Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Basarille joku kaappi?


AgenttiOmaNimi

#1 kirjoitettu 21.03.2006 23:24

Kertoisiko joku mikä olisi hyvä tapa mikitetylle basarille äänentoistoon treenikämppäkäytössä. Musatyyli on metalli ja kaikenlaiset ehdotukset ovat tervetulleita. Subbari? Bassokaappi ja nuppi? Joku aktiivipönttö? Eli auttakees kiitos. Hinta mahdollisimman edullinen.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 21.03.2006 23:28

En oikein ymmärrä käyttötarkoitusta... Siis treenikämpällänne mikitetään rummuista basari ja se olisi tarkoitus ajaa voimakkaampana ulos?

Tuohon käyttötarkoitukseen sopisi joku vähän isompi kokoaluekaiutin tai ehkäpä bassokaappi & nuppi. Äänenvoimakkuudesta riippuen, isompaa soundia varten tarvitsee luonnollisesti isommat kamat.

Pelkkää subbaria en tuohon ottaisi, koska ainakin kun heviä ja tiukkoja tuplabasarijuttuja ajatellaan, basarisoundissa pitää olla diskanttia ja sitä "napsua" että iskut erottuu. Jos vahvistuksessa on pelkkää bassoa, tuplabasarista voi tulla pelkkää epämääräistä kuminaa.

^ Vastaa Lainaa


AgenttiOmaNimi

#3 kirjoitettu 21.03.2006 23:30

http://www.thomann.de/...

Onkohan tuossa mitään järkeä? Vai onko liian pienitehoinen jopa reenikselle?

Ja joku EQ olisi hyvä olla varmaankin. EQ pedaali esim?

AgenttiOmaNimi muokkasi viestiä 23:30 21.03.2006

^ Vastaa Lainaa


AgenttiOmaNimi

#4 kirjoitettu 22.03.2006 00:11

No ei se basari jytise niinkuin olisi hyvä reeniksellä. Seinät on pehmustettu ja volat on hieman kovat. Enkä itse edes soita rumpuja.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 22.03.2006 00:45

Onko teidän rumpali hyvä? Teillä saa olla tosi kovat volat kyllä, jos hyvän rumpalin virittämänä ja soittamana basari ei jytise? Ehkäpä olette jo katsoneet ongelmaa tältä kannalta mutta jos ette ole, ensisijaisesti kannattaa yrittää ratkaista tätä ongelmaa tsekkaamalla sen rummun vire ja muut ominaisuudet, sekä tyyli miten sitä rumpua soitetaan.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#6 kirjoitettu 22.03.2006 22:30

Okei, lähtökohta on tietty se että treeneissä kannattaa koittaa pitää volannosto kurissa, jos se on muutenkin jo kovalla. Jos ette balanssilla ja volan säädöllä saa basaria esiin, niin:

Laulukamat? Millaiset? Jos näissä riittää hönkää yhtään yli laulun, niin basarille vaan mikki sisään (mieluiten basari-mallinen, T-luu välttää varmaan hyvin ja maksaa muutaman kybän) ja ylämiddlestä (3 - 10kHz) hakemaan sitä napsua / läpsyä.

Kun saatte sen napsun kuuluviin niin basari on jo ihan eri peli.

Parhaiten tuon saa toimimaan jos hommaat vielä kunnon gaten & kompuran. Geittaat tiukan basarin ja kompuralla saat napsun esiin + paketin tiukaksi.

Sen alapään pamauksen voi tässä tapauksessa unohtaa. Se vesseli lymyää reippaasti alta 100Hz ja jos tämän haluatte muhkeana toistaa kannattaa latoa nelinumeroinen eurosetti tiskiin ja ostaa kunnon kamat subbareineen.

Eniveis, olen aika saletti että tuo basarin napsun / läsähdyksen toistaminen auttaisi asiaanne jo rutkasti. Näin teen itsekin jos heitetään keikkaa omilla kamoilla (~1 kW twhoa, 15" yläpäät), laulu ja basarin napsu vaan kehiin. Alapäätä vain sen minkä kamat rykimättä kestää.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#7 kirjoitettu 22.03.2006 22:42

AgenttiOmaNimi kirjoitti:
http://www.thomann.de/...

Onkohan tuossa mitään järkeä? Vai onko liian pienitehoinen jopa reenikselle?

Onhan tuo aika mopo... No, jos sieltä ei mitään muuta aja niin tiedä sitten.

Jos teillä ei ole mitään laulukamoja, suosittelisin paneutumaan niihin ihan erikseen. Aktiivi-vermeet rokkaa helppoudellaan ja kannattaa ostaa kerralla niin että piisaa. Koko settiä alapäineen harkitsisin tarkkaan, keikoille ne ei tule riittämään kumminkaan ja yläpäillä tekee ihan hyvin jo.

Ja joku EQ olisi hyvä olla varmaankin. EQ pedaali esim?

Onko teillä joku pöytä treeniksellä? Jossa on edes kolmealueinen, puoliparametrinen EQ?

Kuten sanottu, sen läpsyn esiin kaivamiseksi ei tavitse mitään ihmeitä, mutta jo se tekee ihmeitä.

Mun omat kamat basarin tekoon on kunnon kompura / limiter / gate (esmes DBX 166 XL, voin suositella) ja kunnon räkki-EQ. Lyöt nämä kaikäleet vaan mikserissä basarikanavan inserttiin ja alat ruuvaan. Olettaen tietty että vahvistin & kaappipuoli on ekaksi kondiksessa.

^ Vastaa Lainaa


Slim Jingo

#8 kirjoitettu 22.03.2006 23:12

AgenttiOmaNimi kirjoitti:
Kertoisiko joku mikä olisi hyvä tapa mikitetylle basarille äänentoistoon treenikämppäkäytössä. Musatyyli on metalli ja kaikenlaiset ehdotukset ovat tervetulleita. Subbari? Bassokaappi ja nuppi? Joku aktiivipönttö? Eli auttakees kiitos. Hinta mahdollisimman edullinen.


Eikö PA käy ?
Itse olen soittanu kokoonpanoissa, joissa runpalisti on pitänyt basaria joko trigattuna tai mikitettynä ja vetänyt sen PA:n kautta ulos.
Helpottaa muuten soittamista huomattavasti, kun erottaa iskut kunnolla nopeissa kohdissa mentäessä.
En usko bassostyrkkarista/kaapista tahi subbasesta olevan kyllä mitään hyötyä tähän asiaan.

Toinen vaihtoehto (voisipa olla jopa järkevämpi) on tietysti pistää ne kitarat hiljempaa. ...jos ego kestää.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 22.03.2006 23:19

Slim Jingo kirjoitti:
Toinen vaihtoehto (voisipa olla jopa järkevämpi) on tietysti pistää ne kitarat hiljempaa. ...jos ego kestää.


Mun mielestä on siistiä että löytyy oikeasti ihmisiä jotka valitsee treeniolosuhteissakin kuulo - ego -vastakkainasetelmasta sen jälkimmäisen. Sellainen "rumpalille sähkörummut" -jeesustelu on mun mielestä jo vähän liikaa, mutta jos treeneissä ei oikeatkaan rummut pysy enää perässä niin sitten taitaa olla stäkissä vähän liikaa tehoa.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#10 kirjoitettu 23.03.2006 09:08

Joo, se on varmasti paras ja ammattimaisin ratkaisu soittaa niin että kaikki kuuluu balanssissa ilman erillisiä mikityksiä. Näin soittellaan itsekin, eilen esmes ei tarvinnut kunnolla edes tulppia.

Olkoonkin noin, ymmärrän silti kysyjää. Tämähän on makuasia, mutta minusta juttu on niin että jätkät ei riko mitään lakia jos haluavat soittaa sellaisella volalla että joku jää jalkoihin. Se voi olla yksinkertaisesti kivaa. Eikä tuo oikeasti paljoa vaadi ja basari on ekana tulilinjalla.

Varsinkin jos kyseessä on parin alavireisen ison kitaran metalli. Tällöin basari on (imo) entistä tärkeämmässä roolissa, nimenomaan erottuvuutensa puolesta. Ja tähän ongelmaan riittää tosiaan ihan snadi napsu, erottuvuutta tulee heti roppakaupalla lisää ja soitto on mukavempaa.

Kolikon kääntöpuolella lymyää myös se "fakta" että metalli-basarilla ei välttämäti ole mitään tekemistä sen akustisen soundin kanssa mikä basarista luonnostaan tulee. Tyyliin Pantera... Tuo nyt on ääriesimerkki, mutta sitä napsua sinne haetaan.

Edelleen, mun vinkki on katsoa että laulukamoista irtoaa senverran höökiä että riittää basarin napsullekin. Tässä sensijaan kulkee itsellä raja, jos tekee mieli alkaa jotain muuta vielä erikseen mikittelemään kannattaa funtsata jo tarkemmin onko se nyt se juttu.

Ja kun tuon setupin saa toimimaan hyvin, sillä pärjää jo pienemmät kaikatkin. Keikalla sen basarin "joutuu" mikittämään vaikka musiikki olisikin leppoisampaa ja treeneissä toimisi ilman...

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#11 kirjoitettu 23.03.2006 09:10

K-mikko kirjoitti:
jos treeneissä ei oikeatkaan rummut pysy enää perässä niin sitten taitaa olla stäkissä vähän liikaa tehoa.

Muu settihän ei ole ongelma. Basari, varsinkin metalli-basari(!), on eka joka jää jalkoihin. Se ei loppupeleissä paljoa vaadi.

Jos snarea tekee mieli mikitellä niin silloin ollaan jo syvemmissä vesissä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 23.03.2006 09:43

Cornflake kirjoitti:

Muu settihän ei ole ongelma. Basari, varsinkin metalli-basari(!), on eka joka jää jalkoihin. Se ei loppupeleissä paljoa vaadi.

Jos snarea tekee mieli mikitellä niin silloin ollaan jo syvemmissä vesissä.


Itse kyllä edelleen jaksan epäillä tuota. Vähäisestä kokemuksesta osaan sanoa sen verran että demppaamaton ja kunnolla viritetty basari soi kyllä pirun kovaa ja kuuluu varmasti muun setin yli.

Tuli vielä mieleen että kannattaa myös ehkä miettiä basaripedaaliin kovempaa nuijaa jos siinä on pehmeä sellainen. Tokihan sen basarin voi mikittää mutta ei se kyllä minun mielestäni se asia ole mitä ensimmäisenä kannattaa miettiä kun ei basari kuulu.

Enemmän kyllä minäkin veikkaan että kyseessä on ennemminkin basarin säädöt ja vire sekä myös,kaikella kunnioituksella, rumpalin soittotekniikka. Niin ja ei niitä kitaroitakaan tarvitse täysillä huudattaa. Jos PA ja kitarakamat ovat mistään kotoisin niin ei pitäisi olla kauhean vaikeaa miksata soundit kohdilleen jotta kaikki kuuluu pienemmälläkin volalla. Sehän on tyypillinen amatöörivirhe lisätä volaa kun ei oma soitto kuulu vaikka EQ olisi se ensimmäinen tarkistettava asia.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#13 kirjoitettu 23.03.2006 10:21

atheos kirjoitti:
Itse kyllä edelleen jaksan epäillä tuota. Vähäisestä kokemuksesta osaan sanoa sen verran että demppaamaton ja kunnolla viritetty basari soi kyllä pirun kovaa ja kuuluu varmasti muun setin yli.

Totta. Tää on kaksipiippuinen miekka.

Mikä on kunnolla viritetty basari? Monasti nää metallimiehet tykkää esmes siitä _soundista_ joka tulee kun lyöntikalvo on löysällä ja etukalvo tiukalla. Lätisee. Nyt ollaan siinä tienhaarassa jossa mietitään mennäänkö soundin vai kuuluvuuden ehdoilla.

Täysin demppaamatonkin on monelle vähän huono juttu.

Mun kokemuksen mukaan basari on se eka joka häviää.

Tokihan sen basarin voi mikittää mutta ei se kyllä minun mielestäni se asia ole mitä ensimmäisenä kannattaa miettiä kun ei basari kuulu.
Samaa sanoin minäkin kahteen otteeseen heti viestien alkuun.

Ja edelleen, melkeinpä fakta on se että sillä soundilla jota metalli-basarilta usein odotetaan ei ole välillä mitään tekemistä sen akustisen soundin kanssa joka sieltä pöntöstä lähtee.

Enemmän kyllä minäkin veikkaan että kyseessä on ennemminkin basarin säädöt ja vire sekä myös,kaikella kunnioituksella, rumpalin soittotekniikka.
Tämä on täyttä asiaa! Tulee elävästi mieleen kun muutama viikko sitten olin miksaamassa kunnon mättöä kolmelle bandille ja bändien parantuessa parani myös basari-soundi, ihan siitä syystä että toiset osasi vaan soittaa.

Eli alkuun oli ihan ihmeissään, ei meinannut millään tulla mitään järkevää. Mutta sitten kun kunnon pelimies tuli polkemaan niin se oli siinä.

Niin ja ei niitä kitaroitakaan tarvitse täysillä huudattaa. Jos PA ja kitarakamat ovat mistään kotoisin niin ei pitäisi olla kauhean vaikeaa miksata soundit kohdilleen jotta kaikki kuuluu pienemmälläkin volalla. Sehän on tyypillinen amatöörivirhe lisätä volaa kun ei oma soitto kuulu vaikka EQ olisi se ensimmäinen tarkistettava asia.


Totta, mutta itse koitan aina ajatella asiaa myös niin että kaikkihan on sallittua. Jos jäbät saa paremmat kiksit kun treeneissä paukkuu tärykalvot ja se on kivaa niin omapahan on asiansa. Mieluummin niin kuin kärvistellä sellaisten asioiden kanssa jotka ei tunnu kivalta.

Em. ei poista tosiseikkaa jonka viimeisessä sanoit. Ennemmin se kannattaisi hakea se balanssi ja kohtuu vola jolla kaikki kuuluu, mutta tää on kakspiippunen juttu...

^ Vastaa Lainaa


JTL

#14 kirjoitettu 23.03.2006 11:05

Meillä joudutaan yleensä vahvistamaan vähän basaria jos halutaan siitä kunnolla selvää saada.

Basarimikki -> mikseri -> aktiivikaiuttimet

Vokaalien kanssa kun sitä vahvistetaan menee aikamoiseksi säätämiseksi, että saisi molemmat sopiville tasoille. Ei niitä varmaan tehoillamme edes saa.

Meidän talvitreeniksen akustiikka taitaa olla sellainen, että pellit (etenkin china) tuppaa tulemaan kaikkien yli.

Nyt täytyy kyllä mainita, että basarinkalvon vaihdonkin aika on käsillä. Silti uskon, että pelkästään akustisena on lähes mahdotonta saada sellainen saundi jota haetaan.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#15 kirjoitettu 23.03.2006 11:32

JTL kirjoitti:
Meillä joudutaan yleensä vahvistamaan vähän basaria jos halutaan siitä kunnolla selvää saada.

Basarimikki -> mikseri -> aktiivikaiuttimet

Oletko kokeillut gate & kompura -settiä väliin? Tuolla saa sen iskun tason napakaksi ilman että basari-mikki hurisee kokoajan auki.

Vokaalien kanssa kun sitä vahvistetaan menee aikamoiseksi säätämiseksi, että saisi molemmat sopiville tasoille. Ei niitä varmaan tehoillamme edes saa.
Joo, varsinkin jos se on "auki" kokoajan. Geitattuna ja napakaksi kompressoituna napsuu läpi vain poljettaessa. Kandee tyypata jos ei ole jo. Hyvälle kompuralle löytyy muutenkin aina käyttöä, eli aika varma hankinta.

Meidän talvitreeniksen akustiikka taitaa olla sellainen, että pellit (etenkin china) tuppaa tulemaan kaikkien yli.
Tää on kanssa samaa kakspiippusta juttua. Monet rumpalit tuntuu tykkäävän isoista ja paksuista pelleistä jotka soi ihan hulluna. "Järkevämpää" olisi lähteä vähän mopommalla liikkeelle (ja tietty soittaa kevyemmin), mutta eihän se ole sama juttu.

Pari piippua taas. Ja offtopic, sorry.

^ Vastaa Lainaa


JTL

#16 kirjoitettu 27.03.2006 15:26

Cornflake kirjoitti:
Oletko kokeillut gate & kompura -settiä väliin? Tuolla saa sen iskun tason napakaksi ilman että basari-mikki hurisee kokoajan auki.


En ole testannut. Pitää pistää korvan taakse ja testata.

Cornflake kirjoitti:
Tää on kanssa samaa kakspiippusta juttua. Monet rumpalit tuntuu tykkäävän isoista ja paksuista pelleistä jotka soi ihan hulluna. "Järkevämpää" olisi lähteä vähän mopommalla liikkeelle (ja tietty soittaa kevyemmin), mutta eihän se ole sama juttu.


Jees. Totta puhut.

Se siinä juuri eniten hämää, että muut pellit eivät todellakaan soi niin kovaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu