Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Hakeutumassa soittokuntaan


Sämmy
216 viestiä

#1 kirjoitettu 08.10.2010 09:39

Terve! Mulla on ollu mielessä , että koittaisin päästä soittokuntaan ja 4.11 olis kutsunnat.

Oisko joku joka olis käyny, ja kertois kokemuksia millasta hommaa se on? ja kuinka vaikea päästä?

^ Vastaa Lainaa


BVR
20337 viestiä

#2 kirjoitettu 08.10.2010 11:36

Sämmy kirjoitti:
Terve! Mulla on ollu mielessä , että koittaisin päästä soittokuntaan ja 4.11 olis kutsunnat.

Oisko joku joka olis käyny, ja kertois kokemuksia millasta hommaa se on? ja kuinka vaikea päästä?

Mie en oo soittokunnas käyny, mutta jos on vankkaa musiikkiharrastusta/koulutusta taustalla niin helpottaa huomattavasti. Varusmiessoittokunnassa (joka muuten on eriasia kun tuo ossin mainitsema soittokuntahärdelli) alokasaika on samaa huttua kun muillekkin, sitten sen jälkeen keskitytään siihen soitteluun lähinnä.

^ Vastaa Lainaa


Heijala
4760 viestiä

#3 kirjoitettu 08.10.2010 12:11

Esim. mie en päässyt Lahteen, koska nuotinlukutaito on huono. Koulutusta oikeastaan pitää olla jonkin verran, stipendi lukiosta ei oikein riitä. Kutsunnoissa sanottiin, kyllä että "ei siellä mitään koulutusta tarvi, kunhan osaat soittaa". Mutta helevetin rentoa siellä alokasajan jälkeen kyllä kuulemma on.

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#4 kirjoitettu 08.10.2010 13:29

Kuten tuossa "intti ja musiikki"-ketjussa mainitsinkin, pääsin Kajaanissa sotilassoittokuntaan (joka ei ole varusmiessoittokunta) varusmiessoittajaksi P-kauden jälkeen. Joskus P-kauden loppupuolella oli jokin pääsykokeen tapainen, missä piti käydä soittamassa jotain valmiiksi opeteltua ja jotain nuotista, joka lyötiin nenän eteen. Soittajaksi pääsemistä saattoi kyllä helpottaa se, että silloinen musiikkiopiston soitonopettajani työskentelee myös soittokunnassa. Vaikeuttava asia taas oli se, että pääsykokeesta kertova ilmoitus oli piilotettu niin, että sitä hädin tuskin löysi.

Itse soittokunta olikin sitten aika helppoa aikaa. Soittonakkeja tuli sopivasti jokaisen leirin päälle p-kauden jälkeen, joten koko intin aikana leiripäivien määräksi jäi neljä. Esim. toiset loppusotivat metsässä kun taas meidän piti soittaa sotkun tädeille joululauluja varusmiessoittajien porukalla.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#5 kirjoitettu 08.10.2010 21:44

Vois kuvitella että tuon alan soittohommista olisi aika paljon yllättävää hyötyä, tai mielenkiintoisia vaikutuksia muusikon omalle soittotatsille?

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#6 kirjoitettu 08.10.2010 21:57

Shah kirjoitti:
Vois kuvitella että tuon alan soittohommista olisi aika paljon yllättävää hyötyä, tai mielenkiintoisia vaikutuksia muusikon omalle soittotatsille?


Veikkaisin et lähinnä negatiivisia vaikutuksia omalle soittotatsille - olettaen että semmoisen on jo kehittänyt..

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#7 kirjoitettu 08.10.2010 22:05

Epoche kirjoitti:

Veikkaisin et lähinnä negatiivisia vaikutuksia omalle soittotatsille - olettaen että semmoisen on jo kehittänyt..


No mä oonkin rumpali.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#8 kirjoitettu 08.10.2010 22:23 Muok:08.10.2010 22:26

Sore, alkaa menemään vähän jo offtopikiksi alkuperäisestä aiheesta:

Mutta juuri sitä ajatellen että oletettavasti aika monet kun ovat ensi kädessä kiinnostuneita ihan jostain muusta musasta... Mä olen ainakin jäänyt itse koukkuun joihinkin tiettyihin triplarullaus juttuihin viime vuosina ja väännän niitä edelleenkin. Ehkä tää on peruskauraa monille ammattirumpaleille, mutta mulle ainakin uus ja loisto juttu treenanata kahdella snarella setissä samaan aikaan. Ja tän alkuinnoitus ja lähde on jossain ihan muualla kuin musassa jota varsinaisemmin diggailen...

Rudimentteja myös haukutaan liiaksi.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#9 kirjoitettu 08.10.2010 22:35

Niillä, jotka ovat soittokuntapalvelun käyneet on nuotinlukutaito aivan loistava, joten ainakin sellainen hyöty siitä tarjolla on. Jos jatkossa havittelee soittajan uraa orkesterimuusikkona, niin oikein suositeltavaa. Eikä tarvitse tetsata pitkin metsiä.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#10 kirjoitettu 08.10.2010 22:51

Lautajaska kirjoitti:
Niillä, jotka ovat soittokuntapalvelun käyneet on nuotinlukutaito aivan loistava, joten ainakin sellainen hyöty siitä tarjolla on. Jos jatkossa havittelee soittajan uraa orkesterimuusikkona, niin oikein suositeltavaa. Eikä tarvitse tetsata pitkin metsiä.


Mutta jos vaatimuksena sinne pääsemiseksi kuitenkin on hyvä nuotinlukutaito, niin se elämän mittaan tarvittaessa ilmankin paranisi - eihän siellä kai nuottien lukemista opeteta - noin niinkuin opettamalla opeteta siis.
Ja orkesterimuusikko on vähän huono sana kuvaamaan mitään, tarkoitatko jotain coveribändiä joka kiertää tanssittamassa keski-ikäisiä naisia halvahkoissa keskisuomen motelleissa - vai esim. jazzorkesterin soittajaa?
Soittodynamiikka ei ainakaan kasva missään intin soittopoppoossa veivaamalla porilaisten marssia ja mambaa.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#11 kirjoitettu 08.10.2010 23:27 Muok:08.10.2010 23:28

Epoche kirjoitti:

Mutta jos vaatimuksena sinne pääsemiseksi kuitenkin on hyvä nuotinlukutaito, niin se elämän mittaan tarvittaessa ilmankin paranisi - eihän siellä kai nuottien lukemista opeteta - noin niinkuin opettamalla opeteta siis.


Varmaan myös näin. Mullahan ei kyllä ole hajuakaan, kun en ole käynyt.

Soittodynamiikka ei ainakaan kasva missään intin soittopoppoossa veivaamalla porilaisten marssia ja mambaa.


No mutta kaikki soittaminenhan on vain hyväksi.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#12 kirjoitettu 08.10.2010 23:30 Muok:08.10.2010 23:32

Shah kirjoitti:
No mutta kaikki soittaminenhan on vain hyväksi.


Mielestäni ei. On helpompaa olla opettelematta tiettyä soittotapaa kuin opetella siitä ulos.

Ja varsinkin nuorilla, joilla ei vielä ole vuosien soittotatsia takana - vaan joiden soittotyyli on vasta löytämässä sitä omaa tapaansa.

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#13 kirjoitettu 08.10.2010 23:31 Muok:08.10.2010 23:32

Epoche kirjoitti:
Mutta jos vaatimuksena sinne pääsemiseksi kuitenkin on hyvä nuotinlukutaito, niin se elämän mittaan tarvittaessa ilmankin paranisi - eihän siellä kai nuottien lukemista opeteta - noin niinkuin opettamalla opeteta siis.


Ei opeteta ei. Itse luultavasti pääsin juurikin hyvän nuotinlukutaidon takia sisään. (+ suhteet)

Ja orkesterimuusikko on vähän huono sana kuvaamaan mitään, tarkoitatko jotain coveribändiä joka kiertää tanssittamassa keski-ikäisiä naisia halvahkoissa keskisuomen motelleissa - vai esim. jazzorkesterin soittajaa?

Minulla tuosta orkesterimuusikosta tulee mieleen puhallin/jazzorkesterin soittaja.

Soittodynamiikka ei ainakaan kasva missään intin soittopoppoossa veivaamalla porilaisten marssia ja mambaa.


Onneksi nuista ei pitänyt soittaa kuin toista. Et varmaan meinannut tätä dynamiikkaa, mutta tulipahan mieleen, että noita dynamiikkamerkintöjä oppi näppärästi lukemaan sillä lailla suhteuttaen. Että ottaa huomioon, miten kovaa muut soittavat ja antaa muille tilaa. Tokihan tuota oppii muutenkin jos jossain bändissä soittaa, mutta tuolla oli aina joku kokeneempi sanomassa että "soita kovempaa" tai "soita hiljempaa".

Suurin hyöty orkesterissa melkein päivittäin veivaamisessa oli se, että harjoituksen määrän takia kehittyi väkisinkin. Toinen suuri hyöty oli se, oppi soittamiseen tarkkuutta tosi paljon. Orkesterissa soittaessa muut soittajat eikä yleisökään oikein arvosta sitä jos kolme soittajaa, joilla on sama fraasi, esittävät kaikki siitä omat, erilaiset tulkintansa yhtä aikaa.

Jamsteri muokkasi viestiä 23:32 08.10.2010

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#14 kirjoitettu 08.10.2010 23:39

Jamsteri kirjoitti:
Onneksi nuista ei pitänyt soittaa kuin toista. Et varmaan meinannut tätä dynamiikkaa, mutta tulipahan mieleen, että noita dynamiikkamerkintöjä oppi näppärästi lukemaan sillä lailla suhteuttaen. Että ottaa huomioon, miten kovaa muut soittavat ja antaa muille tilaa. Tokihan tuota oppii muutenkin jos jossain bändissä soittaa, mutta tuolla oli aina joku kokeneempi sanomassa että "soita kovempaa" tai "soita hiljempaa".


Oikeestaan tarkotan just tota dynamiikkaa, ja sitä - että se pitäs ite soittaessaan osata tajuta, ilman että joku kokeneempi sen sanoo. Se joko on, tai ei. Mutta mitä olen sotilasorkestereita yms. kuullut, niin jokainen seuraa niitä nuottimerkintöjä ja käytännössä lopputulos on sitä tasapaksua soitinten hivelöintiä. Kun soitetaan jonkun muun säveltämää musiikkia, niin uloslukien klassinen sitä pitäisi tulkita - eikä orjallisesti noudattaa.

Mut nyt mää varmaa jo jokeltelen jotain ihan omiani ku ei jaksa keskittyy, parempi siirtyä simpsoneitten seuraan..

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#15 kirjoitettu 08.10.2010 23:45

Epoche kirjoitti:
Se joko on, tai ei. Mutta mitä olen sotilasorkestereita yms. kuullut, niin jokainen seuraa niitä nuottimerkintöjä ja käytännössä lopputulos on sitä tasapaksua soitinten hivelöintiä. Kun soitetaan jonkun muun säveltämää musiikkia, niin uloslukien klassinen sitä pitäisi tulkita - eikä orjallisesti noudattaa.


[offtopic]
Nykyisessä orkesterissa tuo ongelma tuntuu aina ajoittain esiintyvän erityisesti biisien sellaisissa kohdissa, joissa lapuista löytyy dynaamikkamerkintöjä, jotka alkavat f:llä. Kun siellä on f tai ff niin kaikki soittavat niin lujaa kuin lähtee ja lopputuloksena yleisö kuulee pelkkiä vaskipuhaltimia.
[/offtopic]

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#16 kirjoitettu 08.10.2010 23:53

Epoche kirjoitti:
Mutta mitä olen sotilasorkestereita yms. kuullut, niin jokainen seuraa niitä nuottimerkintöjä ja käytännössä lopputulos on sitä tasapaksua soitinten hivelöintiä. Kun soitetaan jonkun muun säveltämää musiikkia, niin uloslukien klassinen sitä pitäisi tulkita - eikä orjallisesti noudattaa.

Mut nyt mää varmaa jo jokeltelen jotain ihan omiani ku ei jaksa keskittyy, parempi siirtyä simpsoneitten seuraan..


Ei mutta mielenkiintoista jubata kanssanne tuosta... Ja tuosta soitinten hivelöinnistä; kuten eittämättä tiedätte eihän isoon porukkaan voikaan alkaa soveltamaan laisinkaan 3-6 hengen dynamiikkaa, jossa vastavuoroin annetaan tilaa tarpeen vaatiessa myös sooloinstrumentille. Vai voiko?

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#17 kirjoitettu 09.10.2010 00:32 Muok:09.10.2010 00:34

Epoche kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:
Niillä, jotka ovat soittokuntapalvelun käyneet on nuotinlukutaito aivan loistava, joten ainakin sellainen hyöty siitä tarjolla on. Jos jatkossa havittelee soittajan uraa orkesterimuusikkona, niin oikein suositeltavaa. Eikä tarvitse tetsata pitkin metsiä.


Mutta jos vaatimuksena sinne pääsemiseksi kuitenkin on hyvä nuotinlukutaito, niin se elämän mittaan tarvittaessa ilmankin paranisi - eihän siellä kai nuottien lukemista opeteta - noin niinkuin opettamalla opeteta siis.
Ja orkesterimuusikko on vähän huono sana kuvaamaan mitään, tarkoitatko jotain coveribändiä joka kiertää tanssittamassa keski-ikäisiä naisia halvahkoissa keskisuomen motelleissa - vai esim. jazzorkesterin soittajaa?
Soittodynamiikka ei ainakaan kasva missään intin soittopoppoossa veivaamalla porilaisten marssia ja mambaa.


Orkesterimuusikko pitää sisällään sinfoniaorkesterin soittajasta bigband muusikon kautta sinne tanssiorkesterin muusikkoon asti. Melkoisen kavalkaadin. Jopa studiomuusikon, joskaan niitä ei enää taida kovin paljoa olla studioihin palkattuna, kuten vielä 70 luvulla. Ravintolassa soittavaa trioa nyt en mitenkään päällimmäiseksi asettaisi, noin tavoitteena ammatiksi. Moni vaan löytää itsensä sellaisestakin ja opettavaista sekin on. Kysykää, vaikka Nykäsen Anssilta. Monta vuotta hänkin uraansa aloitteli soittaen "Humppa kolmiossa".

Lautajaska muokkasi viestiä 00:33 09.10.2010

Se nuotinlukutaito voi olla hyvä kun menee soitto-oppilaaksi puolustusvoimiin, mutta se on loistava, kun tulee siviiliin. Eläköön se pieni ero!

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#18 kirjoitettu 09.10.2010 11:50

Kävin aikanani Lahden pääsykokeissa ja pääsin sisään. En mennyt. Ei ole mun juttu soitella niitä marsseja siellä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu