Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Elektro musiikin niksit


aivoriihi
17 viestiä

#1 kirjoitettu 19.09.2009 21:27

Ettei aina tarvitsisi kuunnella vittuilua http://fi.wikipedia.or...

^ Vastaa Lainaa


jasca
2397 viestiä

#2 kirjoitettu 19.09.2009 22:03 Muok:19.09.2009 22:03

Tarkoitetaanko tässä nyt ihan electroa vai electronista?

^ Vastaa Lainaa


kiimanen
326 viestiä

#3 kirjoitettu 20.09.2009 10:57

Fl studio, sidechainin, reeverb, delayta, chorusta, eq.

+ hyvä samplet.

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#4 kirjoitettu 20.09.2009 13:05

siis mitä nyt ajetaan takaa??

kun vissiin mitään yleispäteviä niksejä ei taida olla kun jokainen tekee omalla tyylillään jossa voi olla ehkä samankaltaisuuksia jonkun toisen kanssa mutta siinä se. kuuntele sinua kiinnostavia artisteja ja koeta apinoida heitä kykyjesi mukaan.. hetkessä et varmaan opi mitään mutta ajan kanssa sitten.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#5 kirjoitettu 20.09.2009 15:49

onhan noita niksejä...mutta...

elektroninen musa perustuu aika pitkälle originaaleihin soundeihin ja epäortodoksisiin tuotantojippoihin. jos haluaa oikeasti sieltä miljoonan muun samanlaisen elektropopparin joukosta erottua niin kannattanee etsiä niitä omia juttujaan aika pitkälti itse. muilta lainattujen niksien pohjalta on aika vaivalloista lähteä yrittämään, tulee leimatuksi vain kopioksi (tai kopion kopioksi)...eikä niitä niksejä opi kuin kokeilemalla, ja vielä kerran kokeilemalla. Kyllä noita äänitykseen ja tuottamiseen liittyviä opuksia on Suomestakin aikalailla saatavilla niin suomeksi kuin varsinkin englanniksi, niistä voi opetella perusteet ja vähän enemmänkin. Mutta millään ei oikeastaan voi korvata niitä lukemattomia tunteja mitä nysvää itsekseen ja kokeilee uusia juttuja.
Aika usein musiikilliset visionäärit ovat yrittäneet ilmaista omalla instrumentillaan juttuja joita ao. instrumentilla ei ole alunperin tarkoitettu soitettavan. Esim. Jimi Hendrix jossain haastiksessa paljasti yrittävänsä soittaa kitaralla juttuja joita jazzkyöstit tuuttasivat puhaltimilla, muistaakseni (tässä kohdin vapautan itseni vastuusta, dementia voi jo vaivata pahastikin...) Jimi ihaili erityisesti Miles Davisin soittoa 60-luvun loppupuolella. Ja onhan legendaarinen narskukone Rolandin TB-303 valjastettu konemusiikin puolella semmoisiin pulputuksiin joihin Rolandin insinöörit sitä tuskin ajattelivat
Eli, lyhyesti: perusjutut haltuun ja sit vain kokeilemaan...muuta tietä ei oikeastaan ole. Ellet sitten tyydy kopioimaan muiden löytämiä juttuja...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 21.09.2009 04:57 Muok:21.09.2009 05:01

sv kirjoitti:
sidechain nyt ei mikään pakollinen juttu oo.

on se oikeastaan tänä päivänä, jos haluaa tietoisesti käyttää kaikkia "kuumia" niksejä. sitä ei tietenkään oo pakko vetää itsetarkoituksellisesti yli, mut useissa biisissä se on mukana ihan miksauksellisena selkeyttäjänä etenkin basari+basso-yhdistelmissä.

^ Vastaa Lainaa


MrKAT
705 viestiä

#7 kirjoitettu 21.09.2009 21:56

Niksejäni (tai vikojani
1) En käytä juuri koskaan sampleja, joten ei tuu ainakaan siinä matkittua
Vaan syntetoin kaiken itse. (Oikea syy: panin sekaisin demon ja aidon ohjelman, joten en saanut sample juttua koskaan kuntoon enkä myöhemmin enää viitsiny)
2) Tykkään muussata reverbillä ja delayllä niin että sävel "kimpoaa" takaisin vaikkapa toinen 4 ja toinen 3 askelta eri ajassa ja vaihdellen eri korville stereoefektinä.
3) Monimutkainen rytmillinen kuvio, myös arpegiator jne. Esim. "7/8 sykli" tai semmoinen, että kuviossa tauko kulkee taka tai etuperin niin että se on samassa kohdassa vasta 4:n 6:n tai 8:n tahdin jälkeen.
4) Väännän pad-syntikasta (ToxicIII) rytmikonetta johon se ei ole varsinaisesti edes tarkoitettu. Mutta tuloksesta tykättiin.
5) Teen ihan muuta, yritän syntetoida vaikka rautatangon iskua, ukkosenjyrinää, sateen ropinaa, transetin hyrinää, helikopterin siipien vatkutusta jne ja siitä voi syntyä vahingossa myös omaperäinen musiikillinen idea.
6) TÄRKEIN: etsii ja kokeilee ja leikkii ja soittelee ja löytää jotain uutta soundia ja sävelkuviota ja siihen perustaa sävelmän jossa sääntönä: hyvä on sitten kun tuntuu hyvältä (Äijä Hynysen sääntö)

Yleistä pitäisi olla (oletan ainakin) se että ensin esitellään vaikka soitin kerrallaan päälle kasaten tahi vuorotellen, ja keskelle teen breikkejä jossa yksi soitin soittaa teemaansa ja sitten kaikki iskee yhdessä volyymillä.. Vaihtelua, jota ei tunnu koskaan saavan tarpeeksi.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#8 kirjoitettu 22.09.2009 14:15

"Trancehan on kuin muutkin elektroniikka musiikit, eli koita lyödä esim. masteri raidalle reeverbiä, delaytä, distortionia, flangeria ja stutteria. Sekoittele ja kuuntelee efektien toimintaa, sekä sävellä melodiaa samalla niin kuulet miten efektit todella muuttavat tylsän pim,pom,tsim. pimputuksen loistavaksi melodiaksi. Yleensä tämä kannattaa tehdä jonkinlaisella sahalla tai pianolla, jos ei ole kumpaakaan niin ei muutakuin tekemään sellaiset."

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#9 kirjoitettu 22.09.2009 17:31

aina silloin tällöin teen semmosen tempun että istun joskus vain kiltisti muutamalla suosimallani ircnetin kanavalla ja vedän pään täyteen kaljaa kuunnelle erinäisiä webbiradioita.. heti kun iskee fiilis niin avaan reasonin ja alan tekemään mitä sattuu.. se sitten riippuu tuleeko siitä mitään että mitä aletaan oikein tekemään, melkein kuin lottoa

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#10 kirjoitettu 23.09.2009 19:12

MKDELTA kirjoitti:
"Trancehan on kuin muutkin elektroniikka musiikit, eli koita lyödä esim. masteri raidalle reeverbiä, delaytä, distortionia, flangeria ja stutteria. Sekoittele ja kuuntelee efektien toimintaa, sekä sävellä melodiaa samalla niin kuulet miten efektit todella muuttavat tylsän pim,pom,tsim. pimputuksen loistavaksi melodiaksi. Yleensä tämä kannattaa tehdä jonkinlaisella sahalla tai pianolla, jos ei ole kumpaakaan niin ei muutakuin tekemään sellaiset."




kenenköhä profiilista bongasit

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#11 kirjoitettu 23.09.2009 19:15

Camfer kirjoitti:
aina silloin tällöin teen semmosen tempun että istun joskus vain kiltisti muutamalla suosimallani ircnetin kanavalla ja vedän pään täyteen kaljaa kuunnelle erinäisiä webbiradioita.. heti kun iskee fiilis niin avaan reasonin ja alan tekemään mitä sattuu.. se sitten riippuu tuleeko siitä mitään että mitä aletaan oikein tekemään, melkein kuin lottoa


joo mieki joskus vaa avaan buzzin ja loadailen siihe iha random machineja ja efuja ja ketjuttelen niitä sitten miten sattuu. pattern viewissä voi randomiuttaa parametreja maalaamalla ja cntrl + r. sit heitän jotain outoja automaatioita sinne messiin. loadaan pari samplea, raiskaan ne ja uppaan koko paska KOTAPOon.

: )

^ Vastaa Lainaa


hapou
21350 viestiä

#12 kirjoitettu 27.10.2009 18:18

Veri kirjoitti:
Opettele kirjoittamaan.


mut vittuku se on saatana sama asia ku murteet vittu.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 27.10.2009 19:45

sv kirjoitti:
sidechain nyt ei mikään pakollinen juttu oo.

veezay kirjoitti:
on se oikeastaan tänä päivänä, jos haluaa tietoisesti käyttää kaikkia "kuumia" niksejä.


Miksi ihmeessä tahtoisi? Tämä ei nyt ole kannanotta sidechainia vastaan mitenkään, vaan en kyllä tajua miksi minua kiinnostaisi onko joku niksi juuri nyt "in" vai ei? Eikös se idea olisi tehdä hyvää musaa?

^ Vastaa Lainaa


Pohjois-Korea
10911 viestiä

#14 kirjoitettu 28.10.2009 17:52

Mie teen yleensä 4/4 tahdissa kulkevan yksinkertaisen rumpukompin minkä päälle alan pikkuhiljaa rakentamaan kokonaisuutta. Sit tietty lisään IHA VITUST säröä ja kokeilen säröttää kaikkia efektejä.

Sit tietty särötety ja aika yksinkertaset synat päälle.

Vittu mie mitään musiikkia tee.
Saata vittu.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 29.10.2009 00:53 Muok:29.10.2009 00:54

Haava kirjoitti:
Miksi ihmeessä tahtoisi? Tämä ei nyt ole kannanotta sidechainia vastaan mitenkään, vaan en kyllä tajua miksi minua kiinnostaisi onko joku niksi juuri nyt "in" vai ei? Eikös se idea olisi tehdä hyvää musaa?

vastaus kysyjän ja oletettujen tarpeiden/päämäärien mukaan. sinua ei kiinnosta, jatulia varmasti kiinnostaa. tai ei välttämättä kiinnosta, mut mä vaan oletan ettei se halua opetella tekemään hyvää musaa, vaan feimiä ja rahaa. tietysti ton koko skenaarion onnistuminen on lähestulkoon mahdotonta, joten mun alkuperäisen vastauksen ainoa hyöty tulee mulle itelleni huumorina siitä, että vastasin silti vaikka uskon ylimielisesti että tein sen turhaan.

öhöhöhö. no on se kevyesti käytettynä ihan hyvä miksauskikka monessa paikassa.

^ Vastaa Lainaa


Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä

#16 kirjoitettu 30.10.2009 13:32

ton ukuleleläpän ja kaamean kielitaidon vuoksi sanon, että painu pois trolli. :(

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#17 kirjoitettu 30.10.2009 14:53

Kannattaisi myös ihan opetella oikeat termit. Kukaan ei älyä mitä ihmettä sä selität jos puhut elektrosta kun tarkoitat elektronista musiikkia ylipäänsä, koska elektro on yksi elektronisen musiikin alalaji eikä mikään koko elektronisen musiikin yhteisnimitys. (Sama homma tekno-sanan kanssa, jotkut taas käyttävät sitä väärin).

Tai, no, itseäni ainakin hämää kun minulle elektro on sitä kraftwerkkiä ja blastromeniä ja sitten joku eurodance on taas ihan toisesta ääripäästä.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 07.11.2009 09:39

Tässä meikäläisen tapoja toteuttaa tiettyjä elementtejä kun teen vaikkapa trancea:

Basari ja sidechain
Rakennan basarin aina sampleista, yleensä kahdesta tai useammasta. Yksi sample toimii nk. botne-samplena, loput napsuna. Samplerina käytän joko Logicin EXS24:ää tai Fxspansionin Gurua. Jos käytän samplaamiseen EXS24:ää, jaan botne- ja napsu-samplet grouppeihin ja routtaan ne omille mikserikanavilleen multi-outputin avulla. Näin mulla on basarin alakerta ja yläkerta omina helposti hallinoitavina kanavinaan. Botnen kanavaan tulee lo-pass-filtteri, napsuun hi-pass. Muita efektejä laitetaan tarpeen mukaan, esim. enveloperia, sub-bassia, kompressoria tai equa. Yläkertaan sopii laittaa jotain stereoefektiäkin. Sidechain-sendin voin laittaa jompaan kumpaan kanavaan, mutta sen voi tehdä fiksummin nk. haamubasari-kanavan avulla: Luon uuden raidan, jossa kuuluu basarin kohdalla eli jokaisella iskulla joku soundi. Sen ei siis tarvitse olla basarisoundi, vaan se voi olla vaikka klikki jota voi loopata koko projektin pituudelta. Cpu-ystävällisiä ratkaisuja on Logicin oma Klopfgeist tai audioraita looppaavalla samplella. Seuraavaksi luon kanavaan sidechain aux-sendin jonka laitan nk. pre-fader-modeen, eli mikserikanavan säädöt ei vaikuta soundiin. Nyt voin laittaa raidan mutelle ja vaikka piilottaa sen kokonaan näkyvistä, mutta aux-sendi toimii silti koko ajan, riippumatta oikeasta basariraidasta. Näin voidaan tehdä vaikka basarirolleja/-fillejä ilman, että sidechain-signaali häiriintyy, ja saadaan sidechain-efektit kuulumaan myös breakdowneissa.

Basso
Teen sen aina softasynalla. Vaikka löytäisinkin kivan bassosamplen, niin jossain vaiheessa projektia kuitenkin kaduttaa kun huomaan, etten voi muokata sitä paremmaksi tai että soundi kärsii vaihtelevilla sävelkorkeuksilla. Joskus haluamani bassosoundi on lähtökohtaisesti niin simppeli, että siihen voi käyttää hyvinkin yksinkertaisia synia, vaikkapa vain jotain jossa on amp- ja mod-envelopet ja saha-aalto. Monimutkaisempiin soundeihin vaaditaan sitten tehokkaampia masiinoita, mutta mitään tiettyä lempisynaa ei mulla bassojen suhteen (vielä) ole. Hyvät filtterit ja hyvä chorus on toisinaan tarpeellisia työkaluja. Minä kuulun muuten siihen koulukuntaan, joka tykkää pitää bassot monona oikeastaan aina, ihan vain ongelmilta välttyäkseni. Eli jos käytän runsaasti stereolevitykseen vaikkapa chorusta, niin siinä pitäisi olla jonkinnäköinen low cut-optio. Basarin ja basson erottamiseksi bassoraidalle tulee yleensä myös sidechain-kompressori, mutta keksinpä tässä vähän aikaa sitten hienovaraisemman tavan Logicissa: Autofilterissä on sidechain-mahdollisuus, jonka avulla voi luoda high pass-filsun joka leikkaa bassotaajuudet pois aina basarin kohdalla. Basson lopullinen efektointi on taas oma lukunsa, mutta itse käytän nykyään enemmän säröjä kuin ennen. Izotopen Trash on tällä hetkellä kovin tietämäni työkalu siihen hommaan.

Leadit
Tarina jatkuu joku päivä..

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#19 kirjoitettu 07.11.2009 15:52

jatuli skriivas:

Kyllä tiedän keinoja jolla voi täysin paskallakin musalla tienata, mutta sellainen on hiukan noloa.


Nyt heti kerrot, että miten! Mulla on rahapula.

^ Vastaa Lainaa


katai
2095 viestiä

#20 kirjoitettu 07.11.2009 15:57

MC-jatuli kirjoitti:
Kyllä tiedän keinoja jolla voi täysin paskallakin musalla tienata, mutta sellainen on hiukan noloa.

Kerro ihmeessä. Onko sen paskan musan teko helppoa ja nopeaa?
Mulle nimittäin kelpais raha paskastakin musasta jos parin päivän paskamusatyöllä saisi maksettua vuokran. Voisi loppukuun rauhassa väsätä musaa jolla ei elä mutta josta ite tykkää.

^ Vastaa Lainaa


Patrick Park
480 viestiä

#21 kirjoitettu 09.11.2009 15:37

Aika valitettavaa tommonen käytös muilta kun pitää niitä paskoja hymiökomboja vittuillakseen luoda yms. Täällä kuitenkin on tarkoitus auttaa topicin aloittajaa.

Tanssimusa on useinkin hyvin itseänsä toistavaa kuten olet todennut. Ei sitä pelkästään toiston takia sitä toistavaa saundia kuitenkaan tehdä eikä kukaan pakota siihen. Ideat voi ihan vapaasti rikkoa niitä rajoja joita ittelles yrität asettaa mut jatkapa sitä kaavojen noudattamista niin saat vähän järkeäkin aluksi biiseihis. Luo myös erilaisia rumpufillejä vaihtelun vuoksi.

Hyvistä (tosin maksullisista) vst synista mainittakoon Dimension Pro; todella monipuolinen sampleri, monen gigan edestä paketin mukana tulevia sampleja. Aidon kuuloisiksi soittimiksi tarkoitetut presetit ovat mahtavia, elektroniset synat eivät niinkään. Kuulostavat vähän kömpelöiltä, mutta sitten kuvioihin tuleekin se sampleri

^ Vastaa Lainaa


Patrick Park
480 viestiä

#22 kirjoitettu 09.11.2009 16:32

Tuolla on monenlaisia ehdotuksia koskien ilmaisia vst-plugareita. http://www.mikseri.net...

Ja joo voihan sitä Dimension Pro:n presetlistaa jonkinnäköiseksi kirjastoksi kutsua. Ihan miten vaan

^ Vastaa Lainaa


J!!
76 viestiä

#23 kirjoitettu 09.11.2009 18:49

MC-jatuli kirjoitti:
Itseäni kiinnostaa dance musa todella paljon.
en vaan saa oikeen kunnon dance biittejä, mutta suurin ongelma on soitin. En ole hyvä säätelemään vipuja yms.


Näkisin, että tanssimusiikissa se biitti ja rytmi on juurikin se tärkein osa sitä biisin kokonaisuutta. Hyvin tehty rytmiosasto luo biisiin sitä kuuluisaa "groovea" ja pistää ihmisten tanssijalat vipattamaan. Sanoisin, että aivan ensimmäiseksi kannattaa keskittyä väsäämään sitä hyvää dancebiitiä. Ukulelemelodian integroiminen biisiin kuullostaa kyllä mielenkiintoiselta, mutta voi olla vähän pers edellä puuhun kiipeämistä jos ei löydy kunnon taustaa mihin sen melodian liittäisi. Kun on miellyttävä rumputausta, niin siihen on paljon luontevampi ruveta jamittelemaan jotain melodiaa sitten päälle.



Tässä tunnettuja niksejä rumpujen säätämiseen ympäripyöreästi:

- Valmiiden looppien sijaan kannattaa itse kokeilla sämplätä sopivaa rumpusettiä ja klikkailla nuotit sekkariin.
- Kokeile layeroida esim. monta snare samplea päällekkäin saadaksesi yhden snaren.
- Kompressoria reilusti -> säädöt vaikuttavat paljon eli kannattaa kokeilla vääntelemällä namiskoja tai opiskella esim. Helpistä tai wikipediasta tai mistä vain miten mikin säätö vaikuttaa (pätee aikalailla kaikille efekteille).
- Lievä särötys tuo rumpusoundiin munaa esim. ihan Fruityn Fast Dist defaultina ja mikseristä wet/dry suhde joku 10-20%, mutta kokeile eri asetuksia.
- Equalizerilla häiritsevät taajuudet pois tai sitten voi boostata jotain mukavalta kuullostavaa tietyn instrumentin luontaista taajuusaluetta -> loistava tutoriaali aiheesta Parametric EQ to find the sweet spot kannattaa nuo muutkin warbeatsin FL tutoriaalit käydä läpi. Itse ainakin olen aikoinani noista muutamia vinkkejä napannut FL:n käyttämiseen ja ihan yleisestikin.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#24 kirjoitettu 09.11.2009 19:17

itse en lähtisi rakentamaan groovea isku iskulta sekkarin kanssa. kyllähän esim. ghost notet pystyy one-shoteillakin rakentamaan, mutta se on aika kusista säätämistä ja kuulostaa helposti liian synteettiseltä. luuppien käytössä on sitten oma ongelmansa noi tekijänoikeudet, jos ei ole mahdollisuutta nauhoittaa osaavaa rumpalia itse. (tai voihan sitä aina toivoa, ettei jää kiinni jos käyttää jostain ripattua luuppia )

noh, onhan noita pädejä jotka haistelee iskujen voimakkuuksia. ja sit: eihän esim. groovaavan snarejutun nauhoittamiseen koko settiä tarvitse, välttis. Joku tuttu runpali vain snare kainalossa kylään, pari viisseiskaa asemiin ja "press rec on tape"

^ Vastaa Lainaa


Patrick Park
480 viestiä

#25 kirjoitettu 09.11.2009 20:04 Muok:09.11.2009 20:06

MC-jatuli kirjoitti:
olen tuota kyllä katsellut moneen otteeseen... ja moni tuota ehdottaakin minulle.


Niin että jos perehtyisit vaikka niihin syniin mitä sieltä löytyy, ei kaikkea opi käden käänteessä.. Toisin sanoen kokeilemalla oppii.

Sir Crescendo muokkasi viestiä 20:04 09.11.2009

Toisaalta Fruityn omillakin plugareilla ja synilla pääsee sellaisenaan aika pitkälle, jos avaat vaikka WASP:n ekaksi ja säädät sillä?

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#26 kirjoitettu 09.11.2009 22:05

karman hardon kirjoitti:
itse en lähtisi rakentamaan groovea isku iskulta sekkarin kanssa. kyllähän esim. ghost notet pystyy one-shoteillakin rakentamaan, mutta se on aika kusista säätämistä ja kuulostaa helposti liian synteettiseltä. luuppien käytössä on sitten oma ongelmansa noi tekijänoikeudet, jos ei ole mahdollisuutta nauhoittaa osaavaa rumpalia itse. (tai voihan sitä aina toivoa, ettei jää kiinni jos käyttää jostain ripattua luuppia )

noh, onhan noita pädejä jotka haistelee iskujen voimakkuuksia. ja sit: eihän esim. groovaavan snarejutun nauhoittamiseen koko settiä tarvitse, välttis. Joku tuttu runpali vain snare kainalossa kylään, pari viisseiskaa asemiin ja "press rec on tape"


meinaaksä sitä jotai presettejä ja groove-efuja käyttää vai mitä?

mitä nyt esim tuolla d'n'b aiheessa puhuttiin niiin ei tuo käsin ruuvaaminen mitenkään hirveän huonolta vaihtoehdolta vaikuttanut, jos haluaa hyvää. tiedä sitten.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#27 kirjoitettu 09.11.2009 23:37

MC-jatuli kirjoitti:
Tuli muuten yks asia mieleen. Jos soittaa vähemmän in olevia soittimia, esim ukulele, jouhikko, kantele yms... Niin pystyykö niiden melodioille tehtyjä samplejä efektoimaan niin että sopii?


Kyllä.

tjeu, haitari -> http://www.youtube.com...

..
apo

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#28 kirjoitettu 10.11.2009 12:14 Muok:10.11.2009 12:20

Biiteistä sen verran, oli kyseessä dnb, 4-on-the-floor tai vaikka hiphop; tee biitti, laita basarit ja snaret mutelle; jos ei kuulosta hyvältä, tee paremmin. Ihan perus 4/4 klubijumputuskin kaipaa kunnolliset haitsut/rimmit/muut perkussiot taustalle, jos sen haluaa groovaamaan hyvin. Joskus sen grooven voi kyllä saavuttaa myös melodisilla elementeillä, joita käyttää vain todella rytmikkäästi (sharp attack bassot/synat, esim).

Se käyttääkö luuppeja, vai runkkaako one-shottien kanssa on lähinnä ihmistyypistä kiinni; itse saan suunnatonta nautintoa siitä, että käytän vain tuntikausia vain yhden breakbiitin tekoon, ja sen täydelliseksi hinkkaamiseen, jotkut saavat taas samanlaiset kiksit siitä, että samplaavat biitin, choppaavat sen tuhanteen osaan ja väsäävät jotain uutta. Kumpikin tapa on todettu toimivaksi. Kannattaa kokeilla molempia metodeja, ja sitten päättää, että kumpi on miellyttävämpää.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#29 kirjoitettu 10.11.2009 17:04

GxBx kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
itse en lähtisi rakentamaan groovea isku iskulta sekkarin kanssa. kyllähän esim. ghost notet pystyy one-shoteillakin rakentamaan, mutta se on aika kusista säätämistä ja kuulostaa helposti liian synteettiseltä. luuppien käytössä on sitten oma ongelmansa noi tekijänoikeudet, jos ei ole mahdollisuutta nauhoittaa osaavaa rumpalia itse. (tai voihan sitä aina toivoa, ettei jää kiinni jos käyttää jostain ripattua luuppia )

noh, onhan noita pädejä jotka haistelee iskujen voimakkuuksia. ja sit: eihän esim. groovaavan snarejutun nauhoittamiseen koko settiä tarvitse, välttis. Joku tuttu runpali vain snare kainalossa kylään, pari viisseiskaa asemiin ja "press rec on tape"


meinaaksä sitä jotai presettejä ja groove-efuja käyttää vai mitä?

mitä nyt esim tuolla d'n'b aiheessa puhuttiin niiin ei tuo käsin ruuvaaminen mitenkään hirveän huonolta vaihtoehdolta vaikuttanut, jos haluaa hyvää. tiedä sitten.


groove-efektejä?
pointtini oli lähinnä, että oikea rumpali groovaa saletisti enemmän kuin omin käsin virkattu biitti, vaikka kyllä jälkimmäinen tapakin hyvältä kuulostaa jos jaksaa SÄÄTÄÄ. Runpubassossa on hieman erilaiset lainalaisuudet kuin esimerkiksi hiphopissa, vaikka onhan se dnb hiphopista(kin) ponnistanut. In fact, itse tykästyin junkkaan aikoinaan paljolti Amen-breikin vuoksi, koska se vaan kuulosti niin helvetin makeelta jutulta -94, ja pahus sentään, kyllähän se breikki groovaa julmetusti enemmän kuin one shoteista copy-pastettu biitti
Onhan toisaalta Aphex Twinin jutuissa toisinaan kieron siisti groove, vaikka luuppeja hemmo vähemmän käyttelee. Mutta epäilen että yhden drill'n'bass-biisin tekemiseen menee Richard D. Jamesilta aika paljonki enemmän kuin normi-Amen-breikki-jynkytykseen. (tai emmä tiiä kui ässänopee äijä toi on )

^ Vastaa Lainaa


näisten lentöpällö
1536 viestiä

#30 kirjoitettu 10.11.2009 20:42

Ceekayed kirjoitti:
Biiteistä sen verran, oli kyseessä dnb, 4-on-the-floor tai vaikka hiphop; tee biitti, laita basarit ja snaret mutelle; jos ei kuulosta hyvältä, tee paremmin. Ihan perus 4/4 klubijumputuskin kaipaa kunnolliset haitsut/rimmit/muut perkussiot taustalle, jos sen haluaa groovaamaan hyvin. Joskus sen grooven voi kyllä saavuttaa myös melodisilla elementeillä, joita käyttää vain todella rytmikkäästi (sharp attack bassot/synat, esim).


Quoted for excellence.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 11.11.2009 00:18

Ceekayed kirjoitti:
Biiteistä sen verran, oli kyseessä dnb, 4-on-the-floor tai vaikka hiphop; tee biitti, laita basarit ja snaret mutelle; jos ei kuulosta hyvältä, tee paremmin. Ihan perus 4/4 klubijumputuskin kaipaa kunnolliset haitsut/rimmit/muut perkussiot taustalle, jos sen haluaa groovaamaan hyvin. Joskus sen grooven voi kyllä saavuttaa myös melodisilla elementeillä, joita käyttää vain todella rytmikkäästi (sharp attack bassot/synat, esim).

Melko (valitettavan) usein nykyisissä klubibiiteissä on todella riisutusti elementtejä, vähimmillään juurikin vain basari ja snare. Mutta tykkään tuosta ideasta mitä haet ja mainitsemasi tekniikka kuulostaa toimivalta.

Se käyttääkö luuppeja, vai runkkaako one-shottien kanssa on lähinnä ihmistyypistä kiinni; itse saan suunnatonta nautintoa siitä, että käytän vain tuntikausia vain yhden breakbiitin tekoon, ja sen täydelliseksi hinkkaamiseen, jotkut saavat taas samanlaiset kiksit siitä, että samplaavat biitin, choppaavat sen tuhanteen osaan ja väsäävät jotain uutta. Kumpikin tapa on todettu toimivaksi. Kannattaa kokeilla molempia metodeja, ja sitten päättää, että kumpi on miellyttävämpää.

Kyllä, nysväys kunniaan. Se on yksi mikä erottaa aidosti intohimoisen tuottajan sellaisesta, joka vain tekee jotakin sinnepäin ja toivoo sen osuvan nappiin.

^ Vastaa Lainaa


taikina
396 viestiä

#32 kirjoitettu 11.11.2009 18:23

Sorsamies kirjoitti:
Empä tiedä onko nyt oikea threadia, mutta kysäisempä silti.
Reason alustana olisi mukava saada tehtyä jonkunlaista wannabe hallucinogen soundia, mutta eipä ole oikeen hajua kuinka?
Monesti sitä tulee aloitettua projekti että nyt mä teen sen psykebiisin, mutta aina siitä jotain muuta loppujenlopuksi tulee. Osittain siksi että idealähtee rönsilemään johonki toiseen suuntaan, ja siksi että en vaan osaa. Rumpubasson jopa saan säädettyä semmoiseksi sinnepäin psykeksi, mutta miten vidussa niitä hienoja narinoita ja liidejä rupeaisi valmistamaan. Kokeilen,kokeilen jakokeilen, mutta jos joku narinasynatietäjä voisi vähän tönäistä oikeaan suuntaan kuinka aloittaa.


seconded

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#33 kirjoitettu 12.11.2009 05:04 Muok:12.11.2009 05:05

Sorsamies kirjoitti:
miten vidussa niitä hienoja narinoita ja liidejä rupeaisi valmistamaan.


Itse olen huomannut että nuiden kanssa käy yleensä niin että yrittää liikaa.. 90% perus oldschool psysoundeista saa aikaan about 1/2 oskia (ei mitään unisoineja edes), joko sahana tai PWM:nä (joku hidas sin/tri LFO moduloimaan) ja sitten lowpass/hipass filttereitä tweakkaamaan (tai aina ei tarvitse edes filttereitä). Efektejä voi lisäillä jälkikäteen, mutta jos se ei toimi ilman efektejä niin ei se yleensä toimi niiden kanssakaan, kun yleensä efektit lähinnä pehmentävät soundia tavalla tai toisella, ja nimenomaan suht raaka soundi puskee parhaiten läpi. Pitkälti niissä on kysymys siitä että niille kirjoitetaan jänskiä arpeggiokuvioita tai rytmisesti hauskoja juttuja niin että ne muodostavat yhdessä monimutkaisen kokonaisuuden.

mystran muokkasi viestiä 05:05 12.11.2009

todettakoon tosin etten ole mikään paras mahdollinen psykeartisti, jotta kannattaa ottaa varauksella

^ Vastaa Lainaa


Rapa-Ripa
507 viestiä

#34 kirjoitettu 15.11.2009 18:56

http://www.youtube.com...

tuosta vaan katsomaan.

tässon hieno tutoriaali jossa käytetään dreamstation dxi.tä.

http://www.vimeo.com/1...

Sen jälkeen treenaat ja vääntelet vuoden pari ja kyl sitä pikkuhiljaa ehkä oppii.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#35 kirjoitettu 15.11.2009 20:24

sä tarviit useita päällekkäisiä saha-aaltoja, joita on hiukan detunetettu toisiinsa nähden.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#36 kirjoitettu 29.11.2009 14:39

Huuu, heräsin justde ni ei ny kamalasti tule mitään niksejä mieleen.

Jos fruity loopsilla teet(arvaus sen pohjalta et alottelet) niin heti alkuun ennenko oot mitään tehny niin vedä se sielä yläkulmassa oleva voluumisäätö täysille, mä en osaa selittää miks se on niin huikea ratkaisu tai mitään mut itellä toi on ratkassu nääääääääääääin monta eri ongelmaa fruitylla kikkailussa.

Nii ja älä jää koukkuun kompressoriin, hirveän moni artisti viime vuosina on myyny sielunsa sille perkeleelle ja se on tosi surullista.

^ Vastaa Lainaa


Ambrosia
1011 viestiä

#37 kirjoitettu 29.11.2009 21:28

Jinxed kirjoitti:
Huuu, heräsin justde ni ei ny kamalasti tule mitään niksejä mieleen.

Jos fruity loopsilla teet(arvaus sen pohjalta et alottelet) niin heti alkuun ennenko oot mitään tehny niin vedä se sielä yläkulmassa oleva voluumisäätö täysille, mä en osaa selittää miks se on niin huikea ratkaisu tai mitään mut itellä toi on ratkassu nääääääääääääin monta eri ongelmaa fruitylla kikkailussa.


Digitaalisärö kunniaan?

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#38 kirjoitettu 30.11.2009 00:12

Sunt1o kirjoitti:
Ja delay on kova kaikkiin liideihin. Siis tarkotan et sitä kannattaa miusta kokeilla melkein kaikkeen melodiaan jos ei oo mitää estettä. Se kuulostaa useesti miun korvaa tosi hyvältä koha ei veä överiks. Tai siis jos menee monta melodiaa samanaikaa ni ei sit ehkä niihi kaikkii kannata delaytä laittaa. Tai en tiiä.


Luin jostain että delayllä pystyy välttämään reverbin käytön melko lailla 100%, eli kun aloittelijat lyö reverbiä joka paikkaan niin kannattaa ennemmin juuri laittaa se delay sen tilalle joka paikkaan, tulee selkeämpi siitä tilantunteesta. Näin isot pojat opetti.

Nii ja sit semmone juttu et leikkailee niitä taajuksia pois instrumenteista ylä ja alapäästä niin paljo ku voi ilma et soundi muuttuu. Tää on miul aika paljon auttanu.


Itel yläpään muutokset huomaa helpommin. Alapäät voi leikata sinne pariin sataan ihan helposti yleensä kaikessa paitti bassorummussa ja bassossa. Mutta sitten kun on se pelkkä synaliidi siinä suvannossa niin kannattaa automatisoida ne bassot mukaan siihen niin kuulostaa paremmalta.

Nii ja sit viel jos tahtoo jotai soundii leveemmäks ni voi pistää delaytä niin et vasen kanava on 100%dry ja oikee 100%wet jollai vaik 23ms delayllä. Voi toimia.


Voi toimia tai sitten ei. Itse vältän aina 100% asetusta, mutta Classic Delayn ping-pong asetusta tulee käytettyä usein 50% asetuksella, kuulostaa hyvältä käytänössä kaikessa. Ja Dry/Wet ~25/~75. ja 3/16 tai 1/4 riippuen melodiasta. Toimii!

Ja väärinpäi käännettyjä cymbaalisoundeja! Niitä pitää olla!


Symbaalit on vähä vaikeita tolla 3xOscilla.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#39 kirjoitettu 30.11.2009 00:44 Muok:30.11.2009 03:58

Sunt1o kirjoitti:
Nii ja sit semmone juttu et leikkailee niitä taajuksia pois instrumenteista ylä ja alapäästä niin paljo ku voi ilma et soundi muuttuu. Tää on miul aika paljon auttanu.

alapäästä kyllä, mut yläpäätä ei useimmissa tapauksissa tarvi leikata ellei siel oo jotain selkeesti häiritsevää ongelmakohtaa jossain soundissa. yläpää leikkautuu muutenkin mp3-pakkauksessa ja sellanen tarpeeksi radikaali diskanttikato kuulostaa tosi huonolta. :( tietysti jos bassokitaraäänityksessä sirisee joku niin sen voi toki leikata, mut se kuuluukin sit tohon ongelmakohta-kategoriaan.

alapääleikkely menee tosin aika paljon näennäisesti turhan teknisen nysväämisen puolelle jota kaikki ei tykkää harrastaa, koska se vaatii vähän perusmikserikiksun tekemistä enemmän perehtymistä että sen osaa tehdä onnistuneesti. aika moni ohittaakin sen siks ettei siitä tunnu olevan mitään hyötyä - välillä vähän katastrofaalisin tuloksin. esimerkkinä joku käytti biisissään synaa tai efektiä joka aiheutti runsaasti dc-offsettiä ja signaalin nollakohta siirtyi aina niissä kohdissa reilusti miinuksen puolelle ja sai muuten hyvin rajoissa pysyvän signaalin klippaamaan kaameasti.

Nii ja sit viel jos tahtoo jotai soundii leveemmäks ni voi pistää delaytä niin et vasen kanava on 100%dry ja oikee 100%wet jollai vaik 23ms delayllä. Voi toimia.

sen lisäksi jos laittaa perinteisen delayn johonkin liidiin (tai mihin tahansa muuhun soundiin), niin kannattaa testata multitap-delayta jossa eri delayiskut voi pannata eri puolille (tai jotain vastaavaa pingpong-delayta missä pannaukset menee itestään vähän miten sattuu).

Ja väärinpäi käännettyjä cymbaalisoundeja! Niitä pitää olla!

ylipäätään väärinpäin käännettyjä haitsuja ja kläppejä ja muitakin rumpuja kannattaa testata, niillä saa rumpukompista paljon paremmin luistavamman ja se vähentää sellasta tönkköä one shot sample -soundia.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#40 kirjoitettu 30.11.2009 14:50

Sunt1o kirjoitti:


Ei kyllä ihan tyypilline aloitteilijoiden ongelma miun mielestä. Tai mistä mie tiiän. Ite olin tehny vuosikausia musaa ennenku ees tiesin mikä kompressori on.

En kyl osaa vieläkä käyttää sitä järkevästi ku harvoin.


Isoin ongelmahan tuossa kompuran käytössä on se et se muuttuu hyvin nopeasti jonkin sortin yleisefektiks, löytyy joka raosta ja kolosta vaikka se ei välttiin edes tekisi siellä mitään.
Ja tämä non nimenomaan nyt uudempien sällien ongelma ko se on vähän turhan helppo ratkasu saada kaikki soimaan "VITTU TÄYSIÄ!!", ja ongelmaa ei helpota yhtään se että viimesen 4 vuoden aikana tuota kompuraa on ruvettu palvomaan massamusiikin puolella myös, totetaan vaikka esimerkkinä metallican uusin levy, täydellinen esimerkki siitä kun koko teoksesta tulee tasapaksua huttua kun se laitaan soimaan kompuran läpi "VITTU TÄYSIÄ!!"
Toisaalta tuo tarve saada kaikki soimaan "VITTU TÄYSIÄ" on hyvin paljon henkilöstä itestään kiinni,
mut ainakin mun kaveriporukoissa "VITTU TÄYSIÄ!!"-mentaliteetti tuntuu olevan aika yleistä.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu