Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Hubert & Jan van Eyck: “The Adoration of the Lamb”


Rojola
2394 viestiä

#1 kirjoitettu 07.10.2006 00:41

jos ette tiedä teosta, puhun tästä kyseisestä alttaritaulusta joka on maalattu vuonna 1432:

http://upload.wikimedi...
(huom ei näy kokonaisena!)


sitten asiaan,

taulussa on kuvattu keskiosassa värit: sininen (neitsyt maria), punainen (jumala/jeesus), vihreä (johannes kastaja). additiivisessa sekoituksessa kyseiset värit yhdessä muodostavat valkoisen. erittäin mielenkiintoiseksi asian tekee se että additiivisen sekoituksen keksijäksi mielletään 1800-luvulla elänyt James Clerk Maxwell!

onko taulun värivalinta sattumaa vaiko korkeamman johdatusta? vai uskotko että jo 1400-luvulla taiteilijat ymmärsivät additiivisen sekoituksen toimintatavan? mistä on kyse! heitä teorioita!


lähteet:

http://en.wikipedia.or...

http://en.wikipedia.or...

http://en.wikipedia.or...

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#2 kirjoitettu 07.10.2006 00:49

Ei kai ne sille mitään voi, että noista väreistä tulee valkosta. Miks se valkoisuus edes olis ihmeellinen asia? Miks noi olis halunnu tehdä taulun, jonka väreistä saa valkoista?

Aivan hiton hienot kuvat kyllä!

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#3 kirjoitettu 07.10.2006 00:54

Airola kirjoitti:
Ei kai ne sille mitään voi, että noista väreistä tulee valkosta. Miks se valkoisuus edes olis ihmeellinen asia? Miks noi olis halunnu tehdä taulun, jonka väreistä saa valkoista?

Aivan hiton hienot kuvat kyllä!


siis no valkonen on sellasen pyhyyden ja hyvyyden ja kaiken sellasen pelastumisen väri, eli merkittävä sinänsä.

pointtihan on siinä että sitä valkoista ei ole suoraan esitettynä missään paitsi tossa lampaassa, mutta sitten kun yhdistää noiden kolmen tärkeimmän elemntin värit nii siitä tulee valkoinen!!!!!!!

siis se pitää tehdä additiivisesti, jota ei kai tunnettu viellä tuohon aikaan. esim tuossa taululla maalaamalla additiivinen sekoitus on mahdoton.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#4 kirjoitettu 07.10.2006 00:59

Ehkä toi menee silleen, että kun sininen on tietenki poikien väri ja punanen tyttöjen väri, ni tossa korostetaan jokasen ihmisen femiinistä ja maskuliinista puolta. Sitte toi vihreä on tietenki vaan homo.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 07.10.2006 00:59

Rojola kirjoitti:

taulussa on kuvattu keskiosassa värit: sininen (neitsyt maria), punainen (jumala/jeesus), vihreä (johannes kastaja). additiivisessa sekoituksessa kyseiset värit yhdessä muodostavat valkoisen.


Muuten oikein, mutta jos sekoittaa nuo käytetyt värit, niin ei saa valkoista. Niiden värien pitää olla täysin puhtaat sininen, punainen ja vihreä. Tuo sininen ei ole edes lähelle, eikä vihreäkään missään tapauksessa riittävän puhdas.

onko taulun värivalinta sattumaa vaiko korkeamman johdatusta?


En usko, että kyse on kummastakaan. Uskon, että värit on valittu ihan normaalisti kuten ikoneissa yleensä.

vai uskotko että jo 1400-luvulla taiteilijat ymmärsivät additiivisen sekoituksen toimintatavan?


En.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#6 kirjoitettu 07.10.2006 01:03

Haava kirjoitti:
taulussa on kuvattu keskiosassa värit: sininen (neitsyt maria), punainen (jumala/jeesus), vihreä (johannes kastaja). additiivisessa sekoituksessa kyseiset värit yhdessä muodostavat valkoisen.


tos kuvas o itseasiassa aika paskat värit (varsinki toi sininen menee ihan päi helvettiä), mä näin paremman tulosteen/printin jossa nuo värit oli selkeästi puhtaammat. ainakin riittävän puhtaat jotta voisi vetää vertauksen additiivisen sekoituksen tarvitsemiin puhtaisiin sävyihin. eihän sinänsä maalattuja värejä ja oikeasti additiivisia värejä voi koskaan verrata, mutta todenäköisesti nuo haetut sävyt on "riittävän" lähellä niitä ideaaleja värejä additiivisessa sekoituksessa.

siis joo noille väreille on annettu uskonnollinen merkitys, miksi juuri nuo, mutta en nyt hitto muista mitä ne kuvasti. se ei silti muuta tätä pohdintaa, korkeintaan tuo siihen lisämielenkiintoa kun värit eivät ole vain randomit.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 07.10.2006 01:09

Rojola kirjoitti:

tos kuvas o itseasiassa aika paskat värit (varsinki toi sininen menee ihan päi helvettiä), mä näin paremman tulosteen/printin jossa nuo värit oli selkeästi puhtaammat.


En usko, että menevät niin päin helvettiä, sillä tuo sininen on varmasti liian tumma ja vihreä menee selvästi ohi ja on liian vähäkylläinen. Siis niin paljon, että tuo ei ole pelkästään kuvavirhe.

siis joo noille väreille on annettu uskonnollinen merkitys, miksi juuri nuo, mutta en nyt hitto muista mitä ne kuvasti. se ei silti muuta tätä pohdintaa, korkeintaan tuo siihen lisämielenkiintoa kun värit eivät ole vain randomit.


Onhan noille vaatteiden väreille aina merkitykset ikoneissa. Koulukunnista riippuen aina symboloivat kenenkin päällä vaikka mitä. Ikoneissa ylipäänsä on aika harvinaisen vähän mitään randomia.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#8 kirjoitettu 07.10.2006 01:14

Haava kirjoitti:
En usko, että menevät niin päin helvettiä, sillä tuo sininen on varmasti liian tumma ja vihreä menee selvästi ohi ja on liian vähäkylläinen. Siis niin paljon, että tuo ei ole pelkästään kuvavirhe.


no voi olla totta, toki tuo sininen menee eniten perseelleen. mutta, mun mieelstä tärkeintä on se "idea" siitä että nuo tyypit on kuvattu väreillä (vaikka ei siis ehkä täysin puhtailla) sininen-punainen-vihreä, jotka ideaaleina sävyinä additiivisessa sekoituksessa tuottavat valkoista. itse en tosin ole koskaan käytännössä pelannut additiivisella että tietäsiin miten paljon sävyissä saa olla virhettä, mutta kuitenkin, pidän noiden värivalintojen ideaa juuri mielenkiintoisen additiivisen homman takia.

<runollinen tuulahdus> minusta ei vain voi olla sattumaa että tuon taulun pyhimmät jätkät on kääritty väreihin jotka yhdessä "valon valaisemana" luovat valkoisen! </runollinen tuulahdus>

liian jännä juttu ollakseen sattumaa. toki ei nuo värivalinnat silloin olleet sattumaa, eikä varmasti tiedetty myöskään additiivisesta paskasta mutta jotakin mystistä tuossa juuri siksi on, koska sattumaksi olisi liian hassua.

Rojola muokkasi viestiä 01:14 07.10.2006

ja:

nuo värit on muuten määritelty jossain taiteilijoiden aikalaisopetuksissa että sininen, vihreä ja punainen kuvaa jotain mitä en nyt muista. kyse on nimenomaan juuri sininen vihreä punainen (tarkentamatta sen kummemin). toki taiteilijoilla on ollut vapaus sävyttää,taittaa,murtaa kyseisä värejä omaa näkemystään vastaaviksi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 07.10.2006 01:28

Rojola kirjoitti:

mutta, mun mieelstä tärkeintä on se "idea" siitä että nuo tyypit on kuvattu väreillä (ei siis ehkä täysin puhtailla) sininen-punainen-vihreä, jotka ideaalissa additiivisessa sekoituksessa tuottavat valkoista.


Minusta taas keskeistä tässä on se, että ihan missä tahansa voi nähdä ihan mitä tahansa, kun tarpeeksi etsii.

minusta ei vain voi olla sattumaa että tuon taulun pyhimmät jätkät on kääritty väreihin jotka yhdessä "valon valaisemana" luovat valkoisen!


Minusta voi.

liian jännä juttu ollakseen sattumaa. toki ei nuo värivalinnat silloin olleet sattumaa, eikä varmasti tiedetty myöskään additiivisesta paskasta mutta jotakin mystistä tuossa on, koska sattumaksi olisi liian hassua.


Maailma on täynnä ihan hassuja sattumia. Kuuluu itseasiassa sattuman luonteeseen. Ihminen kun on hyvä spottamaan vaikka säveliä valkoisesta kohnasta, joten paljoa siihen ei tarvita.

nuo värit on muuten määritelty jossain taiteilijoiden aikalaisopetuksissa että sininen, vihreä ja punainen kuvaa jotain mitä en nyt muista. kyse on nimenomaan juuri sininen vihreä punainen, eikä niiden eri sävyt. toki taiteilijoilla on ollut vapaus sävyttää,taittaa,murtaa kyseisä värejä jonkun verran.


Lähde?

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#10 kirjoitettu 07.10.2006 01:34

Haava kirjoitti:
Minusta taas keskeistä tässä on se, että ihan missä tahansa voi nähdä ihan mitä tahansa, kun tarpeeksi etsii.

Lähde?


no jaa, jos väreistä olisi mudoostunu yhdessä vaikka paskanruskea niin tuskin tää niin merkityksellistä. toi valkonen on kuitenkin niin oleellinen juttu tässä kristillisessä visuaalikulttuurissa, toki hyväksyn sattuman mahdollisuuden, mutta kiehtovampi ajatus on jonkun entiteetin "tajuaminen" noiden värien yhteisvaikutuksesta aikoinaan. ja additiivisessa hommassa on vielä se ominaisuus että siinä värien tulee tuottaa valoa jotta sekoitus onnistuu, senkin voi ymmärtää hengen valona tms. LOPPUTULOS ON VALKOINEN!

valitettavasti lähde jäi turun amk taiteen filosofian luennolle. koitan etsiä netistä jotain.

tossa yks jännä linkki:
http://www.liv.ac.uk/~...
(emmä oikeestaa ymmärtäny tosta mitään, mutta noiden kolmen värin merkitys oli jotenki merkitttävä.)

---

Punainen väri tarkoittaa uskoa, jumalallista liekkiä, marttyyrillista uhrausta. Vihreä symboloi nuoruutta, elämää ja toivoa, sininen – taivasta, puhtautta. http://www.art-russian...

nyt löysin ne merkitykset sitten.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 07.10.2006 08:30

Rojola kirjoitti:

tossa yks jännä linkki:
http://www.liv.ac.uk/~...
(emmä oikeestaa ymmärtäny tosta mitään, mutta noiden kolmen värin merkitys oli jotenki merkitttävä.)


Ahaa... Tuo lähde kertoo keskiaikaisesta käsityksestä, että nuo olisivat sateenkaaren päävärit. Eli se siis voisi tulla siitä. Jumalan antaman liiton merkin kaikki värit. Eli se tosiaan tulisi siinä tapauksessa additiivisesta värisysteemistä. Tosin ei niin, että sillä olisi ollut mitään tekemistä tuon valkoiseksi sekoittamisen kanssa, vaan toisinpäin. Sateenkaari kun hajoittaa sen valkoisen sateenkaaren väreiksi.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#12 kirjoitettu 07.10.2006 12:12

eli oikeastaan aika tylsä ratkaisu, tyypit on katellu taivaalle ja valinnu spektrin dominoivat värit. http://upload.wikimedi...

ei sitte

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#13 kirjoitettu 08.10.2006 11:06

Jumalalle tässäkään asiassa ei ole mitään outoa. Kaikki on mennyt kuten pitikin. Me vain voimme kummastella siihen asti kunnes ymmärrämme.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu