Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Low End Miksaus


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#1 kirjoitettu 03.05.2020 18:22

Low End Miksaus


Elikkä aloitetaanpa tällainen keskustelu... Kyseessä siis matalampien taajuuksien miksaus kappaleissa... Kuinka paljon Low Endiä tarvitaan, mikä on liikaa, ja kuinka se miksaus on parasta tehdä?

Aika moni varmaan tietää ja jopa käyttää iZotopen miksaus ja masterointi työkaluja, ja tässä pari videota, jossa vinkkejä suoraan tältä firmalta:
Tips for Mixing Low End
2-Minute Tips: Use a High Pass Filter to Shape Low End

Tuossa lisäksi pidempi video, jossa ammattimiksaaja kertoo ensimmäisen puolituntisen aikana mm. bassorummun ja bassokitaran miksauksesta ja tilan luomisesta eri soittimille EQ:n avulla (bassokeskustelu alkaa varsinaisesti 10 minuutin kohdalla tuosta videosta):
Heavy Rock Mixing Masterclass with Dan Korneff (featuring Breaking Benjamin)

¤¤¤
Elikkä pääpointit noista videoista:
- EQ:n avulla käyttäen high pass filtteriä voidaan sellaisten soittimien/raitojen low end poistaa, jotka eivät varsinaisesti operoi tuolla alueella...
- EQ:n avulla voidaan valita jokaisesta soittimesta ja vokaaleista hyvin kapeita taajuusalueita, joita korostamalla ja leikkaamalla voidaan tehdä tilaa eri soittimille, ilman pannausta stereokentässä...
- Alle 50-100 Hz alueella joudutaan usein tekemään päätös, että kumpaa korostetaan ja kumpaa leikataan: bassorumpua vaiko bassokitaraa, jottei ne kilpaile keskenään

Tuossa iZotopen ekassa videossa "Tips for mixing low end" on aika hyvin selitetty tämä, että kuinka bassorummun ja bassokitaran erottuvuutta lisätään tällä menetelmällä...

¤¤¤
Elikkä sellaista... Sana on vapaa... Kuinka itse lähestyt low endin miksausta?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#2 kirjoitettu 03.05.2020 19:51

aRt074 kirjoitti:

Instrumenttiraidoissa mulla oli aina valmiina jo nuo hi-/low-pass filtterit, enkä niitä koskaan muuttanut joten en muista mitkä taajuudet se mistäkin soittimesta leikkasi.
Joltain ammattilaiselta (netistä) ne muistaakseni aikoinaan kopion. Eli tuo turhien taajuksien poisleikkaamisten täytyy olla aika aapiskamaa kun minäkin siitä olen tietoinen.

Joo... Aapiskamaa, mutta se on vasta alkusoitto tuo hi/lo pass filtterit... Kaikki kiva tulee sen jälkeen, ja siitä lisää noissa mun linkkaamissa videoissa aloituksessa...

aRt074 kirjoitti:

just satuin katsomaan tähän liittyvän videon...jonka anti on lähinnä "miten miksata bändiä jolla ei ole alataajuuksia käytännössä juuri ollenkaan". Tuota nyt ei varmaan jaksa katsoa jos Motörhead bändinä ei kiinnosta, joten kerron että vastaus on "unohtaa kaiken minkä on aiemmin tuottamisesta koskaan oppinut".

https://www.youtube.co...

Cameron Webb tuotti viimeiset 6 Motörhead-albumia ja kaikkien soundit on aivan priimaa. Joskin ne kieltämättä kaikki kuulostavat ihan samalta.

Tää video oli yksi hauskimpia katsoa mitä YouTubessa on ylipäätään tullut vastaan... Ja oli siinä paljon asiaa ja oma pointtinsa myös... Kiitos!

Mutta vastalahjaksi tahtoisin sun Arto katsovan tuosta Dan Korneffin videosta pätkän, joka alkaa noin 10 minuutin kohdalta, ja päättyy noin puolen tunnin kohdalla... Veikkaan, että siinä saattaa olla sullekin uutta ja hyödyllistä asiaa low end miksauksesta, ja ylipäänsä EQ:sta, vaikket enää omia piisejä tekisikään... Ainakin saisit yhden uuden näkökulman tuohon hommaan, vaikka olisitkin eri mieltä asiasta...

Ja sitten tosta IT:n low endistä on pakko sanoa vielä sen verran, että olen kanssa sellainen jäärä, että tuo saundi on haettu tarkoituksella... Olen sen koulukunnan kannattaja, että low endiä tarvitaan, mutta se ei saa hallita sitä hommaa, vaan kitaralle ja vokaaleille on jäätävä tilaa päästä esiin... Se low end pitää olla tiukka ja fokusoitu... Olen joskus kuunnellut noita IT:n piisejä siskon luona kunnon stereoista, ja niissä se low end tuntuu löytyvän... Joten Arto, jos haluat löytää IT:stä sen low endin, niin kuuntelepa siellä luolassasi tuo IT:n uusi remix soittolista, jossa on 4 kappaletta, niin niistä sun kunnon stereoista ja kaiuttimista, jos vaan kykenet, ja kerro miltä kuulosti... Veikkaan että sitä low endiä löytyy ihan sopivasti, kun vaan laittaa nupikat kohdilleen...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#3 kirjoitettu 03.05.2020 21:22

aRt074 kirjoitti:

Tuo linkittämäni video on tavallaan hyvä muistutus mulle ja kaikille muillekkin jotka jaksaa valittaa siitä että joku tekee perusasiat "väärin". Toisaalta myös siitä että wanha jääräpääkin voi hyötyä suuresti ottaessaan palautetta vastaan. Motörheadin levyt parani huomattavasti Cameronin alettua tuottajaksi.
Joo, laitoin tuon Korneffin videon jo yön soittolistaani.

Palautetta pitää ottaa aina vastaan, mutta sitä pitää myös osata soveltaa omaan tekemiseen... Oliko nyt tarpeeksi diplomaattisesti sanottu?

Ja hieno homma jos viitsit tuon Korneffin videon katsella... Olisi kiva lukea sun mietteitä tosta "täsmäekvalisoimisesta" ja "tilan luomisesta EQ:lla"... Ja muutenkin tuon kaverin lähestymistavasta...

aRt074 kirjoitti:

Sun musa itse asiassa kuulostaa paremmalta mun läppärin ja interfacen kautta soivista aktiivikajareista. Oisko noissa 5- ja 2-tuumaiset elementit, mutta ne korostaa alataajuuksia luonnostaan suhteessa enemmän kuin tuo mun järkäleyhdistelmä.
Alataajuuksia pitäis olla jonkin verran enemmän ja paksummin että nuo Infinityn kaapit niihin kunnolla osaisivat reagoida.

Ok... Itsellä kun on tällä hetkellä vain kuulokkeet ja sitten suht edulliset ja pienet pöytäkaiuttimet tässä läppärissä... Mistään kunnon kaiuttimista ei voi puhua... Sen takia onkin mukava saada palautetta miltä nuo mun tuotokset kuulostaa hieman paremmista kaiuttimista...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 03.05.2020 21:31 Muok:03.05.2020 21:34

IT kirjoitti:
- Alle 50-100 Hz alueella joudutaan usein tekemään päätös, että kumpaa korostetaan ja kumpaa leikataan: bassorumpua vaiko bassokitaraa, jottei ne kilpaile keskenään

Elikkä sellaista... Sana on vapaa... Kuinka itse lähestyt low endin miksausta?

mä oon aina nähny tällaisen jomman kumman staattisen eq-leikkelyn vähän harmillisena kompromissin tekemisenä. bassorummun ja basson saa miksattua keskenään myös sidechain-kompressoimalla. toinen vaihtoehto on sidechain-eq, joka leikkaa bassosta bassorummun botnen taajuuksia aina kun bassorumpu lyö, joka jättää muun osan bassosoundista kuitenkin ennalleen, mutta alapää timmiytyy, ja tätä ei hyvin tehtynä kuule ollenkaan.

Olen joskus kuunnellut noita IT:n piisejä siskon luona kunnon stereoista, ja niissä se low end tuntuu löytyvän... Joten Arto, jos haluat löytää IT:stä sen low endin, niin kuuntelepa siellä luolassasi tuo IT:n uusi remix soittolista, jossa on 4 kappaletta, niin niistä sun kunnon stereoista ja kaiuttimista, jos vaan kykenet, ja kerro miltä kuulosti... Veikkaan että sitä low endiä löytyy ihan sopivasti, kun vaan laittaa nupikat kohdilleen...

niissä stereoissa saattaa olla roima bassokorostus. totta kai se alapää sieltä löytyy jos sitä korostaa. suhteutettuna muiden biiseihin sitä bassoa tuntuu silti olevan sun biiseissä paljon vähemmän.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#5 kirjoitettu 03.05.2020 21:39

veezay kirjoitti:

mä oon aina nähny tällaisen jomman kumman staattisen eq-leikkelyn vähän harmillisena kompromissin tekemisenä. bassorummun ja basson saa miksattua keskenään myös sidechain-kompressoimalla bassorummusta. toinen vaihtoehto on sidechain-eq, joka leikkaa bassosta bassorummun botnen taajuuksia, joka jättää bassosoundin kuitenkin ennalleen, mut timmiyttää alapäätä, ja tätä ei hyvin tehtynä kuule ollenkaan.


Never say never... Mun mielestä tuollainen leikittely ajaa asiansa jos se kuulostaa hyvältä siinä miksauksessa...

Mutta koskapa olen operoinut sen verran alkeellisen softan kanssa mitä miksaukseen tulee, niin monet termit on mulle vieraita... Tuon sidechain termin olen kuullut viime päivinä useastikin ymmärtämättä täysin mitä sillä tarkoitetaan...

Eli jos pystyt selvällä suomen kielellä lyhyesti ja ytimekkäästi selittämään tuon sidechain idean ja kuinka sitä hyödynnetään miksauksessa, niin olisi toki kiva lukea sun kommentti siitä...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 03.05.2020 21:54

IT kirjoitti:
Tuon sidechain termin olen kuullut viime päivinä useastikin ymmärtämättä täysin mitä sillä tarkoitetaan...

Eli jos pystyt selvällä suomen kielellä lyhyesti ja ytimekkäästi selittämään tuon sidechain idean ja kuinka sitä hyödynnetään miksauksessa, niin olisi toki kiva lukea sun kommentti siitä...

normaalisti kun kompressoit jotain, kompressori katsoo sen kompressoitavan signaalin perusteella, onko signaali thresholdin yläpuolella ja kompressoi sen mukaisesti. jos laitat jonkun toisen signaalin kompressorin sidechain-sisääntuloihin, kompressori tekee "kompressointipäätöksen" sen sidechain-signaalin perusteella, mutta efektoi kuitenkin sitä toista signaalia.

jos sulla on esimerkiksi bassokitara kompressorin pääsisääntulossa ja bassorumpu sidechain-sisääntulossa ja kompressorin asetukset säädetty niin, että bassorummun signaali ylittää thresholdin, kompressori vaimentaa bassokitaraa aina bassorummun soidessa, mutta ei koskaan muuten.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#7 kirjoitettu 03.05.2020 22:24

veezay kirjoitti:

jos sulla on esimerkiksi bassokitara kompressorin pääsisääntulossa ja bassorumpu sidechain-sisääntulossa ja kompressorin asetukset säädetty niin, että bassorummun signaali ylittää thresholdin, kompressori vaimentaa bassokitaraa aina bassorummun soidessa, mutta ei koskaan muuten.


Kuulostaa ihan järkevältä vaihtoehdolta tämäkin.... Mutta tuleeko tässä sitten helposti sellainen saundi, että se bassokitara katoaa aina välillä jonnekin sen bassorummun soidessa, elikkä bassokitaran äänentaso ei ole tasainen? Jos homma sen kompressorin sijaan hoidetaan EQ:lla kuten aika moni ammattilainen tuntuu tekevän, niin silloin sen basson saundi on jatkuvasti tasalaatuisempi...

Mut koskapa ammattilaiset tuntuvat käyttävän kumpiakin tekniikoita, niin eiköhän kummallekin ole aikansa ja paikkansa... Mutta toki on tiedettävä mikä toimii parhaiten missäkin tapauksessa...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 03.05.2020 23:05 Muok:03.05.2020 23:17

IT kirjoitti:
Mutta tuleeko tässä sitten helposti sellainen saundi, että se bassokitara katoaa aina välillä jonnekin sen bassorummun soidessa, elikkä bassokitaran äänentaso ei ole tasainen?

ei välttämättä, se riippuu monesta asiasta. muun muassa siitä, kuinka prominentti bassorumpu ja bassokitara on miksauksessa, millä taajuusalueilla niiden soinnissa on energiaa, kuinka pitkä/lyhyt botnehäntä bassorummussa on, miten ja millaiseen rytmiin kummatkin on soitettu, ja luonnollisesti miten kompressori ylipäänsä on säädetty. bassokitaran ei tarvitse välttämättä kadota kokonaan eikä kovin pitkäksikään aikaa, koska jo muutaman desibelin vaimennus voi selkeyttää huomattavasti alapäätä. ihmisaivot on siitä surkea vekotin, että se pystyy keskittymään hyvin vain voimakkaimpaan asiaan samalla taajuusalueella, joka on näistä kahdesta hyvin usein bassorumpu, jolloin bassolinjan "häviämistä" ei välttämättä kuule ollenkaan.

Jos homma sen kompressorin sijaan hoidetaan EQ:lla kuten aika moni ammattilainen tuntuu tekevän, niin silloin sen basson saundi on jatkuvasti tasalaatuisempi...

aiemmin mainitsemani sidechain-eq (jolle parempi ja oikeampi nimitys on dynaaminen eq) korjaa tämän ongelman siten, että lisätään bassokitararaitaan eq jonka taajuus säädetään sille alueelle, jossa bassorummun voimakkain bassoenergia on, ja ohjataan eq:n gain-säätöä siten, että joka kerta bassorummun lyödessä gain laskee ja palaa sitten bassorummun sammuttua takaisin nollaan. tämä hiljentää vain niitä bassokitarataajuuksia, jotka menisivät sotkuun bassorummun kanssa, ja jättää basson ylemmät "sointitaajuudet" ennalleen.

molemmalle tekniikalle on paikkansa, eikä suinkaan pelkästään bassorumpua ja bassokitaraa miksatessa.

huomionarvoinen seikka on myös se, että koska bassorumpu on usein miksauksessa voimakkain elementti, master-kompressori aiheuttaa käytännössä vähän samantyyppistä efektiä kuin bassokitaran sidechain-kompressointi bassorummusta. basarin iskiessä kaikki elementit vaimenevat kun master-kompressori ottaa siihen kiinni. se toki riippuu siitä, millaiseen balanssiin on biisinsä miksannut. bonusajatuksena myös master-kompressoriin voi laittaa sidechainin esimerkiksi samasta master-signaalista josta on ekuttanut alapäätä hiljaisemmaksi, jolloin kompressori ei reagoi niin herkästi bassoääniin.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
702 viestiä

#9 kirjoitettu 04.05.2020 19:00 Muok:04.05.2020 19:03

Uuuu.. mä aina tykkään kun veezay avaa audioteknistä osaamistaan vaivaa nähden ja ajatuksen kans, mun oma osaaminen on monesti ottanu siitä harppauksia mitä ois vaikea ottaa yksistään touhuamalla. Varsinkin bassojen osalta, ei sillä että kunnolla osaisin niitä vieläkään mut näistä on paljon apua.. Tänks <3

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#10 kirjoitettu 11.05.2020 15:31

Noh... On sitä joskus paremmissakin piireissä miksattu bassokitara taustalle niin, että se juuri ja juuri kuuluu... Kyseessä on Metallica yhtyeen albumi …And Justice for All.


Tästä on monta tarinaa, mutta tuossa videossa paljastetaan mitä oikein tapahtui levyn miksausvaiheessa:
Metallica What Happened to Jason Newsted's Bass on Justice for All?

Tuossa Jason Newstedin haastattelu albumin tiimoilta:
Jason Newsted Reflects on Metallica's '...And Justice For All'

Tuossa toivottavasti tuo alkuperäinen versio joka päätyi albumille, ja jossa bassokitara miksattu lähes kuulumattomiin:
Metallica - ...And Justice For All


Tuolla ekalla videolla selitetään kuinka Newstedin bassokitara seuraili Hetfieldin kitaran melodioita... Basso siis taistelee samoista taajuuksista kitaran kanssa ja toisaalta Lars Ulrich ei halunnut basson tulevan hänen rumpujensa päälle...

Tuossa tuo kappale uudelleen miksattuna basson kanssa (en tiedä onko virallinen versio):
Metallica - ...And Justice For All - bass remix


Mun täytyy sanoa kaikella kunnioituksella Jason Newstediä kohtaan, että tuo alkuperäinen miksaus, jossa bassokitara on miksattu taustalle, kuulostaa mun korvaan paremmalle... Kitaran kuiva saundi pääsee paremmin oikeuksiinsa, ja tätähän saundimaailmaa Hetfield ja Ulrich ilmeisesti nimenomaan tavoittelivat...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#11 kirjoitettu 11.05.2020 19:26

aRt074 kirjoitti:

virallista remixiä ei ole olemassakaan. Kaikki mitä netistä löytyy ovat fanien tekemiä Guitar Hero tai tms. pelin sisältämistä raidoista. Linkittämässäsi versiossa on vain nostettu bassokitaran volyymiä ja se kieltämättä kuulostaa ihan kamalalta.
Jos tuon levyn bassoraitaa nostaa niin luonnollisesti siinä pitää samalla uudelleenmiksata ainakin kitarat ja rummut, jotta bassolle jää se oma tilansa miksauksessa.

No näin vähän epäilinkin kun en sellaista tuntunut löytävän... Ja kuuntelin myös tuon sun linkittämän version kun etsin "bassomix versiota" ja valitsin tän mun valkkaaman version ihan vaan havainnollistamaan niitä eroja, joita tuo basso tuo mukanaan miksaukseen... Kummassakin versiossa (sun ja mun bassomixissä) on muuten sama informaatio siellä alla: "...And Justice For All (Remastered)"

Tosta on aika paha mennä sanomaan mitään, jos ei tiedä paremmin, mutta ilmeisesti sulla tätä tietoa on... Itselläni ei...

aRt074 kirjoitti:
Tässä huomattavasti parempi remix, jossa näin on tehty:

https://www.youtube.co...

sama kaveri on miksannut uusiksi samalta levyltä myös ainakin biisit Blackened ja One, jotka kannattaa myös katsastaa ja vertailla alkuperäisiin.


Hyvä miksaus tämä... Tuo mun linkkaama on muuten "kuumempi ja aggressiivisempi" samalla volyymillä mun kuulokkeista soitettaessa, ja toki siinä on enemmän muyös bassoa...


¤¤¤ Ja se kaiken pointti? Tolla ei ollut väliä mullle kumpi on parempi remix, vaan koko homman pointti oli vaan tuoda esiin se, että myös huippubändien levyillä saattaa basso olla miksattu muutamaa desibeliä alemmaksi kuin moni toivoisi, milloin mistäkin syystä... Se on sitten makuasia kummasta tykkää...

Tosta lisäinfoa tosta basson miksauksesta englanniksi: Wiki - Bass Mix

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#12 kirjoitettu 11.05.2020 20:33

aRt074 kirjoitti:

¤¤¤¤ ai pointti? Sen vain halusin huomauttaa että jos bassoa nostaa pitää muutkin soittimet ympäriltä miksata sen mukaisesti.

Ja tässä ei pidä sekoittaa kahta asiaa, eli tämän ketjun topicin mukaisesti sitä onko levyllä low endiä on eri asia kuin se onko levyllä bassokitaraa. Justicella (ja White Stripesilla) on alataajuuksia, sen vain tuottavat kitarat basson sijaan.
Itse asiassa Justicen kitarat ikävästi humisevat alataajuuksilla vähänkään enemmän alataajuksiin reagoivissa woofereissa.
Linkittämäni tyypin remixit poistaa tuon huminan siitä kokonaan vaikka bassoa on miksauksessa nostettu.


James Hetfield about this issue


Tossa on tuo alkuperäinen video aiheesta, jonka postasin tähän ketjuun... Tuossa yllä se alkaa siitä kohtaa, jossa aihetta käsitellään videolla...

Hetfieldin mukaan hänen kitaransa oli täynnä ala- ja ylätaajuuksia, mutta ei keskitaajuuksia... Hetfieldin kitara siis taisteli samoista alataajuuksista basson kanssa, samalla kun bassokitara noudatti Hetfieldin kitaran melodiaa ja rytmiä, jolloinka niitä oli vaikea erottaa...

Ja veikkaan, että jos tuon linkittämäsi tyypin remix poistaa alataajuuksien huminan, niin silloin sieltä on kadonnut myös osa kitaran alataajuuksista... Mikä ei tietenkään välttämättä ole paha asia... Riippuu lopputuloksesta...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13563 viestiä

#13 kirjoitettu 11.05.2020 21:32

aRt074 kirjoitti:

samalla videolla on muuten myös levyn miksanneen Steve Thompsonin haastattelu. Olen nähnyt sen leikkaamattomana, ja siinä hän kertoo että hänen alkuperäisessä miksauksessaan oli runsaasti bassoa ja se kuulosti helvetin hyvältä, kunnes Lars Ulrich kuuli lopputuloksen ja vaati palauttamaan hänen toivomansa rumpusaundin ja poistamaan bassokitaran. Thompsonin ja Michael Barbieron miksauskataloogi on sen verta vakuuttavaa laatua Justicea lukuunottamatta etten epäile miehen sanoja hetkeäkään. James Hetfieldin kertomuksiin taas luotan yhtä paljon kuin kenen tahansa muun alkoholistin


Joo... Mäkin taisin katsoa sen tänään, jos tarkoitat tätä videota:

Metallica Mixer Explains Missing Bass on 'And Justice for All'


Mutta joo... Sä tykkäät tosta bassomixistä, ja mä enemmän alkuperäisestä... Ei kaikessa musiikissa tarvi soida basso täysillä taustalla, riittää että se tuo sinne sellaisen paksumman pohjan... Ei komppikitaraakaan tietyissä genreissä aina meinaa erottaa sieltä taustalta, vaan se on miksattu hieman taustalle, jotta esim. koskettimet ja laulu pääsevät enemmän esille...

Ja voipi olla että noissa omissa monissa miksauksissa, joissa olen miksannut basson taustalle on osin sama ongelma... Kun en ole varsinainen basisti, niin tulee soitettua paljon samassa rytmissä kuin komppikktara, ja silloin se kitara ja bassosaundi puuroutuu helposti...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#14 kirjoitettu 12.05.2020 01:58 Muok:12.05.2020 01:59

IT kirjoitti:
Ja voipi olla että noissa omissa monissa miksauksissa, joissa olen miksannut basson taustalle on osin sama ongelma... Kun en ole varsinainen basisti, niin tulee soitettua paljon samassa rytmissä kuin komppikktara, ja silloin se kitara ja bassosaundi puuroutuu helposti...

tähän ropleemiin semmonen ekulla leikattu tila toimii hyvin ilman että se kuulostaa kompromissilta. annetaan kitaroiden revitellä leveesti stereona, ja käytetään bassokitaraa timminä pohjana, jonka varassa kaikki lepää. jos johonkin 100-300 Hz alueelle tulee ruuhkaa, leikataan sitä kitaroista, koska niiden olennaisin soundi saadaan ylempää, ja annetaan bassokitaralle tilaa soida puhtaammin.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6833 viestiä

#15 kirjoitettu 12.05.2020 08:05 Muok:12.05.2020 08:08

Enpä ole osannut ottaa asiaa huomioon mitenkään kun pyrin keikkabändin "livesoundiin" missä rumpali ja basisti soittavat miten taitavat ja bändin taustajoukkojen kuuroin tyyppi vääntelee miksauspöydässä mitä nappuloita sattuu.

En tiedä miten tuo basson vaimentaminen sopisi kantavaan ajatukseeni siitä, että basari ja basso ovat mahdollisimman pitkälle "yhtä puuta" jolloin kummankin soittimen tärkeimmät iskut osuvat hyvin usein pilkulleen samaan kohtaan. Itse olenkin näköjään tietämättäni suhtautunut asiaan "vaimentakoot toisiaan"-periaatteella.

Olen pyrkinyt hakemaan kumpaankin mahdollisimman vähän kumisevat soundit ja panoroin basson keskelle, basarin vähän sivuun ja floor-tomin reunaan. Kitarat yritän saada reunoihin pl. keskelle sijoittettava soolokitara.

Käytän biiseissä aika usein sekä urkuja, syntikkaa että pianoa, joissa kaikissa on matalia taajuuksia. Nämä pyrin ohjaamaan reunoihin, mutta soolo-osuudet usein keskemmälle. Syntikalle ja pianon vasemmalle kädelle löytyy joskus tilaa bassoa matalammalta alueelta jos sävellaji antaa myöten.

Onhan pohjassa toki ruuhkaa jos siellä ovat basari, basso, urut, syntikka ja pianon vasen käsi. Useinhan siinä käy niin, ettei esim. pianon bassokuviota kuule jos ei tarkkaan osaa kuunnella. Miksausvaiheessa kaivelen tarvittaessa volyymitason avulla pintaan niitä elementtejä jotka minusta tuntuvat kulloinkin tärkeimmiltä jos en ole onnistunut huomioimaan asiaa aiemmin velocityjä säätämällä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu