Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Industriaali soundi


JM
18460 viestiä

#1 kirjoitettu 17.10.2009 17:04

-koittele särötellä, filtteröidä ja muutenkin efektoida tuolalisia rumpu-perkussio ja "fx"aundeja. Siltä nuo NIN:llä ainakin usein kuullostaa. iis jos noita rytmisiä industrialsaundeja meinataan.

Mun mielestä kuullsotaa välillä niinku alkuperäissaundi vois olal aika perus-rumpujuttujakin, se taide ja tiede on sitten noissa säröissä ja filtteröinneissä ja samplen pätkimisessä.

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#2 kirjoitettu 17.10.2009 17:31 Muok:17.10.2009 17:41

Itse käytän oldschool träkkereitä säröjen tekemiseen (IT2.xx esim toimii loistavasti) - niissä kun on vielä mahdollisuus käyttää sign->unsign -komentoa, joka konvertoi samplen raakadataksi, käsittääkseni. Käytännössä se säröttää minkä vain samplen todella pahasti, ja sitä voi sitten säädellä muuttamalla originaalia samplea ja konvertoimalla uudestaan. Lisäksi olen todennut, että sekalaisista tiedostoista (.sys, .rtf, .txt jne) saa aikaiseksi todella hyviä perkussioita ja syniä, kun niitäkin voi ladata Impulseen.

Elikkä suosittelisin hakemaan käsiin ainakin ohjelman joka pystyy käsittelemään mitä vaan dataa äänenä, ja käymällä sitten systemaattisesti läpi kansioita, .dll -filuista esim saa todella rouheita synia. Sitten vaan ohjelmasta bounssaat wavit ulos ja viet mihin sequun haluatkaan ja alat muokkaamaan.

Osa perkussioista on tietysti myös helppo tehdä generoimalla pelkkää noisea ja filtteröimällä/efektoimalla sitä, lisäksi yliamplifoiminen toimii (elikkä vain volumea +200-1000%) ihan kohtalaisen hyvin tietyissä tapauksissa.


Ajjoo, ja tietenkin jos satut kitaraefektin (tai mallinnuspluginin) omistamaan, niin sillä voi myös kikkaille ihan jees perkussiosaundit chainaamalla ne sen efektin läpi.

Säröjen kanssa leikkiminen on sinällään rauhoittavaa hommaa, ja kohtalaisen helppoa myöskin koska mikä vain on sallittua. Toinen juttu on taas niiden miksaaminen hyvin, nimittäin aina kun alat säröttämään jotain toden teolla, ylä-taajuudet pomppaavat taivaisiin. Eli vähän varoen joutuu joskus sitä särönappulaakin vääntämään.

Ceekayed muokkasi viestiä 17:38 17.10.2009

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#3 kirjoitettu 17.10.2009 17:40

Ceekayed kirjoitti:
Itse käytän oldschool träkkereitä säröjen tekemiseen (IT2.xx esim toimii loistavasti) - niissä kun on vielä mahdollisuus käyttää sign->unsign -komentoa, joka konvertoi samplen raakadataksi, käsittääkseni. Käytännössä se säröttää minkä vain samplen todella pahasti, ja sitä voi sitten säädellä muuttamalla originaalia samplea ja konvertoimalla uudestaan. Lisäksi olen todennut, että sekalaisista tiedostoista (.sys, .rtf, .txt jne) saa aikaiseksi todella hyviä perkussioita ja syniä, kun niitäkin voi ladata Impulseen.

Elikkä suosittelisin hakemaan käsiin ainakin ohjelman joka pystyy käsittelemään mitä vaan dataa äänenä, ja käymällä sitten systemaattisesti läpi kansioita, .dll -filuista esim saa todella rouheita synia. Sitten vaan ohjelmasta bounssaat wavit ulos ja viet mihin sequun haluatkaan ja alat muokkaamaan.


Tämä voi toki joskus toimia, varsinkin jos homamn osaa, lisävinkkinä, etät kannattaa zoomata todella paljon ja katsoa sitä ääniraitaa, että löytää mielenkiintoisimmat kohdat. Tässä on siis se vaara, että tekee todella kliseisiä juttuja koska tuo data-sample suhinarätinä on niiiin loppuunkulutettu kikka. ei sillä, etteikö sopivalla efektoinnilla ja mielikuvituksen käytöllä tuostakin vielä voisi paljon ammentaa.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#4 kirjoitettu 17.10.2009 20:04

Nii sehän lähtee niistä hyvistä ja kiinnostavista perkussio- ja fx-soundeista, jos tollasta NIN tyylistä rytkyttelyä haetaan. Ja sitten se loput 80% on sitä taidokasta ja omaperäistä efektointia, jolla niistä hienoista saadaan vielä hienompia ja industriaalimpia. Jos löytää hyviä sampleja, niin efektointi voi olal kevyempää. Mutta jos on sampleja vastaan ja tehtoo tehdä kaiken itse, niin ei kun mikki auki ja paukuttelemaan, nauhoittelemaan suhinoita, rätinöitä sun muita ja kikkailemaan.

Niistä sitten tiukkaa NIN-biittiä väsäämään, jos osaa.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#5 kirjoitettu 17.10.2009 22:55 Muok:17.10.2009 23:03

Perus nin-soundikikkailu:

1. Ota joku sample. Ihan mikä vaan, mutta mieluummin sellainen missä on paljon eri ääniä. Vaikka pätkä jostain valmiista piisistäsi. Semmonen ½ - 2 sekuntia on mukavan mittainen pätkä. Toisaalta voit ottaa kyllä vaikka jonkun ihan yksittäisen rumpusamplenkin.

2. Pistä sample looppaamaan reilusti matalammalta tai korkeammalta kuin kuuluu, pari-kolme oktaavia vähintään.

3. Kokeile efektejä, leiki volumella ja sävelkorkeudella.

4. Tee lopputuloksesta kiva looppi tai käyttökohteeseen sopivan pitkä pätkä ja sijoita sopivaan kohtaan piisiä.

5. Aloita alusta.

Thimns muokkasi viestiä 23:00 17.10.2009

Paranoya kirjoitti:
Nine Inch Nails - At the heart of it all


Tuossa kyseisessä piisissä on selvästikin tehty nuo kaikki ihme suhinat ja kohinat ihan jostain perus rumpusampleista tai vastaavista, joita on soitettu liian matalalta ja pistetty kunnolla efektiä. Kaikua ja paikoin jotain flangeria sun muuta.

Ja niin kuin tuossa muutkin jo kertoivat, rumpuihin kun lykkää sopivasti sitä säröä, niin alkaa kuulostaa melkosen industriaalilta.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#6 kirjoitettu 18.10.2009 00:59 Muok:18.10.2009 01:01

FL Studiossa hyvin mielekkäitä efektejä saa aikaan Granulizerilla. Kokeile eri sampleilla miten ne käyttäytyy tossa plugarissa. Randomness nappula tuottaa usein varsin mielyttäviä tuloksia. Hold nappulaa kannattaa myös kokeilla ja tehdä sille automaatiota.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#7 kirjoitettu 18.10.2009 01:28

Aluksi mainittakoon, että tuossa At the heart of it all kappaleessa lienee Nine Inch Nailsia aika vähän. Se on oikeiasti Aphex Twinin tekemä (Further Downwards Spiralin kansiläpyskässäkin lukee vaan että Created by Aphex Twin).

Ja jos nyt sitten heitetään pilkun viilaaminen sikseen, ja siirrytään itse asiaan: Mikrofoni ja joku värkki jolla voi äänittää sen kanssa sekalaisia äänilähteitä on mielestäni aika kova juttu tällaisssa jutuissa. Mikki vaan kouraan ja samplaamaan kaikkea mistä ääntä lähtee. Sitten vaan niitä samplattuja ääniä säröjen ja muiden efektien läpi. Näihinkin erittäin hyvä kikka on soittaa niitä huomattavasti eri nopeudella/korkeudella kuin miten se alun alkaen soi.

Säröjen kanssa kannattaa muistaa, että sen särön paikka efektiketjussa vaikuttaa lopputulokseen usein radikaalisti. Särö ennen filtteriä tai vaikka kaikua kuullostaa usein todella erilaisella kun särö sen filtterin tai kaiun jälkeen. Kokeilemalla selviää kumpi sopii kulloiseenkin tilanteeseen paremmin.

Ceekayed kirjoitti:
niissä kun on vielä mahdollisuus käyttää sign->unsign -komentoa, joka konvertoi samplen raakadataksi


Raakadataa se aina on jossain vaiheessa. Tuo sign->unsign lähinnä vaikuttaa siihen miten sitä dataa tulkitaan. 8 tai 16 bittiin voidaan tallettaa lukuja eri tavoin. Yleisimmät näistä on signed integer ja unsigned integer. Signed muodossa eka bitti ilmaisee onko kyseessä positiivinen vai negatiivinen luku. Unsigned muodossa voidaan ilmoittaa vaan positiivisia lukuja.

Eli esim. 8-bittisessä signed muodossa voidaan ilmaista -128 ja +127 välillä. Unsigned muodossa taas vastaavasti voidaan ilmasita lukuja 0 ja 255:n välillä. Audiodataksi tulkittuna Signed muodossa nolla on se aaltomuodon puoliväli. Jos sampledataa taas ilmoitetaan unsigned muodossa niin se puoliväli on 127 tai 128 (niitä mahdollisia arvoja on parillinen määrä ja oikea puoliväli on noiden välissä, mutta integer muoto ei tunne puolikkaita). Sampleja on tavattu etenkin 8-bittisinä aikoina (samplauksen suhteen siis, mikä jatkui vielä tietokoneiden muututtua 16 bittisiksi) tallentaa molemmissa muodoissa ja varsinkin pelkän raakadatan tallentamisessa (jolloin ei mihinkään tallenneta metatietoja, kuten kummassa muodossa sitä dataa on tarkoitus tulkita) tämän ongelma oli, että ladatessa ei voi tietää kummassa muodossa se data on tallennettu. Tuo trackerien sign/unsign komento on alunperin tarkoitettu tuosta aiheutuvan ongelman korjaamiseksi.

Jos nyt haluaa tarkemmin verrata miten tuo signed ja unsigned -lukujen tulkinta niistä varsinaisista biteistä tapahtuu niin voisi vähentää bittien määrän neljään ja tehdä niistä taulukon jota voisi tuijotella. Melkein tein sen jo tähän, mutta öh... Ehkä tämä ei nyt ketään tässä niin paljoa kiinnosta ja aika vakavasti ohi aiheen menee muutenkin.

(Oikeesti en tehnyt sitä taulukkoa siksi kun olis liian vaikeeta tehdä se niin, että ne muotoilut ei forummilla menis sotkuun ja kuvaa en jaksa ainakaan heti mokomasta tehdä.)

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#8 kirjoitettu 18.10.2009 12:46 Muok:18.10.2009 12:48

Elektrojänis kirjoitti:
Ja jos nyt sitten heitetään pilkun viilaaminen sikseen, ja siirrytään itse asiaan: Mikrofoni ja joku värkki jolla voi äänittää sen kanssa sekalaisia äänilähteitä on mielestäni aika kova juttu tällaisssa jutuissa. Mikki vaan kouraan ja samplaamaan kaikkea mistä ääntä lähtee. Sitten vaan niitä samplattuja ääniä säröjen ja muiden efektien läpi. Näihinkin erittäin hyvä kikka on soittaa niitä huomattavasti eri nopeudella/korkeudella kuin miten se alun alkaen soi.


Juu ja. Ja jos on hankaluuksia (esim. pöytäkone) päästä äänilähteen luo, täytyy kehittää äänilähde äänityslaitteiston luo. Erilaisia suhinoita ja kohinoita saa helposti kehiteltyä ja kerron nyt pari esimerkkiä jos oma mielikuvitus ei riitä. Helpoin on tietysti se tietokoneen keskusyksikön humina. Sitten muut kodinkoneet: pölynimuri, rikkaimuri, teho-/sauvasekotin, sähkövatkain, mikroaaltouuni, kahvinkeitin, vedenkeitin... Myöskin on kiva ottaa pokupyörän, mopon, tms sisäkumi, pumpata se älyttömän täyteen ja nauhoittaa se suhahdus kun venttiilistä päästää ilmat pihalle. Jos sattuu omistamaan ilmapallopumpun, siitä saa myös aika omalaatuisia suhahduksia. Ja ilman mitään erityisempiä lisälaitteita saat helposti suhinaa kun nauhoitat pätkän "tyhjää" mistä tahansa äänilähteestä ja vahvistat sitä niin paljon että taustakohina kuuluu.

Ja edelleen kaikissa näissäkin ne toistokorkeuden ja efektien kanssa kikkailu on hyvin suotavaa.

Thimns muokkasi viestiä 12:46 18.10.2009

Niin juu ja palikoin (mutta silti usein erittäin toimiva) unohtui vielä; ota mikrofoni käteen ja yritä saada suullasi aikaiseksi juuri sellainen ääni mitä kaipasit. Et pääse tietenkään kovinkaan lähelle, mutta otetaas taas ne efektit käyttöön...

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#9 kirjoitettu 18.10.2009 15:27

Thimns kirjoitti:
Juu ja. Ja jos on hankaluuksia (esim. pöytäkone) päästä äänilähteen luo, täytyy kehittää äänilähde äänityslaitteiston luo.


Jeps... Ja lisäksi nykyisin melkein kaikilla on vaikka mitä liikuteltavaa äänityslaitteistoa vaikka ei läppäriä olisikaan. Esim. useimmissa kännyköissä on jonkin sortin ääninauhuriominaisuus tai ainakin mahdollisuus tallentaa videota johon tallentuu mukaan ääni. Äänien purkaminen koneelle musasoftien ymmärtämään muotoon voi vaatia hieman kikkailua, mutta onnistuu usein tavalla tai toisella kuitenkin. Laatu on toki vähän sitä ja tätä, mutta siihen voi suhtautua silleen, että saat vähän lo-fi efektejä mukana. Ai niin... Jos kännykässä on erikseen äänen tallennus ja videokuvaus, niin on hyvin mahdollista, että siihen videoon tallentuu ääni paremmalla laadulla.

Kannattaa myös tarkastella ne päytälaatikon ja kellarikomeron peränurkat... Sieltä voi löytyä ihan toimivia mukana kuskattavan kokoisia C-kasettinauhureita. Näissäkin laatu on vähän sitä ja tätä, mutta suhtaudutaan siihen taas efektinä.

Jos valittavana on jo useampi äänitykseen kelpaava väline, niin sen lo-fi efektin voi sitten valita niistä mielensä mukaan.

Helpoin on tietysti se tietokoneen keskusyksikön humina.


Tein joskus yhteen biisiin semmosen pad-tyyppisen soundin häiriösurinasta jonka yhden läppärin äänipiiri tuotti kaikkiin äänityksiin... Noh... Biisin hallitsevat melodiset elementit muodostuivat kukkapurkista ja kattilan kannesta. Oli siinä muutakin vastaavaa.

Ja jos nyt tähän vielä lisää idoita heittelee, niin kannattaa muistaa, että varsinkin perkussiivisia ääniä saa aikaan melkeen mistä vaan esineestä kopauttamalla joko kädellä tai jollain muulla.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 19.10.2009 12:18

Paranoya kirjoitti:

Eli miten saan aikaan FL studiolla industriaali soundeja? Kahinaa, Kohinaa ja muita häiriö ääniä.


Hyvin? Ei oikein mitenkään. Pakko vaan kompata tässä aiempia vastaajia. Industrial kohinat, rätinät ja häiriöt jos jokut ovat vaan parhaita analogisina. Eli mikrofoni käteen na hanoittamaan. Sitten vaan siihen päälle niitä säröjä ja muita tarpeen mukaan.

Olen omitanut koko "haava"-projektini industrial saundien tekoon ja voin sanoa, että loputon homma ja ääretöntä luovuutta. Aina voi päästä parempaan ja parempaan. Silti se taikasana on mielestäni "analoginen". Diginä saa digi saundia noissa jutuissa ja se ero fyysisiin ja analogisiin häiriöääniin on rajumpi kuin perinterisissä synasaundeissa.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#11 kirjoitettu 19.10.2009 15:46 Muok:19.10.2009 15:47

Haava kirjoitti:
Paranoya kirjoitti:

Eli miten saan aikaan FL studiolla industriaali soundeja? Kahinaa, Kohinaa ja muita häiriö ääniä.


Hyvin? Ei oikein mitenkään. Pakko vaan kompata tässä aiempia vastaajia. Industrial kohinat, rätinät ja häiriöt jos jokut ovat vaan parhaita analogisina. Eli mikrofoni käteen na hanoittamaan. Sitten vaan siihen päälle niitä säröjä ja muita tarpeen mukaan.

Olen omitanut koko "haava"-projektini industrial saundien tekoon ja voin sanoa, että loputon homma ja ääretöntä luovuutta. Aina voi päästä parempaan ja parempaan. Silti se taikasana on mielestäni "analoginen". Diginä saa digi saundia noissa jutuissa ja se ero fyysisiin ja analogisiin häiriöääniin on rajumpi kuin perinterisissä synasaundeissa.


toiset tykkää digistä

GxBx muokkasi viestiä 15:46 19.10.2009

Buzz käyttäjiä suosittelen lataamaan Joachim's mars filterin uusimman version <3

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 19.10.2009 16:14

GxBx kirjoitti:

toiset tykkää digistä


ilman muuta, mutta tässä oli nyt NIN saundi hakusessa.

Onhan sitä tosiaan diginoiseakin. Sitä vaan sattuneesta käytännön syystä tehdään enemmn kuin siitä tykätään.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#13 kirjoitettu 21.10.2009 00:47

Haava kirjoitti:
GxBx kirjoitti:

toiset tykkää digistä


ilman muuta, mutta tässä oli nyt NIN saundi hakusessa.



anaalia ja diggiä voi myös sekoittaa ; P

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#14 kirjoitettu 21.10.2009 17:20 Muok:21.10.2009 17:24

Tohon ite At the heart of it all biisiin puuttuen...ne perkussiojutut kuulostaa omiin korviini alas pitchatuilta rummuilta johon on laitettu ringmodulator (luultavasti osittaisella bypassilla tms säätö systeemii) ja säröä. Ite oon ainakin joskus saanu jotain ton suuntasia ääniä aikaan tollai.

Sit tossa tais olla se yks efektisoundi joka oli vaan muistaakseni bandpass filtteröityä noisea ja väkevä delay.

Mut ylipäätään noita soundeja koskien tässä ketjussa on annettu jo oikeestaan varmaan kaikki oleelliset neuvot.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#15 kirjoitettu 21.10.2009 20:14

MKDELTA kirjoitti:
Mut ylipäätään noita soundeja koskien tässä ketjussa on annettu jo oikeestaan varmaan kaikki oleelliset neuvot.


Ei se mitään. Ideoita voi silti heitellä ja ne voi taas herättää muissa jatkoideoita.

^ Vastaa Lainaa


Patrick Park
480 viestiä

#16 kirjoitettu 21.10.2009 22:16

Jos haluaa nopeasti ja vaivatta eksperimentoida tuon raakadatan importoinnin kanssa niin kannattaa mennä MS Paintin valikoissa Kuva -> Määritteet -> värit = mustavalkoinen ja sommitella sitten niitä paletin tekstuureja jokseenkin säännönmukaisesti. Esim näin: http://img251.imagesha... , sitten muutat kuvan takaisin värilliseksi ja kaadat eri värejä sinne samaan kuvaan ja importoit tämän jne jne

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#17 kirjoitettu 21.10.2009 22:22

Elektrojänis kirjoitti:
MKDELTA kirjoitti:
Mut ylipäätään noita soundeja koskien tässä ketjussa on annettu jo oikeestaan varmaan kaikki oleelliset neuvot.


Ei se mitään. Ideoita voi silti heitellä ja ne voi taas herättää muissa jatkoideoita.

Joo. Lähinnä vaan et olisin itse maininnu kuiteskin about samat jutut.

tuli muuten mieleen et tietyissä jutuissa reverb voi olla kans aika tärkee elementti.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu