Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Julkaisuyhtiö

Lassi Heiskanen
Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#1 kirjoitettu 30.10.2013 12:17

En nyt löytänyt oikein mitään valmista keskustelua aiheesta.
Enkä kyllä löytänyt netistä alalla toimivia firmojakaan (pikaisella kuuklettamisella).
Mutta:

1. Tiedätkö yritystä, minkä toimintamalli olisi keskittynyt vain ja ainoastaan valmiin materiaalin julkaisuun? Minne voisi siis tarjota esimerkiksi omakustannetta julkaistavaksi, kaikki tuotantokustannukset olisi jo hoidettu, promokuvat otettu ja vaikkapa kaikki graafinenkin työ tehty. (tähän voi listata lisää kuluja, mitä tulee ennen julkaisua, mutta pointti lienee selvä).

2. Mitä kustannuksia jää itse julkaisuyhtiölle?

3. Mitä hyötyä artistille olisi tällaisesta toimintamallista?

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2741 viestiä

#2 kirjoitettu 30.10.2013 14:57

Lassi Heiskanen kirjoitti:
En nyt löytänyt oikein mitään valmista keskustelua aiheesta.
Enkä kyllä löytänyt netistä alalla toimivia firmojakaan (pikaisella kuuklettamisella).
Mutta:

1. Tiedätkö yritystä, minkä toimintamalli olisi keskittynyt vain ja ainoastaan valmiin materiaalin julkaisuun? Minne voisi siis tarjota esimerkiksi omakustannetta julkaistavaksi, kaikki tuotantokustannukset olisi jo hoidettu, promokuvat otettu ja vaikkapa kaikki graafinenkin työ tehty. (tähän voi listata lisää kuluja, mitä tulee ennen julkaisua, mutta pointti lienee selvä).

2. Mitä kustannuksia jää itse julkaisuyhtiölle?

3. Mitä hyötyä artistille olisi tällaisesta toimintamallista?


1. Kyllä, esimerkiksi Inverse Records, jonka kautta julkaistiin edellisen bändini levy. Varsinaisten yritysten lisäksi moni indiempi label tekee samaa ilmeisestikin täysin harrastuspohjalta, jolloin yleensä julkaisukustannuksia ei jää artistille itselleen. Esim. lafkat, joiden kautta itse olen materiaalia julkaissut (Boyanov Gimn, Satanarsa Records, Silent Time Noise Records) toimivat tällä periaatteella.

2. Riippuu toimintamallista. Jos julkaisija on enemmänkin promootiofirma kuten tuo Inverse Records, niin julkaisija ottaa varsinaisen julkaisun kustannukset bändiltä, ja julkaisijalle ei jää oikein mitään maksettavaa. Se on vähän kuin omakustanteen tekisi, mutta niin, että saa kuitenkin paremmin näkyvyyttä itselleen.

Sen sijaan noi "indie"-lafkat joiden kanssa olen työskennellyt hoisivat levyjen painatuksen / poltatuksen ja kansilehtien printtauksen, ja tietenkin sitten levityksen ja myynnin omaan kukkaroonsa. Hommassa ei liikkunut rahaa, vaan artisti sai provikan noin 10 % osuutena levyistä. Yksi noista lafkoista hoisi myös graafisen designin.

3. Ainakin vielä pari vuotta sitten fyysiset äänitteet olivat ihan must-juttu metallibändille, ja siinä säästi sen levyjen monistuksen, kansien painatuksen, kansiin asettelemisen ja itse julkaisun vaivan. Nykyään indiemmät labelit tuntuvat keskittyvän enemmän vain digitaalisiin julkaisuihin, joten näkisin labelin kautta julkaisemisen lähinnä promootiona (mitä se toki on fyysistenkin julkaisujen osalta), sillä se näyttää potentiaaliselle kuuntelijalle / ostajalle, että joku muukin kuin artisti itse uskoo materiaaliin. Lisäksi labelit tapaavat lähettää julkaisua distroihin / digitaalisiin musakauppoihin ja mahdollisesti lehtiin yms. arvosteltaviksi.

^ Vastaa Lainaa

Lassi Heiskanen
Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#3 kirjoitettu 30.10.2013 18:14 Muok:30.10.2013 18:18

Funereal kirjoitti:
Lassi Heiskanen kirjoitti:
En nyt löytänyt oikein mitään valmista keskustelua aiheesta.
Enkä kyllä löytänyt netistä alalla toimivia firmojakaan (pikaisella kuuklettamisella).
Mutta:

1. Tiedätkö yritystä, minkä toimintamalli olisi keskittynyt vain ja ainoastaan valmiin materiaalin julkaisuun? Minne voisi siis tarjota esimerkiksi omakustannetta julkaistavaksi, kaikki tuotantokustannukset olisi jo hoidettu, promokuvat otettu ja vaikkapa kaikki graafinenkin työ tehty. (tähän voi listata lisää kuluja, mitä tulee ennen julkaisua, mutta pointti lienee selvä).

2. Mitä kustannuksia jää itse julkaisuyhtiölle?

3. Mitä hyötyä artistille olisi tällaisesta toimintamallista?


1. Kyllä, esimerkiksi Inverse Records, jonka kautta julkaistiin edellisen bändini levy. Varsinaisten yritysten lisäksi moni indiempi label tekee samaa ilmeisestikin täysin harrastuspohjalta, jolloin yleensä julkaisukustannuksia ei jää artistille itselleen. Esim. lafkat, joiden kautta itse olen materiaalia julkaissut (Boyanov Gimn, Satanarsa Records, Silent Time Noise Records) toimivat tällä periaatteella.

2. Riippuu toimintamallista. Jos julkaisija on enemmänkin promootiofirma kuten tuo Inverse Records, niin julkaisija ottaa varsinaisen julkaisun kustannukset bändiltä, ja julkaisijalle ei jää oikein mitään maksettavaa. Se on vähän kuin omakustanteen tekisi, mutta niin, että saa kuitenkin paremmin näkyvyyttä itselleen.

Sen sijaan noi "indie"-lafkat joiden kanssa olen työskennellyt hoisivat levyjen painatuksen / poltatuksen ja kansilehtien printtauksen, ja tietenkin sitten levityksen ja myynnin omaan kukkaroonsa. Hommassa ei liikkunut rahaa, vaan artisti sai provikan noin 10 % osuutena levyistä. Yksi noista lafkoista hoisi myös graafisen designin.

3. Ainakin vielä pari vuotta sitten fyysiset äänitteet olivat ihan must-juttu metallibändille, ja siinä säästi sen levyjen monistuksen, kansien painatuksen, kansiin asettelemisen ja itse julkaisun vaivan. Nykyään indiemmät labelit tuntuvat keskittyvän enemmän vain digitaalisiin julkaisuihin, joten näkisin labelin kautta julkaisemisen lähinnä promootiona (mitä se toki on fyysistenkin julkaisujen osalta), sillä se näyttää potentiaaliselle kuuntelijalle / ostajalle, että joku muukin kuin artisti itse uskoo materiaaliin. Lisäksi labelit tapaavat lähettää julkaisua distroihin / digitaalisiin musakauppoihin ja mahdollisesti lehtiin yms. arvosteltaviksi.


Kun kerran kokemusta tuntuu näistä olevan, niin heitän vielä lisäkysymyksen.
Kuinka tiukkana pidät näiden lafkojen seulaa sille, mitä ne julkaisee, ts. lähteekö herkemmin julkaisemaan lähes mitä tahansa vai onko näihinkin tunkua niin paljon, että täytyy olla todella hyvää matskua että saa julkaistua?

Lassi Heiskanen muokkasi viestiä 18:16 30.10.2013

Kuten varmaan tyhmempikin hoksaa, niin mietin siis itse, että kokeilisiko tällaista kanavaa, mutta myös ylipäätään toi koko systeemi kiinnostaa.

Jos olis munaa enemmän, niin voisin lähteä perustamaan julkaisuyhtiötä itse.

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2741 viestiä

#4 kirjoitettu 30.10.2013 18:31 Muok:30.10.2013 18:34

Lassi Heiskanen kirjoitti:

Kun kerran kokemusta tuntuu näistä olevan, niin heitän vielä lisäkysymyksen.
Kuinka tiukkana pidät näiden lafkojen seulaa sille, mitä ne julkaisee, ts. lähteekö herkemmin julkaisemaan lähes mitä tahansa vai onko näihinkin tunkua niin paljon, että täytyy olla todella hyvää matskua että saa julkaistua?

Lassi Heiskanen muokkasi viestiä 18:16 30.10.2013

Kuten varmaan tyhmempikin hoksaa, niin mietin siis itse, että kokeilisiko tällaista kanavaa, mutta myös ylipäätään toi koko systeemi kiinnostaa.

Jos olis munaa enemmän, niin voisin lähteä perustamaan julkaisuyhtiötä itse.


Riippuu vähän lafkasta. Jotkut kyllä julkaisevat ihan suoraan sanottuna... tai no päättele itse.

Funereal muokkasi viestiä 18:32 30.10.2013

Etenkin pienet aloittelevat lafkat tuntuvat ottavan juuri sitä paskaa, mitä sattuvat saamaan. Se on sitten eri asia, että onko kivaa, että oma levy on yhdenvertaisena niiden kurajulkaisujen rinnalla.

^ Vastaa Lainaa

karman hardon
karman hardon
1967 viestiä

#5 kirjoitettu 30.10.2013 20:15

nuo on vähän 2-piippuisia lafkoja nuo Inversen tyyliset Artisti Maksaa-labelit. Samalla rahalla julkaisee jo itsekin ja saa massit 100% omaan taskuun. Verkostot noilla on tietysti isompia, mutta se on aina vähän tapauskohtaista onko niistä jonkun ao. tyyppisen lafkan konneksöneistä hyötyä juuri sun tyyliselle musalle.

olen soittanut parissakin kokoonpanossa, joille Inverse tarjosi diiliä (se, millaista jääköön liikesalaisuudeksi). Kumpikaan retkue ei katsonut aiheelliseksi tarttua täkyyn, mut tiedän muutamia bändejä jotka ovat nykyään lafkalla. Olen kuullut suoraa palautetta näiltä janttereiltä lafkan suhteen, ja jotkut on olleet tyytyväisiä, toiset ei. Eli automaattisesti moiset labelit eivät ole perseestä tai autuaaksi tekeviä - ja vaikka sitä pääsiskin jollekin pienelle indie-henkiselle labelille, niin kyllä sitä promootiota kannattaa ja pitää tehdä myös omatoimisesti aika helvetin paljon, jos meinaa päästä soittelemaan hieman isommillekin estradeille kuin paikallisen ABC:n tuulikaappiin.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu