Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Maan laajin bändien verkko-opas Rytmimanuaali avattu


jannef
4 viestiä

#1 kirjoitettu 09.04.2014 12:35

Rytmimanuaali avaa tien musiikkibisnekseen
Suomen laajin artisteja ja musiikkialaa palveleva verkko-opas nyt auki

"Todella pätevä palvelu!" (Aki Tykki, Happoradio)

Rytmimanuaali (www.rytmimanuaali.fi) tarjoaa maan laajimman verkko-oppaan musiikintekemisen ja musiikkibisneksen kiemuroihin. Rytmi-Instituutin toteuttama sivusto on suunnattu uransa kaikissa vaiheissa oleville artisteille, muusikoille ja musiikkialan toimijoille.

"Rytmimanuaalin tekeminen lähti selkeästä tarpeesta: aiheesta on aiemmin julkaistu oppikirjoja, mutta ala elää jatkuvassa muutoksessa ja tieto vanhenee nopeasti. Verkossa materiaalia voi päivittää aktiivisesti ja tarjota tekstin lisäksi videomateriaalia sekä linkkejä muihin julkaisuihin", sanoo Rytmi-Instituutin projektipäällikkö Satu Kokkoniemi.

Happoradio-yhtyeen solisti ja biisintekijä Aki Tykki on samaa mieltä: tällaista opasta on kaivattu jo kauan. Hän tutustui sivustoon ja vakuuttui heti.

"Rytmimanuaali vaikuttaa todella pätevältä palvelulta. Kunpa vain tällainen paketti olisi ollut saatavilla vuonna 2002, kun itse aloittelimme hommia. Silloin ei olisi tarvinnut oppia kaikkea kantapään ja kilometrien kautta. Esimerkiksi Heikki Salon lyriikka-artikkeli kertoo yhdellä sivulla perusasiat, joiden tajuamiseen meni itseltäni noin kolme levyllistä biisejä", Tykki sanoo.

Rytmimanuaalin tarkoitus on nostaa päivänvaloon alalla muhiva hiljainen tieto. Aiheet kattavat koko musiikintekemisen kirjon biisinkirjoituksesta urasuunnitteluun. Biisintekijöistä neuvojaan antavat mm. Kauko Röyhkä, Ville Leinonen sekä Circle-yhtyeen Jussi Lehtisalo ja Mika Rättö.

Testikäyttäjistä etenkin levytysuraansa aloittelevat muusikot ovat kiitelleet ammattilaisten jakamia vinkkejä.

”On helpompi viedä bändin asioita eteenpäin, kun tietää miten promoottorit tai levy-yhtiön edustajat näkevät asioita, alaa nähneistä muusikoista puhumattakaan. Amatöörinäkin voi nyt lähestyä ammattilaisia puhuen samaa kieltä heidän kanssaan ja tehdä asioita ammattimaisella otteella”, sanoo End Time Design -yhtyeen Matti Siekkinen.

Musiikkibisneksen maailmaan Rytmimanuaali opastaa käytännönläheisillä ohjeilla: miten julkaista omakustanne, mistä hakea apurahoja, kuinka lähestyä radioasemia, millä tavalla musiikkia kannattaa markkinoida.

Ammattilaisten ohjeita tarjotaan myös eri yhteistyökumppanien kanssa toimimiseen sekä esimerkiksi keikkamyyntiin ja -tuotantoon. Tärkeässä roolissa ovat myös tekijänoikeusasiat. Urasuunnitteluun ja itsemanagerointiin antaa eväitä artistin musiikillinen toimintasuunnitelma MATSI.

"Artikkelien kommentointimahdollisuus on tärkeä osa Rytmimanuaalia. Sivusto palvelee käyttäjiään myös sillä, että heillä on mahdollisuus saada ammattilaisilta ja kollegoiltaan vastauksia heränneisiin kysymyksiin. Toivommekin mahdollisimman aktiivista keskustelua", sanoo Rytmi-Instituutin Kokkoniemi.

Rytmimanuaali osoitteessa www.rytmimanuaali.fi.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#2 kirjoitettu 09.04.2014 14:18

Hei, mielenkiintoinen palvelu, mutta (koti)studiopuoli on minusta vähän puolivillaisesti tehty. Esimerkiksi suorat laitesuositukset tuntuvat olevan täysin hihasta ravisteltuja, kun samaan hintaan olisi parempiakin laitteita saatavilla.

Myöskin "sekvensseri"osastolla on puutteita. Ensimmäinen niistä on, että sekvensseri ei tarkoita moniraitaäänitysohjelmaa, vaan ohjelmaa tai laitetta, joka välittää nuottidataa syntetisaattoreille ja muille laitteille. Lisäksi DAW-valikoimakin on hieman hihasta ravisteltu, ja ilmaiset ohjelmat on jätetty täysin huomiotta (joita ovat mm. Studio One ja Audacity).

Kerrostalossa voi äänittää myös mikitettyä vahvistinta. Kunhan se on transistorivahvistin, jonka täysiä huudattaminen ei merkittävästi paranna sen saundillisia ominaisuuksia.

Studiotyöskentelyssä olisi mukavaa, että otettaisi huomioon nykyään monen studion tarjoama mahdollisuus re-ampata kotona äänitetyt kitararaidat, jolloin säästyy pitkä penni, kun studiossa joutuu soittamaan vain äänitysteknisesti hankalimman äänityksen eli rummut.

Olisi kiva, jos omakustanteen nykyään suositut ilmaiset levityspalvelutkin esiteltäisi lyhyesti. Hihasta ravistelemisen avuksi voin kertoa, että nykyaikaisia levityspalveluita eivät ole Myspace tai Mikseri.

^ Vastaa Lainaa


jannef
4 viestiä

#3 kirjoitettu 09.04.2014 16:35 Muok:09.04.2014 16:35

Funereal kirjoitti:
Olisi kiva, jos omakustanteen nykyään suositut ilmaiset levityspalvelutkin esiteltäisi lyhyesti. Hihasta ravistelemisen avuksi voin kertoa, että nykyaikaisia levityspalveluita eivät ole Myspace tai Mikseri.


Ole hyvä, tuolta löytyy aggregaattipalvelujen vertailua: http://www.rytmimanuaali.fi/aanittaminen-ja-julkaisu/omakustannejulkaisun-tekeminen/digitaalinen-jakelu/esimerkkeja-aggregaattipalveluista/

...ja tuolta yleisemmin digitaalisesta jakelusta: : http://www.rytmimanuaali.fi/aanittaminen-ja-julkaisu/omakustannejulkaisun-tekeminen/digitaalinen-jakelu/

Parhaiten täsmennykset ja toivomukset menevät perille, kun käytte kommentoimassa suoraan artikkeleihin.

Ylipäätään Rytmimanuaalista tulee sitä parempi, mitä enemmän käyttäjät itse täydentävät sen sisältöä kommentoimalla ja keskustelemalla: kertomalla omia mielipiteitään ja kokemuksiaan, jakamalla ajankohtaisia uutisia ja niin edelleen. Sekaan vain hämmentämään!

jannef muokkasi viestiä 16:35 09.04.2014

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#4 kirjoitettu 09.04.2014 21:46

jannef kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Olisi kiva, jos omakustanteen nykyään suositut ilmaiset levityspalvelutkin esiteltäisi lyhyesti. Hihasta ravistelemisen avuksi voin kertoa, että nykyaikaisia levityspalveluita eivät ole Myspace tai Mikseri.


Ole hyvä, tuolta löytyy aggregaattipalvelujen vertailua: http://www.rytmimanuaali.fi/aanittaminen-ja-julkaisu/omakustannejulkaisun-tekeminen/digitaalinen-jakelu/esimerkkeja-aggregaattipalveluista/

...ja tuolta yleisemmin digitaalisesta jakelusta: : http://www.rytmimanuaali.fi/aanittaminen-ja-julkaisu/omakustannejulkaisun-tekeminen/digitaalinen-jakelu/


Nämä eivät olleet ollenkaan sitä mitä hain takaa. Hain takaa sitä, että jos artisti haluaa antaa musiikkinsa kuunneltavaksi tai kokonaan ilmaiseksi, niin mihin palveluihin musiikkia kannattaa laittaa.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#5 kirjoitettu 09.04.2014 22:21

tää olis ollut ihan hyvä idea about 10 vuotta sitten.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 09.04.2014 23:32

Maailmassa tarvitaan vähemmän ja parempaa musiikkia. Kaikki tällainen ohjaa päinvastaiseen suuntaan. En tue.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#7 kirjoitettu 09.04.2014 23:55

atheos kirjoitti:
Maailmassa tarvitaan vähemmän ja parempaa musiikkia. Kaikki tällainen ohjaa päinvastaiseen suuntaan. En tue.


+1

^ Vastaa Lainaa


jannef
4 viestiä

#8 kirjoitettu 10.04.2014 13:06

Funereal kirjoitti:
jannef kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Olisi kiva, jos omakustanteen nykyään suositut ilmaiset levityspalvelutkin esiteltäisi lyhyesti. Hihasta ravistelemisen avuksi voin kertoa, että nykyaikaisia levityspalveluita eivät ole Myspace tai Mikseri.


Ole hyvä, tuolta löytyy aggregaattipalvelujen vertailua: http://www.rytmimanuaali.fi/aanittaminen-ja-julkaisu/omakustannejulkaisun-tekeminen/digitaalinen-jakelu/esimerkkeja-aggregaattipalveluista/

...ja tuolta yleisemmin digitaalisesta jakelusta: : http://www.rytmimanuaali.fi/aanittaminen-ja-julkaisu/omakustannejulkaisun-tekeminen/digitaalinen-jakelu/


Nämä eivät olleet ollenkaan sitä mitä hain takaa. Hain takaa sitä, että jos artisti haluaa antaa musiikkinsa kuunneltavaksi tai kokonaan ilmaiseksi, niin mihin palveluihin musiikkia kannattaa laittaa.


Tuloillaan on sellaistakin. Kiitos kommenteista!

Palautetta, kommentteja ja kehitysehdotuksia voi lähettää myös tätä kautta: http://www.rytmimanuaa...

Voi toki ajatella, että tällaiset oppaat lisäävät paskan musiikin leviämistä.

Voi myös ajatella, että maailma on täynnä hyvää musiikkia, joka ansaitsee päästä esiin.

Siinä auttavat esimerkiksi tällaiset ohjeet:

http://www.rytmimanuaali.fi/markkinointi/promootion-kymmenen-kaskya/

http://www.rytmimanuaali.fi/markkinointi/radiosoitto/radiopromon-kymmenen-kaskya/

http://www.rytmimanuaali.fi/markkinointi/sosiaalinen-media/sosiaalisen-median-kymmenen-kaskya/

^ Vastaa Lainaa


jannef
4 viestiä

#9 kirjoitettu 10.04.2014 15:05

Funereal kirjoitti:
Hei, mielenkiintoinen palvelu, mutta (koti)studiopuoli on minusta vähän puolivillaisesti tehty. Esimerkiksi suorat laitesuositukset tuntuvat olevan täysin hihasta ravisteltuja, kun samaan hintaan olisi parempiakin laitteita saatavilla.


Tuolla vielä kommenttia kommenttiisi:
http://www.rytmimanuaali.fi/aanittaminen-ja-julkaisu/kotistudio/kotistudion-laitteisto/aanikortti/

Omakohtaiset käyttökokemukset eri raudoista ja softista ovat todella tervetulleita. Jos haluatte jakaa niitä vaikkapa tuossa kommenttiketjussa, siitä vaan!

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 13.04.2014 15:07

Nyrpeän rokkipoliisin kitinää. Mutta minulla on oikeus mielipiteeseeni, tykkäsitte tai ette. Ajatus on tosiaan se, että ennen muusikot ja kaupalliset bändit olivat parempia koska se tieto piti haalia kokemuksen ja kantapään kautta ja matkalla kotoa kaupan levyhyllylle karsiutuivat helposti ne, joilla ei ollut rohkeutta tai määrätietoisuutta viedä homma loppuun asti. Ylipäänsä julkaiseminen oli paljon vaikeampaa kun demoista piti maksaa itse kalliit studiot ja kaupallista LP:tä varten piti melkeinpä oikeasti olla niin hyvä että sai levydiilin. Nyt sitten on kaikenlaista avaimet käteen -palvelua ja kympin USB-mikkiä jotta jokainen voi rämpyttää vähän jotain paskaa, julkaista sen netissä ja olla niin perkeleen luova taiteilija.

Tämä huono kautta keskinkertainen amatöörikama sitten hukuttaa alleen hyvät ja lahjakkaat muusikot ja artistit. Levy-yhtiöissä on se hyvä puoli, että siellä on A&R jolle maksetaan siitä että se kuuntelee läpi sata demoa päivässä ja poimii sieltä ne helmet ja sanoo paskoille että harjoitelkaa lisää tai lopettakaa koko homma. Nykyään Internet ja musiikin tekemisen alati kasvava helppous on tehnyt sen, että tämä paskan suodatus jää loppukäyttäjälle, tehden uuden musiikin etsimisestä erittäin puuduttavaa. Levy-yhtiöt eivät voi enää signata mitä huvittaa vaan on pakko keskittyä pelkkään rahantekomusiikkiin siinä missä aiemmin saattoi ison bändin tuomilla rahoilla tehdä vähän kokeiluja ja ottaa riskejä.

Lopputuloksena äärimmäisenä kärjistyksenä kaupallinen musa on kaupallista ylituotettua huttua ja ei-kaupallinen useimmiten paskasti tehtyä tekotaiteellisuutta josta löytää joskus jotain hyvää kun oikein jaksaa kaivaa. Musiikin kuuntelijalle tilanne on lose-lose.

My 2 cents.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#11 kirjoitettu 13.04.2014 17:07

Luulen että näissäkin atheoksen ja vessajonon kaltaisissa tapauksissa on kyse pikemminkin siitä, että menneiltä vuosilta muistellaan vain niitä hyviä artisteja. Se että rikkaat pennut laittaa isän kustannuksella paskaa muovilätyskälle, ei ennenkään tehnyt paskasta musiikista hyvää, mutta silti sitä tuli kustannuksista huolimatta markkinoille. Väittäisin melkein, että entisaikaan paskaa tehtiin ihan samassa suhteessa kuin nykyäänkin, vaikka tietenkään en sitä voi mitenkään todistaa, etenkin kun veikkaisin, että kaikkein paskimpia entisen ajan julkaisuja kukaan ei ole viitsinyt ladata verkkoon asti.

Siitä että hyvät artistit hukkuisivat paskan alle olen niin ikään eri mieltä. Jos käytettävät verkkomediat olisivat sisällön esiintuonnin kannalta jotenkin tasa-arvoisia, niin näin varmaan olisikin. Kuitenkin yleensä ne tarjoavat musiikkia jollain vähän älykkäämmällä algoritmilla, joka helpottaa myös nykypäivänä löytämään paskan seasta helmiä.

Lisäksi jos rajoittaa kuuntelumediaansa johonkin, jossa artistit joutuvat maksamaan edes nimellisen maksun musiikin esilletuomiseksi, niin se nostaa ihan täyden paskan julkaisukynnystä sen verran, että luulisin, ettei ihan täyttä kuraa löydy sellaisista palveluista läheskään niin paljon kuin ilmaissivuilta. Mutta kuten yllä sanoin, myös ilmaissivut osaavat mm. käyttäjien tykkäysten perusteella suodattaa paskaa pois kuunteluehdotuksistaan.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#12 kirjoitettu 13.04.2014 21:10

atheos kirjoitti:
My 2 cents.


Melko pitkälti tätä minäkin ajoin takaa.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4463 viestiä

#13 kirjoitettu 13.04.2014 21:47

Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
atheos kirjoitti:
Nyrpeän rokkipoliisin kitinää. Mutta minulla on oikeus mielipiteeseeni, tykkäsitte tai ette. Ajatus on tosiaan se, että ennen muusikot ja kaupalliset bändit olivat parempia koska se tieto piti haalia kokemuksen ja kantapään kautta ja matkalla kotoa kaupan levyhyllylle karsiutuivat helposti ne, joilla ei ollut rohkeutta tai määrätietoisuutta viedä homma loppuun asti. Ylipäänsä julkaiseminen oli paljon vaikeampaa kun demoista piti maksaa itse kalliit studiot ja kaupallista LP:tä varten piti melkeinpä oikeasti olla niin hyvä että sai levydiilin. Nyt sitten on kaikenlaista avaimet käteen -palvelua ja kympin USB-mikkiä jotta jokainen voi rämpyttää vähän jotain paskaa, julkaista sen netissä ja olla niin perkeleen luova taiteilija.

Tämä huono kautta keskinkertainen amatöörikama sitten hukuttaa alleen hyvät ja lahjakkaat muusikot ja artistit. Levy-yhtiöissä on se hyvä puoli, että siellä on A&R jolle maksetaan siitä että se kuuntelee läpi sata demoa päivässä ja poimii sieltä ne helmet ja sanoo paskoille että harjoitelkaa lisää tai lopettakaa koko homma. Nykyään Internet ja musiikin tekemisen alati kasvava helppous on tehnyt sen, että tämä paskan suodatus jää loppukäyttäjälle, tehden uuden musiikin etsimisestä erittäin puuduttavaa. Levy-yhtiöt eivät voi enää signata mitä huvittaa vaan on pakko keskittyä pelkkään rahantekomusiikkiin siinä missä aiemmin saattoi ison bändin tuomilla rahoilla tehdä vähän kokeiluja ja ottaa riskejä.

Lopputuloksena äärimmäisenä kärjistyksenä kaupallinen musa on kaupallista ylituotettua huttua ja ei-kaupallinen useimmiten paskasti tehtyä tekotaiteellisuutta josta löytää joskus jotain hyvää kun oikein jaksaa kaivaa. Musiikin kuuntelijalle tilanne on lose-lose.

My 2 cents.


Hyvä kirjoitus!
Tämähän on siis metka tilanne, koska tietenkin olen samaa mieltä tästä asiasta, mutta minusta on silti ihan oikeasti hienoa, että löytyy tällainen saitti, joka opastaa joko vasta-alkajia taikka ruokkii musiikkia hieman enemmänkin harrastaneita löytämään helpommin erilaiset musatekoon liittyvät asiat yhdeltä saitilta.
Ja siis varmaan näitä on ympäri internetin muuallakin. En epäile yhtään, mutta suomalaisia tällaisia ei taatusti kovinkaan montaa vastaavaa...jos edes sitä toista.


Musta toi saitti ei opasta yhtään mitään muuten kuin tasapäistää puolen budjetin välineurheilijawannabe-jengin kamahankintoja ja kannustaa tekemään ns. mukakunnolla, mutta sielua vaatimatta/vaalimatta.

Esim Muusikoiden.netin forumilta tai jopa täältä saa omaan makuun ja tyyliin sopivammat vinkit ja voi vaikuttaa sisältöön ihan niinq heti. Mihinkään relevanttiin miten biisejä tehdään tai millä vehkeillä ei voi parin kappaleen "artikkeleilla" vastata.

Ja jos mua nyt kehotetaan "kontribuuttaamaan" jotenkin, niin sanon ei ja menen muusikoiden.netin forumille. Tai kysyn Vessajonolta.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3459 viestiä
Luottokäyttäjä

#14 kirjoitettu 15.04.2014 14:45

atheos kirjoitti:Levy-yhtiöissä on se hyvä puoli, että siellä on A&R jolle maksetaan siitä että se kuuntelee läpi sata demoa päivässä ja poimii sieltä ne helmet ja sanoo paskoille että harjoitelkaa lisää tai lopettakaa koko homma. Nykyään Internet ja musiikin tekemisen alati kasvava helppous on tehnyt sen, että tämä paskan suodatus jää loppukäyttäjälle, tehden uuden musiikin etsimisestä erittäin puuduttavaa.

Ohan se näinkin. Jos ettii jotain positiivista tästä muutoksesta niin se on ehkä se että tuo levy-yhtiöt pohjimmiltaan harjoittaa sijoitustoimintaa ja se peruste millä ne bändejä lähtökohtaisesti signaa on se että ne on taloudellisesti kannattavia sijoituksia. Kaikki esim. minun korvaani hyvän kuuloinen musa ei ole taloudellisesti kannattavaa sijoittajan kannalta.

Et bonuksena nyt siel paskan seas voi olla sellasiakin helmiä minkä julkasua levy-yhtiön ei ois mitään järkeä kustantaa.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4463 viestiä

#15 kirjoitettu 15.04.2014 18:51

Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
Snacke kirjoitti:
Simo Lehmäkaivo kirjoitti:
atheos kirjoitti:
Nyrpeän rokkipoliisin kitinää. Mutta minulla on oikeus mielipiteeseeni, tykkäsitte tai ette. Ajatus on tosiaan se, että ennen muusikot ja kaupalliset bändit olivat parempia koska se tieto piti haalia kokemuksen ja kantapään kautta ja matkalla kotoa kaupan levyhyllylle karsiutuivat helposti ne, joilla ei ollut rohkeutta tai määrätietoisuutta viedä homma loppuun asti. Ylipäänsä julkaiseminen oli paljon vaikeampaa kun demoista piti maksaa itse kalliit studiot ja kaupallista LP:tä varten piti melkeinpä oikeasti olla niin hyvä että sai levydiilin. Nyt sitten on kaikenlaista avaimet käteen -palvelua ja kympin USB-mikkiä jotta jokainen voi rämpyttää vähän jotain paskaa, julkaista sen netissä ja olla niin perkeleen luova taiteilija.

Tämä huono kautta keskinkertainen amatöörikama sitten hukuttaa alleen hyvät ja lahjakkaat muusikot ja artistit. Levy-yhtiöissä on se hyvä puoli, että siellä on A&R jolle maksetaan siitä että se kuuntelee läpi sata demoa päivässä ja poimii sieltä ne helmet ja sanoo paskoille että harjoitelkaa lisää tai lopettakaa koko homma. Nykyään Internet ja musiikin tekemisen alati kasvava helppous on tehnyt sen, että tämä paskan suodatus jää loppukäyttäjälle, tehden uuden musiikin etsimisestä erittäin puuduttavaa. Levy-yhtiöt eivät voi enää signata mitä huvittaa vaan on pakko keskittyä pelkkään rahantekomusiikkiin siinä missä aiemmin saattoi ison bändin tuomilla rahoilla tehdä vähän kokeiluja ja ottaa riskejä.

Lopputuloksena äärimmäisenä kärjistyksenä kaupallinen musa on kaupallista ylituotettua huttua ja ei-kaupallinen useimmiten paskasti tehtyä tekotaiteellisuutta josta löytää joskus jotain hyvää kun oikein jaksaa kaivaa. Musiikin kuuntelijalle tilanne on lose-lose.

My 2 cents.


Hyvä kirjoitus!
Tämähän on siis metka tilanne, koska tietenkin olen samaa mieltä tästä asiasta, mutta minusta on silti ihan oikeasti hienoa, että löytyy tällainen saitti, joka opastaa joko vasta-alkajia taikka ruokkii musiikkia hieman enemmänkin harrastaneita löytämään helpommin erilaiset musatekoon liittyvät asiat yhdeltä saitilta.
Ja siis varmaan näitä on ympäri internetin muuallakin. En epäile yhtään, mutta suomalaisia tällaisia ei taatusti kovinkaan montaa vastaavaa...jos edes sitä toista.


Musta toi saitti ei opasta yhtään mitään muuten kuin tasapäistää puolen budjetin välineurheilijawannabe-jengin kamahankintoja ja kannustaa tekemään ns. mukakunnolla, mutta sielua vaatimatta/vaalimatta.

Esim Muusikoiden.netin forumilta tai jopa täältä saa omaan makuun ja tyyliin sopivammat vinkit ja voi vaikuttaa sisältöön ihan niinq heti. Mihinkään relevanttiin miten biisejä tehdään tai millä vehkeillä ei voi parin kappaleen "artikkeleilla" vastata.

Ja jos mua nyt kehotetaan "kontribuuttaamaan" jotenkin, niin sanon ei ja menen muusikoiden.netin forumille. Tai kysyn Vessajonolta.


Tämä edustaa aika tavalla just sitä 2000-luvun alussa täällä ollutta ajatustapaa, jota vastaan lähdin aikoinaan sotimaan. Missään muussa ei nähdä kuin omassa pienessä piirissä muuta kuin pimeyttä.

Ja mitä omiin tarpeisiini tulee, niin itse en tarvitse edes yhtä Paskahätää saadakseni itselleni sitä parasta mahdollista perseenpyyhkimisinfoa.
Mutta all in all tällaisen saitin olemassaolo ja tästä sitten vielä kehittyminen on oikein kelpo juttu monille asiasta kiinnostuneille.


Mielestäni on hyvä, että tietoa on saatavilla netissä ihan kaikille ja kaikesta. Suhtaudun kuitenkin kriittisesti siihen, että ohjataan kokemattomia tänä wikien ja forumien aikakaudella tällaisten kaupallisen tahon (joku musiikkiopisto) ylläpitämien yhden mielipiteen sivujen luo. Demoihin voisi siirtää sitäpaitsi.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu