Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Pelin tekeminen!


siiki
370 viestiä

#1 kirjoitettu 15.08.2003 17:06

Oon alkanut nyt tekeen myös pelejä!
Miten saisin siihen semmosen raha taulukon ja sit kun ostaa jotain menee rahaa jne...
ANtaisitteks siihen tarvittavii Html koodei tai jotain muuta sellaista.

Joo ja sit et jos oon Game maker4 tehny 1,2 ja kolmos kentän niin jos pistän alku valikkoon et Kenttä ykköseen mennään painamalla ykköstä ja kenttä kakkoseen painamalla (2) niin miten sen pystyy tekemään!?!?


Ps.Kaikki on siis Game makeriin mistä kysyin.
Eli miten game maker 4:seen tehään se raha homma jne....

siiki muokkasi viestiä 17:06 15.08.2003

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 15.08.2003 17:14

Huoh, ei kyllä kovin pitkälle millään Game Makereilla mennä. Jos pelien tekeminen kiinnostaa, esim. yhdistelmä C++ ja Allegro-grafiikkakirjasto on tutustumisen arvoinen.

No kuitenkin...

Tuo HTML on sitten vain web-selaimelle ikäänkuin ohjenuorana, että minkälainen sivu pitäisi käyttäjän ruudulle ulostaa. HTML:llä ei ole juuri mitään tekemistä pelien kanssa.

^ Vastaa Lainaa


siiki
370 viestiä

#3 kirjoitettu 21.08.2003 17:29

Hei kyl Html kielel voi jotain palkkei ja sellasii tehä!No mut voisitteko antaa jotain Basic kieltä tai jotain miten vois tehä vähä jottai!?
Ja kyl Game makeriin voi käyttää sitä kieltä mut ei tartte!

^ Vastaa Lainaa


oc
Äitis oli
ylläpidossa!
1115 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 21.08.2003 17:56

Juu... ei HTML:llä kyllä pysty tekemään minkäänlaista peliä. Siihen tarvitaan jotain ohjelmointikieltä, esim JAVA, PHP, JAVASCRIPT ovat kieliä joilla pystyy tekemään nettisivuilla pöyriviä ohjelmia.

Googlella löytyi kasa tutoriaaleja kyseiseen game makeriin jota en kyllä ole itse koskaan kokeillut (enkä kokeile)

http://www.cs.uu.nl/pe...

^ Vastaa Lainaa


PaulMuadDib

#5 kirjoitettu 21.08.2003 23:04

Jannu vääntää peliä?
Siis käytät varmaan C/C++ kieltä. Kannattanee ehken väsätä suoraan struktuuri sitä rahahommeliasi varten niin se on helpommin muutettavissa tulevaisuudessa... Tämä aihe ei oikein kuulu tälle alueelle siihen on aivan omat paikkansa.

http://mureakuha.com/
ja jos käytät IRC:ä niin siellä IrcNet:n kanava: #mureakuha

Sieltä sitten lisää.

^ Vastaa Lainaa


PaulMuadDib

#6 kirjoitettu 03.09.2003 19:00

Silverdra kirjoitti:
PaulMuadDib kirjoitti:
Siis käytät varmaan C/C++ kieltä.


Mistäs tuollaista sait päähäsi? Näyttäisipä threadin aloittaja tekevän peliänsä Game Makerilla.


Ka siitäpä kun eihän muilla kielillä oikein voi mitään vakavastiotettavaa peliä muistuttavaa voi tehdäkään. En huomannut nopeasti kattoessani jannun käyttävän jotain purkkaviritystä.

-Semmosta

^ Vastaa Lainaa


Tx3

#7 kirjoitettu 03.09.2003 21:45

Peliohjelmoijana voin antaa muutaman vinkin:


Ei Nettipeli
- Opettele ensiksi C/C++
- Tämän jälkeen jos haluat 2d pelejä tehdä niin opettele esim. SDL, directx tai joku muu missä on perus piirtorutiinit

Nettipeli
- tee ensin joku ei nettipeli

Game Makerit sun muut voit unohtaa. Sen verran hyviä kirjoja nykyään löytyy C/C++ peliohjelmoinnista että eipä oikein muita kannata opetella(ellei sit tee nettiin pelejä)

Toivottavasti oli apua Kysyä saa. Pitää ihan tähän väliin hehkuttaa että Suomessa peliohjelmointia voi opiskella kahdessa koulussa ja minä olen toisessa.

^ Vastaa Lainaa


Twight
3600 viestiä

#8 kirjoitettu 27.09.2003 16:49

siiki kirjoitti:
Miten saisin siihen semmosen raha taulukon ja sit kun ostaa jotain menee rahaa jne...


Game Maker 4:ssä pistä objektin ominaisuuksiin Action-kohtaan Score-välilehden alta "Set the score" ja sen ominaisuuksiin New score = -1 ja "Relative" pistettävä päälle.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#9 kirjoitettu 02.11.2003 16:16

Game maker sopii kyllä parhaiten 2D pelien (ylhäältä tai sivulta kuvattujen pelien) tekoon. Todella köyhää...

Javaa suosittelen yksinkertaisien nettipelien tekemiseen, mutta voitkin heittämään kaikki Game Makerin, CNC:n ja TGF:fän tyyliset ohjelmat hiiteen jos kolmiulotteisia pelejä olet tekemässä. Grafiikat saattavat onnistua hyvin 3D Studio Maxilla (www.suomipelit.com hyvä opas esimerkiksi hienon auton tekemiseen), mutta en tiedä sitten enempää siitä.. Ainakin kaikkien Tomb Raider pelien grafiikat on tehty 3D Studio Maxilla.Erittäin hyvä ohjelma grafiikan, animaatioiden ja tietysti pelien tekemiseen on täysin ilmainen ja häikäisevän tehokas Blender, joka tosin vaatii erittäin paljon harjoittelua (itse en saa edes viivaa piirrettyä).

Tekijä muokkasi viestiä ja raivosi bugia joka poisti tietyn tekstinpätkän 16:17 02.11.2003


Tekijä muokkasi viestiä 16:18 02.11.2003


Tekijä muokkasi vieläkin viestiä (mikä helvetti tätä foorumia vaivaa?) 16:21 02.11.2003

^ Vastaa Lainaa


jst666

#10 kirjoitettu 04.11.2003 12:02

Javaa suosittelen yksinkertaisien nettipelien tekemiseen, mutta voitkin heittämään kaikki Game Makerin, CNC:n ja TGF:fän tyyliset ohjelmat hiiteen jos kolmiulotteisia pelejä olet tekemässä.


Parhaat nettipelit joita olen nähnyt, on väännetty... jollain ihan muulla kuin javalla. Nuo on siis ei-reaaliaikaisia. Reaaliaikaisiin sitä javaa sitten tarvitaan...

^ Vastaa Lainaa


Lauri K

#11 kirjoitettu 04.11.2003 15:37

siiki kirjoitti:
Hei kyl Html kielel voi jotain palkkei ja sellasii tehä!No mut voisitteko antaa jotain Basic kieltä tai jotain miten vois tehä vähä jottai!?
Ja kyl Game makeriin voi käyttää sitä kieltä mut ei tartte!


Älä kiirehdi. Älä pyydä "jotain Basic kieltä".

Koodasin noin kuusi vuotta ylä-asteelta alkaen kunnes konemusiikki vei mielenkiintoni. Tein noin 4 peliä _valmiiksi_ ja noin 50 jäi keskeneräiseksi. Aloitin QuickBasicilla (tekstipelit->matopelit->tasoloikat) ja vaihdoin VisualBasicin kautta kiertäen C:hen+Allegro-pelikirjastoon (skrollaus, TapanKaikki-kloonit, SVGA). On aivan turha kuvitella että oppisit pelintekijäksi päivässä, viikossa tai edes kuukaudessa. Se vaatii piiiiitkäjänteisyyttä, opiskelua, erittäin paljon. Aloita lukemalla perusteista, kokeile rakentaa vaikka yksinkertainen tekstiseikkailu (windowsien mukana tuli joskus muinoin Qbasic, eipä enää). Perusteiden opiskelu vie helposti vuosia, mutta palkitsee kun saat jotain tehtyä, omin voimin. Eli: lue, koodaa ja opiskele toisten koodia (mikäli mahdollista). Unohda nettipelit ja 3d heti alkuun. Käytännön kokemusta asioiden edelle menemisestä löytyy, usko mua.

Helpointa varmaan on aloittaa saitilta
http://www.suomipelit.... ...

...ja kun jokupäivä ymmärrät mitä ajoin takaa, tutustu vaikkapa sivuihin
http://www.mingw.org/
www.allegro.cc

Niin ja unohda Gamemakerit ja vastaavat. Et ikinä opi tekemään pelejä niillä kapistuksilla. Ne ovat samanlaista ajanhukkaa kuin ejay-ohjelmat musiikkipuolella, usko pois. Sitten jos teet itse Gamemakerin, osaat koodata.

Lauri K:ta rupesi kismittämään 15:44 04.11.2003

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 04.11.2003 16:06

Lauri K kirjoitti:
http://www.mingw.org/
www.allegro.cc


Yksi hyvä C++ -grafiikkakirjasto/moottori on myös tuo SDL ( http://www.libsdl.org ).

Jos 3D-jutut kiinnostaa, niin on mm. DirectX ja OpenGL.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu