Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Rumpujen mikitysongelma


nuike
134 viestiä

#1 kirjoitettu 24.05.2010 20:45

Morjes,

oon tässä jo hetken äänitelly näit rumpuja, ja hakenu parempii soundeja koko ajan. Mut mun ongelma on se, että kaikki mikit ottaa liian isolta "alueelta" ääniä, eikä vaan siitä tietystä rummusta. Mikserissä (alto amx-220) on mikin volyymit hiljaa, että ne ottais pienemmält alueelta ääniä, mut silti esim. tomien mikit pilaa basarisoundin kamalan kuuloseks. Ja sitte ku lasken ne tomien mikit sen verran hiljaseks, ni ne ei kuulu enää ollenkaa. Nii ja tomien mikit ottaa lautasiakin ihan hirveesti mukaan. Mitä mun sit pitäis tehdä et kaikki mikit ottais vaan sen oman tomin tai virvelin mukaan?
Tässä (rummut 1) on viel pätkä milt ne kuulostaa ku tomit on hiljaa, basari ja virveli hyvä, mut tomit ei kuulu =(

Mikseri niin kun sanoin jo on alto amx-220, ja mikit on the t.bone DC1200

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#2 kirjoitettu 24.05.2010 22:47 Muok:24.05.2010 22:55

Rumpuja nauhoittaessa mikkeihin vuotaa kyllä väistämättä aina jonkun verran ylimääräisiä ääniä. Voit koittaa asetella mikkejä eri tavalla (tästä on olemassa sellaisia tietosanakirjan paksuisia oppaita, joten älä kuvittele löytäväsi täältä keneltäkään mitään yleispätevää hyvää ratkaisua) tai kehitellä (tai ostaa) jotain tämän tyyppisiä suojavempaimia mikkien ympärille.

Sitten kun nauhoitus on järjestetty niin hyväksi kuin se omien resurssien puitteissa on mahdollista, voi lopputulosta vielä yrittää parantaa miksaamalla. EQ-säädöt ja noise gate tulevan ensimmäisenä mieleen. Rumpujen miksaamisesta tarkempaa infoa löytänet parhaiten täältä

Thimns muokkasi viestiä 22:53 24.05.2010

Ja jos se ei tullut tuosta vielä selväksi, niin et IKINÄ tule saamaan tilannetta sellaiseksi että mikään mikki ei nauhoita muuta kuin sen oman helistimensä äänen.

^ Vastaa Lainaa


nuike
134 viestiä

#3 kirjoitettu 25.05.2010 07:18

Thimns kirjoitti:
Rumpuja nauhoittaessa mikkeihin vuotaa kyllä väistämättä aina jonkun verran ylimääräisiä ääniä. Voit koittaa asetella mikkejä eri tavalla (tästä on olemassa sellaisia tietosanakirjan paksuisia oppaita, joten älä kuvittele löytäväsi täältä keneltäkään mitään yleispätevää hyvää ratkaisua) tai kehitellä (tai ostaa) jotain tämän tyyppisiä suojavempaimia mikkien ympärille.


Asettelen koko ajan niit mikkejä eri lail, mut ne miten ne on nyt ni on ihan hyvä, mun mielestä.
Noita "suojavempaimia" voisin kyl harkita.

Sitten kun nauhoitus on järjestetty niin hyväksi kuin se omien resurssien puitteissa on mahdollista, voi lopputulosta vielä yrittää parantaa miksaamalla. EQ-säädöt ja noise gate tulevan ensimmäisenä mieleen. Rumpujen miksaamisesta tarkempaa infoa löytänet parhaiten täältä

EQuuta mä käytän mut noise gatea en, kokeilen sitä. Kiitos

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 25.05.2010 08:26

rumpalipoju kirjoitti:

oon tässä jo hetken äänitelly näit rumpuja, ja hakenu parempii soundeja koko ajan.


Onneksi olkoon ja tervetuloa rumpujen monimikityksen kiehtovaan maailmaan. Hyvänä esimerkkinä aiheesta voisi sanoa sen, että ei ole tavatonta, että ammattiäänittäjät säätäjät ja virittävät sitä rumpumikitystä jonkun levynnauhoitus session yhteydessä puoilipäivää. Siis ne tyypit jotka tuntevat ne mikit ja paikat ja kaiken muun. Monimikitys rummuissa on aina posketon kompromissien meri, jossa on tarjolla vain ongelmia ja lisää ongelmia.

Mut mun ongelma on se, että kaikki mikit ottaa liian isolta "alueelta" ääniä, eikä vaan siitä tietystä rummusta.


Kyllä. Tässä kohtaa tarvitaan totaalinen "asennemuutos". Älä ajattele vuotamista uhkana, vaan mahdollisuutena. Vuotoja ei saa koskaan pois ja itse en edes yrittäisi maksimoida sitä vuotamisen estoa, koska se taas usein vain aiheuttaa isää ongelmia. Eli ideana on yrittää saada se kaunis KOKONAISSAUNDI. Eli ensin mikitetään kaikki rummut ja sitten kuunnellaan miltä kokonaisuus saundaa. Lähtedetään tekemään hienosäädöt sitten siihen kokonaissaundiin. Eli jos vaikkapa virvelisaundi kusee, niin välttämättä sen korjaamiseksi ei edes kosketa virveli mikkiin vaan sädetään enemmän jotain toista mikkiä ja niin edelleen.

Mutta joo.. Vaatii aikaa ja hermoja. Kolme tärkeintä asiaa multimiktyksessä ovat kokeileminen, kokeileminen ja kokeileminen.

Mikserissä (alto amx-220) on mikin volyymit hiljaa, että ne ottais pienemmält alueelta ääniä,


Ei. Vuotoja vastaan on ihan turha lähteä taistelemaan noin. Pitää vain säätää ja säätää se kokonaisuus kaikkine vuotoineen toimimaan hyvin.

Mitä mun sit pitäis tehdä et kaikki mikit ottais vaan sen oman tomin tai virvelin mukaan?


Säätää ja kokeilla ja kokeilla. Valitettavasti mitään 100% tomivia yleiohjeita näihin ei ole.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 25.05.2010 08:28 Muok:25.05.2010 08:29

rumpalipoju kirjoitti:

Asettelen koko ajan niit mikkejä eri lail, mut ne miten ne on nyt ni on ihan hyvä


Eiväthän ne olleet jos tomi mikit pilaavat basarisaundin?

Noita "suojavempaimia" voisin kyl harkita.


Turha sitten odottaa liikoja miltään tuollaisilta. Samojen ongelmien kanssa painit niidenkin kanssa.

^ Vastaa Lainaa


Juhgu
94 viestiä

#6 kirjoitettu 25.05.2010 09:57 Muok:25.05.2010 09:58

En ole ikinä mikittänyt rumpuja, mutta kuvittelisin että EQ voi auttaa jonkun verran, esimerkiksi pelleistä voi jättää alataajuudet ~kokonaan pois, bassorumpu ja tomit eivät tarvitse kaikista korkeimpia taajuuksia, ja niin edespäin. Ja jos mikit toimivat niin hyvin, että muut rummut kuin se nauhoitettava kuuluvat selvästi hiljemmalla, niin "taustamelun" saanee noise gatella pois, laittaa siihen vaan suht ronskit asetukset.

Puhtaasti mutuna ja arvailuna sanoisin myös, että jos mikissä on jotain herkkyyssäätöä, niin sillä jos jollain voinee vaikuttaa edes vähän siihen kuinka kaukaa mikki tallentaa ääniä. Mikserin volasäädinhän ei siihen vaikuta.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 25.05.2010 14:34

Juhgu kirjoitti:

En ole ikinä mikittänyt rumpuja, mutta kuvittelisin että EQ voi auttaa jonkun verran, esimerkiksi pelleistä voi jättää alataajuudet ~kokonaan pois, bassorumpu ja tomit eivät tarvitse kaikista korkeimpia taajuuksia, ja niin edespäin.


Jeps. Filtteri ja EQ ovat erittäin käytännöllisiä työkaluja tuossa juu.

Ja jos mikit toimivat niin hyvin, että muut rummut kuin se nauhoitettava kuuluvat selvästi hiljemmalla, niin "taustamelun" saanee noise gatella pois, laittaa siihen vaan suht ronskit asetukset.


Hyvin ongelmallinen tapa. Kun se saundi sitten muuttuu silloin kun jos samaan aikaa se toinen rumpu soi tai ei soi. Harvemmin korjaa pahaa ongelmaa saundissa.

Puhtaasti mutuna ja arvailuna sanoisin myös, että jos mikissä on jotain herkkyyssäätöä, niin sillä jos jollain voinee vaikuttaa edes vähän siihen kuinka kaukaa mikki tallentaa ääniä. Mikserin volasäädinhän ei siihen vaikuta.


Mikä ihmeen "herkkyyssäätö"?

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#8 kirjoitettu 25.05.2010 15:05

realiteetin hukannut kirjoitti:
Veikkaan, että tarkoittaa sitä mahdollista vahvistusta siinä mikissä, minkä voi joko laittaa päälle tai pois.


Laittaisin omat rahani vaihtoehtoon vaimennus.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 25.05.2010 15:16

realiteetin hukannut kirjoitti:
Veikkaan, että tarkoittaa sitä mahdollista vahvistusta siinä mikissä, minkä voi joko laittaa päälle tai pois.

aluminiumblade kirjoitti:
Laittaisin omat rahani vaihtoehtoon vaimennus.


Joo siis pädi on mikissä ihan vaan portaallinen volumen säätö, joka on tarkoitus estää mikrofonin elektroniikkaa särkemästä jos nauhoitetaan kovalla tulevia ääniä (esim. säkökitarakaapit lujalla tai rumpujen lähimikitys lähinnä vaan tulevat mieleen). Ei tosiaan ole suurta hyötyä saundin kannalta kunhan katsoo että se on volan näkökulmasta oikeassa asennossa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 25.05.2010 15:26

realiteetin hukannut kirjoitti:
Joo no ei äkkiä tullu mieleen oliko se vaimennus vai vahvistus.
Ko en koskaan moista asetusta nauhotuksessa käytä.


No siis voihan sen ajatella miten päin vaan. Teknisesti se on kuitenkin vaimennus, joka siis heikentää äänenlaatua ihan turhaan ellei sitten se ole "hyötykäytössä" estämässä sitä särkemistä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 25.05.2010 16:35 Muok:25.05.2010 16:36

realiteetin hukannut kirjoitti:

No nussitaampa taas hieman pilkkua, ettei kukaan ymmärrä väärin.


Se mitä sanoin oli pilkulleen oikein. Ei välttämättä toki selkeästi sanottu, että jos joku tuosta sinun tekstistäsi tajuaa paremmin, niin hyvä.

Itse asiassa se ei heikennä äänenlaatua vaan vähentää tietyllä desibeli( 20 log K db) määrän verran jännite tasoja.
Ettei porukka sekoita vaimennusta ja äänenlaatu käsitteitä.


Itseasiassa se se vähentää sitä signaalin tasoa tietyllä desibelimäärällä, mikä siis vähentää äänenlaatua jos sen tekee turhaan. Ihan jos pilkkua nussitaan kuten itse sanoit.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 25.05.2010 20:10 Muok:25.05.2010 20:10

realiteetin hukannut kirjoitti:

Huomion arvoinen seikka on myös, että sehän voi myös tehdä päin vastaisen tempun kun signaali, joka menee sisään on tavallaan pienemmälle jännitealueelle levinnyt, jolloin ei tule niin suurta kvantisointi virhettä, kun signaali muutetaan AD muuntimella digitaaliseen muotoon.


Päinvasteisella tempulla tarkoitat nyt äänenlaadun parantumista? Mitä tulee AD-muuntimeen, niin siinä on välissä vielä mikrofoni vahvistin, joka määrää sen miten se sinne AD-muuntimeen menee. Mikrofonin äänenlaatu mitataan siitä pisteestä kun se ääni tulee mikistä ulos. Edelleenkin parhaan äänenlaadun mikrofonissa saa kun käyttää pädiä vain jos signaali muuten säröttyisi mikrofonin elektroniikassa. Piste! Ei mitään muttia.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4926 viestiä

#13 kirjoitettu 26.05.2010 09:09 Muok:26.05.2010 11:54

Tässä vaiheessa lienee jo turha todeta että mikserin kautta "kerralla kuntoon" ja stereoraita narulle ei todellakaan ole se paras mahdollinen nauhoitustapa monimikitykselle. Jälkisäätöjä on huomattavasti helpompi tehdä kun saa joka mikin omalle raidalleen koneelle.

Thimns muokkasi viestiä 11:48 26.05.2010

Thimns kirjoitti:
Sitten kun nauhoitus on järjestetty niin hyväksi kuin se omien resurssien puitteissa on mahdollista, voi lopputulosta vielä yrittää parantaa miksaamalla. EQ-säädöt ja noise gate tulevan ensimmäisenä mieleen.
Ja siis tuon noise gate -idean (itse asiassa koko viestin) heitin koska ilmeisesti erheellisesti oletin että nauhoitat joka mikin omalle raidalleen. En siis lukenut aloitusviestiä kunnolla. Valimiiseen stereoraitaan sitä on aika turha kokeilla, nauhoituksen aikana ulkoisena efektinä yksittäisille raidoille voi toimiakin.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu