaavi matkaa 20Hz:iin. Siinä kuulee vielä korvallakin jotain jos on edes musiikin kuunteluun tarkotetut kajarit...unohtakaa ne tietokonesatelliitit

No juu, meni vähän off topic mut nykypäivänä alkaa olee kunnon kaiuttimet ja ihmisten teknovillitys sitä luokkaa että suurimmalla osalla kuuntelijoista alkaa olee kunnolliset kaiuttimet ja subbaritkin jopa, joten mitä niitä taajuuksia kokonaan pois leikkaamaan. Kunnon vehkeillä kuunneltuna niissä biiseissä on aivan omanlainen voimakkuutensa kun mukana on myös noita juuri ja juuri kuultavia, mut ennen kaikkea aistittavia taajuuksia.

...in my opinion

P.Gustafsson muokkasi viestiä 23:44 11.07.2003


P.Gustafsson muokkasi jälleen viestiä 23:45 11.07.2003

PS. Älkeepä käyttäkö noita "nuolinkärki" ja sen jälkeen kaks "-" -merkkejä nuolia kuvaamaan, näkyy sekoittavan skriptiin eikä sen jälkeen tulevat tekstit näy.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu