Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja ESIn studiomonitorit


[ sam ]

#1 kirjoitettu 04.06.2003 07:05

Katselin tuossa Thomannin nettikataloogia ja silmääni pistivät nuo ESIn nEar05:set. Speksien puolesta nuo pöntöthän ovat täysin ylivertaisia, näin hinta/laatu -suhdetta ajatellen, mutta soinnista en sitten juurikaan tiedä. Ajattelin nimittäin tässä sijoitella kesätyörahojani viisaasti ja uudistaa hieman varsin vaatimatonta kotistudiotani ihan ihkaoikeilla aktiivimonitoreilla, mutta tarvitsisin vähän kokemuksen syvää rintaääntä tähän.

Eli onko jollain kokemusta näistä kyseisistä purkeista?

http://www.netzmarkt.d...

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 04.06.2003 13:33

1. Aihe sopii mielestäni paremmin musan tekoon

2. Noista monitoreista on jo ollut hieman juttuatäällä

3. Jos maltat odotella jonkin aikaa, niin voin antaa sulle ns. first-hand infoo noista skobeista, koska meille on tulossa pari paria noita thomannilta. (Toivonmukaan jo tällä tai viimeistään ensiviikolla)

^ Vastaa Lainaa


-juhani-
103 viestiä

#3 kirjoitettu 13.06.2003 08:50

TomiS kirjoitti:
3. Jos maltat odotella jonkin aikaa, niin voin antaa sulle ns. first-hand infoo noista skobeista, koska meille on tulossa pari paria noita thomannilta. (Toivonmukaan jo tällä tai viimeistään ensiviikolla)


Onkos mitään vielä kuulunut thomannin pojilta, vai vieläkö on purkit matkalla ? Kieli pitkällä odotetaan jo ensikommentteja (niin tietää kannattaako itse tilata )...

j@st

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 13.06.2003 17:26

Näh, meillä oli aika iso tilaus sieltä. Tähän asti on tullut 30 rullaa jesseä yhtenä päivänä ja Soundcraftion ihq Spirit E8 toisena päivänä, mutta kaikkein mielenkiintoisin, eli nuo nEarit, antavat vielä odottaa itseään. Toivottavasti edes ensi viikolla tulee.

Tässäkin on varmaan taas kyseessä tämä perinteinen suositun tuotteen ongelma, että myydään tuottetta jota ei ole edes vielä tehty. Ja kun Thomann ei edes Verkkokapan tapaan ilmoita varastosaldojaan.

Odotellaan...

^ Vastaa Lainaa


tekniq miiq

#5 kirjoitettu 15.06.2003 21:46

TomiS kirjoitti:
Tässäkin on varmaan taas kyseessä tämä perinteinen suositun tuotteen ongelma, että myydään tuottetta jota ei ole edes vielä tehty. Ja kun Thomann ei edes


Tuo nEar:han on M-Audion (ent. Midiman) edellisen monitorimalliston pikkumalli, jotka M-Audio sitten uuden malliston julkaisun yhteydessä möi ESI:lle ilman sitä M-Audion logoa siinä etulevyssä. Eli niitä on jo "tehty".

Mutta sen verran voin kyllä sanoa että tuossa monitorikaiuttimessa on kyllä hinta-/laatusuhde enemmän kuin kohdallaan. Itse pistän tuommoiset myös tässä kesän aikana tilaukseen.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 15.06.2003 23:53

tekniq miiq kirjoitti:
Tuo nEar:han on M-Audion (ent. Midiman) edellisen monitorimalliston pikkumalli, jotka M-Audio sitten uuden malliston julkaisun yhteydessä möi ESI:lle ilman sitä M-Audion logoa siinä etulevyssä. Eli niitä on jo "tehty".


Joo, siis meinasin vain kuvainnollisesti, että tuote ei ole ehtinyt edes tuotantolinjan loppuun, kun jälleenmyyjä on jo ehtinyt myydä sen -> asiakas joutuu odottamaan että hänen jo ostamansa kaiutin valmistuu.

^ Vastaa Lainaa


tekniq miiq

#7 kirjoitettu 16.06.2003 15:30

TomiS kirjoitti:
Joo, siis meinasin vain kuvainnollisesti, että tuote ei ole ehtinyt edes tuotantolinjan loppuun, kun jälleenmyyjä on jo ehtinyt myydä sen -> asiakas joutuu odottamaan että hänen jo ostamansa kaiutin valmistuu.




Thomannista sen verran osaan sanoa että ainakin Behringerin kohdalla uudet tuotteet lisätään tuoteluetteloon vasta sitten kun niitä on ihan oikeasti saatu varastoon.

^ Vastaa Lainaa


_Teemu_

#8 kirjoitettu 16.06.2003 16:24

Vähäsen aiheen ulkopuolelta, mutta ei se mitään.Tilasin kerran yhden mikserin ja kaiken piti olla kunnossa...siis kaksi viikkoa toimitusaika ja niin poispäin! Kolme viikkoa kului, eipä mikseriä kuulunut! Joten mailasin Thomanille ja kyselin missä vaiheessa toimitus on! NOOH....Stanton ei ollut toimittanut mikseriä viel Thomanille ja siinä olisi mennyt noin 3 viikkoa ja sitten vielä Thomanin toimitus aika minulle eli kaksi viikkoa! Eli lyhyesti, aikaa olisi mennyt 8 Viikkoo.Päätin perua koko tilauksen!

Kun taas, aikoja sitten tilasin vahvistimen, niin se tuli 4 päivässä, vaikka Thomann ilmoittin että heillä ei ole kyseistä vahvistin, vaan se tulee vasta kuukauden päästä!!

Kyllähän näitä sattuu!!

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 30.06.2003 13:59

Nyt on sitten nEarit soimassa parhaillaan. Ensivaikutelma on varsin positiivinen, mutta odottakaapa vielä tovi niin saan kuunneltua hieman tarkemmin.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#10 kirjoitettu 30.06.2003 14:15

Mites nuo matalat soundit? Joku joskus sanoi, että nEareissa on vähän huono tuo alapään toisto, vaikka speksit paljon lupaavatkin. Tosin mitäpä minä enää kyselemään, koska tilasinpa mokomat viime viikolla. Ja jos nuo alemmat taajuudet tosiaan ovat vähän heikot, niin niitähän voi vaikka korostella tuolla bassokaiuttimella, joka tuossa jalkojen juuressa lepää.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 30.06.2003 23:55

Nyt tulee sitten analyysiä niille ketä vielä kiinnostaa.

Soundi on varsin terävä ja muutenkin tarkan monitorimainen. Joskus 1029 Genejä kuulleena voisin arvella että taajuusvaste lienee varsin samankaltainen niiden kanssa, eli turha kuvitella kuulevansa hirveästi 50 Hz alempia ääniä. Hyvä jos ylettää niihin. Mutta kuten sanottu, kirkkaan sorttinen yläpää ja riittävästi tarkkuutta löytyy.

Bassot eivät ylety omien vertailukajareideni (ProX AK-112, jotka plagioitu 1030 Geneistä) tasolle, mutta se on pienemmän koon vuoksi täysin odotettavissa. Itse käytämme nEareita videoeditin monitoireina, ja kun tv-ohjelmissa harvemmin on hirveitä bassoja, ei niiden puute aiheuta meille ongelmia, mutta kun nyt satuin pari viikkoa sitten tuon subbarinkin itselleni hommaamaan, voin kertoa että aika paljon jää alapäästä ilman subbasta nEareiden kanssa puuttumaan. Tämä ei kuitenkaan ole ylipääsemätön ongelma. Miksatessa pitää vain varoa ettei biisiin pääse kohtuuttoman suuria "bassomassoja", joita ei monitoireista kuule mutta jotka pistävät esim. kunnon PA:ssa soundin ihan puuroksi. Bassojen laatu on kuitenkin ihan suht ok, paitsi että olin kuulevinani soundissa hieman ns. purkkimaisuutta, mutta osa siitä saattaa kyllä tulla myös paska-akustiikkaisesta kiviseinäisestä kerrostalohuoneestani. Plussaa siitä että ihmeellisistä 30 Hz:n lupauksista huolimatta bassot loppuvat silloin kuin loppuvat ihan siististi (paljon ylempänä siis) ilman mitään kummallisia yrityksiä venyttää toistoa alemmas soundin laadun kustannuksella.

Luukutusta pöntöt kestävät riittävästi, eli niin paljon että ei siinä kuunteluetäisyydellä metrin parin päässä kukaan istu niin että nauttii olostaan. Ja ääni ei silti säröydy. Älyttöminä bile-poppivehkeinä noita ei kuitenkaan edelleenkään voi pitää koska lattiaa tärisyttävistä bassoista ei edes luukutettaessa tarvitse puhua.

Rakenne on ihan jämäkkä, ja purkit painavatkin sen verran että kaipa niissä on jotain sisälläkin (ehkä jopa asiallisen kokoinen magneetti). Volumesäätö on vähän muovinen, kannattaa siis kääntää se maksimiin ja hoitaa homma mikserin controlroom out-potikalla tai esivahvistimella. Meikäläinen ainakin tykkää siitä että sisäänmenot on hoidettu ammamattimaisesti XLR-liittimillä (vaikkeivat ne paikoilleen lukitukaan kuten yleensä on tapana) ja virran saanti standardi-euro-piuhoilla. Kaikki vähempi olisi lelupaskaa.

Mitään elementin suojaritilää tms. mukana ei tule, eli elementit jäävät näkyviin studio-uskottavasti, mutta turvattomasti.

Kun ajatellaan nEareiden miltei naurettavaa 266:n euron hintaa (Thomannilla), on selvää ettei mitään huippu-pro-kajareita olla hankkimassa, mutta voi noiden hommaamista silti pitää ehdottomasti järkevänä kaikille musanteon aloittaville ja hieman pidemmällekin ehtineille. Jos noiden kaveriksi vielä lisää suht asiallisen subbarin, on setti jo ihan salonkikelpoinen, mutta ilmankin nEarit kyllä varmasti pissii kaikkien Creative yms. halpissettien päälle ihan satanolla.

ps. Jos jokin jäi epäselväksi, niin lisää saa vapaasti kysellä. Vastailen jos osailen.

^ Vastaa Lainaa


Vibiz

#12 kirjoitettu 01.07.2003 02:57

Mitä mä oon kuullu ni niitä kehutaan täydellisiks... Jos jotain ostaa ni kannattaa semmonen ostaa!!! (kuulemma)

^ Vastaa Lainaa


djpuskarock

#13 kirjoitettu 10.07.2003 22:43

Ainakin niitten vanhojen M-Audion monitorien ongelmana oli kirjava taajuusvaste, joten vakavampaan miksaukseen ei ole asiaa.. Eipä tietysti ole hintaakaan Mutta vertaus Genelec 1029 on jo aika (%¤( sillä uusia M-Audioita ja 1029 päällekkäin verranneena voin sanoa että ero on kuin yöllä ja päivällä..

^ Vastaa Lainaa


The Mimic

#14 kirjoitettu 11.07.2003 13:41

lähettivät nuo saksan pojat minullekin eilen tuollaiset nEarit, ja kyllä näiden soundit ovat mielestäni aivan mahtavat hintaansa verrattuna. näiden monitorien parihinta on niin naurettava, että kyllä näitä voi suositella kenelle tahansa joka liikkuu hieman pienemmällä budjetilla. varmasti rahalla saa parempiakin, mutta voidaan myös kysyä, että miksi hankkia ziljoonan euron vehkeet kotiinsa, kun sellaisia ei oikeasti tarvita yhtään mihinkään.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#15 kirjoitettu 23.07.2003 07:35

Juu, hommasinpa nuo purkit sitten kotio, mutta pientä ongelmaakin oli. Eli pönttöjen mukanahan ei tullut mitään kaiutinpiuhaa, joten haalin käsiini normaalin kitarapiuhan TRS-liittimillä, katkaisin mokoman ja sainkin kaksi piuhaa, joiden toisen päät kuorin ja liitin Denonin esivahvistimeeni, jossa ei ole plugiliitäntöjä, vain raa'at johdolle tarkoitetut reiät. Kaapeli oli koaksiaalimallinen, joten erottelin vain karusti sisäisen ja ulkoisen metalliosan. Sitten kytkin virrat ja pettymyksekseni huomasin, että kaiuttimista lähtee melkoinen kohina ja staattinen surina, kun lisää äänenvoimakkuutta kaiuttimien takana olevista namiskoista. Kohina myös pahenee, jos laitan esivahvistimestani bassoa ja trebleä kovemmalle. Vahvistimen volyyminappi ei kuitenkaan vaikuta asiaan. Jos kuitenkin pidän kaiuttimen volyyminapit suhteellisen alhaisella tasolla, ongelmaa ei ole, mutta tuntuu kuin ääni olisi hieman heikohko, tai sitten en ole vain tottunut monitorointiin.

Voisiko siis vika olla huonossa kaapeliratkaisussa vai jossain muussa seikassa? Hifihommissa olen melkoinen tumpelo, mutta tiedän silti, mitä kuulen. Eikä vastaava kohina kuulu kaiuttimista kuulua.

Kertokaapa tyhmälle vinkkiä.

^ Vastaa Lainaa


The Mimic

#16 kirjoitettu 23.07.2003 08:29

Random Sam kirjoitti:Kertokaapa tyhmälle vinkkiä.



osta mikseri ja pari uutta piuhaa, sillä siitä selviää. oikeastaan mikä vain mikseri käy, jonka lisäksi ostat kaksi 6.3mm plugi -> XLR male piuhaa tai vaihtoehtoisesti 6.3mm plugi -> 6.3mm plugi. mikserin tietokoneeseen liittämiseen tarvinet kaksi rca -> miniplugi piuhaa.

minulla ei ainakaan ole minkäänlaisia ongelmia äänenlaadun kanssa näillä metodeilla, soundit ovat kirkkaat ja kohinattomat.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#17 kirjoitettu 23.07.2003 09:54

Random Sam kirjoitti:
Voisiko siis vika olla huonossa kaapeliratkaisussa vai jossain muussa seikassa? Hifihommissa olen melkoinen tumpelo, mutta tiedän silti, mitä kuulen. Eikä vastaava kohina kuulu kaiuttimista kuulua.


Ongelma on nyt luultavasti siinä että käytät tuon hifivahvistimesi pääteastetta tuossa välissä kun laitat nuo kaiutinliittimiin. Tuolla hifivahvistimella on tarkoitus ajaa passiivisia kailottimia kun taas nuo uudet monitorisi on aktiiviset eli niissä on ne pääteasteet itsessään.

Ne Siis haluavatkin linjatasoista signaalia. Ongelma on että useimmissa hifi-vahvistimissa ei ole linja ulostuloa jossa olisi tason säätö (ilman sitä et voi säätää volumea, eli aina täysillä, mahdollisesti jopa niin kovalla että menee särölle). Jos vahvistimessasi on Pre Out liitäntä niin käytä sitä. Jos ei niin tarvitset jonkin sortin esivahvistimen sen nykyisen hifi-vahvistimesi tilalle tai sitten sen mikserin.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#18 kirjoitettu 23.07.2003 11:17

Ja vielä viimeinen vaivaus. Sain juuri tietooni, että eräs ystäväni ystävä on valmis myymään Phonic MM1002 -mikserin sopuhintaan ja tarvitsisinkin tietää, että kuinka hyvin kyseinen laite sopii juuri tähän tarkoitukseen?

http://www.soundslive....

Kiitokset varsinkin Tomi S:lle, The Mimicille ja Elektrojänikselle avusta.

^ Vastaa Lainaa


The Mimic

#19 kirjoitettu 23.07.2003 19:01

Random Sam kirjoitti:
Ja vielä viimeinen vaivaus. Sain juuri tietooni, että eräs ystäväni ystävä on valmis myymään Phonic MM1002 -mikserin sopuhintaan ja tarvitsisinkin tietää, että kuinka hyvin kyseinen laite sopii juuri tähän tarkoitukseen?


en tarkemmin katsonut ko. laitteen speksejä, mutta mitä nyt kuvasti katsoin, niin vaikuttaa ainakin ulkoisesti lähes samalta peliltä kuin tuo minun pöydälläni makaava behringerin lelumikseri, joten eiköhän se käy ihan mainiosti noiden nEarien kytkentään ja kontrollointiin. muista ostaa myös sopivia piuhoja oikea määrä, eli kaksi mikserin ja monitorien väliin ja kaksi mikserin ja tietokoneen väliin.

nimim. aina piuhojen kanssa sähläävä

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#20 kirjoitettu 26.07.2003 01:44

Random Sam kirjoitti:
Ja vielä viimeinen vaivaus. Sain juuri tietooni, että eräs ystäväni ystävä on valmis myymään Phonic MM1002 -mikserin sopuhintaan ja tarvitsisinkin tietää, että kuinka hyvin kyseinen laite sopii juuri tähän tarkoitukseen?


Näyttäisi minunkin mielestäni toimivalta. Pyydä testiin aluks jos kerran kaverilta ostat.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#21 kirjoitettu 29.07.2003 11:23

Ja vielä yksi juttu...

Mikseri ei ollutkaan tuo Phonicin mokoma vaan Behringerin UB1002, joka toimii kuin unelma, mutta vain siten, että kaiuttimet liitetään Main Out -koloihin. Tuossa olisi kyllä hienot XLR-liittimetkin, mutta vain Mic In -kohdissa. Onko siis mitenkään mahdollista liittää kaiuttimet noihin Mic In -reikiin vai ovatko ne tosiaan VAIN sisääntuloa varten? Mokomat kun tukevat EQ:ta ja muita herkkuja...

Muuten mikseri on kyllä vertaansa vailla. Kohinaa ei tule vaikka vääntäisi nupit kaakkoon ja muutenkin koko olemus on erittäin jämäkkä.

http://www.soundslive....

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#22 kirjoitettu 29.07.2003 11:48

Random Sam kirjoitti:
Onko siis mitenkään mahdollista liittää kaiuttimet noihin Mic In -reikiin vai ovatko ne tosiaan VAIN sisääntuloa varten? Mokomat kun tukevat EQ:ta ja muita herkkuja...

Ei taida olla mahdollista mic in -reikiin monitoreiden liittäminen. Tai ehkä perusteellisen mikserin "uudelleenkolvauksen" ja liittimien siirtojen jälkeen.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#23 kirjoitettu 29.07.2003 22:31

Toisaalta jos kohinaa ei tule balansoimattomien liitäntöjen kanssakaan niin miksi huolehtia moisesta. Ei se balansoitu liitäntä/johto noissa kaiuttimille menevissä linjatasoisissa piuhoissa ole niin tarpeen jos piuhat ei ole todella pitkät tai olosuhteet häiriöiden kannalta todella hankalat (älä silti jätä sen kaiuttimeen menevän piuhan luo kännykkääsi, varma on varmaa).

Eniten se balansoitu signaalin välitys taitaa merkata juuri noiden mikrofonien kanssa kun välitettävät signaalit on todella pieniä tasoiltaan.

Tämä on minun käsitykseni. Eriävät mielipiteet saa ja pitää tuoda esille.

Konvertoiminen balansoimattomasta liitännästä oikeasti balansoituun vaatii muuten useimmiten muutakin kuin liittimien vaihdon.

^ Vastaa Lainaa


The Mimic

#24 kirjoitettu 08.08.2003 01:06

Random Sam kirjoitti:
Mikseri ei ollutkaan tuo Phonicin mokoma vaan Behringerin UB1002, joka toimii kuin unelma, mutta vain siten, että kaiuttimet liitetään Main Out -koloihin. Tuossa olisi kyllä hienot XLR-liittimetkin, mutta vain Mic In -kohdissa. Onko siis mitenkään mahdollista liittää kaiuttimet noihin Mic In -reikiin vai ovatko ne tosiaan VAIN sisääntuloa varten? Mokomat kun tukevat EQ:ta ja muita herkkuja...


kaikki kanavat ko. mikserissä ovat käsittääkseni vain sisääntuloa varten, ulostuloihin (monitoreille) ovat nuo "main out" ja "control room out". itselläni on sama mikseri käytössä ja minä pidän neareita kiinni control room outissa, mikä helpottaa mikserin kautta nauhoittamista aika paljon.

niin ja vaikka ekvalisaattorin käyttö varmaan kuuntelussa onkin houkutteleva ajatus, niin ei se ole kovin suositeltavaa. monitorien kun olisi tarkoitus toistaa ääntä täysin ilman mitään omaa väritystä, jolloin eq:n käyttö vie idean monitoroinnista.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 08.08.2003 03:40

The Mimic kirjoitti:
niin ja vaikka ekvalisaattorin käyttö varmaan kuuntelussa onkin houkutteleva ajatus, niin ei se ole kovin suositeltavaa. monitorien kun olisi tarkoitus toistaa ääntä täysin ilman mitään omaa väritystä, jolloin eq:n käyttö vie idean monitoroinnista.


Joo siis ainakin tuollaisen kolmialueisen eq:n. Poikkeuksen tekee käsittääkseni tälläiset esim. 31 kaistaiset taajuuskorjaimet, joilla pyritään korjaamaan tarkkailuhuoneen taajuusvasteen epätasaisuuksia.

Noista kytkennöistä vielä sen verran, että askartele Random Sam tavalla tai toisella ne monitorit kiinni niihin control room out -reikiin. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän väärin kytkemistä.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#26 kirjoitettu 08.08.2003 03:43

Elektrojänis kirjoitti:
Konvertoiminen balansoimattomasta liitännästä oikeasti balansoituun vaatii muuten useimmiten muutakin kuin liittimien vaihdon.


Onkos tuo juuri sen mystisen laitteen homma, jota DI-boksiksi kutsutaan? (Jos ei, niin mikä hitto on DI-box? )

Vielä tuli mieleen, että eikös tuollainen control room out -lähtö, joka on yleensä 6,5 mm plugeilla hoidettu, voi kuitenkin ihan hyvin olla balansoitu? Johdon vain pitää olla sellainen jossa on kaiuttimen päässä XLR ja mikserin päässä 6,5 mm stereo-plugi. Olen ainakin käyttänyt sellaista patch-bayta, jossa kytkennät voi tehdä balansoituina, kunhan vain käyttää stereo-plugeja/piuhaa.

^ Vastaa Lainaa


Jabbe

#27 kirjoitettu 30.08.2003 20:10

Olisiko varteenotettava kilpailija, Midimanin Studiophile LX4:
http://www.netzmarkt.d...

Onko tuo hinta virhe vai ovatko nuo kaiuttimet ihan susia? Tuohan vaikuttaisi nimittäin melko passelilta setiltä kotipajaan, eikös noiden nEareiden bassopuoli ole vähän heikko? Tosin ei noissa hirveästi tehoja näyttäisi olevan, riittääkö 27/60W mihinkään?

Jabbe muokkasi viestin vähän ymmärrettävempään muotoon koska ei puhunut pelkistä nEareista vaan myös noista Midimänin kaiuttimista.

^ Vastaa Lainaa


The Mimic

#28 kirjoitettu 30.08.2003 20:47

Jabbe Onko tuo hinta virhe vai ovatko nuo kaiuttimet ihan susia? Tuohan vaikuttaisi nimittäin melko passelilta setiltä kotipajaan, eikös noiden nEareiden bassopuoli ole vähän heikko? Tosin ei noissa hirveästi tehoja näyttäisi olevan, riittääkö 27/60W mihinkään?


sikäli kun olisit viitsinyt lukea tämän ketjun aikaisempia viestejä, niin olisit varmasti huomannut että ko. monitoreita on kehuttu hinta/laatu -suhteeltaan erittäin hyviksi. tehoa riittää siinä määrin, ettet sinä kyllä kerrostalossa (ainakaan) pysty niitä täysillä luukuttamaan. toisto on hyvin kirkas, joskin alapää on hieman heikko. voin varauksetta suositella kaikille matalan budjetin kotimusikanteille.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#29 kirjoitettu 30.08.2003 23:10

TomiS kirjoitti:
Joo siis ainakin tuollaisen kolmialueisen eq:n. Poikkeuksen tekee käsittääkseni tälläiset esim. 31 kaistaiset taajuuskorjaimet, joilla pyritään korjaamaan tarkkailuhuoneen taajuusvasteen epätasaisuuksia.


No joo... tuo minkä vaan laisen taajuuskorjaimen käyttö monitorointipuolella aiheuttanee useimmiten enemmän harmia kuin hyötyä jos se EQ ei ole todella todella todella hyvä. Silloinkin olisi mielestäni syytä olla parametrinen ja tarvittavien tasoittelujen oltava aika pienehköjä ja kaiken lisäksi säädöt pitäisi tehdä mittaustulosten perusteella (ja tietenkin varmistaa mittaamalla, että tilanne parani).

Tuollaisessa korjailussa on yleensä ainakin kaksi ongelmaa. Ensinnäkin taajuuskorjaimet vaikuttavat signaalin vaiheeseen taajuuden suhteen. Tästä tosin väitellään jatkuvasti että kuinka paljon se vaikuttaa kuultavaan ääneen. Yksi parempien taajuuskorjaimien suunnittelukriteereista tuntuu usein tosin olevan edes jollakin tapaa siisti vaihekäyttäytyminen, joten jotain voisi siitäkin päätellä. Monitorointijärjestelmän kuitenkin tulisi olla mahdollisiman vääristelemätön signaalille ja EQ:t tämän perusteella muuttaa muutakin kuin eri taajuuksien voimakkuussuhteita. Kannattaa myös huomata, että parametrisella korjaimella on yleensä mahdollista toteuttaa samat korjaukset vähemmillä "kanavilla" kuin graafisella (joissa jokainen liuku on siis oma "kanava"). Yleensä tuo vaihekäyttäytyminen on siivompi jos niitä "kanavia" on vähemmän.

Toiseksikin, jos korjaa huoneen aiheuttamia virheitä ja poikeamia, niin yleensä se mikä yhdessä kohdassa huonetta parantaa tilannetta voi huonontaa tilannetta toisessa kohdassa huonetta. Muutos voi olla hyvinkin radikaali jo lyhyelläkin matkalla.

Yhden syyn jo mainitsin miksi parametriset on noihin suositeltavia. Toinen syy suosia parametrisiä on se että niillä voi tehdä paljon tarkempia säätöjä kun säädettävän taajuusalueen voi säätää itse. Graafisissa joutuu tyytymään lähimpään/lähimpiin.

Ja juu... Kyllähän niitä graafisia näkee esim. klubeilla ja muilla keikkapaikoilla paljonkin. Live tilanteet on ehkä kuitenkin hieman eri juttu... Eikä kaikkien klubien soundit edes ole kovin kaksiset loppujen lopuksi.

Hmmm... Jaksoikohan kukaan edes lukea tuota... Niin joo... Tämä oli taas vaan minun käsitykseni (TM).

Elektrojänis kirjoitti:
Konvertoiminen balansoimattomasta liitännästä oikeasti balansoituun vaatii muuten useimmiten muutakin kuin liittimien vaihdon.

TomiS kirjoitti:
Onkos tuo juuri sen mystisen laitteen homma, jota DI-boksiksi kutsutaan? (Jos ei, niin mikä hitto on DI-box? )


Ei... DI tulee sanoista Direct Injection. Kyseessä on laite jota käytetään silloin kun halutaan ajaa kitaraa tai bassoa suoraan "pöytään" vahvistimen mikittämisen sijaan.

Tarkoitin tuossa sitä, että laitteen elektroniikkaan tarvitaan yleensä muutoksia jos halutaan balansoimattoman liitännän sijaan oikeasti balansoitu liitäntä. Onhan niitä tietysti piuhoja joilla voidaan signaali siirtää balansoimattomasta liitännästä balansoituun ja päinvastoin, mutta niillä ei saada täyttä hyötyä noista balansoiduista liitännäistä (tai ainakaan niiden häiriöttömyydestä).

Vielä tuli mieleen, että eikös tuollainen control room out -lähtö, joka on yleensä 6,5 mm plugeilla hoidettu, voi kuitenkin ihan hyvin olla balansoitu? Johdon vain pitää olla sellainen jossa on kaiuttimen päässä XLR ja mikserin päässä 6,5 mm stereo-plugi. Olen ainakin käyttänyt sellaista patch-bayta, jossa kytkennät voi tehdä balansoituina, kunhan vain käyttää stereo-plugeja/piuhaa.


Voipa kai... Joissain äänikorteissa (esim. M-audio Delta44 jota käytän esimerkinä siksi että minulla on sellainen.) on tosiaankin 6,3mm stereojakeilla toteutetut balansoidut liitännät. Moinen kannattaa tarkistaa laitteen manuaalista.

Mutta kuten sanottu, linjatasoisen signaalin siirtäminen parin metrin johdon verran balansoimattomana ei pitäisi yleensä olla ongelma. Hyvälaatuisista johdoista ei kuitenkaan ole haittaa tietty. Kestävätkin yleensä pidempään ehjinä.

Jabbe kirjoitti:
Tosin ei noissa hirveästi tehoja näyttäisi olevan, riittääkö 27/60W mihinkään?


Kyllä noilla tehoilla luulis kotona pärjäävän. Yleensä jos kuuntelet kotona musiikkia mitenkään normaalilla äänenvoimakkuudella niin käytät todennäköisesti korkeintaan n. muutaman watin tehoa. Keskiarvo saattaa olla hyvinkin alle watin. Nämä siis olettaien etteivät itse kaiuttimet ole harvinaisen epäherkät.

Kannattaa myös muistaa, että jos käytetty kaiutinelementti on sama (tai yhtä herkkä) niin wattien tuplaantuessa maksimi äänenpaine kasvaa korkeintaan 6dB. 120W ei siis tuota kovinkaan paljon kovempaa ääntä kuin esim 60W.

Hyvä vertailukohta on muuten nämä niinsanotut tietokonekaiuttimet (vaikka eivät juuri muuhun kelpaakkaan kuin esimerkiksi). Niiden vahvistin on useimmiten vain muutamia watteja (luki paketissa mitä vaan). Joissain saattaa "subbari" osan vahvistin olla jopa yli kymmenen wattia. Silti möykkää niistä lähtee yleensä liikaakin.

Elektrojänis muokkasi viestiä 23:10 30.08.2003

Niin joo... Tosiaankin wattien lisäksi saatavaan äänenpaineeseen vaikuttaa kaiutinelementtien herkkyys.

^ Vastaa Lainaa


Jabbe

#30 kirjoitettu 30.08.2003 23:50

The Mimic kirjoitti:
Jabbe Onko tuo hinta virhe vai ovatko nuo kaiuttimet ihan susia? Tuohan vaikuttaisi nimittäin melko passelilta setiltä kotipajaan, eikös noiden nEareiden bassopuoli ole vähän heikko? Tosin ei noissa hirveästi tehoja näyttäisi olevan, riittääkö 27/60W mihinkään?


sikäli kun olisit viitsinyt lukea tämän ketjun aikaisempia viestejä, niin olisit varmasti huomannut että ko. monitoreita on kehuttu hinta/laatu -suhteeltaan erittäin hyviksi. tehoa riittää siinä määrin, ettet sinä kyllä kerrostalossa (ainakaan) pysty niitä täysillä luukuttamaan. toisto on hyvin kirkas, joskin alapää on hieman heikko. voin varauksetta suositella kaikille matalan budjetin kotimusikanteille.



Anteeksi, ilmaisin itseni ilmeisesti ilmeisen epäselvästi. Puhuin siis tuosta Midimanin 2.1 kaiutinsetistä ( http://www.netzmarkt.d... ). Jos nEar:eiden bassopuoli on heikompi, niin tuosta Midimanin setistä luulisi irtoavan myös vähän alapään möykkääkin. Ja eikös nuo nEarit olleet juuri Midimanin kaiuttimet aiemmin? Kuitenkin 2 monitoria + subbanen alle 300 eurolla näyttää vähän turhankin hyvältä, mutta miltä mahtaa kuulostaa?

^ Vastaa Lainaa


Sammy Dee

#31 kirjoitettu 31.08.2003 15:28

Kohta 2kk olen nearoja käyttänyt ja ne tyäyttävät omat tarpeeni täysin. Suppari miltei on välttämätön mikäli haluaa/tarvii alapääntaajuuksia tarkkailla. Itselläni on nyt käytössä tuommoinen kotiräätälöity suppari toistaiseksi, mutta olen miettinyt pitäisikö hankkia tehtävään pätevämpi laite. Hyvät saundit tuosta nytkin lähtee, mutta silti.

Millaisia suppareita teillä hyvät toverit on käytössä ja mikä olisi hyvä kohtuuhintainen suppari nearojen rinnalle?

Sammy

^ Vastaa Lainaa


bize

#32 kirjoitettu 31.08.2003 16:52

Jabbe kirjoitti:
The Mimic kirjoitti:
Jabbe Onko tuo hinta virhe vai ovatko nuo kaiuttimet ihan susia? Tuohan vaikuttaisi nimittäin melko passelilta setiltä kotipajaan, eikös noiden nEareiden bassopuoli ole vähän heikko? Tosin ei noissa hirveästi tehoja näyttäisi olevan, riittääkö 27/60W mihinkään?


sikäli kun olisit viitsinyt lukea tämän ketjun aikaisempia viestejä, niin olisit varmasti huomannut että ko. monitoreita on kehuttu hinta/laatu -suhteeltaan erittäin hyviksi. tehoa riittää siinä määrin, ettet sinä kyllä kerrostalossa (ainakaan) pysty niitä täysillä luukuttamaan. toisto on hyvin kirkas, joskin alapää on hieman heikko. voin varauksetta suositella kaikille matalan budjetin kotimusikanteille.



Anteeksi, ilmaisin itseni ilmeisesti ilmeisen epäselvästi. Puhuin siis tuosta Midimanin 2.1 kaiutinsetistä ( http://www.netzmarkt.d... ). Jos nEar:eiden bassopuoli on heikompi, niin tuosta Midimanin setistä luulisi irtoavan myös vähän alapään möykkääkin. Ja eikös nuo nEarit olleet juuri Midimanin kaiuttimet aiemmin? Kuitenkin 2 monitoria + subbanen alle 300 eurolla näyttää vähän turhankin hyvältä, mutta miltä mahtaa kuulostaa?


Luulisin, että noiden taajuusvaste on vähintäänkin mielenkiintoinen, ja amatööritasosta puhuvat mielestäni ainakin seuraavat seikat:

-ei XLR-liittimiä
-Huom! Ainakin nuo monitorit ovat passiiviset, joten kelvollisen päätevahvistimenkin hankkimiseen palaa lisäksi sama raha

Ja kyllä se on ihan hyvä ymmärtää, että kun tuo setti on samanhintainen kuin tuo nEar:n (jossa on siis pelkät monitorit, ei subbaria), niin kyseessä ei voi olla mikään kovin pro-tasoinen systeemi. Ja kun nuo nEaritkin on budjettikamaa, niin siitä voi vetää jo monenlaisia johtopäätelmiä.

Mutta sikäli kun tiedän käyttötarkotuksen mihin ne sulla tulis, niin ei kai se taajuusvaste niin merkitse.. lähinnä masteroinnissa ja vakavassa miksaamisessa se tasainen vaste on oleellinen.

^ Vastaa Lainaa


Jabbe

#33 kirjoitettu 31.08.2003 18:08

bize kirjoitti:
Ja kyllä se on ihan hyvä ymmärtää, että kun tuo setti on samanhintainen kuin tuo nEar:n (jossa on siis pelkät monitorit, ei subbaria), niin kyseessä ei voi olla mikään kovin pro-tasoinen systeemi. Ja kun nuo nEaritkin on budjettikamaa, niin siitä voi vetää jo monenlaisia johtopäätelmiä.

Mutta sikäli kun tiedän käyttötarkotuksen mihin ne sulla tulis, niin ei kai se taajuusvaste niin merkitse.. lähinnä masteroinnissa ja vakavassa miksaamisessa se tasainen vaste on oleellinen.


Samanlaisia ajatuksia mullakin noista Midimaneista. No, onhan tuokin firma vähän tätä budjettiluokkaa ulosanniltaan.

Ehkä nuo nEarit olisivat käytännöllisin ratkaisu, kun vielä noin edulliset ovat. Käyttötarkoitus tosiaan kotistudiossa, ei tarvitse mitään kovin pro-laatua olla, riittää että suht hyvin pärjää. Subbari kannattaa varmaan kuitenkin hankkia nEareiden kaveriksi? Paljolla saisi edullisen, vai pitäisikö väsätä itse?

Kotioloissa ei oikeastaan ole edes hirveästi väliä, ovatko kaiuttimet 200 vai 2000 euroa; huone kuitenkin on sen verran perseestä akustiikaltaan että tasaisen kuivaa ja värittymätöntä ääntä on aika hankala saada mistään purkeista. Eikä mun tapauksessa ainakaan ole paljoa tehtävissä akustiikalle..

^ Vastaa Lainaa


tekniq miiq

#34 kirjoitettu 12.09.2003 04:15

Tuossa Behringer UB1002-mikserissä "Main outputs" on balansoitu ulostulo, toteutettu ainoastaan 6,3 millisellä liittimellä. Ainakin manuaalin mukaan.

TRS = tip, ring, sleeve - yhtä kanavaa siirrettäessä kielii 99% tapauksissa balansoidusta siirtotiestä.

TS = tip, sleeve - eli balansoimaton.

Jos kyseessä on stereoliitäntä 6,3 millisenä niin silloin siellä menee ne kaksi kanavaa ja ovat molemmat balansoimattomia, niillä on vain yhteinen maajohto.

Balansoidun ideahan on lyhyesti se että johdossa menee kaksi vastakkaisen vaiheen omaavaa signaalia, jotka sitten toisessa päässä "vertailemalla" saadaan puhdistettua kaikesta häiriöstä jotka siirtotie (yl. johto) aiheutti.

---

ESI:n nEarit on hintaisekseen ihan pätevät monitorit pre-production -käyttöön kyllä, mutta jos oikein masteroimaan niillä ryhtyy niin hommasta ei kyllä tule mitään. Pienikin subwoofer noiden kaverina tuo tosi kivasti "varmuutta" tuohon soundiin. Muuten tykkään kyllä äänestä, tarkka ja kirkas (jopa hitusen kirkkaampi kuin Behringerin Trutheilla, joissa nyt tosin on tunnetusti hiukan 'karkeampi' ääni). Tähän hintaluokkaa on vaikea löytää kilpailijoita...

... paitsi täältä löytyy M-Audion press release tuosta LX4 2.1 -systeemistä. Vaikuttaa hyvältä - varsinkin tuo laajennettavuus 5.1-systeemiksi. Ostakaa joku nämä nEarit niin voin tilata tuommoisen setin ja heittää tänne arvostelua? Pari viikkoa vanhat ovat.

argh, Midimanin BX-8:en hinta tippunut taas, nyt hiukoo taas vaihteeksi tuommoiset...

Jaha, linkitys bugittaa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#35 kirjoitettu 03.10.2004 13:08

bvbv kirjoitti:

Audiophilessä on RCA-lähdöt ja nEar5:ssa XLR-tulot. Vaatii ilmeisesti jonkinlaisen adapteripiuhan väliin?


http://www.netzmarkt.d...

http://www.netzmarkt.d...

http://www.netzmarkt.d...

Riippuu millaista johtoa meinaat käyttää välissä... mutta tuon tapaisia adaptereita voi ainakin käyttää. Valitset vaan niin, että urosket ja naaraat sopivat laitteisiin ja käytettyhin johtoihin oikein.

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#36 kirjoitettu 04.10.2004 22:39

SAMSON RESOLV 65A - 366e vaiko ALESIS M1 AKTIV MK2 - 369e. (parihinnat)Molemmat löytyvät Thomanilta, kummassakin on 6,5" bassoelementti ja refleksikotelointi. Onko kenelläkään tietoa noiden eroista? Samsonissa näyttäisi olevan 'tavallinen' rca sisääntulo tuon xlr-mallisen lisäksi.

Samson Resolv 65A

Alesis M1 MK2

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu