Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Harrastelijamuusikoiden työhommat nimellistä korvausta vastaan.


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#1 kirjoitettu 20.04.2011 09:23 Muok:20.04.2011 09:24

Tästä ketjusta sain ispiraation tähän.

-----

Usein netissä näkee pyyntöjä miksata/masteroida tai tehdä biitti ja siitä luvataan hyvin nimellinen palkkio suhteessa siihen mitä ammattilainen sellaisestä työstä pyytää.

Onko kohtuutonta esittää tälläisiä tarjouksia? Miksi? Miksi ei?

Kannattaako harrastelijamuusikoiden ottaa tälläisiä tarjoukisa vastaan? Miksi? Miksi ei?

Ovatko harrastelijat vastuussa ammattilaisille heidän toimeentulostaan? Miksi? Miksi ei?

Osuuko harrastelijamuusikoiden harratuneisuus omaan nilkkaan? Miksi? Miksi ei?

^ Vastaa Lainaa


d fast
Boogiejalka
1066 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 20.04.2011 09:44

Haava kirjoitti:
Tästä ketjusta sain ispiraation tähän.

-----

Usein netissä näkee pyyntöjä miksata/masteroida tai tehdä biitti ja siitä luvataan hyvin nimellinen palkkio suhteessa siihen mitä ammattilainen sellaisestä työstä pyytää.

Onko kohtuutonta esittää tälläisiä tarjouksia? Miksi? Miksi ei?


Hankala kysymys, kun itse on osannut ajautua siihen tilanteeseen että kaveripiiristä löytyy usein joku joka hoitaa homman ilmaiseksi, ns. kaverin avittaminen. Tässä tilanteessa kun itselle tuntematon ihminen heittää mitättömältä kuulostavan rahasumman kehiin miksausta vastaan, niin jotenkin tekisi mieli vain sanoa että jätä joku itsellesi mieluisa asia elämästäsi pois kuukaudeksi tai pariksi niin voit oikeasti maksaa hyvästä työstä jollekulle. Sehän tässä on vaan ongelmana, että jos on ihan sama minkälaista miksausta on tulossa niin eikö hommaa voi tehdä itse? Miksaamisen alkeet oppii varmasti nopeasti, jolloin saa itsekin tehtyä sitä heikompaa soundia. Polkuhinnoittelu on aina polkuhinnoittelua, 30 euroa kuulostaa omaan korvaani todella pahalta summalta. Mieluummin antaisi ehkä tarjoaisi jotakin muita hyödykkeitä palkaksi.

Kannattaako harrastelijamuusikoiden ottaa tälläisiä tarjoukisa vastaan? Miksi? Miksi ei?


Jos oikeasti on niin sairaalloisen kipeästi miksaustreeniä vailla, niin kaikin mokomin. En itse vain pysty hahmottamaan tilannetta.

Ovatko harrastelijat vastuussa ammattilaisille heidän toimeentulostaan? Miksi? Miksi ei?


Miksi olisivat? Harrastelijoilla harvoin on maksukykyä saati halua tuhlata pennosiaan ammattilaistason puitteisiin, joten ei. Tiettty harrastelijoillakin tulee joskus se tilanne vastaan, että nyt haluaisi nostaa rimaa ja sen tähden ehkä säästävät rahaa ammattilaisen palkkaamista varten. Kyllä ne toiset ammattilaiset ovat vastuussa muiden ammattilaisten toimeentulosta, jos tässä siis puhutaan edelleenkin musiikin miksaamisesta.

Siinä vaiheessa kun harrastelija tekee parempaa soundia kuin ammattilainen ja silti tämä harrastelija myy toimintaansa halvalla, niin vaikutusta ammattilaisen toimeentuloon ilmennee.

Osuuko harrastelijamuusikoiden harratuneisuus omaan nilkkaan? Miksi? Miksi ei?


Miten oma harrastuneisuus voi osua omaan nilkkaan kun puhutaan vain harrastamisesta? Kaikki harrastaminen tekee itselle hyvää.

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#3 kirjoitettu 20.04.2011 10:25

d fast kirjoitti:
Sehän tässä on vaan ongelmana, että jos on ihan sama minkälaista miksausta on tulossa niin eikö hommaa voi tehdä itse?

Se vaan, ett vähän kokeneemman miksaajan parissa tunnissa tekemä preset-tyyppinen miksauskin luultavasti kuulostaa paremmalta kuin aloittelijan.

Miksaamisen alkeet oppii varmasti nopeasti,

Miksauksen teorian alkeet oppii nopeasti, mutta eipä siitä ole paljon hyötyä, jos ei ole sitä kokemuksen kautta tullutta MIKSAUSKORVAA.

30 euroa kuulostaa omaan korvaani todella pahalta summalta.

Itse voisin ottaa kohtuullisen projektin vastaan, jos olisin esimerkiksi työttömänä ja omat projektit ei sillä hetkellä inspiroisi.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4471 viestiä

#4 kirjoitettu 20.04.2011 11:23

Pizzeriakeikkamarkkinoilla on vähän sama tilanne; Yleisesti ottaen halvalla soittavia harrastelijabändejä ei kuitenkaan koeta rikkureiksi, vaikka liiton taksoja polkevatkin. Jos tilanteesta jotakin ahdistavaa yrittää keksiä, löytyvät ne fiilikset lähinnä siitä, että aika monen paikan perusyleisölle ei musiikin laadulla ole niin kauhean väliä, jonka vuoksiravintoloitsija voi melko pitkälle valikoida yhtyeet yksinomaan hinnan perusteella (ei muillekaan yli kolmea sataa makseta jne...).

Mielestäni harrastelijan kannattaa pyrkiä mahdollisimman suureen omavaraisuuteen taidollisesti. Jos itse tekee täyspaskan miksauksensa, oppii prosessista taatusti jotakin ja taidot saattavat kehittyä. Vaihtoehto kaksi on, että maksaa muutaman markan jollekin vertaiselle. Sen, että lopputuloksesta tulee ehkä hieman vähemmän paska, hinnaksi muodostuu kuitenkin se, ettei saa itse harjoitella oman musiikin käsittelyä, eikä näin ollen välttämättä kehity niin paljon.

Se miten painottaa harrastustaan on siis kysymys, johon vastaamalla voi lähestymistapansa rakentaa. Mikäli haluaa käyttää rahaa, on pohdittava onko se sen arvoista. Miten hyödyn "paremmasta miksauksesta"? Onko miksaus jonkun toisen harrastelijan tekemänä parempi? Harrastanko musiikkia onnistumisen tyydytyksen vuoksi? Antaisiko miksaamisessa kehittyminen minulle tyydytystä? Haluanko että biisini soi yhtä kovaa, mutta selkeästi kuin radiosoittobiisit, mutta haluan laittaa Finnvox-rahani uuteen lippalakkiin?

Pohtikaa, onko 50 vuoden päästä mitään merkitystä kuka kappaleesi miksasi ja miten. Ei ole. Tee siis itse, niin saatat 50 vuoden päästä olla vähän parempi miksaaja.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#5 kirjoitettu 20.04.2011 12:01

Harrastajien keskenään tekemä toistensa auttaminen on myös suhdetoimintaa. Jatkossa, jos molemmat osapuolet ovat ammattilaisia heidän yhteistyönsä voi toimia jo rahallisesti kanntattavanakin toimintana.

Olen ollut ymmärtävinäni, että miksauksia usein tarjoavat alan opiskelijat, jotka kaipaavat harjoitusmateriaalia. Minusta on oikein, että se kohdistuu enemmän harrastajien auttamiseen, eikä siihen, että tehtäisiin kaupallista työtä ammattilaisille pilkkahintaan.

Musiikialalle muutenkin suurelta osin tullaan sitäkautta, että ensimmäiset keikatkin soitetaan ilmaiseksi. Voi mennä parikymmentä vuotta, ennen kuin pääsee pinnalle ja palkoille. Silloin on ymmärrettävää sekin, että otetaan sitten kaikki raha irti, mikä suinkin irtoaa. Sekin suksee kun voi kestää vain lyhyen aikaa.

^ Vastaa Lainaa


Rambleon
454 viestiä

#6 kirjoitettu 20.04.2011 12:18 Muok:20.04.2011 12:21

Onko kohtuutonta esittää tälläisiä tarjouksia? Miksi? Miksi ei?

Kannattaako harrastelijamuusikoiden ottaa tälläisiä tarjoukisa vastaan? Miksi? Miksi ei?

Ovatko harrastelijat vastuussa ammattilaisille heidän toimeentulostaan? Miksi? Miksi ei?

Osuuko harrastelijamuusikoiden harratuneisuus omaan nilkkaan? Miksi? Miksi ei?


1. Tuossa asiassa jokaisen kysyjän pitäisi mennä itseensä etukäteen. Ainahan voi kysyä, mutta maksun pitäisi olla suhteessa työmäärään ja samalla hyväksyä se että lopputulos ei ole ammattilaisen työtä.

2. Riippuu siitä, millaisesta jutusta on kyse: Jos joku pyytää minua esim. masteroimaan yhden biisin 30e:lla koska laitteistoni on parempi kun hänellä, niin voinhan sen tehdä mutta käytän siihen aikaa/ vaivaa summan mukaan. Pienessä demostudiossa tuo 30e on suurinpiirtein tuntitaksa, eli maksaja saa sen mitä tunnissa tulee ja siihen on hänellä tyytyminen.

3. Pikkubändit/ artistit äänittelevät nykyään paljon treenikämppä- ja kotistudioissa niillä vehkeillä, mitä löytyy ja jälki on tekijöidensä mukaista. Jos he tyytyvät ulkopuolisen harrastelijamiksaajan työtulokseen, niin se on valinta itsessään.
Ammattistudioille em. kehityksestä on hyötyä sikäli, että aloittelevia bändejä on studiossa vähemmän,eli henkilökunta voi keskittyä osaavimpien artistien kanssa olennaiseen eli laadukkaan lopputuloksen tuottamiseen sen sijaan,että jouduttaisiin joustamaan firman maineen turvaamiseksi.

Toisaalta helpommin amatöörien saatavilla oleva äänityskalusto saa aikaan sen, että sinäänsä hyvillä kamoilla mutta heikolla tietotaidolla tuotettua sävelsaastetta puskee joka tuutista kiihtyvällä vauhdilla. Jos tämä kehitys etenee niin, että kotikutoinen laatu muodostuu yleisesti hyväksytyksi standardiksi niin siitä on haittaa ammattistudioille koska heidän potentiaaliset asiakkaansa tekevät juttunsa mielummin "omalla ajalla, kaverin vehkeillä".

Uskon kyllä vakaasti siihen, ettei näin tule käymään.

4. Harrastaminen on harrastamista, ei sen enempää eli sikäli vastaukseni on kieltävä. Se on sitten eri juttu, jos harrastaja luulee olevansa pro ja paukuttaa henkseleitään sen mukaisesta. Thats when it gets nasty.

Rambleon muokkasi viestiä 12:20 20.04.2011

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#7 kirjoitettu 20.04.2011 12:46

Eiköhän se tuossakin mene niin, että jos haluaa harrastaa miksaamista, niin sitä tekee vaikka ilmaiseksi. Jopa maksaa siitä, kuten kaikista harrasteista joutuu tekemään.

Taidothan karttuvat ja jos aletaan kysellä miksaajaa joka päivä, niin jo pelkästään työmäärän rajoittamiseksi siitä pitää alkaa pyytää hintaa. Rahalla voi helposti rajoittaa työmäärän sellaiseksi, ettei se ala käydä rasitteeksi.
Tässä vaiheessahan saadut rahat menevät yleensä laitteiston parantamiseen.

Kun on jo niin taitava jakuuluisa että kaikki haluavat miksaamaan, maksoi, mitä maksoi, ollaan sitten niin ammattilainen, että otetaan "menetetyt rahat takaisin". Silloin asiakkaatkin ovat niitä, joilla on varaa maksaa parhaasta.

Tietenkin on edelleen olemassa se perinteinen metodikin, että mennään kouluun ja opiskellaan alalle ja sitten studioon töihin.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#8 kirjoitettu 20.04.2011 18:53

Jos tarjoaa noita palveluksia, olisi kyllä myös laitettava linkkejä tehtyihin töihin, että voi tarvitseva päästä käsitykseen, mitä on luvassa. Sitten voi kysyä tarjousta. Jokainen menettelee sitten sen mukaan, paljonko on taloudessa resursseja.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu