Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Opetusministeriön ja opetusministerin ajatuksia


Twight
3600 viestiä

#1 kirjoitettu 29.03.2010 19:32

quafka kirjoitti:
Lisää oppitunteja peruskouluihin

Eikös peruskouluissa oo kuitenkin aika löysää? Pääsin peruskoulusta 8 vuotta sitten, niin en osaa sanoa. Menee vähän liian leppoiseksi. Toisaalta taas ne, jotka ei pysy helposti perässä, pysyvät helpommin perässä. Itse ainakin koen, että sen oppimäärän olisi oppinut nopeamminkin. Mutta jos joku on tippumassa kelkasta, niin häneen pitäisi kohdistaa äkkiä paljon resursseja, että ehtii kelkkaan vielä mukaan. Vaatii paljon valvontaa.
Omasta mielestäni AMK tarvitsee lisää tunteja. Toisaalta pidän nykyistä koulujen rahoitussysteemiä hirvittävänä, sairaana.*

Välivuosien vähentäminen jotenkin

Turha. Työmarkkinat ohjaa voimakkaammin ihmisten kouluttautumista.

Korkeakouluopiskelijoiden tonnin lukukausimaksun väläytys

Ulkomaalaisilta voi periä, suomalaisilta ei. Lukukausimaksu määrittää suoraan sen että minkä tuloluokan perheestä saa lähteä korkeakouluun.

Alalle soveltumattomien opiskelijoiden erottaminen

"Elinikäinen tuomitseminen esimerkiksi nuorena tehdyistä päihdekokeiluista sotii sivistysvaltion perusteita vastaan"
Samaa mieltä. Jos taas joku saa jatkuvasti ehtoja ja suurin osa numeroista on ykkösiä ja kakkosia, niin meinaako joku että hänestä tulee esim. hyvä koneensuunnittelija? Eli 2. asteen ja korkeaopintojen oppimenestys peilaa motivaatiota ja soveltuvuutta alalle, jolloin asiasta voidaan oppilaan kanssa keskustella. Nykyään keskustellaankin mutta asialle ei tehdä kylläkään mitään.

Pääsykokeet pois ja paino yo-kokeelle

Pääsykoe on tietyillä aloilla toimiva motivaation ja soveltuvuuden mittari. Yo-kokeet eivät kerro välttämättä totuutta. Lisäksi on mielestäni oikein, että 30% hakijoista haetaan suoraan pääsykokeella, jolloin myös ammattikoulutuksen saaneet voivat korkeakouluttautua.


* Ammattikorkeakoulu (en tiedä mitkä muut koulut) saavat valtiolta rahoituksen edellisenä vuonna valmistuneiden määrän mukaan, mikä kannustaa koulua laskemaan opetuksen tasoa laskemalla opetuksen vaatimuksia ja tuntien määrää. Mikään ei nykyään mittaa sitä, kuinka korkea taso valmistuneilla on. Pitäisi olla valtion taholta valmistuneiden testaaminen summamutikassa (koulu ei saa valita) ja tulokset olisivat julkisia. Tämä pitäisi koulujen tason mahdollisimman korkealla.

^ Vastaa Lainaa


Twight
3600 viestiä

#2 kirjoitettu 29.03.2010 20:29

quafka kirjoitti:
Sanoisin, että ei. Yläkoulu ainakin on hurja paikka sen ikäisille. Nykyään viimmeinen oppitunti esim. seiskaluokkalaisilla voi olla 14.40-15.35 (kun kestävät nykyään sen 75min). Myös tietosisältöjen suhteen vaaditaan yllättävän paljon. Sitä helposti jälkeenpäin unohtaa, miten paljon tietoa omaksui oppitunneilla ja kävi sitten ulostamassa koepaperille.

Eli istuvatko he paikallaan 75 minuuttia? Sehän on järjetöntä. Paljonko on taukoa? Hyvä jos aikuisetkaan jaksavat keskittyä 30 minuuttia.

Sunt1o kirjoitti:
Ottaen huomioon että valtion takaaman opintolainan määrää nostettaisiin tuon verran niin en kyllä usko että se hirveesti vaikuttaa.

Minä olen henkilökohtaisesti käyttölainan ottamista vastaan ja minua sapettaisi, jos systeemi pakottaisi opiskelijan ottamaan velkaa - vaikkakin 'ilmaista'. Velka on iso taakka ja kestää kauan päästä siitä eroon.

Sitäpaitsi ei nuo tuloerot suomessa kovin isoja edes ole.

On sen verran, että toisten perheet pystyvät lahjoittamaan opiskelemaan lähtevälle lukukausimaksun ja toisten perheet eivät pysty.

Ja tahon vähän täsmentää muuten vielä omaa näkökulmaani tuosta soveltumattomien erottamiseen koulusta: miusta se on ihan ehottoman hyvä ajatus, mutta sitten se on huono jos se käytännössä toteutetaan jotenkin huonosti. Siis erotellaan huonoilla perusteilla.

Totta. Juuri sitä minäkin pelkäisin. Varsinkin jos kyseessä on vahvasti subjektiivisesti painottunut arviointi tai objektiivisesti painottunut arviointi on toteutettu epämääräisesti.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#3 kirjoitettu 29.03.2010 20:56

Suomessahan on päässyt syntymään sellainen tilanne, että jengi kouluttautuu ihan väärille aloille. Elleivät sitten kouluta itseään kokoajan uudestaan, valmistuvat kortistoon. Jonkun verran tähän on jo yritetty vaikuttaa tiettyjen alojen opiskelijapaikkoja vähentämällä. Eli eivät ne työmarkkinat oikeasti kovin paljon koulutukseen hakeutumista ohjaa. Toisaalta Suomessa ei kohta ole juuri mitään oikeita työpaikkoja, joten sikäli yksilön kannalta fiksua opiskella sitä mikä kiinnostaa ja sitten vaikka muuttaa helvettiin täältä jos ei duunia löydy. Mielenkiinnolla katselen tätä Suomen albanisoitumista: kun kaikki teollisuustuotanto on ajettu huonolla politikoinnilla vittuun täältä, mitä tänne jää? - kaiken maailman media-apinoita jotka tuottavat kännykän soittoääniä toisilleen. Jos tänne ei jää muuta kuin pieni IT-hörhöjen sisäpiiri ja ylisuuri palvelusektori niin mistä tänne persläpeen luullaan virtaavan enää rahaa? Eiköhän Nokiakin kohta ota täältä ritolat...

^ Vastaa Lainaa


Twight
3600 viestiä

#4 kirjoitettu 29.03.2010 21:02

Onko sellaista julkista tiedonantoa, että millä aloilla Suomessa on työpaikkoja minkäkin verran, minkä verran niitä ennustetaan olevan 5, 10, 20, 30 vuoden päästä ja onko opiskelijavirtaus niille aloille riittävä?

^ Vastaa Lainaa


Chadonna
Lesbian Pain
5655 viestiä

#5 kirjoitettu 29.03.2010 21:10

Opetusministeristä sanotaan koulussa suunnilleen näin:

Se nyökyttelee ja sanoo: "tehkää näin" ja sen homma on tehty.

^ Vastaa Lainaa


Chadonna
Lesbian Pain
5655 viestiä

#6 kirjoitettu 29.03.2010 21:11

quafka kirjoitti:
Twight kirjoitti:
Eikös peruskouluissa oo kuitenkin aika löysää?

Sanoisin, että ei. Yläkoulu ainakin on hurja paikka sen ikäisille. Nykyään viimmeinen oppitunti esim. seiskaluokkalaisilla voi olla 14.40-15.35 (kun kestävät nykyään sen 75min). Myös tietosisältöjen suhteen vaaditaan yllättävän paljon. Sitä helposti jälkeenpäin unohtaa, miten paljon tietoa omaksui oppitunneilla ja kävi sitten ulostamassa koepaperille.


Joo. Meillä otettii käyttöö tänä vuonna ja se on se 45 minuuttia ja ei kukaa jaksa sen jälkee tehä enää yhtää mitää. Lukiolaisilla systeemi toimii, mutta ei yläkoululaisilla.

^ Vastaa Lainaa


Twight
3600 viestiä

#7 kirjoitettu 29.03.2010 21:15

quafka kirjoitti:
Twight kirjoitti:
Eli istuvatko he paikallaan 75 minuuttia? Sehän on järjetöntä. Paljonko on taukoa? Hyvä jos aikuisetkaan jaksavat keskittyä 30 minuuttia.

Kyllä. 75 oppitunti ja 15 min välkät. Homma toimii kyllä käytännössä, jos opettajaa tuottaa tuntiin riittävästi vaihtelua ja osaa olla kiinnostava. Mahdollista on.

Itse näkisin, että lyhyet tauot olisivat paikallaan. Olisi edes 50min opetusta ja 10min taukoa.

^ Vastaa Lainaa


Wargoth
339 viestiä

#8 kirjoitettu 29.03.2010 21:40

Alalle soveltumattomien opiskelijoiden erottaminen


Käytännössähän tää on jo mahdollista, mutta jos toi tulee virallisest voimaa ni sen jälkee "syrjäytymisest" on ihan turha jauhaa sanaakaa, koska jos joku saa fudut esim 2 vuoden opiskelun jälkee ni kyllä se rupee jo sen verran vituttaa et kiinnostus opiskeluu varmaa lopahtaa kohta onkin iso liuta spurguja pummaamassa meikäläiseltä euroa tai tupakkaa. tai edes jämät. Nimim. ne on jo valmiiks riesana.

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#9 kirjoitettu 29.03.2010 22:25

quafka kirjoitti:
mutta "pakkolaina" on sinällään vähän arvelluttavaa. Joku asuntolaina on täysin erilainen tilanne.

Pakkolaina on todellisuutta melko isolle joukolle opiskelijoita jo nykyään. EI niitä solukämppiä vaan kaikille ole joka kaupungissa.

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#10 kirjoitettu 29.03.2010 22:41

Lisää oppitunteja peruskouluihin

Lisää liikuntaa ainakin. Liikuntatuntien sisältöä voisi rukata enemmän siihen suuntaan, mitkä liikuntamuodot ja lajit ovat suosittuja.

Välivuosien vähentäminen jotenkin

Enpä tiedä. Eikös välivuosina tehdä kuitenkin yleensä töitä?

Yleissivistyksen uudelleenmäärittelytoiveet lukion tapauksessa

Saattaisi olla paikallaan, aikahan muuttuu koko ajan. Miten olisi vaikka enemmän opintoja yhteiskunnasta ja taloudesta? EU:n toiminta?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu