Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Sanoitukset ja sen trendit


Shah
2339 viestiä

#1 kirjoitettu 30.09.2014 23:00

Saisimmekohan me biisien sanoitusten ajankohtaisista aiheista jonkinlaista keskustelua aikaiseksi? Tai sanoitusten sopivuudesta ja mielekkyydestä musiikkiin?

Ainakin suomalaisessa populaarimusiikissa sitä on toisinaan huomaavinaan tiettyihin aiheisiin liittyvien tekstien yleistyvän. Joskus tuntuu siltä että joissain lyriikoissa jonkinlainen raja ehkä ylittyy, jonka jälkeen tuntuu siltä että tekijälle on tärkeämpää puhua ko. aiheesta kuin esittää sitä musiikkina.

Olen pitkään kuunnellut Arttu Viskarin joitain biisejä radiosta automatkoilla hieman kummeksuen ja jokseenkin karvat pystyssä. Tästä ei olisi tarkoitus provosoida paskamyrskyä, mutta huomasin miettiväni; onko tämä enää ....eeh musiikkia... Ei että tyypin musiikki itseäni kiinnostaisi muutenkaan, mutta kunhan aloin pohtimaan. Samaa tein vuosi sitten J. Karjalaisen uusien biisien kohdalla jotka nyt kyllä jo putoavat paremmin kuin vanha materiaali. Myönnän että olen usein aika kranttu ottamaan sanoitusten aiheita vastaan ensi kertaa niitä kuullessani. Sitten se vie pitkän aikansa jonka jälkeen sanoitusten tarinan tms. hyväksyy jo pikkuhiljaa.

Mitä ovat teidän mielestä tämän päivän tyypilliset sanoitusten aiheet? Vai ajatteletko että on aivan sattumaa mistä milloinkin lauletaan?

^ Vastaa Lainaa


Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6776 viestiä

#2 kirjoitettu 30.09.2014 23:48

Shah kirjoitti:
Mitä ovat teidän mielestä tämän päivän tyypilliset sanoitusten aiheet? Vai ajatteletko että on aivan sattumaa mistä milloinkin lauletaan?


Radiopopissa ainakin perinteiset aiheet eli ihmissuhteet ja biletys. Blaah.

^ Vastaa Lainaa


Saunatonttu7
140 viestiä

#3 kirjoitettu 01.10.2014 13:07

Radiossa soivien biisien lyriikat on sellasia että harvoin pysähtyy edes ajattelemaan. Rakkaus, biletys, rakkaus, hyvä meno, ihmissuhteet, jne. Itse YUP:tä ja CMX jo skidinä luupanneena sanoitukset on tärkeitä, mutta niiden "outous" ei sinänsä häiritse.
Wiskari ei kiinnosta, mutta Tuntematon potilas on hyvä tekstinä. Käsittelee hankalaa aihetta suoraviivaisesti ja luulen että sen takia löikin läpi.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3459 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 01.10.2014 17:35

Shah kirjoitti:
Mitä ovat teidän mielestä tämän päivän tyypilliset sanoitusten aiheet? Vai ajatteletko että on aivan sattumaa mistä milloinkin lauletaan?

Jos ihan suomenkielisistä radiohiteistä puhutaan niin olen ollut huomaavinani että ne yhä enemmän alkavat panostaa tämmöisiin mahdollisimman monta syvästi koskettaviin elämäntapahtumiin (Tuntematon Potilas, se joku mustasukkaisuusbiisi, kaikki apulannan biisit & se aina mun lintuni oot jollotus esimerkkeinä). Kun ennen jotenki tuntu et ne oli enemmän sitä uhoa, ruikutusta, biletystä ja rakkauslaulua. Tää voi olla jopa parannus, mut jotenki tuntuu et siinä on joku vaan huomannu itsestäänselvän markkinaraon.

Niin sillein oon aatellu.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#5 kirjoitettu 01.10.2014 22:10

Sunt1o kirjoitti:
Jos ihan suomenkielisistä radiohiteistä puhutaan niin olen ollut huomaavinani että ne yhä enemmän alkavat panostaa tämmöisiin mahdollisimman monta syvästi koskettaviin elämäntapahtumiin (Tuntematon Potilas, se joku mustasukkaisuusbiisi, kaikki apulannan biisit & se aina mun lintuni oot jollotus esimerkkeinä).


Joo. Tietyllä tapaa kaiken laulun/suullisen tulkinnan vois sanoa olevan tarinankerrontaa itsessään, mutta tuntuu myös että elämäntapahtumien kuvailu ja jonkinlaiset arjen juonenkäänteet ovat lisääntyneet sanoissa. Viskarin Tuntematon Potilas ja sitten esim. se uusin kämpän ostaneiden surullinen tarina. Ja markkinaraosta puhuessasi mikäs se olikaan se artisti kun lauloi "mä teen remontin ja kittaan. En mahtunut mä asumaan vanhaan hotelliin, oma täytyy olla, vaikka onkin lainassa?" Sehän on suoraan kuin mainoksesta.

Jännä tämä maa kun sanoituksista jo heijastuu se jokaviikkoisten rautakauppakuvaston mainosten kaupallinen maailma ja "idylli". Toisaalta kun maassa on rakennusteknisesti ryssitty niin monta kertaa ja homekoulujen räjähtäneestä ongelmasta kuulee joka tuutista, on se sitten ihmisten arjessa ja mielessä. Ennen kun sitä on hävetty ja se on ollut lähinnä tabu, onkin nyt tehty myös esim. radiomainokseen biisi jossa iloisesti lauletaan "home sweet home, meillä on hometalo" tms. Se kuulosti melkeinpä sarkastiselta ja mietin onko tää enää korrektia. Kaipa se on jonkinlaista uudenlaista pelkäämätöntä asioihin tarttumista ja kansallisen itsetunnon nostamista, mene ja tiedä.

Mutta Viskarinkin biisissä on monta ulottuvuutta. Ensimmäisenä mietit, voiko kellään surkeammin käydä; lainakiikkuun, työttömyys, homeongelma, sairastuminen, rahojen toivoton menetys veikkauksessa jne. Silti sen voi nähdä toisaalta eräänlaisena rakkaustarinana. Ei ollenkaan paha. Aluksi inhosin biisiä, sitten pelkäsin, sitten jo arvostan.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#6 kirjoitettu 01.10.2014 23:46

Shah kirjoitti:
Mutta Viskarinkin biisissä on monta ulottuvuutta. Ensimmäisenä mietit, voiko kellään surkeammin käydä; lainakiikkuun, työttömyys, homeongelma, sairastuminen, rahojen toivoton menetys veikkauksessa jne. Silti sen voi nähdä toisaalta eräänlaisena rakkaustarinana. Ei ollenkaan paha. Aluksi inhosin biisiä, sitten pelkäsin, sitten jo arvostan.


Mutta kun ne on vaan niin jumalattoman latteita ne sen tekstit. Ihme markan Gösta ylipäätään.

Kaiken kaikkiaan vois todeta, että kyllä ois kirveellä tai Juicella töitä.

^ Vastaa Lainaa


SheikkiLyyrinen
2215 viestiä

#7 kirjoitettu 01.10.2014 23:49

Vessajono kirjoitti:
Shah kirjoitti:
Mutta Viskarinkin biisissä on monta ulottuvuutta. Ensimmäisenä mietit, voiko kellään surkeammin käydä; lainakiikkuun, työttömyys, homeongelma, sairastuminen, rahojen toivoton menetys veikkauksessa jne. Silti sen voi nähdä toisaalta eräänlaisena rakkaustarinana. Ei ollenkaan paha. Aluksi inhosin biisiä, sitten pelkäsin, sitten jo arvostan.


Mutta kun ne on vaan niin jumalattoman latteita ne sen tekstit. Ihme markan Gösta ylipäätään.

Kaiken kaikkiaan vois todeta, että kyllä ois kirveellä tai Juicella töitä.


Heräs kysymys, että mikä sun mielestä on huonointa Arttu Wiskarin sanotuksista? Joku tietty piirre tms. Ite pidän Wiskarin biiseistä, koska niissä välittyy sanoma ja toteutus on koskettava.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#8 kirjoitettu 01.10.2014 23:55

SheikkiLyyrinen kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Shah kirjoitti:
Mutta Viskarinkin biisissä on monta ulottuvuutta. Ensimmäisenä mietit, voiko kellään surkeammin käydä; lainakiikkuun, työttömyys, homeongelma, sairastuminen, rahojen toivoton menetys veikkauksessa jne. Silti sen voi nähdä toisaalta eräänlaisena rakkaustarinana. Ei ollenkaan paha. Aluksi inhosin biisiä, sitten pelkäsin, sitten jo arvostan.


Mutta kun ne on vaan niin jumalattoman latteita ne sen tekstit. Ihme markan Gösta ylipäätään.

Kaiken kaikkiaan vois todeta, että kyllä ois kirveellä tai Juicella töitä.


Heräs kysymys, että mikä sun mielestä on huonointa Arttu Wiskarin sanotuksista? Joku tietty piirre tms. Ite pidän Wiskarin biiseistä, koska niissä välittyy sanoma ja toteutus on koskettava.


Kuten sanoin, ne on mun mielestä latteita. Banaaleja, tylsiä ja tympeitä. Ja sit toisaalta sekin, että esim. se Sirpa-biisi, joka on niitä harvoja joissa on mitään yritystä, on ihan silkka Gösta Sundqvist -pastissi. Ja nimenomaan huonolla tavalla.

^ Vastaa Lainaa


SheikkiLyyrinen
2215 viestiä

#9 kirjoitettu 02.10.2014 00:13

Kuten sanoin, ne on mun mielestä latteita. Banaaleja, tylsiä ja tympeitä

Miten nämä piirteet ilmenee konkreettisesti siitä? Onko jokin tietty asia esim kokonaisuuden sanavalinnoissa jne vai onko kappaleissa olevat tarinat jollain tavalla huonoja tms? Kyselen vain, koska kiinnostuin jostain syystä kuulemaan sinulta kerrankin jotain järkevää Tuon Sirpa biisiin liittyvän heiton kyllä tosin ymmärrän täysin mitä ajat takaa. Muuhun en.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#10 kirjoitettu 02.10.2014 00:23

SheikkiLyyrinen kirjoitti:
Kuten sanoin, ne on mun mielestä latteita. Banaaleja, tylsiä ja tympeitä

Miten nämä piirteet ilmenee konkreettisesti siitä? Onko jokin tietty asia esim kokonaisuuden sanavalinnoissa jne vai onko kappaleissa olevat tarinat jollain tavalla huonoja tms? Kyselen vain, koska kiinnostuin jostain syystä kuulemaan sinulta kerrankin jotain järkevää Tuon Sirpa biisiin liittyvän heiton kyllä tosin ymmärrän täysin mitä ajat takaa. Muuhun en.


Mä sorruin siihen ruotsalaiseen kopioon, oli muilla liian kallista
Myyjälle kerroin epävarma oon, sain alennusta autotallista
Miksen lukenut mä pientä fonttii, ei kauppahintaan kuulunutkaan tonttii,
perustuksia tai lupahakemuksia.

Tän piti olla avaimet käteen ja jouluksi taloon
meni kunnolla käteen syntyi hirveä haloo
jäi vain avaimet käteen, täytyy yksin tieni tarpoa,
miksei enää ole Karpoa?


Vittu oikeesti. Miksei ole enää Karpoa? En mä enää muistanutkaan, että sen lisäksi että noi sen tekstit on tylsiä niin ne on myöskin teknisesti aivan luokattoman huonoja.

Ai niin ja mites se Leevien Vasara ja nauloja -kertsi menikään?

Se ei oo mies eikä mikään,
jos ei valmistu talo
Omin hartiavoimin
voitan kaiki vaikeudet ja viivytykset

Ei sitä usko neekerikään mikä
helvetin haloo siitä syntyä voi
kun hankkii väärät piirustukset ja tarvikkeet


Et semmosta.

^ Vastaa Lainaa


SheikkiLyyrinen
2215 viestiä

#11 kirjoitettu 02.10.2014 13:02

En odotanutkaan saavani sinulta järkevää vastausta. Piekset vaan suuntaa ilman perusteellisuutta. Ilmoitat väittämiä, mutta et perusteluita.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#12 kirjoitettu 02.10.2014 13:14

Vessajono kirjoitti:
wiskarin sanotuksia...


Aikamoista WW Touran-musiikkia WW Touran-ihmisille

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#13 kirjoitettu 02.10.2014 14:30

SheikkiLyyrinen kirjoitti:
En odotanutkaan saavani sinulta järkevää vastausta. Piekset vaan suuntaa ilman perusteellisuutta. Ilmoitat väittämiä, mutta et perusteluita.


Miten niin? Mähän sanoin, että ne on tylsiä ja teknisesti huonoja ja noi lainaamani osuudet perustelee sen mun mielestä jo ihan olemassaolollaan.

Arvasin kyllä, että ei se sulle kelpaa koska sun mielestä tietysti tekstien hyvyys on jotenkin objektiivisesti tarkasteltavissa oleva asia ja koska sinä olet päättänyt, että Fiskarsin tekstit on hyviä niin sit ne vaan on.

pieslice kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
wiskarin sanotuksia...


Aikamoista WW Touran-musiikkia WW Touran-ihmisille


Erittäin hyvin sanottu siellä perällä.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#14 kirjoitettu 02.10.2014 15:00

Vessajono kirjoitti:

Miten niin? Mähän sanoin, että ne on tylsiä ja teknisesti huonoja ja noi lainaamani osuudet perustelee sen mun mielestä jo ihan olemassaolollaan.


Ei perustele. Musta ne on ihan kelpoiset sanoitukset, joissa on oma tarkoituksenmukainen tyyli, joka toimii tehokeinona. Musta noi sanoitukset ovat sellaista pelkistettyä, leppoisaa tarinankerrontaa suomalaiseen makuun, eikä mitään suurempaa taiteellisuutta ole pyrittykään hakemaan. Leevi & Leavings -intertekstuaalisuus on vain tyyliä tukeva keino, ja Artulla varmaan oli mielessä enemmänkin tributointi kuin plagiointi. Myöskin toi Karpo-viittaus on musta ihan osuva.

Se on sitten eri asia, jos ei tykkää siitä tyylistä, mutta se ei kai automaattisesti tee sanoituksista "teknisesti luokattoman huonoja".

^ Vastaa Lainaa


SheikkiLyyrinen
2215 viestiä

#15 kirjoitettu 02.10.2014 17:15

Miten niin? Mähän sanoin, että ne on tylsiä ja teknisesti huonoja ja noi lainaamani osuudet perustelee sen mun mielestä jo ihan olemassaolollaan.

Ihmisillä on kato eri mielipiteitä eri asioista ja kun sun "Perustelu" on sitä, että sä lainaat jonkun tekstin pätkän, nii se ei oo perustelu vaan lainaus.

Ja mä voisin nyt esim sanoo, että;

Hei Vessajono, sä oot ihan vitun paska jätkä, lahjaton, tyhmä, kusipää, homo, keskiajalle jämähtänyt ja aivokuollut.

Ja varmaan huomasit, että mulla oli tossa perustelut (oikeasti väittämiä mutta sun logiikalla osuvat perustelut)

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#16 kirjoitettu 02.10.2014 20:47

Funereal kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:

Miten niin? Mähän sanoin, että ne on tylsiä ja teknisesti huonoja ja noi lainaamani osuudet perustelee sen mun mielestä jo ihan olemassaolollaan.


Ei perustele.



Ok, myönnettäköön, että sorruin ehkä vähän haavamaiseen höpö höpöön mutta en mä kyllä melkeinkään ihan oikeesti tajua, että mitä muuta kuin teknistä huonoutta ja mielikuvituksettomuutta esim. toi riimittelyn riemuvoitto kallista-tallista-fonttii-tonttii-taloon-haloo-tarpoa-Karpoa edustaa. Toihan on ihan suoraan niinku jostain Ahkerien Simpanssien biisistä.

Musta ne on ihan kelpoiset sanoitukset, joissa on oma tarkoituksenmukainen tyyli, joka toimii tehokeinona. Musta noi sanoitukset ovat sellaista pelkistettyä, leppoisaa tarinankerrontaa suomalaiseen makuun, eikä mitään suurempaa taiteellisuutta ole pyrittykään hakemaan.

Se on sun mielipiteesi. Mun mielestä ne on edelleenkin tylsiä ja teknisesti huonoja. Pelkistetystä ja leppoisasta tarinankerronnasta on paljon parempiakin esimerkkejä.

Leevi & Leavings -intertekstuaalisuus on vain tyyliä tukeva keino, ja Artulla varmaan oli mielessä enemmänkin tributointi kuin plagiointi.

Varmaan, mutta mä nyt en vaan voi sille mitään että mulle tosta välittyy enemmänkin nimenomaan plagiointi kuin tributointi.

Myöskin toi Karpo-viittaus on musta ihan osuva.

Sisällöllisesti sinänsä joo. Mut kun se töksäytetään tolla tavalla niin eihän se nyt rupee muuta kuin naurattamaan. Tai itkettämään, miten vaan.

Se on sitten eri asia, jos ei tykkää siitä tyylistä, mutta se ei kai automaattisesti tee sanoituksista "teknisesti luokattoman huonoja".


Ei toki. Kyllä se on ihan huonous mikä tekee noista huonoja. Tämä nyt on toki mun mielipiteeni, enkä ole muistaakseni missään vaiheessa väittänyt että puhuisin mistään universaaleista totuuksista.

SheikkiLyyrinen kirjoitti:
Miten niin? Mähän sanoin, että ne on tylsiä ja teknisesti huonoja ja noi lainaamani osuudet perustelee sen mun mielestä jo ihan olemassaolollaan.

Ihmisillä on kato eri mielipiteitä eri asioista ja kun sun "Perustelu" on sitä, että sä lainaat jonkun tekstin pätkän, nii se ei oo perustelu vaan lainaus.



Niin, ja mä sanoin jo ensimmäisessä viestissä, että mun mielestä ne sen tekstit on tylsiä ja teknisesti huonoja.

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
207 viestiä

#17 kirjoitettu 02.10.2014 21:40 Muok:02.10.2014 21:41

Funereal kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:

Miten niin? Mähän sanoin, että ne on tylsiä ja teknisesti huonoja ja noi lainaamani osuudet perustelee sen mun mielestä jo ihan olemassaolollaan.


Ei perustele. Musta ne on ihan kelpoiset sanoitukset, joissa on oma tarkoituksenmukainen tyyli, joka toimii tehokeinona. Musta noi sanoitukset ovat sellaista pelkistettyä, leppoisaa tarinankerrontaa suomalaiseen makuun, eikä mitään suurempaa taiteellisuutta ole pyrittykään hakemaan. Leevi & Leavings -intertekstuaalisuus on vain tyyliä tukeva keino, ja Artulla varmaan oli mielessä enemmänkin tributointi kuin plagiointi.

Jep, samoilla linjoilla. Aika tribuutiltahan toi koko tekele vaikuttaa kaikin puolin (Wiskarin uus biis varsinkin siis). Onhan noi sanat perseestä taiteellisesta näkökulmasta, mutta mihinkää abstraktii hienoutee tässä nyt ei oo selvästi pyrittykään.

^ Vastaa Lainaa


Markus Lappalainen
6 viestiä

#18 kirjoitettu 02.10.2014 23:39

Eiköhän jätetä tämä keskustelu ja keskitytä siihen, mistä Shah halusi alunperin keskustella.

Shah kirjoitti:
Saisimmekohan me biisien sanoitusten ajankohtaisista aiheista jonkinlaista keskustelua aikaiseksi? Tai sanoitusten sopivuudesta ja mielekkyydestä musiikkiin?

Ainakin suomalaisessa populaarimusiikissa sitä on toisinaan huomaavinaan tiettyihin aiheisiin liittyvien tekstien yleistyvän. Joskus tuntuu siltä että joissain lyriikoissa jonkinlainen raja ehkä ylittyy, jonka jälkeen tuntuu siltä että tekijälle on tärkeämpää puhua ko. aiheesta kuin esittää sitä musiikkina.

Olen pitkään kuunnellut Arttu Viskarin joitain biisejä radiosta automatkoilla hieman kummeksuen ja jokseenkin karvat pystyssä. Tästä ei olisi tarkoitus provosoida paskamyrskyä, mutta huomasin miettiväni; onko tämä enää ....eeh musiikkia... Ei että tyypin musiikki itseäni kiinnostaisi muutenkaan, mutta kunhan aloin pohtimaan. Samaa tein vuosi sitten J. Karjalaisen uusien biisien kohdalla jotka nyt kyllä jo putoavat paremmin kuin vanha materiaali. Myönnän että olen usein aika kranttu ottamaan sanoitusten aiheita vastaan ensi kertaa niitä kuullessani. Sitten se vie pitkän aikansa jonka jälkeen sanoitusten tarinan tms. hyväksyy jo pikkuhiljaa.

Mitä ovat teidän mielestä tämän päivän tyypilliset sanoitusten aiheet? Vai ajatteletko että on aivan sattumaa mistä milloinkin lauletaan?


Ensiski on hieman paha sanoa onko olemassa yleistyypillistä aihetta. Se on todella skene ja genre kohtaista. Tämän sanottuani on kuitenki nyökyteltävä kommenttien perässä, jotka mainitsivat muun muassa biletyksen ja ihmissuhteet (eritysesti pieleen menneet). Nämä jos keskitytään juuri siihen mitä kuulemme maamme pääradioasemilta.

Se mitä radiosta kuulee kyllä kertoo ihmisten suhtautumisesta elämään ja moraalin hyvin paljon. Nykyään 30-v on ikäloppu ja hänellä on kaikki takana ja elämä on loppu. Kun puhutaan naisista, niin mieleen ei tule kovin ylentävää tai monipuolista temaattista valikoimaa. Nainen = objekti, jonka tarkoitus tyydyttää miehen tarpeet. Toki joskus kuulee myös mieltä kohottavia teoksiakin (Bruno Mars - You Are Amazing) tai asennetta täynnä olevia teoksia (Avril Lavigne - The Best Damn Thing).

Bileitä löytyy, joka kanavalta. Elektronisen musiikin tavoite on antaa kuulijalle ekstaattinen huuma ja saada tämä liikkeelle, nauttia hetkestä ja unohtaa kaikki muu. Ehkä se on eräänlainen eskapismin muoto? Onko koulussa/töissä rankkaa? Eikö ihmiset nauti elämästä riittävästi?

Joskus sanoitukset ovat vain puhdasta täytettä, jotta musiikilla olisi jokin syy. Sanoitukset ovat vain sanoja joilla ei ole merkitystä. Usein romantisoituja tai yli dramatisoituja lyriikoita löytyy paljon. (Ihmisiltä puuttuu ote todellisuudesta?) Toki, tilanteissa, joissa tekstillä on juuret oikeassa elämässä ja etenkin, jos teksti on hyvin henkilökohtaista, värittyy sanat paperille hyvin voimaakkaasti.

Tässä jotain mitä tuli näin ensi-istumalta mieleen ennen puolta yötä!

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#19 kirjoitettu 02.10.2014 23:55

Vessajono kirjoitti:

Ei toki. Kyllä se on ihan huonous mikä tekee noista huonoja. Tämä nyt on toki mun mielipiteeni, enkä ole muistaakseni missään vaiheessa väittänyt että puhuisin mistään universaaleista totuuksista.


Kun puhutaan teknisestä huonoudesta, niin minusta se ei enää ole ihan puhdas mielipidekysymys, vaan vaatisi hieman perusteluja.

^ Vastaa Lainaa


Abyssium
659 viestiä

#20 kirjoitettu 03.10.2014 02:26 Muok:03.10.2014 10:33

Vessajono kirjoitti:
SheikkiLyyrinen kirjoitti:
Kuten sanoin, ne on mun mielestä latteita. Banaaleja, tylsiä ja tympeitä

Miten nämä piirteet ilmenee konkreettisesti siitä? Onko jokin tietty asia esim kokonaisuuden sanavalinnoissa jne vai onko kappaleissa olevat tarinat jollain tavalla huonoja tms? Kyselen vain, koska kiinnostuin jostain syystä kuulemaan sinulta kerrankin jotain järkevää Tuon Sirpa biisiin liittyvän heiton kyllä tosin ymmärrän täysin mitä ajat takaa. Muuhun en.


Mä sorruin siihen ruotsalaiseen kopioon, oli muilla liian kallista
Myyjälle kerroin epävarma oon, sain alennusta autotallista
Miksen lukenut mä pientä fonttii, ei kauppahintaan kuulunutkaan tonttii,
perustuksia tai lupahakemuksia.

Tän piti olla avaimet käteen ja jouluksi taloon
meni kunnolla käteen syntyi hirveä haloo
jäi vain avaimet käteen, täytyy yksin tieni tarpoa,
miksei enää ole Karpoa?


Vittu oikeesti. Miksei ole enää Karpoa? En mä enää muistanutkaan, että sen lisäksi että noi sen tekstit on tylsiä niin ne on myöskin teknisesti aivan luokattoman huonoja.

Ai niin ja mites se Leevien Vasara ja nauloja -kertsi menikään?

Se ei oo mies eikä mikään,
jos ei valmistu talo
Omin hartiavoimin
voitan kaiki vaikeudet ja viivytykset

Ei sitä usko neekerikään mikä
helvetin haloo siitä syntyä voi
kun hankkii väärät piirustukset ja tarvikkeet


Et semmosta.


Wicked !



Liikenne laulu

Netti autosta taka veto tojota
myyjä sano ota ota ota täys peli se o sun ny
mut se ollu ees tojota se oli nissani
maahan kun valui pissa nesteet ni

EI SAATANA

Tajusin , olin tullut huijatuksi
ekat pakkaset ja väärät pakkasneste sekoitukset
peräs seuraa kansi remppa ja pako putkikin vuotaa
kampi kammion kattovalo vaihtoon kans joutaa
ja taas saa roudaa
kaatikselle auton romuja kun
tilalle joutuu taas uuden vara osa auton hinaamaan
ja pikku hiljaa alkaa vituttamaan

Tää oon niinku leego palikkojen kasaaminen
mutta paljon vaikempaa
toivon että joku homo kylkeen ajaa
jotta vakuutus yhtiön piikkiin menee
uuden romun saa kun vanha lunastukseen
JA SILLÄ RÄLLÄTÄÄN

EI SAATANA !!!!

OHITTELEN IHAN VITTUNA
JA EI KUN MENEMÄÄN

ei ole edes kuoleman pelkoa
KUN RÄLLÄTÄÄN
PERKELE SOIKOON , MENEMÄÄN

No , uuteenkin tojotaan iski jotain alustaan
koiran luita koiran homma käydä vaihtamaan
ei myöskään ilman paineista kukaan ota paineita muutenkaan
renkaissa tarvi olla kuin se pari milliä tyyliin
se on sama kuin kyrvän koko joka määrittelee
sen kun valtatiellä laskee menee
kiihdyttää , muille näyttää keski sormee
VITTU NAAMAT JA MUNAN LUTKUTTAJAT
painan torvee !
alkaa noitten hinaajien hidastelu korpeemaan
joten EI SAATANA

OHITTELEN IHAN VITTUNA
REKKOJA PERÄ KÄRREJÄ JA MUMMOJA

EI SAATANA

KOLMONEN SILMÄÄN KUN KAHEKSAN KYMMENEN
SATASESSA HEITÄN SILMÄÄN NELOSEN JA PERKELE
en jää perää roikkumaan kun ohi menen
SAATANA

Ei mitään välii
en jätä turva välii
ajan persees kii kun sopivaa ohitus paikkaa etin
ja helvetti
on hermo tiukalla kun keltanen viiva
muttei sekään miuta estä kuhan vastaan tulija on tarpeeksi kaukana
tai sitten EI SAATANA



Abyssium muokkasi viestiä 10:29 03.10.2014

Vai semmonen , en nimittäin muista eilisestä pätkääkään !! Yllä on nyt sitten malli esimerkki semmoisesta luokattomasta huonoudesta

saa sen poistaakin kerta ei tämä ole mikään sanoitusten kirjoittelu ketju !

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
207 viestiä

#21 kirjoitettu 03.10.2014 16:14 Muok:03.10.2014 16:15

^ Tossahan vois olla lyriikat Kostiaisen seuraavaan hittiralliin. Sopis jotenki siihe sen ääntämiseen.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13571 viestiä

#22 kirjoitettu 03.10.2014 16:21

Elintasokas kirjoitti:
^ Tossahan vois olla lyriikat Kostiaisen seuraavaan hittiralliin. Sopis jotenki siihe sen ääntämiseen.


Menee jo hieman ilkeilyn puolelle. Hyi sinua.

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
207 viestiä

#23 kirjoitettu 03.10.2014 16:24 Muok:03.10.2014 16:36

IT kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:
^ Tossahan vois olla lyriikat Kostiaisen seuraavaan hittiralliin. Sopis jotenki siihe sen ääntämiseen.


Menee jo hieman ilkeilyn puolelle. Hyi sinua.

No joo. Pakko myöntää nyt ku sanoit. Ei sen ollu varsinaisesti tarkotus olla mitään vittuilua Anteeksipyyntöni.

^ Vastaa Lainaa


Peloukoufa
132 viestiä

#24 kirjoitettu 03.10.2014 19:03

Shah kirjoitti:
Saisimmekohan me biisien sanoitusten ajankohtaisista aiheista jonkinlaista keskustelua aikaiseksi? Tai sanoitusten sopivuudesta ja mielekkyydestä musiikkiin?

Ainakin suomalaisessa populaarimusiikissa sitä on toisinaan huomaavinaan tiettyihin aiheisiin liittyvien tekstien yleistyvän. Joskus tuntuu siltä että joissain lyriikoissa jonkinlainen raja ehkä ylittyy, jonka jälkeen tuntuu siltä että tekijälle on tärkeämpää puhua ko. aiheesta kuin esittää sitä musiikkina.

Olen pitkään kuunnellut Arttu Viskarin joitain biisejä radiosta automatkoilla hieman kummeksuen ja jokseenkin karvat pystyssä. Tästä ei olisi tarkoitus provosoida paskamyrskyä, mutta huomasin miettiväni; onko tämä enää ....eeh musiikkia... Ei että tyypin musiikki itseäni kiinnostaisi muutenkaan, mutta kunhan aloin pohtimaan. Samaa tein vuosi sitten J. Karjalaisen uusien biisien kohdalla jotka nyt kyllä jo putoavat paremmin kuin vanha materiaali. Myönnän että olen usein aika kranttu ottamaan sanoitusten aiheita vastaan ensi kertaa niitä kuullessani. Sitten se vie pitkän aikansa jonka jälkeen sanoitusten tarinan tms. hyväksyy jo pikkuhiljaa.

Mitä ovat teidän mielestä tämän päivän tyypilliset sanoitusten aiheet? Vai ajatteletko että on aivan sattumaa mistä milloinkin lauletaan?


En pitäisi sinänsä huonona sitä, että tekstissä puhutaan jostakin aiheesta, josta tekijä haluaa kertoa. Mukavaahan se on, jos hän on saanut puettua sanottavansa laulettavaan muotoon. On hyvä, että tosiaan lauletaan muustakin kuin niistä tavanomaisista ihmissuhteista. Raja täytyy tietenkin vetää ns. tiedostavan musiikin ja sekalaisten taistelulaulujen kohdalle. Wiskarin tuotantoon en varsinaisesti ole perehtynyt, mutta esimerkiksi mainitsemasi J. Karjalaisen Espanja-biisi (mä tein laulun muovikassista jne.) oli aikoinaan mielestäni vielä ihan hyvän maun rajoissa. Itse asiassa tavattoman hyvin tempaistu pelkästä muovikassista.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#25 kirjoitettu 03.10.2014 21:05

Funereal kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:

Ei toki. Kyllä se on ihan huonous mikä tekee noista huonoja. Tämä nyt on toki mun mielipiteeni, enkä ole muistaakseni missään vaiheessa väittänyt että puhuisin mistään universaaleista totuuksista.


Kun puhutaan teknisestä huonoudesta, niin minusta se ei enää ole ihan puhdas mielipidekysymys, vaan vaatisi hieman perusteluja.


true dat. munsta Wiskarin riimit on aika latteita, kun on menty sieltä mistä aita on ns. matalin. Toki ei kaikista ole samanlaiseen lyyriseen nerouteen ku esim. Juice tai Junnu Vainio. tekstit kuulostaa tekemällä tehdyiltä, niistä puuttuu "flow".

^ Vastaa Lainaa


Peloukoufa
132 viestiä

#26 kirjoitettu 03.10.2014 21:22

karman hardon kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:

Ei toki. Kyllä se on ihan huonous mikä tekee noista huonoja. Tämä nyt on toki mun mielipiteeni, enkä ole muistaakseni missään vaiheessa väittänyt että puhuisin mistään universaaleista totuuksista.


Kun puhutaan teknisestä huonoudesta, niin minusta se ei enää ole ihan puhdas mielipidekysymys, vaan vaatisi hieman perusteluja.


true dat. munsta Wiskarin riimit on aika latteita, kun on menty sieltä mistä aita on ns. matalin. Toki ei kaikista ole samanlaiseen lyyriseen nerouteen ku esim. Juice tai Junnu Vainio. tekstit kuulostaa tekemällä tehdyiltä, niistä puuttuu "flow".


Kuka määrittää aidan mataluuden? En nyt lähde syvemmin tuohon Wiskari-teemaan, kun en tuotantoa tunne, mutta miten se loppujen lopuksi poikkeaa Helismaan pihlajapuu-täysikuu-suuntautuu-muuntautuu-linjasta? Riimittelyhän on kuin sanaristikkoa täyttäisi. Ei niitä mahdollisuuksia rajattomasti ole. Jos vaikea riimi kuulostaa matalalta ylitykseltä, niin olkoon sitten niin. Enkä nyt mene tässä myöskään siihen, miten tekemällä tehtyjä riimejä Juiceltakin löytyy, mikä on tietysti ymmärrettävää. Enkä etenkään mene siihen, miten eräidenkin stadionintäytteiden ns. riimit eivät ole riimejä nähneetkään. Mutta ei ne kaikki riimit kenelläkään kultaa ole.

^ Vastaa Lainaa


Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6776 viestiä

#27 kirjoitettu 03.10.2014 21:24

Elintasokas kirjoitti:
^ Tossahan vois olla lyriikat Kostiaisen seuraavaan hittiralliin. Sopis jotenki siihe sen ääntämiseen.


Ääh. En pystyisi. Liikaa sanoja.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#28 kirjoitettu 03.10.2014 22:57 Muok:03.10.2014 23:01

Leevi & The Leavingsin vaikutusta suomalaisessa musiikissa ei voi näymmä kieltää. Miettikää jotain Stigiä ym. listoilla jokin aika sitten soineita artisteja. Hiljattain Uuden Musiikin Festivaalin tms. ohjelmassa oli jopa uusia, ponnistavia mutta bännättyjä kykyjä joista tuomaristo tms. totesi että jotain velkaa ovat Gösta Sundqvistille. Siis näitähän on tosi paljon. Ehkä Leevit oli jonkinlainen tuoreempi vastine aiemman ajan suurina pidetyille tekijöille kuten Juicet yms.

Peloukoufa kirjoitti:
[...]Enkä nyt mene tässä myöskään siihen, miten tekemällä tehtyjä riimejä Juiceltakin löytyy, mikä on tietysti ymmärrettävää.


Tuosta tulee mieleen, kuulitteko/oletteko lukeneet siitä kaverista joka kirjoitti Juicesta justiinsa kirjan? Mielestäni hän mainitsi aika hyvin sen aikalaisista artisteista kun Juice oli 70-lopulla huipussaan, että kyllähän sitäkin ennen tehtiin "rokkia" Suomessa, mutta ei niillä ollut sen kummempaa vaikutusta. Ja että sen aikaisista artisteista Dave Lindholmin, Juicen ja Hectorin voisi sanoa luoneen jotain aivan täysin uutta, joka rakensi ns. suomirokin historiaa eteenpäin..?

Allekirjoittaisin sen kyllä hyvin. Joku Frederikki ja vastaavat on soittanut rockbändeissä 70-luvulla mutta ei ne rakentaneet sitä juttua eteenpäin, aiheuttaneet sellaista sysäystä josta se jonkinlainen jatkumo ehkä oikeasti olisi lähtenyt... Sitä ennenhän laulettiin kai pääasiassa lähinnä englanniksi. Dave on kyllä itselleni se jonka kernaasti kruunaisin lyyrikkona ja musiikin taiturina.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#29 kirjoitettu 03.10.2014 23:17

Shah kirjoitti:
Leevi & The Leavingsin vaikutusta suomalaisessa musiikissa ei voi näymmä kieltää. Miettikää jotain Stigiä ym. listoilla jokin aika sitten soineita artisteja. Hiljattain Uuden Musiikin Festivaalin tms. ohjelmassa oli jopa uusia, ponnistavia mutta bännättyjä kykyjä joista tuomaristo tms. totesi että jotain velkaa ovat Gösta Sundqvistille. Siis näitähän on tosi paljon. Ehkä Leevit oli jonkinlainen tuoreempi vastine aiemman ajan suurina pidetyille tekijöille kuten Juicet yms.



Miksei, mutta tosta tuoreudesta mä en oikein tiedä - Leevit levyttivät ensimmäisen kerran -78 eli ei se oo kuitenkaan kuin viisi vuotta Coitus Intin ekan levyn jälkeen. Toki se varsinainen maine ja kunnia tuli varmaan kymmenenkin vuotta perässä mutta kyllä mä silti näkisin että Gösta oli Juicen kanssa samaa sukupolvea.

Tuosta tulee mieleen, kuulitteko/oletteko lukeneet siitä kaverista joka kirjoitti Juicesta justiinsa kirjan? Mielestäni hän mainitsi aika hyvin sen aikalaisista artisteista kun Juice oli 70-lopulla huipussaan, että kyllähän sitäkin ennen tehtiin "rokkia" Suomessa, mutta ei niillä ollut sen kummempaa vaikutusta. Ja että sen aikaisista artisteista Dave Lindholmin, Juicen ja Hectorin voisi sanoa luoneen jotain aivan täysin uutta, joka rakensi ns. suomirokin historiaa eteenpäin..?

Allekirjoittaisin sen kyllä hyvin. Joku Frederikki ja vastaavat on soittanut rockbändeissä 70-luvulla mutta ei ne rakentaneet sitä juttua eteenpäin, aiheuttaneet sellaista sysäystä josta se jonkinlainen jatkumo ehkä oikeasti olisi lähtenyt... Sitä ennenhän laulettiin kai pääasiassa lähinnä englanniksi. Dave on kyllä itselleni se jonka kernaasti kruunaisin lyyrikkona ja musiikin taiturina.


Oon lukenut ja oon kuullut - ja kirja on luonnollisesti ostoslistalla. Daven ja Hectorin ongelma olivat ehkä ne, että Daven teksteistä huokui tietyntyyppinen stadilainen sisäänpäinkääntyneisyys ja Hector taas yritti oikein yrittämällä olla mahdollisimman vaikeaselkoinen, omituinen ja henkevä. Jonkinlainen steroideja vetänyt Pekka Streng.

Ai niin, Pekka Streng. Siinäpä oli muuten kans yks. Ja ennen ketään noista kolmesta.

Juice oli merkittävä ehkä siksi, että mun mielestä se oli ensimmäinen suomalainen - ja suomenkielinen - rock-lyyrikko. Paino sanalla lyyrikko. Se toi englanninkielisestä musasta sen asenteen ja asetelman ja sulloi sinne sekaan Lauri Viitaa ja Eino Leinoa. Ja juuri siinä on mun mielestä eräänlainen suomalaisen rocklyriikan peruskivi.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#30 kirjoitettu 03.10.2014 23:50 Muok:03.10.2014 23:51

Vessajono kirjoitti:
Miksei, mutta tosta tuoreudesta mä en oikein tiedä - Leevit levyttivät ensimmäisen kerran -78 eli ei se oo kuitenkaan kuin viisi vuotta Coitus Intin ekan levyn jälkeen. Toki se varsinainen maine ja kunnia tuli varmaan kymmenenkin vuotta perässä mutta kyllä mä silti näkisin että Gösta oli Juicen kanssa samaa sukupolvea.



Kuuntelen ehkä liiaksi radiota, kun sieltä tulee toisinaan noita Gostan vetämiä sketsimusaohjelmia (jotka on itte asiassa aika järkyttäviä). Se oli aktiivinen niiden parissa vielä 90-alussa ennen kuolemaansa. Mutta Leevit tosiaan veti jo 80-alussa sitä "on meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri" -juttua. Se oli jo silloin sitä mitä tässä edellä pohdittiin Wiskarin aivoitusten ohella. Oikeasti ihan samaa tavaraa noin niin kuin sisällöllisesti.

BTW Se muuten se Sirpa-biisin sanat ei ollut noi mitä postasit. Se on eri biisi. "Sirpa" on se uus, mutta noi sanat oli vanhempi/eri biisi.

Oon lukenut ja oon kuullut - ja kirja on luonnollisesti ostoslistalla. Daven ja Hectorin ongelma olivat ehkä ne, että Daven teksteistä huokui tietyntyyppinen stadilainen sisäänpäinkääntyneisyys ja Hector taas yritti oikein yrittämällä olla mahdollisimman vaikeaselkoinen, omituinen ja henkevä. Jonkinlainen steroideja vetänyt Pekka Streng.

Ai niin, Pekka Streng. Siinäpä oli muuten kans yks. Ja ennen ketään noista kolmesta.

Juice oli merkittävä ehkä siksi, että mun mielestä se oli ensimmäinen suomalainen - ja suomenkielinen - rock-lyyrikko. Paino sanalla lyyrikko. Se toi englanninkielisestä musasta sen asenteen ja asetelman ja sulloi sinne sekaan Lauri Viitaa ja Eino Leinoa. Ja juuri siinä on mun mielestä eräänlainen suomalaisen rocklyriikan peruskivi.


Hectorin imago oli aluksi vähän Bovie -tyyliin hakusessa, tai siltä se nyt ainakin näyttää. Sellaista hienoista flirttailua progemmankin matskun kanssa.

Juice on kuulemma sanonut joskus ettei ole tavannut koskaan elämässään sanallisesti epätaitoista savolaista.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#31 kirjoitettu 04.10.2014 08:17

Peloukoufa kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:

Ei toki. Kyllä se on ihan huonous mikä tekee noista huonoja. Tämä nyt on toki mun mielipiteeni, enkä ole muistaakseni missään vaiheessa väittänyt että puhuisin mistään universaaleista totuuksista.


Kun puhutaan teknisestä huonoudesta, niin minusta se ei enää ole ihan puhdas mielipidekysymys, vaan vaatisi hieman perusteluja.


true dat. munsta Wiskarin riimit on aika latteita, kun on menty sieltä mistä aita on ns. matalin. Toki ei kaikista ole samanlaiseen lyyriseen nerouteen ku esim. Juice tai Junnu Vainio. tekstit kuulostaa tekemällä tehdyiltä, niistä puuttuu "flow".


Kuka määrittää aidan mataluuden? En nyt lähde syvemmin tuohon Wiskari-teemaan, kun en tuotantoa tunne, mutta miten se loppujen lopuksi poikkeaa Helismaan pihlajapuu-täysikuu-suuntautuu-muuntautuu-linjasta? Riimittelyhän on kuin sanaristikkoa täyttäisi. Ei niitä mahdollisuuksia rajattomasti ole. Jos vaikea riimi kuulostaa matalalta ylitykseltä, niin olkoon sitten niin. Enkä nyt mene tässä myöskään siihen, miten tekemällä tehtyjä riimejä Juiceltakin löytyy, mikä on tietysti ymmärrettävää. Enkä etenkään mene siihen, miten eräidenkin stadionintäytteiden ns. riimit eivät ole riimejä nähneetkään. Mutta ei ne kaikki riimit kenelläkään kultaa ole.


jänskä että otit esille tuon stadionriimittelijän...cheekin lyyrinen ulosanti kun on aika paljonkin sukua Wiskarin vastaavalle: joo, onhan se eräänlainen tyylikeino kirjoittaa tekstiä kuin kirjoittaisi päiväkirjaa/kirjettä/puhekieltä (esim. Dave Lindholm osaa tällaisen tyylin helvetin hyvin), mutta kirjoitettu teksti ei vielä ole lyriikkaa, vaikka se rehellisyydellään puhuttelisikin demografisesti suuriakin kansanosia, JOS siitä puuttuu se "flow" eli sen pitäisi jotenkin kuitenkin olla symbioosissa sen musiikin kanssa. Näiden em. lyyristen apukoululaisten tapauksessa kun näin ei oikein ole. "lyriikka" on vain kertovaa sepustusta, jota on tauotettu x tahdin mittaisiksi laineiksi ja loppuun joku hätäinen riimi (eikä aina ees sitäkään). Tekstiin saisi paljon enemmän fjongaa jos siellä olis paikka paikoin alkusointuja, sisäkkäisiä riimejä ja etenkin jos se teksti soljuisi eteenpäin jollain tunnistettavalla runomitalla eli siinä olis joku rytmi/poljento. Poljettomuus on sekin tietysti oma tyylilajinsa, mut sen kanssa menee helposti metsään (kuten monet aloittelevat räppärit, jotka keskittyvät ihan liikaa siihen, että saa sen ilmeisimmän loppusoinnun sinne lainin loppuun, jos ei muuten niin väkisin, ja sit syntyy sitä "Moi mä oon Jaska, housussa paska"-lyriikkaa). Wiskari ja Cheek toki puhuttelevat sen verran isoja massoja aihevalinnoillaan ja osumalla näppärästi vallitsevaan zeitgeistiin, että menestys on toki ansaittua, mut ei see kummastakaan loistavaa verbaalikkoa. Eikä se vaatis kuin sen ett jaksais vaivautua vähän enemmän, go the extra mile. Nerokkuuden ja keskinkertaisuuden erottava tekijä ei välttämättä aina ole pelkkää lahjakkuutta (vaikka toki silloin selviää huomattavasti vähemmällä duunilla) vaan timantteja saa puristettua usein pelkällä raa'alla tekemisellä: hinkkaa sitä tekstiä tarpeeksi kauan että se on täydellistä, eikä laske heti ensimmäisiä aivopierujaan julki. IMHO.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#32 kirjoitettu 04.10.2014 09:47

karman hardon kirjoitti:
[...]joo, onhan se eräänlainen tyylikeino kirjoittaa tekstiä kuin kirjoittaisi päiväkirjaa/kirjettä/puhekieltä (esim. Dave Lindholm osaa tällaisen tyylin helvetin hyvin), [...]


On käsittämätöntä miten tyyppi jonka puhe haastatteluissa kuulostaa (vanhan äijän horinalta ja) siltä kun sillä ois purkillinen biittiä ylähuulessa - vetää lauluissa ihan täysin toisenlaisella tatsilla. Tuo puhetyyli on eittämättä paljon velkaa Bob Dylanille. Mutta en tiiä toista samanlaista suomalaista artistia. + että sen ideat kitarariffeissä ja komppaamisessa on jotenkin hassuja mutta groovea. En osaa kuvailla sitä. Joku vapaa rentous.

^ Vastaa Lainaa


LAZ_onemanband
438 viestiä

#33 kirjoitettu 04.10.2014 09:54 Muok:04.10.2014 10:57

Jos joku muistaa Rihannan Umbrellabiisin. Siin kertsi meni about "umbrella ella ella ella ee ee ee"..

Tuo "ee" on sen jälkeen kuulunut suomi- ja jenkkibiiseis tosi paljon. Esims tävävuonna Brädin Aamupala-kertsis (en jaksa kaivella aiempiaenempää tähä hätää, ootte varmaan kuullu kyl)

Tuos vuos-puoltoista sitten oliko hesari vai mikä-media-olikaan ni kysyi nuorilta mitä he kaipaavat pop-musiikkiin.. ne vastas et monimutkaisempia riimejä.

Nyt sit Robin ja JVG multirimmailee (okei, Robin nykyää myös räppää mut se multiriimittely alkoi jo ennen räppivaihetta, esims Boom-Kah biisis oli tuplariimei..)

Ja sitten on nää salibiisit.. Skandaali - Salikissa, Musta Barbaari - Salil eka, salil vika, Matti - Hulk, Portion Boys - Pumppaa jne

Nii ja jenkkinaislaulajat ja -räppärit on tehneet aikalailla perseestä biisei.. esims Nicky Minaj - Anaconda, Meghan Traylor - All About That Bass, Jennifer Lopez - Booty jne

LAZ_onemanband muokkasi viestiä 10:16 04.10.2014
listasin pari "ee"-biisiä mut sit kuuntelin ni niis ei ollukkaa "ee":tä.. poistin ne viestistä.. yritin etsiä yhden vlogi-jakson kässäriä kun siin ois ollu "ee"-biisien listaa mutten löytäny tähän hätään

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#34 kirjoitettu 26.10.2014 13:32 Muok:26.10.2014 13:34

Mitä mieltä olette Heikki Salon lyriikoista?

^ Vastaa Lainaa


Heijala
4760 viestiä

#35 kirjoitettu 27.10.2014 00:49 Muok:27.10.2014 00:50

Shah kirjoitti:
Mitä mieltä olette Heikki Salon lyriikoista?


Ite oon ainakin tykännyt paljon ja aina. Vaikea sanoa mitään ärsyttävää mitä hän olisi tehnyt. Eniten ne omillensa bändeille/projekteille/soolojutuille tehdyt toimii. Tuossa wikipedialistassa oli hirveän monta artistia, joiden sanoitukset aiheuttavat pahaa myötähäpeää, mutta en jaksanut alkaa kahlaamaan mitkä niistä olivat Salon tekemiä.

Heijala muokkasi viestiä 00:50 27.10.2014

^ Vastaa Lainaa


Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6776 viestiä

#36 kirjoitettu 27.10.2014 20:36

Shah kirjoitti:
Mitä mieltä olette Heikki Salon lyriikoista?


Yritin etsiä tietoa että mitäpä kaikkea H. Salo on sanoittanut, mutta sitä ei löytynyt. Muistaakseni Teostolla oli tämmönen palvelu joskus. Tiedän Mljoonasateen tuotannosta Marraskuun ja Juri Gagarin -biisin, niissä on "hyvät" sanoitukset. Kolmas hitti Tulkoon rakkaus on vähän nössö..

^ Vastaa Lainaa


J. Hifish
814 viestiä

#37 kirjoitettu 27.10.2014 21:52

Kostiainen kirjoitti:
Shah kirjoitti:
Mitä mieltä olette Heikki Salon lyriikoista?


Yritin etsiä tietoa että mitäpä kaikkea H. Salo on sanoittanut, mutta sitä ei löytynyt. Muistaakseni Teostolla oli tämmönen palvelu joskus. Tiedän Mljoonasateen tuotannosta Marraskuun ja Juri Gagarin -biisin, niissä on "hyvät" sanoitukset. Kolmas hitti Tulkoon rakkaus on vähän nössö..


.....ja 506 ikkunaa taisi olla jo suunta kohti lastenlauluja.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#38 kirjoitettu 28.10.2014 18:37 Muok:28.10.2014 18:40

En itse asiassa edes tiennyt kuka Heikki Salo varsinaisesti on. Ensi kertaa tyypin naama jäi mieleen Ylläksen mäkibaarin mainoksessa 2007: kalju ja äijäparta, jota mietin kukahan tuo on. Seuraavaksi näin saman kuvan etelä-Suomessa klubikeikan mainoksessa. Eka biisi joka siltä kuitenkin jäi mieleen oli 2011-2012 ilmestynyt Riekko-biisi, josta vähän häkellyin kun lyriikat olivat mielestäni niin hyvät. Sen musiikki ei sen koommin ole puhutellut.

Ja nyt hiljattain kuulin Salolta aivan uuden tekeleen (mikäs sen nimi onkaan hei?). Hän osaa tuoda mielestäni jotenkin sellaista elämän sattuman magiaa lyriikoihinsa. Sellaista puolisurrealistista outoutta arkielämän sekaan.

Vilkasin itsekin ensi kertaa tosta wikiartikkelista kukas se oikein onkaan ja vähän facepalmit teki mieli tehdä. Tietysti "joku" Miljoonasateen laulaja... Mulla on vähän sama juttu Heijala mitä mainittit jostain niistä myötähäpeäbiiseistä: en kestä kuulla esim. jotain "neonkuu ja yö, pienet ihmiset rumpua lyö" juttua (hyh..). Mutta näin kun ikää tulee hieman lisää, uskaltaa myöntää myös, että onhan ne päteviä teksteissään ja taidoissaan, vaikka musiikki ei herättäisi mitään fiboja. Jokainen meistä on täysi vastaantulija taitavalle sanoittajalle, vaikka se soittaisikin bändissä jota kohtaan on joskus tuntenut syviä inhofiiliksiä.

^ Vastaa Lainaa


Berlingmur
745 viestiä

#39 kirjoitettu 28.10.2014 19:56

Tarviiko kukaan gangsta rap sanoituksia muuten? Itse olen niinsanotusti kadulla kasvanut,ja ollut kovissa piireissä mukana helsingissä,joten omakohtaista kokemusta on. Pistäkää priva viestii

^ Vastaa Lainaa


J. Hifish
814 viestiä

#40 kirjoitettu 28.10.2014 21:58

Shah kirjoitti:
Jokainen meistä on täysi vastaantulija taitavalle sanoittajalle


Höpöhöpö! Paras sanoitukseni on parempi kuin Heikki Salon huonoin sanoitus

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu