Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Kolmen soinnun biisi -kilpailu (JÄLKILÖYLYT)


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#1 kirjoitettu 26.01.2015 00:31

Tämä ketju on tarkoitettu kaikenlaiseen KOMMENTOIMISEEN, jossa voi esimerkiksi kommentoida tai käydä keskustelua kisassa mukana olleista

- biiseistä
- sekä biiseissä käytetyistä soinnuista
- jne


Lista soinnuista ja biiseistä ilmestyy piakkoin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#2 kirjoitettu 26.01.2015 00:53 Muok:26.01.2015 01:27

Lista soinnuista ja biiseistä:

Em, Bm, A (IT - I Feel Free) http://www.mikseri.net...

F, G, Am (Klusteri - Huomisen laulu) http://www.mikseri.net...

Em, G5, H5 (Pestherd - Korppi) http://www.mikseri.net...

Fmaj9/G, Bbadd2/D, Cm11 (Kilpajakke - Subordinate) http://www.mikseri.net...

E, G, A (El Camach - Getting Fucked Up) http://www.mikseri.net...

G, D, C (Mahan - onemanband -The Competition Is On) http://www.mikseri.net...

Am, C, Dm (P.M. Kostiainen Project - Suoraa huutoa) http://www.mikseri.net...

Am, F, C (Henkstroem - Onnelliset) http://www.mikseri.net...

E, C#m, A (Mikael Hoo - Nimetön no. 2) http://www.mikseri.net...

Bb5, E5, F5 (mental problems - syrjäytyminen) http://www.mikseri.net...

F#, G#, A#m (Duo TJ - Tuntemattomasta tunnetuksi) http://www.mikseri.net...

G, C, D (Peloukoufa - Vaatehuoneen Jamaika) http://www.mikseri.net...

G#,C#, F# (Otto Potto - Plastic) http://www.mikseri.net...

D, C, G (reisiviilis - komeetta) http://www.mikseri.net...

G, C, F (Aaro2010--> - Kolme Sointua) http://www.mikseri.net...

F, B, C# (Sorry Ass Joe - Spare some change?) http://www.mikseri.net...

D#m9, A#m9, F#9 (Tube Microchips and Local Warming - Miksen ole panija-Tommi?) http://www.mikseri.net...

Bbm7, Ab6, Gbmaj7 (skabiy - Nights of Orion) http://www.mikseri.net...

Am, F, G (Henki Boyz - Ajattelin hirttää itseni kettinkiin) http://www.mikseri.net...


Eli siinäpä sitä kommentoitavaa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#3 kirjoitettu 26.01.2015 01:08

Taidanpa kilpailun järjestäjänä aloittaa tämän kommentoimisen.

Ensinnäkin on sanottava, että helvetin hienoja biisejä olette tehneet, vaikka käytössä on vain ollut ne kolme sointua.

Toisekseen on ollut mukava seurata sitä kuinka erilaisia sointuyhdistelmiä kilpailijat ovat käyttäneet. Äänestykseen pääsi 19 kappaletta, ja ne melkein kaikki käyttävät eri sointuja. G, D ja C löytyivät kolmesta biisistä, ja Am, F, G kahdesta biisistä. Muutoin kaikki käyttivät eri sointuja.

Ehkäpä ei siis ole olemassa mitään kultaista kolmen soinnun yhdistelmää, jolla ne hitit syntyvät, sen tämä kisa ainakin osoittaa.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#4 kirjoitettu 26.01.2015 01:38

Huutelen tälleen vieraista pöydistä että idea oli mielenkiintonen mutta laulun pakottaminen oli ihan paska sääntö. Oma osallistumiseni torppautui juurikin siihen.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 26.01.2015 05:00 Muok:26.01.2015 05:13

IT kirjoitti:
Toisekseen on ollut mukava seurata sitä kuinka erilaisia sointuyhdistelmiä kilpailijat ovat käyttäneet. Äänestykseen pääsi 19 kappaletta, ja ne melkein kaikki käyttävät eri sointuja. G, D ja C löytyivät kolmesta biisistä, ja Am, F, G kahdesta biisistä. Muutoin kaikki käyttivät eri sointuja.

sen sijaan että vertailis nimellisesti samoja sointuja, eri sointuasteiden vertailu vois olla hivenen mielekkäämpää. F G Am on oikeastaan sama kuin esimerkiksi Cb Db Ebm, vaikka tietynlainen fiilisero niiden soinnissa toki onkin. nopealla vilkaisulla osallistumisbiisien soinnuista löytää siten enemmän yhtäläisyyksiä.

lisäksi varsinaista sointukomboa on ehkä huono vertailla biisien välillä, koska kaikki biisit eivät käyttäneet annettuja sointuja koko ajan samassa järjestyksessä, joten kaksi eri biisiä samoilla soinnuilla saattoi hyvinkin käyttää eri sointukulkua. tätähän ei toki kielletty säännöissä.

Vessajono kirjoitti:
Huutelen tälleen vieraista pöydistä että idea oli mielenkiintonen mutta laulun pakottaminen oli ihan paska sääntö.

samaa mieltä. onneksi kitaraa, pianoa tai mitään muutakaan soitinta ei vaadittu.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#6 kirjoitettu 26.01.2015 05:19 Muok:26.01.2015 05:24

veezay kirjoitti:
sen sijaan että vertailis nimellisesti samoja sointuja, eri sointuasteiden vertailu vois olla hivenen mielekkäämpää. F G Am on oikeastaan sama kuin esimerkiksi Cb Db Ebm, vaikka tietynlainen fiilisero niiden soinnissa toki onkin. nopealla vilkaisulla osallistumisbiisien soinnuista löytää siten enemmän yhtäläisyyksiä.


Juu, toi kävi kyllä mielessä, mutta ehkäpä joku musiikillisesti teoreettisesti taitavampi kuin minä jaksaisi tuollaisen vertailun vaikka tehdä, että onko noissa biiseissä taustalla jokin yleisempikin kuvio?

veezay kirjoitti:

lisäksi varsinaista sointukomboa on ehkä huono vertailla biisien välillä, koska kaikki biisit eivät käyttäneet annettuja sointuja koko ajan samassa järjestyksessä, joten kaksi eri biisiä samoilla soinnuilla saattoi hyvinkin käyttää eri sointukulkua. tätähän ei toki kielletty säännöissä.


Juu. Tämä tietenkin hankaloittaa tuollaista vertailua.


Mitä tulee tuohon kahdessa edellisessä viestissä kritisoituun laulusääntöön tässä kilpailussa, niin seison kyllä edelleen sen takana. Laittaisin saman säännön uudestaankin tällaiseen kilpailuun. Kyllä oikea kunnon biisi tarvitsee mukaan laulun, ja instrumentaaleille voisi sitten järjestää oman kilpailun. Nythän ei myöskään osallistujista ollut pulaa, jotenka vaatimustaso saattoi olla kyllä korkeampi.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#7 kirjoitettu 26.01.2015 05:35

veezay kirjoitti:
lisäksi varsinaista sointukomboa on ehkä huono vertailla biisien välillä, koska kaikki biisit eivät käyttäneet annettuja sointuja koko ajan samassa järjestyksessä, joten kaksi eri biisiä samoilla soinnuilla saattoi hyvinkin käyttää eri sointukulkua. tätähän ei toki kielletty säännöissä.


Tästä myös joku viisaampi varmaan sais enemmän irti. Siis et kuinka nerokkaasti noita kolmea sointua on biisin aikana muunneltu ja käytetty. Jos noita sointuja oikein varioi niin helpostihan biisin saa kuulostamaan siltä, että siinä olisi käytetty enemmän sointuja kuin siinä sitten onkaan lopulta käytetty.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#8 kirjoitettu 26.01.2015 06:04

Taidanpa myös arvostella nuo biisit, joille pisteitä tässä kilpailussa annoin:

Snacke : Henkstroem - Onnelliset
Eipä tästä muuta sanottava ole kuin että biisistä tulee jotenkin vain hyvä fiilis. Ja tuo toteutuskin toimii ihan hyvin.

heicky : Sorry Ass Joe - Spare some change?
Tää biisi kuulostaa taas genressään niin aidolta (ja myös traditionaalilta) kuin olla ja voi. Kitaran äänen sävy ja laulajan ääni ovat kohdillaan just eikä melkein. Ja biisi on muutoinkin hyvä.

Kostiainen : P.M. Kostiainen Project - Suoraa huutoa
Taas sellainen biisi Kostiaiselta josta tykkään. Tuo Kalimban sointi on onnistuttu äänittämisvaiheessa saamaan purkkiin täydellisesti, josta myös pointsit. Juurikin tuo melodia alussa ja biisin keskivaiheilla on se, mikä saa kuuntelemaan biisin yhä uudestaan.

Timpi : Duo TJ - Tuntemattomasta tunnetuksi
Tämä taas on tällaista hyvän kuuloista Suomirockia. Kertsi toimii ja biisissä on muutoinkin hyvä meininki.

^ Vastaa Lainaa


mahan
16 viestiä

#9 kirjoitettu 26.01.2015 12:51

Tässä on käyttäjän "mahan" ensituntuman mietteet kilpailubiiseistä. Noihin numeroihin ei kannata hirveesti tuijottaa, ne on ihan ensikuuntelun tulosta, ei siis äänestyspojoja! Kovin hankalaa on näitä biisejä paremmuusjärjestykseen laittaa kun löytyy yhden mikin, live, studio ja muita äänityksiä sekä lisäksi monta eri genreä joita on tavallaan mahdotonta vertailla toisiinsa. Mutta säännöt ovat selkeet ja niillä mennään!

t. johan

--------------------------------------------
IT_(10_Best_Demos)__I_Feel_Free

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 7
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Hyvä sävellys ja biisi idea joka kuitenkin kaipaisi hieman lisää sovituspuolelle koska pikkuisen tulee
sellainen tasapaksu olo ja biisin pituuttakin vois ehkä miettiä. Instrumentit hyvin vedetty. Laulukin toimii ja nuo tuplaukset vois myös käyttää stemmoille. Kokonaisuus kuitenkin jää jotenkin hengettömäksi, solisti sais olla rohkeampi ja innostuneempi koska onhan kyseessä laulu vapauden tunteesta.

---------------------------------------------
Klusteri__Huomisen_laulu

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 8
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 9

Jepp, melkein radiovalmis biisi, hyvin soitettu, sovitettu ja esitetty. Jos nyt jotain tuosta kaivelen niin:
- solistilla tosi mukava ääni, paikoin hieman kamppailee jotta kaikki teksti saadaan laulettua.
- soolokitara vetää hyvin alkuriffit mutta itse soolo kuulostaa hiukan kankealta
- stemmat toimii hyvin tässä niin että kaikki laulaa samaa, vois olla vielä niitä laulajia lisää
- hyvä ja tarttuva teksti
Missä on seuraava keikka?

----------------------------------------
Pestherd__Korppi

SÄVELLYS: 6
SOVITUS: 6
SANOITUS: 6
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Hiukan vaikea biisi seurata kun noi sanat ei oikein tule esiin sieltä metallimyllystä. Hiukan monipuolisemmalla sovituksella tästä vois saada paljonkin lisää irti, nyt se introa lukuunottamatta polkee samaa metakkaa koko biisin läpi. Ehkä joku kunnon breikki ja B-osa olis paikallaan. Rumpusoundeja vois teroittaa ja elävöittää, kuulostaa ihan liian tyypilliseltä EZ drummerilta ja sen jotenkin kolkosta huonekaiusta. Omaan lausekkeeseen viitaten: "Kierrätetty taas "Korppia" hävyttömän mielikuvituksettomasti" olen aikaslailla samaa mieltä joskin vähällä lisätyöllä tästä biisistä vois tulla ihan toimiva!

------------------------------------------
Kilpajakke__Subordinate

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 7
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 8

Tuossa aloittelin kuuntelun ja mietiskelin eikös tässä laulua lainkaan, mutta tulihan se sieltä, ehkä hiukan pitkä intro. Mukava rullava tempo ja sovituskin ihan ok. Bassokuviot hyvät ja vie biisiä hienosti eteenpäin. Sovituksellisesti olisin kaivannut sellaista yhtä total breikkiä joka antais lisää väriä ja fiilistä biisille. Laulajalla hyvä ääni mutta kaipais hiukka lisää poweria ja uskottavuutta, olikskohan flunssa ollut asialla...

--------------------------------------
el-camach/getting-fucked-up

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 6
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 8

Joo, ihan mukavaa perusrockantaa mutta biisi ei tuo mitään uutta maailmalle. Solisti hyvä vaikka paikoin hieman vireen vierestä mutta sehän ei rokissa haittaa menoa. Studioäänitys tuntuu hiukan ohuelta, basarin poljentaa ja bassoa vois korostaa enemmän niin potkua tulis lisää. Sovituksessa vois löytyä tilaa C-osalle joka antais hiukan lisämaustetta, nyt kun sama komppi jyrää koko biisin läpi samanlaisena niin yksitoikkoisuus tulee mieleen. Mutta nämähän on jo purkitettu aikoja sitten joten ei muutakun hyviä jatkoja hyvälle bändille!

------------------------------------------
P._M._Kostiainen_Project__Suoraa_huutoa

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 6
SANOITUS: 3
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Apuuuuva, tässä kyllä pitäis käyttää tota "valikoivaa kuuloa" jotta vois asiallisesti arvostella biisiä. Tällaisen tekstin käyttöä biisiin kun biisiin pitää tarkoin miettiä koska sen esittäjä pitää olla todella vittuuntunut ja käyttää sitä "suoraa huutoa" tulkinnassaan niin että ne vittuuntumisen tunteet välittyy myös kuulijalle. Komppia on onneksi mietitty hiukan enemmän ja siitä saa sellaiset unplugged fiilikset, hiukan vois ehkä parannella tuota soittotarkkuutta. Hienoja soittimia käytetty.

Käytä vaikka tätä mun saatanan kommenttia hyväksesi, vihastu tähän vitun ärsyttävään kirjoittajaan ja saatana irroita vaikka tuo vitun töpseli seinästä niin että pulinat pois!

-----------------------------------------
Henkstroem__Onnelliset

SÄVELLYS: 9
SOVITUS: 7
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 8

Tuopin päältä tehtynä aivan upea biisi. Toimii unpluggdena hyvin ja olis mukava kuulla tämä trubaduuri livenä lavalla. Samalla tekis mieli väsätä tähän kevyet komppiraidat, mut se on ihan toinen story.
Vaikeaa tätä on tuomaroida kun on laulu, kitara ja mies ja kaikki osaset toimii. Tää menee selkeesti suosikkeihini

---------------------------------------
Mikael_Hoo__Nimetön_no._2

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 6
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 7

Jep, aika hienosti tehty sanoitus jossa sanat istutetaan melodiaan yllättävästi mutta toimivasti. Itse biisi on hieman yksitoikkoinen ja vaatis ehkä joitain apusoittimia syttyäkseen kunnolla eloon. Rummut, basso ja Strato vois olla ratkaisu mutta ehkäpä jo akustisen kitaran lisäys sais parannusta aikaan.

---------------------------------------
mental_problems__syrjäytyminen

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 7
SANOITUS: 6
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 7

Tässä biisissä käydään kovaa kaksintaistelua, bändi oikealla yrittää soittaa laulajan vasemmalla hengiltä, saa nähä kuka voittaa. Kun biisi loppuu voidaan kai todeta että tasapeli tuli kun molemmat taistelijat pysyivät loppuun asti omilla paikoillaan. Hyvä idea tämä panorointi mutta loppua kohden olis ollut mukava kuulla kun laulaja astuu keskella lavaa ja ottaa bändin komentoonsa eikä tartte enää syödä paskaa.
Laulusta vois kai sanoa että se on enemmänkin julistusta kuin laulua mutta tässä kuitenkin välittyy se
lauluntekijän tuska, pikkuisen jäin miettimään tota "elämä on murhaa" juttua.... mitäköhän tarkoittaa.

-------------------------------------
Duo_TJ__Tuntemattomasta_tunnetuksi

SÄVELLYS: 9
SOVITUS: 9
SANOITUS: 9
TOTEUTUS: 9
ÄÄNITE: 9

Jessus mikä meno ja poljenta, pojoja taitaa ropsahdella. Tää on ihan valmis radiosoittoa varten joten siitä vaan myymään. Sanoitus hyvä ja on ihanan postitiivinen eli valoa tämä duo näkee putken päässä. Ei tästä meikäläinen kaivamallakaan löydä mitään muuta kommentoitavaa, eiku onnee Duolle ja menestystä tiedon valtatiellä!

----------------------------------------
Peloukoufa__Vaatehuoneen_Jamaika

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 6
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 7

Ei tuo nyt ihan reggaesoittoa ole mut ihan mukavasti se gungaa. Sovitukselliseti aika ykstoikkonen alusta loppuun, hyvät sanat pelastavat tilanteen. Eli tuossa vois esim. kertsissä käyttää hieman eri soundeja ja soittoja kun värssyssä niin sais lisää kontrastia biisiin. Miksaus on kaivellut pois keskialuetta niin että diskantit hieman sihisee, varsinkin lauluun vois palauttaa sitä keskialuetta niin se tulis paremmin läpi äänikuvassa. Ja jos reggeetä tavoitellaan niin basistilla on pieni työsarka edessään.

----------------------------------------
Otto_Potto__Plastic_(live)

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 7
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 10
ÄÄNITE: 7

Hyvää perusrockia, sellaista kunnon klubirockia. Tähän olis voinnut liittää videopätkä jossa sais olla innostuneen yleisön meininki. Live äänitys tottakai vetää hiukan noita äänityspojoja alas mutta toteutuksesta täydet 10.
Laulu toimii ja solistilla aika sopiva "rock" ääni. Tehkää ihmeessä tästä myös studioversio jotta pääsee detaleista enemmän nauttimaan.

-------------------------------------
reisiviilis__Komeetta

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 7
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 7

Joo, muistan tuon Haleyn komeetan katselmukset, ei kylläkään Kanarian saarilta. Tää on hyvä unplugged jossa sekä soitto että laulu ovat balanssissa eli mukava kuunnella. Sanoitus ja kerronta on hyvä eli kokonaisuutena kelpo biisi.

------------------------------------
Aaro2010---__Kolme_sointua

SÄVELLYS: 8
SOVITUS: 7
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 7
ÄÄNITE: 8

Hauska akkapella esitys, aina ei tarttee kalliita soittimia jotta tällaista saadaan aikaan. Hyvä lauluääni ja vaikka lisäisit suurummut ja suubasson niin ei haitaksi olis.

------------------------------------
Sorry_Ass_Joe__Spare_some_change-

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 7
SANOITUS: 7
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Countrymeininkiä joka kuullostaa ihan uskottavalta. Ja äänite on varmaan vuodelta 1936 tasosta päätellen. Tää toimii näinkin mutta koska biisi on noinkin lyhyt niin sitä vois jatkaa yhdellä toistolla ja siihen toistoon tulis mukaan rummut ja basso ja se miksattaisiin tän päivän soundeilla.

-----------------------------------
Tube_Microchips_and_Local_Warming__Miksen_ole_panija-Tommi-

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 9
SANOITUS: 4
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 7

Nii että haavena sulla olla "panija Tommi" niin että naista pukkais jonossako? Noh, tätä biisiä kun heille soitat niin varmasti haavesi toteutuu....
Nämä vittu pillu kyrpä sanoitukset ei kyllä jaksa innostaa, jotenkin vievät hyvältäkin biisiltä mielenkiinnon. Tai jos näitä käyttää niin biisissä pitää olla kunnon särmää ja laulajalla kunnon asennetta jotta se toimii.
Se siitä, toi kappale on muuten ihan mielenkiintoinen ja hyvin sorvattu, paljon hyviä soundeja.

--------------------------------
skabiy__Nights_of_Orion

SÄVELLYS: 6
SOVITUS: 7
SANOITUS: 4
TOTEUTUS: 6
ÄÄNITE: 8

Ihan yees biisi tanssilattialle mutta näin ihan kuuntelua ajatellen niin mielenkiinto loppuu aika nopeasti.
Laulu/puhe vois olla hiukan enemmän oikealla lontoonkielellä lausuttua ettei tule parodiafiilistä, tai olisko se tarkoitus, mene ja tiedä. Pikkuisen tapahtumaköyhä kokonaisuus.

---------------------------------
Henki_Boyz__Ajattelin_hirttää_itseni_kettinkiin

SÄVELLYS: 7
SOVITUS: 8
SANOITUS: 8
TOTEUTUS: 8
ÄÄNITE: 9

Jep, tässäkin on aika raaka ja brutaali sanoitus mutta biisissä ja solistilla on sitä asennetta jota tarvitaan
tällaiselle sanoitukselle. Ja tässä se toimii. Ei ihan parasta studiolaatua mutta tällaiselle biisille nää on just oikeet soundit, kuin mielisairaalan kakkos osastolla nauhoitettu, solisti patteriin köytettynä. Vakavia asioita huumorilla sopivasti höystettynä.

---------------------------------

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#10 kirjoitettu 26.01.2015 15:27

mahan kirjoitti:
Nämä vittu pillu kyrpä sanoitukset ei kyllä jaksa innostaa, jotenkin vievät hyvältäkin biisiltä mielenkiinnon.


Täysin samaa mieltä. Mutta kun on pienessä darrassa ja vähän aikaa saada ylipäätään mitään aikaan, niin pakko mennä ekalla mieleen tulevalla idealla, oli kuinka paska tahansa. Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#11 kirjoitettu 26.01.2015 16:04

Funereal kirjoitti:
Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.


Heh. Mitä ihmeen vokaaliallergiaa täällä porukka potee, kun olet jo kolmas kommentoija, jonka mukaan tuo laulusääntö niin sanotusti imee (engl. sucks)?

Täähän oli biisintekokilpailu eikä mikään sävellyskaba.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#12 kirjoitettu 26.01.2015 16:34

IT kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.


Täähän oli biisintekokilpailu eikä mikään sävellyskaba.


Mitä ihmeen instrumentaaliallergiaa sulla oikein on? Biisejä ne instrumentaalitkin on.

^ Vastaa Lainaa


Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6767 viestiä

#13 kirjoitettu 26.01.2015 17:53

Veezayn biisille antaisin vaikkapa 100 pistettä jos se olisi mahdollista. Puskista tuli ja kolahti paremmin kuin mikään laulaja/lauluntekijä- tai rockbiisi tässä kisassa. Mukava alkuysärimeininki ja toisaalta tuli myös Madventuresin soundtrackmusa mieleen. Ja ainut konemusakappale johon vokaalit sopivat kuin nenä päähän.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#14 kirjoitettu 26.01.2015 18:06

IT kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.


Heh. Mitä ihmeen vokaaliallergiaa täällä porukka potee, kun olet jo kolmas kommentoija, jonka mukaan tuo laulusääntö niin sanotusti imee (engl. sucks)?

Täähän oli biisintekokilpailu eikä mikään sävellyskaba.


No lähinnä sitä allergiaa, että omat laulunlahjani ovat sitä luokkaa että olisin pystynyt ehkä tekemään jonkun typerän ja huonon renkutuksen, koska muuhun en koe niitä riittäväksi. Instrumentaalimusan kanssa sen sijan koen kykeneväni tarjoamaan mielenkiintoisempaa tavaraa paitsi itseni, myös muiden kannalta.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#15 kirjoitettu 26.01.2015 18:25

Vessajono kirjoitti:
No lähinnä sitä allergiaa, että omat laulunlahjani ovat sitä luokkaa että olisin pystynyt ehkä tekemään jonkun typerän ja huonon renkutuksen, koska muuhun en koe niitä riittäväksi. Instrumentaalimusan kanssa sen sijan koen kykeneväni tarjoamaan mielenkiintoisempaa tavaraa paitsi itseni, myös muiden kannalta.


No höh. Mutta voihan tuon tietysti myös nähdä tuolta kantilta, jos haluaa pitää tiettyä tasoa yllä.

Itsellänikään ei ole mikään paras laulutaito, ja olenkin saanut siitä kritiikkiä joka kilpailussa missä olen ollut mukana. Toisaalta kun kaikilta edellyttää laulua, niin biisit on sitten eräällä tavalla samalla viivalla. En sitä paitsi ajatellut, että kun tämän kilpailun sääntöjä rustasin, että siitä voisi muodostua kynnyskysymys joillekin ihmisille.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#16 kirjoitettu 26.01.2015 23:30

mitä yhteistä on rokkijätkillä ja räppäreillä?
- kummatkaan eivät tajua musiikin konseptia ilman sanoja.
*studioyleisönauru*

Vessajono kirjoitti:
omat laulunlahjani ovat sitä luokkaa että olisin pystynyt ehkä tekemään jonkun typerän ja huonon renkutuksen, koska muuhun en koe niitä riittäväksi. Instrumentaalimusan kanssa sen sijan koen kykeneväni tarjoamaan mielenkiintoisempaa tavaraa paitsi itseni, myös muiden kannalta.

sama täällä. musta tuntui, että huononsin omaa biisiäni pakollisella vokaaliosiolla, ja oisin tehnyt sen tilalle mieluummin jotain parempaa instrumentaalina.

mahan kirjoitti:
Laulajalla hyvä ääni mutta kaipais hiukka lisää poweria ja uskottavuutta, olikskohan flunssa ollut asialla...

heh, flunssaa kyllä oli mutta oikea syy on ehkä siinä että mä en ole mikään kaksinen laulaja enkä laula muutenkaan juuri yhtään.

Kostiainen kirjoitti:
Veezayn biisille antaisin vaikkapa 100 pistettä jos se olisi mahdollista. Puskista tuli ja kolahti paremmin kuin mikään laulaja/lauluntekijä- tai rockbiisi tässä kisassa. Mukava alkuysärimeininki ja toisaalta tuli myös Madventuresin soundtrackmusa mieleen. Ja ainut konemusakappale johon vokaalit sopivat kuin nenä päähän.

kas, kiitti! tavallaan tuli myös puskista, että sä tykkäisit siitä.

^ Vastaa Lainaa


mahan
16 viestiä

#17 kirjoitettu 27.01.2015 07:49

Funereal kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Mutta kun on pienessä darrassa ja vähän aikaa saada ylipäätään mitään aikaan, niin pakko mennä ekalla mieleen tulevalla idealla, oli kuinka paska tahansa. Ja toi laulun pakollisuus oli ihan paska sääntö muutenkin.


Tuttu tunne, mulla kun aina syntyy tuo komppi ensin ja siihen sitten tekstin väsäily hiukan takkuaa niin monta kertaa ideoita on huone täynnä kun vaan pikkuisen rauhoitut ja tarkastelet ympäristöäsi. Varmaan siinä lojuu plektroja, piuhoja, hikinen T-paita tai tyhjä kaljapurkki, eli niillä jokaisella on hyvä story kerrottavana kunhan annat mielikuvitukselle hiukan tilaa.

Sunkin huoneessa löytyy esim. kitarapiuha, noh eihän se o kun jottain muovia jossa on kuparisäikeitä sisällä mutta loppujen lopuksi kun mietit niin onhan se aika paljon kokenut ja nähnyt sekin, eli anna sille "sielu" ja anna sen kertoa mitä kaikkee sille on tapahtunut.

- mistä se aikanaam sulle kulkeutui
- missä käytit sitä ekan kerran
- onko siinä jotain puutteita, rahiseeko tms
- joutaako kohtapuolin vaihtoon vai onko sillä vielä tulevaisuutta
- mihin kaikkiin paikkoihin se on tullut tyrkättyä
- jos joskus piuhanretale ollut kateissa niin mitkä silloin fiilikset

Eli aika paljon tostakin saa lauluntekstille aikaan vanhasta piuhanpätkästä kunhan vedät syvään henkeä ja annat kynän kirjoitella mitä mieleen sattuu ilman rajoituksia tai riimipakkoja ja kun tuota tekstiä on paperi täynnä niin sitten voipi sitä muokata esityskuntoon.
Ja seuraava laulunteksti käsittelee sitten tuota nurkassa lojuvaa loppuunkäytettyä likaista t-paitaa, esim. "I got dirt on my shirt" tyyliin ja mietippä vaan mitä sekin on joutunut näkemään ja kokemaan, taatusti monenkin laulun edestä kerrontaa.

Eli kyllä yllättävän paljon laulutekstin aiheita löytyy ihan tossa lähiympöristössä ilman että niitä pilluja ja kyrpiä tarttee siihen sekootella!

t. johan

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#18 kirjoitettu 27.01.2015 08:10

mahan kirjoitti:
Ja seuraava laulunteksti käsittelee sitten tuota nurkassa lojuvaa loppuunkäytettyä likaista t-paitaa, esim. "I got dirt on my shirt" tyyliin ja mietippä vaan mitä sekin on joutunut näkemään ja kokemaan, taatusti monenkin laulun edestä kerrontaa.

Eli kyllä yllättävän paljon laulutekstin aiheita löytyy ihan tossa lähiympöristössä ilman että niitä pilluja ja kyrpiä tarttee siihen sekootella!

paitsi jos se t-paita on ollut seksuaalisessa käytössä, niin pillut ja kyrvät saattaa olla hyvinkin aiheellisia siitä t-paidasta kertovassa tekstissä.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#19 kirjoitettu 27.01.2015 14:11

mahan kirjoitti:
Tässä on käyttäjän "mahan" ensituntuman mietteet kilpailubiiseistä. Noihin numeroihin ei kannata hirveesti tuijottaa, ne on ihan ensikuuntelun tulosta, ei siis äänestyspojoja! Kovin hankalaa on näitä biisejä paremmuusjärjestykseen laittaa kun löytyy yhden mikin, live, studio ja muita äänityksiä sekä lisäksi monta eri genreä joita on tavallaan mahdotonta vertailla toisiinsa. Mutta säännöt ovat selkeet ja niillä mennään!

t. johan


Näin ihan kilpailun järjestäjän puolesta, kiitos hienosta kommentoinnista. Tuota analyysiä, jonka tuossa kommentissa suoritit, oli ilo lukea.

Voin varmaankin yhtyä moneen mielipiteeseen, vaikka vivahde-erojakin on. Yleisesti ottaen olen kuitenkin tyytyväinen kilpailubiisien tasoon. Tässä kilpailussa on ihan oikeasti tehty hienoja biisejä.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#20 kirjoitettu 27.01.2015 17:11 Muok:03.02.2015 19:07

veezay kirjoitti:
mitä yhteistä on rokkijätkillä ja räppäreillä?
- kummatkaan eivät tajua musiikin konseptia ilman sanoja.
*studioyleisönauru*

Heh.

Kuinka muuten erottaa rokkari blondista?
- Blondi kysyy mikin nähdessään, että mistä tän saa väriseen?

IT muokkasi viestiä 17:21 27.01.2015

No joo. Meni hieman off topic, mutta menköön.

^ Vastaa Lainaa


HangoverMusic
13 viestiä

#21 kirjoitettu 27.01.2015 21:01 Muok:27.01.2015 21:20

Käsitin jo hetken et olis ollu jopa äänestys aika ohi...

^ Vastaa Lainaa


HangoverMusic
13 viestiä

#22 kirjoitettu 27.01.2015 21:07 Muok:27.01.2015 21:19

Joten siis äänestämään...

^ Vastaa Lainaa


HangoverMusic
13 viestiä

#23 kirjoitettu 28.01.2015 00:00

Otto-Potto: Siis niin sellasta Melrose-meininkiä ku voi olla, suoraviivasta
aitoo rock menoa arvostan suuresti! Ei häirinnyt livetaltioinnin saundi pätkääkään.
Toisaalta kiva kuulla miten livenä soitto sujuu

Heicky: Biisin toteutus on vissiin onnistunut täydellisesti! Aidot saundit, eikä
biisin kesto häirinnyt mua lainkaan... Aitoa western kamaa!

Snacke: Biisissä on uskomattoman hyvät laulumelodiat kolmen soinnun biisiks.
Oon ite todella huono keskittyy/ymmärtää sanotuksia, mut melodia uppos täysin
ja tuli hienot Kalle Ahola-Ismo Alanko tyyliset fibat.

Mahan: Mukavan swengaavaa menoa ja tosi tarkankuulosta soittoo, hyvän tuulista
meininkiä. Kertsi jää mukavasti rullaa päähän.

^ Vastaa Lainaa


BVR
20337 viestiä

#24 kirjoitettu 28.01.2015 00:21

mahan kirjoitti:
Ehkä joku kunnon breikki ja B-osa olis paikallaan.

Biisissä on sitten muuten A, B ja C -osa.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#25 kirjoitettu 28.01.2015 18:44

veezay kirjoitti:
sen sijaan että vertailis nimellisesti samoja sointuja, eri sointuasteiden vertailu vois olla hivenen mielekkäämpää. F G Am on oikeastaan sama kuin esimerkiksi Cb Db Ebm, vaikka tietynlainen fiilisero niiden soinnissa toki onkin. nopealla vilkaisulla osallistumisbiisien soinnuista löytää siten enemmän yhtäläisyyksiä.

lisäksi varsinaista sointukomboa on ehkä huono vertailla biisien välillä, koska kaikki biisit eivät käyttäneet annettuja sointuja koko ajan samassa järjestyksessä, joten kaksi eri biisiä samoilla soinnuilla saattoi hyvinkin käyttää eri sointukulkua. tätähän ei toki kielletty säännöissä.


Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?

^ Vastaa Lainaa


Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6767 viestiä

#26 kirjoitettu 28.01.2015 19:04

Vessajono kirjoitti:
veezay kirjoitti:
sen sijaan että vertailis nimellisesti samoja sointuja, eri sointuasteiden vertailu vois olla hivenen mielekkäämpää. F G Am on oikeastaan sama kuin esimerkiksi Cb Db Ebm, vaikka tietynlainen fiilisero niiden soinnissa toki onkin. nopealla vilkaisulla osallistumisbiisien soinnuista löytää siten enemmän yhtäläisyyksiä.

lisäksi varsinaista sointukomboa on ehkä huono vertailla biisien välillä, koska kaikki biisit eivät käyttäneet annettuja sointuja koko ajan samassa järjestyksessä, joten kaksi eri biisiä samoilla soinnuilla saattoi hyvinkin käyttää eri sointukulkua. tätähän ei toki kielletty säännöissä.


Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Sama suomeksi?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#27 kirjoitettu 28.01.2015 19:19

Vessajono kirjoitti:
Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Tuostahan yhtä variaatiota jo Kostiainen ehdotti tuolla ketjussa, jossa oli noita kilpailuehdotuksia.

Idea on hyvä. Ja tuossapa on lyhyt lista Wikipediasta, jossa tuota progressiota käytetään: Songs with 50s progression

Itse kannatan tuota Kostiaisen alkuperäistä ideaa, joka on variaatio seuraavasta:
I-V-vi-IV

Tuo Kostiaisen idea taisi olla tuo tuossakin linkissä mainittu vi–IV–I–V,eli Am, F, C, G kisa, jossa nuo soinnut pitäisi olla tuossa järjestyksessä joko A tai B osassa. Kannatan tällaista kisaa, koska mulle tuli jo biisi-idea tästä kun tuo Kostiainen tätä ehdotti.

^ Vastaa Lainaa


Kostiainen

P. M.
Kostiainen
Project

6767 viestiä

#28 kirjoitettu 28.01.2015 19:33

Aha. Ok. Mulle soinnut ovat vain säveliä päällekkäin, en osaa niitä roomalaisiksi numeroiksi muuttaa..

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#29 kirjoitettu 28.01.2015 19:53

IT kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Tuostahan yhtä variaatiota jo Kostiainen ehdotti tuolla ketjussa, jossa oli noita kilpailuehdotuksia.

Idea on hyvä. Ja tuossapa on lyhyt lista Wikipediasta, jossa tuota progressiota käytetään: Songs with 50s progression

Itse kannatan tuota Kostiaisen alkuperäistä ideaa, joka on variaatio seuraavasta:
I-V-vi-IV

Tuo Kostiaisen idea taisi olla tuo tuossakin linkissä mainittu vi–IV–I–V,eli Am, F, C, G kisa, jossa nuo soinnut pitäisi olla tuossa järjestyksessä joko A tai B osassa. Kannatan tällaista kisaa, koska mulle tuli jo biisi-idea tästä kun tuo Kostiainen tätä ehdotti.


No just jotain tän tyyppistä. Tiukemmat raamit joka tapauksessa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#30 kirjoitettu 28.01.2015 20:36

Kostiainen kirjoitti:
Aha. Ok. Mulle soinnut ovat vain säveliä päällekkäin, en osaa niitä roomalaisiksi numeroiksi muuttaa..

Itsekin kyllä tiedostan tuon, että noita tiettyjä sointukulkuja tai progressioita on, mutta noiden roomalaisten numeroiden soveltaminen on sitten myös itselleni hieman vaikeampaa käytännössä. Kun en ole tuohon musiikin teoriaan niin syvällisesti vihkiytynyt.

Vessajono kirjoitti:
No just jotain tän tyyppistä. Tiukemmat raamit joka tapauksessa.

Tietysti pelkän sointukulun antaminen antaa enemmän liikkumavaraa biisin teolle, kuin tiettyjen sointujen määrittäminen eksaktisti tuon sointukulun sisällä.

Tuo Am, F, C, G kisa siis rajaa enemmän noita biisintekomahdollisuuksia, mutta toisaalta olisi mielenkiintoista kuulla kuinka samanlaisia/erilaisia biisejä porukka tuosta saa aikaiseksi. Ja toisaalta jos säännöt menisivät Kostiaisen ehdottamalla tavalla, että A) biisissä on käytettävä vain ja ainoastaan noita neljää sointua, ja B) että ne on oltava tuossa nimenomaisessa järjestyksessä joko A tai B -osassa, niin kyllähän siihen pientä variaatiota saisi.

Mutta senhän sitten päättää mahdollinen kisajärjestäjä, että minkälaisen kisan hän haluaa pystyttää.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4443 viestiä

#31 kirjoitettu 28.01.2015 20:47

Tässä oma äänestysmuistilista sopivasti siistittynä, jos siitä vaikka olisi iloa jollekin.

IT
Tempoa lisää ja hirveet Rust Never Sleeps - säröt ja ihan pikkuisen rohkeutta lisää lauluun herkkyys säilyttäen niin vois saada aikaan sellasta uinuu kanssa kalain - tyyppistä tanssii susien kanssa - musiikkia. 0p

KITNOX
Ihanaa, että Timo Kotipellon ja Bpb Dylanin laulajallinen rakkauslapsi on suomenkielinen 1p

BVR
Tuomiopäivän taide. 0p

veezay
Odotukset korkealla, jakke osaa yleensä kisoissa hommansa. Eikä turhaan, ja laulutkin on artistin itkusta huolimatta hienot. Vocoderstemmoja vois hyödyntää, tulis makeita juttuja karheenmatalan miesäänen voimin, ja miksei testausta vaan korkeammallekin alá Computer agen Nils Lofgrenin ja Neil Youngin stemmat. 4p

HangoverMusic
Kivasti jotain Tarantinoa tässä. Ja kerrankin englanninkieliset sanat jotka ei viihdytä tahattomasti. Keskaria autotunesukupolvelle näyttävä tyylikäs vaeltelu on mahtava taito. 6p

mahan
Pikku ylitulkinta laulussa ja kulmikas tuotanto tiputtaa kärjestä, mutta toimiihan tämäkin kivasti.0p

Kostiainen
Väkivaltateemainen kappale omaa nasevan sanoituksen, ja kivan etnisestä instrumentaatiosta huolimatta ei nouse Kostiaisen, eikä kilpailunkaan kärkikappaleiden joukkoon. 0p

Snacke
Oma

Mikael Hoo
Laulajan persoonallinen ulosanti on kiehtovaa kuunneltavaa. Teksti on kivan tiivistetty ja toimiva fraseeraus korostaa tätä. Soinnutuksesta ja sovituksesta uupuu pientä dynamiikkaa, joka vei tällä kertaa ykkössijoituksen. Lupaaava, pitää seurata. 2p

vesinorsu
Ns. vitun pelottava. Ei silti pisteitä. 0p

Timpi
Tuli jotkut porilaiset tarhapöllöt mieleen. Vähän tasapaksu. Laulu oli sillee epäselvä säveliltään, kuten kitarateemakin. Vähän sillee tavallaan tosi viimeistelty ja toisaalta ei. 0p

Peloukoufa
Fiilis on aika soveltuva aiheeseen. Laulusuorituksen flegmaattisuus ei ole haitta, vaan melkein välttämättömyys. Kolme sointua tuntuu rajoitteelta, vois kasvaa enemmänkin. 0p

Otto Potto
Kiva audio verité. Muuten aika semmoista ku tää nyt on. Ennen olis hirveeseen tyydytykseen tätä kuunnellessa riittänyt kaks pitkää, nyt ei kaikki maailman olut. 0p

koulavalakki
Tarina on aina lupaava juttu, mutta hieman pakotetut riimit ja hieman liikaa heliumia ennen äänitystä ei anna tarinalle parasta mahdollista viitekehystä. 0p

AaroFaarao
Laulun maneerit ja "jo muineiset kreikkalaiset" -aloitus ei oikein just tänään sytytä. 0p

heicky
Booze. Mihin lähijunaan hobo on menossa kun kolikot riittää? Miksei se ride the rails niinku ilmaseks ja osta sillä changella vaikka booze? Ja retroa vahakartiosoundia saa ja pitääkin tavoitella, mutta ei niitä ollut varaa tuhlata alle 2,30 vedoille. 0p

Funereal
Teksti on kiehtovaa nuoren miehen fantasiaa ja kiva aito epävarmuus tuo lisäpontta nyansseille. Mut muutenkin toimii. Pakko päästä Helsinkiin. 0p

djbiy0
Vähän binge bong ja laulu on ku kuolleen jäätynyt kanki perseessä vetämä. 0p

Urea 51
Crossover junttihop ja junttikitarapop, no niin. Älkää tappako itseänne kettinkiinne, sillä saattaa olla että opitte jonakin päivänä näkemään persereiät kettinkien tuolla puolen. 0p

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4443 viestiä

#32 kirjoitettu 28.01.2015 20:55

Vessajono kirjoitti:
IT kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Tuostahan yhtä variaatiota jo Kostiainen ehdotti tuolla ketjussa, jossa oli noita kilpailuehdotuksia.

Idea on hyvä. Ja tuossapa on lyhyt lista Wikipediasta, jossa tuota progressiota käytetään: Songs with 50s progression

Itse kannatan tuota Kostiaisen alkuperäistä ideaa, joka on variaatio seuraavasta:
I-V-vi-IV

Tuo Kostiaisen idea taisi olla tuo tuossakin linkissä mainittu vi–IV–I–V,eli Am, F, C, G kisa, jossa nuo soinnut pitäisi olla tuossa järjestyksessä joko A tai B osassa. Kannatan tällaista kisaa, koska mulle tuli jo biisi-idea tästä kun tuo Kostiainen tätä ehdotti.


No just jotain tän tyyppistä. Tiukemmat raamit joka tapauksessa.


Ja jotenkin jos olis ollut ns. nipotuspäällä (pois se minusta), niin mitä "kolmen soinnun biisi" tarkoittaa edes? Jos ajatellaan partituurin näkökulmasta, niin onhan noissa kaikissa vaikka mitä sointuja, esim siinä omassa riffin ja laulumelodian kautta ainakin seiskat varmaan kaikille kolmelle. Ja sit taas et puhutaanki Aaronin pianokoulun soinnuista vai basson sävelestä vai mistä? Eli hyvä et meni enimmäkseen nipottamatta, mut tavallaan kaikki oli sallittua samalla kun oli olevinaan tosi niukat raamit. Miten laulumelodia? Entäs stemmat? Jos olis neliäänisesti painanut menemään alusta loppuun?

Montako sointua on Tomorrow never knowsissa?

Mut kiitos järjestäjälle, oli hauskaa ja hauskuus jatkuu kun saa lukea jänniä kommentteja ja verrata omiin fiiliksiin kaikkien hienoista tuotoksista! Ja mikä osallistujamäärä! Ehkä venäläiset eivät olekaan reichstagin puistikossa ihan vielä ja Steiner pelastaa meidät vastahyökkäyksellä?

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#33 kirjoitettu 28.01.2015 21:13

Snacke kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
IT kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Tuostahan yhtä variaatiota jo Kostiainen ehdotti tuolla ketjussa, jossa oli noita kilpailuehdotuksia.

Idea on hyvä. Ja tuossapa on lyhyt lista Wikipediasta, jossa tuota progressiota käytetään: Songs with 50s progression

Itse kannatan tuota Kostiaisen alkuperäistä ideaa, joka on variaatio seuraavasta:
I-V-vi-IV

Tuo Kostiaisen idea taisi olla tuo tuossakin linkissä mainittu vi–IV–I–V,eli Am, F, C, G kisa, jossa nuo soinnut pitäisi olla tuossa järjestyksessä joko A tai B osassa. Kannatan tällaista kisaa, koska mulle tuli jo biisi-idea tästä kun tuo Kostiainen tätä ehdotti.


No just jotain tän tyyppistä. Tiukemmat raamit joka tapauksessa.


Ja jotenkin jos olis ollut ns. nipotuspäällä (pois se minusta), niin mitä "kolmen soinnun biisi" tarkoittaa edes? Jos ajatellaan partituurin näkökulmasta, niin onhan noissa kaikissa vaikka mitä sointuja, esim siinä omassa riffin ja laulumelodian kautta ainakin seiskat varmaan kaikille kolmelle. Ja sit taas et puhutaanki Aaronin pianokoulun soinnuista vai basson sävelestä vai mistä?


Tääkin ois tietysti yksi näkökulma aiheeseen.

Pidetään soinnutuskisa. Annetaan jokaiselle alussa x pistettä, sallitut soinnut on I, IV, V ja V7 ja äänenkuljetusvirheistä (rinnakkaiset kvintit ja oktaavit, terssikaksinnukset, septimin purkaminen väärin, piilokvintit ja -oktaavit ja mitä vittuja niitä nyt onkaan) vähennetään pisteitä ja eniten pisteitä saanut on voittaja. Who's with me?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#34 kirjoitettu 29.01.2015 07:19

Vessajono kirjoitti:
Seuraavaksiko sit I-vi-IV-V -kisa?


Palataanpa vielä tähän ehdotukseesi. Kilpailuidea on hyvä, mutta mulla on yksi simppeli kysymys.

Tuossa on sointuprogressioita esittävä taulukko:
Sointukulku taulukko

Jos kisan säännöissä lukisi, että biisin olisi noudatettava tuota I-vi-IV-V -kaavaa, niin kuinka nuo ii, iii ja vi tulkitaan? Onko noiden sointujen oltava juurikin mollisointuja? Eli onko sointukulun oltava esimerkiksi täsmälleen G, Em, C, D ? (Kysymys heräsi, koska tuolla netissä on myös taulukoita, joissa kaikki soinnut on merkitty duurissa.)

Ehkäpä joku viisaampi osaa antaa tähän yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertaisen vastauksen?

^ Vastaa Lainaa


mahan
16 viestiä

#35 kirjoitettu 29.01.2015 09:23

Jos kisan säännöissä lukisi, että biisin olisi noudatettava tuota I-vi-IV-V -kaavaa, niin kuinka nuo ii, iii ja vi tulkitaan? Onko noiden sointujen oltava juurikin mollisointuja? Eli onko sointukulun oltava esimerkiksi täsmälleen G, Em, C, D ? (Kysymys heräsi, koska tuolla netissä on myös taulukoita, joissa kaikki soinnut on merkitty duurissa.)
Ehkäpä joku viisaampi osaa antaa tähän yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertaisen vastauksen?

No minäpä annan arvon muusikkotovereille hyvin lyhyen vastauksen, unohtakaa kaikki tuollaiset kummat kaavat ja systeemit mitkä vaan aiheuttaa tullkintoja ja vastakkainasettelua. Onhan nuo kaavat kivan näköisiä mutta esim. meikäläiselle tuollaiset i-v-x-iii-p jutut on täyttä hepreaa ja uskon etten ole ainut näin vajaavaisilla musiikkiteoriatiedoilla varustettu musasorvaaja. Mitä selkeemmät ja helpommin tehdyt säännöt sitä mukavampi on lähteä skabaan mukaan. Jos määrättyjä sointukulkuja haetaan niin annattakoon ne sellaisessa muodossa joka ei jätä tulkinnan varaa kuten yllä lainauksessa "G, Em, C, D".

Näin toivoo nuottilukutaidoton musasorvaaja

t. johan

^ Vastaa Lainaa


Peloukoufa
132 viestiä

#36 kirjoitettu 29.01.2015 09:51

Laitanpa minäkin kommenttiyhteenvedon tähän ketjuun keskitetysti saataville:

IT: Vähän laahaavan tuntuinen. Tarina simppeli mutta mukiinmenevä. Jos 4:42 kestävän biisin soittaisi kolmanneksen nopeammin, niin se kestäisi silti 3 minuuttia. Riittäisi hyvin.

Klusteri: Riffi hiukan toistaa itseään, mutta onhan tämä kuitenkin kolmen soinnun kisa. Teksti asiallinen ja tuntuu sopivan laulajan suuhun.

Pestherd: No saahan noista sanoista hyvällä tahdolla selvää sen verran, että kilpailuehdot täyttyvät. Muilta osin ollaan hyvinkin genren tunnelmissa, vahinko vain, että en noita tunnelmia oikein ymmärrä.

Kilpajakke: Kivaa konsolipelihenkistä pimputtelua etenkin tuo alku. Laulussa vähän sellainen päälleliimauksen maku, mutta kyllähän se nyt vaan on sillä tavalla, että kivassa poppibiisissä pitää olla sanat.

El Camach: Ryhdikkäästi lonksutellaan eteenpäin. Biisi rullaa perustoimivasti ja se on tässä kisassa valttia. Laulajakin kisassa paremmistoa. 4 pistettä.

Mahan: Karheansointinen laulu toimii kyllä. Perus-come-on potkii mukavasti. Letkeä biisi kisan kärkijoukossa. 1 piste.

Kostiainen: Biisin keskeinen sanoma sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen. Jännittäviä instrumenttiyksityiskohtia. Vähän kuitenkin tasapaksu tarina jopa kolmen soinnun biisiin.

Henkstroem: Yllättävänkin moni-ilmeinen biisi saatu aikaan kolmella soinnulla ja simppelillä instrumentalisoinnilla. Lyriikka jättää hieman salaperäisen jälkimaun. Arvostan silti. Olisiko tämä voittaja. Sanotaan 6 pistettä.

Mikael Hoo: Kokonaisuus hivenen monotoninen, enkä oikein saa tarinasta otetta. Henkstroemin biisin jälkeen kuunneltuna herää kysymys, että kuulostaako kolmen soinnun biisi pianolla soitettuna muidenkin korvassa väistämättä tylsemmältä kuin kitaralla. En lämmennyt tälle.

mental problems: Sanat vähän synkänsorttiset. Kilpailussa tässä ollaan ehkä vähän Pestherdin linjoilla, mutta ehkä vielä rujompana.

Duo TJ: Yksinkertaisuudessaan toimiva rock-ralli. Toteutuskin kelpoisa. Tämä hyvä. 2 pistettä kisassa.

Otto Potto: Livelle on aina annettava arvoa. Kappale perustoimivaa keskipaahtoa. Kaikuu aika pahasti, mutta live on live. Ihan kiva.

koulavalakki: Tarina kantaa. Laulu toimii vähäeleisessä kokonaisuudessa mukavasti. Ihan kärkijoukossa tässä kisassa, vaikka tässä kuuntelukierroksen vaiheessa kolme sointua alkaa jo tuntua vähän yksitoikkoiselta.

AaroFaarao: Taustahyminät tuo tietysti kivasti lisäarvoa, mutta biisin loppupuolella ne melkein varastavat pääosan huomiosta. Ehkä se on tarkoituskin. Pikkunäppärä laulelma. Kilpailun parempaa keskikastia ehdottomasti. Jää niukasti pisteittä

Heicky: Simppeli on tietysti kolmen soinnun kisassa paikallaan, mutta lyhyeksi jää tämä kisaponnistus. Ei oikein saa näin lyhyestä biisistä kiinni valitettavasti.

Funereal: Hyvät ja mielenkiintoiset soundit, mutta teksti ja laulu kuulostavat vähän pakotetuilta. Vähän laimeaksi jää kokonaisvaikutelma, kun en oikein ole genren ystävä.

djbiy0: Tässäkin runsaasti soundeja ja huoliteltu fiilis, mutta onko nyt niin, että elektroninen musiikki vaatii enemmän sointuja, vai miksi tuntuu vaisulta. Sanailussa vähän sellainen Guntherin Ding Dong Songin tunnelma, mikä tietysti on hyvä.

Urea 51: Pelkistetty rutistus kilpailun loppumetreillä. Parin huolitellun elektrobiisin jälkeen jättää brutaalin jälkimaun.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#37 kirjoitettu 29.01.2015 16:28

IT kirjoitti:
Jos kisan säännöissä lukisi, että biisin olisi noudatettava tuota I-vi-IV-V -kaavaa, niin kuinka nuo ii, iii ja vi tulkitaan? Onko noiden sointujen oltava juurikin mollisointuja? Eli onko sointukulun oltava esimerkiksi täsmälleen G, Em, C, D ? (Kysymys heräsi, koska tuolla netissä on myös taulukoita, joissa kaikki soinnut on merkitty duurissa.)


Sehän riippuu toki sävellajista. Toi akuankkakierto on esim. C-duurissa C, Am, F, G. Sillähän ei sinänsä ole merkitystä että mikä se (duuri)sävellaji on, koska niiden sointuasteiden väliset suhteet on aina samat. Mollit sitten asia erikseen, mutta niitähän ei tähän kannata sotkea.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#38 kirjoitettu 29.01.2015 16:51 Muok:29.01.2015 17:35

Vessajono kirjoitti:
Sehän riippuu toki sävellajista. Toi akuankkakierto on esim. C-duurissa C, Am, F, G. Sillähän ei sinänsä ole merkitystä että mikä se (duuri)sävellaji on, koska niiden sointuasteiden väliset suhteet on aina samat. Mollit sitten asia erikseen, mutta niitähän ei tähän kannata sotkea.


Kiitoksia vastauksesta. Sä kun olet syvällisemmin perehtynyt aiheeseen.

Ainoo mikä mulle jäi tosta oikeestaan epäselväksi on se, että onko se sama esim. C-duurissa, onko tuo akuankkakierto C, Am, F, G vai C, A, F, G ? Eli pitääkö noiden ii, iii, ja vi olla pakosta mollisointuja tossa progressiossa, vai hyväksytäänkö toi kierto vaikka niiden tilalla olisi duuri sointu? Eli onko sillä väliä onko soinnut molleja vai duureja tuossa kierrossa kun noita sointuasteita lasketaan?


IT muokkasi viestiä 17:32 29.01.2015

Kysyin tätä siksi, että ensinnäkin osaisin ottaa osaa tuollaiseen kisaan jos sellainen järjestettäisiin, mutta myös sen vuoksi että kaikki biisit ei tunnu noudattavan noita kaavoja, joita esim. tuon viestin #36 mukaisessa taulukossa on. Itsellänikin on esim. biisi, jossa soinnut ovat Em, A, C, D ja sitä ei vaan saa pakotettua noihin tuossa taulukossa esitettyihin progressioihin.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#39 kirjoitettu 29.01.2015 17:52

IT kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Sehän riippuu toki sävellajista. Toi akuankkakierto on esim. C-duurissa C, Am, F, G. Sillähän ei sinänsä ole merkitystä että mikä se (duuri)sävellaji on, koska niiden sointuasteiden väliset suhteet on aina samat. Mollit sitten asia erikseen, mutta niitähän ei tähän kannata sotkea.


Kiitoksia vastauksesta. Sä kun olet syvällisemmin perehtynyt aiheeseen.

Ainoo mikä mulle jäi tosta oikeestaan epäselväksi on se, että onko se sama esim. C-duurissa, onko tuo akuankkakierto C, Am, F, G vai C, A, F, G ? Eli pitääkö noiden ii, iii, ja vi olla pakosta mollisointuja tossa progressiossa, vai hyväksytäänkö toi kierto vaikka niiden tilalla olisi duuri sointu? Eli onko sillä väliä onko soinnut molleja vai duureja tuossa kierrossa kun noita sointuasteita lasketaan?



Jos nyt ajatellaan vaikkapa sitä mahdollista skabatilannetta niin sehän on ihan että miten sovitaan. Jos sovitaan, että mennään sävellajin mukaan niin sit ne pitänee olla just eikä melkein. Reaalimaailmassahan sillä nyt ei sinänsä oo mitään väliä mitä tekee ja miten.

IT muokkasi viestiä 17:32 29.01.2015

Kysyin tätä siksi, että ensinnäkin osaisin ottaa osaa tuollaiseen kisaan jos sellainen järjestettäisiin, mutta myös sen vuoksi että kaikki biisit ei tunnu noudattavan noita kaavoja, joita esim. tuon viestin #36 mukaisessa taulukossa on. Itsellänikin on esim. biisi, jossa soinnut ovat Em, A, C, D ja sitä ei vaan saa pakotettua noihin tuossa taulukossa esitettyihin progressioihin.


Ne kaavat on aika rautalankamalleja. Reaalimaailmassa on kaikenlaisia poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia, joiden kautta kaiken saa selitettyä sointuanalyysilla kun vaan tarpeeksi analysoi. Toi Em-A-C-D olis (luonnollisessa) e-mollissa I, IV, VI, VII, jossa se IV on modaalinen muunnesointu, ts. lainattu muunnossävellajista eli e-duurista.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13556 viestiä

#40 kirjoitettu 29.01.2015 18:11

Vessajono kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan vaikkapa sitä mahdollista skabatilannetta niin sehän on ihan että miten sovitaan. Jos sovitaan, että mennään sävellajin mukaan niin sit ne pitänee olla just eikä melkein. Reaalimaailmassahan sillä nyt ei sinänsä oo mitään väliä mitä tekee ja miten.

Kiitos! Nyt selkis tännekin.

Itse ajattelisin, että mahdollinen skaba olis järkevää järjestää siten, että mennään juurikin sävellajin mukaan, jolloin noiden sointujen olisi oltava just eikä melkein (niin kuin tuossa viestin #36 taulukossa). Noita sävellajejakin on jo sen verran monta, että eiköhän siinä ole jo valinnanvaraa sointukulkujen suhteen (vaikka ovatkin sen saman toistoa). Ja jos lisäksi edellytettäisiin, että tuo kuvio on oltava tuossa nimenomaisessa järjestyksessä joko A tai B osassa, niin jäisihän siinä sitten lisäksi vielä liikkumavaraa kilpailun osallistujille, että miten sen toisen osan kanssa menetellään.

Ne kaavat on aika rautalankamalleja. Reaalimaailmassa on kaikenlaisia poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia, joiden kautta kaiken saa selitettyä sointuanalyysilla kun vaan tarpeeksi analysoi. Toi Em-A-C-D olis (luonnollisessa) e-mollissa I, IV, VI, VII, jossa se IV on modaalinen muunnesointu, ts. lainattu muunnossävellajista eli e-duurista.

Tää oli hieno vastaus. Ajattelinkin, että kyllähän tuo jotenkin myös teoreettisesti on selitettävissä, mutta omat taidot ja mielikuvitus eivät vain siihen riittäneet.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu