Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja laadukkaampi de-essaava mikki.


StudioRusto
185 viestiä

#1 kirjoitettu 22.03.2013 20:26 Muok:22.03.2013 20:32

Käytän ite Se X1, ihan jepa eikä ota niin järkyttävästi noita ässiä. Recommending it!

Joustaa muute hiukan laadussa noissa korkeissa hertseissä.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 22.03.2013 21:02

Nizzine kirjoitti:
Syy mikSi en käytä de-eSSeriä:
Useimmiten jokainen ässä on erilainen, soi eri taajuudella ja voimakkuudella sanasta (ja laulajasta) riippuen, jolloin de-esseri on joissain sanoissa täysin hyödytön ja myös joskus ongelmana on se että vokaaleista lähtee myös ilmavuutta kans ikävästi.

käytätkö jotain valmista plugaria siihen vai onks sulla joku oma efektiketju siihen?

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 23.03.2013 05:01 Muok:23.03.2013 05:05

Nizzine kirjoitti:
mä oon laittanu aina de-esserin ennen kompressointia, koska noi ässät kuuluu sit kompressorissa jotenki niin selkeesti ku ne lyttäytyy.

eiks tässä nyt oo sit pieni ristiriita? haluutko et ne ässät lyttäytyy samalle tasolle muun signaalin kanssa vai etkö haluu? de-esserihän kannattaa pistää vasta kompressorin jälkeen, jotta se kompura ei sit pilaa sitä äännebalanssia joka sillä de-esserillä on saatu aikaan. uskoisin myös, että jos soundissa on selkeästi häiritsevät ässät, niin kyllä ne oikeanlaisella säädöllä saadaan sieltä eroteltua että niistä voi päästä automatisoidusti eroon, ettei sitä prosessia tarvi käsin hoitaa.

en oo myöskään ihan varma et miten de-essaava mikrofoni toimis. pitäskö sen jotenkin saturoida voimakkaan diskanttiäänen aikana niin, että se signaali ei pääse sit tulemaan niin kovalla, ja miksei tota vois tehdä miksauksessa esim. just noin? paremman mikrofonin hankkimisen motiivin toki ymmärrän, mut noin seikkaperäinen vaatimus mikille on vähän jännä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 23.03.2013 09:31

Ei sellaista ole kuin de-essaava mikki. On mikkejä joissa on eri määrä ylätaajuuksia mutta se tuhnu ässät leikkaava mikki on kyllä sitten tuhnu kaikin puolin muutenkin.

Kamoissa ei siis ole vika. Tähän ongelmaan on about kolme ratkaisua:
1. Ässien taajuus ja voimakkuus on tosi paljon kiinni laulu/puhetekniikasta eli vokalisti treenaamaan vaan pirusti lisää tasapainoista äänenhallintaa. Parhaat äänenkäyttäjät eivät käytännössä tarvitse juurikaan jälkikäsittelyä koska osaavat pitää ässät kurissa, voimakkuuden tasaisena ja soundin sellaisena ettei tule proximity-efektiä tai muutakaan heilumista.
2. Useampi de-esser peräkkäin (jos tarvitsee yli kaksi niin ehdottomasti kts. kohta 1).
3. Volume-automaatio jolla tiputetaan manuaalisesti ässiä missä tarvitsee.

^ Vastaa Lainaa


tuntematon_pelle
110 viestiä

#5 kirjoitettu 23.03.2013 12:03

Nizzine kirjoitti:
ne ässät on tuplasti kovempia kun muut vokaalit (yleensä), ja kun vedän ne kompuraan de-essamatta niitä eka, niin se kuuluu ku ne menee lyttyyn. sit kompressoinnin jälkeen de-esseristä ei oo mitään hyötyä ku ne ässät on jo lytyssä (ja hirveän kuuloset) ja sit de-esseri voi viedä vielä ilmavuutta soundista kans. kevyempi kompressointikaan ei ole ratkaisu, koska sit ne ässät tulee vaan selkeemmin esille +-0.

mä tiedän, että hintavammat mikit reagoi ässiin erilailla ku nämä halvemmat, siinä mitään seikkaperäsempää ole.


Eikös tuossa kannattaisi sitä kompuraa sitten ohjata sidechain signaalilla jossa on vain ronskisti vedetty ylätaajuksia pienemmälle. Ei kai siellä muutenkaan ole hirveesti mitään minkä haluisi vaikuttavan koko signaalin kompressointiin. Sit siihen perään de-esserillä ylätaajuudet kuntoon. Näin ainakin itse lähestyn asiaa, jos de-esserille nyt ylipäänsä on tarvetta.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 23.03.2013 15:09 Muok:23.03.2013 15:12

Nizzine kirjoitti:
ne ässät on tuplasti kovempia kun muut vokaalit (yleensä), ja kun vedän ne kompuraan de-essamatta niitä eka, niin se kuuluu ku ne menee lyttyyn. sit kompressoinnin jälkeen de-esseristä ei oo mitään hyötyä ku ne ässät on jo lytyssä (ja hirveän kuuloset) ja sit de-esseri voi viedä vielä ilmavuutta soundista kans. kevyempi kompressointikaan ei ole ratkaisu, koska sit ne ässät tulee vaan selkeemmin esille +-0.

sittenhän toi ois tosi helppo hoitaa siten, että viedään se kuiva signaali tavallisen kompressorin ja sit sidechain-kompressorin läpi niin, että jälkimmäisen kompressorin sidechainiin laitetaan se alkuperäinen kuiva signaali ja threshold niin, että vain ne reilusti voimakkaammat ässät ylittää sen.

kirjotatko muuten tahallasi "effekti"?

^ Vastaa Lainaa


katai
2065 viestiä

#7 kirjoitettu 23.03.2013 16:47

FL Studiolla pitäisi onnistua myös sellainen kikka että ohjaa vokaalikanavasta äänen apukanavaan, laittaa sinne EQ:n joka jättää jäljelle vain sibilanteissa esiintyvät taajuudet (EQ:n analysaattori auttaa tunnistamaan ja jyrkät filtterit erottamaan), tekee siitä ohjaussignaalin Peak Controllerilla ja linkittää ko. ohjaussignaalin vokaalikanavalla olevaan EQ:hun ohjaamaan korkeiden taajuuksien vaimentamista.

Tarkoituksena siis, että kun suhahdus kuuluu, niin vokaalikanavan EQ:ssa häiritsevät taajuudet vaimenevat ja suhahduksen loputtua palaavat taas nolla-asetuksiin. Tuo apukanava on siis vain ohjaussignaalin luomiseen, sen ulostulo vaimennetaan. Apukanavan EQ:lla ja Peak Controllerin säädöillä vaikutetaan siihen miten paljon vaimennusta tapahtuu.

Siis vähän sama kuin veezayn ehdotus, mutta taajuuskohtaisesti. Dynaamista ekvalisointia tai monialueista sidechain-kompressointia, miksikä tuota nyt haluaakaan nimittää.

Toki sopivampi mikki tai mikitystapa säätämisen sijaan olisi se ideaaliratkaisu...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 23.03.2013 17:05

Nizzine kirjoitti:
tykkäät ilmeisesti takertua tollaisiin pieniin äidinkielellisiin seikkoihin aina sillointällöin?

kommunikaatio ja itsensä ilmaisu ihan yleisesti on sydäntä lähellä, kun se on kuitenkin aika merkittävä käyntikortti muulle maailmalle. aina, mutta eritoten silloin tällöin.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#9 kirjoitettu 23.03.2013 18:11

neokoo kirjoitti:
FL Studiolla pitäisi onnistua myös sellainen kikka että ohjaa vokaalikanavasta äänen apukanavaan, laittaa sinne EQ:n joka jättää jäljelle vain sibilanteissa esiintyvät taajuudet (EQ:n analysaattori auttaa tunnistamaan ja jyrkät filtterit erottamaan), tekee siitä ohjaussignaalin Peak Controllerilla ja linkittää ko. ohjaussignaalin vokaalikanavalla olevaan EQ:hun ohjaamaan korkeiden taajuuksien vaimentamista.


Eikö tuo EQ:n ohjaaminen EQ:lla ole efektiivisesti sama kuin laittaisi vain EQ:n ilman sidechain-kikkailuja? Eri juttu ois tietty, jos apukanavalle laittaisi vaikka EQ:n jälkeen (ennen peak controlleria) noise gaten, jolloin vain tietyn voimakkuuksiset sihahdukset vaikuttaisivat pääraidan EQ:hun.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 23.03.2013 18:13

Jaa niin, tuli vielä yksi kikka mieleen, tämä on manuaalinen de-esseri tavallaan. Kopioi lauluraita, equta kopiosta low- ja hi-passilla pois kaikki muu paitsi S-taajuudet ja tee vielä terävähköt boostit pahimmille S-taajuuksille. Sitten heität varsinaiselle lauluraidalle peak-kompuran todella nopealla attckilla ja releasella ja laitat tuon S-raidan triggeriksi.

Ja kyllä asiakkaalle voi sanoa että sun ässät suhisee, voin de-essata ne rumasti ja nopeasti tai huolella ja hitaasti mutta siitä tulee laskutettavia työtunteja vähän lisää.

Itse olen alkanut muuten käyttää vokaaleissa kompuran sijaan Wavesin Vocal Rideria, se kun ei lyttää soundia vaan tasaa ainoastaan voimakkuuden niin puree de-esserit ja eq:tkin paremmin ja soundi on luontevampi.

^ Vastaa Lainaa


katai
2065 viestiä

#11 kirjoitettu 23.03.2013 22:20

Funereal kirjoitti:
neokoo kirjoitti:
FL Studiolla pitäisi onnistua myös sellainen kikka että ohjaa vokaalikanavasta äänen apukanavaan, laittaa sinne EQ:n joka jättää jäljelle vain sibilanteissa esiintyvät taajuudet (EQ:n analysaattori auttaa tunnistamaan ja jyrkät filtterit erottamaan), tekee siitä ohjaussignaalin Peak Controllerilla ja linkittää ko. ohjaussignaalin vokaalikanavalla olevaan EQ:hun ohjaamaan korkeiden taajuuksien vaimentamista.


Eikö tuo EQ:n ohjaaminen EQ:lla ole efektiivisesti sama kuin laittaisi vain EQ:n ilman sidechain-kikkailuja? Eri juttu ois tietty, jos apukanavalle laittaisi vaikka EQ:n jälkeen (ennen peak controlleria) noise gaten, jolloin vain tietyn voimakkuuksiset sihahdukset vaikuttaisivat pääraidan EQ:hun.

Ero pelkkään suhahdustaajuuksien pois ekvalisoimiseen on se, että sidechain-kikkailulla vaimennus tapahtuu vain samaan aikaan kuin suhahdukset ja vaimennuksen määrä riippuu (mm. Peak Controllerin Tension -asetuksen mukaan) suhinataajuuksien voimakkuudesta.

[ kuva ]

Apukanavassa olevan EQ:n on tarkoitus olla "taajuusportti" jolla tähdätään vain suhinaan, eli jos suhinataajuuden rajaa jyrkästi niin ei välttämättä tarvita noise gatea. Sopivalla säädöllä laulusävel jossa on kerrannaisia samoilla taajuuksilla ei vaimenna vokaalikanavaa, jos sen voimakkuus ei ole yhtä suuri kuin suhahduksen. Mutta kyllä, noise gatella rajaaminen auttaa etenkin jos laulu käy voimakkaana samoilla taajuuksilla. Hyvä lisäys!

Ja tietysti tuon apukanavan signaalia voi käyttää perinteisen sidechain-kompressoinnin triggerisignaalina, jolloin tuloksena on se mistä Atheos kirjoitti. Se lienee käytännössä myös kätevämpää. Tuo kikkailu vokaaliraidan EQ:lla kannattaa vain jos haluaa jostain syystä vaimentaa suhinaa perinteistä de-essaamista tarkemmin.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu