Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja MicroKORG


MKDELTA
11907 viestiä

#1 kirjoitettu 14.07.2007 18:25

Onko kellään kokemusta tästä vempaimesta? Olen kuullut että siinä on yllättävän hyvät äänet hintaluokkansa laitteeksi ja että se on helvetin vaikea ohjelmoida.

^ Vastaa Lainaa


Cloom
156 viestiä

#2 kirjoitettu 14.07.2007 19:06

Itselläni siitä ei ole moitteen sijaa, kuin pienestä kehnosta koskettistosta, mutta sillä saa soundeja, mitä muilla kilpailijoilla ei saa. Ja mun mielestä siihen on saatu jotenkin hieno vanhahko soundi menneiltä vuosikymmeniltä. Ohjelmointikin on selkeää ja siihen saa myös editorin sitä helpottamaan.

^ Vastaa Lainaa


Mike H
1801 viestiä

#3 kirjoitettu 14.07.2007 19:07

http://www.mikseri.net...

http://www.mikseri.net...

http://www.mikseri.net...

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#4 kirjoitettu 14.07.2007 19:49

Kiitokset. Olisi tosiaan pitänyt muistaa käyttää sitä foorumihakua mutta unohdin...

Mitenkäs nämä muut about alle 500 euron paikkeilla pyörivät syntikat, kuten vaikkapa SH-201? MicroKORGiin olen perehtynyt eniten ja eniten siinä kiehtoo se vocoderi.

^ Vastaa Lainaa


Mulperi
425 viestiä

#5 kirjoitettu 16.07.2007 00:02

microKorgilla saa hyvin lähelle samoja ääniä ku SH:sta, mutta vähän isommala työllä. mK:sta ei myöskään löydy USB-/pedaaliliitäntöjä. Mutta toisaalta mk:ssa on se vocoderi, se toimii paristoilla ja kulkee mukana hyvin.
Hyviä saundeja lähtee, etippäs youtubesta microkorg hakusanallla niin löytyy läjäpäin esittelyvideoita näät vähän miten se toimii, samate muista syntikoista.
microKorgin ohjelmoinnissa ei ole yhtään mitään vaikeaa jos osaa lukea ja tietää suurinpiirtein miten mitkäkin parametrit vaikuttavat ääneen tai tietää jotain periaatteesta miten se ääni siellä muodostuu. Hidasta se ehkä on, mutta ei mitenkään ihmeellisen vaikeaa.

Ite ostin microkorgin rinnalle just Alesiksen Micronin joka on saman hintanen, saksasta saa 330 €. Siinä on rumpukone ja step seq samassa paketissa, 8-äänen polyfonia, täysikokoiset koskettimet, vocoder, pedaaliliitännät. Suosittelen tutustumaan siihen laitteeseen, hieman jotain pieniä softa/rautabugeja kyllä oon jo löytäny mutta ei mitään haudanvakavaa, tosi hyvä vehje kyllä ja monipuolinen.

Micron saksassa:
http://www.musik-schmi...

Youtube:
http://www.youtube.com...
http://www.youtube.com...

Mulperi muokkasi viestiä 00:05 16.07.2007

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#6 kirjoitettu 16.07.2007 17:29

microKorgilla saa hyvin lähelle samoja ääniä ku SH:sta, mutta vähän isommala työllä.
Se on kiva (vaikka en minä nyt sitä supersahaa kaipaakkaan).

mK:sta ei myöskään löydy USB-/pedaaliliitäntöjä.

Jooh, se on pieni miinus sille Korgille.

Mutta toisaalta mk:ssa on se vocoderi, se toimii paristoilla ja kulkee mukana hyvin.

So vocoderi ja pieni (siedettävä) koko houkuttaa minua ehkä eniten.

microKorgin ohjelmoinnissa ei ole yhtään mitään vaikeaa jos osaa lukea ja tietää suurinpiirtein miten mitkäkin parametrit vaikuttavat ääneen tai tietää jotain periaatteesta miten se ääni siellä muodostuu. Hidasta se ehkä on, mutta ei mitenkään ihmeellisen vaikeaa.

Jooh, itse asiassa olen vain yhdeltä (tosin asiansa osaavalta) ihmiseltä kuullut että se ohjelmointi olisi vaikeaa.

Ite ostin microkorgin rinnalle just Alesiksen Micronin joka on saman hintanen, saksasta saa 330 €. Siinä on rumpukone ja step seq samassa paketissa, 8-äänen polyfonia, täysikokoiset koskettimet, vocoder, pedaaliliitännät. Suosittelen tutustumaan siihen laitteeseen, hieman jotain pieniä softa/rautabugeja kyllä oon jo löytäny mutta ei mitään haudanvakavaa, tosi hyvä vehje kyllä ja monipuolinen.

Tuo Microni vaikuttaa jänskältä kanssa. Onko ne bugit pahojakin bugeja?

^ Vastaa Lainaa


Mulperi
425 viestiä

#7 kirjoitettu 17.07.2007 14:18


Tuo Microni vaikuttaa jänskältä kanssa. Onko ne bugit pahojakin bugeja?


No ei ne älyttömän pahoja bugeja eikä ne laitteesta toimimatonta tee, mutta suurin ongelma on ehkä nuo x,y,z säätönupit jotka ei reagoi hitaaseen pyöritykseen, eli parametrien hienosäätö on lähes mahdotonta niillä ja tuo on käsittääkseni kaikissa Microneissa. Toisaalta niitä harvoin tarvii yhden pykälän tarkkuudella säätää niitä arvoja. Toinen juttu on että latch-nappi bugaa vähän jos pattern-modesta menee program-modeen latch päällä ja palaa takaisin niin se valo on yhä pääällä mutta ei silti "latchaa" eli pitää käyttää pois päältä ja takaisin. Ei nyt kamala ongelma mutta välillä kun etsii esim arpeggioon tai johonkin melodiaan hyvää ääntä niin se vähän ärsyttää ja hidastaa työskentelyä. Myöskin mulla on 1 nappi jota täytyy painaa lujempaa kuin muita jotta se reagoi. Vähän pelottavalta tuntuu että meneekö se siitä vielä enempi paskaks jossai vaiheessa... Toivottavasti ei. microKorgissa ei ollut mitään tuollasia bugeja/vikoja, joten väkisin tulee fiilis että Korg on laadukkaampi merkki. Mutta suosittelen lämpimästi livenä koittamaan molempia laitteita jos vain mitenkään on mahdollista! Noista nettivideoista ei yksinkertasesti näe eikä kuule tarpeeks. Micron on kuitenkin niin monipuolinen että en vaihtais sitä kyllä pois, sillä saat tehtyä splitit ja layerit myös toisin ku microKorgilla. Mutta osta molemmat jos on varaa, toimii hyvin yhessä

Tässä eilistä testiä: http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa


Mulperi
425 viestiä

#8 kirjoitettu 18.07.2007 08:43

Mulla ei SH:sta henk.koh hirveästi oo kokemusta mutta kantsii tsekata noita arvosteluja ja muita, sitä on jonku verran haukuttu esim sonic statessa

Tietty aina kantsii varauksella noihinki suhtautua kun joka synasta löytyy ykköstä ja vitosta mutta silti, ehkä noiki voi vaikuttaa ostopäätökseen.

http://www.sonicstate....

^ Vastaa Lainaa


Mulperi
425 viestiä

#9 kirjoitettu 23.07.2007 15:34

http://mikamulperi.blo...

Oon aika noob, mulla ei hirveästi oo kokemusta eri syntikoista. Analogisia en oo käyttäny ikinä, mutta tuossa mun pieni arvio Micronista, kun tuntuu että faktatietoa ei paljoa kellään oo kyseisestä laitteesta, ehkä siitä on jollekki jotai iloa ja saa kysyä vapaasti lisää inffoa.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#10 kirjoitettu 23.07.2007 16:39

Kiitoksia. Olen päättänyt hankkia sen mikrokorgin.

^ Vastaa Lainaa


MelodiaVelho
33 viestiä

#11 kirjoitettu 21.11.2011 13:49

Onko noi Micron koskettimet ihan normi kokoiset

^ Vastaa Lainaa


_SP_
704 viestiä

#12 kirjoitettu 21.11.2011 15:55

MelodiaVelho kirjoitti:
Onko noi Micron koskettimet ihan normi kokoiset


Ei ole. Microkorg xl:ssä kosketin on 2 cm x 8 cm, ja käsittääkseni alkuperäisessä MK:ssa on samanlainen koskettimisto.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#13 kirjoitettu 21.11.2011 18:00

Joo ihan on lelukoskettimet.. hurr.

^ Vastaa Lainaa


Cloom
156 viestiä

#14 kirjoitettu 21.11.2011 18:53

MelodiaVelho kirjoitti:
Onko noi Micron koskettimet ihan normi kokoiset


Micronissa normi koskettimet, MicroKorgissa pienet läpyskät...

^ Vastaa Lainaa


AnalogGuy
208 viestiä

#15 kirjoitettu 22.11.2011 13:13 Muok:22.11.2011 13:26

Ei kannata hankkia jos mielessä analogiset saundit. Erittäin karsean kylmä ja mitäänsanomaton filtteri. Oli mun eka syna ja juuri silloin kuuntelin jarrea ja voitte arvata mun pettymyksen.

Mutta toisaalla harvinaisen paljon ominaisuuksia pienessä koossa. Visuaalinen arpeggiaattori ja oma vocoder suurta plussaa, ja kyllä siitä saa todellakin erittäin laajan skaalan saundeja irti... hyviä pädejä, electrosaundeja ja ihmeellisiä efektejä (ringmod oli mahtava ja filtteri itse-oskillointi mielenkiintoinen) mutta lämpöä ei juurikaan saa mistään ja filtteri on edelleenkin totaalisen hirveä. Laitteen omat efektit myös aika plussaa, erityisesti digital delay jossa mahtava feedback. Jäi vain kaipaamaan reverbiä kun ilman sitä saundit jää kuulostamaan melko raalta ja kuivalta. Jälkikäteen jäi sellainen olo että saundit oli aika halvan kuuloisia mutta varmaan liityy tuohon reverbin puutteeseen ja ainahan sellaisen voi ostaa ulkoisena.

4 äänen polyfonia on myöskin aika naurettavaa ottaen huomioon valmistusvuoden vaikkakin se on riittävä useimmille saundeille, mutta esim. DWGS saundeissa (MicroKorg sisältää samat aaltomuodot kuin Korgin hybridi DW-sarjassa) kuten e-pianoissa jää aina kaipaamaan sitä 8 äänen polyfoniaa. Mini-koskettimet eivät haitanneet paljoa... sentään oli velocity.

Koko laite on suunniteltu lähinnä trance ja techno osastoa miellyttämään, ainakin preseteistä päätellen. Kyllä siitä irtoaa supersahaakin.

Nykytilanteen ja oman kokemukseni valossa kun omistan jo paljon erilaisia synia, niin analogisia kuin digitaalisiakin, mielessä on käynyt että voisin ehkäpä ostaa joskus uudelleen. Saattaisi tarjota mulle nyt jotain enemmän kuin silloin vuosia sitten. Täytyy vain odotella että käytettyjen hinnat putoaa alle 200e.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#16 kirjoitettu 22.11.2011 16:55

AnalogGuy kirjoitti:
Ei kannata hankkia jos mielessä analogiset saundit. Erittäin karsean kylmä ja mitäänsanomaton filtteri. Oli mun eka syna ja juuri silloin kuuntelin jarrea ja voitte arvata mun pettymyksen.

Mutta toisaalla harvinaisen paljon ominaisuuksia pienessä koossa. Visuaalinen arpeggiaattori ja oma vocoder suurta plussaa, ja kyllä siitä saa todellakin erittäin laajan skaalan saundeja irti... hyviä pädejä, electrosaundeja ja ihmeellisiä efektejä (ringmod oli mahtava ja filtteri itse-oskillointi mielenkiintoinen) mutta lämpöä ei juurikaan saa mistään ja filtteri on edelleenkin totaalisen hirveä. Laitteen omat efektit myös aika plussaa, erityisesti digital delay jossa mahtava feedback. Jäi vain kaipaamaan reverbiä kun ilman sitä saundit jää kuulostamaan melko raalta ja kuivalta. Jälkikäteen jäi sellainen olo että saundit oli aika halvan kuuloisia mutta varmaan liityy tuohon reverbin puutteeseen ja ainahan sellaisen voi ostaa ulkoisena.

4 äänen polyfonia on myöskin aika naurettavaa ottaen huomioon valmistusvuoden vaikkakin se on riittävä useimmille saundeille, mutta esim. DWGS saundeissa (MicroKorg sisältää samat aaltomuodot kuin Korgin hybridi DW-sarjassa) kuten e-pianoissa jää aina kaipaamaan sitä 8 äänen polyfoniaa. Mini-koskettimet eivät haitanneet paljoa... sentään oli velocity.

Koko laite on suunniteltu lähinnä trance ja techno osastoa miellyttämään, ainakin preseteistä päätellen. Kyllä siitä irtoaa supersahaakin.

Nykytilanteen ja oman kokemukseni valossa kun omistan jo paljon erilaisia synia, niin analogisia kuin digitaalisiakin, mielessä on käynyt että voisin ehkäpä ostaa joskus uudelleen. Saattaisi tarjota mulle nyt jotain enemmän kuin silloin vuosia sitten. Täytyy vain odotella että käytettyjen hinnat putoaa alle 200e.


Jos ei oo välttämätön pakko hommata hardista esim. keikkailun takia - kuten mulla oli ensimmäistä synaa hommatessa niin investoisin kyllä pelkkään midi-interfaceen ja -kiippariin. Ilmasia softasynia kun on ihan tolkuton määrä ja siellä on myös aika pirun timanttisia yksilöitä seassa.

^ Vastaa Lainaa


AnalogGuy
208 viestiä

#17 kirjoitettu 22.11.2011 18:37 Muok:22.11.2011 18:39

Vessajono kirjoitti:
Jos ei oo välttämätön pakko hommata hardista esim. keikkailun takia - kuten mulla oli ensimmäistä synaa hommatessa niin investoisin kyllä pelkkään midi-interfaceen ja -kiippariin. Ilmasia softasynia kun on ihan tolkuton määrä ja siellä on myös aika pirun timanttisia yksilöitä seassa.


Mulla ei moinen simppeli lähestymistapa toimi ollenkaan. Näytön tujottaminen yhen kiipparin ja hiiren kera ei ole ikinä inspiroinut tarpeeksi. Sen sijaan yritän välttää turhaa koneen ääressä työskentelyä ja se käytännössä hoitaa vain audion nauhoittamisen, ja käytän pelkkää hardista kaikkeen eli koko kämppä täynnä analogisia ja digitaalisia synia sekä hardissekvensserit tarvittaessa. Softat kuulostaa aina softalta, oli sitten minkälainen tahansa, ja jos haluaa parempaa saundia niin saa kyllä pulittaa muikean summan lisätäkseen tehoja ym. että kaikki vähänkin vaativammat softat pyörii ja kaupan päällisiksi kaikki turhautuminen päivitysten, ajurien ja mahdollisesti bugien kanssa.

Tosin täytyy myöntää että hardismeininki on kyllä kalliimpaa, mutta huomattavasti mukavempaa työskennellä ja inspiroivaa kaiken puolin, kunhan vain löytää ne omat työkalut mitä tarvii oikeasti... liika taas on liikaa joten GASiä kannattaa vastustella. Mun onneksi GASiin ei ole ikinä ollut varaa joten kaikki hankinnat oli alusta lähtien tarkkaan ja loppuun asti mietitty

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#18 kirjoitettu 22.11.2011 20:01

AnalogGuy kirjoitti:
Softat kuulostaa aina softalta, oli sitten minkälainen tahansa


En toki tiedä mitä softia oot kokeillut mutta tuo nyt on vähintäänkin yksioikoinen näkemys. Jos esimerkiksi läppärien kanssa keikkailevat artistit piilottaisivat ne Macbookinsa niin 99.99 prosenttia yleisöstä ei osaisi korvakuulolta sanoa tuleeko soundi hardis- vai softasyntikoista. Eikä osaisi sanoa myöskään se 0.1 prosenttia mutta ne voisivat päätellä asiain oikean laidan siitä että lavalla näkyy midikiippari muttei moduuliräkkiä.

^ Vastaa Lainaa


Cloom
156 viestiä

#19 kirjoitettu 22.11.2011 22:57

AnalogGuy kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Jos ei oo välttämätön pakko hommata hardista esim. keikkailun takia - kuten mulla oli ensimmäistä synaa hommatessa niin investoisin kyllä pelkkään midi-interfaceen ja -kiippariin. Ilmasia softasynia kun on ihan tolkuton määrä ja siellä on myös aika pirun timanttisia yksilöitä seassa.



Mulla ei moinen simppeli lähestymistapa toimi ollenkaan. Näytön tujottaminen yhen kiipparin ja hiiren kera ei ole ikinä inspiroinut tarpeeksi. Sen sijaan yritän välttää turhaa koneen ääressä työskentelyä ja se käytännössä hoitaa vain audion nauhoittamisen, ja käytän pelkkää hardista kaikkeen eli koko kämppä täynnä analogisia ja digitaalisia synia sekä hardissekvensserit tarvittaessa. Softat kuulostaa aina softalta, oli sitten minkälainen tahansa, ja jos haluaa parempaa saundia niin saa kyllä pulittaa muikean summan lisätäkseen tehoja ym. että kaikki vähänkin vaativammat softat pyörii ja kaupan päällisiksi kaikki turhautuminen päivitysten, ajurien ja mahdollisesti bugien kanssa.

Tosin täytyy myöntää että hardismeininki on kyllä kalliimpaa, mutta huomattavasti mukavempaa työskennellä ja inspiroivaa kaiken puolin, kunhan vain löytää ne omat työkalut mitä tarvii oikeasti... liika taas on liikaa joten GASiä kannattaa vastustella. Mun onneksi GASiin ei ole ikinä ollut varaa joten kaikki hankinnat oli alusta lähtien tarkkaan ja loppuun asti mietitty


Hyvin samanlainen musantekotapa mullakin, kompuutteri on vain tallennusväline...

^ Vastaa Lainaa


wtsalmela
292 viestiä

#20 kirjoitettu 06.12.2011 13:26

Vessajono kirjoitti:
En toki tiedä mitä softia oot kokeillut mutta tuo nyt on vähintäänkin yksioikoinen näkemys. Jos esimerkiksi läppärien kanssa keikkailevat artistit piilottaisivat ne Macbookinsa niin 99.99 prosenttia yleisöstä ei osaisi korvakuulolta sanoa tuleeko soundi hardis- vai softasyntikoista. Eikä osaisi sanoa myöskään se 0.1 prosenttia mutta ne voisivat päätellä asiain oikean laidan siitä että lavalla näkyy midikiippari muttei moduuliräkkiä.


Aika yksioikoinen näkemys tämäkin, ja sallinet että olen vielä eri mieltäkin. Keikkatilanne ja randomisti valittu yleisö ei voi olla mikään absoluuttinen mittari sille miltä jokin kuulostaa. Musiikkityyli, kuinka intsensiivisesti siinä on käytetty synia ja millä tavalla, vaikuttaa paljonkin siihen miten tärkeässä roolissa tietyt saundit ovat ja miten ne tulevat esille.

Jos otetaan koeyleisöksi 1000 musiikkia itse tekevää Jarre-fania ja soitetaan heille Oxygene-albumi pelkillä plugareilla ja vastaavasti myös originaalilla HW:lla, niin veikkaan että on enempi kuin yksi joka päättelee kumpi on kumpi vaikka silmät kiinni.

Ja pointtini on myös se, että HW synia on laidasta laitaan paljon suuremmalla valikoimalla kuin virtuaalisia, joista ei löydy vintage-tavaraa kuin emuloimalla eikä analogisia lainkaan. Yhtä hyvin voidaan sanoa, etten puolestaan tiedä mitä HW-synia olet kokeillut, mutta tiedän että AnalogGuylla taitaa olla tarpeeksi perspektiiviä oman näkemyksensä tueksi.

Musiikkia kuunnellaan muuallakin kuin live-tilanteessa, esim. levyltä hyvällä äänentoistolla. Sitä kuuntelee muutkin kuin keikkayleisö, esim. musiikintekijä itse, joten tuskin on yksi hailee mitä saundeja käytetään.
Itse olen sitä mieltä että HW ja SW eivät sulje toisiaan pois. Omassa musiikissani käytän toista riippuen siitä mitä saundia olen hakemassa mihinkin tilanteeseen, mutta sanon suoraan että vintage-analogiosastoa ei yksinkertaisesti saa softasta ulos lähellekään kunnolla.
Ja työkalujen vaikutusta lopputulokseen ei todellakaan tule aliarvioida.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#21 kirjoitettu 06.12.2011 15:37 Muok:06.12.2011 15:38

Vessajono kirjoitti:

En toki tiedä mitä softia oot kokeillut mutta tuo nyt on vähintäänkin yksioikoinen näkemys. Jos esimerkiksi läppärien kanssa keikkailevat artistit piilottaisivat ne Macbookinsa niin 99.99 prosenttia yleisöstä ei osaisi korvakuulolta sanoa tuleeko soundi hardis- vai softasyntikoista. Eikä osaisi sanoa myöskään se 0.1 prosenttia mutta ne voisivat päätellä asiain oikean laidan siitä että lavalla näkyy midikiippari muttei moduuliräkkiä.


Minä väitän, että ABX-testissä naapurin puolisokea mummokin (tai ainkin 99% niistä) kuulee eron, jos saundiksi haetaan vähänkään analogisempi ääni.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#22 kirjoitettu 06.12.2011 15:45

wtsalmela kirjoitti:
Aika yksioikoinen näkemys tämäkin, ja sallinet että olen vielä eri mieltäkin. Keikkatilanne ja randomisti valittu yleisö ei voi olla mikään absoluuttinen mittari sille miltä jokin kuulostaa. Musiikkityyli, kuinka intsensiivisesti siinä on käytetty synia ja millä tavalla, vaikuttaa paljonkin siihen miten tärkeässä roolissa tietyt saundit ovat ja miten ne tulevat esille.

Jos otetaan koeyleisöksi 1000 musiikkia itse tekevää Jarre-fania ja soitetaan heille Oxygene-albumi pelkillä plugareilla ja vastaavasti myös originaalilla HW:lla, niin veikkaan että on enempi kuin yksi joka päättelee kumpi on kumpi vaikka silmät kiinni.


En minä väittänytkään että se mikään absoluuttinen mittari olisi yhtään millekään. Tuossa mainitsemassasi tilanteessa homma menisi varmasti aivan toisin päin mutta tilanteena se on kuitenkin aika paljon teoreettisempi toisin kuin se että käydään katselemassa ja kuuntelemassa livemusaa.

Ja oikaistaan nyt vielä sen verran että en missään tapauksessa ole fundamentalistinen softauskovainen sen kummemmin kuin hardisuskovainenkaan. Puolensa kummallakin. Tuommoiset "softa on paskaa eikä hardista voita ikinä yhtään mikään" -tyyppiset kommentit vaan saa aina vähän näkemään punaista.

^ Vastaa Lainaa


AnalogGuy
208 viestiä

#23 kirjoitettu 06.12.2011 16:17 Muok:06.12.2011 16:18

Vessajono kirjoitti:
En minä väittänytkään että se mikään absoluuttinen mittari olisi yhtään millekään. Tuossa mainitsemassasi tilanteessa homma menisi varmasti aivan toisin päin mutta tilanteena se on kuitenkin aika paljon teoreettisempi toisin kuin se että käydään katselemassa ja kuuntelemassa livemusaa.

Ja oikaistaan nyt vielä sen verran että en missään tapauksessa ole fundamentalistinen softauskovainen sen kummemmin kuin hardisuskovainenkaan. Puolensa kummallakin. Tuommoiset "softa on paskaa eikä hardista voita ikinä yhtään mikään" -tyyppiset kommentit vaan saa aina vähän näkemään punaista.


Menee vähän offtopiciksi...

Multa taisi jäädä tarkennus edellisestä postauksesta: Se että softasta saa irti vakuuttavan kuuloista saundia, vaatii hirveästi työtä ja vaivaa sen eteen, eli jälleen sellaista kaameeta säätämistä plugiaria toisensa perään kun pitäisi kikkailla kaikenlaisilla efekteillä että saa saundista edes tarpeeksi lämpöä, omaa luonnetta jne. kun taas analogisella puolella sitä säätämistä ei yleensä juurikaan tarvitse edes tehdä paitsi ehkä jotain perusjuttuja. Kyllä softasta saa hyvääkin saundia, mutta mulle sellainen vaatii ensinnäkin liikaa vaivaa sen eteen (ja kerroinko jo että edes pelkkä kappaleiden vääntäminen koneella tuntuu musta tuskalliselta säätämiseltä) ja toiseksi vaatii myös paljon rahaa että saa rakennettua tarpeeksi tehokkaan koneen joka jaksaisi pyörittää sitä softaa. Kunnon softat maksaa ja laitteisto maksaa... enkä halua lähteä siihen peliin mukaan että warettaisi kaikki ilmaiseksi kun jää huono omatunto. Ainahan sitä sanovat että softalla halvempaa kuin hardiksella... mutta se ei välttämättä pidä paikkansa, ja softalla vaatii huomattavasti enemmän sitä omaa vaivaa.

Toinen asia hardiksen puolella ei ole pelkästään se saundi, vaan se käyttöliittymä. Eikä pelkästään sitä analogista meininkiä, vaan myös digivehkeet kun on suljettu systeemi, eli todella harvoin tarvii huolehtia bugeista tai päivityksistä. Sen kun laittaa synat päälle ja ovat heti käyttövalmiita.

Täytyy myös tunnustaa että osittain olen myös kateellinen niille kenelle riittää vain se yksi midikiippari ja softat koneella. Mulle vain sellainen meininki ei kerta kaikkiaan ole hedelmällistä... kokeiltu on. Mä olen muutenkin sellainen erikoinen säveltäjä että mulle se välitön reaaliaikainen kontrolli on ensisijaisen tärkeää senkin takia kun pääasiassa teen kaiken musiikin spontaanisesti improvisoiden hetken mielijohteista. Sellainen tapa vaatii erittäin erikoiset ja vaikeasti saatavilla olevat työkalut joita ei uutena saa... nykypäivän meininki laitteiston puolella on muutenkin sellaista että kaikki keskittyy vain musiikin massatuotantoon ja nauhoittamiseen eivätkä tue sitä tärkeintä osaa eli sen luovaan luomiseen ja esittämiseen.

Ai niin, multa löytyy kyllä peräti yksi softa!

http://www.youtube.com/watch?v=hDZUUOKuL0Y

AnalogGuy muokkasi viestiä 16:18 06.12.2011

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#24 kirjoitettu 08.12.2011 09:41

AnalogGuy kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
En minä väittänytkään että se mikään absoluuttinen mittari olisi yhtään millekään. Tuossa mainitsemassasi tilanteessa homma menisi varmasti aivan toisin päin mutta tilanteena se on kuitenkin aika paljon teoreettisempi toisin kuin se että käydään katselemassa ja kuuntelemassa livemusaa.

Ja oikaistaan nyt vielä sen verran että en missään tapauksessa ole fundamentalistinen softauskovainen sen kummemmin kuin hardisuskovainenkaan. Puolensa kummallakin. Tuommoiset "softa on paskaa eikä hardista voita ikinä yhtään mikään" -tyyppiset kommentit vaan saa aina vähän näkemään punaista.


Menee vähän offtopiciksi...

Multa taisi jäädä tarkennus edellisestä postauksesta: Se että softasta saa irti vakuuttavan kuuloista saundia, vaatii hirveästi työtä ja vaivaa sen eteen, eli jälleen sellaista kaameeta säätämistä plugiaria toisensa perään kun pitäisi kikkailla kaikenlaisilla efekteillä että saa saundista edes tarpeeksi lämpöä, omaa luonnetta jne. kun taas analogisella puolella sitä säätämistä ei yleensä juurikaan tarvitse edes tehdä paitsi ehkä jotain perusjuttuja. Kyllä softasta saa hyvääkin saundia, mutta mulle sellainen vaatii ensinnäkin liikaa vaivaa sen eteen (ja kerroinko jo että edes pelkkä kappaleiden vääntäminen koneella tuntuu musta tuskalliselta säätämiseltä) ja toiseksi vaatii myös paljon rahaa että saa rakennettua tarpeeksi tehokkaan koneen joka jaksaisi pyörittää sitä softaa. Kunnon softat maksaa ja laitteisto maksaa... enkä halua lähteä siihen peliin mukaan että warettaisi kaikki ilmaiseksi kun jää huono omatunto. Ainahan sitä sanovat että softalla halvempaa kuin hardiksella... mutta se ei välttämättä pidä paikkansa, ja softalla vaatii huomattavasti enemmän sitä omaa vaivaa.

Toinen asia hardiksen puolella ei ole pelkästään se saundi, vaan se käyttöliittymä. Eikä pelkästään sitä analogista meininkiä, vaan myös digivehkeet kun on suljettu systeemi, eli todella harvoin tarvii huolehtia bugeista tai päivityksistä. Sen kun laittaa synat päälle ja ovat heti käyttövalmiita.

Täytyy myös tunnustaa että osittain olen myös kateellinen niille kenelle riittää vain se yksi midikiippari ja softat koneella. Mulle vain sellainen meininki ei kerta kaikkiaan ole hedelmällistä... kokeiltu on. Mä olen muutenkin sellainen erikoinen säveltäjä että mulle se välitön reaaliaikainen kontrolli on ensisijaisen tärkeää senkin takia kun pääasiassa teen kaiken musiikin spontaanisesti improvisoiden hetken mielijohteista. Sellainen tapa vaatii erittäin erikoiset ja vaikeasti saatavilla olevat työkalut joita ei uutena saa... nykypäivän meininki laitteiston puolella on muutenkin sellaista että kaikki keskittyy vain musiikin massatuotantoon ja nauhoittamiseen eivätkä tue sitä tärkeintä osaa eli sen luovaan luomiseen ja esittämiseen.

Ai niin, multa löytyy kyllä peräti yksi softa!

http://www.youtube.com/watch?v=hDZUUOKuL0Y

AnalogGuy muokkasi viestiä 16:18 06.12.2011


Semmonen huomio noihin bugeihin liittyen, että esimerkiksi noissa arvostetuissa Accessin Virus-synissa tuntuu nuo bugit olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Softa siellä Viruksen sisälläkin pyörii, ja voi viimeisten päivitystenkin jälkeen sekoilla kuin se vaarin seinäkello.

^ Vastaa Lainaa


AnalogGuy
208 viestiä

#25 kirjoitettu 08.12.2011 10:33 Muok:08.12.2011 10:35

T-Sync kirjoitti:
Semmonen huomio noihin bugeihin liittyen, että esimerkiksi noissa arvostetuissa Accessin Virus-synissa tuntuu nuo bugit olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Softa siellä Viruksen sisälläkin pyörii, ja voi viimeisten päivitystenkin jälkeen sekoilla kuin se vaarin seinäkello.

No jaa, Virukset on muutenkin ylihypetettyä kamaa. Samaa ongelmaa löytyy uusistakin Nordin leadeistä mutta sekään ei estänyt hypetyksen mahtia. En tarkoittanutkaan että bugeja ei olisi hardissynissakin, mutta niihin ei kuitenkaan törmää nyt niin usein kuin voisi olettaa.

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#26 kirjoitettu 08.12.2011 10:40 Muok:08.12.2011 10:43

AnalogGuy kirjoitti:
T-Sync kirjoitti:
Semmonen huomio noihin bugeihin liittyen, että esimerkiksi noissa arvostetuissa Accessin Virus-synissa tuntuu nuo bugit olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Softa siellä Viruksen sisälläkin pyörii, ja voi viimeisten päivitystenkin jälkeen sekoilla kuin se vaarin seinäkello.

No jaa, Virukset on muutenkin ylihypetettyä kamaa. Samaa ongelmaa löytyy uusistakin Nordin leadeistä mutta sekään ei estänyt hypetyksen mahtia. En tarkoittanutkaan että bugeja ei olisi hardissynissakin, mutta niihin ei kuitenkaan törmää nyt niin usein kuin voisi olettaa.


ÖÖ?

Myönnät että bugeja löytyy niin Viruksista kuin Nordeistakin, mutta toteat heti perään ettei bugeihin kovin usein törmää?



Piti sitten Nordeja tai Viruksia / molempia miten ylihypetettyinä tahansa, ne vaan sattuu ainakin nykypäivänä muodostamaan melko ison osan niistä synista, joita oikeasti ammattipiireissä käytetään.

T-Sync muokkasi viestiä 10:41 08.12.2011

Ja ettei nyt muodostuisi väärää kuvaa, niin olen käytännössä ehdottomasti hardiksen kannalla itsekin.

^ Vastaa Lainaa


AnalogGuy
208 viestiä

#27 kirjoitettu 08.12.2011 12:03 Muok:09.12.2011 15:46

T-Sync kirjoitti:
ÖÖ?

Myönnät että bugeja löytyy niin Viruksista kuin Nordeistakin, mutta toteat heti perään ettei bugeihin kovin usein törmää?



Siis, tarkoitin sitä että vaikka olen koko ikäni digisynia käyttänyt niin siitä huolimatta en ole törmännyt kuin kahteen bugiin ja nekin olivat sellaisia ettei ollut mitään harmia, eli siis omasta mielestäni bugit digisynissa on enemmänkin suuri poikkeus kuin sääntö. Nordin mainitsin kun vain satuin muistamaan että se on myös melko buginen peli ja että ihmettelen miten niin bugista laitetta hypetetään niin paljon.

Tällä hetkellä itselläni 5 digisynaa enkä ole niistäkään bugeja löytänyt paitsi ehkä EX-5r jossa on poikkeuksellisen hidas SCSI tiedostonsiirto, mutta sekään ei sen käyttöä mitenkään estä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu