Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Studiomonitorit?


B. Bone
16 viestiä

#1 kirjoitettu 15.05.2007 14:05

Haussa on siis 300-450 € hintaluokkaan sijoittuvat monitorit. Tällaisia olen tähän asti netistä katsellut.

Samson Rubicon R8A
Samson Resolv 80A
Behringer B2031A Truth
Event TR6
Alesis M1 Active 620
Fostex PM-1 MKII

Kommentteja?

Entäpä onko tästä mitään kokemuksia?
SM PRO Audio Nano Patch - passiivinen volansäädin.

B. Bone muokkasi viestiä 15:05 15.05.2007

^ Vastaa Lainaa


Lunar Vegetarian
1109 viestiä

#2 kirjoitettu 15.05.2007 14:30

Truthien puolesta puhuisin.

Toisaalta vain niistä on käytännön kokemusta. Siltikin ne ovat vakuuttaneet.

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#3 kirjoitettu 15.05.2007 14:54

B. Bone kirjoitti:
Behringer B2031A Truth

Olen kuullut, että tämä olisi huonompi malli, kuin pienempi B2030A. Testituloksetkin olivat kuulemma selvästi pienemmän eduksi ihan bassotoistoa myöten. Omia kokemuksia ei ole, mutta suosittelenkin omakohtaista koekuuntelua yleisesti kaikkien kaiuttimien kohdalla jos mitenkään mahdollista (jos ei ole, niin vähän arpapeliksi kyllä menee), eli muiden mielipiteet kannattaa ottaa vain suuntaa antavina.

^ Vastaa Lainaa


B. Bone
16 viestiä

#4 kirjoitettu 15.05.2007 16:07

KeenLand kirjoitti:
B. Bone kirjoitti:
Behringer B2031A Truth

Olen kuullut, että tämä olisi huonompi malli, kuin pienempi B2030A.


Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemuksia molemmista? SOS:n artikkeleista sain käsityksen, että isoveljessä bassontoisto menee hitusen alemmaksi, mikä kyllä itselleni olisi suuri plussa.

Kyllähän jotkut tosin sanovat, että jos vääntää bassovoittoista musiikkia, niin pitäisi miksata bassoa "vähemmän toistavilla" purkeilla. Löytyisikö kommentteja tästä ajatuksesta?

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#5 kirjoitettu 15.05.2007 17:29

Rubiconien sekä 5.25" että 6.5" mallit voittivat kumpikin oman hintaluokkansa Futuremusicin kattavassa monitoritestissä. (issue 181, november 2006) Myös Resolvit ovat pärjänneet hyvin vanhemmissa testeissä.

Nauhadiskanttia kehuttiin yllättävän paljon. Bassopään ulottuvuus oli tekstin perusteella heikkous, 8" malli lienee näiltä osin parempi. Truthit ovat Future Musicin mielestä hyvät kuunteluun, mutta eivät miksaukseen.

Itse en ole Rubiconeja kuunnellut mutta trutheja kyllä, ja ne ovat ihan _viihdyttävän_ kuuloiset, keskitaajuuksia tuntuu puuttuvan vaikkei käyrät semmoista näytäkään. Resolvit ovat todella asiallisen kuuloisia hintaisikseen, kovempaa kuunneltuna alkavat saada rasittavaa sävyä. Omassa käytössä taas on Genelec 8030 pari joka on kuulemistani neutraalein, Behringereissä on enemmän bassoa mutta se ei ole niin tarkkaa. Dynaudioissa basso on vielä Geneleckiäkin kuivempi ja tiukempi.

Tässä siis omia ajatuksiani, ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti


Rubiconeja vastassa olivat:

KRK rp5
Behringer Truth 2031A
Roland DS5
Event ALP 5
E-mu PM5 <- testin perusteella täyttä roskaa

Alemmassa hintaluokassa (huonompia?) olivat:
Tannoy Reveal 5A
Tapco S5
Fostex pm0.5 mk2

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#6 kirjoitettu 15.05.2007 17:33

B. Bone kirjoitti:

Kyllähän jotkut tosin sanovat, että jos vääntää bassovoittoista musiikkia, niin pitäisi miksata bassoa "vähemmän toistavilla" purkeilla. Löytyisikö kommentteja tästä ajatuksesta?


Jos kaiuttimissa joilla miksaa, ei ole paljon bassoa, silloin sitä annostelee biisiin enemmän. Toimii myös päinvastoin. Olipa ne kaiuttimet mitkä tahansa, niin ne pitää tuntea ja aina muistaa testata miltä ne biisit kuulostavat muissa huoneissa muilla kaiuttimilla...

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#7 kirjoitettu 15.05.2007 17:38

Quafkan esiin nostama sijoittelu on tärkeä pointti. Yleistäen voisi sanoa että melkein 50% äänestä on kiinni tilasta minne ne kaiuttimet rahdataan sekä siitä miten ne kaiuttimet sinne asennetaan. Ja kaiuttimien sijoituspaikan valintahan on ilmaista, niin miksei sitä tekisi kunnolla.

Vaikka onkin akustiikkajuttujen valmistaja, niin varsin asiallisia neuvoja helposti ymmärrettävässä muodossa:

http://www.realtraps.c...

^ Vastaa Lainaa


Ungalo
260 viestiä

#8 kirjoitettu 15.05.2007 17:39

Itse voisin suositella ESI nEar 06 aktiivimonitoreja. Itse omistan kyseiset ja on hintaansa nähden erittäin vekkulit (thomannilta ostin viime vuoden lopussa, 225€/pari). En tosin tiedä löytyykö nuita enää thomannilta, mut mut...

^ Vastaa Lainaa


Putte
6665 viestiä

#9 kirjoitettu 15.05.2007 19:38

Behrulta on tulossa, ellei peräti jo tullut markkinoille ribbon-tweeterillä varustettu monitoriviritelmä joka toimii aikaisemman truth-sukupolven mantelinperijänä. Mikäli edellisistä trutheista (2031 & 2030) voidaan johtopäätöksiä vetää, niin voidaan pitää todennäköisenä, että nämä uudemmat saundaavat vielä paremmalta. Uskaltaisin suositella ainakin kokeilemaan, vaikkei käyttökokemuksia kys. kajareista olekaan. Itsellä käytössä Behringeriltä B2031A ja MS40 -purkit, ja molempiin olen ollut tyytyväinen. Hinta/laatu -suhde viittä vaille kymppi.

Putte muokkasi viestiä 19:38 15.05.2007
Drakmin kirjoitti:
Quafkan esiin nostama sijoittelu on tärkeä pointti. Yleistäen voisi sanoa että melkein 50% äänestä on kiinni tilasta minne ne kaiuttimet rahdataan sekä siitä miten ne kaiuttimet sinne asennetaan. Ja kaiuttimien sijoituspaikan valintahan on ilmaista, niin miksei sitä tekisi kunnolla.

Erittäin totta. Bassot katoaa kummasti jos pitää monsuja seinässä kiinni.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 15.05.2007 20:20

Putte kirjoitti:

Erittäin totta. Bassot katoaa kummasti jos pitää monsuja seinässä kiinni.


Jos hyvistä monitoreista saa huonot huonolla akustiikalla, niin saisiko huonoista monitoreista hyvän soundin irti sopivalla akustiikalla?

--
apo

^ Vastaa Lainaa


RottaLaulaja
304 viestiä

#11 kirjoitettu 15.05.2007 21:06

Apo kirjoitti:
Putte kirjoitti:

Erittäin totta. Bassot katoaa kummasti jos pitää monsuja seinässä kiinni.


Jos hyvistä monitoreista saa huonot huonolla akustiikalla, niin saisiko huonoista monitoreista hyvän soundin irti sopivalla akustiikalla?

--
apo


Jos suklaasta saa pahaa pistämällä siihen siirappia päälle, niin saisiko siirapista hyvää pistämällä siihen suklaata?

Nerokas vertaus, mutta vastaus varmaan tuli selväksi?

Eipä silti, kyllähän niitä keinoja varmasti on tehdä vaikka mitä ihmetekoja

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 16.05.2007 07:43

Herra Painajainen kirjoitti:

Eipä silti, kyllähän niitä keinoja varmasti on tehdä vaikka mitä ihmetekoja


Heh... Kaveri teki vähän akustisia mittauksia creativen paskakajareille (olivat ne toki reativen parhaimmistoa, mutta siis silti) ja matlabilla sääti EQ:n joka kumoaa kaikki pahimmat taajuuspiikit. Parani muuten ääni yllättävän paljon. Tokihan alkeellisetkin monitorit ovat toki heti paljon paremmat, mutta hauska kokeilu oli silti. Yllätyin ihan itsekkin kuinka paljon noinkin jo saa parannettua nimenomaan roskakajareita.

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#13 kirjoitettu 16.05.2007 13:25

Tuollainen equttamalla parantaminen ei vain toimi kuin siinä kuuntelupisteessä, missä mittausmikrofoni on. Siirryttäessä sweet spotista sivuun, on ääni alkuperäistäkin kamalampi. Harva muistaa tämän dsp-hehkutuksia lukiessaan. Kuulokkeiden äänen saisi kaiketi korjattua tuolla tavalla luotisuoraksi taajuusvasteen osalta kun ei ole huone mukana pelissä...

Mutta joo mielenkiintoinen kokeilu silti.

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#14 kirjoitettu 16.05.2007 13:26

Ei liian tosissaan pidä ottaa, mutta pakko vielä lisätä että äänessä on aika helkkaristi muitakin muuttujia kuin taajusvasteen muoto. Tasainen vaste toki on hyvä lähtökohta hyvälle äänelle.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 16.05.2007 13:45

Drakmin kirjoitti:
Tuollainen equttamalla parantaminen ei vain toimi kuin siinä kuuntelupisteessä, missä mittausmikrofoni on. Siirryttäessä sweet spotista sivuun, on ääni alkuperäistäkin kamalampi. Harva muistaa tämän dsp-hehkutuksia lukiessaan. Kuulokkeiden äänen saisi kaiketi korjattua tuolla tavalla luotisuoraksi taajuusvasteen osalta kun ei ole huone mukana pelissä...


Äläpäs nyt pidä keveriani noin taitamattomana opiskelee TKK:lla akustiikkaa.

Kyllä sen voi tehdä hyvinkin, mutta vähän konstikasta se on tavalliselle tallaajalle, joten en suosittele. Etenkin kun ei kuitenkaan korvaa kunnon kajareita.

pakko vielä lisätä että äänessä on aika helkkaristi muitakin muuttujia kuin taajusvasteen muoto.


Niinhän vähän yritin tuossa sanoa viestissäni että eipä niistä mitään ihmeitä pidä tuonkaan käsittelyn jälkeen odottaa.

Tasainen vaste toki on hyvä lähtökohta hyvälle äänelle.


Suht. koht. tasainen juu. Täydellsitä kautinta ei silti ole, joten kompromisseja on toki tehtövö myös se huomioon ottaen.

^ Vastaa Lainaa


DJ Kim.S.

#16 kirjoitettu 16.05.2007 16:47

Haava kirjoitti:
Herra Painajainen kirjoitti:

Eipä silti, kyllähän niitä keinoja varmasti on tehdä vaikka mitä ihmetekoja


Heh... Kaveri teki vähän akustisia mittauksia creativen paskakajareille (olivat ne toki reativen parhaimmistoa, mutta siis silti) ja matlabilla sääti EQ:n joka kumoaa kaikki pahimmat taajuuspiikit. Parani muuten ääni yllättävän paljon. Tokihan alkeellisetkin monitorit ovat toki heti paljon paremmat, mutta hauska kokeilu oli silti. Yllätyin ihan itsekkin kuinka paljon noinkin jo saa parannettua nimenomaan roskakajareita.


Joo tosiaan ittelläni creativen inspire 2.1:set ja ihan hyvät on ollut kun säätää EQ:n ja näillä joraillaan vielä jonkin aikaa tosin kuulokkeilla myös. Eli huonommista voi myös saada paremmat.

Haava kirjoitti:
Äläpäs nyt pidä keveriani noin taitamattomana opiskelee TKK:lla akustiikkaa.


Joo ei akustiikkaa opiskeleville kannata aukoa päätä, kaverini on myös samoissa hommissa ja osaa hommansa hyvin.

Drakmin kirjoitti:
Quafkan esiin nostama sijoittelu on tärkeä pointti. Yleistäen voisi sanoa että melkein 50% äänestä on kiinni tilasta minne ne kaiuttimet rahdataan sekä siitä miten ne kaiuttimet sinne asennetaan. Ja kaiuttimien sijoituspaikan valintahan on ilmaista, niin miksei sitä tekisi kunnolla.


Jos tästä vielä jotain sanois että, on todella tärkeä toi sijoitus nimittäin sain omista creativen kajareista paremman äänen kun laitoin ne paremmille paikoille.

Muuta en sitten tiiäkkään en oo päässy testailemaan monitoreja, ite oon aikeissa ostaa uudet mutta sitten joskus...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 16.05.2007 18:19

DJ Kim.S. kirjoitti:

Joo tosiaan ittelläni creativen inspire 2.1:set ja ihan hyvät on ollut kun säätää EQ:n ja näillä joraillaan vielä jonkin aikaa tosin kuulokkeilla myös. Eli huonommista voi myös saada paremmat.


No joo.. Korvakuulolta menee kyllä mahdottomaksi tuo homma. Tieteelliselläkin metodilla ne creativet ovat edelleen paskat. Vain vähemmän oaskat.

Jos tästä vielä jotain sanois että, on todella tärkeä toi sijoitus nimittäin sain omista creativen kajareista paremman äänen kun laitoin ne paremmille paikoille.


Kaiuttimien sijoittelu ja akustiikan parantelu kannattaa aina. Riippumatta siitä onko creativen pikkuläpyskät vaiko zirjardin euron monitorit/hifi pöntöt. Toki vain todellinen idiootti ensin ostaa poskettoman hyvät/kalliit kajarit ja sitten sijoittaa ne typerästi.

Muuta en sitten tiiäkkään en oo päässy testailemaan monitoreja, ite oon aikeissa ostaa uudet mutta sitten joskus...


Jahka laitat mitkä tahansa köyhän miehenkin monitorit niiden crativejen viereen, niin kyllähän ne ovat paremmat vaikka niistä creativesita kuinka säätäisi EQ:ta.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#18 kirjoitettu 17.05.2007 00:36

Drakmin kirjoitti:
Tuollainen equttamalla parantaminen ei vain toimi kuin siinä kuuntelupisteessä, missä mittausmikrofoni on. Siirryttäessä sweet spotista sivuun, on ääni alkuperäistäkin kamalampi.


Jos yritetään korjata huoneakustiikan virheitä niin tapahtuu noin melko varmasti joka tilanteessa (no ainakin jos vasteita yrittää viivasuoraksi korjata).

Tilanne kuitenkin on hieman helpompi jos korjataan vain kaiuttimien virheitä (mittaukset tosin tulee suorittaa silloin kaiuttomassa tilassa). Ongelmaksi muodostuu tosin ainakin se, että kaikki ääni ei tule kahdesta pisteestä, vaaan eri elementit sijaitsevat eri suunnissa. Tietokonekauttimissa yleinen subbari on väkisinkin aika kaukana pääkaiuttimista joten niissä ongelma on pelkkää tavanomaista monitieratkaisua pahempi. Jonkin verran ongelmallista on myös elementtien eri suuntiin säteilemän äänen erilaiset taajuusvasteet, mutta se nyt on ongelma aina ja kaikilla kaiuttimilla kuitenkin.

Drakmin kirjoitti:
Ei liian tosissaan pidä ottaa, mutta pakko vielä lisätä että äänessä on aika helkkaristi muitakin muuttujia kuin taajusvasteen muoto.


Vaihetta voi korjata DSP:llä myös. Käsittelyyn tulee tosin helposti viivettä, koska jäljessä tulevia taajuusalueita ei voi aikaistaa vaan on viivästettävä niitä edellä olevia.

Särö, lämpökompressio ja magneettinen kompressio ovatkin sitten jo hankalampia. Parametrien määrä kasvaa tolkuttomasti.

Käänsin pari termiä itse kun omat lukemistoni ovat olleet englannin kielisiä:

Lämpökompressiolla tarkoitan sitä kun kaiuttimen puhekela lämpenee jolloin sen resistanssi kasvaa ja herkkyys pienenee... Eli samalla signaalilla saadaan vähemmän ääntä. Tämä vaikuttaa ilmeisesti jo aika alhaisillakin voimakkuuksilla.

Magneettisella kompressiolla tarkoitan sitä kun kaiuttimen magneetin materiaali kyllästyy puhekelaan johdetun signaalin aiheuttamasta magneettikentästä, jolloin jälleen saadaan vähemmän ääntä kuin muuten piti. En edes väitä ymmärtäväni tuota kovin täydellisesti mutta lukekaa lisää .

Nämä on tietenkin mun näkemyksiä sen vähän perusteella mitä olen ko. aiheisiin itse perehtynyt.

^ Vastaa Lainaa


frank nahkiainen
256 viestiä

#19 kirjoitettu 17.05.2007 04:23

Elektrojänis..plap plap paskaa..


meette toihin vitun hipit ja sitte ostatte kunnon monItorit ni ei tartte lassyttaa skeidaa...

ize suosittelen adamin a7:a

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 17.05.2007 11:06

frank nahkiainen kirjoitti:

meette toihin vitun hipit ja sitte ostatte kunnon monItorit ni ei tartte lassyttaa skeidaa...


Pöh... Pinestä hupikokeilusta tässä on kyse eikä mistään vakavasta.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#21 kirjoitettu 17.05.2007 11:16

frank nahkiainen kirjoitti:
meette toihin vitun hipit ja sitte ostatte kunnon monItorit ni ei tartte lassyttaa skeidaa...


Jep jep... En minäkään ihan tosissani meinaa, että DSP:llä saisi roskasta kultaa. Ihan metkaa kokeilua sinänsä. Lisäksi siitä voi joskus olla apua jos halutaan hio joku hyvä vieläkin paremmaksi. Täydellistä kaiutintahan ei ole (ja tuossa yllähän tuli jo monia syitä sillekin).

Tuosta "sweet spot" jutusta sanoisin sen verran vielä, että jos sitä akustiikkaa alkaa korjaamaan, niin ihmiselle ei oikeastaan voi ihan kunnollista sweet spottia ollakaan kun on ne kaksi korvaa jotka on erillään toisistaan. Vaan yksi korva voi olla "sweet spotissa" kerrallaan (kun kumpikin korva kuitenkin kuulee molemmat kaiuttimet).

Kiitos kuitenkin Frankille keskustelun ohjaamisesta takaisin lähemmäs alkuperäistä aihetta.

^ Vastaa Lainaa


tt_tt

#22 kirjoitettu 17.05.2007 17:58

http://www.thomann.de/...

Onko kellään mitään hyvää/pahaa/tms sanomista näistä? Sattui mukavaan saumaan tämä keskustelu koska studiomonitorihankinta on kohta ajankohtainen asia.

^ Vastaa Lainaa


B. Bone
16 viestiä

#23 kirjoitettu 18.05.2007 11:33

frank nahkiainen kirjoitti:
ize suosittelen adamin a7:a


Kuinkas paljon tuosta parista saa halvimmillaan pulittaa? Thomanilla kpl-hinta näyttäisi olevan 399,-

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#24 kirjoitettu 18.05.2007 11:58

B. Bone kirjoitti:
frank nahkiainen kirjoitti:
ize suosittelen adamin a7:a


Kuinkas paljon tuosta parista saa halvimmillaan pulittaa? Thomanilla kpl-hinta näyttäisi olevan 399,-


Jos jostain halvemmalla löytyy, niin kertokaa ihmeessä. Aion nimittäin nuo ko. Adamin pöntöt hankkia.

^ Vastaa Lainaa


frank nahkiainen
256 viestiä

#25 kirjoitettu 20.05.2007 23:10

mun mielesta paljo kurantimpaa aaltoa ne pukkaa ku vaikka genelecin 8040 ja nehan onki joku1400e..

et hintaansa nahen huiput.

^ Vastaa Lainaa


Rhoads...

#26 kirjoitettu 10.06.2007 00:06

Suosittelen nuita Behringereitä... Itse omistan sellaiset.

^ Vastaa Lainaa


kaikumatti
78 viestiä

#27 kirjoitettu 26.07.2007 18:07

Jiia.

Tähän on hyvä kirjottaa.
Itse tässä koittanut kanssa aktiivikailottimia etsiä. Kysymys:
Mikä näistä kannattaisi ostaa:
http://www.thomann.de/...
http://www.thomann.de/...
http://www.thomann.de/...
http://www.thomann.de/...

Täällä päin pauhaa paksu dubibasso, joten olisi kiva, jos kajarit kestäisi bassoa. Kaverilla on noi ensinmäisen linkin nearit, kyllä niissä bassoa on kivasti, mutta en ole päättänyt onko tarpeeksi. No kuitenkin mitä te suosittelisitte näistä? Noista behringerin kajareitten isompaa mallia on kehuttu, mutta kannattaako maksaa tuota 90€ ylimääräistä?

^ Vastaa Lainaa


kaikumatti
78 viestiä

#28 kirjoitettu 26.07.2007 18:50

No osaatko vastata mitä eroa tolla on tohon halvempaan neariin? Muuta kuin ulkonäkö ja hinta.
(;

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#29 kirjoitettu 26.07.2007 19:25

Ska-Matti kirjoitti:
Täällä päin pauhaa paksu dubibasso, joten olisi kiva, jos kajarit kestäisi bassoa. Kaverilla on noi ensinmäisen linkin nearit, kyllä niissä bassoa on kivasti, mutta en ole päättänyt onko tarpeeksi.


Mä en tajunnut.. siis haluatko sä että sun monitorit korostaa bassoa?

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#30 kirjoitettu 26.07.2007 19:39

Ska-Matti kirjoitti:
No osaatko vastata mitä eroa tolla on tohon halvempaan neariin? Muuta kuin ulkonäkö ja hinta.
(;


Itselläni on nämä perus nEar 05:t, ja tais olla että experiencet yltää hitusen ylemmäksi. alataajuudet alkaa kummissakin monitoreissa 60 hz:stä.

^ Vastaa Lainaa


kaikumatti
78 viestiä

#31 kirjoitettu 26.07.2007 19:59

Fakap, siis tarkoitin, että kajareissa olisi tarpeeksi bassoa, eikä se puuroudu vaikka vähän volaa lisäisi.

No mut mä luotan teidän sanaan! Ja tähtään tuohon experienceen.

^ Vastaa Lainaa


RJ-808
471 viestiä

#32 kirjoitettu 15.08.2007 18:51

Olin jo pitkään varma siitä, että hankin Behringer B2030a -monitorit.. Mutta
nyt mieli vähän muuttui, ja vakavasti harkitsen myös ainakin seuraavia: M-Audio BX8A, Samson Rubicon R8A ja Yamaha HS80M. Tarkotus olisi tilata T-kaupasta tavaraa jo tällä viikolla, ja siinä samalla myös monitorit.

Ehkä tuo Rubicon tai Yamaha? Osaisko joku sanoa näistä mitään??

Minulla ei ole juurikaan kokemusta monitoreista.. tähän asti olen miksannut hifikajareilla, ja ajattelin kerralla hommata kunnon monitorit, joilla varmasti saan miksaukset kuntoon. Teen kaikenlaista konemusaa, eli vaadin monitoreilta hyvää basson toistoa. Siksi ajattelinkin noita 8" monitoreita.

^ Vastaa Lainaa


meomarte
375 viestiä

#33 kirjoitettu 15.08.2007 20:09

B. Bone kirjoitti:

Kyllähän jotkut tosin sanovat, että jos vääntää bassovoittoista musiikkia, niin pitäisi miksata bassoa "vähemmän toistavilla" purkeilla. Löytyisikö kommentteja tästä ajatuksesta?



Totta on että silloin basso korostuu. Mutta onko siitä nyt mitään iloa, kun et itse sitä kuule? Etkä tiedä miten se korostuu. Ainakaan ennenkuin totuttelet kyseiseen soundiin ja kuuntelet miksauksiasi muilla vermeillä. Monitorikaiuttimen tarkoitus on siis juurikin kuulostaa siltä toistettavalta materiaalilta, ei hyvältä. Tässä on siis hifi- ja monitorikaiuttimien ero.

^ Vastaa Lainaa


flaa

#34 kirjoitettu 15.08.2007 20:35

Suosittelen Alesis M1 Active Mk 2:ia. Itselläni on ja kuulostaa hyvältä.

^ Vastaa Lainaa


RJ-808
471 viestiä

#35 kirjoitettu 15.08.2007 21:11

flaa kirjoitti:
Suosittelen Alesis M1 Active Mk 2:ia. Itselläni on ja kuulostaa hyvältä.


Sittenhän ne ovat enemmän hifikajarit, jos ne kuulostaa hyvältä
Itsellänikin kävi jokin aika sitten mielessä ostaa nuo, mutta aika paljon luin noista myös moitteita.

Ei kellään sattus olemaan kokemusta Yamaha HS80M:stä tai Samsonin Rubiconeista???

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#36 kirjoitettu 03.06.2008 10:05

Nyt loppuu taas ymmärrys ja tietämys ihan kesken.

Olis tarkotus ostaa jotkut halvat aktiivimonitorit tässä kohtaa ja parin vuoden sisällä satsata sitten oikeen kunnollisiin. Enkä todellakaan aio jättää niitä huonompia ostamatta, nyt on pakko saada heti jotain tft-näytön sisäänrakennettuja parempaa tilalle. Joo, eli hinta olisi ihan ehdottomasti max 120€, mieluummin alle satasen saisi jäädä. Tuolta T-kaupan sivuilta kattelin noita ja yritin speksien perusteella päätellä millä noista alle satasen laatikoista olisi paras hinta-laatusuhde ja päätinpä sitten kysyä teiltä viisaammilta.

Vai ovatko nuo halpikset niin paskoja, että on ihan sama jos haen jonkun viiden kympin multimediakaiutinsetin Anttilasta?

Thimns muokkasi viestiä 10:26 03.06.2008

No osasin sitten kuitenkin selailla enemmänkin vanhempia ketjuja ja havaitsin aika vahvana tuon Behringerin ylistyksen aktiivimonitorien saralla. Pitääkö paikkansa tässäkin kohtaa, että nuo Behringer MS20:t ovat niin paljon paremmat kuin nuo seuraavaksi halvimmat Edirol MA-7ABK:t että kannattaa maksaa se lähes 40% enemmän?

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#37 kirjoitettu 03.06.2008 10:33

etherlink kirjoitti:
Onko sulla mahdollisuutta liittää konetta esim. kotistereoihin?
Tota mä mietin kanssa, ois yks ylimääränen vahvistin ja kajarit mut se vahvistin on vähän 70-80-lukujen vaihteesta ja volumepotikka pitää sellasta vittumaista rätinää.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu