Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Äänittäminen (kotistudio)


Tapzzaa
3 viestiä

#1 kirjoitettu 15.06.2013 00:06

Elikkäs kyselisin mitä ohjelmia/laitteita pitäisi hankkia jotta voisin kitaralla (sähkö) ja mikillä nauhoittaa ihan kaikenlaisia biisejä.

Itselläni on Cubase ja music creator 6 touch. Äänikortti focusrite Scarlett 2i2. Haluaisin myös softan millä pystyisin kitaran/basson saundeja muokkaamaan ja nauhoittamaan mieleiseksi. Myös jonkun rumpu softan jolla pystyn vaikka näppäimistöllä nauhoittamaan rummut äänityksiini. Myös jos jollain on jotain vinkkejä/ohjeita mitenkä nämä kaikki saisi natsaamaan yhdessa tai itse äänittämisestä jne. u know

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 15.06.2013 12:49

Tapzzaa kirjoitti:
Elikkäs kyselisin mitä ohjelmia/laitteita pitäisi hankkia jotta voisin kitaralla (sähkö) ja mikillä nauhoittaa ihan kaikenlaisia biisejä.

Sulla on jo softa ja äänikortti. Senkun nauhotat vaan.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#3 kirjoitettu 15.06.2013 15:48

Yhtään parempaa et tarvitse. Alat nyt opetella käyttämään. Näistä videoista voi olla apua.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#4 kirjoitettu 15.06.2013 18:14

Kitarasaundista saa varmaankin parhaimman kotioloissa niin että äänittää kitaran suoraan piuhalla sisään ja käyttää sitten jotain vahvistinmallinnusohjelmaa kuten Guitar Rigiä tai Amplitubea ja mitä näitä nyt on. Rumpukonesoftiakin on mielin määrin, enkä oikein ole pysynyt niiden perässä, mutta sen perusteella mitä olen kokeillut ja kuullut niin Addictive drums ainakin saundasi omaan korvaani aika hyvältä. Suosituin rumpusofta kuitenkin lienee EZDrummer lukuisine lisäpäkkeineen.

^ Vastaa Lainaa


Tapzzaa
3 viestiä

#5 kirjoitettu 18.06.2013 15:15

Funereal kirjoitti:
Kitarasaundista saa varmaankin parhaimman kotioloissa niin että äänittää kitaran suoraan piuhalla sisään ja käyttää sitten jotain vahvistinmallinnusohjelmaa kuten Guitar Rigiä tai Amplitubea ja mitä näitä nyt on. Rumpukonesoftiakin on mielin määrin, enkä oikein ole pysynyt niiden perässä, mutta sen perusteella mitä olen kokeillut ja kuullut niin Addictive drums ainakin saundasi omaan korvaani aika hyvältä. Suosituin rumpusofta kuitenkin lienee EZDrummer lukuisine lisäpäkkeineen.


Selvä kiitos. pitää ruveta nämpertämään nuita

^ Vastaa Lainaa


Pohjois-Korea
10911 viestiä

#6 kirjoitettu 19.06.2013 00:14 Muok:19.06.2013 00:14

Metronomi on kova juttu kitaran äänittämisen kannalta, jos pitää tehä konerummut jälkikäteen.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#7 kirjoitettu 19.06.2013 03:44

Pohjois-Korea kirjoitti:
Metronomi on kova juttu kitaran äänittämisen kannalta, jos pitää tehä konerummut jälkikäteen.


Mitä turhia. Äkkiähän ne siirtelee kohilleen.

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#8 kirjoitettu 21.10.2013 21:27

Omasta mielestä itseasiassa parempia kitarasoundeja saa irti ilmasista mallinnusplugareista kuin jostain maksuiilista. Lisäksi on enemmän eri vaihtoehtoja ja halutessaan voi ladata vaikka sata uutta kaappimallinnusta jos edelliset rupeaa kyllästyttämään.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#9 kirjoitettu 22.10.2013 00:07

Joonas Y kirjoitti:
Omasta mielestä itseasiassa parempia kitarasoundeja saa irti ilmasista mallinnusplugareista kuin jostain maksuiilista. Lisäksi on enemmän eri vaihtoehtoja ja halutessaan voi ladata vaikka sata uutta kaappimallinnusta jos edelliset rupeaa kyllästyttämään.


Hyviä ilmaisia plugareita on olemassa ihan järjetön määrä mutta siltikään ei kannata yleistää.

Usein on myös aika työlästä yrittää löytää sieltä paskan seasta helmet. Vähän sama ku yrittäis mikseristä löytää jotain hyvää kuunneltavaa.

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#10 kirjoitettu 23.10.2013 21:21

Vessajono kirjoitti:
Usein on myös aika työlästä yrittää löytää sieltä paskan seasta helmet. Vähän sama ku yrittäis mikseristä löytää jotain hyvää kuunneltavaa.


Juu, mutta niinhän se on että mitä enempi jaksaa nähdä vaivaa sitä parempi se lopputulos on, oli kyse sitten basson soiton opettelusta tai parhaiden plugareiden löytämisestä. Voin kertoa omasta mielestä parhaat plugarit mitä oon löytänyt, mutta nää on tietty aina makuasioita ja voi hyvin olla että jostain löytyy parempiakin.

^ Vastaa Lainaa


meomarte
375 viestiä

#11 kirjoitettu 23.10.2013 21:27

Pohjois-Korea kirjoitti:
Metronomi on kova juttu kitaran äänittämisen kannalta, jos pitää tehä konerummut jälkikäteen.


Eiköhän se metronomi Cubasesta löydy. Itse tykkään tehdä rummut ainakin karkeasti ensin ja sitten äänitellä kitarat, bassot ynnä muut. On kivempi riffitellä rumpuraidan kuin clickin päälle. Niitä rumpujahan voi sitten viilata vielä projectin edistyessä, kunhan perusrytmi on ollut alusta asti kohdallaan. Eikä nykysoftilla tietysti mikään estä sitäkään muuttamasta jos tulee joku neronleimaus.

Sitten jos ei halua konetta käynnistää esim treenausta varten, on erillinen metronomi tai sellaisesta käyvä älypuhelin-appi ihan paikallaan.

^ Vastaa Lainaa


JyRSiö
4868 viestiä

#12 kirjoitettu 26.10.2013 04:28

Pohjois-Korea kirjoitti:
Metronomi on kova juttu kitaran äänittämisen kannalta, jos pitää tehä konerummut jälkikäteen.


Hyi hitto. Metronomi, tai siis ylipäätään tempo on pilannu mun monet jamitteluriffit jotka ei oo varsinaisesti menny missään tempossa/tahtilajissa, vaan ne on vaan menny siinä jotenki ku on soitellu. Sit ku alkaa tekeen niihin rumpuja niin niitä joutuu muokkailla ja sit se ei ookkaan enää yhtään sama riffi :(

^ Vastaa Lainaa


MSV-Studio
3 viestiä

#13 kirjoitettu 26.10.2013 08:37

Kitarat vaan äänikortin kautta sisään. Itse käytän kuitenkin lisäksi mallintavaa vahvistinta (Line6) jossa on simuloitu kaiutinulostulo. Cubasen omilla efekteillä saa ihmeitä aikaan kitarasoundien suhteen. Kitarasoftista on tietysti apua. Rumpusoftista Ezdrummer on halpa ja helppokäyttöinen.

Kannattaa käyttää metronomia (klikkiä) niin, että tekee vaikka kitaralla "demon" sen avulla. Tässä vaiheessa on helppoa myös muokata sovitusta cut/paste jne. Sitten rummut demokitaran mukaan alustavasti sisään. Siiitä sitten pikkuhiljaa "rumpalin" kanssa soittaen soittimet purkkiin. Näin tulee varsin luontevan kuuloista, ihan kuin oikeissa studio-olosuhteissa toimittaisiin.

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#14 kirjoitettu 27.10.2013 14:22

Voihan sitä tehdä niinkin että eka äänittelee ne riffit vapaassa tempossa ja sitten tekee sen temporaidan sen mukaan. Sillä tavalla saa sen temmon elämään luontevasti läpi biisin.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#15 kirjoitettu 27.10.2013 14:40

Joonas Y kirjoitti:
Voihan sitä tehdä niinkin että eka äänittelee ne riffit vapaassa tempossa ja sitten tekee sen temporaidan sen mukaan. Sillä tavalla saa sen temmon elämään luontevasti läpi biisin.


sopii ihmisille, joilla on liikaa vapaa-aikaa

^ Vastaa Lainaa


Keskimäki
315 viestiä

#16 kirjoitettu 28.10.2013 01:51

JyRSiö kirjoitti:

Hyi hitto. Metronomi, tai siis ylipäätään tempo on pilannu mun monet jamitteluriffit jotka ei oo varsinaisesti menny missään tempossa/tahtilajissa, vaan ne on vaan menny siinä jotenki ku on soitellu. Sit ku alkaa tekeen niihin rumpuja niin niitä joutuu muokkailla ja sit se ei ookkaan enää yhtään sama riffi :(


Eli joko soitat ne liian huonosti tai et osaa tehdä mätsääviä rumpuja/rytmiä? Tempo ja tahtilajihan on vain tapa kertoa miten riffi/biisi/vihellys rytmitetään. Tähän informaatioon on kuitenkin mahdollistaa sisältää toisen tai molempien muuttujien vaihtelu.

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#17 kirjoitettu 28.10.2013 19:55

karman hardon kirjoitti:


sopii ihmisille, joilla on liikaa vapaa-aikaa


reaperissa toi ainakin hoituu niin että pistää biisin pyörimään ja naputtelee näppiksellä tahtia. näin ollen 5min biisin tempon säätämiseen menee 5min.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#18 kirjoitettu 29.10.2013 18:41

Joonas Y kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:


sopii ihmisille, joilla on liikaa vapaa-aikaa


reaperissa toi ainakin hoituu niin että pistää biisin pyörimään ja naputtelee näppiksellä tahtia. näin ollen 5min biisin tempon säätämiseen menee 5min.


Pro Toolsilla pystyy (ja taitaa uudemmilla Logiceillakin) tekemään tempomapin huomattavasti helpommin, mut ei se silti muuta sitä faktaa, että jos on mahdollisuus nauhoittaa klikkiin niin tuollainen "luomufiiliksen" hakeminen on vain järjetöntä spedeilyä - livenauhoitukset on sit asia erikseen, mut raita kerrallaan kun kerrostellaan sitä audiokakkua niin eihän tuollaisesta olmitouhusta saa kuin pahan mielen itselleen ja varsinkin toisille jotka joutuis soittamaan jonkin epämääräisen tempo rubato-tötöilyn päälle omia osuuksiaan

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#19 kirjoitettu 31.10.2013 12:00

karman hardon kirjoitti:

Pro Toolsilla pystyy (ja taitaa uudemmilla Logiceillakin) tekemään tempomapin huomattavasti helpommin, mut ei se silti muuta sitä faktaa, että jos on mahdollisuus nauhoittaa klikkiin niin tuollainen "luomufiiliksen" hakeminen on vain järjetöntä spedeilyä - livenauhoitukset on sit asia erikseen, mut raita kerrallaan kun kerrostellaan sitä audiokakkua niin eihän tuollaisesta olmitouhusta saa kuin pahan mielen itselleen ja varsinkin toisille jotka joutuis soittamaan jonkin epämääräisen tempo rubato-tötöilyn päälle omia osuuksiaan


Voipi olla että Reaperistakin löytyy joku tehokkaampi keino, toi on yks tapa millä mun mielestä saa luonnollisen kuulosta jälkeä. Toi temmon vaihtelu on yks ihan perusjuttu minkä nykypäivän säveltäjät jostain syystä hylänneet. on sitä ennenkin tehty levyjä ilman klikkiä, ei se mikään taikatemppu ole.

mitä oon jotain eri miksaajien haastatteluja lukenut niin kaikki puhuu sitä että kun nykyään kaikki vedetään liian kliinisti. äänitetään klikkiin ja sit vielä siirretään käsin jokainen isku millilleen "oikeaan" kohtaan.

en mä nää miten se ainakaan parantaa biisiä että luonnollinen vaihtelu temmossa otetaan pois ja vedetään millisekunnin tarkasti.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 31.10.2013 13:14

Joonas Y kirjoitti:
mitä oon jotain eri miksaajien haastatteluja lukenut niin kaikki puhuu sitä että kun nykyään kaikki vedetään liian kliinisti. äänitetään klikkiin ja sit vielä siirretään käsin jokainen isku millilleen "oikeaan" kohtaan.

tossa on ainakin mun kohdalla kaksi vähän eri toimenpidettä kyseessä. klikkiin äänittäminen on yleisen tempon pitämistä suurin piirtein kasassa ja toinen on soittajien keskinäisen timmiyden aikaansaaminen.

en mä nää miten se ainakaan parantaa biisiä että luonnollinen vaihtelu temmossa otetaan pois ja vedetään millisekunnin tarkasti.

jos "luonnollinen vaihtelu" on sitä, että osaavat muusikot soittavat timmisti keskenään ja tempossa on pieniä heittoja, niin mikäs siinä, mutta jos se on sitä, että soittajat ovat vähän hermostuneita ja niiden pitää keskittyä kovasti että soitto menee oikein ja siinä sivussa tempo vähän haahuilee eestaas, niin kuuntelen sitä todennäköisesti mieluummin klikin kanssa soitettuna kuin ilman.

mitä tulee millintarkkaan siirtelyyn, niin mun kohdalla "oikea" kohta ei suinkaan aina tarkoita mitään sekvensserin kvantisaatiogridiä, vaan sitä kohtaa, jossa soitto kuulostaa parhaimmalta, tai grooveimmalta, tai mitä nyt just kyseessä olevassa biisissä haetaankaan. joskushan se saattaa toki olla just se kuudestoistaosanakutus.

oon esimerkiksi ajoittain nysvännyt vähän niin ja näin soitetun pianoriffin nuotti kerrallaan niin, että siinä on joku miellyttävä groove, joka kuulostaa siltä kuin olisin oikeasti soittanut sen niin kuin miltä halusin sen lopulta kuulostavankin.

sivuhuomio: ne jotka käyttävät runsaasti sampleja, eivät ehkä aina tule ajatelleeksi, että joidenkin samplejen alussa saattaa olla tyhjää, jolloin johonkin tiukasti kuudestoistaosiin sekvensoituun komppiin saattaakin epähuomiossa tulla joku snadisti hauska groove.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#21 kirjoitettu 31.10.2013 13:32

veezay kirjoitti:

jos "luonnollinen vaihtelu" on sitä, että osaavat muusikot soittavat timmisti keskenään ja tempossa on pieniä heittoja, niin mikäs siinä, mutta jos se on sitä, että soittajat ovat vähän hermostuneita ja niiden pitää keskittyä kovasti että soitto menee oikein ja siinä sivussa tempo vähän haahuilee eestaas, niin kuuntelen sitä todennäköisesti mieluummin klikin kanssa soitettuna kuin ilman.



+1

^ Vastaa Lainaa


vvaurio
1135 viestiä

#22 kirjoitettu 01.11.2013 11:52

Joonas Y kirjoitti:

en mä nää miten se ainakaan parantaa biisiä että luonnollinen vaihtelu temmossa otetaan pois ja vedetään millisekunnin tarkasti.


Symmetria on kaunista ja toistuva rytmi miellyttää korvaa. Eri asia jos haluaa haastaa kuulijan jollain eksperimentaalihifistelyllä, mutta noin muuten kyllä rytmi on oleellinen osa muzakkia.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#23 kirjoitettu 10.11.2013 17:38

"en mä nää miten se ainakaan parantaa biisiä että luonnollinen vaihtelu temmossa otetaan pois ja vedetään millisekunnin tarkasti."

joo, toki esim. kertsissä voi snadisti kiilata, jos se sopii biisiin. jotkin sekvensserikamaa duunaavat tuottajatkin ruuvaavat tempoa snadisti tiukemmaksi kertosäkeen ajaksi. se on oikeastaan sivuseikka soitetaanko millintarkasti gridiin vai luomusti ilman klikkiä, kunhan bändi soittaa tiukasti samaa biisiä. jos yksin tekee päällekkäisäänitykset itse, on varmaan aika luontevaa seurata omaa ajatuksen juoksuaan vaikka klikkiä ei oliskaan, vetää vain fiiliksellä. sitten kun pitäisi soittaa päällekäisäänityksinä jonkun toisen fiiliksellä vedettyjen raitojen päälle, niin se klikki helpottaa kyllä elämää aika paljon.

ja vaikka käyttäisikin klikkiä, ei se mitenkään automaattisesti sulje pois tempon vaihteluja: klikkiraidan voi ohjelmoida etukäteen

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#24 kirjoitettu 13.11.2013 14:39

Symmetria on kaunista ja toistuva rytmi miellyttää korvaa. Eri asia jos haluaa haastaa kuulijan jollain eksperimentaalihifistelyllä, mutta noin muuten kyllä rytmi on oleellinen osa muzakkia.


Mutta liika symmetria on tylsää. Jos pitäis vaikka 30min kuunnella jotain peruskomppia ja sais valita kuunteleeko oikeaa rumpalia jolla pientä varianssia joka iskussa vai konerumpua joka millin tarkasti vetää sitä samaa looppia niin luulen että aika harva valkkais ton koneen.

Eikä pieni temmon heittely tarkota jotain eksperimentaalihifistelyä. Tässä biisissä esim. hienosti tempo pikkasen tippuu versessä ja sitten taas nousee kun tulee kertsi. http://www.youtube.com...
Uskon vahvasti että kuulostais huonommalta tää biisi jos olis klikkiin vedetty suoraan.

ja vaikka käyttäisikin klikkiä, ei se mitenkään automaattisesti sulje pois tempon vaihteluja: klikkiraidan voi ohjelmoida etukäteen


Sitähän mä tuolla aiemmin ehdotin että vetää eka ilman klikkiä ja sit klikkiraidan siihen demoäänityksen mukaan. Voi sitä hiirelläkin suoraan naputella sen klikkiraidan, mutta hankalampaa se on miettiä että tulisko tästä nyt luonnollisen kuulonen jos tää tahti menee 0,5% hitaampaa...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#25 kirjoitettu 13.11.2013 19:21

Joonas Y kirjoitti:
Jos pitäis vaikka 30min kuunnella jotain peruskomppia ja sais valita kuunteleeko oikeaa rumpalia jolla pientä varianssia joka iskussa vai konerumpua joka millin tarkasti vetää sitä samaa looppia niin luulen että aika harva valkkais ton koneen.

jos kummatkin soittaisivat teknoa, valitsisin koneen.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4463 viestiä

#26 kirjoitettu 13.11.2013 19:52

veezay kirjoitti:
Joonas Y kirjoitti:
Jos pitäis vaikka 30min kuunnella jotain peruskomppia ja sais valita kuunteleeko oikeaa rumpalia jolla pientä varianssia joka iskussa vai konerumpua joka millin tarkasti vetää sitä samaa looppia niin luulen että aika harva valkkais ton koneen.

jos kummatkin soittaisivat teknoa, valitsisin koneen.


Jos on pakko kuunnella mitä ne juttelee tauoilla, valitsisin koneen.

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#27 kirjoitettu 13.11.2013 23:52

veezay kirjoitti:
jos kummatkin soittaisivat teknoa, valitsisin koneen.


no makunsa kai sit kullakin. itteä rupeaa kyllästyttämään saman basarisamplen tasanen jumputus alle kymmenen sekunnin, oikeaa rumpalia jaksaa kuunnella vaikka koko päivän.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 14.11.2013 06:02

Joonas Y kirjoitti:
veezay kirjoitti:
jos kummatkin soittaisivat teknoa, valitsisin koneen.


no makunsa kai sit kullakin. itteä rupeaa kyllästyttämään saman basarisamplen tasanen jumputus alle kymmenen sekunnin, oikeaa rumpalia jaksaa kuunnella vaikka koko päivän.


Mä oon kuunnellu konebasarin jumputusta nyt kohta 15 vuotta.

^ Vastaa Lainaa


vvaurio
1135 viestiä

#29 kirjoitettu 14.11.2013 09:47

Mä oon vähän kaksineuvoinen ton asian suhteen. Konemusiikki on lähellä maksaa ja munuaisia, mutta kyllä arvostan myös taitavia liharumpaleita.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#30 kirjoitettu 16.11.2013 18:14

Joonas Y kirjoitti:
Symmetria on kaunista ja toistuva rytmi miellyttää korvaa. Eri asia jos haluaa haastaa kuulijan jollain eksperimentaalihifistelyllä, mutta noin muuten kyllä rytmi on oleellinen osa muzakkia.


Mutta liika symmetria on tylsää. Jos pitäis vaikka 30min kuunnella jotain peruskomppia ja sais valita kuunteleeko oikeaa rumpalia jolla pientä varianssia joka iskussa vai konerumpua joka millin tarkasti vetää sitä samaa looppia niin luulen että aika harva valkkais ton koneen.

Eikä pieni temmon heittely tarkota jotain eksperimentaalihifistelyä. Tässä biisissä esim. hienosti tempo pikkasen tippuu versessä ja sitten taas nousee kun tulee kertsi. http://www.youtube.com...
Uskon vahvasti että kuulostais huonommalta tää biisi jos olis klikkiin vedetty suoraan.

ja vaikka käyttäisikin klikkiä, ei se mitenkään automaattisesti sulje pois tempon vaihteluja: klikkiraidan voi ohjelmoida etukäteen


Sitähän mä tuolla aiemmin ehdotin että vetää eka ilman klikkiä ja sit klikkiraidan siihen demoäänityksen mukaan. Voi sitä hiirelläkin suoraan naputella sen klikkiraidan, mutta hankalampaa se on miettiä että tulisko tästä nyt luonnollisen kuulonen jos tää tahti menee 0,5% hitaampaa...


Klikin tarkoitus ei ole, että rumpali sitten hakkaa joka lyönnin sekentinsadasosilleen niin, vaan että rumpalin vauhti pysyy tasaisena. Ei ota spurtteja, eikä hidastu. Kaikki rumpalit eivät edes osaa soittaa klikin kanssa. Monelle on helpompaa, jos laittaa metronomin heilumaan heidän näkyviinsä, mutta sellaiseen paikkaan, ettei se kuulu mirofoneihin.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#31 kirjoitettu 16.11.2013 19:24

KorgTriton kirjoitti:
Joonas Y kirjoitti:
no makunsa kai sit kullakin. itteä rupeaa kyllästyttämään saman basarisamplen tasanen jumputus alle kymmenen sekunnin, oikeaa rumpalia jaksaa kuunnella vaikka koko päivän.


Ei sitä kyllä jaksa. Kun on muutamankin tunnin kuunnellut rumpalin yksinharjoituksia, niin kysymys ei ole enää siitä että pitääkö vai eikö siitä pidä, vaan siitä kuinka paljon se läime rupeaa vituttamaan. Ja aika paljonhan se rupeaa. Olen todistanut tämän ja yleistän teorian jokaista ihmistä koskevaksi.


tämäkin on vähän suhteellista: jos on älyttömän taitava rumpali, niin kyllä sitä rumpupornoa jaksaa yllättävän kauan kuunnella - asia on ihan toinen jos rumputaiteilija ei vielä oikein osaa ja treenaa jotain yksinkertaista biittiä tuntitolkulla.

^ Vastaa Lainaa


Joonas Y
90 viestiä

#32 kirjoitettu 18.11.2013 14:47

Ei sitä kyllä jaksa. Kun on muutamankin tunnin kuunnellut rumpalin yksinharjoituksia, niin kysymys ei ole enää siitä että pitääkö vai eikö siitä pidä, vaan siitä kuinka paljon se läime rupeaa vituttamaan. Ja aika paljonhan se rupeaa. Olen todistanut tämän ja yleistän teorian jokaista ihmistä koskevaksi.


Mutta veikkaisin että jos nyt olis vertailussa oikea rumpali polkemassa basaria tasasesti tai sitten vaan se eka isku pistetty looppina soimaan niin nopeammin rupeaisi se loopattu sample vituttamaan.

Ymmärrän kyllä että konemusassa ne soundit mitä haetaan on usein semmosia mitä akustisista rummuista ei vaan saa millään irti jolloin on ihan ymmärrettävää että käytetään mielummin konerumpuja, mutta jos on täysin samat rumpusoundit ja vaihtoehtoina oikea rumpali tai kone, niin luulen että ihminen aika usein voittaisi juurikin sen takia että se "symmetrisyys" rikkoutuu.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#33 kirjoitettu 23.11.2013 00:56

Joonas Y kirjoitti:
Ei sitä kyllä jaksa. Kun on muutamankin tunnin kuunnellut rumpalin yksinharjoituksia, niin kysymys ei ole enää siitä että pitääkö vai eikö siitä pidä, vaan siitä kuinka paljon se läime rupeaa vituttamaan. Ja aika paljonhan se rupeaa. Olen todistanut tämän ja yleistän teorian jokaista ihmistä koskevaksi.


Mutta veikkaisin että jos nyt olis vertailussa oikea rumpali polkemassa basaria tasasesti tai sitten vaan se eka isku pistetty looppina soimaan niin nopeammin rupeaisi se loopattu sample vituttamaan.

Ymmärrän kyllä että konemusassa ne soundit mitä haetaan on usein semmosia mitä akustisista rummuista ei vaan saa millään irti jolloin on ihan ymmärrettävää että käytetään mielummin konerumpuja, mutta jos on täysin samat rumpusoundit ja vaihtoehtoina oikea rumpali tai kone, niin luulen että ihminen aika usein voittaisi juurikin sen takia että se "symmetrisyys" rikkoutuu.


Konerummutkin ovat jo parin vuosikymmenen ajan osanneet "Human Rythm" jutun, eli kaikki iskut eivät mene aivan sadasosilleen. Usein tuo elävyys on säädettävissäkin. Toisinaan jopa luullaan ihmisen klikin kanssa soittamaa komppia konekompiksi ja päinvastoin. Toinen vielä enemmän vaikuttava asia on aksentit, eli etteivät kaikki lyönnit kuulu tulla samalla volyymillä. Tietyille tahdinosille tulee tulla korostus, eikä muutenkaan ihminen lyö tasan samalla voimalla joka iskua. Sekin on koneissa säädeltävissä ollut jo lähes niin kauan, kuin niitä on tehty.
Loopeilta komppia kasaavan kannattaa kiinittää noihin juttuihin huomiota, jos haluaa, että homma elääkin.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#34 kirjoitettu 23.11.2013 06:14 Muok:23.11.2013 06:21

Joonas Y kirjoitti:
Mutta veikkaisin että jos nyt olis vertailussa oikea rumpali polkemassa basaria tasasesti tai sitten vaan se eka isku pistetty looppina soimaan niin nopeammin rupeaisi se loopattu sample vituttamaan.

mahdollisesti, mutta tuo johtunee enemmän siitä, että basarin soundi ei silloin elä, ei siitä että rytmi ei elä. laitetaan kone syntesoimaan samankuuloinen* basari aina uudestaan täysin kellontarkkaan rytmiin, ja johan kelpaa kuunnella pidempään.

*) samankuuloisuudella tarkoitan tietysti sitä, että basarin yleissoundi on sama, ts. sen tunnistaa samaksi basariksi, mutta sen sävyssä on pieniä muutoksia kuten analogisynan vireessä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#35 kirjoitettu 23.11.2013 09:27

Lautajaska kirjoitti:

Klikin tarkoitus ei ole, että rumpali sitten hakkaa joka lyönnin sekentinsadasosilleen niin, vaan että rumpalin vauhti pysyy tasaisena. Ei ota spurtteja, eikä hidastu.


Niile Led Zeppelinin musa?

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#36 kirjoitettu 23.11.2013 18:50

Haava kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:

Klikin tarkoitus ei ole, että rumpali sitten hakkaa joka lyönnin sekentinsadasosilleen niin, vaan että rumpalin vauhti pysyy tasaisena. Ei ota spurtteja, eikä hidastu.


Niile Led Zeppelinin musa?


Siis, jos klikkiä käytetään. Jos halutaan tasaista komppia. Eihän niin aina haluta tehdä. Kun suuri viihdeorkesteri soittaa vaikkapa valssia, tehdään usein runsaasti tempon vaihteluita ja sellainen kuuluu silloin asiaan. Noin yhtenä esimerkkinä monista. Eikä klikkiä kannata käyttää sellaisen rumpalin kanssa, joka pystyy pitämään muutenkin homman hanskassa. Sitten on sellaisia, joilla b-osassa tempo karkaa käsistä. Vaikkapa Agentsien vanhan kokoonpanon rumpali, jonka live vedoissa tapahtui huimia spurtteja. Topi usein kiroili, että levylle piti sen takia toisinaan ottaa toinen mies kannujen taakse.
Hurriganesien "Get On" ei sekään mene kovin tasaisesti, mutta toimii oikein komeasti siitä huolimatta.

^ Vastaa Lainaa


Band Of Angels
2 viestiä

#37 kirjoitettu 24.11.2013 23:29

Jos ei ole mahdollista äänittäää oikealla skittavahvistimella
kello 1.00 yöllä ja usein aamuun asti,
niin suosittelen Poulin LeGion + Recabinet(Cab simulaattori) . Toinen tosi
hyvä on Vandal, kovaa kamaa.
Olen kokeillut sekä Revalverit (shit), Amplubit (Yöääk), Guitar Rigit (Paskaaa)
ynnä monta muita softeja. Poulin ja Vandal ovat mielestäni OK !!!
Lähemmäks oikeata vahvistinta et millään pääse....

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#38 kirjoitettu 25.11.2013 06:51

eikös Amplitube oo kans hyvä?

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#39 kirjoitettu 25.11.2013 08:01

karman hardon kirjoitti:
eikös Amplitube oo kans hyvä?


On.

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#40 kirjoitettu 26.11.2013 13:42

Metronomi on ihan hyvä, jos sen päälle osaa soittaa luonnollisesti. Eli tajuaa rytmin ja tavallaan unohtaa koko metronomin soittaessa. Sit välillä ku meinaa soitto karkailla niin voi ykkösiskulla palata raiteille. Eri asia, jos on bändijamit, silloin rumpali tai liidisoittaja saa luvan olla se metronomi, jota muut sitten seuraa. Tiukkatempoinenkin rumpukoodaus toimii jossain genreissä

Guitar Rig on hyvä plugari

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu