Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Haitsulle kirjoitus


JPQ
1161 viestiä

#1 kirjoitettu 19.07.2007 18:29

Toivotaan että on sopiva osasto mutta asiaan:
Koska haluan tehdä ns soitettavaa musaa (en halua estää kirjoittamalla mahdottomia ja sitä paitsi vaikka konekkin jutun soittais silti haluan täyttää säännön) haluan tietää seuraavat:
Oliko se niin että avonaisia voi olla montakin peräkkäin mutta suljettua vain yksi ? jonka jälkeen pakko taas tulla avoin. minkähän tyylin ero niissä kahdessa suljetussa mitkä yleensä saman syna/rumpukone setin välillä on ja miten merkitä se ? toi ero tyyli ainakin koskee mielestäni yamahan,alesiksen rumpusoundeja eka niinkuin iskevämpi ja toinen pehmeämpi.
miten pedaali haitsu suhtautuu tähän kokonaisuuteen ? entäs slooshit,tickit ? (kun yhdessä synassa oli sloosh,tick tai noin tuollain nimettyjäkin soundeja aidon kuuloisista rummuista)
ja miten noita merkitään?

^ Vastaa Lainaa


rawhead
3117 viestiä

#2 kirjoitettu 19.07.2007 18:39

Siis mitä?

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#3 kirjoitettu 19.07.2007 18:44

No noista termeistä en kaikista tiedä mitä ne on, mutta kannattaa varmaan miettiä miten sitä haikkaa soitetaan ja miten se ylipäätäänkin toimii (tämä pätee muuten melkeen minkä vaan akustisen instrumentin syntetisoimiseen/apinoimiseen).

Eli kyllähän sitä kepeillä voi suljettuna hakata ihan yhtälailla peräkkäin kuin avoimenakin. Kolmas mahdollinen isku on kun se painetaan pelkästään kiinni pedaalilla. Siitäkin tulee erilainen ääni jos sen päästää heti takas auki tai jättää sitten kiinni.

Itseasiassa noihan on ihan vaan niiden artikulaatioiden ääripäät. Näistä on sitten ääretön määrä kaikenlaisia välimuotoja. Esimerkiksi ei sen haikan tarvitse olla aina kokonaan auki tai kokonaan kiinni... Siitä saa paljon erilaisia ääniä siltä väliltäkin. Lisäksi avonaisen haikan sulkeminen kun se soi aiheuttaa omanlaisensa äänen ja siinäkin vaikuttaa kuinka nopeasti se suljetaan. Ja niinkuin kaikissa symbaaleissa, se kapulan osumakohta siihen haikkaan vaikuttaa soundiin myös.

Itseasiassa haikassa on pirusti erilaisia artikulaatiomahdollisuuksia. Väittäisin, että kaikkien niiden syntetisoiminen tai samplerilla toteuttaminen olisi oikeastaan ihan älyttämän työlästä. Taisin luisua hieman ohi aiheen...

Tämä nyt ihan siltä perustalta mitä olen silloin tällöin (hyvin harvoin) jossain rumpuja mäiskinyt. En ole mikään rumpali.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#4 kirjoitettu 19.07.2007 18:57

Minäkään en ole rumpali ja en usko että hän joka tutustaini rumpuja(kin) soittaa ehtii vastaamaan piankaan mutta hyvä jos molempia saa ihan kuinka paljon vaan vuorotellen.
mutta mitenhän tuo keskimäinen (joka vähän pidempi ehkä kun closed hihat muttei yhtä terävä) noista kolmesta synien perus haitsusoundesta eroaa vai aatelenkohan mä oiekin kun ääri laidat on auki ja kiinni että tuo se puolittain. Noi erikoisemmat voi jättää omaan arvoonsa nyt ei ole rumpulähdettä joka edes niitä tarjoaisi enään mutta ne perus gm setissäkin mielestäni majailevat closed hihat,closed hihat2,open hihat soundit kiinnostaa että miten kaksi ekaa eroaa. Sekava kirjoittaja päättää täältä tahän.
Tottakai mietin mutta joskus loppuu kapasiteetti ja helpostihan se loppuu jos pienikin hahmotus häiriö ja itselläni jonkun kokoinen.

JPQ muokkasi viestiä 19:03 19.07.2007

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#5 kirjoitettu 19.07.2007 21:04

JPQ kirjoitti:
gm setissäkin mielestäni majailevat closed hihat,closed hihat2,open hihat soundit kiinnostaa että miten kaksi ekaa eroaa.


Todennäköisesti ne on vaan kaksi hieman eri soundia ihan muuten vaan. Laitettu sinne jotta käyttäjä voi sitten päättää kumpaako käyttää vai käyttääkö kumpaakin. Ei välttämättä liity mitenkään oikeiden rumpujen artikulaatioeroihin. Tollaisiin soundisetteihinhän laitetaan kaikenmoista ihan siksi, että on sitten valinnanvaraa.

Jos itse tekisin sävellystyötä ja jollain koneella sitten demoja esim. bändiä varten, niin pitäisin varmaan sen rumpupuolen suht yksinkertaisena (kuitenkin silleen että perusidea välittyy) ja jättäisin sille oikealle rumpalille sitten mahdollisuuden "täyttää aukkoja" ja muokata sitä sen mukaan mikä oikeilla rummuilla toimii parhaiten. Se oikee rumpali on kuitenkin se joka sen rumpusettinsä ja sen soittamisen tuntee ja osaa.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#6 kirjoitettu 19.07.2007 21:23

Tottakai jossain jutuissa mutta sen tyyliset mitä nyt mielessä tehdä
vaikea jättää kun rumpujen käyttö ei ole tavanomaista eli ovat
vähän erilailla tunnelman luonnissa käytettyjä mallia löytyy
eräästä/eräistä lastenmusiikki äänitteistä. Ja mulla ei vaan ole
bändiä vielä ja luulenpa ettei piankaan ole (sen verta nihkeästi
minuun tunnutaan suhtautuvan tekstieni muotoilun takia ja elän vielä
pienellä paikkakunnalla ja en pääse itse kuljettamaan mihinkään
itseäni...) pitää varmaan ruveta "olohuone oldfieldiksi".

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#7 kirjoitettu 19.07.2007 23:51

Ajatelma kirjoitti:
Sanon vaan, että pienet velocity/volume vaihtelut sampleihin, hi! hatti linjaa kirjottaessa tekee paljon siihen "elävyyteen".

Ajatelma muokkasi viestiä 22:55 19.07.2007


Joo tiedän etukäteen tuon juurikin tuon toimivuutta ja sen toimivuutta että mitä epäkvaintisointi (tarkoitan kvantisoinnin vastakohtaa) auttaa tutkin osin seuraavaksi. mitä muuten auttais satunnaiset lähes oletamattomat korkeus vaihtelut ? kun jossain soittimissa on siitä hyötyä.
ps. olen kuullut pirun hyviä haitsu raitoja koneella kuten garritan jazz ja bigband paketilla tehtyjä ja tuo varmaan menee ostoon kunhan kone on sille tosin ensiksi personal orchestra...

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#8 kirjoitettu 20.07.2007 00:08

JPQ kirjoitti:
Joo tiedän etukäteen tuon juurikin tuon toimivuutta ja sen toimivuutta että mitä epäkvaintisointi (tarkoitan kvantisoinnin vastakohtaa) auttaa tutkin osin seuraavaksi.


Iskujen ajoituksen hienoinen vaihtelukin voi toimia, mutta siinä pitäs oikeesti hieman miettiä ja kuulostella ja olla tarkkana. Muuten tulee helposti vaan sellanen "joku ei pysy synkassa" -fiilis ainakin mun mielestäni.

Voimakkuuden vaihtelut toimii mielestäni helpommin jopa ihan satunnaisillakin vaihteluilla. Niissäkin kannattaa toki hieman miettiä ja kokeilla sitä, että mikä on kovempi ja mikä hiljempi isku.

mitä muuten auttais satunnaiset lähes oletamattomat korkeus vaihtelut ? kun jossain soittimissa on siitä hyötyä.

Voisihan tuo toimiakkin vaikka ei se varsinaisesti mitään oikeissa rummuissa tapahtuvaa vastaa... Sitä sillä voisi jossin määrin onnistua simuloimaan kun kaksi iskua ei oikeissa rummuissa ikinä kuitenkaan kuullosta samalta keskenään.

ps. olen kuullut pirun hyviä haitsu raitoja koneella kuten garritan jazz ja bigband paketilla tehtyjä ja tuo varmaan menee ostoon kunhan kone on sille tosin ensiksi personal orchestra...

Tollasissa samplepaketeissa on se etu että usein niissä on niitä erilaisia artikulaatioita mukana enemmän kuin se yks kiinni ja yks auki(ainakin sen mukaan mitä olen käsittänyt demojen yms. perusteella, itse en ole sellaisilla leikkinyt).

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#9 kirjoitettu 20.07.2007 09:29

Täytyy kattoa jos haitsu samplet sujuis ainoo vaan mihinkä pistäis ne kun mikseri on musaa varten ja kotisivulle materian lisäyksessä isohko ongelma.

^ Vastaa Lainaa


deadmanshand

#10 kirjoitettu 20.07.2007 09:34

JPQ kirjoitti:
Täytyy kattoa jos haitsu samplet sujuis ainoo vaan mihinkä pistäis ne kun mikseri on musaa varten ja kotisivulle materian lisäyksessä isohko ongelma.


Ei sinua mikään estä laittamasta esimerkkiä mikseri.net:iin...

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#11 kirjoitettu 20.07.2007 23:14

deadmanshand kirjoitti:
JPQ kirjoitti:
Täytyy kattoa jos haitsu samplet sujuis ainoo vaan mihinkä pistäis ne kun mikseri on musaa varten ja kotisivulle materian lisäyksessä isohko ongelma.


Ei sinua mikään estä laittamasta esimerkkiä mikseri.net:iin...




Kattoo nyt ja kaippa sen täältä saa pois kun asian omaiset on kuulleet sen.

^ Vastaa Lainaa


meomarte
375 viestiä

#12 kirjoitettu 22.07.2007 09:16

Jostain olen lukenut, että noista taustoista saa elävämmät kun laittaa automaatiolla low-pass filtterin aukeamaan velocityn mukaan. Tämä on tosiaan aika advanced kikka ja vaatii jo jonkin tasoista osaamista käytetyn sekvensserisoftan kanssa. Ideana on, että kovemmissa äänissä kuuluu enemmän yläpäätä, ja hiljaisemmissa vähemmän. Tämä siis jos ei ole mahdollista tai halua käyttää kahtakymmentä eri samplea yhdelle rummulle eri voimakkuuksilla. Rummuissa saattaisi riittää kun haitsun ja virvelin käsittelisi noin. Nehän on ne mitä soitetaan monta kertaa peräkkäin ja niissä on yläpäätäkin niin paljon. Ja etenkin haitsu voisi hyötyä tuosta dynamiikasta. Itse en tuota ole vielä kokeillut, eilen vasta luin siitä.

Mitä tulee taimiin, sitä ei kannata liikaa ruveta svengaamaan. Ainakaan jos on tarkoitus soittaa oikeita instruja livenä päälle. Jos kaikki on virtuaalisia instruja, niin asia on hieman eri.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#13 kirjoitettu 22.07.2007 12:48

meomarte kirjoitti:
Ideana on, että kovemmissa äänissä kuuluu enemmän yläpäätä, ja hiljaisemmissa vähemmän.


Tähän voisi filtterin sijaan kokeilla myös EQ:n yläpään boostin sitomista siihen velocityyn. Voi haikan tapauksessa olla että joku perus "kanava EQ" ei käy kun sen treblenuppi vaikuttaa usein varmaan lähes koko haikan olennaiseen taajuuskaistaan. Joku jossa rajataajuudet saa säätää itse lienee parempi.

Ja jos haluaa hurjia efektejä, niin haikalle filtteri joka seuraa jonkun muun instrumentin voimakkuutta... Sitäkin on tullut käytettyä. Sillä ei kyllä ole mitään tekemistä minkään sortin realismin kanssa joten menee ohi tästä aiheesta.

Mitä tulee taimiin, sitä ei kannata liikaa ruveta svengaamaan. Ainakaan jos on tarkoitus soittaa oikeita instruja livenä päälle.

Miksi näin? Jotenkin tuntuu, että tuollainen ajattelu juontaa jostain metalliosastolta, mutta tiedä hänestä sitten...

Kyllähän oikeatkin muusikot osaa svengata (no sieltähän semmoinen peräisin on). Tietysti jos kaikki instrumentit svengaa hallitsemattomasti erilailla niin eihän siitä mitään tule, mutta se nyt onkin sitten jo sama millä ne on toteutettu.

^ Vastaa Lainaa


Ile.O

#14 kirjoitettu 09.08.2007 19:02

Mä olin jo satavarma että aiheena on hi-hat pellille kirjoittaminen kynällä, kuten topikki kertoo. Vähän selvyyttä tähän nyt. En saanut mitään selvää, mitä kysyt. ilmeisesti hihat-raitaa teet konemusiikkiisi? what? :::::E

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#15 kirjoitettu 10.08.2007 00:22

Ile.O kirjoitti:
Mä olin jo satavarma että aiheena on hi-hat pellille kirjoittaminen kynällä, kuten topikki kertoo. Vähän selvyyttä tähän nyt. En saanut mitään selvää, mitä kysyt. ilmeisesti hihat-raitaa teet konemusiikkiisi? what? :::::E


Mulle tästä tuli mieleen joku tribuuttikirjoitus hi-hatille. sry offtopic.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#16 kirjoitettu 11.08.2007 02:49

Haitsujen kirjoitusta siis mahdollisuuksia selvitin ja myös vinkkejä elävöitykseen tällä hetkellä puuhaan koneiden kanssa kun orkesteria (huom. orkesteria ei bändiä ero on siis koko) ei ole.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#17 kirjoitettu 11.08.2007 15:46

puuttumatta aloitusviestin mestarilliseen sekavuuteen, "musta tuntuu" että tässä ollaan ihan turhaan tekemässä noinkin pienestä jutusta jotain universumin kokoista. näppäile haitsulle raita, joka soitettuna kuulostaa hyvältä, jos kerran koneilla teet. liika teorian miettiminen alkaa vaan ahdistaa.

miks rajoitat itteäs? elämän ei tarvi olla hankalaa.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#18 kirjoitettu 11.08.2007 19:49

veezay kirjoitti:
näppäile haitsulle raita, joka soitettuna kuulostaa hyvältä, jos kerran koneilla teet.

Näimpä. Tai jos välttämättä haluaa emuloida jotain tyyliä niin menee kysymään rumpalilta että miten se homma menee.

Otakunst muokkasi viestiä 19:49 11.08.2007
Vaihtoehtoisesti voi luntata jostain rumpusoftan/masiinan preset-patternista. Siis jos härpättimessä sellaisia on. Myös biisien kuuntelu haitsujen analysointimielessä voi auttaa.

Otakunst muokkasi viestiä 19:51 11.08.2007
Auttaisia myös jos tietäisi minkä tyylin biisiä JPQ työstää.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu