Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja MILLAISEN Rumpukoneen ostaisin?


SolidBass
24 viestiä

#1 kirjoitettu 11.06.2006 21:27

Niin, eli mika olisi paras rumpukone sinun mielestasi? En siis mitaan humppakonetta halajaisi vaan rumpukonetta puhtaasti Trancen tuottamiseen, eli ankaraa bassoa

En kumminkaan raaskisi ostaa mitaan kalleinta mita maan paalta loytyy, semmoinen vain missa olisi hinta\laatu suhde kohdillaan

Ehdotuksia otetaan ilomielin vastaan!

Elektrojänis muokkasi otsikosta turhat lihavointitagit pois kun ei ne edes toimi siellä. Jänis ei myöskään pysty käsittämään ihmisiä jotka kuvittelee oman asiansa olevan niin paljon tärkeämpi kuin muiden, että yrittää forumeilla kaikin keinoin ketjujaan korostaa.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#2 kirjoitettu 11.06.2006 21:31

varmaan trancessa yleensä käytetään sampleja eikä rumpukonetta, täällä on muutamakin threadi siitä miten kickejä säädetään. 909-pohjaiset soundit on hyvä lähtökohta.

^ Vastaa Lainaa


SolidBass
24 viestiä

#3 kirjoitettu 11.06.2006 22:18

Aivan, mutta jos ajatellaan, etta tulevaisuudessa haluaisin livekeikkaa heitta, niin eiko silloin olisi rumpukone parempi vaihtoehto, olkaa kiltteja ja ehdottakaa jotain, alkaaka vain valistako, miten paskoja rumpukoneet on.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 11.06.2006 22:24

Rölli Riitasointu kirjoitti:
Älä sinä orjuuta itseäsi yhteen saundiin, kuten meidän "vanhempien" sukupolvi teki kun 808:n ja 909:n nimeen vannottiin.


Jollain tasolla samaa mieltä, mutta samplerit/samplepohjaiset synat orjuuttaa omalla sarallaan. Sampleri + 909-kitti on paljon köyhempi paketti kuin alkuperäinen 909, eipä kovin monessa kitissä esim. snareen saa twiikattua snappia, tonea ja tunea niin laajasti & helposti kuin alkuperäisessä laitteessa.

--
apo

^ Vastaa Lainaa


1005
735 viestiä

#5 kirjoitettu 11.06.2006 23:27

Electron Machinedrum.

^ Vastaa Lainaa


Miksu

#6 kirjoitettu 11.06.2006 23:53

Machinedrum vois tosiaan olla kova vehje, hinnan lisäksi myös soundeiltaan. Tähän versioon voi ilmeisesti omia samplejakin ladata. Itse ainakin tykkään tehdä esim basarit sampleilla, joku 909 tyyppinen potku ei ainakaan minulle useimmiten toimi. Ei siis kannata olettaa että voit tehdä kaikki tahtomasi rummut jonkun rumpukoneen sisäisillä soundeilla. Sample CD:ihin kannattaa panostaa.

Itselläni oli lainassa jonkin aikaa Novationin Drumstation. Ihan hauska vehje clappien ja snaren ja hihattien säätöön kun niitä soudeja efektoi sopivasti.

Miksu muokkasi viestiä 23:51 11.06.2006

^ Vastaa Lainaa


texmex
118 viestiä

#7 kirjoitettu 12.06.2006 02:25

Miksu kirjoitti:
Machinedrum vois tosiaan olla kova vehje, hinnan lisäksi myös soundeiltaan. Tähän versioon voi ilmeisesti omia samplejakin ladata.


Tuo MD-UW tosiaan itseänikin kiinnostaisi, sillä MonoMachinen omistajana voin todeta, että Elektronin tekemien laitteiden käytettävyys on jotain aivan omaa luokkaansa. Aivan käsittämättömiä vehkeitä! Tuossa tosin on vain 12-bittiset samplet, mutta ei se mitään haittaa. Pieni rutina kuuluu aina asiaan

Noita vehkeitä löytyy tosiaan joka lähtöön, kannattaa esim tsekata Korgin Electribe-sarja. Sitä alkuperäistä ER-1:stä saa noin ~100 euroa, mk2 hieman kalliimpi. Kummassakin basarit pitää tehdä synteesillä, mutta munaa kyllä löytyy Itselläni on sekä tuo ER-1 että ER-1 mk2, ja vaikka niistä aika rapeita soundeja lähteekin (teknosta psykeen), niin synteesi on aina synteesi. Mitään hollantikiksua tuolla ei ehkä ihan helposti ruveta tekemään. Sitten löytyy EMX ja ESX, joissa on paljon muitakin ominaisuuksia.

Jos et tarvitse sekvensseriä ja haluat vain soundimodulin, niin sitten varmaan Novationia tai Jomox ovat hyviä vaihtoehtoja.

Jos haluat oikeasti niitä messeviä basareita, klappeja sun muita, kannattaa suosiolla hankkia sampleri. Tiukan trancebasarin tekeminen vaatii eq:ta, layerointia ja mahdollisesti kompuraa tai limitteriä, säröä ja muita efektejä. Tämä onnistuu softalla niin paljon helpommin kuin kasalla oikeaa rautaa. Ja sampleri on muutenkin aika suositeltava laite, jos livenä aiot jotain soitella. Oli se sitten softaa tai rautaa

Oli miten oli, ei kannata ostaa sikaa säkissä vaan kokeilla mikä on se paras tapa.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#8 kirjoitettu 12.06.2006 11:35

texmex kirjoitti:
Tuossa tosin on vain 12-bittiset samplet, mutta ei se mitään haittaa. Pieni rutina kuuluu aina asiaan


Tuo ei sinänsä ole välttämättä ongelma jos tuossa AD-muuntuimien jälkeen tulee analoginen VCA äänen voimakkuudelle ja envelopelle (olettaisin että noissa vois moinen systeemi olla, mutta en tiedä). Semmoinen systeemi on monessa suhteessa hifimpi kuin, että laitetaan 16-bittinen muunnin ja toteutetaan volume (eli tässä oikeastaan velocity) ja envelope digipuolella.

Hei... TR-909:n hihat, crash ja ride on kanssa sampleja... 6-bittisiä sampleja! Kyllä. Kuusi. Niissä on nimenomaan analogi VCA tekemässä envelopen DA-muuntimena toimivan vastusverkon jälkeen. Samplet on tietysti dynamiikaltaan rankasti kompressoituja ja se dynamiikka tehdään niihin sillä envelopella jolla sitä VCA:ta ohjataan.

^ Vastaa Lainaa


texmex
118 viestiä

#9 kirjoitettu 12.06.2006 12:46

Elektrojänis kirjoitti:
texmex kirjoitti:
Tuossa tosin on vain 12-bittiset samplet, mutta ei se mitään haittaa. Pieni rutina kuuluu aina asiaan


Tuo ei sinänsä ole välttämättä ongelma jos tuossa AD-muuntuimien jälkeen tulee analoginen VCA äänen voimakkuudelle ja envelopelle (olettaisin että noissa vois moinen systeemi olla, mutta en tiedä). Semmoinen systeemi on monessa suhteessa hifimpi kuin, että laitetaan 16-bittinen muunnin ja toteutetaan volume (eli tässä oikeastaan velocity) ja envelope digipuolella.


Mjoo, sisäisestihän tuo MD-UW on luultavasti 24- tai 32-bittinen, joten syy tuohon alhaiseen bittisyyteen on juuri tuo tilantarpeen optimointi. Vehkeessä on laadukkaat 24-bittiset DA-muuntimet, joten eiköhän signaali käsitellä aika pitkälti digipuolella.

Rumpusoundeihin tuo varmasti riittää, koska ne nimenomaan yleensä kompuroidaan mahdollisimman lujaksi, eikä yhden samplen sisällä kauheasti dynamiikkaa ole.

^ Vastaa Lainaa


1005
735 viestiä

#10 kirjoitettu 12.06.2006 15:49

mä veikkaan kyl 12-bittisyyden syyks sen että jengi hakee elektronin laitteista jotain "erilaista". ja "aidoimmat" hoppisämplerit on 12-bittisiä koska se on funky.

^ Vastaa Lainaa


SolidBass
24 viestiä

#11 kirjoitettu 12.06.2006 17:46

Mielipiteenne Korg Electribe MX hiluvitkuttimesta?

Kannattaisiko urhata kesatyo rahat, jos musiikintekeminen tuntuu elamassa tarkeimmalta?

Klikkaa katsoaksesi englanninkielisen esittelyvideon.

Kimi|Trance Project muokkasi viestiä 17:44 12.06.2006

Kannattaa katsoa ja kuunnella ainakin 11 sta minuutista loppuun..

^ Vastaa Lainaa


texmex
118 viestiä

#12 kirjoitettu 13.06.2006 00:21

Konvert kirjoitti:
Itseasiassa Jomoxin 09-sarjassa todellakin on sekvensseri, ja kuulemma varsin pätevä sellainen: 5-kanavainen eli voit ohjata muitakin vehkeitä sillä. Kokemusta ei ole, joten en tiedä kuinka tuo käytännössä toimii.


Ah joo, enpä ole niin tarkasti tuohon tutustunut. Ja jos tuo tosiaan on vielä analoginen noiden basareiden osalta, niin aika muhkealta vehkeeltä vaikuttaa

Electribe-sarja on ehkä helppokäyttöisin, ainakin R-1 / R-1mkII mutta niistä ei saa napakkaa snarea irti kirveelläkään. Kaikenlaiseen omituiseen pulputukseen ja elektroon ne ovat kuitenkin mitä mainioimpia vekottimia. Myös hintansa puolesta.


Joo ER:n ongelma on se, että synteesi on geneerinen ja periaatteessa aika rajoittunut (ja siksi erittäin helppokäyttöinen), joten mehevimmille soundeille tarvitsee uhrata monta kanavaa. Sitten taas kanavat käyvät vähiin eikä sekvensointikaan ole niin helppoa kun pitää kaikista kanavista säätää erikseen. Ja kun ulostuloja on vain se yksi stereopari, ei yksittäisiä soundeja voi oikein käsitellä erikseen (basari ja snare). Ehkä yksi suurimpia laitteen minus-puolia

Tuo Mk2 on siitä kiva, että siinä 1 ja 2 kanavan ristimodulaatio on muutettu taajuus/vaihemodulaatioksi, jolla saa aika mielettömiä metallisia psykebasareita ja muita perkkarisoundeja. Lisäksi toi jogwheel on paljon parempi kuin orginaalissa. Ainakin omass er-1:ssä se on epämääräinen ja oikeaan patterniin osuminen voi olla jopa hankalaa kun taas mk2:ssa valintapyörä on tarkka.

Jos haluat vähän esimakua minkälaista tuo synteesin säätäminen on, niin kannattaa tutustua johonkin softarumpusynaan kuten microToniciin. Tuo on jonkin monimutkaisempi ja laajempi kuin ER-vehkeet, mutta perusidea on sama.

Elektronin Machinedrum olisi minun mielestäni kyllä helposti paras vaihtoehto, varsinkin MD-UW. Hinta tosin sen mukainen: 1600e ja rapiat. Tosin silläkään ei pysty samplaamaan vaan joudut dumppaamaan samplet koneeseen jollain ei-niin-kätevällä tavalla. Löytyyhän tuosta RAM-machine mutta niistä häviävät samplet laitteen sammuttaessa.


Joo itse taipuisin myös tälle kannalle jos kukkaro vain sallisi. Kanavia on 16 (vapaasti valittavat synteesit) ja ulostuloja 6. Käytettävyys tod.näk erinomainen paitsi että samplejen uppiminen taitaa olla aika työlästä kuten sanottu. Tähän on ilmeisesti tulossa helpotusta jossain vaiheessa (Future X10).

Jos kriteerit ovat TIUKKA BASARI eikä rahaa ole liikoja pistää niin varmaan hinta-laatusuhteeltaan se Jomoxin 09 voisi olla sellainen. Onhan se myös lähinnä näitä klassikkorumpukoneita tr-808 ja tr-909.


Tosiaan tähänkin vaikuttaa aika paljon se, että onko valmis ruuvaamaan soundeja. Presetit kyllä löytyy, mutta noiden synteesiin perustuvien vehkeiden luonne tulee esiin vasta niitä säätäessä. Myös kompressoria kannattaa harkita...
Jos TR-909 on kriteeri niin myös MachineDrumista löytyy sille synteesi (digitaalinen tosin).

Ei ole helppoa

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu