Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja OIKEASTI matemaattisen musiikin kilpailu #2


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#1 kirjoitettu 03.07.2006 16:33

Kisaan osallistuakseen tarvitsee vain ilmaisen goldwaven trial version ja ihan pienen ripauksen ymmärrystä matematiikasta. --> www.goldwave.com

Tälläkertaa kilpailussa heataan rajoitetumpaa yhteen tekstiviestiin mahdutettua musiikkikappaletta.

Säännöt:

1) Koko kappele on täydellisesti pystyttävä luomaan Goldwaven "Expression Evaluator"-Lisuketta käyttämällä.

2) Mitään "wave" komentoja tai n/N, muuttujia ei saa käyttää täydellisen universaalin matemattisen yhteensopivuuden saavuttamiseksi. Tämä, jotta lopputulos olisi mistään riippumaton yhtenäinen ja universaali matemaattinen funktio.

3) x,y tai f muuttujia ei saa käyttää.
4) Kappleen pituuden on oltava tasan yksi minuutti
5) Kappaleen sampleraten on oltava tasan 44100hz
6) Kappaleen kaava saa olla enintään 160 merkkiä pitkä
7) Kappaleesta tehdyn .mp3 tiedoston bitraten on oltava vähintään 128kbps

Kappaleen ilmoittaminen kilpailuun:

A) Kappaleen nimi
B) Kappaleen kaava
C) Linkki .mp3 tiedostoon kappaleesta

.mp3 tiedostoa ei saa efektoida MITENKÄÄN. Lukuunottamatta .mp3 pakkausta.

DEADLINE on 15.Elokuuta 2006 Kello 23:59... Maksimissaan kaksi kappaletta per henkilö.

----------------------

Kaikki mukaan, ei tämä ole niin vaikeaa.

Tällätavalla voi tehdä muutenkin itselleen persoonallisia saundeja. Hiiteen kaiken maailman valmis presetit.

Lisäksi tällä tavalla oppii helposti paljon uutta äänen toiminnasta ja muista perus ominaisuuksista.

**************************************

Tuolta löytyy aikaisempi Matemaattisen musiikin kilpailu osallitujineen. Sieltä voi ktasoa mallia ja ompa siellä vähän vinkkejä aiheeseen liittyenkin.

Tolta saa myös vinkkejä biisin rakentamiseen.

Jos on jotain kysyttävää, niin rohkeasti vaan.

^ Vastaa Lainaa


Salminen
I'm back!
2527 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 03.07.2006 17:32

Tästä tuleekin kinkkistä. Mukana ollaan ehdottomasti.

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#3 kirjoitettu 03.07.2006 23:26

Täytyy ehdottomasti osallistua tälläkin kertaa. Hyvä idea rajoittaa kaavan pituutta, ei pääse Haava itsekään osallistumaan niillä kilometrien mittaisilla kaavoillaan. Voi tulla aika yksinkertaista musiikkia 160 merkillä, kun viime kisassa ei kukaan tainnut selvitä alle 500:lla. Mielenkiinnolla odotan myös muiden tuotoksia ja kehotan kaikkia ainakin kokeilemaan musiikin tekemistä tällä tavoin.

^ Vastaa Lainaa


Raphis
955 viestiä

#4 kirjoitettu 03.07.2006 23:54

voiko jotain melodioita luupata, kun on stepillä määritellyt, milloin jokin ääni alkaa ja loppuu? miten?

Koktaili muokkasi viestiä 23:48 03.07.2006

siis muuten kuin kirjoittamalla koodi monta kertaa

^ Vastaa Lainaa


Putte
6666 viestiä

#5 kirjoitettu 03.07.2006 23:57

Koktaili kirjoitti:
voiko jotain melodioita luupata, kun on stepillä määritellyt, milloin jokin ääni alkaa ja loppuu? miten?

Koktaili muokkasi viestiä 23:48 03.07.2006

siis mutten, kuin kirjoittamalla koodi monta kertaa

Jos nyt oikein ymmärsin niin tarvitset ulkopuolisen arpeggion tai ihan kunnollisen sequn sisältävän VST-instrumentin.

Putte muokkasi viestiä 23:51 03.07.2006
Voi venäjä. Luulin olevani aivan toisessa ketjussa. Jätän alkuperäisen viestini tuohon muistuttamaan typeryydestäni. Jatkakaa ihmeessä kilpailua.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 04.07.2006 07:55

Koktaili kirjoitti:
voiko jotain melodioita luupata, kun on stepillä määritellyt, milloin jokin ääni alkaa ja loppuu? miten?


Yksi tapa tehdä luuppaava melodia on laittaa joku toistuva funtio (esim. sin tai cos) muokkaamaan sitä ääntä. Silloinhan melodia luuppaa samalla kun tuo sin/cos luuppaa.

Step toimii esim. näin:

Singnaalin funtio * step(t-3)

Tuo koodi aloittaa signaalin heti kun biisiä on kulunut 3 sekuntia.

^ Vastaa Lainaa


#

#7 kirjoitettu 04.07.2006 11:57

Jo toinen kisa tässä kuussa johon täytyy osallistua..
Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta idealta, tätä täytyy kokeilla..

Edit: Eli kaava vaan lyödään Expression Evaluatoriin ja painetaan ookoota? Ei mitään muuta?

Onko tiedosto stereo vai mono? Vai onko väliä?

# muokkasi viestiä 12:08 04.07.2006

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 04.07.2006 12:24

# kirjoitti:

Edit: Eli kaava vaan lyödään Expression Evaluatoriin ja painetaan ookoota? Ei mitään muuta?


Kyllä. Eli ensin tehdään 30 sekunnin mittainen 44100hz tyhjä ääni. Mono tai Stereo. Sitten expession Evaluatoriin kaava ja painetaan Ok. nappulaa. Ta daa! Biisi on valmis!

Onko tiedosto stereo vai mono? Vai onko väliä?


Molemmat kuullostavat samalta, koska monoa se kuitenkin generoi. Se on sitten makuasia kumpana tahtoo tallentaa lopullisena .mp3:sena. Mono vie teoriassa parempilaatuinen suhteessa tilankulutukseen, mutta stereo on teoriassa aavistuksen standardimpi.

^ Vastaa Lainaa


#

#9 kirjoitettu 04.07.2006 12:33

Ok.

Muuten, kuuluisiko tästä (kaava alla) kuulua mitään? Ainakin se tekee jonkin äänen mutta en jostain syystä kuule mitään kun koitan soittaa sitä.. (Testailen tässä vasta..)

sin(t*4)^3+.22

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 04.07.2006 12:40

# kirjoitti:

sin(t*4)^3+.22


Tuo ääni soi tällähetkellä TODELLA matalalla. Ei edes yhden hertsin taajuista. Satakertaista taajuus: sin(t*400)^3+.22 niin kuulet äänen.

Tuo +0.22 on turhahko tuossa lopussa. Se aiheuttaa vain offsettiä. No joo. Saa se aikaan toispuoleisen clippauksen, joten kyllä se vaikuttaa ääneen.

^ Vastaa Lainaa


#

#11 kirjoitettu 04.07.2006 13:29

Ahaa.. Dodii, nyt alkaa ääntä kuulumaan.

Edit: Niin, ja randomia saa kaiketi käyttää..?

# muokkasi viestiä 13:27 04.07.2006

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 04.07.2006 13:38

# kirjoitti:

Edit: Niin, ja randomia saa kaiketi käyttää..?


Kyllä saa. Sehän on ns. Psudorandom, eli se on matemaattinen funktio siinä missä muutkin. Käytännössä se kuullostaa aina melkoisen samalta se lopputulos.

^ Vastaa Lainaa


Salminen
I'm back!
2527 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 04.07.2006 13:50

Avaan tälläkin kertaa pelin. Kappaleessa uusiokäytin edellisessä kisassa luomaani sävelasteikko-algoritmia, jonka viritin tällä kertaa duuriin. Kaksiääninen kappale koostuu siniaallosta ja square-aallosta, jotka seuraavat molemmat jälleen samanlaista hidasta cosiniaaltoa joka pyöristetään sävelasteikolle.

HiFi Play

Kaava: (rivinvaihto lisätty selkeyden vuoksi)
(sin(2*(440*2^((int(int(2*cos(int(t*2)))*(12/7)))/12))*pi*t))*(1-.5*t%.5)/1.2+
(int((2*(23*2^((int(int(2*cos(int(t/3)))*(12/7)))/12))*pi*t))%2*2)*(1-3*(t%.25))/9

Pituus tasan 160 merkkiä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 05.07.2006 12:31

Itse käytin siniaallosta modattua bassorumpua, exponentiaalisella envelopella luotuja kohina haitsua ja psykedeelistä vonkusaundia. Varsinainen melodia on toteutettu puhtaalla siniaallolla. Kappaleen rakenne osuudet on toteutetu ">"-merkin avulla. Kaava on suuren säätämisen jälkeen tasan 160 mekkiä pitkä. Muutama puoliksi ylimääräinen merkki on uhrattu saundin viimeistelyyn.

Pythagoraksen tassijalkaa alkaa vipattaa jo ilman essoakin

sin(pi*60/(t%.5+1)^4)/3+(t>8)*(rand(3)*(t%.25-.8)^17+(sin(t*500*
int(.5*t%5+1)*2^((int(4*cos(int(t*4)))*(12/7))/12))*(t%.5-.5))
)+(t>4)*(cos(t^2*6^6))^7*(t%1-1)^9

Download

Hi-Fi

^ Vastaa Lainaa


#

#15 kirjoitettu 05.07.2006 16:48

Onpas hyvää tavaraa! Tämä on kilpailu on todella hyvä idea, on kiva tehdä musiikkia vähän rajatummalla tavalla (muutenhan tällä saisi toki samaa jälkeä kuin muullakin softalla jos kaavalla ei olisi pituudessa rajoitusta ).

Ahaa, tuo '<' (ja '>') on erittäin hyödyllinen.. Tulee kyllä ehdottomasti käyttöä kyseiselle toiminnolle.

Onko ohjelmassa toimivista funktioista ja käskyistä listaa missään?

Omassa kappaleessa on rummut vielä vähän hakusessa mutta koitan saada toimimaan.. Edit: Keksin tavan saada rumputekniikka toimimaan (ja kokeilin, ja se myös toimii).

# muokkasi viestiä 18:30 05.07.2006

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 08.07.2006 14:05

# kirjoitti:
Tämä on kilpailu on todella hyvä idea, on kiva tehdä musiikkia vähän rajatummalla tavalla (muutenhan tällä saisi toki samaa jälkeä kuin muullakin softalla jos kaavalla ei olisi pituudessa rajoitusta ).


Itseasiassa varsin teoreettista, koska esim. suotimen toteutus voi olla vaikeaa, kun aiempaan materiaaliin ei voi viitata.

Onko ohjelmassa toimivista funktioista ja käskyistä listaa missään?


Goldwave.htm tiedostossa joka tulee ohjelman mukana.

^ Vastaa Lainaa


#

#17 kirjoitettu 14.07.2006 13:32

Parempi myöhään kun ei milloinkaan..

Dora Penny - Mayday

Tasan 160 merkkiä:

sin(sin(t*500)+tan(t^3))*(t<16)+tan(200*t)*((t%.5)<.2)*(t>12)+(sin(t*4^5)*cos(t%1)+cos(t%2))*(t>24)*(t<58)+sin((t*300)%8*(t%4)^2)*(t>35)+cos(tan(t^3.75))*(t>46)

Hifi:
http://www.mikseri.net...

Download:
http://www.mikseri.net...

^ Vastaa Lainaa


texmex
118 viestiä

#18 kirjoitettu 16.07.2006 16:53

Oma entryni. Lähdin alunperin tekemään full-on psykeä, mutta bassolinja ei mahtunut mukaan, joten jäljelle jäi vain komppi...

sin(200*exp(-(t%.5)*10))*exp(-(t%.5)*10)*((t<48)+(t>56))+rand(.2)*(limit(exp((t+.25)%.5*-25)*4)*(t>32)+exp((t+.5)%1*-20)*2*(t>16)+exp(t%.125*-190)*(t>8)*(t<48))

Hifi Play

^ Vastaa Lainaa


Tempo
673 viestiä

#19 kirjoitettu 16.07.2006 18:22

Huomasin, että Goldwaven aikaisempi versio (4.21) ei tue < > komentoja. Suosittelen hankkimaan uudemman version (5.14). Ei muuta, jatketaan...

^ Vastaa Lainaa


Tempo
673 viestiä

#20 kirjoitettu 21.07.2006 13:31

Sahamies

Ja kaava:

sin(pi*99/(t%.4+1)^9)
+rand(.3)*(limit(exp((t+.2)%.4*-25)))
+rand(.6)*(limit(exp((t+.2)%.5*-25)))
+rand(1)*(limit(exp((t+.2)%.8*-25)*4))
+sin(20*t*(sin(6*t)))*.6

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#21 kirjoitettu 24.07.2006 23:41

Ensimmäinen matemaattinen teokseni. Teoriaan en sen enempää tutustunut vaan eteenpäin mentiin kokeile-korjaa -menetelmällä. Niukan 160 merkin rajoituksen takia ei rakenteita tai muita hienouksia. Leikattu reilun 25s mittaiseksi näytepalaksi. Tässä siis vääntämäni teknoralli:

Chuck² - Why won't you answer my calls, Chuck?

Hifi: http://www.mikseri.net...
DL: http://www.mikseri.net...

Kaava:

(sin(t*pi*50)%.1*sin(t*4)*tan(t*.5)+sin(t*3000)*step(-int(t*.625)%2)/1.5+(sin((300%.4+.2)+25*sin(t*300))*sin(t*12))+sin(pi*50/(t%.4+1)^9))

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#22 kirjoitettu 26.07.2006 20:53

The Mad Scientist - The Law of Sines

Kaava:
tanh(t%19.75/5*sin(pi*t*880*2^(int(7*sin(int(8*t)/8)+13*cos(int(4*t)/8))/12))*(1-8*(t%.125)))/2+sin(pi*2*sin(pi*t+.25*pi)*65)/3+(1-((t+.5)%1))^3*(rand(2)-1)/7

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#23 kirjoitettu 16.08.2006 10:32

Shall we vote?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu