Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Managerointi


Shah
2339 viestiä

#1 kirjoitettu 26.11.2011 23:07 Muok:27.11.2011 00:51

Managerin työstä keskustellaan harvemmin, mutta sen tarve muodostuu usein oleelliseksi jossain vaiheessa artistien uraa. Toisinaan jopa silloinkin vaikka bändi ei menestyisi laajassa mittakaavassa ja tekisi selkeää tuottoa keikoilla tai julkaisuilla. Vaihe saattaa tulla jopa yhtäkkiä selkeästi esille toiminnan saadessa sellaista varmuutta jonka jälkeen palikoiden koossa pysyminen on enää kiinni bändin jäsenten omista hermoista, kärsivällisyydestä, ja jatkamisen innosta, joka työn muodostuessa liian suureksi ei saisi tietenkään häiritä bändin suht- esteetöntä kehitystä. Usein tällaiseen herää muutaman takapakin jälkeen ja alkaa ymmärtää kantapään kautta minkälaisiin asioihin manageria voisi tarvita.

Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksista mikäli joillain teistä on ollut käytössä managerin palveluita. Millä asteella ja toiminnan tasolla se on tapahtunut? Ystävä puolimanagerina vai täysin ulkopuolinen palkallinen ja ns. ammattilainen? Mikäli teistä joku tekee työkseen managerin hommia, olisi mielenkiintoista kuulla siitä miten työsarka on jaettu ja kuinka bändin jäsenet ovat jakaneet oman "filosofiansa" kanssasi. Minkä verran sellainen saa näkyä työssäsi ja toimintatavoissasi ja missä asioissa managerin on sopivaa vetää rajat?

Managerien työ on säilynyt käsittääkseni melko pimennossa juuri sen takia että tehdyt sopimukset ovat artisti/manageri-kohtaisia ja osa reseptiä joka ei ole muille avointa mannaa. Usein bändit tahtovat kaikessa näkyvän bändin oman mielipiteen ja leiman, olkoot kyse sitten aikatauluista, kamoista, julkaisuista tai rahapolitiikasta, vaikka sovittelevana osapuolena olisikin manageri tai toimisto joka hoitaa organisoinnin. Nykyaikanahan on jo varsin pitkään uutena osa-alueena nettisivujen ylläpito, nettikaupat sun muut jotka vaativat myös ylläpitoa.

Historian sivu on täynnä läjäpäin artistien kirjoja, elämäkertoja yms. joista voi kuulla bändin näkemykset myös managereista. Olkoot vaikka kuin tunnettu ja suuri artisti, niin hekään eivät ikävä kyllä voi olla aina kertomatta, kuinka manageri saa syyt niskaansa keplottelusta tai laiskasta toiminnasta, mutta toisinaan kuulee myös niistä jotka ovat löytäneet parhaimman mahdollisen yhteistyökumppanin. Managerien työ on kuitenkin sellaista josta soisi heillekin kuuluvan kunnian hyvästä työstä.

On mielenkiintoista kuulla teidän kommenttejannekin mikserissä, koska täällähän sitä bubbling under -osastoa tunnetusti on. Antaa palaa!


Shah muokkasi viestiä 00:38 27.11.2011

PS. Äh, juuri kun ehdin tuulettaa nettiyhteyksien toimintaa, hävisi alkuperäinen viesti näymmä bittiavaruuteen loistavan mokkulatekniikan ansiosta. Teksti näkyy nyt kuitenkin oikein.

^ Vastaa Lainaa


Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#2 kirjoitettu 26.11.2011 23:55 Muok:26.11.2011 23:55

Saako tähän viestiketjuun liittää mahdollisia jatkokysymyksiä?

Tai lähdetäänkö siitä liikkeelle, että olisin vailla osaavaa manageria, mutta haluaisin kysellä mahdolliselta sellaiselta paljon asioita..

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#3 kirjoitettu 27.11.2011 00:46

Onhan se hyvä jos yhteistyökumppaneita tämän myötä löytyy. Mutta eiköhän se pääasiassa muuten kuulu tuonne samannimiseen "yhteistyökumppanit" osioon.

^ Vastaa Lainaa


Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#4 kirjoitettu 27.11.2011 00:50

muokkasitkin tota alkuperäistä, ja nyt jos siihen löytyy vastauksia, olen tyytyväinen

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#5 kirjoitettu 27.11.2011 17:35

artistin näkökulmasta olisi joo helvetin hienoa, että näin "divaritasollakin" olisi oma manageri. ulkomusiikillisten asioiden pyörittelemiseen kun ei päivätyössä käyvältä musikantilta oikein tahdo jäädä aikaa; nettisivuja yms. artistiprofiileja tulee päivitettyä aina vähän jälkijunassa, aina ei vaan jaksa pommittaa samoja keikkamestoja sähköpostein (joka muutenkin vähän huono metodi päästä vähänkään "paremmille" venueille soittamaan) - kun pitäisi niitä biisejäkin tehtailla jossain välissä. Pitäisi ehtiä luoda omia verkostoja ja hankkia suhteita...lähetellä demoja yms.

Bändissä on tietysti x määrä jäseniä, ja näitä hommia voi delegoida vähän kaikille - mut silti mun kokemuksen mukaan hommat tulee tehtyä aina vähän jälkijunassa ja puoliteholla, koska leipätyö, perhe/kaverit/muut harrastukset vie oman osansa vapaa-ajasta...ja sit on vielä nää bändiaktiviteetit: treenaaminen, keikkailu...eikä aina välttämättä bändin sisältä löydyä sitä tarvittavaa know-how'ta (esim. nettisivujen väsäämiseen, yms. nettipromoon)...

mut ongelmahan on vain se, ettei uransa alussa olevalla bändillä ole varaa maksaa. ne pienet massivirrat mitä keikoistakin tulee, menee joko äänityksiin, matkakuluihin tai ryyppämiseen - todennäköisesti kaikkiin näihin yhdessä...

en oo törmännyt vielä yhteenkään bändiin jolla olis oma manageri - ja nekin bändit, joilla tiedän olevan, ovat jo hieman pidemmän uran tehneitä levyttäneitä kokoonpanoja.

^ Vastaa Lainaa


Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#6 kirjoitettu 27.11.2011 20:45

mun mielestä toi manageri sanana on huono, alottelevalla bändillä. Jos on joku kaveri joka auttaa touhuamaan kaikessa ei soittamiseen liittyvässä niin onko se sillon manageri? Jos autotallibändillä on manageri, sille ajatukselle nauretaan mut jos joku kaveri jeesaa kaikessa niin se on hieno juttu... Vai mitä mieltä? Ja mikä siis tekee manageristä managerin, mitä hommia sen pitää tehä että se on manageri? Mä tiedän ainakin yhen ihmisen joka tekee managerointia useille pikkubändeille ihan vaan kaveripohjalta, koska se haluaa jonain päivänä olla hyvä manageri ja ehkä ansaita sillä..

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#7 kirjoitettu 27.11.2011 23:08

Kunnollisten ja ajantasaisten nettisivujen ylläpito maksaa myös aika lailla. Useinhan toiminimen hankkineissa pikkulafkoissakin se on ulkoistettu jollekin spesialistille. Jotkut puuhastelijat ulkoistavat markkinoinnin ja myynnin kokonaan ulkopuoliselle. Managerin duuni menee lienee tietyssä määrin jonkinnäköisen konsultin työalan kanssa aika lailla yksiin (jotenkin mulla on sellainen kutina että konsultit ovat muutenkin 'in' nykykyisin ja se juttu tulee kasvamaan useammille aloille tulevaisuudessa). Yks duuni jonka mä sysäisin samantien managerille on kaikenlainen yhteydenpito ja puhelinrumbat, tiedotus yms. Kun bändissä on useampi jäsen jotka kaikki asuvat eri paikkakunnilla on keikkakuvioiden ympärillä aina kaikenlaista häslinkiä. Yhden tyypin kautta kun jutut menee, on asiat muutenkin selkeämpiä.

Tuo juuri tuo tehtävien jakaminen bändissä on pointti joka on askarruttanut mua hiukan. Olen lopen kyllästynyt esim. hardwaren roudausrumbaan keikkojen yhteydessä (kannattaa soittaa rumpuja, eh). Vastuu kamoista jatkuu tietty keikan jälkeenkin ja toisinaan kuviot ovat sekavia kun samalla lavalla on illan aikana useampikin pumppu kiirehtimässä.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#8 kirjoitettu 28.11.2011 08:10

kyl nettisivut saa halvallakin, jos vaan ei tartte turvautua mihinkään "spesialistiin": ne kun laskuttavat aika suolaisia hintoja hommasta minkä joku osaava nörtti tekee puolet nopeammassa ajassa. halvimmillaan oman domainin saa jollain alle kahdellakympillä vuodessa...

...mut kukapa ehtis ja jaksais päivittää niitä sivuja kokoajan

^ Vastaa Lainaa


Koivulahti
26 viestiä

#9 kirjoitettu 28.05.2018 01:08

Managerin duuni on ollut viime vuosiin asti aika mystiikkaa ja melko pientä suomen rajojen sisäpuolella. Ulkoimaiset esiintyjät on tyypillisesti kyllä hommanneet itselleen edunvalvojia ja agentteja, mutta Suomen sisällä moni tekee managerin tittelillä lähinnä keikkamyyjän hommia.

Maailmalla taas managerit usein hoitaa jopa artistin koko rahaliikenteen ja toimii edunvalvojana etc. kun artistilla itsellään on niin kiire, että ei kerkiä muuta tehdä kuin huudattaa stadioneja tai rustailla biisejä.

Paljolti pienlevy-yhtiötkin hoitelee managerin hommia ja huolehtii henkilöbrändistä etc.

Onneksi nykyään on yhä enemmän koulutettuakin porukkaa alalla ja myös niitä jotka tekee omaan piikkiin hommia eikä aina jonkun sellaisen katon alla, jolla on joku muu lehmä ojassa kuin artistin etu. Managereita valmistuu mm. turun konservatoriosta (musiikkimanageri) ja humakista (kulttuurituottajat) sekä Arcadasta.

Paljon on populaa, jotka tekee managerointia muun tekemisen ohella ja itsekin kuulun juuri tähän ryhmään

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu