Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Vokaalien miksaus vinkkejä kerätään!


Sosiopaatti
106 viestiä

#1 kirjoitettu 18.01.2010 16:49

Eli tälläisiä aiheita on täällä paljon ja tiedän sen. Mutta toivon ettei sen takia tätä ketjua suljeta, vaan tänne laitetaan vinkkejä.

Eli jos jokainen vois jotain pieniä vinkkejä laittaa vokaalien miksaamisen. Mitä kannattaa tehdä kun miksaa voksuja, miten itse teette? Mitä efektejä käytätte? ja niin edelleen. Olisin erittäin tyytyväinen kun adobe audition 3 softan käyttäjät laittaisivat hyviä vinkkejä ja ohjeita. Minä täältä niitä sitten saisin koneelleni kerätä ja kokeilla niitä ja oppia siten miksausta paremmin!

Kiitän ja kumarran kaikkia auttavaisia ja neuvovia ihmisiä! Ja kiroan tuonelaan kaikki jotka tulevat tänne haukkumaan ja pätemään että itse kokeilemalla oppii parhaiten!

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#2 kirjoitettu 18.01.2010 17:27 Muok:18.01.2010 17:39

-kevyt kompressointi

-tarvittaessa noise reduction / noise gate / "tyhjien" manuaalinen hiljentäminen

-kevyt kaikuefekti

-volaa sen verran että kuuluu selkeästi muun metelin yli muttei kuitenkaan dominoi liikaa

Se on siinä. Ja aika pitkälti vielä juurikin tuossa järjestyksessä.

Ja kiroa vaan alimpaan helvettiin, mutta ei ihan oikeasti ole olemassa mitään yleismaailmallista efektipakettia laulun miksaamiseen, vaan jokainen laulaja, laulutyyli, nauhoituslaitteisto, nauhoitustilanne ja toivottu lopputulos ovat yksilöllisiä. KOKEILEMALLA SE SELVIÄÄ!

Thimns lisäsi noise reductionin sun muut 17:37 18.01.2010

^ Vastaa Lainaa


HW
ärsyttävä
7228 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 18.01.2010 17:32

Jovo kirjoitti:
adobe audition 3
Miä käytin ennen adobea. Miksausvinkkini kuuluukin, jotta siinä vaiheessa kun huomaat, että painoit jotain väärää nappia ja kaikki voksut siirtyivät vääriin paikkoihin, napsi niistä suosiolla sampleja ja laittele ne FL-studiossa paikoilleen.

Oon Thminsin kanssa aika samoilla linjoilla, vaikka joskus tulee semmoisia tilanteita, joissa voksut suorastaan vaativat säröä ja phaseria. Mutta miä oonkin kummallinen.

Nii, ja semmoisen jutun miä joskus teen, että hiljentelen vokaaliraidoista ne ylimääräiset särinät ja kolinat.

Jovo kirjoitti:
Ja kiroan tuonelaan kaikki jotka tulevat tänne haukkumaan ja pätemään että itse kokeilemalla oppii parhaiten!
Ei se oo pätemistä, vaan yksinkertainen totuus.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#4 kirjoitettu 18.01.2010 17:35 Muok:18.01.2010 17:37

HW kirjoitti:
Oon Thminsin kanssa aika samoilla linjoilla, vaikka joskus tulee semmoisia tilanteita, joissa voksut suorastaan vaativat säröä ja phaseria. Mutta miä oonkin kummallinen.
Niin, nämä ovat juurikin niitä yksilöllisiä toivottuja lopputuloksia.

Nii, ja semmoisen jutun miä joskus teen, että hiljentelen vokaaliraidoista ne ylimääräiset särinät ja kolinat.
Lisäsin tämän alkuperäiseen viestiini, kun unohtui.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#5 kirjoitettu 18.01.2010 17:39

Raskas kompressointi -> kitaravavvari-emulaatio (gainit, midlet ja reverbit täysille)

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 18.01.2010 17:45

Jovo kirjoitti:

Eli jos jokainen vois jotain pieniä vinkkejä laittaa vokaalien miksaamisen.


1) Käytä analogista säröä, miuluiten putkellista. 2) Käytä TimeFactory ohjelmaa luodaksesi ääniä ylös ja alaspäin ja filtteröi siitä sitten rankasti. 3) Impulssivastekaiut ovat parhaita.

Mitä kannattaa tehdä kun miksaa voksuja, miten itse teette?


Yleensä ajan FM-lähettimellä jonkun kuppasen transistoradion läpi joka on täysillä ja asema vähän vinoon viritettynä. Toimii. Siis noiden edelliseen kysymykseen laittamieni lisäksi.

Mitä efektejä käytätte?


Tähän on jo nyt melkoisesti vastattu.

Olisin erittäin tyytyväinen kun adobe audition 3 softan käyttäjät laittaisivat hyviä vinkkejä ja ohjeita.


Sillä miksaus tapahtuu ihan samoin kuin miullakin softilla. Eli kompressori, EQ ja äänenvoimakkuus suhteessa muihin raitoihin. EQ:t ja kompurat sen muun materiaalin mukaan, että miksaus on tasapainoinen. Auditionin efektit ovat niinä määrin huonoja, että itse käytän siitä lähinnä parametrista EQ:ta ja low&hi-pass filttereitä.

Kiitän ja kumarran kaikkia auttavaisia ja neuvovia ihmisiä! Ja kiroan tuonelaan kaikki jotka tulevat tänne haukkumaan ja pätemään että itse kokeilemalla oppii parhaiten!


Itse kokeilemalla oppii parhaiten, mutta on näistä ketjuista silti apua. Aina on tilaa uusille ideoille.

^ Vastaa Lainaa


HW
ärsyttävä
7228 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 18.01.2010 18:33

Sunt1o kirjoitti:
PS: Työ kaikki annatte ihan vammasia vinkkejä millä saa vaan jotai ääriexperimentaalituotosta mitä myyrätkin pelkää.


Miä käytän joskus flangeria kanssa. Son ihana

^ Vastaa Lainaa


Sosiopaatti
106 viestiä

#8 kirjoitettu 18.01.2010 18:35

Kiitos vinkeistä! Kokeilemaan täytyneepi ryhtyä.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#9 kirjoitettu 18.01.2010 18:43

Sunt1o kirjoitti:
PS: Työ kaikki annatte ihan vammasia vinkkejä millä saa vaan jotai ääriexperimentaalituotosta mitä myyrätkin pelkää.

Valehtelija! Äijä yrittää mustamaalata et muka oma setti olis parempi vaik mä sanoin ihan saman paitsi et paremman!

^ Vastaa Lainaa


RottaLaulaja
304 viestiä

#10 kirjoitettu 18.01.2010 18:57

Thimns kirjoitti:


Ja kiroa vaan alimpaan helvettiin, mutta ei ihan oikeasti ole olemassa mitään yleismaailmallista efektipakettia laulun miksaamiseen,


Onpas! Fruityn oma blood drive, säröt 100% ja jo kuulostaa hyvältä tapauksessa kuin tapauksessa!

^ Vastaa Lainaa


Sosiopaatti
106 viestiä

#11 kirjoitettu 18.01.2010 19:15

juu niin korjaan. tottakai itse kokeilemalla oppi parhaiten mutta helpomi on lähteä kaikkea kokeilemaan kun saa alustavaa vinkkiä

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#12 kirjoitettu 18.01.2010 21:11

Sunt1o kirjoitti:
No, sanoit ehkä ihan saman mut se ei ollu yhtä hyvä.

Ei niin, vaan parempi.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#13 kirjoitettu 19.01.2010 09:23

Yrittäkää nyt jumalauta edes. Ihan asiallinen ja fiksu kysymys oli.

Thimns kirjoitti:
-kevyt kompressointi

-tarvittaessa noise reduction / noise gate / "tyhjien" manuaalinen hiljentäminen

-kevyt kaikuefekti

-volaa sen verran että kuuluu selkeästi muun metelin yli muttei kuitenkaan dominoi liikaa

Se on siinä. Ja aika pitkälti vielä juurikin tuossa järjestyksessä.


Tuossa on aika yleispätevä ohje. Vielä painottaisin sitä äänityksen hyvää laatua, eli yritä jo nauhoitettaessa saada mahdollisimman puhdas ja hyvälaatuinen vokaali sisään, niin sitä on paljon mukavampi käsitellä. Niitä rätinöitä ja suhinoita on paljon inhottavampi ruveta jälkikäteen sieltä kaivamaan pois.

Jos taas äänite on suttuinen niin siitä ei välttämättä kannata edes yrittää saada kirkasta ja puhdasta, vaan sen voi "tehokeinona" vetää överiksi, vaikkapa laittaa särön tai kitaraemulaation läpi. Jos itselläni on hieman epävireinen tai suttuinen sample niin teen siitä usein vain sellaisen voksuefektin, jonka voi esimerkiksi upottaa muiden voksujen sekaan. Tätä en suosittele tietenkään koko biisin voksuraidalle tehtäväksi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 19.01.2010 09:53

Thimns kirjoitti:

-tarvittaessa noise reduction / noise gate / "tyhjien" manuaalinen hiljentäminen


Tää on se kohta jossa monet menevät kokemusteni mukaan vikaan. Sekä noise reduction, että gate ovat hyvin vaativia efektejä minusta ja niitä tarvitaan tosi harvoin. Jos nauhoitus on kunnossa, niin kohina on niin olematonta noissa, että eipä noita tarvitse. Etenkään reductionia ei kannata käyttää kuin äärimmäisessä hädässä (tai jos nyt tosiaan joku oikeasti mujkamas tykkää siitä efektinä, niin toki silloin). Kun kohinaa on enemmän, niin silloinkin reduction tuppaa yleensä enemän aiheuttamaan vahinkoa äänelle kuin parantamaan sitä. Gaten ongelma taas on se, että enemmän kuin pieni kohina, niin usein haittaa se, että se kohina maagisesti katoaa ja sitten pamahtaa taas päälle. Siihen helpommin kiinniittää huomiota kun tasaiseen hiljaiseen kohinaan. Itseasiassa ihmiskorva aika hyvin "jättää huomiotta" kohinaa. Kuunnelkaa vaikka 60-luvun levytyksiä jos ette usko. Kohisevat monet kuin vesihiisi hississä moderneihin levyihin verrattuna ja harva tuosta oikeasti välittää.

Olen tullut siihen tulokseen, että 90% tapauksia paras tapa poistaa kohinaa on low&hi-pass filtterir, joka kuitenkin viimekädessä useimpien äänien kohdalla aiheuttaa vähemmän vahinkoa kuin nuo muut. Toki ei sovi kaikkiin ääniin sitten millään, mutta usein niissä tapauksissa noiden gatejen ja reductioninen kanssa on kanssa ihan pulassa.

Mutta joo. toki tapauskohtaista viimekädessä ja paras tapa poistaa kohinaa on jättää se nauhoittamatta.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#15 kirjoitettu 19.01.2010 10:57 Muok:19.01.2010 10:58

Haava kirjoitti:
Gaten ongelma taas on se, että enemmän kuin pieni kohina, niin usein haittaa se, että se kohina maagisesti katoaa ja sitten pamahtaa taas päälle. Siihen helpommin kiinniittää huomiota kun tasaiseen hiljaiseen kohinaan.
Jos on tarpeeks muuta meteliä ja/tai muutenkin tarkoitus olla säröä laulussa, niin tuohan on vain hyvä asia.

Mutta joo. toki tapauskohtaista viimekädessä ja paras tapa poistaa kohinaa on jättää se nauhoittamatta.
Ei. Ei voi poistaa jotain minkä jätti tekemättä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 19.01.2010 11:00 Muok:19.01.2010 11:00

Thimns kirjoitti:

Jos on tarpeeks muuta meteliä ja/tai muutenkin tarkoitus olla säröä laulussa, niin tuohan on vain hyvä asia.


Aivan hyvin voi olla joo. Etenkin särön kanssa on tosiaan kyllä se ongelma, että gate on muutenkin aika pakollinen usien kun se buustaa sitä kohinaa muutenkin.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#17 kirjoitettu 19.01.2010 11:04 Muok:19.01.2010 11:10

Haava kirjoitti:
Aivan hyvin voi olla joo. Etenkin särön kanssa on tosiaan kyllä se ongelma, että gate on muutenkin aika pakollinen usien kun se buustaa sitä kohinaa muutenkin.

Jep. Ja sopivan kämäsellä nauhoituksella saa aikaan kivasti erilaisen säröefektin kun ensin geittaa tyhjät pois ja sitten nostaa volaa sen verran että särkee mukavasti.

Thimns muokkasi viestiä 11:08 19.01.2010

Esim. läppärin sisäisellä mikillä meuhkaa jostain parin metrin päästä ja pakkokin sitä volaa on nostaa sitten.

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15364 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 19.01.2010 11:37

realiteetin hukannut kirjoitti:
1. Reeverb 100% märkä ja kuivaa saundia 20%.
2. Delayta oikein isän käellä ja kaiku myös isolla kuulumaan.
3. Flangeria ja Phaseria ja taas isän käellä.
4. Kompressoria.
5. EQ:ta. Korotetaan Middle ja High taajuuksia.
6. Chorus lopulta kruunaa kokonaisuuden.

Bonus!

7. Distortionia
8. EQ:lla middle taajuudet +5 dB muita -5 dB
9. Automaatio hieman muuttamaan vooluumi asteikko 100 - 70 % väliä.

Koville jätkille!

10. Automaatio paneroimaan väliä 100% Left --- Right 100%

realiteetin hukannut muokkasi viestiä 08:30 19.01.2010


Vitun kova! Hardcore Electro-Industrial vocals, motherfucker!

^ Vastaa Lainaa


Fillari
113 viestiä

#19 kirjoitettu 19.01.2010 11:40

Tärkeintä kaikesta on laulaa hyvin ja puhtaasti, siihen pieni kaiku päälle. Tuo ensimmäinen osa on se vaikein, johon en itsekään aina kykene.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#20 kirjoitettu 19.01.2010 11:52 Muok:19.01.2010 11:52

Fillari kirjoitti:
Tärkeintä kaikesta on laulaa hyvin ja puhtaasti,


[kuva]

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#21 kirjoitettu 19.01.2010 13:17

Thimns kirjoitti:
-kevyt kompressointi



Niin siis "kevyt" on varmaan tässä joku 2:1 - 4:1 ja muutama dB gain reductionia, tai jotain sitä luokka (kun joissain muissa tilanteissa "kevyt" voi olla "1.2:1" ja ei yli 1 dB pudotusta).

Itse en tiedä vokaaleista mitään, mutta viisaammat sanovat usein että vokaalit on se yksi raita jolla jonkun verran kompuraa on about pakollinen vaikka kuinka hakisi mahdollisimman dynaamista soundia. Sikäli looginen ajatus että pienikin laulajan liike mikkiin nähden tuppaa heittelemään tasoja melko randomisti, eikä kukaan seiso kuitenkaan paikallaan, minkä lisäksi vokaaleissa on usein ihan riittämiin kontrolloitua ja kontrolloimatonta dynamiikkaa jossa riittää vähän poistettavaksikin vaikkei haluaisikaan limitoitua pop-lyriikkaa.

Riippuen mikin ja laulajan yhteensopivuudesta de-esser on myös joskus tarpeen, jossa idea on puskea joko koko materiaalia (normikompuralla) tai sitten pelkkiä ässiä (multibandillä) kevyesti alaspäin niiden ässien tason mukaan. Eli siis jos suhisevat konsonantit suhisevat vähän turhan agressiivisesti niin Googlella vaan "de-essing" jos ei ole tuttu tekniikka.

Mutta siis tosiaan, minen oikeasti tiedä vokaaleista mitään.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 19.01.2010 13:22

mystran kirjoitti:

Itse en tiedä vokaaleista mitään, mutta viisaammat sanovat usein että vokaalit on se yksi raita jolla jonkun verran kompuraa on about pakollinen vaikka kuinka hakisi mahdollisimman dynaamista soundia. Sikäli looginen ajatus että pienikin laulajan liike mikkiin nähden tuppaa heittelemään tasoja melko randomisti, eikä kukaan seiso kuitenkaan paikallaan, minkä lisäksi vokaaleissa on usein ihan riittämiin kontrolloitua ja kontrolloimatonta dynamiikkaa jossa riittää vähän poistettavaksikin vaikkei haluaisikaan limitoitua pop-lyriikkaa.


Joo siis lähi mikityksessä (alle puolimetriä) melko usein ongelma. Naama kiinni popfiltterissä saa periaatteessa kyllä pidettyä pään aika samassa paikassa ja suunnassa. Että jos kolkytä senttiäkin on matkaa mikkiin, niin kyllä onnituu dynaamisemmat vokaalit heittaa kompurattakin, jos sellaiset on haussa johonkin biisiin.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#23 kirjoitettu 19.01.2010 15:59 Muok:19.01.2010 16:16

korjataan pahimmat äänenväriongelmat (EQ) tai aiheutetaan niitä efektisoundin saamiseksi itse (EQ / filtteri), tasataan dynamiikkaa tarpeen mukaan (kompressori) ja lisätään joko ei yhtään, kevyesti tai runsaasti kaikua (delay ja/tai reverb).

jos käyttää paljon delayta tai reverbiä vokaaleissa, oma luottokikka on laittaa sidechain-kompressori märkään kaikuun ja käyttää triggerinä kuivaa signaalia ja säätää se niin että kaiku hiljenee ~4-12dB kun kuiva signaali kuuluu. vokaaleista saa helpommin selvää kaiun sekoittumatta niihin, mutta kaiku ei ole silti liian hiljaisella.

tarkkoja säätöjä etenkään ekutukseen on mahdoton antaa kun on niin monta mahdollista setuppia ja äänitystilannetta mikä vaikuttaa jo runsaasti äänenväriin jo sinällään ja välillä tuntuu että eri ototkin pitää ekuttaa eri tavalla kun on vähän amatöörimaista oma ja kaverien äänenkäyttö.

kikkakerho:
1) oletetaan että äänenväri on ekutettu tasapainoiseksi ja kompressoitu tasaisen selkeäksi. jos sen jälkeen haluaa vähän enemmän poppimaista sparklea ääneen, kannattaa kokeilla rinnankompressointia diskanttipäälle. tee vokaalisignaalista kopio, filtteröi siitä esim. highpass-filtterillä pelkät diskantit jäljelle ja laita niihin reilu kompressori ja miksaa se alkuperäisen signaalin päälle sopivassa suhteessa. jos diskantit on liian kovalla, jaa alkuperäisestäkin signaalista diskantit erilleen samalla tavalla ja vähennä niiden voimakkuutta hyppysellinen. voi selkeyttää ääntä vokaaliraidasta, biisistä ja säädöistä riippuen huomattavasti.

2) jos monomaisuus häiritsee, mä oon käyttäny parissa biisissä sellaista efektiketjua, jossa diskantit jaetaan (taas) erilleen, lisätään niihin yksinkertainen digiclippiä muistuttava särö, jaetaan signaali kahdeksi ja kumpaankin laitetaan flangeri hieman eri asetuksilla, jossa ei ole ollenkaan kuivaa signaalia mukana ja niiden jälkeen kumpaankin eri pituiset tosi lyhyet viiveet (5-25ms, maun mukaan). nämä efektoidut signaalit pannataan täysin eri puolille ja miksataan alkuperäisen signaalin päälle niin että eron huomaa vain A/B-kuuntelulla (tai tietysti maun mukaan). ennen diskanttijakoa voi kokeilla myös jotain ~70ms (maun mukaan, kuten tavallista) pituista reverse reverbiä tuomaan lisäleveyttä. nautitaan hyvän viinin kanssa (tai paskan, maun mukaan). tota voi käyttää vaikka tehokeinona kertsissä jos säkeet pitää ihan kuivina keskellä.

samat jutut ei toimi läheskään aina ja kaikki on sallittua. vedä vokaalit vaikka ihan muusiksi ja kokeile heittää se alkuperäisen päälle. alkuperäisen kanssa miksaaminen on usein kokeilemisen arvoinen kikka, muuallakin kuin vokaaleissa.


kohinasta vielä, ite jättäisin sen ihan reilusti siihen vokaaliraitaan kuin yrittäisin gatella tai noise reductionilla survoa sitä pois, just tosta Haavan mainitsemasta syystä. muutamaan biisiin oon lisänny tarkotuksella erilaisia kohinoita, räksähdyksiä ja maahurinaakin ihan vaan siks ettei se kuulostais niin kliiniltä ja tietokonemaiselta (ja noita on hauska syntesoida ite).

^ Vastaa Lainaa


Rain Song
595 viestiä

#24 kirjoitettu 20.01.2010 10:42

Jossain oli sellainen vinkki, että siinä vaiheessa kun miksaus kuulostaa omaan korvaan "valmiilta" niin pistää vielä vokaaleihin sellaiset 2 tai 3 dB lisää, tämä siis jos itse laulamaansa/puhumaansa miksaa.

Selityksenä jokseenkin sellainen että siihen materiaaliinsa tottuu jo sitä laulaessa eikä enää huomaa että se ulkopuolisen korvissa hukkuisi taustaan. Psykologiaa siis.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 20.01.2010 15:11

Rain Song kirjoitti:
Jossain oli sellainen vinkki, että siinä vaiheessa kun miksaus kuulostaa omaan korvaan "valmiilta" niin pistää vielä vokaaleihin sellaiset 2 tai 3 dB lisää, tämä siis jos itse laulamaansa/puhumaansa miksaa.

Selityksenä jokseenkin sellainen että siihen materiaaliinsa tottuu jo sitä laulaessa eikä enää huomaa että se ulkopuolisen korvissa hukkuisi taustaan. Psykologiaa siis.


Tätä muuten suosittelen kaikille. Ainakin asian pohtimista. Keskimäärin liian hiljaisella mikseri bändeillä nuo vokaalit.

^ Vastaa Lainaa


Sosiopaatti
106 viestiä

#26 kirjoitettu 20.01.2010 15:53

itse henkilökohtaisesti yleensä nykyään laitan kaikua pelkkiin tuplauksiin.

^ Vastaa Lainaa


Sosiopaatti
106 viestiä

#27 kirjoitettu 20.01.2010 16:00

Teetkö räppiä?


Juu kyllä.

^ Vastaa Lainaa


SirKeke
27 viestiä

#28 kirjoitettu 20.01.2010 17:13

Taustalauluihin olen itse käyttänyt seuraavanlaista systeemiä, silloin kun kyseessä on ollut "puhdasta" laulua. Raaempiin vokaaleihin tosin ei välttämättä aina toimi aivan yhtä hyvin.

-Feidaa taustalauluista lauseiden lopusta kovat konsonantit pois, jotta taustat eivät sekoita leadin artikulaatiota tai särähdä tyhmästi lauseen lopussa

-Kompressoi melko lyttyyn

-Leikkaa EQ:lla ylämiddlejä pois.
Ymmärrettävyys ja artikulaatio eivät välttämättä ole taustoissa tärkeitä, joten mieluummin leadille enemmän tilaa tälläkin alueella. Hipass -filtterin saa nostaa myös yleensä yllättävänkin korkealle tuhoamatta mitään olennaista (riippuen tietysti hieman mistä rekisteristä lauletaan).

-Panoroi sivuille siten, että matalemman rekisterin stemmat ovat hieman keskemmällä ja korkeammat sitten reilusti levitettynä.
Tarpeen mukaan korkeammille stemmoille voi käyttää kevyellä kädellä vaikkapa jotakin stereo expanderia, mikäli siltä tuntuu.

-Käytä kaikuun asetusta, joka siirtää taustalaulut leadivoksuja taaemmas stereokuvassa. Esim. pidempi time/decay, pre-delay jne. Mikäli kaiun asetusten määritteleminen tuntuu vaikealta, monessa kaikuplugarissa on paljon hyviä presettejä. Etsi niiden joukosta jokin, mikä viittaa isompaan tilaan ja mikäli plugarissa on oma eq, tsekkaa, että siinä on yläpäätä vaimennettu ainakin jonkin verran. Yläpään leikkely siksi, että muutoin kaiun kirkkaus saattaa olla ristiriidassa suuren/pitkän kaiun tilan tuntuun.

-Tasot siten, että eri stemmat ovat tasapainossa keskenään ja tukevat leadia (ha! helpommin sanottu kuin tehty). Yleisesti ottaen miksaan alemmat stemmat selvästi hiljemmalle suhteessa ylästemmoihin.


Leadin suhteen on hieman vaikeampi antaa yleispäteviä neuvoja. Itse ainakin miksailen melko fiilispohjalta, mutta erityisesti puhtaissa voksuissa pyrin välttämään eq:lla filtteröintiä mahdollisimman paljon, jotta ääni on luonnollinen. Hipass -filtterin laitan hieman matalemmalle kuin taustoissa ja saatan hieman nostaa yläpäätä, mikäli mikin/laulajan soundi ei ole tarpeeksi kirkas. Kompressorin ja kaiun asetukset sitten ovatkin täysin tyylin, biisin, laulajan yms. armoilla, mutta mikäli pientä lisäsärmää haluan, niin saatan kokeilla aivan minimaalista säröä lämmittämään soundia.

Tälläisiä ajatuksia tällä kertaa. Oikeastihan se on vain kokeiltava kaikkea hullua(kin), sillä siten ne parhaat ideat yleensä löytyvät.

^ Vastaa Lainaa


MGynther
109 viestiä

#29 kirjoitettu 20.01.2010 17:49

Itse teen volumeautomaatiot päälauluihin, kun en halua kovin paljon dynamiikkaa. Automaation voi tehdä ihan yksittäisten tavujen tai jopa äänteiden tarkkuudella. Aika usein kovimmista kohdista voi ottaa joitakin desibelejä pois ilman, että automaation huomaa muuna kuin pienempänä dynamiikkana. Automaation jälkeen käytän kompuraa tuomaan ääneen lisää potkua. Tällä tavalla laulun saa kivasti nippuun ilman, että kompressointi kuuluu liikaa läpi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#30 kirjoitettu 20.01.2010 19:21

MGynther kirjoitti:
Itse teen volumeautomaatiot päälauluihin, kun en halua kovin paljon dynamiikkaa. Automaation voi tehdä ihan yksittäisten tavujen tai jopa äänteiden tarkkuudella. Aika usein kovimmista kohdista voi ottaa joitakin desibelejä pois ilman, että automaation huomaa muuna kuin pienempänä dynamiikkana. Automaation jälkeen käytän kompuraa tuomaan ääneen lisää potkua. Tällä tavalla laulun saa kivasti nippuun ilman, että kompressointi kuuluu liikaa läpi.


Joo. Tuota "manuaalikokmressiota" tulee itsekkin käytettyä. Muidenkin soittimien kuin laulujen kanssa. Tykkään ite enemmän kuin kompressoreista.

^ Vastaa Lainaa


Ylimys
20 viestiä

#31 kirjoitettu 26.01.2010 09:21

Tässä taas oikein hieno kysymys. Jos haluat sellasen Black Sabbathin planet caravan äänen ni helvetisti chorusta ja reverbiä, ehkä nauhakaikuakin voit kokeilla, diskanttia ja midiä niin että kuulo poies ja anna palaa! Mutta jos haluat vaan normilaulua niin monesti matalia taajuuksia pois aika raskaalla kädellä, keskiääniä mielen mukaan ja diskanttia kunnolla, muttei liikaa. Kokeilemalla ei menetä mitään ystävämuusikkoni hyvä, joten älä kiroa vielä ikuistamatonta sieluani tuonelaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#32 kirjoitettu 26.01.2010 09:55

Ylimys kirjoitti:
Tässä taas oikein hieno kysymys. Jos haluat sellasen Black Sabbathin planet caravan äänen ni helvetisti chorusta ja reverbiä, ehkä nauhakaikuakin voit kokeilla, diskanttia ja midiä niin että kuulo poies ja anna palaa!


Sairaan siisti efekti siinä biisissä, mutta valitettavasti se paras osa siinä efektissä tulee Leslie-kauttimesta, jonka digitaaliset emulaatiot kusee ja originaali laatikko maksaa järjettömiä ja saatavuus suomessa käytännössä nolla.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#33 kirjoitettu 27.01.2010 11:28

Yksi tärkeä asia on, että laittaa hiukan rahaa ja ostaa laajakalvoisen kondensaattorimikin. Satasenkin satsauksella tekee paljon paremman jäljen, kuin tavallisella dynaamisella mikillä. Ei ole niin paljon tarvetta äänen jälkikäsittelyyn sen jälkeen. Hyvän äänen pystyy kyllä pistämään jälkeenpäin pilalle, mutta huonoa ei pysty millään muuttamaan myöhemmin hyväksi.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#34 kirjoitettu 27.01.2010 13:10 Muok:27.01.2010 13:11

Lautajaska kirjoitti:
huonoa ei pysty millään muuttamaan myöhemmin hyväksi.


Kyllä sen voi jossain tapauksissa saada muutettua jopa hyväksi ja useimmiten vähintään kelvolliseksi.

Mutta siis aivan tottahan tuo on että nauhoitukseen kannattaa panostaa vähintään yhtä paljon kuin jälkikäsittelyyn.

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#35 kirjoitettu 27.01.2010 22:25 Muok:27.01.2010 22:26

Lukematta ketjua edes vähän alusta listaan omat mieltymykset ja hyväksi havaitut säädöt voksujen miksaukseen.
Mitään yhtä oikeaa tapaa ei ole, ja kaikki riippuu siitä mitä niillä voksuilla hakee.

Yleensä tulee vältettyä aika rankasti kaikkea reeverbiä voksujen suhteen. Miksaan voksut yleensä melkolailla monoksi ja ylemmille taajuuksille lyön delayta. melko rankan kompuran läpi ja alimmat taajuudet pois.
Jos tarvetta saada isompaa vaikutelmaa tulee layeroitua. Layereille voi sitten tehdä mitä tykkää, "runko" on kuitenkin aina melkeimpä miksattu monoksi.

Tällä tavalla miksaamalla saa paljon rahaa ja kuuluisuutta. jos mukamas jotain muuta hakee niin sitten voi kokeilla jotain erilaista..

T-Sync muokkasi viestiä 22:25 27.01.2010

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#36 kirjoitettu 28.01.2010 11:23 Muok:28.01.2010 11:23

Kuluttaja nro 4798313 kirjoitti:
Mä sanoisin että ne lähtösoundit on tärkeämmät kuin se jatkokäsittely.
Niin minäkin. Ja niin sanoinkin.

Ja olen eri mieltä tuosta että paskasta saisi hyvää. Munaton epävireinen ja -tahtinen laulu muuttuu jälkikäsittelyssä korkeintaan munattomaksi vireessä ja tahdissa pysyväksi lauluksi. ...
Mutta tässä puhuttiinkin nyt nimenomaan NAUHOITUKSEN laadusta, eikä laulajan taidoista tai motivaatiosta.

Ja paskalla mikillä paskassa tilassa paskan etuasteen kautta äänitetty raita on paska, siitä ei tule hyvää (ellei siis "paskaa" soundia haeta) vaan korkeintaan pystytään peittelemään sitä paskuutta kaiken maailman kikoilla ja sittenkin se kuulostaa paskalta soundilta jonka paskuutta on peitelty kaiken maailman kikoilla.
Tästä olen eri mieltä. Ei tietenkään aina onnistu ja sillä on rajansa miten paskasta soundista saa tehtyä kelvollisen, mutta kuten sanoin, joskus siitä saa jopa hyvän ja useimmiten kelvollisen.

Ylipäätään tuntuu että monia muusikoitakin näin ProTools-aikakaudella vaivaa sellainen fix in the mix -syndrooma.
"Eiks ton voi vaan tunettaa?" "Eiks noita iskuja voi vaan laittaa myöhemmin kohdilleen?" "eiks ton riffin voi vaan copypasteta koko biisiin?"

No voi mutta miksi vitussa sitä ei voi tehdä heti alusta asti hyvin? Se kuulostaa taatusti paremmalta.
Tästä olen täysin samaa mieltä.

^ Vastaa Lainaa


vade-
313 viestiä

#37 kirjoitettu 29.01.2010 16:42 Muok:29.01.2010 16:52

stereotuplaukset, putkivahvistimen läpi ajamiset, kaiut ja muut kikat konemusiikkijuttuihin. Itseäänkunnioittavaan vokaaliraitaan joku hyvänkuulonen kookas tila tai pieni ja kaiuton tila, neumann 87 tai xx, hyvä etuaste, hyvä ad-muunnin, kaikkia edellisiä parempi laulaja ja vitun hyvät lyriikat.

Sikäli ku edellämainitut ei vaan onnistu nii ainaki voi pitää huolta et lyriikat on timanttia

vade- muokkasi viestiä 16:52 29.01.2010

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#38 kirjoitettu 29.01.2010 23:44

oma kikka 1:

kopioi lauluraita, ja tee reverb -efektit ja muut tällaiset säätämiset sille kopioidulle raidalle. Saa olla aika övereitäkin efektejä, pitch -muunnoksia, panorointeja jne. Alkuperäistä raitaa sitten miksaat mahdollisimman kirkkaaksi käyttämällä EQ:ta ja miksaat sen reilusti lujemmalle kuin efektiraita on. Lopputuloksen pitäisi olla kirkas lauluraita, jonka taustalla jossakin kaukaisuudessa kuuluu kaikenmaailman efektejä. Efektiraitaa on hyvä hieman panoroida tai jotenkin muulla tavalla muuttaa stereokuvaa monosta stereommaksi. Myös erilaiset delay -efektit toimivat.

Tämä toimii myös tuplauksissa, silloin tuplausten lisäksi kikkaillaan yksi tällainen efektoitu monoraita mukavaa ambienttitunnelmaa luomaan!

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3459 viestiä
Luottokäyttäjä

#39 kirjoitettu 23.05.2012 18:07

Rain Song kirjoitti:
Jossain oli sellainen vinkki, että siinä vaiheessa kun miksaus kuulostaa omaan korvaan "valmiilta" niin pistää vielä vokaaleihin sellaiset 2 tai 3 dB lisää, tämä siis jos itse laulamaansa/puhumaansa miksaa.

Selityksenä jokseenkin sellainen että siihen materiaaliinsa tottuu jo sitä laulaessa eikä enää huomaa että se ulkopuolisen korvissa hukkuisi taustaan. Psykologiaa siis.


Joo, itellä tuo tullut vastaan teatterin esim. taustamusiikkien kanssa. Kun itsestä näyttelijöiden puhe kuuluu hyvin ja saa selvää niin joku viisaasti huomautti että kyllähän sinä siitä kuulet mitä ne puhuu kun tiedät jo etukäteen mitä ne on sanomassa, mutta ei se yleisö joka ei ole tätä ikinä nähnyt välttämättä saa niin hyvin selvää. Pistä musat hiljemmalle.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu