Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kompressoinnista...


damndinosaur
9 viestiä

#1 kirjoitettu 04.01.2013 15:26

Tiedän että täälläkin on varmaan sata topiccia kyseisestä aiheesta, mutta en vaan löydä apua mun ongelmaan.
Käytän fl studio kymppiä, ja kun miksaan piisiä, niin pistän joka instrumenttiin kompuran ja masteriin limitterin. Mutta ongelma onkin siinä, etten tiedä yhtään minkälaiset säädöt näihin pitäisi laittaa. Yleensä pistän instrumentteihin Fruity Compressorin, ja masteriin Fruity Limitterin, tai Maximuksen Clear Master asetuksella. Haluaisin saada lisää volaa, mutta aina kun laitan master volumea vähänkin isommalle, ääni menee yli 0db ja mittari muuttuu keltaoranssiksi...
Olen yrittänyt varmistaa, että kaikkien instrumenttien volumet on tasaisesti kohdallaan eikä biisissä ole jotain yhtä soitinta joka kuuluu paljon lujempaa kuin muut. Sidechainaan basson. Olisiko kellään mitään vinkkejä että miten tietynlaiset soittimet kannattaa kompressoida, esim. rummut, padit, leadit ja niin pois päin.

Sidechainista vielä yksi kysymys, mikä on paras tapa sidechainata? Ite jos haluan esim. bassoon sen, niin pistän bassoon Fruity Compressorin, ja Kickiin Fruity peak controllerin. Sitten säädän basson ration johonkin 5:2, ja thresholdista link to controller, ja sieltä sitten valitsen oikeat asetukset ja sitten threshold-namiskan pitäisi hyppiä aina kun kick iskee. Teen electro housea, ja monissa genren biiseissä kuulee että soittimia on sidechainattu voimakkaasti. Joihinkin instrumentteihin käytän gross beatin sidechain asetusta. Onko tämä hyvä? Jostain olen lukenut että ei kannattaisi tehdä tällä tavalla.

Ja kompressoinnista yleensä voi myös vähän valaista, koska luulen että se ei oo mulle vielä ihan täysin auennut, vaikka oon kauan yrittänyt oppia.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 04.01.2013 16:02

damndinosaur kirjoitti:

Haluaisin saada lisää volaa, mutta aina kun laitan master volumea vähänkin isommalle, ääni menee yli 0db ja mittari muuttuu keltaoranssiksi...


Miksi tahdot saada lisää volaa? Eikö se musiikinkuuntelija kuitenkin säädä en äänenvoimakkuuden tahtomakseen?

Olisiko kellään mitään vinkkejä että miten tietynlaiset soittimet kannattaa kompressoida, esim. rummut, padit, leadit ja niin pois päin.


Kyllähän noihin joita "yleisiä" asetuksia vähän on olemassa, mutta se on kokonaan kiinni siitä a) juuri millaiset rummut, padit tai liidit ovat kyseessä b) millaisen saundit juuri SINÄ tahdot niihin rumpuhin, padeihin tai liidiin.

Ja kompressoinnista yleensä voi myös vähän valaista, koska luulen että se ei oo mulle vielä ihan täysin auennut, vaikka oon kauan yrittänyt oppia.


Kompressori ei tee muuta kuin hiljentää kovia kohtia äänessä. Siten äänenvoimakkuuden erot tasoittuvat. Eli käytännössä hiljaiset kohdat kuuluvat kovempaa ja kovemmaat kohdat hiljempaa.

^ Vastaa Lainaa


damndinosaur
9 viestiä

#3 kirjoitettu 04.01.2013 16:16

No semmosta ''kaupallista'' saundia oon hakemassa, ja haluaisin että kaikki instrumentit sopii paremmin miksaukseen. Oon yrittänyt levitellä ääniä stereokuvassa, ja huolehtia että kaikilla soittimilla on tavallaan se yksi oma taajuusalue ettei tule päällekkäisyyksiä, mutta silti kaikki biisit kuulostaa semmosilta tunkkaisilta möykyiltä. Kun taas muilla muusikoilla joiden tyylistä tykkään (Esim. Savant https://soundcloud.com/aleksander-vinter ) musiikki kuulostaa kirkkaalta, mutta siinä on samalla bassoa ja instrumentit sopii miksaukseen hyvin. Masterin ekvalisoinnilla oon koittanut korjata tätä ''tunkkaisuus'' ongelmaa, mutta en oikein tiedä miten, ja musta tuntuu että mun säädöt vaan raiskaa sen vähänkin hyvän mikä on siinä äänessä jäljellä.

Ja haluan volaa lisää siksi, koska omat tekeleeni on huomattavasti hiljaisempia kuin muitten, ja muutenkin omat raitani on semmosia ohuita, ja muilla ne on paksuja ja muhkeita. Haluaisin itsekkin sellaisia, ja käsittääkseni oikeanlainen kompressointi on se tapa saada volyymia nostettua ilman että clippaa kokoajan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 04.01.2013 16:22 Muok:04.01.2013 16:30

damndinosaur kirjoitti:

Ja haluan volaa lisää siksi, koska omat tekeleeni on huomattavasti hiljaisempia kuin muitten, ja muutenkin omat raitani on semmosia ohuita, ja muilla ne on paksuja ja muhkeita.


Kompressoimalla ohutta saundia saat lopputulokseksi komressoitua ohutta saundia. Toki jos lopullinen tavoite on sellainen komressoidun saundin saaminen, niin ainoa vaihtoehto on silloin komressori. Kannattaa kuitenkin ymmärtää, että se kompressori ei ole se maaginen ihmetyökalu joka muuttaa se ohuen hutun selkeäksi ja paksuksi, vaan nimemaan päinvastoin komressori suttaa ääntä käytännössä aina. Enemmän tai vähemmän. Jos alunperin se tuotos on paksu ja selkeän kirjas, ni hyvä komressointi ei pilaa sitä. Eikä niin, että se komressori tekisi siitä paksua tai vielä vähemmän selkeää.

Haluaisin itsekkin sellaisia, ja käsittääkseni oikeanlainen kompressointi on se tapa saada volyymia nostettua ilman että clippaa kokoajan.


Sen komressori (ja ennenkaikkea limiteri kompressorin erikoistapauksena) voi tehdä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se tulee aina dynamiikan ja usein myös selkän saundin kustannuksella. Paljon riippuu komressoinnistasi ja erityisesti lähtösaundeista.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 04.01.2013 16:27 Muok:04.01.2013 16:35

damndinosaur kirjoitti:
kun miksaan piisiä, niin pistän joka instrumenttiin kompuran ja masteriin limitterin. Mutta ongelma onkin siinä, etten tiedä yhtään minkälaiset säädöt näihin pitäisi laittaa.

kai näet tässä hienoisen ongelman?

Haluaisin saada lisää volaa, mutta aina kun laitan master volumea vähänkin isommalle, ääni menee yli 0db ja mittari muuttuu keltaoranssiksi...

jos tahtoo päästä helpolla, pelkkä limitteri masterissa riittää. kannattaa huomioida, että limitterin pitää olla ns. brickwall-sorttia, eli se ei saa päästää thresholdin yli mitään.

kiinnittäisin tosin enemmän huomiota siihen, että saisit miksauksen kuulostamaan hyvältä ja sitten vasta huolehtimaan pikkujutuista kuten lopputuloksen hienosäätämisestä vähän kovemmalle jos on tarvis. on kuitenkin huomattavasti tärkeämpää, että biisi kuulostaa hyvältä, kuin että biisi kuulostaa kovalta.

Olisiko kellään mitään vinkkejä että miten tietynlaiset soittimet kannattaa kompressoida, esim. rummut, padit, leadit ja niin pois päin.

ei olisi, koska se riippuu täysin siitä, millaiset rummut, padit, leadit ja muut ovat, ja siitä, millainen biisi on ja minkälaisen siitä haluaa miksata.

Ja kompressoinnista yleensä voi myös vähän valaista, koska luulen että se ei oo mulle vielä ihan täysin auennut, vaikka oon kauan yrittänyt oppia.

kompressori vaimentaa signaalia ration määräämässä suhteessa aina kun threshold (tietty signaalitaso) ylitetään. attack määrää, miten nopeasti tämän thresholdin ylittyessä vaimennus kasvaa nollasta ration määräämään arvoon. release taas määrää, miten nopeasti thresholdin alittaessa vaimennus häviää.

ratiota tulkitaan niin, että mikäli se on esim. 2:1 ja signaali ylittää thresholdin kahdella desibelillä, kompressori hiljentää signaalia niin, että kompressoitu signaali ylittää thresholdin enää vain yhdellä desibelillä. jos signaali ylittää thresholdin 10 desibelillä, kompressoitu signaali ylittää sen 5 desibelillä. mikäli ratio on ääretön:1, signaali kompressoituu tasan thresholdin arvoon (toki vain jos attack on 0). limitteri on käytännössä kompressori, jonka ratio on hyvin suuri ja attack hyvin pieni.

kompressorilla tasataan äänenvoimakkuutta, eli vähennetään sen dynamiikkaa. *) kovat äänet eivät ole enää niin kovia, ja tästä johtuen hiljaiset äänet eivät enää kuulosta niin hiljaisilta. yleinen esimerkki kompressorin käytöstä on laulu.

kompressori on helpohko oppia, kun laitat jonkin itsellesi tutun biisin tai samplen soimaan, laitat siihen perään kompressorin ja alat vääntää nuppeja ja panet merkille, miten soundi muuttuu. monissa kompressoreissa on jokin graafinen näyttö, joka ilmaisee vaimentumisen määrää, joka voi auttaa sisäistämään kompressorin toimintaa.


*) pätee lähinnä signaalin RMS-voimakkuuteen. tietyillä asetuksilla ja signaalilla kompressori voi helposti lisätä signaalin piikkidynamiikkaa.

^ Vastaa Lainaa


damndinosaur
9 viestiä

#6 kirjoitettu 04.01.2013 17:12

No tottakai näen ongelman, koska en tiedä että miten niitä pitäis säätää... Ja fruityn manuaalissa lukee tästä per-track kompressoinnista, ja siellä sanotaan että se on ihan hyvä juttu.

^ Vastaa Lainaa


Nympho
25 viestiä

#7 kirjoitettu 04.01.2013 17:22

Tähän samaan topiciin voisin varmaan tunkea omat kysymykseni.

Mitä tarkoittaa ''compress based on peaks'' ja miten se eroaa ns. normaalista kompressoinnista?

Ja sitte semmonen ku ''normalisoi 0 db:liin kompression jälkeen''?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 04.01.2013 17:27

Nympho kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ''compress based on peaks'' ja miten se eroaa ns. normaalista kompressoinnista?


Kumpikaan ei nyt varsinaisesti olen sen normaalimpaa. Kyse on siitä aikaikkunasta jonka sisällä komressori tekee ratkaisuja.

Ja sitte semmonen ku ''normalisoi 0 db:liin kompression jälkeen''?


Normalisointi on sitä, että äänenvoimakkuus nostetaan digitaalisessa äänitteessä tasan niin suureksi kuin mahdollista ilman clippausta. Siis "0db normalisointi". "-1db normalisointi" taas sitä että se jätetään yhden desibelin alle sen maksimivoimakuuden.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 04.01.2013 18:19 Muok:04.01.2013 18:30

damndinosaur kirjoitti:
No tottakai näen ongelman, koska en tiedä että miten niitä pitäis säätää... Ja fruityn manuaalissa lukee tästä per-track kompressoinnista, ja siellä sanotaan että se on ihan hyvä juttu.

pointtini olikin se, että kannattaako niitä laittaa ollenkaan jos ei tiedä mitä niillä tekee. kompressori on sen sarjan efektejä joilla saa helpommin tuhoa kuin hienovaraista parannusta aikaan. toki jos niitä säätelee siinä samalla, niin oppiihan niitä hiljalleen käyttämään, mutta sellainen satunnainen kompressorien läiskiminen raidoille ei välttämättä ole kovin kehittävää biisin tai taitojen kehittymisen kannalta.

se että jossain musasoftan manuaalissa lukee, että kompressorien laittaminen yksittäisille raidoille olisi hyvä juttu, voi olla aloittelijoiden kannalta vähän harhaanjohtavaa, koska siinä yleensä jää oppimatta se, miksi se on hyvä juttu, ja aina se ei edes ole hyvä juttu. efektien (kuten kompressori, eq, reverb jne.) käyttö pitää aina perustua johonkin raidassa olevaan ongelmaan, joka efektillä pyritään korjaamaan. kun tietää, mitä eri efektit tekevät ja tunnistaa biisissä jonkin ongelman, ollaan jo pitkällä, koska sitten efektejä voi käyttää loogisesti tarpeen mukaan. ihannetapauksessa kaikki raidat ovat "täydellisiä" eikä niissä ole mitään ongelmia, joita pitäisi lähteä korjaamaan efekteillä. tietysti luova efektivammailu on asia erikseen, mutta niilläkin oikeastaan vain paikataan sitä efektien luomaa erilaisen soundin puutetta.

^ Vastaa Lainaa


StudioRusto
185 viestiä

#10 kirjoitettu 04.01.2013 18:27

Sen mikä kuullostaa parhaalta?

^ Vastaa Lainaa


Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#11 kirjoitettu 04.01.2013 22:42

lisää tämmösiä ketjuja, missä paneudutaan tiettyyn miksaamisen osa-alueeseen! Kiitos!

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#12 kirjoitettu 05.01.2013 14:38

Kompurahan on vähän kuin suola, aina sitä tulee laitettua ihan liikaa xD

^ Vastaa Lainaa


damndinosaur
9 viestiä

#13 kirjoitettu 05.01.2013 23:22

Oon kyllä monta kertaa testannut kompressorin vaikutusta ääneen, muttakun ei siitä oikeastaan edes huomaa hirveesti eroa, ellei mene liiallisuuksiin. Ja mulla ei ole aavistustakaan, että mikä määrä mitäkin olisi hyvä, koska en tavallaan edes huomaa eroa. Saattaa johtua paskoista laitteistakin, mutta en nyt ihan koko omaisuutta viitsisi investoida, jos mun musantekoinnostus loppuu joskus.

^ Vastaa Lainaa


Ville Tuppurainen
419 viestiä

#14 kirjoitettu 06.01.2013 02:40

damndinosaur kirjoitti:
Oon kyllä monta kertaa testannut kompressorin vaikutusta ääneen, muttakun ei siitä oikeastaan edes huomaa hirveesti eroa, ellei mene liiallisuuksiin. Ja mulla ei ole aavistustakaan, että mikä määrä mitäkin olisi hyvä, koska en tavallaan edes huomaa eroa. Saattaa johtua paskoista laitteistakin, mutta en nyt ihan koko omaisuutta viitsisi investoida, jos mun musantekoinnostus loppuu joskus.


Kompressiolla on tarkoitus hallita äänenvoimakkuus eroja. Synteettisessä musiikissa ei mielestäni kompressiolla ole juurikaan käyttöä kun harvoin se materiaali elää niin paljoa että sitä tarvisi kovinkaan paljoa rutistaa, joten veikkaan että tästä syystä et huomaa mitään eroa soundissa...eikä kompressiolle ole silloin juurikaan mitään käyttöä paitsi ehkä sidechainauksessa. Sinun olisi hyvä tutustua kompression käyttötarkoituksiin niin tietäisit sen, että mihin sitä käytetään.

Wikipedia sisälsi melko tyhjentävän artikkelin aiheesta: http://fi.wikipedia.or...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 06.01.2013 14:01 Muok:06.01.2013 14:01

damndinosaur kirjoitti:
Oon kyllä monta kertaa testannut kompressorin vaikutusta ääneen, muttakun ei siitä oikeastaan edes huomaa hirveesti eroa, ellei mene liiallisuuksiin.


Kun ymmärrät miltä se kuullostaa kun se menee liiallsiuuksiin, niin tajuat siitä iahn pohtimalla miltä se kuullostaa kun se ei mene liiallisuuksiin.

Mutta siis ongelmasi on selvästi että kuvittelet että kompressori tekee äänelle jotain joka on oikeasti tehty jotenkin ihan muuten. Se ei ole ihmetyökalu äänenpaksuntamiseen, vaan se on dynamiikka vähentävä työkalu.

Ja mulla ei ole aavistustakaan, että mikä määrä mitäkin olisi hyvä, koska en tavallaan edes huomaa eroa. Saattaa johtua paskoista laitteistakin, mutta en nyt ihan koko omaisuutta viitsisi investoida, jos mun musantekoinnostus loppuu joskus.


Valitettavasti tähän ei ole oikotietä tarjolla. Ainoa tapa testata mikä kompressorin asetus on hyvä on sinun kuulosi. Siis AINOA! Ei ole mitään muuta. Jos et kuule eroa parempaan, niin älä käytä komressoria. Selkeää ja simppeliä. Sama pätee kaikkiin efekteihin. AINA.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#16 kirjoitettu 06.01.2013 14:43

Saminoidi kirjoitti:
Ei kompressoria kannata automaattisesti laittaa joka ikiselle raidalle. Jos kompressoria ei osaa käyttää niin sitä ei kannata laittaa yhdellekään raidalle.


Mä en ymmärrä tätä ikimyyttiä, että jos ei osaa, nin ei pidä tehdä. Kompressoimaan oppii kompressoimalla. En pidä itseäni kovin taitavana kompuran käyttäjänä, mutta en kyllä olisi niinkään hyvä mitä nykyään olen, jos en olisi aikoinaan lätkinyt niitä kompuroita sinne tänne ihan vaan tavan takia.

Sen takia niissä on se bypass-nappi, että sen voi ottaa pois päältä jos se ei tunnu parantavan soundia.

^ Vastaa Lainaa


damndinosaur
9 viestiä

#17 kirjoitettu 06.01.2013 16:19

Täällä nyt hirveesti puhutaan siitä, että ei kannata kompressoida jos ei osaa, ja muutenkaan se ei ole välttämättä tarpeellista... No yhtä hyvin voisi sanoa että ei kannata tehdä musiikkia, jos ei osaa. Kyllä mun mielestä tekemällä ja kyselemällä oppii. Ja miksi sitten monet sitä kompressointia biiseihin laittaa, jos se kerran ei aina ole tarpeellista? Voishan ne jättää sen kompressorin laittamatta, ja sitten biisi olisi todennäköisesti vähän hiljaisempi ja dynamiikka suurempi. Mutta kummasti se kompressointi sieltä aina tuntuu löytyvän. Koska se musiikki, mitä kuuntelen kuullostaa kovemmalta, ja jos yritän säätää omaa raitaani samalle volyymitasolle, niin se klippaa. Eli eikö tästä nyt ihan loogisesti voi päätellä että niissä kuuntelemissani biiseissä on jonkinlainen kompressori auttamassa siihen volan lisäykseen. Ja mä nimenomaan haluan raitoihini lisää volaa, sitä ei tarvitse alkaa kyseenalaistamaan.

Ehkä muotoilen kysymykseni uudelleen, unohtakaa kaikki muu; Miten te kompressoitte biisinne, vai kompressoitteko ollenkaan? Miksi? Miksei? Millaiset asetukset on teidän mielestä parhaat esim. rummuissa? Minkä nimisiä plugareita käytätte? Miten sidechainaatte?

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 06.01.2013 16:43 Muok:06.01.2013 16:49

damndinosaur kirjoitti:
Ja miksi sitten monet sitä kompressointia biiseihin laittaa, jos se kerran ei aina ole tarpeellista?

onko noi kaksi asiaa muka jotenkin ristiriidassa keskenään?

Ja mä nimenomaan haluan raitoihini lisää volaa, sitä ei tarvitse alkaa kyseenalaistamaan.

kannattaa testata kompressoria ja limitteriä erikseen ja yhdessä. kompressori vaikuttaa siihen soundiin enemmän, kun taas limitterillä saa läpinäkyvämmin sitä voimakkuuden lisäystä.

Miten te kompressoitte biisinne, vai kompressoitteko ollenkaan? Miksi? Miksei?

jos haluan kompressoida koko biisiä (ts. masteria), teen sen yleensä aika hienovaraisesti (kevyellä ratiolla), ja/tai sitten käytän rinnankompressointia (kompressoimaton ja raskaasti kompressoitu signaali miksattuna yhteen sopivassa suhteessa). rinnankompressointi on hyvä keino korostaa hiljaisempia kohtia ilman että voimakkaat kohdat alkaisivat kärsiä "kompressoripumppauksesta".

Millaiset asetukset on teidän mielestä parhaat esim. rummuissa?

sellaisia, jotka kuulostavat hyviltä omaan korvaani. ei niitä asetuksia noin vain voi jaella ja olettaa, että jonkun muun tekemät rummut hyötyisivät niistä yhtä paljon ihan eri kontekstissa.

Minkä nimisiä plugareita käytätte?

mclass compressor.

Miten sidechainaatte?

ensin havaitsen ongelman signaalissa, johon päättelen sidechain-kompressoinnin auttavan, ja valitsen tilanteen mukaan sopivan sidechain-signaalin, ja säädän kompressorin asetuksia, kunnes havaitsemani ongelma on korjattu.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#19 kirjoitettu 06.01.2013 17:01

damndinosaur kirjoitti:
Ehkä muotoilen kysymykseni uudelleen, unohtakaa kaikki muu; Miten te kompressoitte biisinne, vai kompressoitteko ollenkaan? Miksi? Miksei? Millaiset asetukset on teidän mielestä parhaat esim. rummuissa? Minkä nimisiä plugareita käytätte? Miten sidechainaatte?


Vahvin kompressointi on mulla yleensä raitakohtaista. Käytän kompuraa lähinnä dynamiikka-aaltojen tasaamiseen ja erityisesti attackin hienosäätämiseen. Tarvittaessa kompressorin perässä on myös limitteri, joka tasaa turhat piikit pois viemästä headroomia.

Hieman kevyempää kompressoria käytän submixien liimaamiseen aux-kanavilla, joihin summautuu useampia samalla taajus- ja dynamiikkarangella soivia raitoja, kuten esimerkiksi overheadsit, perkussiot, tai yleensäkin raidat, jotka kuuluu miksauksessa yhteen nippuun.

Masterissa käytän lähinnä melko hillittyä monialuekompressoria ja limitteriä tasaamaan taajuudet ja lisäämään yleistä äänenvoimakkuutta. Tai niinkuin jotkut rillipäät sanoo, tappamaan dynamiikan.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 06.01.2013 17:09

joskus masteria kompressoitaessa kannattaa muuten kokeilla sen sidechainissa samaa signaalia, josta on leikattu hieman bassoja pois. auttaa tilanteisiin, joissa biisin alapää pumppaa kompressoria sellaisenaan liikaa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#21 kirjoitettu 07.01.2013 08:18 Muok:07.01.2013 08:24

damndinosaur kirjoitti:

Täällä nyt hirveesti puhutaan siitä, että ei kannata kompressoida jos ei osaa, ja muutenkaan se ei ole välttämättä tarpeellista... No yhtä hyvin voisi sanoa että ei kannata tehdä musiikkia, jos ei osaa.


Ei. Ei todellakaan. Kumman tahansa noista ja etenkin jälkimmäisen voi todellakin sanoa jos ei ole aikeissa sanoa että ei kannata tehdä jos ei osaa.

Kyllä mun mielestä tekemällä ja kyselemällä oppii.


Samaa mieltä.

Ja miksi sitten monet sitä kompressointia biiseihin laittaa, jos se kerran ei aina ole tarpeellista?


Useita syitä. Yksi on tuo sama taikausko kuin sinulla, että se biisi jotenkin maagisesti paranee jos se soi lujaa. Toinen älytön taikausko on se, että se biisi soisi jotenkin maagisesti sen kuulijan stereoista jos se sigaali on "tasaisen kovalla" siinä biisissä, kun itseasiassa se voikin olla juuri päinvastoin. Kolmas (ja ainoa järjevä) syy on se, että joskus se dynamiikan tasoittaminen toimii sen ITSE BIISIN suhteen hyvin. Sanoisin, että tämä on näistä kolmesta mainitsemastani syystä se harvinaisin syy kompressoida.

Voishan ne jättää sen kompressorin laittamatta, ja sitten biisi olisi todennäköisesti vähän hiljaisempi ja dynamiikka suurempi.


Hiljaisuus on suhteellista. Itse säädän musiikin sopivankuuloiseksi kun kuuntelen sitä. Jos biisi on lytyyn komressoitu, niin laitan volaa sopivaksi joka on heljemmalle ja seirauksena on vain dynamiikaton tasapaksukappale. Vaikka säätäisin volan kovalekkin, niin yleensä se on silti dynamiikaton tasapaksu kappale.

Mutta kummasti se kompressointi sieltä aina tuntuu löytyvän. Koska se musiikki, mitä kuuntelen kuullostaa kovemmalta, ja jos yritän säätää omaa raitaani samalle volyymitasolle, niin se klippaa.


Näin on. Tässä syy. Hyvä artikkeli. Kannattaa lukea. Sota jossa ei ole voittajia. Vain häviäjiä. Sota jonka amatööri tulee AINA häviämään vielä pahemmin kuin huippustudiot. Jos jo pelkän biisin tekeminen on vaikeaa, niin tuon lyttyyn kompressoinnin (ja mile biiseille sen voi miten hyvin tehdä) taidon hallitseminen on vielä vaikeampaa.

Hienoin esimerkki on tuolta tuo Metalican Death Magnetic albumi. Oikeasti paskan halpisäänikortin läpi äänitettynä analogisesti Quitar Hero pelistä (jossa kitaraträkki ja muut träkit olivat erikseen, niin komressointia ei voinut tehdä yhtä paljon) se levy kuullosta paljon paremmalta kuin originaalialbumi. Miksi silti vuodesta toiseen tuota idiotismia tehdään levyille? Minun vastaukseni on tyhmyys. Minusta se on vain tyhmyyttä PILATA musiikkia, jotta se soisi desibelin verran kovempaa niillä ihmisillä jotka äänenvoimakkuusnuppiin osaa koskea. Sillä ne jotka osaavat säätävät sen biisin heti vähän hiljemmalle. Etenkin kun se masteri särkee sen kompressorin takia ja suttaa saundit.

Eli eikö tästä nyt ihan loogisesti voi päätellä että niissä kuuntelemissani biiseissä on jonkinlainen kompressori auttamassa siihen volan lisäykseen.


Auttamassa? Haittamassa? Joo. Kyllä voi.

Ja mä nimenomaan haluan raitoihini lisää volaa, sitä ei tarvitse alkaa kyseenalaistamaan.


Se on se avain tässä se kyseenalaistus. Huippustudiot ja huippuammattilaiset jotka ovat vain masterointiin perehtyneet vetävät vimpanpäälle hyvillä laitteilla kaikki viimeisen päälle lyttyyn, niin että levyn saunditkin kärsivät. Jos yrität klilpailla heidän kanssaan hukut heidän mukanaan. Sekä kappaleesi tulee silti olemaan hiljaisempi kuin heidän, niin samalla myös pilaat musiikkisi.

Valinta on toki sinun.

Miten te kompressoitte biisinne, vai kompressoitteko ollenkaan? Miksi? Miksei?


Koska mikitän paljon, niin limitoin master-raidan aina hyvin lievällä piikkilimitterillä, jota ei käytännössä kuule mutta joka antaa pari bittiä lisää tilaa. Tämänkin voisi hyvin jättää tekemättä, mutta koska dynamiikka on kuitenkin klassisen musiikin tasolla ja käytännössä sen limitterin kuuleminen on äärimmäisen vaikeaa jos ei mahdotonta, niin olen katsonut että se on varmaan paras noin.

Millaiset asetukset on teidän mielestä parhaat esim. rummuissa?


Millähän ihmeen kielellä tämä pitäisi sanoa, kun KAIKKI ovat jo vastanneet sinulle, että sinun omat KORVASI ovat AINOA tapa tehdä se komressointi hyvin. Ei ole MITÄÄN muuta tapaa. Jos kukaan ehdottaa sinulle mitänä arvoja on hän typerys, koska modernien digirumpujen aikana "rumputräkki"-voi olla käytännössä ihan mitä vaan. Mitään oiekaa komressioasetusta ei voi edes olla olemassa.

Jos et mitään muuta vietsitäni opi, niin usko tuo alleviivaamani lause, sillä se on taivahan tosi eikä sen yli eikä ympäri pääse milään. Eli opettele kuuntelemaan, jus tahdot kompressoida.

^ Vastaa Lainaa


.Trauma
558 viestiä

#22 kirjoitettu 07.01.2013 16:43

Haava kirjoitti:

Ei. Ei todellakaan. Kumman tahansa noista ja etenkin jälkimmäisen voi todellakin sanoa jos ei ole aikeissa sanoa että ei kannata tehdä jos ei osaa.


Tämä on siinä mielessä vähän tuulimyllyjä vastaan taistelemista, että monen nyky(kone)biisin soundi tulee efektinomaisesta kompressoinnista. Ei voida siinä kohtaa sanoa, että älä kompressoi, jos et osaa, jos haettu soundi ei synny ilman. Tämä on toki pelkkä olettamus haetusta soundista.

Toinen älytön taikausko on se, että se biisi soisi jotenkin maagisesti sen kuulijan stereoista jos se sigaali on "tasaisen kovalla" siinä biisissä, kun itseasiassa se voikin olla juuri päinvastoin.


Mun mielestä tähän liittyy myös sellainen psykoakustinen efekti, että jos biisijärkässä on kovaa ja hiljaisesti soivia biisejä, saattaa syntyä alitajuinen mielikuva, ettei ne hiljaiset biisit oikein tulleet esiin sieltä. Aika mutuahan tämä.. Ja myös oletus, ettei se kuulija osaa vääntää volumenappia. imo monet ei osaa. Kenelle musiikkia tehdään?

Millaiset asetukset on teidän mielestä parhaat esim. rummuissa?

Kannattaa kuunnella ja säätää sitä kompressoria maksimiasetuksilla niin huomaat helpommin efektin, jonka se tekee. Kun olet löytänyt mieleisesi asetukset, himmaa kompressoria reilusti. Sitä käyttää helposti liikaa, joka kostautuu sitten viimeistään kun miksaus on pidemmällä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#23 kirjoitettu 07.01.2013 16:53 Muok:07.01.2013 16:56

.Trauma kirjoitti:

monen nyky(kone)biisin soundi tulee efektinomaisesta kompressoinnista. Ei voida siinä kohtaa sanoa, että älä kompressoi, jos et osaa, jos haettu soundi ei synny ilman. Tämä on toki pelkkä olettamus haetusta soundista.


Ehdottomasti. Tämän olen jo sanonut monta kertaa jos viestini tästäkin ketjusta lukee.

a) Jos tahtoo komressorisaundin, niin ainoa keino saada se on komressoida.
b) Jos tahtoo biisin "kovalle", niin itse meittisin vielä kerran. Ainakin sitä kuinka "kovalle" se nyt lopulta pitää edes saada.

Kenelle musiikkia tehdään?


Olen pohtunut tätä. Mutta siis onko suurta ideaa yrittää luoda feikki fiilis siitä että oma biisi olisi ehkä parempi kuin se toinen biisi siinä listassa, JOS se aiheuttaa sitä että se oma biisi on kuitenkin oikeasti paskempi.

Henkilökohtaisesti vaikka selittäisin sitä asiaa miten, niin en tajua miksi biisiä tahdotan ehdoin tahdoin huonontaa "kovuuden illuusion" tähden. Eli biisi siis huonee kaikilta niiltä paitsi ehkä niiltä jotka vertaavat sitä edelliseen liian lujaa soineeseen biisiin?

Itse pyrin jatkossakin siihen, että se koko oma levyni tai biisini olisi mahdollisiman hyvä ja siitä en kyllä anna tuumaan periksi "psykologisen äänenvoimakkuuden"-suhteen. Toki kyllä ehdottomasti maksimoin bisit (ja levyt) niin paljon kuin se biiseille (tai levyille) sopii.

Kyllähän klassisessa musiikissa olen nähnyt parikin kertaa, että koko levyllä on yksi 3 desibelin kaikea muuta kovempi piikki, jonka limitoimista ei kuulu millään kukaan. Melkein bitti menee hukkaan. Se on sitten eriasia riittääkö se CD:n 15-bittiä sitten. Sanoisin, että hilkulla, mutta saattaa olla että se limitointi olisi jopa helpompi silti kuulla kuin se bitin puutos. Vaikea paikka silti. Itse varmaan limitoisin tuollaiset pois. En minä puristi ole.

^ Vastaa Lainaa


damndinosaur
9 viestiä

#24 kirjoitettu 07.01.2013 17:24

No tässä ei nyt ole kyse siitä, että jotenkin kilpailisin siitä kenen biisi kuuluu koviten tms..
Kuitenkin tarkoitus olisi tehdä esim. electro housea ja muuta tanssittavaa musiikkia, ja nehän on yleensä (lue: joskus/usein/harvoin/ihansama) kompressoituja juuri sen takia että niitä soitetaan kovaa. Am I right? Joten itse kyllä koen kompressoinnin tarpeelliseksi, ja muutenkin sidechain-efektiä tulee käytettyä paljon. En sitten tiedä että käytänkö sitä 100% oikein mutta eiköhän senkin homman opi ajan kuluessa. Mutta se kuulostaa kivalta. MINUN mielestäni.
Ja ei, en luule että kompressointi tekee biiseistäni maagisesti hyviä. Oon tässä testaillut erilaisia kompuroita paljonkin, ja asia on alkanut viimein aueta.

Kysymällä miten muut kompressoi esim. rumpunsa, voi saada jotain suuntaa antavia vinkkejä. En mä sitä tarkoittanut, että jos joku mulle nyt tähän tulee kertomaan metodinsa niin raiskaan sitä jokaikiseen rumpusoundiin mitä teen.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 07.01.2013 17:40

damndinosaur kirjoitti:

No tässä ei nyt ole kyse siitä, että jotenkin kilpailisin siitä kenen biisi kuuluu koviten tms..


Hyvä. Tuosta vain sai helposti sen käsityksen: "Haluaisin saada lisää volaa, mutta aina kun laitan master volumea vähänkin isommalle, ääni menee yli 0db ja mittari muuttuu keltaoranssiksi..." - damndinosaur

Kuitenkin tarkoitus olisi tehdä esim. electro housea ja muuta tanssittavaa musiikkia, ja nehän on yleensä (lue: joskus/usein/harvoin/ihansama) kompressoituja juuri sen takia että niitä soitetaan kovaa. Am I right?


Ei. Kompressointi ei ole tarpeen sen takia että biisiä soitetaan kovaa. Komresoitua biisiä voi soittaa liian hiljaa tai liian kovaa aivan kuin komressoimatontakin. Ainoa mitä nyt voisi sanoa on, että jos musiikkia on tarkitus jossain soittaa erittäin hiljaa taustalla, niin silloin komressointi (tai muu keino pitää dynamiikan tasaisena) on ehdottoman tärkeää.

Sitten jos lähdetään ihan hiuksia halkomaan jossain tanssilattialla jos PA laitteet ovat alimitoitetu, niin sellaisella kohtalaisella komressoinilla ehkä pääsee suurimpaan lopputulokseen mastervolumenkanssa, kun säädetään PA-hieman säröille tai aavistuksen alle. Liian kovalla komressoinilla se kompressori jo suttaa sitä ääntä ja se PA:n särö siihen päälle suttaa sitä suttua, kun taas kompressoimatta piikit alkavat särkeä liian aikaisin.

Jos siis tahtoo maksimoida äänenvoimakkuuden tanssilattialla liian pienen PA:n kanssa.

Mutta se kuulostaa kivalta. MINUN mielestäni.


Tämä tuntuu jotenkin olevan ristiriidassa tämän: "Ja mulla ei ole aavistustakaan, että mikä määrä mitäkin olisi hyvä, koska en tavallaan edes huomaa eroa." kanssa.

Ja ei, en luule että kompressointi tekee biiseistäni maagisesti hyviä. Oon tässä testaillut erilaisia kompuroita paljonkin, ja asia on alkanut viimein aueta.


Ok. Tulkitsin tuon tekstin vaan ristiriitaisena tuon kanssa:
"Oon yrittänyt levitellä ääniä stereokuvassa, ja huolehtia että kaikilla soittimilla on tavallaan se yksi oma taajuusalue ettei tule päällekkäisyyksiä, mutta silti kaikki biisit kuulostaa semmosilta tunkkaisilta möykyiltä. Kun taas muilla muusikoilla joiden tyylistä tykkään musiikki kuulostaa kirkkaalta" - damndinosaur

Kysymällä miten muut kompressoi esim. rumpunsa, voi saada jotain suuntaa antavia vinkkejä.


Yhtähyvin voit ottaa vinkkejä arpomalla ne atäkit ja tresholdit, kun rumpuja on niin monenlaisia nyt samplejen ja muiden aikakaudella, että oikeasti yhtään ei voi tietää.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#26 kirjoitettu 07.01.2013 18:09

damndinosaur kirjoitti:
Kuitenkin tarkoitus olisi tehdä esim. electro housea ja muuta tanssittavaa musiikkia, ja nehän on yleensä (lue: joskus/usein/harvoin/ihansama) kompressoituja juuri sen takia että niitä soitetaan kovaa. Am I right?

jos ajatellaan kahta biisiä, joista toisessa on paljon dynamiikkaa, ja toinen on kompressoitu tasaiseksi pötköksi, niin kyllä se dynaaminen biisi on se jota usein soitetaan kovemmalla. syy on yksinkertaisesti se, että korvan mielestä sen dynaamisen biisin yleisäänenvoimakkuus on hiljaisempi, kun noiden kahden biisin piikit tasataan yhtä kovalle, ja sitä dynaamista biisiä pitää pitää kovemmalla, jolloin sen voimakkaimmat kohdat ylittävät sen tasaisen pötkön reilusti, ja se myös "potkii" lujempaa. yleensä asiansa osaava dj ottaa tällaiset asiat huomioon miksatessaan, mutta jukeboksi tai paska dj ei välttämättä ota.

tasaiseksi makkaraksi kompressoidulla biisillä saattaa helposti olla päinvastainenkin efekti, koska korva väsyy jatkuvaan mölinään nopeammin, ja sitä tekee mieli laittaa hiljaisemmalle tai laittaa kokonaan pois. päättele itse, tahdotko kompressoida biisisi täysille.

toki kompressorin käyttäminen soundia tarkoituksellisesti muokkaavana efektinä on usein just se juttu jota joku soundi voi kaivata, mutta se vaatii kyllä melko kauan kompressorin kanssa pelehtimistä ja perehtymistä, että sen tarpeen alkaa tunnistaa.

Kysymällä miten muut kompressoi esim. rumpunsa, voi saada jotain suuntaa antavia vinkkejä. En mä sitä tarkoittanut, että jos joku mulle nyt tähän tulee kertomaan metodinsa niin raiskaan sitä jokaikiseen rumpusoundiin mitä teen.

joskus en ollenkaan. joskus kompressoin yksittäisiä rumpuja. joskus kompressoin kaikki rummut saman kompressorin läpi. joskus sidechain-kompressoin rumpuja. joskus monialuekompressoin rumpuja. joskus sidechain-monialuekompressoin rumpuja. joskus sidechain-ekutan rumpuja. joskus käyn kaupassa. joskus juon kaljaa.

jokainen on osaltaan hyväksi havaittu metodi kun tarve sitä vaatii.

^ Vastaa Lainaa


tuntematon_pelle
110 viestiä

#27 kirjoitettu 07.01.2013 18:44 Muok:07.01.2013 18:46

veezay kirjoitti:

sidechain-eku



Mitä on tämä?

Vai tarkoitatko sitä, että ajetaan sen sidechain signaalin voimakkuudella eq band:in gainia?

Jottei mene ihan OT:ksi niin, itselläni oli ainakin aluksi kompuraa käytettäessä usein liian tiukat arvot sisällä, jolloin etenkin vahvaan rytmiin perustuvassa musiikista (kuten nyt esimerkiksi tanssimusiikki) katoaa helposti kaikki potku ja seurauksena on parhaassa tapauksessa "ihan kiva" -kappale, joka etenkin kostautuu, kun biisiä ei soiteta kovaa. Muutenkin kannattaa miettiä soundin funktiota, että onko soundin tarkoitus potkia vai vain tuutata siellä taustalla tasaisesti vai pumpata sidechainmaiseseti.

Itse en kompuraa juuri käytä mihinkään piikkien tasoitteluun/voimakkuuden nostamiseen vaan enemmänkin paljon pidemmällä aikavälillä tapahtuvaan signaalin käsittelyyn. Voimakkuuden nostamista/lyhytaikaisten piikkien tasoittelua varten sitten kaivan ihan reilusti vain limitteri nimellä varustetun erikoisversion.

tuntematon_pelle muokkasi viestiä 18:45 07.01.2013

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 07.01.2013 18:50 Muok:07.01.2013 18:51

tuntematon_pelle kirjoitti:
Mitä on tämä?

Vai tarkoitatko sitä, että ajetaan sen sidechain signaalin voimakkuudella eq band:in gainia?

joo. luonnollisesti niin, että ne kompressorin asetukset vaikuttaa siihen, että esim. attack/releasella sitä muutosnopeutta voi säätää ja niin edelleen. eihän se kompressointia toki ole, mutta liittyi asiaan ainakin aasinsiltana.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#29 kirjoitettu 07.01.2013 20:27

veezay kirjoitti:

tasaiseksi makkaraksi kompressoidulla biisillä saattaa helposti olla päinvastainenkin efekti, koska korva väsyy jatkuvaan mölinään nopeammin, ja sitä tekee mieli laittaa hiljaisemmalle tai laittaa kokonaan pois.


Myös se, että kompressori vähänkään isommilla gaineilla käytännössä aina särkee (enemmän tai vähemmän) saa aikaan efektin jossa biisi kuullostaa "ikävällä tavalla kovalta" ja aiheuttaa volumen laskua.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#30 kirjoitettu 07.01.2013 20:59

Yksi artikkeli kertoo enemmän kuin tuhat ketjua: Compress to impress

^ Vastaa Lainaa


Nympho
25 viestiä

#31 kirjoitettu 08.01.2013 19:51

GxBx kirjoitti:
Yksi artikkeli kertoo enemmän kuin tuhat ketjua: Compress to impress

Kiitos tästä todella paljon! Avasi silmiä (ja korvia) oikein kunnolla. Samalta sivulta löysin myös artikkelin ekvalisointiin liittyen: http://www.dnbscene.co... Tuo kannattaa todellakin lukea jos ei nää jutut oo vielä oikein auennut, teksti on todella helpposelkoista ja asiat selitetään ''jos pikkukallella on molemmissa taskuissa 1 markka'' tyyliin, eli sen ymmärtää varmasti.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#32 kirjoitettu 09.01.2013 09:51

Nympho kirjoitti:

Kiitos tästä todella paljon! Avasi silmiä (ja korvia) oikein kunnolla.


Sitten kun alkaa olla ihan perusasiat selvillä, niin hakee kirjastosta vaikka tuon.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#33 kirjoitettu 12.01.2013 17:52

Haava kirjoitti:
Nympho kirjoitti:

Kiitos tästä todella paljon! Avasi silmiä (ja korvia) oikein kunnolla.


Sitten kun alkaa olla ihan perusasiat selvillä, niin hakee kirjastosta vaikka tuon.


Tää on kans aika pätevä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu