Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
luin artikkelin, jossa puhutaan siitä, miten musiikin tarjoaminen 24-bittisenä 192 kHz sample ratella ei tarjoa mitään lisähyötyä, vaan päinvastoin kuluttaa turhaan tilaa ja pahimmillaan kuulostaa perinteistä 16-bittistä 44.1 kHz -audiota huonommalta.
mua artikkeli lähinnä ilahdutti, koska se oli hyvin perusteltu muistutus pelkkiä lukuja tuijottaville ja analogisuutta ihannoiville "audiofiileille" siitä, että laatu on usein ihan muualla kuin pelkissä numeroissa tai hintalapussa. artikkeli ei ole pelkkää biasoitunutta vihapuhetta, vaan antaa perusteellisia esimerkkejä ja käsittelee neutraalisti myös tilanteita, joissa 24-bittisyydestä on hyötyäkin. ääninäytteillä oli mielenkiintoista testata omien laitteiden (ja korvien) kykyjä, koska siitähän ei koskaan saa tarpeekseen.
nykyinen popmusiikkihan on muutenkin dynamiikaltaan sellaista, että 16 bittiäkin on jo ruhtinaallisesti. soitetaan sama biisi radiosta, ja hyödyllisten bittien määrä vähenee vielä entisestään.
Kasetit ja vinylit Kuullostaa vielä paremmalta. Kai toikin on maku kysymys miten haluu musiikin pakata. Ite pakkaan aina 24 bit tiedostot ihan muuten vaan. Voihan toi pitää paikkansa niinkun korva sen kuulee.
NickNoise kirjoitti:
Kasetit ja vinylit Kuullostaa vielä paremmalta. Kai toikin on maku kysymys miten haluu musiikin pakata. Ite pakkaan aina 24 bit tiedostot ihan muuten vaan. Voihan toi pitää paikkansa niinkun korva sen kuulee.
turhia bittejä. kaseteissa ja vinyyleissä on huomattavasti 16-bittistä äänitiedostoa vähemmän dynamiikkaa taustakohinan takia. niiden soundin miellyttävyydellä ei ole mitään tekemistä "bittien" paljouden kanssa, vaan kasettien kohdalla se johtuu enimmäkseen nauhasäröstä ja vinyylien kohdalla neulasäröstä. monet enkoodaavat kasetti- ja vinyylirippauksensa myös suuremmalla sample ratella, josta on yhtä lailla kovin vähän hyötyä, koska molempien medioiden taajuusvaste laskee huomattavasti jo kuultavillakin taajuuksilla, ja viimeistään ihmisen kuuloaisti pudottaa loputkin pois, jolloin 44.1 kHz on enemmän kuin tarpeeksi.
veezay kirjoitti:
luin artikkelin, jossa puhutaan siitä, miten musiikin tarjoaminen 24-bittisenä 192 kHz sample ratella ei tarjoa mitään lisähyötyä, vaan päinvastoin kuluttaa turhaan tilaa ja pahimmillaan kuulostaa perinteistä 16-bittistä 44.1 kHz -audiota huonommalta.
Loppufomaattina näin suhtteellisen usein on. 44.1kHZ on vähän siinä rajoilla jossa lowpaas filtteri ei ole välttämättä täysin transparent kaikissa näytteissä, joten sitä voisi 48kHZ:aan nostaa kyllä loppuformaatissa.
16-bittiä on lähes täydellisesti. Jos käyttäjä ei koske äänenvoimakuudensäätimeen, niin se on kyllä hyvin lähellä transparenttia. Jos joku klassinen levy on masteroitu täysin limitoimattomana ja helvetin kovalla kuunneltavaksi yhtenä esityksenä, niin hiljaisemmassa viulu kohdassa äänenvoimakkuuden nostaminen saattaisi kyllä murtaa trasparentiuden. Mahdollisesti jopa ihan vaan niiden kovien kohtien pikkien helvetin kovaa kuuntelu saattaisi riittää.