Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Aloittelijalle neuvoa fl studiossa trance musan tekemiseen?


Mr-JW

#1 kirjoitettu 13.04.2009 20:27

Moi kaikille! Oon pelleilly fl studio 8 demoversionkaa jonkun verran ja osaan tehä näit perus komppeja Step Sequencerillä. Myös oon yrittäny tehä jotai yksinkertaisia sampleja tai efektejä fl keys, simsynth, sytrussella. Midiä en oo saannu toimimaan enkä tiiä saako sen toimimaan edes demoversiossa. Ainakaan ei voi tallentaa biisejä demos. Pianoroll,perus mixer, playlist työkaluist oon kohtalaiseti selvillä ja miten lähtee biisii rakentaa. Ois kumminki kiva jos joku vois antaa vinkkejä/neuvoa psy,hard, dark indrustial trancen tekemiseen esim komppien tai efektien tekemisessä ihan mitä vaan miten sellast musaa lähetään rakentaa. Itse osaan sellast perus pilipali musaa peruskomppien kera. Oon jo jonkun aikaa peryhtyny kyseiseen ohjelmaan ja alussa olinkin ihan pihalla motivaatio ei meinannu riittää mut pikku hiljaa oon alkanu päästä jyvälle. Eiks semmonen sanotaki oo et ei kukaa oo seppä/muusikko synytessään vai onko? Ehkä on joillai luonnon lahoi skitan soitos et toisel se homma menee vaa vereen ja päähän ja toisil se ei kolahda koskaa kunnol.

ps: ei tarvii kommentoida et opettele ensin kirjoittaa tiedän sen jo itsekin kiitosta vaan!!

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#2 kirjoitettu 14.04.2009 07:42

Mr-JW kirjoitti:
Moi kaikille! Oon pelleilly fl studio 8 demoversionkaa jonkun verran ja osaan tehä näit perus komppeja Step Sequencerillä. Myös oon yrittäny tehä jotai yksinkertaisia sampleja tai efektejä fl keys, simsynth, sytrussella. Midiä en oo saannu toimimaan enkä tiiä saako sen toimimaan edes demoversiossa. Ainakaan ei voi tallentaa biisejä demos. Pianoroll,perus mixer, playlist työkaluist oon kohtalaiseti selvillä ja miten lähtee biisii rakentaa. Ois kumminki kiva jos joku vois antaa vinkkejä/neuvoa psy,hard, dark indrustial trancen tekemiseen esim komppien tai efektien tekemisessä ihan mitä vaan miten sellast musaa lähetään rakentaa. Itse osaan sellast perus pilipali musaa peruskomppien kera. Oon jo jonkun aikaa peryhtyny kyseiseen ohjelmaan ja alussa olinkin ihan pihalla motivaatio ei meinannu riittää mut pikku hiljaa oon alkanu päästä jyvälle. Eiks semmonen sanotaki oo et ei kukaa oo seppä/muusikko synytessään vai onko? Ehkä on joillai luonnon lahoi skitan soitos et toisel se homma menee vaa vereen ja päähän ja toisil se ei kolahda koskaa kunnol.

ps: ei tarvii kommentoida et opettele ensin kirjoittaa tiedän sen jo itsekin kiitosta vaan!!


Voin antaa parhaan vinkin ennenkuin kukaan muu kerkeää spoilaamaan: Kokeile, kokeile ja kokeile. Joillakin on lahjoja ja toisilla ei, mutta kukaan ei ole seppä syntyessään.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#3 kirjoitettu 14.04.2009 16:18

T-Sync kirjoitti:

Voin antaa parhaan vinkin ennenkuin kukaan muu kerkeää spoilaamaan: Kokeile, kokeile ja kokeile. Joillakin on lahjoja ja toisilla ei, mutta kukaan ei ole seppä syntyessään.


Puhut kenties itsestäsi. Joo tosiaan kannattaa kokeilla paljon kaikkea erilaista.

Ois kumminki kiva jos joku vois antaa vinkkejä/neuvoa psy,hard, dark indrustial trancen tekemiseen esim komppien tai efektien tekemisessä ihan mitä vaan miten sellast musaa lähetään rakentaa.


No neuvoks tähän että kannattaa paljon ainaki aluks kuunella tuon genren musiikkia ja lähteä sitä kautta kokeilemaan. Vip Zonen rumpusamplet on ihan hyviä ilmaisia mitä netistä saa joten lataa ne myös:

www.vipzone-samples.com

^ Vastaa Lainaa


flakey
84 viestiä

#4 kirjoitettu 18.04.2009 11:07

Pidä kauppojen lehtihyllyillä silmät auki, sillä hyvistä lehtipisteistä voi löytyä useita konemusalehtiä joissa mukana tulee yleensä muutama gigatavu samplejä DVD:llä.

Computer Music -lehden mukana ainakin on pariin kertaan tullut trance-sampleja tai sellaisia yleishyödyllisiä drum/loop -paketteja. Myös Music Tech Magazine kannattaa tsekata jos näyttää mielenkiintoiselta.

Jos oikein lehtiin hurahtaa niin tilaamalla suoraan UK:sta säästää hinnassa melekoisen summan. Irtonumero Suomessa kaupassa voi maksaa hyvinkin 15€, mutta suoraan Englannista Computer Musicin tilaus Suomeen £65.00/vuosi, eli n. 6€/numero.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 18.04.2009 11:21

Ensiksikin FL Studio on foorumin kestosuosikki aloittelijoiden kysymyksissä ja siitä on Wikissäkin opas joten suosittelen tutkimaan mitä haku löytää, muistaa vaan valita aktiiviset aiheet 1000 päivän ajalta niin löytyy niitä vanhempia helmiä myös.

Toisekseen ihan perusjutut keksii ehkä parissa viikossa mutta todellinen osaaminen ottaa vuosia. Musiikin - varsinkin elektronisen musiikin - tekemiseen kun liittyy niin tolkuton määrä erilaisia asioita. Ensin menee aikaa että edes oppii kuulemaan valmiista musiikista eri juttuja, sitten menee aikaa että oppii itse tekemään ne samat jutut. Sitten menee vielä aikaa että oppii kehittämään ihan uusia juttuja.

Yksi hyvä keino on lähteä tekemään mahdollisimman tarkkoja kopioita valmiista biiseistä ja tutkimaan miten ne on rakennettu.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 18.04.2009 14:16

Sunt1o kirjoitti:
Ja sit kun jatkaa ylimielistä jankkaamista niin saa juoda loput kaljansa ilman kavereita.


Parhaassa tapauksessa saa juoda kavereidenkin kaljat - mutta se vaatii toisinaan jo todellista ammattitaitoista soundipoliisin tietotaitoa (Riippuu tietysti kavereista)

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#7 kirjoitettu 18.04.2009 16:16

atheos kirjoitti:
Musiikin - varsinkin elektronisen musiikin - tekemiseen kun liittyy niin tolkuton määrä erilaisia asioita.


Viitsisitkö perustella mielipidettäsi? Eikä nyt oteta mitään väittelymatsia vaan ihan jos on joku syy niin kerro ihmeessä..

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 18.04.2009 16:31

Elektronisessa musiikissa soundien rakentaminen on paljon mutkikkaampi homma kuin pop/rock-puolella sillä "true" muusikoilla ei ole tapana harrastaa pahemmin presettejä ainakaan ilman muokkausta. Esimerkki: rokkihommissa saa hienon basarisoundin kun mikittää Beta 52:lla, kompressoi vähän ja equttaa perään. Elektronisella puolella soundi saatetaan rakentaa useista eri layereista joista jokainen prosessoidaan erikseen, se ei todellakaan ole kovimmilla artisteilla sitä että kaivetaan sopiva sample ja ollaan tyytyväisiä.

Ei sillä että muukaan musiikki olisi helppoa tuottaa - elektronisessa musiikissa se säätämisen määrä vain on omien kokemuksieni mukaan suurin.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6654 viestiä

#9 kirjoitettu 18.04.2009 16:52

atheos kirjoitti:
Elektronisella puolella soundi saatetaan rakentaa useista eri layereista joista jokainen prosessoidaan erikseen, se ei todellakaan ole kovimmilla artisteilla sitä että kaivetaan sopiva sample ja ollaan tyytyväisiä.

Kyllä sitä saap olla tyytyväinen jos hyvä sample löytyy. Ääniaaltoina ne pysyy vaikka miten paljon layeroisi. Sinne ei mitään taikaa tule sekaan.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#10 kirjoitettu 19.04.2009 13:11

Putte kirjoitti:
Kyllä sitä saap olla tyytyväinen jos hyvä sample löytyy. Ääniaaltoina ne pysyy vaikka miten paljon layeroisi. Sinne ei mitään taikaa tule sekaan.


^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#11 kirjoitettu 20.04.2009 12:15

atheos kirjoitti:
Elektronisessa musiikissa soundien rakentaminen on paljon mutkikkaampi homma kuin pop/rock-puolella sillä "true" muusikoilla ei ole tapana harrastaa pahemmin presettejä ainakaan ilman muokkausta. Esimerkki: rokkihommissa saa hienon basarisoundin kun mikittää Beta 52:lla, kompressoi vähän ja equttaa perään. Elektronisella puolella soundi saatetaan rakentaa useista eri layereista joista jokainen prosessoidaan erikseen, se ei todellakaan ole kovimmilla artisteilla sitä että kaivetaan sopiva sample ja ollaan tyytyväisiä.

Ei sillä että muukaan musiikki olisi helppoa tuottaa - elektronisessa musiikissa se säätämisen määrä vain on omien kokemuksieni mukaan suurin.


Jos ihan "true" ja "pro" muusikoista puhutaan, niin aika paljon siihen rockibasarin saundiinkin vaikuttaa asioita. Jos otetaan joku ekana vastaantullu bassorumpu ja mikitetään se jossain kellarissa niin ei se kovin monimutkaista olekkaan, mutta kun niistä rummuista tahdotaan mikittää myös ne muut osat jotenkin..Rockipuolella keskitytään sitten kaikkeen sen basarin pedaalivalinnasta akustiikkaan, sekä siihen itse soittotapahtumaan tietysti..
Itse en pidä monimutkaisena sitä, ettei tarvitse välttämättä nousta kertaakaan siitä tuoliltaan kunhan vaan jaksaa vääntää nuppeja ja painella nappuloita..
Monimutkaisena pidän itse ennemmin monien soittimien soittokuntoon saamista, niiden käytön auttavaa osaamista, niiden nauhoituskykyä, taitoa saada ne soimaan yhteen - eikä pidä väheksyä yleistä ongelmaa, hirveän jatkojohto ja piuhahelvetin selvittämistä..
Kitaroissa, bassossa, rummuissa tahi laulajassa harvoin on presettejä saatavilla..
Jos tahdotaan mennä todella monimutkaiseen niin sitten puhutaan klassisesta, jo kamarikokoinen orkka on aikasta haastavaa toteuttaa..
Minä ihan mielelläni istun tuolillani tietokoneen ääressä kyllä vaikka pitäisikin layeröidä tuhat saundia päällekkäin, paljon enemmän vaatii saada itsensä organisoimaan pitkiä äänityssessioita..

Tietysti monimutkaisuus on aika joustava käsite, kaikkeen yleensä tottuu jolloin asiat helpottuvat - toiset jopa onnistuvat kehittämään yksinkertaisia tapoja toteuttaa asioita joita toiset toteuttavat monimutkaisesti..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 20.04.2009 13:04

Epoche kirjoitti:

Rockipuolella keskitytään sitten kaikkeen sen basarin pedaalivalinnasta akustiikkaan, sekä siihen itse soittotapahtumaan tietysti..


Puhumattakaan sen itse bassorummun, kalvon valinnoista ja virittelyn ihmeellisestä maailmasta.

Atheoksen kannattaisi joskus käydä studiolla katsomassa kun isot pojat mikittää porukassa rumpuja puolipäivää.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 20.04.2009 17:46

Elektronisessa musiikissa on pääsääntöisesti enemmän elementtejä ja soundin eloa. Lisäksi biisien välillä on enemmän soundivarianssia, kun taas akustisessa musiikissa taitaa olla tapana tehdä koko albumi samalla mikityksellä.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6654 viestiä

#14 kirjoitettu 20.04.2009 18:08

Fakap kirjoitti:
Elektronisessa musiikissa on pääsääntöisesti enemmän elementtejä ja soundin eloa. Lisäksi biisien välillä on enemmän soundivarianssia, kun taas akustisessa musiikissa taitaa olla tapana tehdä koko albumi samalla mikityksellä.

Vaikka tuontantotapojeni puolesta elektronisen musiikin edustaja olenkin, niin näen akustisen musiikin sisältävän aivan ÄLYTTÖMÄN paljon enemmän varianssia varsinkin kokonaisuuden kannalta. Kaikki analogimaailman mukanaan tuomat nyanssit tulee enemmän tai vähemmän sattuman kautta esiin, eikä digituotannon laskelmallisuus ole niin vahvasti läsnä.

Kai tässä on vähän samasta asiasta kyse, kuin siinä miten kaikki kiinalaiset näyttää samanlaisilta... Kun kuuntelee eniten elektronista musiikkia, oppii poimimaan siitä eri asioita kuin ikänsä akustista musiikkia nauttinut.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 20.04.2009 18:59

Haava kirjoitti:
Atheoksen kannattaisi joskus käydä studiolla katsomassa kun isot pojat mikittää porukassa rumpuja puolipäivää.


Done and done. Käy osaavalta ihmiseltä aika nopeasti oikeastaan, jos edes tunnin saa tuhrautumaan yhden rummun säätämiseen niin melkeinpä jotain tehdään väärin (esim. vaihdetaan ne kalvot ensimmäisen äänityspäivän aamuna "sound checkin" jälkeen - tämäkin on nähty...). Ja porukassa mikittäminen on muuten aina hidasta, nopeiten homma käy kun yksi kuuntelee soundia ja toinen siirtelee mikkejä ohjeiden mukaan.

Se "analogisuus" taas tekee rokkipuolella enemmänkin sen että sen kanssa eletään (tai sitten pilataan koko biisi Sound Replacerilla tms. jolloin on mikitetty puoliksi turhaan huolella). Muutamat tuntemani digiheebot taas vääntävät soundinsa suunnilleen hertsi kerrallaan.

Plus sitten nämä albumiasiat. Tosiaan rokkipuolella tehdään se koko levy samalla mikityksellä kun taas konepuolella soundit vaihtuvat biisistä toiseen, vähän genrestä riippuen toki.

Niin ja multimilloin dollars -produktiot rapakon takana ovat asia erikseen. Siellä säädetään "just because you can (afford)". Eri asia kuinka tarpeellista se on. Tuskin se Green Dayn albumi vähemmän myisi vaikka basarisoundia ei olisikaan hiottu päiväkausia.

Toisaalta kyllähän kaikkeen saa sitä aikaa kulumaan about niin paljon kuin sitä on ja vähän enemmänkin. GN'R:kin kulutti äkkiä laskettuna aika monta sataa tuntia pelkkiin rumpuihin...

atheos muokkasi viestiä 19:08 20.04.2009

Putte kirjoitti:
Kai tässä on vähän samasta asiasta kyse, kuin siinä miten kaikki kiinalaiset näyttää samanlaisilta... Kun kuuntelee eniten elektronista musiikkia, oppii poimimaan siitä eri asioita kuin ikänsä akustista musiikkia nauttinut.


Niin siis minähän olen ihan puhtaasti rokkipuolen kaveri itsekin mutta mitä enemmän seuraan tuttujeni työskentelytapoja, sitä vakuuttuneempi olen siitä että elektroniseen musiikkiin tulee käytettyä paljon enemmän aikaa kuin akustiseen

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#16 kirjoitettu 21.04.2009 09:47

kannattaa kokeilla muitakin ohjelmistoja kuin fl studiota, jos vaikka jonkun muun käyttölogiikka istuis paremmin omaan tyyliin. seuraavaksi kannattaa valita niistä paras ja hankkia täysversio, jossa voit tallentaa. se luonnollisesti auttaa kehityksessä ja voit myöhemmin palata tutkimaan vanhempia biisejä ja huomata mitä oot tehnyt eri tavalla.

atheoksen mainitsema neuvo tehdä mahdollisimman tarkkoja kopioita valmiista biiseistä on erittäin hyvä, koska luonnollisesti siinä oppii erottamaan biisin eri elementit joita voi sitten yrittää apinoida, jolloin tuottamistaidotkin paranevat. mainitsemistasi genreistä päätellen se on aika suuri osa koko hommaa, joten kannattaa vaan avata lempisyna eteen ja väännellä nuppeja, tutkia mitä jokainen tekee ja kenties lueskella vähän digitaalisen signaaliprosessoinnin (pintapuolista) teoriaakin, ettei aina tarvitse arvailla säätäessä. voi vaikuttaa tylsältä, mutta jotain hyötyä siitäkin on.

kun on vähän päässyt yhteen softasynaan sisälle, voit alkaa tekemään eri soundeja tyhjästä, joita sitten voit tallennella patcheiksi. osa bassoja, osa liidejä, osa padeja, osa efektiääniä, mitä vain tulee mieleen. siitä on sekin hyöty, että jos ei melodiapäässä ole biisiä tehdessä yhtään ideaa, voit sitten selailla näitä aiemmin tehtyjä soundipatcheja joista voit saada inspiraatiota. vastaavasti kun päässäsi pyörii joku makea melodia, voi olla mukavampi säätää soundia kun melodia on jo valmiina. väkisin ei kannata tehdä ikinä mitään, vaan pitää reilusti taukoa jos siltä tuntuu.

Putte kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Elektronisessa musiikissa on pääsääntöisesti enemmän elementtejä ja soundin eloa. Lisäksi biisien välillä on enemmän soundivarianssia, kun taas akustisessa musiikissa taitaa olla tapana tehdä koko albumi samalla mikityksellä.

Vaikka tuontantotapojeni puolesta elektronisen musiikin edustaja olenkin, niin näen akustisen musiikin sisältävän aivan ÄLYTTÖMÄN paljon enemmän varianssia varsinkin kokonaisuuden kannalta. Kaikki analogimaailman mukanaan tuomat nyanssit tulee enemmän tai vähemmän sattuman kautta esiin, eikä digituotannon laskelmallisuus ole niin vahvasti läsnä.

akustisessa musiikissa on luonnostaan eloa ilman tuhotonta säätämistä, kun taas kaikki ne oskillaattorien driftaukset sun muut soundia elävöittävät pikkuautomaatiot pitää digimaailmassa tehdä käsin, kuten varmaan tiesitkin. nythän ei pelkästään verrattu mitä eroa soundilla on, vaan miten paljon työläämpää tekeminen voi olla, jotta päästään kummassakin "samaan" tulokseen.

törmään varmasti samaan genresokeuteen ja "oman tiimin liputtamiseen" tämän väittämän kohdalla, mutta kuvittelisin elektronisella musiikkirintamalla olevan vähän enemmän vaihtoehtoja soundien kanssa, kun taas perinteinen rock-musiikki käyttää hyväkseen pitkälti vanhoja soittimia, joiden ääntä voi muokata korkeintaan erilaisilla efekteillä. tietysti kummastakin genrestä löytyy niitä hyviä ja huonoja esimerkkejä. on olemassa runsaasti innovatiivista ja hyvää rock-/metallimusiikkia kuin myös (valitettavasti) huonoa ja tylsää tusinatrancea ja perseenheilutus-onnela-rnb:tä.

soittokamojen roudailuun ja sijoitteluun, mikitykseen ja kaikkeen muuhun alustavaan säätöön saa varmasti kulumaan aikaa, kuin myös eri soittimien raitojen ja tuplausten äänittämiseen ja muuhun nysväykseen. atheoksen irc-kanavan puolella mainitsema junkkaesimerkki käy hyvin toisen maailman esimerkistä, jossa kaikkea pitää säätää ja nysvätä ihan tolkuttomasti, ja yhden biisin tekemiseen voi mennä useampikin intensiivinen kuukausi, eikä soundeja sen kummemmin kierrätetä biisien välillä. useissa tapauksissa tekijänä toimii myös ainoastaan yksi henkilö, joten työsarkaa karttuu runsaasti.

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#17 kirjoitettu 21.04.2009 11:57

Yhdyn Veezayn tekstiin..

ja varmaan paras neuvo mitä mulle on ikinä annettu on: ylitä itsesi joka raidassa.

sillä tiellä mennään, ja jos ei oikein tahdo mitään irrota niin kyselee muilta harrastajilta Remix paketteja, ne ehkä opettaa enemmän kuin 4kk itseopiskelua.

reilu pari vuotta oon harrastellut ja pikkuhiljaa alkaa vasta nyt aukeamaan tuottaminen siivu kerrallaan, mutta olen muutenkin hidas oppimaan.

^ Vastaa Lainaa


Gotton Noo
54 viestiä

#18 kirjoitettu 21.04.2009 18:03

Mainioita ideoita ja tekniikoita selventäviä , uusia näkökulmia asioihin tuovia, videoita löytyy YouTubesta hakemalla sanoilla ' producer masterclass ' .

Eikun katselemaan , kuuntelemaan ja kokeilemaan.

Rusko , Mistabishi , Riley & Durrant , Subfocus ... ja muut jakelevat ideoitaan. Mr. Scruffilla oli myös hyvä producer masterclass.

Gotton Noo muokkasi viestiä 18:03 21.04.2009

Lisäksi vielä omakohtainen erittäin tärkeäksi osoittautunut 'työkalu' omalla kohdalla:

Omien sämplejen, audiomateriaalin tekeminen/tallentaminen. Eli renderöi/nauhoittaa/'bouncaa' mielenkiintoisia ääniä, rumpulooppeja, iskuja, bassoja yms ääntä audiomateriaaliksi kansioihin valmiiksi käytettäväksi itselleen. Omaa soundia.

Vasta viime aikoina alkanut ottamaan tämä tekniikka tulta alleen mun toimissa. Mutta nyt koen sen erittäin tärkeäksi osaksi 'työkalu'-palettiani.

^ Vastaa Lainaa


Dj Taluska
109 viestiä

#19 kirjoitettu 22.04.2009 10:03

Jos on jokin suosikki producer mielessä ja joku biisi mistä pitää ni alkuun yrittäis matkia sitä. Siis tehdä vaikka coveri siitä biisistä niin oppii käyttämään synthesizaattoreita ja muokkaamaan ääntä. Samoin rumpujen kanssa. Mielestäni hihatit ovat tärkeässä osassa. Koska yl. moni aloittelia tekee just perus haihatti comppia tyyliin:

xxX xxX xxX xxX
.....C........ C
B... B... B... B

Kannattaa kokeilla mitä ihmeellisimpiä haikka kuvioita koska ne tuo biisiin tunnelmaa. Hidas tempoisesta saa kuullostamaan nopeammaan pelkillä haikoilla. Sekä panerointi ja haikkojen väliset volume suhteet ovat tarkeitä.

Se vielä että ei aina kannata pelätä käyttää valmiita syntikkaan luotuja ääniä. Sillä nykyisin käytetää mitä himeellisimpiä ja muunneltuja soundeja niin ne perus äänet eivät ole kulahtaneet. HARJOITTELE, kuuntele musiikkia ja ota vaikutteita. Kun osaa tehdä jonkun kappaleen esim. "Boten Anna", niin siitä voi sitten alkaa tekemään oman laista. ÄLÄ KUITENKAAN JULKAISE NIITÄ COVEREITA TÄÄLLÄ! Improvisaatio! KUN on homma hanskassa ja osaa perusjutut niin voi alkaa kehittämään ihan omaa tuotantoa.

^ Vastaa Lainaa


-Slippy-
5 viestiä

#20 kirjoitettu 22.04.2009 11:10

Ja kaikista tärkeintä on mun mielestä se, et kuulostaa omaan korvaan hyvältä. EIKÖ? tietysti ISO sample läjä on hieno asia rajansa kumminkin kaikella haha.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#21 kirjoitettu 22.04.2009 20:33

KorgTriton kirjoitti:
-Slippy- kirjoitti:
Ja kaikista tärkeintä on mun mielestä se, et kuulostaa omaan korvaan hyvältä. EIKÖ? tietysti ISO sample läjä on hieno asia rajansa kumminkin kaikella haha.


Ei välttämättä näinkään. Esim jokainen pitää ensimmäistä omaa biisiänsä aina mestariteoksena, vaikka todellisuudessa kyseessä on lähes poikkeuksetta läjä paskaa


eikä ole. Jos sitä itse pitää mestariteoksena niin se on silloin mestariteos.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#22 kirjoitettu 06.05.2009 01:33

KorgTriton kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
eikä ole. Jos sitä itse pitää mestariteoksena niin se on silloin mestariteos.

Eikä ole.

eikä ole. se on kyllä mestariteos, tosin ainoastaan tekijän mielestä.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#23 kirjoitettu 06.05.2009 03:55

KorgTriton kirjoitti:
Eikä sanaakaan siitä että vertaukseni olisi ontuva

eikä ole! eiku on, koska väri ei oo mielipidekysymys :(

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 06.05.2009 07:20

Värin subjektiivisus/objektiivisuus onkin sitten iha oma erittäin mutkikas kysyyksensä. No joo.. Punainen/sininen akselin tarkuudella se on silti ihan mitattavaissa oleva asia jokatapauksessa.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#25 kirjoitettu 06.05.2009 10:51

Niin, montako mielipidettä siihen sitten tarvitaan että biisistä tulee mestariteos? Esimerkiksi LCMDF on joidenkin harvojen ja valittujen mielestä maailman parasta musiikkia (oli jonkun listan ykkösenä joskus Madonnan ja Kanye Westin edellä) mutta omasta mielestäni tuo on vain todellakin läjä paskaa eikä erotu mikserin pohjasakasta millään tavalla musiikillisesti tai laadullisesti.

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#26 kirjoitettu 11.05.2009 22:53

trance -juttuja:

- tutustu fl studion "arpeggiator" -mahdollisuuksiin. Samplerista löytyy Func -välilehdestä. Plugineissa usein on oma arpeggiaattorinsa.

- Basari -soundi kannattaa kokeilla tehdä layerointia käyttämällä, eli monta eri basari -samplea päällekkäin fl studion "layeriä" apuna käyttäen. Löytyy sieltä Channels -add one ...

- Ei liikaa sälää päällekkäin - sahaliidi tms, joku random -pädi, rumpuraita, simppeli bassoraita ja ehkä jotain ihan pientä riittää. Jos enempi alkaa tavaraa sotkemaan niin menee kokonaissoundi helposti puuroksi.

- Älä koita tehdä liian monimutkaista trancea ainakaan aluksi

- ilmaiset VST -pluginit tietty kannattaa kahlata läpi. esim Torrentteina löytyy hyviä ilmais -plugin -paketteja. Laillisia jopa.

- FL studion sampleilla ei tee oikeastaan mitään. Lataa joitakin random -samplepaketteja joita myös voi löytyä torrenteilla tai sitten ihan googlettamalla. "Free trance samples" jne hakusanaksi

-
-
-

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#27 kirjoitettu 14.05.2009 07:49

SaastanenHippi kirjoitti:
trance -juttuja:

- tutustu fl studion "arpeggiator" -mahdollisuuksiin. Samplerista löytyy Func -välilehdestä. Plugineissa usein on oma arpeggiaattorinsa.

- Basari -soundi kannattaa kokeilla tehdä layerointia käyttämällä, eli monta eri basari -samplea päällekkäin fl studion "layeriä" apuna käyttäen. Löytyy sieltä Channels -add one ...

- Ei liikaa sälää päällekkäin - sahaliidi tms, joku random -pädi, rumpuraita, simppeli bassoraita ja ehkä jotain ihan pientä riittää. Jos enempi alkaa tavaraa sotkemaan niin menee kokonaissoundi helposti puuroksi.

- Älä koita tehdä liian monimutkaista trancea ainakaan aluksi

- ilmaiset VST -pluginit tietty kannattaa kahlata läpi. esim Torrentteina löytyy hyviä ilmais -plugin -paketteja. Laillisia jopa.

- FL studion sampleilla ei tee oikeastaan mitään. Lataa joitakin random -samplepaketteja joita myös voi löytyä torrenteilla tai sitten ihan googlettamalla. "Free trance samples" jne hakusanaksi

-
-
-


Aikas hyvät ohjeet, lisäksi vielä tarvitset paljon kärsivällisyyttä ja kokeilunhalua.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu