Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Biisin tekemisen perusteet (Vinkkejä kirjasta oma studio & äänittämisen taito)


Wikke
74 viestiä

#1 kirjoitettu 12.01.2012 21:02

Morjesta vaan kaikki mikseriläiset!
Meitsi kävi hakemassa sellaisen kirjan kun "Oma studio & äänittämisen taito" ja ajattelin jakaa sieltä muutamat hyvät neuvot aloittelevalle muusikolle, mitkä omaan korvaan kuulosti mahtavalta. Toivottavasti tällekin on foorumeilla tilaa ja jelppais joitakin artisteja eteenpäin kuten allekirjoittanutta.

Kirjassa on loistava kappale kuin Esituontantoa, oikeasti. Kappaleessa kerrottaan reilu kymmenen kysymystä mitkä biisin/levyn tekijä pitäisi itseltään kysyä ennen kun alkaa nauhottamaan/julkaisemaan kappaletta. Kysymyksiin siis.

Mitä tällä kappaleella on tarkoitus sanoa?
Millaisia aineksista tämä kappale on tarkoitus koostaa?
Millaisia osia siinä on, millainen rytmiikka, millainen soundimaailma, millainen sanoitus?
Kuka tekee taustabiitin/musiikin, miksaa, nauhottaa ja sanottaa?
Millainen biisi on tarkoitustehdä? (esim. viidessä minuutissa joku randomi biisi ilman sanomaa, biisi levylle, mahdollinen demo/musiikkivideo biisi, tanssimusiikkia ymym.)
Onko biisiä reenattu tarpeeksi/aikaisemmin ja onko joku antanut siitä jo palautetta?
Kuka ehtii tekemään mitäkin? (Jos siis biisi valmistetaan yhteistyössä)
Sitoudutaanko biisin tekemiseen vai huiskitaanko biisi inspiraation iskiessä? (Vaikuttaa tietenkin myös se, millainen biisi on kyseessä)
Kuinka paljon biisin miksaamisen jaksaa/ehtii käyttämään aikaa?
Kuinka paljon äänittämiseen? (Eli kestääkö pää korjaamaan pienenkin virheen lausumisessa/epärytmisyydessä vai äänitetäänkö sinne päin)
Koska homman pitäisi olla valmis?

Varmaankaan mikserin tasolla ei niin tarkasti itselleen tarvitse kaikkiin kysymyksiin vastata, mutta varmasti kysymyksistä on hyötyä kun omaa ep/nettijulkasua/albumia/demoa tekee.

Toivottavasti näistä olisi joillekin hyötyä
ps. Jos jengi tahtoo jotain kohtia kirjasta niin pistäkää vaan viestiä niin lisäilen tähän sitten sekä tietenkin lisäilen kun lisää mielenkiintoisia kohtia tulee vastaan. Palaillaan!

^ Vastaa Lainaa


thonder_wavemastor
308 viestiä

#2 kirjoitettu 12.01.2012 21:22 Muok:12.01.2012 21:27

Jees, ihan hyviä kysymyksiä. Aika moneen varmaan kyllä riittänee ihan suurpiirteinen vastaus.

Esim. "Millaisia aineksista tämä kappale on tarkoitus koostaa?" -kysymykseen lopullisen vastauksen saa kuitenkin vasta nauhoitusten jälkeen tai viimeistään miksaus/masterointi -vaiheessa. Esim. sovituksiin tulee ainakin itsellä lähes aina muutoksia äänitysvaiheessa ja lopullinen raitamääräkin muuttuu useita kertoja ja miksausvaiheessa saattaa keksiä lisätä jotain studiokikkailua yms.

Kirjaa en ole lukenut, niin en tiedä miten siinä on nuo asiat laajemmin auottu.

huntfornothing muokkasi viestiä 21:24 12.01.2012

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#3 kirjoitettu 12.01.2012 21:48

(Eli kestääkö pää korjaamaan pienenkin virheen lausumisessa/epärytmisyydessä vai äänitetäänkö sinne päin) toi oli ehkä parhain.

^ Vastaa Lainaa


Wikke
74 viestiä

#4 kirjoitettu 13.01.2012 09:34

Susimies kirjoitti:
(Eli kestääkö pää korjaamaan pienenkin virheen lausumisessa/epärytmisyydessä vai äänitetäänkö sinne päin) toi oli ehkä parhain.


Haha tää oli meitsin lisäämä juttu Ei löytyny suoraan kirjasta, mutta oli rivienvälistä luettavissa.

^ Vastaa Lainaa


Wikke
74 viestiä

#5 kirjoitettu 13.01.2012 09:40

Meitsi kun tota kirjaa eilen luki, niin kirjasta saa kyllä mahtavia vinkkejä mm. miksaukseen. Jos miksaamisen/hyvän äänittämisen perusteet kiinnostavat niin kirja kannattaa ehdottomasti hommata.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#6 kirjoitettu 13.01.2012 11:05

Tuon kaiken lisäksi pitää muistaa sekin, että maailma on myös täynnä mielettömän kovia hittejä, joissa moneen noista kysymyksistä olisi vastattu kieltävästi. Vaikkapa noin äkkisältä "Get On". Sehän huiskittiin LP:n täytteeksi, eikä siihen ollut mitään valmiina. Solistikin vetää kielellä, josta ei ymmärrä mitään. Mutta kun se kulkee niin mielettömästi. Useimmiten ei muuta tarvitakaan.
Kirja on kyllä erittäin asiantunteva ja suositeltava. Älkää silti jättäkö oitis kenties tulevaa maailmanhittiä tekemättä, jos joku kysymys ei vastukseltaan putkeen menisikään. Usein vasta valmis tekele kertoo, onko siitä mihinkään, vai ei.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#7 kirjoitettu 13.01.2012 13:50

Projektin hallinan teoria auttaa myös biisien teossa. Itellä toi tuli vastaan lähinnä koulutuksen puolesta. Muun muassa Madeon on sanonut tekevänsä pitkiä To do -listoja keskeneräisille biiseilleen, mikä osaltaan selittänee tyypin kappaleiden immensiivistä yksityiskohtaisuutta.

jonkinlainen työjärjestys on myös hyvä olla. Yksi esimerkki aiheesta voisi olla boyinaband.com 7-day song tutorials opetusvideot joissa biisin tekeminen on jaettu 7 osaan. Palaset luonnollisesti helpottavat isojen kokonaisuuksien hahmottamista. Ainakin itse aloittelijana tein biisiin juttuja mitä mieleen tuli ja projektit velloivat aina vähän mihin suuntaan sattui. Sittemmin kun kokemusta on karttunut osaa suunnitella biisin luomisen jo etukäteen. Ensin miettimällä noita aloitusviestissä mainittuja kysymyksiä, sitten luomalla jonkinnäköisen työjärjestyksen ja hankkimaalla tarvittava aika & varusteet & talentti. Sitten päästäänkin itse toteuttamiseen.

totta kai tulee myös rävellettyä jotain juttuja myös ihan inspiraatio pohjalta sen kummempia miettimättä. Suunnittelua tarvitsee yleensä vasta isompien kokonaisuuksien hallinnassa. Työjärjestys ynnä muut kikat ovat kuitenkin myös oiva lääke writers blockiin yms.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#8 kirjoitettu 13.01.2012 15:33

Äääh... biisit tekee itsensä, ei niitä fvoi millään "menetelmillä" suoltaa eikä hirveästi auttaakaan. No onhan se sitten, että miten se taito riittää ulostuyomaan sen musiikin ja ehkä sekin, että jotkut artistit tuntuvat selkeästi ulostuovan aika samaa mutta ihan erikuuloisilla lopputulokisilla.

Mutta minusta liika miettiminen ihan pilaa koko idean siitä musiikin teosta, se on vaan sllaista välittämistä, ei sitä aina itsekään tiedä että mitä täsä sanotaan ja mitä tämä tahtoo ilmntää tai mitä tuo ja tuo tarkoittaa ja onko ne "oikein" koska nehän ovat oikein sellaisena kun tulevat.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#9 kirjoitettu 13.01.2012 17:10

JM kirjoitti:
Äääh... biisit tekee itsensä, ei niitä fvoi millään "menetelmillä" suoltaa eikä hirveästi auttaakaan. No onhan se sitten, että miten se taito riittää ulostuyomaan sen musiikin ja ehkä sekin, että jotkut artistit tuntuvat selkeästi ulostuovan aika samaa mutta ihan erikuuloisilla lopputulokisilla.

Mutta minusta liika miettiminen ihan pilaa koko idean siitä musiikin teosta, se on vaan sllaista välittämistä, ei sitä aina itsekään tiedä että mitä täsä sanotaan ja mitä tämä tahtoo ilmntää tai mitä tuo ja tuo tarkoittaa ja onko ne "oikein" koska nehän ovat oikein sellaisena kun tulevat.


niin... biisejä voi tehdä niin monilla eri tavoilla

^ Vastaa Lainaa


SheikkiLyyrinen
2215 viestiä

#10 kirjoitettu 13.01.2012 17:15

Taitaa olla itel sama kirja, ja loistava teos...Siis jos se on sama En muista tarkkaa nimeä, mutta joku tuon suuntainen nimi oli...

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#11 kirjoitettu 13.01.2012 18:25

Paras jälki tulee silloin, kun on into päällä ja tekeminen on kivaa. Kuitenkin yleensä kannattaa ensin hieman suunnitella, millainen on järkevä tapa homma tehdä. Senhän voi yleensä toteuttaa monellakin tavalla. Tosin monessa studiossa on syntynyt oma tekemisen kulttuurinsa ja usein tehdään niin, kuin tiskin takana istuva kaveri haluaa. Tai sitten kustantavaa osapuolta edustava tuottaja latelee ohjeet.

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#12 kirjoitettu 13.01.2012 18:41 Muok:14.01.2012 11:44

Juu kylläpä vaikuttaisi siltä et tuo teoksen pointti on avustaa TUOTTAJAA tehtävässään biisin tekijä usein työstää vain tekstiä ja kun se toimii ei oikeastaan voi enää epäonnistua. Teksti antaa biisiin rytmin se myös kertoo miten sen esität miten maalailet. http://www.youtube.com... Tuottaja yrittää taas saada biisin siihen muotoon että sen haluaisi mahdollisimman moni kuulla ,osaavan poppoon kans tuottaja antaa suht vapaat kädet ryhmälle toimia jolloin vastuuussa on äänittäjä.
Tälläsenä peräkammari harrasteliana biisin vain tekee kun se on tullakseen ja päättää sen jälkeen tuliko siitä valmista vaiko ei,harjoittelu tulee siinä tehdessä kun vetää uusinta ottoja niin moneen kertaan että se tyydyttää itseään

Eli tuohon vaikuttanee myöskin se onko itsellä esim. äänityslaitteet jotka näemmä yleistyvät kotikäytössä. Sen siaan studioon menoa täytynee valmistella huomattavasti enemmän harj. ym. kello raksuttaa kun taksissa silloin, uskoisin näiden tekijöiden vaikuttavan myös nysväämiseen, omista studio kokemuksista sen verran että nykytekniikalla taitava miksaaja korjaa kaikki soittajien laulajien tekemät ns.mokat karvatupsu jumpassa, eli näytössä näkyy äänen graafinen jälki jota voi muokata poistaa siirtää ja mitä kaikkea joku asiaan perehtynyt tietänee enepi.

Beno muokkasi viestiä 11:31 14.01.2012

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#13 kirjoitettu 15.01.2012 11:02 Muok:15.01.2012 11:13

Tuon kirjan kirjoittamisen aikaan ei vielä ollut kaikilla nykyisen kaltainen mahdollisuus omaan studioonsa kotinurkassa. Jos laitetaan produktioon rahaa, kannattaa toki miettiä, miten homma pitää tehdä, että siihen laitetusta rahasta saisi kaiken hyödyn. Omassa pajassahan voi tehdä mitä tahansa mielin määrin ja kokeilla tehdä vastoin kaikkia perinteitäkin, vain nähdäkseen, mitä niin saa aikaan. Itsellänikin on kone täynnä monenlaisia alkioita, joista kenties joskus kasvaa biisejäkin, kun inspis iskee.
Silloin, kun tehdään musiikkia levy-yhtiön alaisuudessa, niin tuon alussa olevan luettelon eri osat ovat jopa eri henkilöiden työkuvaa. Joku päällikkö päättää, mikä biisi saaduista demoista tehdään, sovittaja päättää miltä orkesterin tulee kuullostaa ja tuottaja määrää, miltä se kaikki lopulta kuulostaa valmiilla äänitteellä.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#14 kirjoitettu 15.01.2012 17:25

Beno kirjoitti:
Tälläsenä peräkammari harrasteliana biisin vain tekee kun se on tullakseen ja päättää sen jälkeen tuliko siitä valmista vaiko ei,harjoittelu tulee siinä tehdessä kun vetää uusinta ottoja niin moneen kertaan että se tyydyttää itseään


meinasin kirjoittaa tähän jotain argumentteja koskien konemusiikkia mut sit huomasinkin et sä oot näitä mikserin blues miehiä.. joten turha vaiva

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#15 kirjoitettu 15.01.2012 18:00 Muok:15.01.2012 18:02

GxBx kirjoitti
meinasin kirjoittaa tähän jotain argumentteja koskien konemusiikkia mut sit huomasinkin et sä oot näitä mikserin blues miehiä.. joten turha vaiva



Kirjoita toki ihmeessä eiköhän suurin osa mikserin musan tekijöistä liene koneen kanssa jollain tavoin tekemisissä.

Beno muokkasi viestiä 18:01 15.01.2012

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#16 kirjoitettu 19.01.2012 04:40 Muok:19.01.2012 04:41

GxBx kirjoitti:
meinasin kirjoittaa tähän jotain argumentteja koskien konemusiikkia mut sit huomasinkin et sä oot näitä mikserin blues miehiä.. joten turha vaiva

Beno kirjoitti:
Kirjoita toki ihmeessä eiköhän suurin osa mikserin musan tekijöistä liene koneen kanssa jollain tavoin tekemisissä.

muakin kiinnostaisi.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#17 kirjoitettu 19.01.2012 16:42

Argumenttini on lähinnä se et on aika eri asia duunata 4 raidan bluesbiisiä kuin 30+ raidan tranceanthemia. Ainakin itselläni se ei ihan niin onnistu että tulee jos on tullakseen. Vaikka olenkin peräkammarin muusikko niin kyllä projektit joskus suunnitteluakin vaatii. Esmes tuossa ensimäisessä tähän ketjuun postatussa viestissäni mainittuja kikkoja.

Myös oikeastaan minkä tahansa genren albumin työstäminen on aika laaja projekti. riippuen toki tavoitteista. Siinäkin voi olla hyötyä erilaisesta organisoinnista vaikka olisikin amatööri.

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#18 kirjoitettu 19.01.2012 18:24 Muok:19.01.2012 20:32

GxBx kirjoitti:
Argumenttini on lähinnä se et on aika eri asia duunata 16raidan bluesbiisiä kuin 30+ raidan tranceanthemia. Ainakin itselläni se ei ihan niin onnistu että tulee jos on tullakseen. Vaikka olenkin peräkammarin muusikko niin kyllä projektit joskus suunnitteluakin vaatii. Esmes tuossa ensimäisessä tähän ketjuun postatussa viestissäni mainittuja kikkoja.

Myös oikeastaan minkä tahansa genren albumin työstäminen on aika laaja projekti. riippuen toki tavoitteista. Siinäkin voi olla hyötyä erilaisesta organisoinnista vaikka olisikin amatööri.


Eli toisin sanoen tekotavat vaihtelevat , Mutta eikö luovuudesta kuitenkin ole kyse tekotavasta huolimatta,toinen nysvää pikkutarkasti toinen heittää rennosti heittämällä, johon voi vaikuttaa esim. ikä, kokemus, luonne, päämäärä yms. tekiät. Allekirjoittanut ei kykene biisin tekoon pakon edessä eikä deadline tyyliin

Beno muokkasi viestiä 20:30 19.01.2012

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#19 kirjoitettu 19.01.2012 20:52

Lautajaska kirjoitti:

Silloin, kun tehdään musiikkia levy-yhtiön alaisuudessa,


Niinku Electric Ladyland? Ihan rennost istudiossa vaikka jatkoilla ja kaikki jotka vaan osaa soittaa ja haluaa soittaa vetämään taustanauhalle jotain, levyversion miksauksessa sitten katotaan mikä nostetaan mitenkin esille ja ehkä vedetään vähän "popimmaksi", kun eihän silloin levy-yhtiön tyypeillä ollut mitään hajua mitä Hendrix tekee ja se tosiaan kontrolloi studiota myös miksauspöydän takana kuin omassa olohuoneessaan eikä mitään takeita, että Hendrix tekisi sellaisen levyn, joka myy, kun suurin osa biiseistä voitaisiin julistaa sävelletyksi studiossa. Aamulla, koko yön baarissa jammailun jälkeisen yön jälkeen studiojammailuna soitetun (jonka jotkut ovat ehkä kuulleet?) Voodoo Chile (slight return) -biisin lisäksi?

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#20 kirjoitettu 19.01.2012 21:19 Muok:19.01.2012 21:22

Hendrix tykkäis varmaan nykyajasta kun noi laitteet on paljon monipuolisempia ja raitoja käytössä todella paljon niin halutessa ,toisaalta uskoisin myös itsekritiikin kasvavan kun voi tehdä kotona ilman deadlinea biisejä ,kynnys studiosessiohin kasvaa huomattavasti kun on edes jonkinlaiset laitteet kotikäytössä ,onko tämä biisi niin hyvä et se kannattaisi tehdä sillai oikeesti Aikusten oikeesti hyvässä studiossa. Toisaalta monet biisin tekiät ovat päätyneet kotistudioon -luomisvapauden vuoksi, sitten valitaan valmiista tuotannosta julkaistavat biisit.

Beno muokkasi viestiä 21:20 19.01.2012

Beno muokkasi viestiä 21:21 19.01.2012

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#21 kirjoitettu 19.01.2012 21:31

Beno kirjoitti:
onko tämä biisi niin hyvä et se kannattaisi tehdä sillai oikeesti Aikusten oikeesti hyvässä studiossa.



Nojaa, ihan hyvin myyneitä levyjä on noissa vähän UG:mmissa musanlajeissa tehty myös pelkällä läppärillä matkaillessa maailmaa. Sitten ihan sellaisenaan raidat levylle. Toki pitää olla aika helvetin ihme tyyppi tekemään tuonki, että menee siihen minimalismiin ja tekee sen niin että ei siihen mitään studiorautaa tarvita.

Sitten tietysti on eri homma kun mukaan astuu nauhoitukset. Mutta niitäkin on tehty hienoja levyjä koti-äänityksinä, oikeastaan ehkä maailman parhaimpana pitämäni levy, enkä piruilleksanikaan sano kukamitä mutta annan vinkin että sen levyn aikoihin oli myös mikserissä, niin eipä siinä juuri studiota (käsitykseni mukaan) ole vaivattu, vaan se on heti ollut mitä on.

Minusta se, että tekisin biisin kotona ja sitten menisin studioon, jossa joku muu kajoaisi siihen, ihan vähääkään, tuntuisi siltä, niinkuin kirjoittaisin runon ja se haluttaisiin julkaista, jos yhden sanan saa muuttaa. Eihän se vittu nyt enää sitten perkele ole se minun runo!

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#22 kirjoitettu 19.01.2012 22:49

JM kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:

Silloin, kun tehdään musiikkia levy-yhtiön alaisuudessa,


Niinku Electric Ladyland? Ihan rennost istudiossa vaikka jatkoilla ja kaikki jotka vaan osaa soittaa ja haluaa soittaa vetämään taustanauhalle jotain, levyversion miksauksessa sitten katotaan mikä nostetaan mitenkin esille ja ehkä vedetään vähän "popimmaksi", kun eihän silloin levy-yhtiön tyypeillä ollut mitään hajua mitä Hendrix tekee ja se tosiaan kontrolloi studiota myös miksauspöydän takana kuin omassa olohuoneessaan eikä mitään takeita, että Hendrix tekisi sellaisen levyn, joka myy, kun suurin osa biiseistä voitaisiin julistaa sävelletyksi studiossa. Aamulla, koko yön baarissa jammailun jälkeisen yön jälkeen studiojammailuna soitetun (jonka jotkut ovat ehkä kuulleet?) Voodoo Chile (slight return) -biisin lisäksi?


Se ei toki aina pidäkään paikkaansa, varsinkaan kun on kyse artistista, johon levy-yhtiö luottaa. Nykyisin on monella "luottoartistilla" ns. masterdiili, jolloin he vain toimittavat valmiin materiaalin. Tosin silloinkin kustantajan edustaja sitten sanoo, kelpaako se, vai meneekö jotain uusiksi.
Valtaosa ns. iskelmälaulajista käy vain laulamassa valmiin pohjan päälle ja kaikkien osapuolten reviirit ovat olleet hyvinkin tarkat. Sanoittaja on saanut komennon biisin tekoon, säveltäjä sanat sävellettäväkseen. Tai toisessa järjestyksessä. Sovittaja sovittanut ja bändi tehnyt taustat kenties eri kapellimestarin kanssa. Sitten kutsutaan artisti paikalle. Rock ja Jazz puolella on sitten tietenkin hieman eri käytännöt, kun yleensä kyseessä on koko bändi.

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#23 kirjoitettu 19.01.2012 23:50

JM kirjoitti:
Beno kirjoitti:
onko tämä biisi niin hyvä et se kannattaisi tehdä sillai oikeesti Aikusten oikeesti hyvässä studiossa.



Nojaa, ihan hyvin myyneitä levyjä on noissa vähän UG:mmissa musanlajeissa tehty myös pelkällä läppärillä matkaillessa maailmaa. Sitten ihan sellaisenaan raidat levylle. Toki pitää olla aika helvetin ihme tyyppi tekemään tuonki, että menee siihen minimalismiin ja tekee sen niin että ei siihen mitään studiorautaa tarvita.

Sitten tietysti on eri homma kun mukaan astuu nauhoitukset. Mutta niitäkin on tehty hienoja levyjä koti-äänityksinä, oikeastaan ehkä maailman parhaimpana pitämäni levy, enkä piruilleksanikaan sano kukamitä mutta annan vinkin että sen levyn aikoihin oli myös mikserissä, niin eipä siinä juuri studiota (käsitykseni mukaan) ole vaivattu, vaan se on heti ollut mitä on.

Minusta se, että tekisin biisin kotona ja sitten menisin studioon, jossa joku muu kajoaisi siihen, ihan vähääkään, tuntuisi siltä, niinkuin kirjoittaisin runon ja se haluttaisiin julkaista, jos yhden sanan saa muuttaa. Eihän se vittu nyt enää sitten perkele ole se minun runo!



Kuinkahan monta super hienoa tallennetta esim. Rollarien äänitys autolla onkaan tehty ympäri maailmaa -70 luvulla sekä myöhemmin. Eipä sitä studioon tarvisisi mennäkkään jos kotistudiossa on kaikki tarvittava hyvän äänenlaadun saamiseksi . Toisaalta omille teoksilleen sokeutuu jolloin on hyväkin saada esim. ns. markkonointi apua. Oma kustanteena taas ei kukaan pääse toisen runoja rustailemaan , jolloin ongelmana on jakelu , ymmärtääkseni monet tarvitsevat levy-yhtiön juuri sen vuoksi ,eli on varaa studioon masterointiin jopa levyn painatukseen ,mut se jakelu.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#24 kirjoitettu 19.01.2012 23:57 Muok:19.01.2012 23:58

Beno kirjoitti:
JM kirjoitti:
Beno kirjoitti:
onko tämä biisi niin hyvä et se kannattaisi tehdä sillai oikeesti Aikusten oikeesti hyvässä studiossa.



Nojaa, ihan hyvin myyneitä levyjä on noissa vähän UG:mmissa musanlajeissa tehty myös pelkällä läppärillä matkaillessa maailmaa. Sitten ihan sellaisenaan raidat levylle. Toki pitää olla aika helvetin ihme tyyppi tekemään tuonki, että menee siihen minimalismiin ja tekee sen niin että ei siihen mitään studiorautaa tarvita.

Sitten tietysti on eri homma kun mukaan astuu nauhoitukset. Mutta niitäkin on tehty hienoja levyjä koti-äänityksinä, oikeastaan ehkä maailman parhaimpana pitämäni levy, enkä piruilleksanikaan sano kukamitä mutta annan vinkin että sen levyn aikoihin oli myös mikserissä, niin eipä siinä juuri studiota (käsitykseni mukaan) ole vaivattu, vaan se on heti ollut mitä on.

Minusta se, että tekisin biisin kotona ja sitten menisin studioon, jossa joku muu kajoaisi siihen, ihan vähääkään, tuntuisi siltä, niinkuin kirjoittaisin runon ja se haluttaisiin julkaista, jos yhden sanan saa muuttaa. Eihän se vittu nyt enää sitten perkele ole se minun runo!



Kuinkahan monta super hienoa tallennetta esim. Rollarien äänitys autolla onkaan tehty ympäri maailmaa -70 luvulla sekä myöhemmin. Eipä sitä studioon tarvisisi mennäkkään jos kotistudiossa on kaikki tarvittava hyvän äänenlaadun saamiseksi . Toisaalta omille teoksilleen sokeutuu jolloin on hyväkin saada esim. ns. markkonointi apua. Oma kustanteena taas ei kukaan pääse toisen runoja rustailemaan , jolloin ongelmana on jakelu , ymmärtääkseni monet tarvitsevat levy-yhtiön juuri sen vuoksi ,eli on varaa studioon masterointiin jopa levyn painatukseen ,mut se jakelu.


Niinpä, jakelu ja mikä tärkeintä tuotteen mainonta ja artistin julkisuuteen tuonti. Tämän päivän radiotkaan eivät piittaa omakustanteista, vaan levyt pitää tulla mieluiten isolta levy-yhtiöltä. Kaiketi siellä liikkuu kohtalaiset setelitollot, kertovat pahatkielet, jotka ovat osaltaan sellaisia, että minä jopa heihin uskonkin. Siihen rahaliikenteeseen nuo radioiden soittoistatkin pitkälti perustunevat.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#25 kirjoitettu 20.01.2012 00:08

Jakelu ja mainonta, joo. Mutta eihän teos ole enää se oma teos, millaiseksi sen loi, jos sitä jälkeenpäin parannellaan. Se uusi versio voi toki olla "parempi", siis ihmiset pitää siitä enemmän jne. Mutta kun se aito juttu, se minkä teki se kuka tai ketkä tekikään, on se, kun HE ovat sanoneet, että "siinä se oli". Jos sitä ääntä hitusenkaan muutetaan, se ei ollutkaan siinä, se ei ollutkaan sopiva teos julkaistavaksi, vaan sen pohjalta muokattiin studiotyökaluin paremmat vfersiot, jotka minun näkemyksen mukaan ovat siis eri teoksia, koska ne kuulsotavat eriltä.

Omalle musiikille pitää olla sokea ja ottaa se vastaan niinkuin se annetaan ja tehdä se niin kuin sillä hetkellä kun sen tekee tuntuu sopivalta ja itse päättää miltä sen pitää kuulostaa, kun se on Valmis, siis se, minkä laitat mihin sitten laitatkin jakeluun, oli se sitten mikseri tai Sony BMG.

Minä tiedän edustavani tässä täysin jotain mikä ei ole ikeaoppista jos tahtoo tehdä musiikkia jota ihmiset haluavat kuulla, mutta se onkin harvoissa tapauksissa ollut päämääräni. Lähinnä tahdon ilamista mahdollisimman tarkasti muistikuvien, muistiinpanojen ja muiden perusteella sen ajatuksen tai ajatukset jotka tuli jostain muualta minun päähän, joten on vähän nokkavaa sanoa sitä siinä mielessä minun musiikiksi, minähän vain annoin sille muodon ääniaaltoina, sellaisen kuin näin sen olevan, mutta minähän saatoin katsoa kieroon? Ja miten sen kuulin ja mitä se sanoi. Niin koska minulle on joku voima antanut vastuun välittää sitä kuvaa, en voisi ikinä kuvitella kenenkään muun voivan tehdä sille mitään, mikä veisi sitä lähemmäs totuutta.
Ja: kumpi on tärkeämpää hyvältä kuulostava musa, vai sen päässä soivan jutun ilmaisu niin tarkkaan kuin voi ja täysin rehellisesti ottaen itse vastuun koko ääniaallosta ja kokonaisuudesta tai vaikka yksityiskohdasta?
Ja koska kukaan muu ei voi tietää, millainen idea pääsi sisällä on soinut, niin miten kukaan muu voi tehdä siitä parempaa?

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#26 kirjoitettu 20.01.2012 00:42

JM kirjoitti:
Jakelu ja mainonta, joo. Mutta eihän teos ole enää se oma teos, millaiseksi sen loi, jos sitä jälkeenpäin parannellaan. Se uusi versio voi toki olla "parempi", siis ihmiset pitää siitä enemmän jne. Mutta kun se aito juttu, se minkä teki se kuka tai ketkä tekikään, on se, kun HE ovat sanoneet, että "siinä se oli". Jos sitä ääntä hitusenkaan muutetaan, se ei ollutkaan siinä, se ei ollutkaan sopiva teos julkaistavaksi, vaan sen pohjalta muokattiin studiotyökaluin paremmat vfersiot, jotka minun näkemyksen mukaan ovat siis eri teoksia, koska ne kuulsotavat eriltä.

Omalle musiikille pitää olla sokea ja ottaa se vastaan niinkuin se annetaan ja tehdä se niin kuin sillä hetkellä kun sen tekee tuntuu sopivalta ja itse päättää miltä sen pitää kuulostaa, kun se on Valmis, siis se, minkä laitat mihin sitten laitatkin jakeluun, oli se sitten mikseri tai Sony BMG.

Minä tiedän edustavani tässä täysin jotain mikä ei ole ikeaoppista jos tahtoo tehdä musiikkia jota ihmiset haluavat kuulla, mutta se onkin harvoissa tapauksissa ollut päämääräni. Lähinnä tahdon ilamista mahdollisimman tarkasti muistikuvien, muistiinpanojen ja muiden perusteella sen ajatuksen tai ajatukset jotka tuli jostain muualta minun päähän, joten on vähän nokkavaa sanoa sitä siinä mielessä minun musiikiksi, minähän vain annoin sille muodon ääniaaltoina, sellaisen kuin näin sen olevan, mutta minähän saatoin katsoa kieroon? Ja miten sen kuulin ja mitä se sanoi. Niin koska minulle on joku voima antanut vastuun välittää sitä kuvaa, en voisi ikinä kuvitella kenenkään muun voivan tehdä sille mitään, mikä veisi sitä lähemmäs totuutta.
Ja: kumpi on tärkeämpää hyvältä kuulostava musa, vai sen päässä soivan jutun ilmaisu niin tarkkaan kuin voi ja täysin rehellisesti ottaen itse vastuun koko ääniaallosta ja kokonaisuudesta tai vaikka yksityiskohdasta?
Ja koska kukaan muu ei voi tietää, millainen idea pääsi sisällä on soinut, niin miten kukaan muu voi tehdä siitä parempaa?



Hyvin puhuttu UGH!

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#27 kirjoitettu 20.01.2012 09:59 Muok:20.01.2012 10:07

--Noinpa se lienee noilla suurilla radioasemilla ,vaan kyllä paikallisradiot haastattelevat kuin myös soittavat lähiseudun bändejä/artisteja nousevia kykyjä ylipäätään ,samoin kuin paikallislehdetkin, kirjoittavat juttuja . Se kivinenpolku tähtiin on vaan monelle niin pahuksen pitkä ja nykyajattelu nyt heti tässä ja NYT saa sen tuntumaan viel pidemmältä.

^ Vastaa Lainaa


deekk
293 viestiä

#28 kirjoitettu 20.01.2012 10:29 Muok:20.01.2012 10:30

No omasta mielestä tää pisti ajattelee kyllä koska monet tekee päämäärättömästi biisejään, (kuten minä välillä) ja kuulijakunta kyllästyy ajanmyötä jos biiseissä ei ole minkäänlaista sanomaa ja se on pelkkää sanahelinää. Muutkin kysymykset pistivät miettimään että voisihan sitä kauemmin keskittyä biisejen tekoon kun n.1-5 tuntia laskettuna kaikki vaiheet mukaan. Tai kaikillahan on eri tyyli, esim. huge L tekee kaiken itse biittejä myöden, biisit on perkeleen hyviä ja uppoaa mieleen(varsinkin savuissa . Ja hugehan tekee biisinsä todella nopeasti :O . Äänityksen tekniikat vaihtelee todella paljon koska porukalla on erilaisia mikrofoneja yms. Mutta miksaustyyli, sen pitää olla omalaatuista, mutta laadukasta (ei youtube tutoriaaleilla). Kun on tehnyt kaiken biisissään itse voi tulla sanomaan että "tein tän iha ite kokonaa". Nimittäin jengi hehkuttaa kuinka koko kappale on tehty viimesen päälle huolella itse kokonaan, vaikka biitti on pöllitty soundclickistä, sanat tehty riimirengillä ja sitä rataa.

Ehdottomasti olen sitä mieltä että kuluttakaa siihen musiikintekoon oikeasti aikaa! Ja olkaa kärsivällisiä, jos tämä musiikki on teille se tärkein lapsonen, tehkäähän sitä rakkaudella ja tunteella!

PS. ELKÄÄ TULKO VITTUILEHEMAAN JOS TULI KIRJOTUSVIRHEITÄ PILKKUVIRHEITÄ KIRJAISINVÄLIN VIRHEITÄ TAI MUUTA OLEMATONTA VIRHETTÄ! kiitän

deekk muokkasi viestiä 10:29 20.01.2012

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#29 kirjoitettu 20.01.2012 11:39

meni aluks väärään ketjuun, siis tällasta asiaa vielä kaikille musiikkia maailmaan välittäville:

Joo ja jos jotain juttua ei oikein osaa, niin kutsuu sellaisen ystävän joka osaa ja on niin läheinen, että ymmärtää visiosi eikä sotke biisiäsi vaan tekee sen minkä pyydät sinun vision mukaan. Sillai mulla on onnistunu. Kun on niitä ystäviä, jotka esim. soittaessa ymmärtää jostain silmän vilkaisusta että mitä seuraavaksi lähtee tulemaan ja mitä pitää tehdä. Ja tyyli on juuri se, minkä aiemmin hänelle selitin, minkä biisiini haluan. Silloin se pysyy tällä metodilla omana se biisi, kaveri jeesaa. Ei jokainen voi olla esim. näppäräsorminen kitaristi eikä jokainen kitaristi voi ymmärtää miten tietynlainen soundi saadaan aikaan jo nauhoituspaikalla siirtelemällä vaihvistinta ja mikkiä ja ruuvaamalla mikseriä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu