Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja DJ mixerit


Nipp3
8 viestiä

#1 kirjoitettu 31.03.2006 03:48

Onko ihmisillä täällä kokemusta esimerkiksi allen&heathin dj miksereistä? Sanotaan että eq on huippulaatua ja feiderit ovat tuttua p&g laatua. Katselin tuota uutta xone 3D peliä ja vaikutti aika mahtavalta kontrollereineen päivineen. Kontrollereista olisi täälläpäin hyötyä sillä mixaan softapohjaisesti.

Entäs sitten eclerin nuo sarja?

Kertokaa siis kokemuspohjalta "parempien" dj mikserien huonoista ja hyvistä puolista.

Itse omistan ecler hak-360 dj mikserin ja olen huomannt esim. sen ,että eq:t eivät ole parhaat mahdolliset vaan vuotavat hieman suuntaan tai toiseen.

Olisin ehkä kiinnostunut ostamaan uutta mixeriä, joka nimenomaan soveltuisi mixaamiseen. Tietysti hyvä krossi jolla voi muutamat raavutkin revitellä väliin on aina plussaa.

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#2 kirjoitettu 31.03.2006 10:47

Ainoat midikontrollerina toimivat mikserit mitä minä tiedän on allen & heath xone:92 ja xone:3D sekä Eclerin NUO 4.

Omistan itse NUO 5:n, ja siinä ainoat miditoiminnot on midi sync/start/stop -signaalit, joiden käyttötarkoitusta en ole vielä keksinyt.

Tavallisena mikserinä NUO 5 on huippupeli, siitä on vaikea keksiä mitään valittamista. Tuntuma on upea, faderit toimii just eikä melkein ja ergonominen ajattelu on kunnossa. Kolmitaajuuksiset EQ:t killaa kokonaan ja mielestäni oikeat alueet, toisinkuin tässä "standardissa" Pioneer DJM-600:ssa jonka low-eq syö äänestä aivan liian ison palikan.

Ainoat valittamisen aiheet voisivat löytyä kanavakohtaisten tasoledien puuttumisesta - joka ei tosin tottumisen jälkeen haittaa yhtään - ja crossfaderin assignaamisen rajoittuneisuus. 2. ja 3. kanava on kiinteästi XFA:ssa ja XFB:ssä, vain 1. ja 4. kanavan voi määrittää vapaasti crossiin miten haluaa. Tosin reverse-napilla 2. ja 3. kanavatkin saa käännettyä crossissa ympäri, mutta kyllä Pioneerista löytyvät assign -potikat vie tässä voiton.

Allen & Heath Xone:92:sta en ole kuullut tähän mennessä mitään pahaa. Efektithän siitä puuttuu, mutta kyllä filsuilla ja EQ:lla fiksu pärjää hyvin. EQ on nelialueinen, jaettu muistaakseni yläpäihin, keskialueeseen, ja sitten "mid-bassiin" ja "low-bassiin". Jos biisit puuroutuvat vaihdoissa niin vian siis pitäisi löytyä jostain ihan muualta kuin mikseristä.

A&H X:92:ssa kaikki potikat lähettävät midisignaalia, joten siitä voisi kuvitella olevan softamiksaajalle runsaasti hyötyä. Eipä silläkään tosin rotan ja näppiksen tarvetta korvata, sillä jollain ne biisit pitäisi saada niihin softaan ladattuakin.

Ainoa kitinä mitä tähän mennessä on 92:sta kuulunut johtuu sen hinnasta, joka viimeksi tarkistaessani pyöri 1600 euron pinnassa.

Xone:3D on sitten "uuden ajan" keikkamikseri, jolla pystyisi ilmeisesti ohjaamaan avaruussukkulaa. En usko että pelkässä miksailemisessa noille nappuloille ja templateille kovin hirmuisesti käyttöä löytyy, mutta jos todellakin haluat viedä show'si uudelle tasolle ohjaamalla mitä lie kahvinkeitintä mikseriisi haluat sitten liittääkin, niin siitä vaan: hinta on jossain 2800 euron tienoilla..

Ai niin, kysyit faderituntumasta. Missään esittelemässäni mikserissä ei pitäisi valittamista löytyvän. NUO:n eternal -faderit ovat todella muikean tuntuisia (samoja käytetään HAK-sarjassa jonka crossfader on jotain awardsejakin voittanut) ja allen & heathia koristaa penny & giles.

Saanen kuitenkin ilmaista skeptisyyteni softa-DJ:n raaputteluita kohtaan..

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#3 kirjoitettu 31.03.2006 12:04

Solid_ kirjoitti:
Mulla ei oo ollu mitään ongelmaa miksaamisessa behringerin 60 euron mikserillä tai no ainoo huono puoli nois on et ne laskee bpm:n vituilleen.


No eipä niitä lukuja onneks tartte katella.

ketjun aloittajalle: jos rahaa on niin siitä vaan, tuskin joudut pettymään laitteeseen. 3d siis.

^ Vastaa Lainaa


Nipp3
8 viestiä

#4 kirjoitettu 31.03.2006 17:14

glxblt
Saanen kuitenkin ilmaista skeptisyyteni softa-DJ:n raaputteluita kohtaan..


OH HEAVENS NO!!!! siis enhän minä nyt sentään ala softan kautta raapimaan... anteeksi jos olin epäselvä aloitusviestissäni.. siis tottaki omistan teknarit joita myös käytän mixailuun ja joskus raaputteluun. Tarkoitin siis että skrätsit vedettäisiin iha turntablella..

Mutta tuohon 3d:hen näyttää kyllä potikkaa ja motikkaa riittävänä mutta ainakin traktorin käyttöön siinä on nuo 8 faderia turhaa tuolla sivuilla.. en kekski niille mitään järkevää käyttöä.. tietty ne abletonin käyttöön tarkoitettu mutta sanovat että traktorikin on ollut mietinnän kohteena vehjettä kasattaessa..

eikös eclerin sync/start/stop olisi loistava apu traktorin käyttöön juuri? siinähän löytyy juuri nuo toiminnot ja olisi kiva sivakoida niitä mixerin kautta.. vielä kun saisi sellaisen kontrollerin millä voisi "tökkiä/töniä" sitä raitaa niinkuin levareilla tai vinyylicd soittimella.

^ Vastaa Lainaa


glxblt
499 viestiä

#5 kirjoitettu 02.04.2006 13:08

Nipp3 kirjoitti:
eikös eclerin sync/start/stop olisi loistava apu traktorin käyttöön juuri? siinähän löytyy juuri nuo toiminnot ja olisi kiva sivakoida niitä mixerin kautta.. vielä kun saisi sellaisen kontrollerin millä voisi "tökkiä/töniä" sitä raitaa niinkuin levareilla tai vinyylicd soittimella.


"BPM -synkkaus" Ecler NUO 5:n laskurin mukaan, start ja stop (eli ns. faderstart) on mielestäni täysin turhia featureja Traktorissa, kaiken tekee mieluiten käsin. NUO 4:ssa sen sijaan on vähän pidemmälle kehitetty MIDI-tuki, jota voi käyttää traktorin potikoiden ohjailuun. Kuten myös A&H Xone:92:ssa.. ja Xone:3D:ssä, jossa homma on tosin mielestäni vedetty överiksi pelkän miksailun kannalta.

Hercules valmistaa "DJ Console II" -värkkiä, jonka jossain näinkin viritettynä jonkinlaiseen softaan, mutta en sen suuremmin jaksanut koeajaa. Tuossa kuva: http://europe.hercules...
Joudut itse selvittämään vehkeestä enempi.

Lisäksi on olemassa Stantonin Finalscratch ja Ranen Serato -järjestelmä, joissa molemmissa käytetään teknareita kontrollereina! Käsittääkseni homma toimii niin, että molemmissa laitteissa tulee mukana boksi johon teknareiden signaali ohjataan. Teknareihin laitetaan erikoisvinyyli joka ilmeisesti sisältää vain jonkinlaista aikakoodisurinaa. Lättyä voi sitten pyöritellä ja manipuloida niinkuin normaalistikin, mutta sepäs ohjaakin sitten MP3:sta joka tulee tietokoneelta. Traktor tukee ainakin FinalScratchia ihan suoraan, siellä on omat asetukset sitä varten. Kyseessä on ilmeisesti ihan toimivakin systeemi, kun monilla klubeilla on FinalScratch asennettu järjestelmään ihan kiinteästi.

Itse olen kasannut teknari + traktor -järjestelmäni niin, että NUO 5:n kaksi kanavaa on teknareiden käytössä ja kaksi tulee Traktor 3:n eri dekeistä. Traktorista _kokonaan_ ilman rottaa ja näppäimistöä on turha uneksia, tarvitset niitä valitessasi biisit kirjastosta ja ladataksesi ne dekkeihin. Näppis ja hiiri on näppäimistötasolla dekkien alla, joten se on näppärästi näpeissä nätisti. Olen laittanut näppiksen Pageup, Pagedown ja Insert, Delete -näppäimet ohjaamaan Traktorin A & B -dekkien pitch bendiä, ja niillä on mielestäni ihan hyvä tuntuma bendailla pienillä sohaisuilla. Pitch -nappulan herkkyyden olen asettanut minimiin (range kuitenkin +/- 100% jos huvittaa leikkiä), vaakatasossa hiirtä heiluttelemalla säädän isommat harppaukset prosenttitasolla ja hienosäädän biitin kohdalleen hiiren rullalla, joka säätää pitchiä 0,01% kerrallaan eli täysin riittävällä tarkkuudella. Traktorin omiin fadereihin, EQ:hun tai efekteihin ei tarvitse koskea, koska kaikki tarvittava löytyy Ecleristä. Systeemi on mielestäni erittäin käyttökelpoinen ja vaatii todella vähän harjoittelua upotakseen selkärankaan.

Nyt kun sanoit raapivasi teknareilla, niin tarkistinpa ton crossfader -asian.. Ecler käyttää palkittua, HAK-sarjalaisista tuttua Eternal -crossfaderia myös NUO 4:ssä ja NUO 5:ssä, tuntumassa ei pitäisi olla mitään vikaa. Crossi on täysin säädettävissä ja käännettävissä ympäri tarpeen mukaan, ja siinä ei ole minkäänlaista viivettä tai tahmailuja, leikkaa äänen todella fiksusti.

Allen & Heath käyttää kehuttuja Penny & Giles -crosseja, joten siinäkään tuskin on valittamiselle sijaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu