Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Terveisiä monitorikaupoilta


Putte
6657 viestiä

#1 kirjoitettu 09.12.2008 05:08

Lisäsin juuri blogiinimerkinnän kokemuksistani monitoriostoksilla, ja koin, että myös forumille voisi olla aiheellista näitä laittaa. Saa ketju sitten valua rauhassa unholaan mikäli tälle ei ole tilausta. Kopioin siis merkintäni kokonaisuudessaan tähän:

Olen tässä viime aikoina ahkerasti etsinyt itselleni optimaalista äänentoistoa kotistudiooni, ja ajattelin tässä merkinnässä jakaa kokemuksiani muillekin.

Aivan aluksi haluan kiittää St. Paul's Soundia Nummelassa. Reilusti pitivät liikettään auki puoli tuntia sulkemisaikaa pidempään, jotta ehtisin käydä testikuuntelemassa heidän valikoimaa. Se, ja muutenkin loistava palvelualttius vakuutti omatuntoni tekemään seuraavat kaiutinkaupat tässä puljussa. Hauskuuttakin pääsin tällä reissulla kokemaan. Olivat laittaneet Genelec 1032:n etupaneelin yhteen Behringerin monitoriin, ilmeisesti demonstroidakseen psykologisten seikkojen vaikutusta kuuntelukokemukseen. Kuulemma ovat behrut pärjänneet näissä "sokkotesteissäkin". Tästä lisää myöhemmin. Hyvät arvosanat palvelusta saa myös DLX Music Tampereella, jotka heti tiesivät ehdottaa oikeita malleja preferenssieni perusteella. Hintataso edellisissä kestää useimpien tuotteiden kohdalla maailmanlaajuista vertailua, varsinkin kun päästää hinnasta ilmat pois. Tykkäsin St. Paul'sin tyylistä tarjota suoraan tiukkaa hintaa, yrittämättä edes tinkiä OVH:n kautta. Esimerkiksi Tascamin VL-A5:sesta sain maukkaimman tarjouksen täältä.

Maksettujen mainospuheiden jälkeen itse asiaan. Tarkoituksena on siis ollut löytää omaan käyttöön sopivin, mutta budjetiltaan järkevä kokonaisuus tarkkojen miksauksien tekoon normaalissa kerrostalohuoneessa. Kuuntelin kymmenittäin erilaisia purkkeja erilaisissa tiloissa ja vaikken asiantuntija näissä asioissa olekaan, uskottelin itselleni saaneeni jollain tasolla järkeviä johtopäätöksiä vedettyä. Todellisia miljoonaluokan high-end -viritelmiä ei tullut kuunneltua. Harmi kun ei tullut muistiinpanoja tehtyä, mutta koitan puristaa jokaisen muistinrippeen kuuntelemistani malleista. Haluan vielä painottaa, ettei näille jutuille kannata antaa enempää painoarvoa, kuin mitä omat korvasi väittävät. Eli, aakkosjärjestyksessä:

Adam A7*
Ihastuin näiden saundiin heti alkuunsa. Bassopää on todella miellyttävä, ehkä jopa liiankin? Nauhadiskantin tuottamissa alemmissa taajuuksissa olin havaitsevani pientä mutaisuutta ja epätarkkuutta, ja muutenkin sointi ei ollut yläpäässä niin napakka kuin alhaalla. Kaikenkaikkiaan kuitenkin oikein vakuuttavat laatikot! Eivätkä tasoonsa nähden lainkaan pahan hintaiset.

Behringer Truth B2030A*
Hinta/laatu -suhteessa koko paletin ylivoimainen voittaja. Isoveljiään tarkempi bassontoisto ja kaikenkaikkiaan todella miellyttävä saundi. Miksaustyössä ei välttämättä yllä samaan tasoon kuin mitä normaalissa musiikinkuuntelussa, mutta homma kyllä totuttelun jälkeen luonnistuu varmasti näilläkin. Soivat jopa niin hyvin, että olen harkinnut ostavani tälläiset gensujen rinnalle. Plussaa hyvistä säätö- ja liitäntämahdollisuuksista. Tykkäsin todella kovasti. Olivat itseasiassa ainoat kuuntelemistani kaiuttimista, joita kuunnellessa nousi oikeasti hymy huulille. Tiedä sitten kuinka tarkkaan taajuusvaste muistuttaa hymynaamaa.

Behringer Truth B2031A
Truth-sarjan isommat yksilöt. Omistin tälläiset aiemmin, mutta myin pois koska eivät millään sovellu kerrostalo-oloihin. Optimioloissa ollaan vasta korkeammilla äänenvoimakkuuksilla, ja ääntä näistä lähteekin! Käyttävät kuulemma näitä monissa karaoke-paikoissakin sellaisenaan. Bassopäätä voisi kuvailla hieman löysähköksi, joten tarkkojen miksausten tekeminen on aika hankalaa. Kokonaissaundi on kuitenkin varsinkin hintaluokkaan nähden todella mainio. Stereokuva ei genelecien tasoa, mutta kelvollista. Näissäkin hyvät säätömahdollisuudet. Hinta/laatu näissäkin kiitettävää tasoa.

Behringer MS40
Omistajatasolla voin vakuuttaa, että ovat aivan älytöntä kuraa. Vertailu liikkeessä vain vahvisti tätä käsitystä. Jopa 20 euron Deltaco 2.1-setti soi kokonaisuudessaan paremmin. Ihan oikeasti. Aivan älytöntä räpellystä nämä. Etupaneelin treble- ja bass-namiskoillakaan ei paljoa saa korjattua. Plussapuolena kuitenkin optinen sisääntulo. Ovat tällä hetkellä "youtube-tason" kaiuttimina kertomassa kuinka biisi soi paskemmilla vehkeillä.

Genelec 6010
Geneistä tuoreimmat ja pienimmät, ehkäpä maailman parhaimmat tietokonekajarit. Uskomattoman hyvin noista lähtee myös alataajuuksia fyysisen kokoon nähden. Nämähän ovat siis TODELLA pienet. Olin todella yllättynyt saundista ensikuuntelulla. Eivät ole hinnallakaan pilattu, ja esim. mallistoon sopivan subbarin kanssa ei mikään täysin älytön ratkaisu jos Genelecin äänentoiston haluaa.

Genelec 8020
Näiden kanssa on tullut opittua ehkäpä eniten monitoreista ja sijoittelun tärkeydestä. Tälläisiä käytän tällä hetkellä, mutta en vaan ole saanut soimaan huoneessa yhtä hyvin, kuin mitä liikkeessä ovat soineet. Saundia näissä voisi luonnehtia analyyttiseksi, välillä jopa korvia raastavan tarkoiksi. Musiikinkuunteluun näistä ei varsinaisesti ole, vaikka upeat miksaukset kuulostavatkin todella upeilta. Se näistä tekee hyvän, että paskat miksaukset todella erottaa. Kovilla äänenvoimakkuuksilla alkavat helposti särkeä, mikä on toki elementin koon huomioon ottaen ymmärrettävää. Bassopää leikkautuu omiin tarpeisiini nähden liian ylhäällä, mutta esim. akustista musiikkia voisin kuvitella näillä mielelläni miksailevani.

Genelec 8030*
Nyt alkaa löytyä jo huipputason tavaraa. Harmi vaan, että hintakin on sen mukainen. Näihin, ja G8040:iin pätee varmaan samat ylisanat molempiin. Todella tarkka, kattava ja eritoten tarkka saundi. Diggaan kympillä. Eivät kuitenkaan mahdu millään meikäläisen budjettiin.

KRK Rokit -sarja
Kaikkia yksilöitä vaivasi tietynlainen tunkkaisuus. Bassossa ehkä lievää keinotekoista korostumaa, ja keskialueilla mutaisuutta. Kaiken lisäksi ruman väriset. Ei mulle kiitti.

Samson Rubicon 6A*
Nauhadiskantin todella huomaa. Sointi on luonteeltaan samantyylinen kuin Adam A7:ssa yläpään mutaisuuksineen. Kokonaissaundi kuitenkin näissä reippaasti plussan puolella. Hintatasossaan pärjää hyvin vertailussa.

Tascam VL-A5*
Näitä lähdin kuuntelemaan todella suurin odotuksin ylistäviä arvosteluja lukeneena. Bassontoiston luvattiin yltävän jopa 38 hertsiin -3dBa -äänenpaineella, mutta jaskanmarjat. Jopa 8020:n bassopää 66 hertsin leikkaustaajuudellaan pystyi vakuuttamaan suuremmin. Todella munattoman oloiset vehkeet. Kääntelin ja vääntelin, ja kävin mikseripöytääkin läpi jonkinlaisen low-cut namiskan toivossa. Sellaista ei kuitenkaan ollut missään päällä, vaan yleissaundi todella on niin ponneton miltä vaikutti. Keski- ja ylä-ääniä on kyllä kehuttava. Ennen kuuntelua katsoin videoarvostelun näistä, jossa sanottiin, että alapäiden miksaus on helppoa, sillä nämä ei korosta sitä millään tapaa. No eivät taatusti korosta, hädintuskin soivat ollenkaan.

Yamaha HS50M
Näitä en ole muiden kanssa samaan aikaan kuunnellut, ja vireystilakin oli kuunteluhetkellä hieman heikko. Jäi lievästi hifimäinen vaikutelma, vaikka tarkoilta tuntuivatkin. Saundasiko äänimateriaali vain hyvältä, vai valehteliko kaiuttimet? Siitä ei oikein ottanut selvyyttä. Tykkäsin ulkonäöstä.

Hataria muistikuvia on myös Alesiksen ja M-audion monitoreista, muttei tule yhtäkään mallia mieleen, jotka olisivat millään tasolla vakuuttaneet. Jäi vähän creativemainen vaikutelma. Tiedä sitten kuinka paljon ennakko-odotukset vaikuttivat tähän mielikuvaan.

*Tähdellä merkittyjä kuunneltu monona, stereokuvasta ei siis tietoa.

Tässä vielä loppumietteet:
Paras hinta/laatu -suhde: Behringer B2030A
Valintani studioon: Genelec 8020 (subi tullee kaveriksi myöhemmin)
Unelmavaihtoehto: Genelec 8040/1030 pari, tai 8030 + 7050 subwoofer.

^ Vastaa Lainaa


Silven2.
311 viestiä

#2 kirjoitettu 09.12.2008 13:55

Juu, kiitoksia tästä postauksesta, Putte! Tämä oli mikserin päivän parasta antia meille monitorinnälkäisille. Ja onnea, teit varmasti hyvät kaupat!

Pääseeköhän tätä "tuuttia" minnekään kuuntelemaan Helsingin seudulla:

http://www.thomann.de/...

Taitaa olla sen verran uusi tuote vielä, ettei oikein löydy mistään? Täytyy sitten vissiin laittaa tulemaan "sokkotilauksessa" Thomannilta...

Kuulematta paras!

^ Vastaa Lainaa


Disintegr8
11309 viestiä

#3 kirjoitettu 09.12.2008 15:36

Kiitos arvoisteluista, olenkin tässä juuri viime viikkoina studiomonitoreja etsiskellyt. B2030A: t vaikuttavat noin muidenkin arvostelujen perusteella todella hyviltä hintaan nähden, täytyy katsoa jos niitä pääsisi vaikka jossain Turun liikkeessä kuuntelemaan. Ilmeisesti tuota bassoa ei kuitenkaan hirveästi irtoa, että en tiedä onko järkevämpää ostaa B2030A: t ja subbari vai B2031A: t.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6657 viestiä

#4 kirjoitettu 09.12.2008 15:47

Kiitti kiitoksista!

Disintegr8 kirjoitti:
Kiitos arvoisteluista, olenkin tässä juuri viime viikkoina studiomonitoreja etsiskellyt. B2030A: t vaikuttavat noin muidenkin arvostelujen perusteella todella hyviltä hintaan nähden, täytyy katsoa jos niitä pääsisi vaikka jossain Turun liikkeessä kuuntelemaan. Ilmeisesti tuota bassoa ei kuitenkaan hirveästi irtoa, että en tiedä onko järkevämpää ostaa B2030A: t ja subbari vai B2031A: t.

Ehdottamasti mieluummin B2030A, vaikka paperilla näyttääkin huonommalta. Noilla pärjää mielestäni oikein mainiosti ilman subbariakin, ja bassopää on tosi paljon noita isompia tarkempi.

Silven2. kirjoitti:
Pääseeköhän tätä "tuuttia" minnekään kuuntelemaan Helsingin seudulla:

http://www.thomann.de/...

Taitaa olla sen verran uusi tuote vielä, ettei oikein löydy mistään? Täytyy sitten vissiin laittaa tulemaan "sokkotilauksessa" Thomannilta...

Kuulematta paras!

Vaikka nää varmasti ihan hyvät onkin, niin sen jos minkä opin tässä kaupoilla pyöriessä, etten koskaan enää tilaa kaiutinta kuuntelematta. Olin kahden vaiheilla tilaanko nuo kaikkien kehumat Tascamit suoraan, vai käynkö koekuuntelemassa ensin. Luojan kiitos tuli kuunneltua. Adamiin löytyy kyllä laatumerkkinä enemmän luottoa. Vaikuttaa aika kivoilta löydöiltä nuo.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 09.12.2008 15:58

Putte kirjoitti:

sen jos minkä opin tässä kaupoilla pyöriessä, etten koskaan enää tilaa kaiutinta kuuntelematta.


Nimenomaan! Vasteoin yleistä harhakäsitystä tämä koskee myös monitoreita, eikä vain hi-fi pönttöjä.

^ Vastaa Lainaa


Carey M
425 viestiä

#6 kirjoitettu 10.12.2008 00:13

Kiitoksia paljon raportista! Kotistudio on hiljalleen työn alla, tässä oli mukavasti pohdittavaa

- CM

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#7 kirjoitettu 10.12.2008 00:16

noista tascameista olisi kiva nähdä mittari tulos ei korvien kanssa koska korvissa ihmisillä aika laajallakin alueella eroja silti niin että on normaali kuulo.

^ Vastaa Lainaa


Silven2.
311 viestiä

#8 kirjoitettu 22.12.2008 11:39

No niin.

Nyt on Adamin A5 Pro:t hankittuna. Sain omani Helsingistä, joten ei tarvinnut sokkotilailla Thomannilta. Albertinkadun Soundata myy niitä nyt hintaan 550€/pari, joten ihan Thomannin hinnoilla tässä nyt ilmeisesti mennään. Valmistajan myöntämä takuuaikakin on viisi vuotta, ja takuuhuoltopiste Helsingissä. Sain Soundatasta mukaani myös Adamin omat pöytätelineet monitoreja varten, sopuhinnalla.

Kuuntelu liikkeen yläkerrassa oli järjestetty siten, että kuunneltavia monitoreja oli kahta eri merkkiä, Adamin A 5:set ja Genelecin 8020 -pari. Alakerrassakin voi kaikkea kuunnella, jos huvittaa, ja useampia eri monitoreja vieläpä.

Adamit olivat mukavasti sijoiteltu kuuntelua varten, Genelecit sojoittivat yläviistoon jonnekin katonrajaan. Adamien äänenvoimakkuus oli säädetty noin kolmasosan kovemmalle kuin Genelecien. Siinä sitten kuuntelin iMacin iTunesin sisältöä. Hiukka rokkia, hiukka poppia, hiukka klassista jne. Välillä piti nousta seisomaan kuullakseen Genelecejä myös.

Kuuntelun tulos: Adamit kuulostivat paremmilta kukkarolleni, joten ostin ne.

Palvelu myymälässä oli asiallista ja erinomaisen hyvää. Kukaan ei lässyttänyt mitään joutavanpäiväistä, ja raha ja kama vaihtoivat omistajaa. Ystävällinen myyjä valmisti teippikahvat Adamien laatikoihin kotimatkaa varten, ja lupasi niille vielä 10 (!) vuoden takuunkin.

Itse monitoreista en voi vielä antaa kovinkaan tieteellistä arviota, sillä minulla ei ole entuudestaan kokemusta tällaisista aktiivipöntöistä. Lisäksi, tällä hetkellä audiokaapelina on halpis minijack-2xrca äänikortin ulostulosta suoraan Adameihin. Tarkoitus on kuitenkin hankkia passiivinen volumekontrolleri ja balansoidut XLR -kaapelit siihen väliin vielä.

Onkohan sellaisessa paljonkaan järkeä? Ääni kuuluu monitoreista kuitenkin ihan hyvin tälläkin hetkellä. Paraneeko äänen laatu dramaattisesti/ollenkaan paremmilla kaapeleilla ja esim. SM Pron iNanolla?

Sen verran voin sanoa uusista monitoreistani, että kaikki tutut biisit kuulostavat nyt entistäkin paskemmilta, mutta positiivisella tavalla. Adamien erottelukyky on köyhän miehen luksusta. Omat biisit saavat nyt isän miksauskädestä! Bassontoisto (valmistajan mukaan aina 55 Hz:n asti) on riittävä minulle ja musiikkiani ajatellen. Nauhadiskantista en osaa sanoa oikein mitään, mutta myyjä siinä kehuskeli, että se on kuulemma tulevaisuutta.

Kirjoitelkaa toverit tänne kokemuksianne monitorikaupoilta. Olisi mukava kuulla vielä lisää toistenkin kokemuksia.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 22.12.2008 11:53

Silven2. kirjoitti:

Ystävällinen myyjä valmisti teippikahvat Adamien laatikoihin kotimatkaa varten, ja lupasi niille vielä 10 (!) vuoden takuunkin.


Aika ystävällistä. Itselläni eräässä kaupassa luvattiin tuoteen takuu normaalisti kolmeen vuoteen, mutta teippikahvojen takuu kuulemma loppuu kun perävalot katoavat.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6657 viestiä

#10 kirjoitettu 22.12.2008 12:22

Silven2. kirjoitti:
No niin.

Nyt on Adamin A5 Pro:t hankittuna.

Adamit olivat mukavasti sijoiteltu kuuntelua varten, Genelecit sojoittivat yläviistoon jonnekin katonrajaan. Adamien äänenvoimakkuus oli säädetty noin kolmasosan kovemmalle kuin Genelecien. Siinä sitten kuuntelin iMacin iTunesin sisältöä. Hiukka rokkia, hiukka poppia, hiukka klassista jne. Välillä piti nousta seisomaan kuullakseen Genelecejä myös.

Onnea! Varmasti teit hyvät kaupat! Sen verran noihin gensuihin vertailemisesta, että 80x0-sarjalaiset on todella herkkiä suuntauksen suhteen. Omien kokemuksien perusteella optimi kuuntelualue kulkee jossain 5 asteen sädealueella. Eron huomaa jo kun siirtää päätä 10 senttiä johonkin suuntaan. Varsinkin alaviistosta kuunnellessa saundista tulee helposti tunkkaisempi.

Nyt kun miettii niin nuo A5:t olis ehkä saattaneet sopia omaan käyttöön paremmin kuin nää pikkugenelecit.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#11 kirjoitettu 22.12.2008 13:20

Putte kirjoitti:
Sen verran noihin gensuihin vertailemisesta, että 80x0-sarjalaiset on todella herkkiä suuntauksen suhteen. Omien kokemuksien perusteella optimi kuuntelualue kulkee jossain 5 asteen sädealueella. Eron huomaa jo kun siirtää päätä 10 senttiä johonkin suuntaan. Varsinkin alaviistosta kuunnellessa saundista tulee helposti tunkkaisempi.


Onko tuo ominaisuus pelkästään 8020-sarjalaisessa vai ovatko myös isommat kaiuttimet yhtä tarkkoja suuntauksen suhteen? Omat tämänhetkiset kaiuttimet tekevät ihan samaa ja ajattelin tilanteen paranevan ostamalla 8030:t. Kaiuttimet ovat kuitenkin sen verran lähellä, että pienikin pään liike vaikuttaa aika paljon, ja itse kyllä liikun jonkun verran varsinkin syvyyssuunnassa kun näppis tulee kiskoilla pöydän alta ja kiippari on pöydällä.

Tietysti varmaan helpottuisi, jos laittaisi kaiuttimet taaemmas, mutta sitten taas heijastukset alkavat vaikuttamaan ääneen enemmän joten siinäkin mennään ojasta allikkoon. Ja ei nyt jaksaisi ruveta demppailemaan.

^ Vastaa Lainaa


Silven2.
311 viestiä

#12 kirjoitettu 22.12.2008 13:23

Putte kirjoitti:
Silven2. kirjoitti:
No niin.

Nyt on Adamin A5 Pro:t hankittuna.

Adamit olivat mukavasti sijoiteltu kuuntelua varten, Genelecit sojoittivat yläviistoon jonnekin katonrajaan. Adamien äänenvoimakkuus oli säädetty noin kolmasosan kovemmalle kuin Genelecien. Siinä sitten kuuntelin iMacin iTunesin sisältöä. Hiukka rokkia, hiukka poppia, hiukka klassista jne. Välillä piti nousta seisomaan kuullakseen Genelecejä myös.

Onnea! Varmasti teit hyvät kaupat! Sen verran noihin gensuihin vertailemisesta, että 80x0-sarjalaiset on todella herkkiä suuntauksen suhteen. Omien kokemuksien perusteella optimi kuuntelualue kulkee jossain 5 asteen sädealueella. Eron huomaa jo kun siirtää päätä 10 senttiä johonkin suuntaan. Varsinkin alaviistosta kuunnellessa saundista tulee helposti tunkkaisempi.

Nyt kun miettii niin nuo A5:t olis ehkä saattaneet sopia omaan käyttöön paremmin kuin nää pikkugenelecit.


Kiitos! Jos molemmat kyllästymme omiimme joskus, voimme vaihtaa päittäin? Hinta on kuitenkin sama. Monet vaihtavat vaihtavat eukkojakin lennosta, miksei siis monitorejakin?


^ Vastaa Lainaa


Putte
6657 viestiä

#13 kirjoitettu 22.12.2008 13:54

D-Vision kirjoitti:
Onko tuo ominaisuus pelkästään 8020-sarjalaisessa vai ovatko myös isommat kaiuttimet yhtä tarkkoja suuntauksen suhteen?

Kyllä ainakin 8030:ssa on sama ominaisuus. Samoilla kaavoillahan tämän sarjan kaiuttimien suuntaimet on suunniteltu. Etäisyyksiä lisäämällä saa tietty lisää pelivaraa, ja 8040 alkaa olla jo sen verran isoon tilaan tarkoitettu, ettei niitä ole järkeäkään laittaa metrin päähän toisistaan.

Silven2. kirjoitti:
Kiitos! Jos molemmat kyllästymme omiimme joskus, voimme vaihtaa päittäin? Hinta on kuitenkin sama. Monet vaihtavat vaihtavat eukkojakin lennosta, miksei siis monitorejakin?

Ei ajatustasolla lainkaan pöllömpi idea. Toisaalta siihenkin oli syynsä miks päädyin gensuihin Adamien sijaan. Markantalon luureilla miksatessani oli unelmana jonain päivänä omistaa ihka oikeat Genelecit, ja sitä myötä näille tuli tunnearvoa jo ennen ostohetkeä.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 23.12.2008 04:14

jaksaa edelleen yllättää miten behringer kykenee tekemään lähes käyttökelpoisia monitoreja.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#15 kirjoitettu 23.12.2008 04:31

bze kirjoitti:
jaksaa edelleen yllättää miten behringer kykenee tekemään lähes käyttökelpoisia monitoreja.


Matkimalla? Eikös niin kaikki maailman halpatuotteet tehdä??

Ja tämä siis haukkumatta Behkuja..

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#16 kirjoitettu 23.12.2008 08:34

bze kirjoitti:
jaksaa edelleen yllättää miten behringer kykenee tekemään lähes käyttökelpoisia monitoreja.


Hitto kun en koskaan ole niitä päässyt oikeasti kuulemaan.

Voisin emännälle ostaa nuo Truthit samalla kun itselle Gensut, sitten voisi siinä tehdä referenssiä ^^

^ Vastaa Lainaa


Ayahuasca
157 viestiä

#17 kirjoitettu 23.12.2008 09:45

Itellä on nuo Behrun Thuth:it.
Ihan OK ostos, mutta ruvennut nyt tässä puolentoistavuoden jälkeen kaiveleen se, kun meni "säästämään" eikä ostanut noita genejä.
Nyt rupee riittään tuo behrujen alapään puuroisuus ja pitääpi ruveta laitteleen rahaa jemmaan noita genejä varten.

Siis nuo Truht:it on hintaisekseen erittäin hyvät skobet, mutta jos oikeasti haluaa tarkkaa soundia niin kannattaapi harkita jtn muuta.

^ Vastaa Lainaa


meomarte
375 viestiä

#18 kirjoitettu 28.12.2008 12:02

Putte kirjoitti:
...ja 8040 alkaa olla jo sen verran isoon tilaan tarkoitettu, ettei niitä ole järkeäkään laittaa metrin päähän toisistaan.


Itselläni väli noin 85cm. Taakse piti laittaa vähän akustointia kun takaseinä on niin lähellä.

Omani sain ihan tsägällä kun joku myi kahta käyttämätöntä kipaletta riffi.comissa jostain asennushommasta yli jääneinä. Sain vähän halvemmalla kuin 8030 T-kaupan tuolloisilla hinnoilla. Ystävällinen Jamppa toi vielä perille asti ilman eri kuluja. Olisin varmasti päätynyt johonkin pienempään malliin ja halvempaan merkkiin, mutta kun ne oli siinä, niin ei niitä voinut siihenkään jättää.

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#19 kirjoitettu 04.01.2009 19:24

"Pienemmät mallit voi olla eri juttu, en oo testannu."

Kuulostaa just siltä että ei o kokemusta kuin yksistä kaiuttimista Silloinhan ne on hyvät.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6657 viestiä

#20 kirjoitettu 14.01.2009 00:48

KRK kasit soi kyllä lujaa ja kuuntelemani malliston jäsenistä parhaiten, mutta keskialue oli niissäkin tunkkaisen oloinen. Varsinkin ylemmät keskiäänet. DLX:n kuuntelupiste ei ollut mitenkään erinomainen, sillä kaikki kaiuttimet oli seinässä kiinni. Se varmasti vääristää tulosta jonkin verran. Näitä on kuitenkin kuunneltu vierekkäin Genelecejä vasten.

En ala tästä kuitenkaan kiistelemään. Varmasti KRK:ltakin löytyy tietynlaajuinen tyytyväinen asiakaskunta. Mä en vaan ollut myyty.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#21 kirjoitettu 20.01.2009 17:12

Putte kirjoitti:
Kyllä ainakin 8030:ssa on sama ominaisuus. Samoilla kaavoillahan tämän sarjan kaiuttimien suuntaimet on suunniteltu. Etäisyyksiä lisäämällä saa tietty lisää pelivaraa, ja 8040 alkaa olla jo sen verran isoon tilaan tarkoitettu, ettei niitä ole järkeäkään laittaa metrin päähän toisistaan.


Terveisiä monitorikaupoilta! Nyt kun nuo Genen 8030:t ovat tuossa pöydällä niin täytyy sanoa että kirjoittamasi perusteella pelkäsin jo pahempaa.

Nopeasti pöydälle heitettynä kaiuttimien keskinäinen etäisyys on nyt 120 cm ja kuunteluetäisyys noin metrin. En vielä ehtinyt tutkia optimaalista kuuntelukohtaa mutta ainakaan nyt en tunnista mainitsemaasi ongelmaa.

Tällä kuuntelukohdalla voi päätä liikuttaa melko huoletta mihin suuntaan tahtoo 10-20 cm ilman, että ääni muuttuu oikeastaan havaittavasti ollenkaan. Hirveitä jameja ei ole tässä työtuolilla tarkoitus pitääkään, joten ainakin itselleni noinkin väljä suuntaavuus riittää paremmin kuin hyvin.

Muutenkin, vaikka 8030:t ovat melko tutut kaiuttimet lähisukulaisten kautta niin lähimonitoroinnissa en ole niitä päässyt kokeilemaan. Täytyy sanoa että yllätti positiivisesti vaikka odotinkin erittäin hyvää äänenlaatua. Erityisesti bassopää on aivan helkkarin tarkka uskomattoman matalalle, mikä on muodostunut suurimmaksi ongelmaksi edellisillä kaiuttimillani; bassopään miksaus on välillä ollut todella tuskaista ja enemmän tuuripeliä kuin tieteellistä tarkkuutta. Tällä hetkellä suhteellisen lähelle seinää asetettuna bassopää on ehkä hieman liiankin muhkea, todennäköisesti joudun vielä sitä pienemmälle säätämään.

Todella säälimättömäthän nämä ovat. Normaaliin kuunteluun hifikaiuttimet ovat kyllä paljon anteeksiantavampi vaihtoehto. Esimerkiksi Queenin digitaalisesti remasteroiduista materiaalista löytyy järkyttävän paljon rätinöitä ja suhinoita mitkä eivät ole koskaan ennen tulleet vastaan.

Summa summarum: Tähän hintaan paljon parempaa äänenlaatua lienee melkoisen mahdotonta saavuttaa. Kalliithan nämä olivat mutta tällä hetkellä olen kyllä erittäin tyytyväinen ostokseen.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 21.01.2009 08:07

D-Vision kirjoitti:

bassopään miksaus on välillä ollut todella tuskaista ja enemmän tuuripeliä kuin tieteellistä tarkkuutta. Tällä hetkellä suhteellisen lähelle seinää asetettuna bassopää on ehkä hieman liiankin muhkea, todennäköisesti joudun vielä sitä pienemmälle säätämään.


HYI! Ainoa tapa säätää sitä pinemmälle on ottaa niitä pois seinastä. Ei ole muuta oikeaa tapaa. Loput ovat väöäriä joita ei tuon tason monitorien ollessa kyseessä käytetä.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#23 kirjoitettu 21.01.2009 08:59

Haava kirjoitti:
HYI! Ainoa tapa säätää sitä pinemmälle on ottaa niitä pois seinastä. Ei ole muuta oikeaa tapaa. Loput ovat väöäriä joita ei tuon tason monitorien ollessa kyseessä käytetä.


Kuinkakohan kauas nuo pitäisi seinästä ottaa?

Itse asiassa tuo 2 db vaimennus auttoi aika paljon. Seuraavaksi siirrän työpisteen sivuttaissuunnassa keskelle seinää.

Kahden hengen taloudessa tulee muutamia ylimääräisiä tavaroiden sijoittelua rajoittavia tekijöitä kuten käytännöllisyys ja estetiikka, siksi joutuu välillä tekemään kompromisseja suuntaan tai toiseen.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 21.01.2009 09:15

D-Vision kirjoitti:

Kuinkakohan kauas nuo pitäisi seinästä ottaa?


Kokeilu on paras aina tässä. Riippuu niin kamalasti kaiuttimien koosta. Paras on kokeilla soittaa jotain ääntä, jossa on selvästi se resonanssitajuus ja sitten lähtieä metrin päästä siirtämään sitä kaiutinta lähemmäs, kunnes ääni muutuu liikaa. Ihan omista fiiliksistä kiinni miten ison resonanssin sinne tahtoo.

Millään sähköisillä tarkaisuilla tuota ei kannata korjata, koska se tulos ei ole ikinä niin lineaarinen kuin aito asia.

Kahden hengen taloudessa tulee muutamia ylimääräisiä tavaroiden sijoittelua rajoittavia tekijöitä kuten käytännöllisyys ja estetiikka, siksi joutuu välillä tekemään kompromisseja suuntaan tai toiseen.


Jos se siirto ei tosiaan onnistu, niin kyllä joku filtteri/eq ratkaisu on usein parempi kuin se korostus korjaamatta.

^ Vastaa Lainaa


oliQlio
30 viestiä

#25 kirjoitettu 25.01.2009 18:08

Minä voin Adamin A7:n omistajana sanoa että niissä on todella kirkas ja ehkä "heleä" saundi. Ovat tarpeeksi tarkat ja erottelevat käyttööni, mutta bassopää jää vähän laimeaksi. Joten rupeanpa säästämään subbariin. Mutta hyvät kaiuttimet kaiken kaikkiaan sopivat musan kuunteluunkin mielestäni oikein hyvin. Deluxe musicissa kuuntelin krk:n kaappeja ja rp malleista jäi jotenkin muovinen ja nuhjuinen fiilis mutta vxt6:sissa oli todella tiukka ääni. Samsonin rubiconit olivat ihan hyvän kuuloiset hintaisekseen. Päädyin kuitenkin tilaamaan Adamit sokkona ja olen enemmän kuin tyytyväinen niiden täyteläiseen, kirkkaaseen ja tarkkaan saundiin. Genelecien tasolle eivät silti ehkä yllä. Mutta tämmöisiä mietteitä tällä kertaa

oliQlio muokkasi viestiä 18:19 25.01.2009

^ Vastaa Lainaa


Putte
6657 viestiä

#26 kirjoitettu 24.10.2016 15:52 Muok:24.10.2016 19:37

Moikka kaikille!

Aloituspostauksen ja tämän hetken välissä ehdin joitakin vuosia noiden Genelecien kanssa pärjätä, mutta tänä vuonna ne vihdoin saivat lähteä. Tajusin, etten kaikesta huolimatta oikeastaan tykännyt niiden ominaissaundista jota piti pitkään opetella. Vaikka ne kaiken tietoisen analyysin jälkeen tuntuivat hyviltä, oli saundissa aina jotain mikä esti nautinnollisen kuuntelun. Ja se jokin kutisi alapäässä. Liekö sitten alumiinirunko joka saa yläbassot kumisemaan epätarkasti.

Anyways. Korvaavaa settiä on taas metsästetty koirien ja kissojen kanssa, ja lopputulema oli melko yllättävä. Paljastan sen myöhemmin. Testeissä oli niin aktiivi- kuin passiivikajareitakin. Oli Elacia, Dalia ja jopa Magnepanin paneelikaiuttimet. Elacit ovat kyllä lähes järjestäin helvetin hyviä, mutta mulla olisi tarvetta sellaisille kaiuttimille joilla a) on kiva kuunnella musiikkia, ja b) pystyy välttävästi miksata. Kaikki kokeilemani Elacit täyttävät kohdan a) fantastisesti, mutta miksatessa jäi aina outoja gappeja spektriin. Erityisesti akustisille instrumenteille oli vaikea löytää tasapainoa siten, että kuulokkeilla kuunnellessa ei jokin soitin ylikorostuisi.

Elacien kanssa kuitenkin opin, että taidan tykätä passiivikajareista enemmän. En ihan tarkkaan tiedä miksi. Vahvistimeni on vuoden 1988 Pioneer, joten ei mitään laatuhifiä. Jostain syystä kuitenkin mikä tahansa tuohon tyrkätty purkki kuulosti kivemmalta kuin Genelecit. Dali Zensor -sarjan kaiuttimet tulivat seuraavaksi kokeiluun. Taisivat olla mallia Zensor 1. Niiden kanssa jäi bassot uupumaan, joten kaveriksi tuli Wharfendalen aktiivisubbari Antimoden kanssa. Jytisi helvetin hyvin, mutta jälleen miksaamisesta oli mahdotonta edes unelmoida, sillä crossover-taajuus subbarin ja kaiuttimien välillä ei oikein koskaan natsaa niin hyvin kuin pitäisi.

Magneplanarin Magnepan SMGc saapui seuraavaksi kokeiluun. Lähinnä koska halusin paneelikaiuttimet. Ja aivan fantastisilta ne saundasivatkin. Akustiset soittimet soivat aivan kuten tilassa, jossa alkuperäinen nauhoitus oli tehty. Erityisesti klassiset konserttitaltioinnit kuulostavat näillä aivan kuin paikan päällä olisi. Wow! Vaativat kuitenkin kaveriksi subbarin, joten sama ongelma kuin edellisessä parissa.

Sitten tapahtui jotain odottamatonta. Tilasin alakertaan saunaosastolle pienet kajarit tunnelmamusiikin toistoon. Olivat niinkin eksoottista merkkiä kuin Logitech ja malliltaan Z553,. Kyseessä on siis sellanen näppärän kokoinen 2.1 -järjestelmä, jolta en maksamastani 16 euron hinnasta johtuen oikeastaan mitään odottanut (ovh. jotain satasen luokkaan). Vielä mitä! Äkkiä huomasin vastoin kaikkia ennakkokokemuksia näiden olevan saundiltaan todella neutraaleja. Hetken aikaa purkit palvelivat vielä alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan, kunnes kyllästyin bassojen miksaamiseen aiemmilla vehkeillä. Kokeilin näitä Logitecheja studiotilassa ja rakastuin saman tien. Vaikka kyseessä on myös subbarilla varustettu setup, tässä crossover menee jotenkin niin nappiin, ettei mitään selkeää gappiä tai korostumaa jää. En tiedä miten he ovat siinä oikein onnistuneet. Miksaukset on helppo saada balanssiin siten, että kuulokkeillakin kuulostaa siltä mitä olin tarkoittanut. Mikään taajuus -edes bassot - eivät näissä ylikorostu, ja kivana bonuksena bassoja saa säädettyä niin voin jatkaa töitä vielä kun muu perhe menee nukkumaan.

Eli valintani kotistudioon Logitech Z553. Sanokaa mitä sanotte.

^ Vastaa Lainaa


Marko Toivonen
495 viestiä

#27 kirjoitettu 24.10.2016 17:27

Logitechin Z sarja on tainnut saada aika paljon kehuja ennenkin. Itsellä ollut Logitechin Z3 kajarit jostain vuodelta 2009 asti ja sillä mää oon tykkäilly musani kotona tehdä ja miksailla. Olis kyllä mielenkiintoista päästä vertaamaan että onko miten suuri äänellinen ero tällä Z553:lla ja mun vanhemmalla mallilla Z3:lla. Ja jos on niin ei olis paha hinta pikkasen päivittää laitteistoa. Tuolla kehuja vuodelta 2009 tuosta Z3:sta: http://vempaimia.net/2...

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#28 kirjoitettu 25.10.2016 18:01

Huomasin, että olet ilmeisesti käyttänyt vain noita pikkusia monitoreja, ja voin oman rajallisen kokemuksen perusteella todeta, että tuota kuuntelumukavuutta lisää selvästi se, että on se pari tuumaa lisää bassoelementin koossa. Itsellä on nyt ollut Yamaha HS7:t käytössä, ja vaikea uskoa, että minkään ominaisuuden puolesta häviäisivät jollekin Logitechin systeemille, jotka kaikki joita itse olen kuullut kuulostavat jotenkin ummehtuneilta (erityisesti yläpää kuulostaa vaimentuneelta).

^ Vastaa Lainaa


Putte
6657 viestiä

#29 kirjoitettu 26.10.2016 15:53 Muok:26.10.2016 15:54

Funereal kirjoitti:
Huomasin, että olet ilmeisesti käyttänyt vain noita pikkusia monitoreja, ja voin oman rajallisen kokemuksen perusteella todeta, että tuota kuuntelumukavuutta lisää selvästi se, että on se pari tuumaa lisää bassoelementin koossa. Itsellä on nyt ollut Yamaha HS7:t käytössä, ja vaikea uskoa, että minkään ominaisuuden puolesta häviäisivät jollekin Logitechin systeemille, jotka kaikki joita itse olen kuullut kuulostavat jotenkin ummehtuneilta (erityisesti yläpää kuulostaa vaimentuneelta).

Ketä tarkoitit? Mulla oli vuosikausia käytössä behringer b2031 kasituumaisella elementillä ja yläbassot oli aika löysät. Sana vika yamaha ns10 kanssa. Itseasiassa näiden logitechien yleissaundi muistuttaa luonteeltaan ns10, paitsi että bassoalue soi tarkemmin.

Putte muokkasi viestiä 15:53 26.10.2016

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#30 kirjoitettu 31.10.2016 00:59

Putte kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Huomasin, että olet ilmeisesti käyttänyt vain noita pikkusia monitoreja, ja voin oman rajallisen kokemuksen perusteella todeta, että tuota kuuntelumukavuutta lisää selvästi se, että on se pari tuumaa lisää bassoelementin koossa. Itsellä on nyt ollut Yamaha HS7:t käytössä, ja vaikea uskoa, että minkään ominaisuuden puolesta häviäisivät jollekin Logitechin systeemille, jotka kaikki joita itse olen kuullut kuulostavat jotenkin ummehtuneilta (erityisesti yläpää kuulostaa vaimentuneelta).

Ketä tarkoitit? Mulla oli vuosikausia käytössä behringer b2031 kasituumaisella elementillä ja yläbassot oli aika löysät. Sana vika yamaha ns10 kanssa. Itseasiassa näiden logitechien yleissaundi muistuttaa luonteeltaan ns10, paitsi että bassoalue soi tarkemmin.

Putte muokkasi viestiä 15:53 26.10.2016


Voisikohan olla että niissä olisi jokin taajuuskuoppa jonkin seisovan aallon taajuudella? Selittäisi ainakin sitä yläbassojen selkeyttä. Itsellänikin on aika voimakas EQ korjaamassa huoneen saundia.

Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta olen lukenut, että noi uudet HS5/7/8:t kamppailevat selkeästi eri sarjassa kuin NS10. Tässä esim. yhdestä arvostelusta: "First of all, let me just say that once you get past the white cone and grill over the tweeter, these are very different beasts than NS10Ms. Where NS10Ms are sealed boxes with not much low end below 100Hz or so, the HS7s feature bass reflex ports and have a whole lot of deep bass going on; plus, the HS7s deliver a bunch more top end than the average affordable monitors – certainly way more than their older brothers." Etenkin tuon ao. lainauksen yläpääkommentin takia olen entistä vakuuttuneempi siitä, että logitechien yläpää ei varmaankaan kuulosta yhtä kirkkaalta kuin näiden HS7-monitorien

^ Vastaa Lainaa


Putte
6657 viestiä

#31 kirjoitettu 31.10.2016 09:37 Muok:31.10.2016 09:38

Funereal kirjoitti:
Putte kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Huomasin, että olet ilmeisesti käyttänyt vain noita pikkusia monitoreja, ja voin oman rajallisen kokemuksen perusteella todeta, että tuota kuuntelumukavuutta lisää selvästi se, että on se pari tuumaa lisää bassoelementin koossa. Itsellä on nyt ollut Yamaha HS7:t käytössä, ja vaikea uskoa, että minkään ominaisuuden puolesta häviäisivät jollekin Logitechin systeemille, jotka kaikki joita itse olen kuullut kuulostavat jotenkin ummehtuneilta (erityisesti yläpää kuulostaa vaimentuneelta).

Ketä tarkoitit? Mulla oli vuosikausia käytössä behringer b2031 kasituumaisella elementillä ja yläbassot oli aika löysät. Sana vika yamaha ns10 kanssa. Itseasiassa näiden logitechien yleissaundi muistuttaa luonteeltaan ns10, paitsi että bassoalue soi tarkemmin.

Putte muokkasi viestiä 15:53 26.10.2016


Voisikohan olla että niissä olisi jokin taajuuskuoppa jonkin seisovan aallon taajuudella? Selittäisi ainakin sitä yläbassojen selkeyttä. Itsellänikin on aika voimakas EQ korjaamassa huoneen saundia.

Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta olen lukenut, että noi uudet HS5/7/8:t kamppailevat selkeästi eri sarjassa kuin NS10. Tässä esim. yhdestä arvostelusta: "First of all, let me just say that once you get past the white cone and grill over the tweeter, these are very different beasts than NS10Ms. Where NS10Ms are sealed boxes with not much low end below 100Hz or so, the HS7s feature bass reflex ports and have a whole lot of deep bass going on; plus, the HS7s deliver a bunch more top end than the average affordable monitors – certainly way more than their older brothers." Etenkin tuon ao. lainauksen yläpääkommentin takia olen entistä vakuuttuneempi siitä, että logitechien yläpää ei varmaankaan kuulosta yhtä kirkkaalta kuin näiden HS7-monitorien

Joo, en osaa tuohon vertailuun ottaa kantaa, mutta uskon. Yläpään kirkkaus sinäänsä oli mulle aiemmin ykköskriteeri kun luulin saavani jotain etua korkealle ulottuvan kuulon ansiosta. Nykyään ne ylätaajuudet lähinnä palvelevat soittimien sielun esilletuomista yläharmonisuuksineen, ja sitä varten paneelikaiuttimet (ml. edellisen postauksen magnepanit) ovat aivan ylivoimaisia.

Miksaustyössä mulle on tärkeintä tasapainoinen ja korostumaton sointi, siten että voin luottaa biisien kuulostavan samalta myös muilla vehkeillä. Siinä en onnistunut edes Geneleceillä, vaan miksauksen yläpäästä jäi aina vähän uupumaan vaikka oli trimmit käytössä. Kirkkaudesta nyt ylipäätään mietin että mitähän se oikeastaan tarkoittaa? Monet kaiuttimet kihisevät korkealta, mutta harvassa se on yhtäaikaa tarkka. Tulee mieleen lähinnä ribbon-tweetereillä varustetut, joissa puolestaan ribbonista lähtevät alimmat taajuudet ovat mun mielestäni kaikissa olleet mutaisia vaikka muuten yläpää soi korviaraastavan tarkasti. Mut täytyy muista pitää tuo HS7s mielessä kun ens kerralla tulee kaupoilla liikuttua!

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#32 kirjoitettu 31.10.2016 13:26

Putte kirjoitti:

Joo, en osaa tuohon vertailuun ottaa kantaa, mutta uskon. Yläpään kirkkaus sinäänsä oli mulle aiemmin ykköskriteeri kun luulin saavani jotain etua korkealle ulottuvan kuulon ansiosta. Nykyään ne ylätaajuudet lähinnä palvelevat soittimien sielun esilletuomista yläharmonisuuksineen, ja sitä varten paneelikaiuttimet (ml. edellisen postauksen magnepanit) ovat aivan ylivoimaisia.

Miksaustyössä mulle on tärkeintä tasapainoinen ja korostumaton sointi, siten että voin luottaa biisien kuulostavan samalta myös muilla vehkeillä. Siinä en onnistunut edes Geneleceillä, vaan miksauksen yläpäästä jäi aina vähän uupumaan vaikka oli trimmit käytössä. Kirkkaudesta nyt ylipäätään mietin että mitähän se oikeastaan tarkoittaa? Monet kaiuttimet kihisevät korkealta, mutta harvassa se on yhtäaikaa tarkka. Tulee mieleen lähinnä ribbon-tweetereillä varustetut, joissa puolestaan ribbonista lähtevät alimmat taajuudet ovat mun mielestäni kaikissa olleet mutaisia vaikka muuten yläpää soi korviaraastavan tarkasti. Mut täytyy muista pitää tuo HS7s mielessä kun ens kerralla tulee kaupoilla liikuttua!


Flättiys itsellekin on tärkeintä, joskaan eihän se ole edes mahdollista, että miksaukset kuulostaisivat eri järjestelmissä samalta. Flättiys vaan mahdollistaa sen, että voi kuulla eri taajuudet vaivattomammin.

Itsellä on ollut monia ns. hifi-kaiuttimia ennen noita monitoreja, ja kaikissa niissä on ollut se ongelma, että vaikka ne kuulostaisivat ihan hyvältä, niin ylätaajuuksien erottelevuus on todella heikkoa. Alataajuuksista en menisi sanomaan mitään, koska niiden kanssa melkein mikä vain kaiutin antaa vain suuntaa antavan vasteen - tärkeintä on, että ne on siellä, eivätkä ne ole liian korosteiset.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu