Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Dance/eurodance/eurotrance tekeminen


D-Vision
1947 viestiä

#41 kirjoitettu 19.12.2009 11:58

veezay kirjoitti:
ja näinhän tässä on käynytkin. luovutetaan vaan rehdisti ja tarjotaan all-around-ratkaisua vaikka se kirpaiseekin rahallisesti. kyllä Jatuli sen varmasti jo ymmärtää, nyt on sen vuoro hankkia rahaa ja todistaa väitteensä.


Joo no tuossa on kyllä pointtia. Jos kerran tahtoo sellaiset välineet niin Logic on varmasti hyvä sijoitus. Sitten ei voi syyttää kuin omaa osaamistaan jos ei pro jälkeä synny.

Toisaalta Jatulin ei kyllä kannata juuri siitä syystä sitä ostaa, koska sitten ei enää pääse forumeille vikisemään kun soundit kusee.

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#42 kirjoitettu 19.12.2009 13:10 Muok:19.12.2009 13:15

Jessus, "ei oo soundeja, ei oo ohjelmia, ei oo mittään, antakkee!"

Hyvin tyypillistä amatöörin suusta. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, ettei niillä soundeilla ole paskan vertaa edelleenkään väliä. Minä käytän edelleen pääasiallisesti Chibitrackeria, joka on Impulse Tracker klooni suoraan ysikytluvulta, eikä muuten työnantajat tai kukaan valita, että olis paskat soundit. Tottahan minulla nykyään on aika paljon rautaa, ja teen osan projekteista ja suurimman osan soundeista vsti-pohjasesti, mutta pari vuotta sitten, kun aloin tekemään hommia ihan kaupallisesti, olin vielä jumissa perus Impulse Trackerissa.

Pointti; ET IKINÄ OPI YHTÄÄN MITÄÄN ELLET OPETTELE. Etsi itsellesi se ohjelma jossa on mieluisin käyttöliittymä (jos ei oo rahaa, niin demoversioita ja torrentteja on vaikka kuinka; en näe, että kyseessä on kovin rikollista toimintaa, jos käytät ohjelmaa vain kokeiluun, jonka pohjalta tulee ostopäätös tai sitten ei), ja ole oikeasti innostunut siitä tekemisestä ja huomaat yllättäen, että alat oikeasti oppimaan jotain. Lisäksi kuuntele sitä musiikkia jota haluat tehdä, kuuntele sitä intensiivisesti ja kriittisellä korvalla, eli treenaa niitä korvia.
Ja kuten tässä on sanottu, joku 3xOsc saa helvetin hyvää jälkeä aikaiseksi; eikä sinun tarvitse edes tietää sitä teoriaa sen takana, että miten se toimii, se riittää että sinulla on hyvät korvat, joiden avulla tiedät mikä saundaa hyvälle ja mikä ei. Sitten vääntelet niitä nuppeja, kunnes pääset haluttuun lopputulokseen.

Musiikin tekeminen ei ole mitään rakettitiedettä, eikä mikään määrä neuvoja tee sinusta huipputuottajaa. Epäilenpä, että oppisitko edes katsomalla huipputuottajaa vierestä, joka selostaisi koko ajan sinulle, että mitä hän on tekemässä ja miksi. Et voi oppia "pro"-juttuja, ennen kuin opit perusasiat sille tolalle, että ne ovat syvällä sinun selkärangassa.

Kukaan ei opi mestariksi missään vähänkään taitoa vaativassa ammatissa vuodessa tai parissa.

Tiedän, että tämä toistaa tasan sitä, mitä kaikki sinulle tolkuttavat koko ajan, mutta minua ainakin alkaa ja kyrpimään tuo kokopäiväinen valitus siitä, ettet osaa sitä ja tätä ja sinulle pitäisi antaa se oikotie onneen, edelleenkin, vaikka kaikki sinulle kertovat, että sitä ei ole olemassa.

Ceekayed muokkasi viestiä 13:12 19.12.2009

Oho, katsos, viime postissa osoitit, että ymmärsit jo, että laadukkailla laitteilla ei saa taitoa. Hyvä, iso askel eteenpäin.

Laulun sovitus on sinällään itselle aina hankala pala, mutta sen voi toteuttaa niin, että teet ensin soinnut, joiden päälle sovitat melodia, jonka sitten muokkaat sopivaksi laululle; yleensähän synamelodiosta tuppaa tulemaan aika nopeita ja monimutkaisia, joten joudut todennäköisesti karsimaan nuotteja pois välistä ja yksinkertaistamaan melodiaa, että siihen ihmisääni sopisi paremmin. Tässä tavassa on hyvää se, että voit sitten heittää vaikka kliimaksiin sen alkuperäisen synamelodian tukemaan sitä laulua, jolloin saadaan vähän lisää intensiteettiä aikaiseksi. Ja kuulostaa tosi hienolle.

Ceekayed muokkasi viestiä 13:14 19.12.2009

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#43 kirjoitettu 19.12.2009 14:43

johanness kirjoitti:
musta tuntuu, että sulta vaan puuttuu nyt idea. sulla ei oo mitään konkreettista biisi-ideaa, mitä sää haluaisit tehä. tai sitte sää yrität ensin ettiä sitä saundia ja vasta sitte kirjottaa niitä kuvioita sinne, jollon mistään ei tuu oikeen mitään, etenki ku jos ei tiiä, millasta saundia ettii.


Itteasiassa meitillä ainakin suurin osa biiseistä lähtee niin että eka on ääntä, meteliä ja fiilistä ja sit sinne vasta ruvetaan mahduttaan ideioita, koukkuja yms systeemeja mistä tulee se biisin varsinainen teema ja rakenne.
Tämä työtapa tekee miksauksesta yhtä helvettiä, mutta ei se mahdotonta ole ja sopii joillekki.

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#44 kirjoitettu 19.12.2009 14:58

MC-jatuli kirjoitti:
Onko mitää efektejä mitä suosittelet?


Ei, efektejä ei nyt suositella. Kokeilet kaikkia FL:n omia efektejä (alkavat sanalla "Fruity") ja niiden presettejä, niin jo on parempi käsitys siitä että mitä milläkin tekee. Nimistäkin irtoaa jo paljon tietoa, varsinkin käyttämällä tätä.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#45 kirjoitettu 19.12.2009 15:11

Kaiken tän näsäviisastelun jälkeen mäki kai voisin antaa vähän neuvoa.
Jos haluat olla hc industrial latujengoottikuningas, niin teet biisin niiko tekisit trankea mut vedät synat bassot ja snaret sen fruityn bloodoverdriven läpi, 100x tietysti päälle ja muut asetukset niin että kuulostaa mahd apokalyptiselta.
Se mitä tuolla sait aikaseks on äänimassaa, sitä ei miksata mihinkä ja se puuroutuu kaiken kans, mutta heitäppä siihen vielä fruity filter perään ja kikkaile sen säädöillä niin avot!

^ Vastaa Lainaa


Style-0
284 viestiä

#46 kirjoitettu 19.12.2009 15:31 Muok:19.12.2009 15:38

Tässäpä hyvä esimerkki 3xOsc:n käytöstä...kaikki äänet tehty pelkästään 3xOsc:llä...myös rummut...

eli kyllä se ääni taipuu vaikka mihin muotoon jos sitä osaa vaan vääntää...tekijänä on Distrance.

uskoisin että vesku ei tästä pahastu jos linkkaan tämän tänne...

http://www.youtube.com...

Style-0 muokkasi viestiä 15:34 19.12.2009

Sulla on vaan pakko olla kärsivällinen kun jotain asiaa rupeat opettelemaan, kokemuksen kautta se oma soundi alkaa tulla pikkuhiljaa paremmaksi ja paremmaksi...aikaa se vaatii ja jos näin on että sulla ei sitä aikaa ole niin sitten voit lopettaa samontein koko musiikin tekemisen!
sanotaan että jos vuoden ajan joka päivä käytät vaikka tuota 3xOsc: niin varmasti sieltä alkaa jo jotain syntyä.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#47 kirjoitettu 19.12.2009 16:31

johanness kirjoitti:

njoono, mielipidekysymys... minun mielestä se ainaki nopeuttaa hommaa hitosti ku voi laittaa loopilla pyörimään sen kappaleen, ja sitte vaihella lennosta sinne presettejä. tietenki se vaatii sen että se idea on sitte sen verran eheä jo päässä että vaikka sen kirjottaa jollain muulla saundilla ko sillä mitä hakee, jaku loppujenlopukshan se pitäis kuitenki kirjottaa sillä hyvälläki saundilla mikä on sitte lopullisessa versiossa. jaku siinähän on se riski kans, että se saundi mitä hakee nii ei sitte sovikka yhteen sen muun paletin kanssa, nii joutuu sitte käyttää siihen aikaa tuhottomasti.
nui meikä ainaki protarilla tykkää työstää näin jo pelkästään siitä syystä, että fl studios kaikki on ehkä jo liian helppoa, ja protarissa joutuu vähän jo miettimään mitä tekee, ja se on ihan hyvä että saa vähän nopeutettua hommia.

mut ei se miksauksesta helvettiä tee. sitähän joutuu joka tapauksessa miksaamaan, nii samapa se on eka kirjottaa se kappale ulos ja sitte alkaa miettimään niitä saundeja ja miksausta.


Minen en tiä minkälaisia ääniä sä käytät, mut tommoses metelis mitä mäkin väsäilen tämä "helvetin paljon vaikeammaks" oli oikeasti aliarvio, koitappa saada survottua särön läpi mennyt padi särön läpi menneiden snarejen kanssa jälkeenpäin niin että ne ei puuroudu.

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#48 kirjoitettu 19.12.2009 16:46 Muok:19.12.2009 16:48

MC-jatuli kirjoitti:
oon huomannu, mutta en oo tajunnu että vois kokeilla efektoidakkin.


Muutamia perusefektejä:

Taajuuskorjaimella (ekvalisaattori, equalizer, EQ) säädetään eri taajuuksien voimakkuuksia äänessä. Sillä voi esim. lisätä ja tai vähentää bassoa.
Delay lisää saundiin viivästetyn kopion siitä, esim toistaa saundin kolmen kuudestoistaosanuotin jälkeen.
Reverb saa saundin kuulostamaan kuin se olisi jossain tilassa, esim. hallissa.
Flanger ja phaser saavat äänen kiertämään jännästi
Overdrive, distortion ja saturation -efektit lisäävät ääneen erilaista säröä.

Noilla saa saundiin selkeästi kuultavaa muutosta ja ovat siksi suht helposti opittavia. Tosin eri genrejen vaatimusten mukaisen käytön oppiminen kestää noissakin pitkään.

Vaikeampi efekti on sitten kompressori (compressor). Se on automaattinen ja tarvittaessa hyvin nopeasti toimiva ääneenvoimakkuussäädin, joka reagoi sisääntulevan äänen voimakkuuteen. Sillä voi esim. tehdä saundin hetkellisiä voimakkaita kohtia hiljaisemmiksi. Sukua sille on limitteri (limiter) , joka rajoittaa äänenvoimakkuuden tiettyyn tasoon.
Kompressorilla tehdään dancessa myös se "pumppaus", kun bassorummun iskiessä muut äänet vaimenevat hetkellisesti. Tätä sanotaan sidechain-kompressoinniksi. Se tehdään niin, että ohjataan bassorummun ääni vaimennettavien äänien kompressoreiden sidechain-tuloon.

FL Studiossa on Fruity Limiter -plugari, joka sisältää sekä kompressorin että limitterin. Sen analysaattori-ikkunassa näkyy tarkasti mitä äänelle tapahtuu. Tosi hyvä kompressorin toiminnan opetteluun.
FL:n ysiversiosta eteenpäin sillä onnistuu myös sidechain-kompressointi.

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#49 kirjoitettu 19.12.2009 17:40 Muok:19.12.2009 18:06

MC-jatuli kirjoitti:
Joku sanoi, että opettele analogisen syntetisaattorin käyttö tai jtn... Niin kysymys kuuluu, miten tuo kannattaisi?

Olet tehnyt sitä 3xOscia opetellessa. Se on virtuaalianaloginen syntetisaattori. Sama toimintaperiaate, mutta ääni tehdään digitaalisella laskennalla eikä analogisilla äänipiireillä. Siksi sanotaan virtuaalianalogiksi.

Näin tarkennuksena, analogisella syntetisaattorilla tarkoitetaan usein (hieman erheellisesti) juuri subtraktiivista syntetisaattoria. Analogitekniikalla voidaan toteuttaa muitakin synteesitapoja.

Tänään aamulla 2 tuntia ja eilen illalla 2 tuntia keskityin pelkästään oscilla säätelyyn. [...] Kun kokeilin kokeilin kokeilin, niin se hyvä alku mihin soundi oli menossa, meni täysin surkeksi. sitten en saanut säädettyä takaisin. Aloitin uudestaan puhtaalta pöydältä.

Tervetuloa kerhoon. Tätä se usein tulee olemaan ekat vuodet.
Silloinkin kun osaa synien namikoiden vaikutukset ääneen ulkoa voi mennä tuollaiseksi, jos sattuu olemaan huono päivä tjms.

Olen huomannut youtubesta hyviä osc videoita, mistä on kuulunut loistava ääni. (muunmuassa niitä mitä tähän on linkitetty).
Useimmissa on ollut loistava soundi ja olen kopioinut namiskojen asennot aikalailla samanlaisiksi. Kuitenkaan ne ei ole tullut lähellekkään samankuuloisiksi. Onko mahdollisesti jotkut videon tekijät laittanut valmiiksi efektejä, koska se vaikuttaa hieman siltä, osaatteko sanoa?

Mahdollista. Vaikutuksensa on silläkin että ne videoiden tekijät ovat kokeneempia ja tietävät miksi niiden namikoiden pitää olla siinä asennossa.

Tuo namikoiden asentojen kopsaaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta hyvä juttu kun ei alussa tiedä mitään, toisaalta huono kun ei välttämättä opi niitä perusteita.

***

Asiaan liittyen... minulla on nyt pää täynnä kofeiinia ja tekisi mieli pitkästä aikaa nörttäillä FL Studiolla. Linkitäppäs tähän joku dancebiisi jossa on sellaisia saundeja kuin mitä haluat tehdä. Voisin kokeilla tehdä ne 3xOscilla ja lähettää sinulle FLP-tiedoston, josta voit tutkiskella namikoiden asentoja.

En lupaa mitään, kun kofeiinin vaikutus lakkaa muutaman tunnin sisällä, mutta ehkä siitä jotan hyödyllistä irtoaa

neokoo muokkasi viestiä 18:04 19.12.2009

Sen verran muutan tuota tarjousta, että otan vapauden käyttää Synth1:n viimeisintä versiota silloin kun koen sen 3xOscia kätevämmäksi työkaluksi johonkin saundiin.

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#50 kirjoitettu 19.12.2009 20:41 Muok:19.12.2009 20:42

MC-jatuli kirjoitti:
http://www.youtube.com...

Vertaas tuon 00:54 alkavaa kohtaa

tämän: http://www.youtube.com... 1:17 alkavaan kohtaan

ja tämän: http://www.youtube.com... 0:34 alkavaan kohtaan.



Mut joo. En ole varma kumman kanssa alan säätämään, kokeilen ensin kumpi syövyttää aivojani pidemmän päälle vähemmän. Postaan sitten lopputuloksen tänne. Varoitan ennakkoon että Synth1:tä tulee siinä todnäk olemaan enemmän.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#51 kirjoitettu 19.12.2009 21:13 Muok:19.12.2009 21:15

johanness kirjoitti:


heii, tää on vaarassa mennä offtopiciks jo. mutta elä ny jinxtetti suotta ota tätä minään arvovaltakiistana tai käsitä tätä nyt niin, että mää olisin sanomassa että nää teet jotain väärin, kuhan vaan toin oman näkemykseni asiaan mukaan, ko miusta tuntuu että jatuli nimenomaa ei oo lykkäämässä särötettyä pädiä särötettyjen snarejen kanssa yhteen.

enkä mie jaksa ny isosti selittää niistä saundeista, mutta ihan boomia, xpand2:sta ja analogfactoryä mie käytän, sen mitä käytän. aika paljo tulee vaan soiteltua ihan oikeilla instrumenteilla ennemmin.. jatulille: nuo on erittäin hyviä paketteja kukin, mut ne on vaan rtas muodossa että nei pyöri fl studiossa. mutta paina nimet mieleen niillä voi tehä tosi paljo mukavaa jos jossain vaiheesa on mahollisuus käyttää niitä.

ja vielä pakko sanoa, että kyllä mie oon yrittänny nuita säröjuttuja ja tehny vaikka mitä, mutta en mie läheskään niin hyvin niitä osaa tehä mitä sinä jinxted. ja ohan meillä vähän eri intressit kyllä varmaan myös musiikin suhteen.


Mielestäni ei kuitenkaan pahaa offtopiccia, soon ihan hyvä tajuta heti alkuun et meitä konekikkailijoitaki löytyy moneen junaan, ei jää sit nii helposti paikoilleen kun oppii perusjutut <3
Enkä mä ota tätä minkäänlaisena kiistana, enemmänkin näkemyserojen vertailuna.

Jinxed muokkasi viestiä 21:14 19.12.2009

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#52 kirjoitettu 19.12.2009 22:22

realiteetin hukannut kirjoitti:
Kun siinä on tuo perus boom boom boom basso..

No shit, Sherlock

...mutta jos tarkkoja ollaan niin noissa esimerkeissä oli jokaisessa aikas eri kuuloinen bassosaundi vaikka oli soitettu täsmälleen samalla offbeat-tyylillä.

Sen huomaan, jokaisessa musiikkilajissa tuota kierrätystä on ja uskon, että Jatulikin sen kyllä jo on huomannu ja tiedän, että sinäkin kyllä hyvin tiedät saman asia.

On se silti aina hauskaa asettaa noita samankaltaisuuksia esille. Oppimismielessäkin hyödyllistä kun vertailee eri tavalla tuotettuja versioita samoista sointukuluista, siinä huomaa hyvin genrejen ja niiden vivahteiden erot. Minua ainakin kiinnostaa tuollaiset. Luulisin että Jatulinkin mielestä oli mielenkiintoista noiden kuuntelu ja yhdenkaltaisuuksien sekä eroavuuksien huomaaminen?

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#53 kirjoitettu 20.12.2009 04:21 Muok:20.12.2009 04:45

dancetrancesaundeja.flp

Käytä "Tallenna nimellä", "Save file as" tms. toimintoa, jos klikkaa suoraan niin aukeaa selaimeen tekstinä.


Hieman Univiidakkoon päin on saundit. Kofeiini loppui liian aikaisin, ja alkoi mennä liian tranceksi niin piti lopettaa. Uskoisin että käyttökelpoisia saundeja kuitenkin.

Käytin etupäässä Synth1:tä. 3xOscilla liian moni saundi on joko liian tuskaista tai mahdotonta tehdä. Kelpasi kuitenkin sidechainia varten tehtyyn haamuiskuun ja suhinafilliin Haitsut, clapit, snare ja crash ovat FL9:n mukana tulevista paketeista, eli ainoastaan Synth1 1.07 on tarpeen FL9:n ulkopuolelta.
Efektejä ei ole paljoa, lähinnä Synth1:n omaa chorusta ja delayta sekä FL:n EQ:ta, kompressoria, limitteriä ja reverbia. Miksaamisen kanssa en jaksanut paljoa säätää kun kyse on saundintekoesimerkistä.

***

Sen verran pitää sanoa työkaluista, että joskus on vaan mahdotonta saada tiettyä saundia muuten kuin hankkimalla vehkeen joka siihen oikeasti pystyy. Joissakin tapauksessa pääsee samankaltaiseen tulokseen pitkällä ja tuskaisella säätämisellä, mutta se kannattaa vain silloin kun saa siitä säätämisestä kiksejä. Jos pääasia on musiikin aikaansaaminen, on kätevä ja nopea työkalu aina parempi kuin sellainen joka vaatii hitosti säätöä. Toki joutuu jossain tekemään kompromisseja etenkin jos rahaa ei ole, mutta kuitenkin...

neokoo lisäsi viestiin 04:32 20.12.2009

MC-jatuli kirjoitti:
Uskon ettei niitä olekkaan vaikea tehdä, mutta itse olen hieman tyhmä etten saa aikaiseksi...

Kyllä niitä on joskus vaikea tehdä vaikka olisi vuosia tehnyt ja käyttäisi hyviä työkaluja. Vaikeaksi menee esim. silloin kun on tehnyt jotain biisiä kuukauden putkeen, on tullut sen fiilikselle lähes kuuroksi eikä enää ole varma millaista saundia siihen haluaa. Vielä vaikeammaksi menee jos biisin valmistumiselle on lähestymässä deadline.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#54 kirjoitettu 20.12.2009 23:28 Muok:20.12.2009 23:28

minä en oikeen ymmärrä tätä touhua että päätetään ensin millanen biisi tehdään ja sitten tehdää. Eikö se kannattaisi hoitaa niin päin, jos siis musiikkia lähinnä harrastuksena tekee, että alkaa vain tekemään ja katsoo mitä tulee?

Että ei ota stressiä siitä, onko lopputulos hiphoppia, eurodancea vaiko hc-punkkia.

Antaa vaan inspiraation ja kokeilujen viedä mennessään. Silloin sitä joskus itsekin yllättyy lopputuloksesta.

JM muokkasi viestiä 23:28 20.12.2009
Ja plus tärkein pointti: se on helvetin hauskaa.

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#55 kirjoitettu 20.12.2009 23:39

JM kirjoitti:
minä en oikeen ymmärrä tätä touhua että päätetään ensin millanen biisi tehdään ja sitten tehdää. Eikö se kannattaisi hoitaa niin päin, jos siis musiikkia lähinnä harrastuksena tekee, että alkaa vain tekemään ja katsoo mitä tulee?

Jatuli on antanut ymmärtää haluavansa tehdä musaa muutenkin kuin harrastuksena.

^ Vastaa Lainaa


Fored
191 viestiä

#56 kirjoitettu 21.12.2009 01:16 Muok:21.12.2009 01:17

neokoo kirjoitti:
JM kirjoitti:
minä en oikeen ymmärrä tätä touhua että päätetään ensin millanen biisi tehdään ja sitten tehdää. Eikö se kannattaisi hoitaa niin päin, jos siis musiikkia lähinnä harrastuksena tekee, että alkaa vain tekemään ja katsoo mitä tulee?

Jatuli on antanut ymmärtää haluavansa tehdä musaa muutenkin kuin harrastuksena.


jopa ammatikseen, jos nämä kaikki ketjut oikein tulkitsee. itsekin olen harrastus pohjalla, muttei musiikista suurinta prioriteettiä pitäisi tehdä.

DJ For-e muokkasi viestiä 01:16 21.12.2009

ainakaan lyhyellä kokemuksella.

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#57 kirjoitettu 21.12.2009 01:45

DJ For-e kirjoitti:
muttei musiikista suurinta prioriteettiä pitäisi tehdä.

Minusta taas musiikista kannattaa tehdä itselleen niin suuri prioriteetti kuin ikinä vaan haluaa ja pystyy.

ainakaan lyhyellä kokemuksella.

Tämä taas vaikea juttu. Toisaalta on hyvä panostaa ja sijoittaa musiikkiin heti alusta asti enemmän kuin luulee pystyvänsä, niin voi saada potkustartin menestykseen.
Toisaalta voi huomata ettei musiikki olekaan se omin juttu, aikaa on mennyt hukkaan ja käytettyjen kamojen arvo alittaa reilusti ostohinnan.

^ Vastaa Lainaa


Fored
191 viestiä

#58 kirjoitettu 21.12.2009 11:06 Muok:21.12.2009 11:17

Minusta taas musiikista kannattaa tehdä itselleen niin suuri prioriteetti kuin ikinä vaan haluaa ja pystyy.



kyllä musiikki yleisesti voi olla se suurin prioriteetti, mutta tarkoitin musiikin tekeminen ei mielestäni pitäisi olla suurin prioriteetti, paitsi harrastuksena tietty.

Haava korjasi lainauksen oikein 11:16 21.12.2009

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#59 kirjoitettu 21.12.2009 14:24

DJ For-e kirjoitti:
tarkoitin musiikin tekeminen ei mielestäni pitäisi olla suurin prioriteetti, paitsi harrastuksena tietty.

Minäkin tarkoitin tekemistä, en erikseen tarkentanut koska oletin sen olevan itsestäänselvää tälläisessä ketjussa.

Miksei sinusta musiikin tekeminen pitäisi olla suurin prioriteetti?

^ Vastaa Lainaa


Fored
191 viestiä

#60 kirjoitettu 21.12.2009 15:19

realiteetin hukannut kirjoitti:
neokoo kirjoitti:
Miksei sinusta musiikin tekeminen pitäisi olla suurin prioriteetti?


Koska noin nuori kaveri, jos ei opiskele ja musiikko hommat ei onnistukkaan, niin voi käydä aika kusisesti loppu peleissä.


siinähän se tulikin. mitäpä tuohon lisäämään.

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#61 kirjoitettu 21.12.2009 15:21 Muok:21.12.2009 15:23

realiteetin hukannut kirjoitti:
Koska noin nuori kaveri, jos ei opiskele ja musiikko hommat ei onnistukkaan, niin voi käydä aika kusisesti loppu peleissä.

Kuinka kusisesti? Listaa niitä huonoja asioita.

neokoo muokkasi viestiä 15:22 21.12.2009

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#62 kirjoitettu 21.12.2009 17:06

realiteetin hukannut kirjoitti:
No listaa en ala tekemään, mutta painotan kuitenkin opiskelua ihmisen älykkyyden kehittämisen vuoksi.

Väitätkö että musiikinteon asettaminen etusijalle ottaa jotain pois älykkyyden kehittymiseltä?

Mutta älyn kehitys on asia, mitä ei kannattaisi laiminlyödä.

Samaa mieltä. Älyä tosin voi kehittää monella tavalla.

Koulu on "pakottava" keino kehittää ajatusta, edes johonkin suuntaan.

Joo. Sen suunnan voi toki päättää itse mieltymystensä mukaan. Voi vaikka mennä opiskelemaan musiikintekoon liittyviä asioita.

Jos kämpillä pelkästään hakkaisi pianoa, tulisi kyllä musikaalisesti lahjakkaaksi

Eikä tulisi. Musiikillinen lahjakkuus ei synny pianoa hakkaamalla. Sitä joko on ihmisessä tai ei ole. Lahjakkuutensa löytäminen on kiinni siitä pääseekö sitä vaativia asioita kokeilemaan, ja siihen se pianon hakkaaminen kyllä auttaa.

mutta tämä muun puolen älykkyyden kehitys jäisi omaan varaan.

Taidan ymmärtää mitä ajat takaa tuossa. En tiedä onko älykkyys siihen oikea sana. Sen tiedän että saavuttaakseen jossain huomattavaa osaamista pitää valita panostaa juuri siihen asiaan.

Sinullakin varmaan on syysi siihen miksi valitset käyttää suuren osan valveillaoloajastasi insinööriksi opiskeluun?

Ja voipi olla, että kun joskus ei jaksa opetella asioita, niin myöhemmin jaksaa vielä vähemmän.

Voi olla. Sitten voi myydä sen pianon pois jos ei enää huvita hakata.

Tai sitten voi käydä niin, että huomaa kiinnostuvansa pianonsoitosta, opettelee perusasiat omatoimisesti, harjoittelee yksinkertaisia teoksia ja huomaa että ne onnistuu jo ajattelemattakin, kokeilee vaativimpia teoksia, huomaa ettei ne olekaan helppoja, maksaa soittotunneista, harjoittelee, harjoittelee lisää, soittaa ensimmäisen kerran julkisesti serkun häissä, sitten mummon hautajaisissa, perustaa liiketaloutta opiskelevan kaverin vihjeestä toiminimen jolla tekee lisäansiota soittamalla milloin missäkin tilaisuudessa, pohdittuaan elämäntarkoitustaan eräänä sunnuntai-aamuna menee opiskelemaan musiikkia konservatorioon ja aikanaan löytää itsensä yleisön taputusten täyttämästä konserttisalista.

Ja ootko kuullu lauseen "Apinaa koijataa" .
Tässä pointtina, on että mitä älykkäämpi kaveri olet sen pienempi todennäköisyys on, että olet muiden ohjattavissa ja huijattavissa.

En ole kuullut tuota lausetta. Oletko sinä kuullut lauseen "Nuorena vitsa väännettävä?"

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#63 kirjoitettu 21.12.2009 18:34

Sunt1o kirjoitti:
Tätä on joskus tutkittu kuulemma ja tultu siinä siihen tulokseen että mitään musiikillista lahjakkuutta ei ole. Selvästi merkittävin asia oli harjoitteluun käytetty tuntimäärä tuon tutkimuksen mukaan. Siis harjoittelumäärä korreloi siihen että tuliko musiikista ammatti.

Lahjakkuudella tarkoitan tuossa musiikin tuntemista, ymmärtämistä ja tekemistä auttavien ominaisuuksien summaa. Lasken siihen myös sen mieltymyksen ja innostuksen musiikintekoon jota ei löydä kuin kokeilemalla, ja sen motivaation joka ajaa harjoittelemaan ja kokeilemaan aina vaan vaikeampia asioita.
Toisaalta, monien tunnettujen musiikkinerojen tapauksessa suurimpana motivaationa on ilmeisesti ollut isän piiska. Hyvin linjassa sen tutkimuksen kanssa.

Harjoitukseen käytetty aika on kyllä minustakin se tärkein asia osaamista kehittäessä, oli se sitten instrumentin soittoa tai sävellystä tai vaikka saundien vääntöä synillä. Siksi reagoinkin niin paljon siihen musiikinteon prioretisointiin, kun minusta musiikinteolle ja sen harjoittelulle kannattaa antaa niin paljon elinaikaansa kuin vain pystyy, jos löytyy siihen innostusta ja motivaatiota.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#64 kirjoitettu 21.12.2009 18:56

neokoo kirjoitti:

Toisaalta, monien tunnettujen musiikkinerojen tapauksessa suurimpana motivaationa on ilmeisesti ollut isän piiska. Hyvin linjassa sen tutkimuksen kanssa.


Yleensä ei, vaan monesti vielä jotain paljon julmempaa. Itse suosittelin (tai no oiekantaan en suosittelisi, mutta kuitenkin) vain kytkemään isän/äidit rakkauden ja hväksynnän yhteen (musiikissa/urheilussa/missä lie)-pärjäämisen kanssa. Saa aikaan useimmiten sen epätoivoisimman ja pitkäkestoisimman motivaation, jos joku.

Toki tapoja on monia, eikä aina mikään toimi.

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#65 kirjoitettu 21.12.2009 20:04

realiteetin hukannut kirjoitti:
Mutta pelkästään musiikin opettelu ja soittamisen opettelu ei anna tarpeeksi tietämystä, vaan tämän opettelu jää omalle kontolle, jos sitä koskaan tulee edes opettelemaan.

Yhtälailla pelkästään insinööriksi opiskellessa jää esim. taiteentuntemus ja sosiologia omalle kontollesi.

kokonais valtainen musiikin ymmärrys vaatii älykkyyttä.

Kokonaisvaltainen minkä tahansa ymmärrys vaatii älykkyyttä.

Mutta tällä musiiki hommalla meinasin lähinnä musiikin perinteisessä stereotypiassa.

Mitä tarkoitat musiikin perinteisellä stereotypialla?

et itsekkään varmasti ole sitä mieltä, että yläaste iässä olevaa kaveria kehotat pelkästään musiikkiin perehtymään ja suosittelen kaiken muun opin sivuuttamisen.

Tätähän minä en ole missään vaiheessa suositellut. Sanoin, että musiikki kannattaa asettaa elämänsä suurimmaksi prioriteetiksi jos haluaa ja pystyy. Prioretisointi tarkoittaa asioiden järjestämistä tärkeysjärjestykseen. Tämä voi ysiluokkalaisen elämässä tarkoittaa vaikka sitä, että koulussa panostaa eniten musiikin opiskeluun ja vapaa-aikana antaa musiikkijutuille enemmän aikaa kuin muille vapaa-ajan vietteille.

Sitä paitsi, Jatuli on 15. Pian on toisen asteen oppilaitoksen valinta edessä, muutama kuukausi aikaa päättää ja valmistautua. Jos musiikki todella kiinnostaa, niin ihan hyvin voi mennä opiskelemaan sitä.

Sillä, jos musiikin oikeasti ottaa täysipäiväiseksi hommaksi, niin se normaali opiskelua paljon vaativampi homma.

Minusta mikä tahansa opiskelu on vaativaa. Jos ei ole, niin ei haasta itseään riittävästi ja todennäköisesti kykenisi vaikeampienkin asioiden opiskelemiseen.

Ja jos opettelet soittamaan pianoa 60 vuotta todennäköisesti loppujen lopuksi olet niin taitava, että sitä voidaan jo lahjakkuudeksi pianon soitossa kutsua.

Voiko? Suosittelen muuten elokuvaa Amadeus ajatustenruoaksi, kun mietit tuota taito vs. lahjakkuus -asiaa. Ei ole historiallisesti täysin paikkansapitävä, mutta pistää kyllä miettimään.

No paljon puuttuu ihmisen älykkyydestä, jos matemaattinen/kielellinen/yleistietoinen tietoisuus jää ala-aste tasolle.

Jälleen, en missään vaiheessa kehottanut jättämään yleissivistyksensä kartuttamista.

Elämässään erikoistuu joka tapauksessa johonkin, ei yksi ihminen voi olla joka asian osaaja. Voihan sitä toki olla "jack of many trades, master of none", mutta silloinkin toisiin asioihin erikoistuu enemmän kuin toisiin. Miksei sitten voisi erikoistua kokonaan musiikintekoon?

Mutta siltikään mikään ei takaa sitä, että todennäköisesti jossain vaiheessa pääset soittamaan sinne konserttisaliin muiden eteen. Tätä minä ajan tässä takaa.
Musiikilla elannon tekeminen on monen unelma ja niistä harvoista musiikin alan töistä on kova kilpailu.
Ei ole takeita, että vaikka kuinka harjoittelet olet muiden mielestä se parempi soittaja/säveltäjä.

Ei tietenkään ole takeita, mutta minusta ei kannata sen takia kieltää itseltään mahdollisuutta menestykseen, etenkin jos innostus on suuri.

Tuossa on pohjimmiltaan kyse riskien ottamisesta. Onko parempaa elää varman päälle ja olla yrittämättä mitään vaikeaa ja riskialtista, vai ottaa riskejä vaikka olisikin mahdollisuus menettää paljon eikä menestys olisi taattu?


Olen, mutta olen myös sitä mieltä, että yläaste ikäisenä, et ole tarpeeksi tietoinen vielä, siitä, mitä haluaa elämältään.

Siksipä pitääkin kokeilla. Ja jos kokeilee vain pintapuolisesti, niin saako sitten oikeasti hyvän pohjan päätöksen tekemiselle?
Ja joka tapauksessa yläasteelta lähtiessään on niin vähän elämänkokemusta ja niin paljon aikaa edessä, että voi ihan hyvin ottaa riskejä fiiliksen mukaan, etenkin ilmaisen koulutuksen Suomessa. Keskenhän sen koulun voi jättää milloin haluaa, jos huomaa ettei ole oma juttu.

Ja mikä on todennäköisyys, että musiikki vaikuttaakin 5 vuoden jälkeen ja kuinka helppoa sitten on alkaa opiskelemaan kun kaiken muun on jättänyt toisarvoiseksi?

Ihan yhtä helppoa ja vaikeaa kuin muissakin tilanteissa joissa on päättänyt vaihtaa alaa.

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#66 kirjoitettu 21.12.2009 20:10

Haava kirjoitti:
Itse suosittelin (tai no oiekantaan en suosittelisi, mutta kuitenkin) vain kytkemään isän/äidit rakkauden ja hväksynnän yhteen (musiikissa/urheilussa/missä lie)-pärjäämisen kanssa. Saa aikaan useimmiten sen epätoivoisimman ja pitkäkestoisimman motivaation, jos joku.

Tää kyllä toimii asiaan kuin toiseenkin, lievemmässä muodossa ihan sovelluskelpoinen motivaatiotyökalu minusta. "Mähän hankin sen AMK-tutkinnon jotta äiskäkin voi olla ylpee etten oo vain nimetön konemuusikko".

^ Vastaa Lainaa


Kare_
1334 viestiä

#67 kirjoitettu 21.12.2009 20:41

neokoo kirjoitti:

dancetrancesaundeja.flp


Huh, meinasin itse tehdä pienen esimerkin 3xoscilla hyvin simppelin sahaleadin teosta, mutta tässä tuli kyllä nyt niin hyvä tutkimuskohde itelleki että jätin tekemättä kiitosta tästä

^ Vastaa Lainaa


katai
2098 viestiä

#68 kirjoitettu 21.12.2009 21:05

Kare_ kirjoitti:
Huh, meinasin itse tehdä pienen esimerkin 3xoscilla hyvin simppelin sahaleadin teosta, mutta tässä tuli kyllä nyt niin hyvä tutkimuskohde itelleki että jätin tekemättä kiitosta tästä

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#69 kirjoitettu 21.12.2009 21:08

Puhuitte tuosta lahjakkuudesta aikasemmin, sen verran siitä vielä että mua ainakin ärsyttää jonninverran jos jonkun mun tekeleen pohjalta sanotaan et minoon "lahjakas".
Enoo!
Ihan oon ite tehny, mitään eno saanu lahjaks.
En tiedä kyllä sitten että onko tämä vain anaalista pilkunnaimista, ko eikai suurinosa sitä ihan niin tarkoita ko ne moista sanoo.

^ Vastaa Lainaa


Urjala
500 viestiä

#70 kirjoitettu 21.12.2009 23:11

Minusta taiteen tekemistä mystifioidaan ihan turhaan, ihan liikaa. Monesti tässä on tietenkin taiteentekijät asialla, varmaan ihan syystä kyllä, omaa leipäähän siinä ikäänkuin murentaa jos myöntää että ei se niin ihmeellinen juttu ole etteikö sitä muutkin vois osata. Minusta on ihan yhtä mahdollista ja järkevää opetella esim. säveltäjäksi kuin vaikka lakimieheksi tai insinööriksi itsensä. Molemmissa ammateissa täytyy muistaa ulkoa monta juttua, hahmottaa isompia kokonaisuuksia, ymmärtää hyvin pieniä kokonaisuuksia ja niiden suhteita isompiin kokonaisuuksiin, monesti vieläpä täytyy osata olla ihmisten parissa jotenkin. Kuitenkin, hyvin monta seikkaa kaikissa näissä on täysin opeteltavissa ihan lukemalla, eikä kaikkea taitoa tarvitse olla aina sillä sekunnilla vaan paljon pystyy käyttämään aikaa ihan omissa oloissaan kikkailuun, vaikka töissä olisikin. Tietenkin, näillä näkymin on rahantulon kannalta varmempaa opiskella itsensä insinööriksi tai lakimieheksi, selvähän se. Jos pystyy yhtälailla painamaan duunia ja tekemään kuumia träkkejä niin hyvä niin.

Mutta työtön muusikko joka tapauksessa on maailman paras ammatti

Ja kuten Neokoo sanoi, aina voi vaihtaa alaa. Toki ihminen oppii uusia asiakokonaisuuksia kai hieman heikommin mitä enemmän ikää tulee, mutta kysehän kai on loppujen lopuksi siitä oman elämän onnistumisesta / onnellisuudesta. Itse olen kuluttanut aikaa pitkälti ihan väärissä kouluissa, varmasti paljon johtuen juuri mainituista vanhempien / muun sosiaalisen piirin odotuksista. Nyt kun on tajunnut että musiikin tekeminen on totisesti se mitä minun kannattaa tehdä, niin kaikki muu elämään liittyvä setteily on ihan selvänä. Jos tämän ymmärtää ennen lukiota, sen parempi.

Sunt1o kirjoitti:
Et on iha pelle jätkä jos ei tee räppii.

Tämä on muuten ihan totta.

^ Vastaa Lainaa


Dev-ill Beats
176 viestiä

#71 kirjoitettu 23.12.2009 11:32

jo se että menet lukioon kertoo siitä kuinka olet muiden ohjattavissa

itse opiskelen sitä mikä kiinnostaa en sitä mitä koulussa pakotetaan ja ihan hyvin on mennyt tähän mennessä

ammatti löytyy mutta siitä en kiitä kouluja vaan omaa ahkeruuttani ja omaaloitteisuutta

tuntuu siltä että ihmiset jotka painottaa eniten opiskelun tärkeyttä ovat niitä jotka katsovat muita kieroon ja pitävät heitä sivistymättöminä

olen tavannut paljon tälläsiä ihmisiä ja kommenttisi antaa sen kuvan että olet yksi niistä

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#72 kirjoitettu 23.12.2009 15:18 Muok:23.12.2009 15:21

Ihmeellinen asenne täällä joillain.
Taiteet on ollu mulle aina ollu ykkös prioriteetti, ennenmuinoin kuvataiteet, nykyään musiikki.
Mut en mä oo joutunu opiskelujani, tulevaisuuttani ja mummon lasisilmää sen eteen uhraan.
Käytännössähän se menee niin että mä opiskelen/teen töitä tasan siks et mulla ois varaa pitää musiikki ykkösprioriteettina, hullu saa olla mutta ei tyhmä!
Ei se että joku asia on ykkösprioriteetti tarkota että sen eteen pitää sit uhrata kaikki, joku tolkku noissa ääripäihin hyppimisissä ois hyvä olla.

Jinxed muokkasi viestiä 15:18 23.12.2009

Jinxed muokkasi viestiä 15:19 23.12.2009

Jinxed muokkasi viestiä 15:21 23.12.2009

^ Vastaa Lainaa


v4ltsu
393 viestiä

#73 kirjoitettu 27.12.2009 19:09

Vinkkinä voisin antaa pitkän linjan harrastajana että alussa ei kannata
laittaa rimaa turhan korkealle. Kannattaa tehdä musiikkia ainoastaan
omaksi ilokseen eikä jonkun kaupallisen esikuvan mukaan.



Näin vasta-alkajana olen täysin samaa mieltä!

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu