Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Koditon


IT
IT Resurrected
13593 viestiä

#1 kirjoitettu 27.11.2020 10:10

Taas pukkaa uutta demoa, ja suomen kielellä tämäkin...


IT - Koditon


Piisistä sen verran, että siinä toistuu oikeastaan sama 24 tahdin sointukulku seitsemän kertaa, mutta sellaisella jipolla höystettynä, että alun intro ja sitä seuraava kertsi menevän A-mollissa, mutta tuota kertsiä seuraava säe eli verse B-mollissa... Elikkä kertsin ja versen välillä tapahtuu sävellajin muutos, mutta soinnutus pysyy samana... Ja sitten tuo lopun soolo on kanssa vielä B-mollissa A-mollin sijaan...

Ajattelin, että piisiin saa hieman vaihtelua tuolla sävellajin muutoksella, kun muutoin olisi ollut soolojen kanssa seitsemän kertaa sama sointukulku, ja se voisi käydä hieman pitkäveteiseksi...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6908 viestiä

#2 kirjoitettu 27.11.2020 11:24 Muok:27.11.2020 11:43

Uutta biisiä pukkaa lauteille tiukkaan tahtiin. Tähän on löytynyt uutta ilmettä ja suomalainen tekstitys wörkkii yhtä hyvin kuin englantilainenkin. Aiheesta saisi aikaiseksi hiton pateettisenkin suomi-iskelmävedon, mutta sen olet onneksi onnistunut välttämään; siitä iso plussa.

Sitten näitä nyanssiasioita joita voi huomioida tai sitten ei. Yksi kohta sanoituksessa ei minusta toimi tuollaisenaan ja se on ydinriviksi katsottava lopetus "kulta, mä olen koditon" koska sen joutuu laulamaan "kultaaa mä oooleeen koditon"; se ei kuulosta laulettuna hyvälle vaikka se paperilla onkin ihan OK. Minulla olisi tarjota siihen kaksikin vaihtoehtoa, mutta jos koet että niille ei ole tarvetta niin lukeminen kannattaa lopettaa tähän ja hypätä suoraan tekstin loppuosaan.

------------------------------

Jos olisin biisin sovittaja (mitä en tietystikään ole) niin lisäisin vähän dramatiikkaa ja pistäisin tilalle rivin "kultani mä oon _ koditon". "Oon" venyy paljon luontavammin kuin "olen". Alaviivan kohtaan sopisi kompin stoppi (tai pelkästään kova virveli-isku) kuin nenä päähän. Jako menisi jotensakin näin:

|kul-ta-ni-mä|oo-n_kodi|ton | Kaikki muut ovat 1/4 osia mutta "kodi" muodostuu kahdesta 1/8:osasta koska siinä on kaksi tavua viimeisen 1/4 iskun aikana. Stoppi olisi keskimmäisen tahdin kolmannella 1/4 iskulla.

Toinen vaihtoehto olisi muuttaa melodia vastaamaan vähän paremmin tekstiä.

|kul-ta---mä|olen --- _ kodi|ton | Tuossa "mä" olisi tahdin viimeinen 1/4 , "olen" seuraavan tahdin ensimmäinen 1/4 (eli 1/8+1/8) ja "kodi" tahdin viimeinen 1/4 (eli 1/8 + 1/8). Stoppi olisi jälleen keskimmäisen tahdin kolmosella. "kulta" ja "olen" sanoja ei kannata venyttää 1/4 pidemmiksi.

Ja kuten aina ennenkin, "saa käyttää mut' ei o pakko". Jos alkuperäinen on sinusta OK eikä sanojen venyminen haittaa sinua niin sittenhän asia on ihan fine. Tekijä päättää mitä tekee.

------------------

Odotan joka tapauksessa sitä, että saat jollain aikajänteellä perusäänestä irtoavaa bassottelua biiseihin erityisesti nyt kun rumpujen ja vokaaleiden taso on olennaisesti parantunut. Tässähän käy vähän kuin seinän maalauksessa: kun seinä on maalattu niin huomataan, että komeron ovetkin kaipaisivat maalia.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13593 viestiä

#3 kirjoitettu 27.11.2020 12:40

AnttiJ kirjoitti:


Uutta biisiä pukkaa lauteille tiukkaan tahtiin. Tähän on löytynyt uutta ilmettä ja suomalainen tekstitys wörkkii yhtä hyvin kuin englantilainenkin. Aiheesta saisi aikaiseksi hiton pateettisenkin suomi-iskelmävedon, mutta sen olet onneksi onnistunut välttämään; siitä iso plussa.

Sitten näitä nyanssiasioita joita voi huomioida tai sitten ei. Yksi kohta sanoituksessa ei minusta toimi tuollaisenaan ja se on ydinriviksi katsottava lopetus "kulta, mä olen koditon" koska sen joutuu laulamaan "kultaaa mä oooleeen koditon"; se ei kuulosta laulettuna hyvälle vaikka se paperilla onkin ihan OK. Minulla olisi tarjota siihen kaksikin vaihtoehtoa, mutta jos koet että niille ei ole tarvetta niin lukeminen kannattaa lopettaa tähän ja hypätä suoraan tekstin loppuosaan.

Ja kuten aina ennenkin, "saa käyttää mut' ei o pakko". Jos alkuperäinen on sinusta OK eikä sanojen venyminen haittaa sinua niin sittenhän asia on ihan fine. Tekijä päättää mitä tekee.

Odotan joka tapauksessa sitä, että saat jollain aikajänteellä perusäänestä irtoavaa bassottelua biiseihin erityisesti nyt kun rumpujen ja vokaaleiden taso on olennaisesti parantunut.


Kiitoksia Antti palautteesta, ja mukavaa jos sanoitus on noin päällisin puolin susta onnistunut....

Itseäni nuo pitkät vokaalit ei tosiaan häiritse, vaan jopa pidän tuon kaltaisesta ilmaisusta... Kirjoitin tässä juuri eräälle toiselle mikseriläiselle, että mun toinen nimi on "Mr. pitkät vokaalit"...

Mutta luin kyllä tuon ehdotuksesi ajatuksella, ja kokeilinkin laulaa päälle muutaman kerran tuon sun ehdotuksen pohjalta, ja kyllähän nuo sun ideat toimii... Ihan hyvältä kuulostaa, mutta tosiaan saattaa olla ettei tuota enää tule uudestaan laulettua, mene ja tiedä... Nyt on perjantai ja juuri sihahti tölkki ohrapirtelöä auki, joten se siitä... Katsotaan, jos inspiraatio iskee jossakin välissä niin ehkä sitten... Ja toisaalta ei viitsi ylikäyttää tuota Goldmembereiden ominaisuutta, jolla mp3 tiedoston voi vaihtaa uuteen, jottei tule sanomista...

Ja tuosta bassottelusta edelleen, niin sen parantumiseen täytyy odotella varmaankin ensi vuotta ja sitä EZbass softaa, joka kyllä rehellisesti sanottuna ei juuri nyt ole päällimmäisenä hankintalistalla... Ja niinhän se Motörheadin Lemmykin oikeastaan oli alun perin kitaristi, joka rupesi soittamaan bassoa kitaristin tavoin... Varsinkin näissä nopeemmissa piiseissä mun mielestä sellainen nopeampi suoraviivaisempi jumputus on paikallaan... Tässä kapaleessa soittelin kertsin ja versen basson eri "nopeudella" tosin...

¤¤¤
Ja noista pitkistä vokaaleista vielä sen verran, että myös Paul Rodgersilla on ollut tapana venyttää sanoja ja vokaaleita, ja tuossa hänen laulussaan on sellaista hiuksen hienoa melismaattista tatsia:

Free - Heartbreaker

Bad Company - Feel Like Makin' Love


Varsinkin tossa "Feel Like Makin' Love" vedossa noi vokaalien venytykset "Loooove" sanan yhteydessä on juuri sellaista kikkailua, jota munkin piiseistä toivoisi löytyvän, ja jos noita mun piisejä laulaisi joku oikea laulaja, niin toivottavasti ne vokaalien venytykset ja taivutukset kuulostaisi enemmän siltä kuin Paul Rodgers ne vetäisi kuin että IT ne vetäisi...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6908 viestiä

#4 kirjoitettu 27.11.2020 14:44

Kiva että jaksoit lukea ajatukseni läpi ja vielä kivempaa, että viitsit kokeilla mille ne maistuvat käytännössä.

Tämä nyt on tietysti pieni asia suuressa maailmassa eikä sanojen venytyksessä ole tietysti mitään vikaa; sitähän tapahtuu joka biisissä enemmän tai vähemmän tarpeen mukaan. Jotkut sanat venyvät luontevasti, mutta ihan kaikki eivät. Joku venyy rakenteensa puolesta helpommin kuin joku toinen.

Itse pyrin siihen, että sanat olisivat laulettuinakin mahdollisimman luonnollisessa muodossa pienen venytyksen jälkeenkin.

Mutta kuten usein: makuasiahan tämäkin on.

PS: "Love" on varmaan yksi kaikkien aikojen venytetyimmistä sanoista. Heittämällä tulee mieleen "I who have nothing" ja "Love is a many splendored thing". Sikälihän sitä on helppo venyttää että kirjoitusasun keskellä oleva konsonantti ääntyy vasta sanan lopussa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13593 viestiä

#5 kirjoitettu 27.11.2020 15:18

AnttiJ kirjoitti:


Tämä nyt on tietysti pieni asia suuressa maailmassa eikä sanojen venytyksessä ole tietysti mitään vikaa; sitähän tapahtuu joka biisissä enemmän tai vähemmän tarpeen mukaan. Jotkut sanat venyvät luontevasti, mutta ihan kaikki eivät. Joku venyy rakenteensa puolesta helpommin kuin joku toinen.

Itse pyrin siihen, että sanat olisivat laulettuinakin mahdollisimman luonnollisessa muodossa pienen venytyksen jälkeenkin.

Mutta kuten usein: makuasiahan tämäkin on.


Toki... Makuasiahan tämä pitkältikin on... Ja totta on sekin, että huippulaulajat osaavat tehdä sen tyylillä, jolloin se tulee kuin itsestään, eikä se kiinnitä sillain huomiota... Tossa muutama hyvä esimerkki:

Queen + Adam Lambert - Who Wants To Live Forever
Whitney Houston - I Will Always Love You
Roosevelt Rosey Grier - I Who Have Nothing

Olis muuten aika tylsiä nuo yllä olevat kappaleet, jos kaikki olisi sovitettu lyriikoiden osalta siten, että tavut ovat sen neljännesnuotin mittaisia taikka jotain sinne päin...

Mulle omissa piiseissä on tärkeintä että saan sanottua ne asiat mitkä tahdon sanoa, ja toisaalta en myöskään pyri siihen että lauseiden loput rimmaavat, koska se kuulostaa väkinäiseltä jos se on itsetarkoitus... (Rap musiikki on sitten asia erikseen...)....

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6908 viestiä

#6 kirjoitettu 27.11.2020 15:44

IT kirjoitti:

Olis muuten aika tylsiä nuo yllä olevat kappaleet, jos kaikki olisi sovitettu lyriikoiden osalta siten, että tavut ovat sen neljännesnuotin mittaisia taikka jotain sinne päin...



Juupa, tuostahan ei ole kahta kysymystä, mutta silloin pitää vähän miettiä mitä sanaa voi venyttää ilman että se kärsii venytyksestä liikaa.

Esimerkiksi sanat "niin" ja "oon" (tai oon-päätteiset pitemmätkin sanat) ovat sellaisia, että niitä voi venyttää käytännössä vaikka kahden tahdin ajalle eivätkä ne kärsi siitä yhtään. Yleensä kaksi vokaalia peräkkäin helpottaa asiaa kummasti.

Kérran kaveri pyysi apua sanoitukseen jossa melodiakiemura oli sellainen, että siihen osui hemmetin hyvin sana "aivovaurioon" jossa tuo viimeinen "oon" oli tahdin mittainen eli "aivovaurioooon"; sehän toimii kuin häkä. Mietiskelin silloin toimisiko sana yhtä hyvin jos venytys olisi pitänyt olla keskellä tyyliin "aivoooovaurioon"; tulin nopeasti siihen tulokseen että ei muuten toimisi ellei sitten ole tarkoitus tehdä tangoparodiaa. Omaan biisiini en tuota viimeksimainittua venytystä kyllä laittaisi,

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13593 viestiä

#7 kirjoitettu 27.11.2020 15:57

AnttiJ kirjoitti:

Juupa, tuostahan ei ole kahta kysymystä, mutta silloin pitää vähän miettiä mitä sanaa voi venyttää ilman että se kärsii venytyksestä liikaa.


Toki... Sen takia noiden huippulaulajien jutut kuulostaakin niin luonnolliselta... Vaatii sekä taitoa että hyvää makua, että homman saa hoidettua kotiin oikealla tavalla...

Pointti siis kuitenkin lähinnä se, että tuota vokaalien venytystä ei tulisi absoluuttisesti ja lähtökohtaisesti paheksua... Toki noissa mun laittamissani esimerkeissä tuo toimii ihan eri tavalla kuin mun piiseissä, mutta ajattelepa jos noita mun lauluja olisi laulamassa asiansa osaava laulaja, joka vetäisi homman oktaavia korkeammalta, taikka jotain sinne päin...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13593 viestiä

#8 kirjoitettu 27.11.2020 16:26

Popkorni kirjoitti:

Kuuntele vaan noita Antin todella hyviä rakentavia palautteita. Vähän sie taas IT sulkeudut sellaiseen tilaan, että ihan sama mitä mieltä ootte, mut tää nyt on vaan mun tyyli. Se tulee sieltä taas vähän läpi. Ja sitten taas kun aikaa kuluu, niin alat yhtäkkiä kuitenkin omaksua sitä hyvää kritiikkiä oikeaoppisesti. Olet vaan vähän hutera tai ehkä paremminkin liukas noin tuoreeltaan ottamaan sitä erinomaista ja osuvaa palautetta vastaan.


Kyllä kuuntelin, ja jos luit kommentit läpi niin myös noita Antin ehdotuksia kokeilin täällä kotona laulaa tuon raidan päälle ja kuunnella miltä kuulostaa... Antilla paljon hyviä ideoita ja mielipiteitä, ja varmastikin vuosikymmenten kokemus...

Mut sit toisaalta mä en olis mä jos en pitäisi myös siitä omasta jutusta kiinni...

Ja varsinkin tuo Hietalan Arto tästä samasta aiheesta mulle on palautetta antanut jo vuosikaudet, ja joitain pieniä parantavia askeleita olen tällä saralla jo ottanutkin... Siltikin tästä tavasta venyttää vokaaleita tuskin koskaan pääsen kokonaan eroon, koskapa se on se melodia jonka kuulen päässä kun piisiä teen... En oikein osaa noita muullakaan tapaa tehdä ja tuottaa..

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6908 viestiä

#9 kirjoitettu 27.11.2020 16:46

IT kirjoitti:

Toki... Sen takia noiden huippulaulajien jutut kuulostaakin niin luonnolliselta... Vaatii sekä taitoa että hyvää makua, että homman saa hoidettua kotiin oikealla tavalla...



Luulen tietäväni, että solistien soolobiisit kuulostavat niin saamarin hyville siksi, että siellä on ammattimainen taustatiimi hieromassa sekä sävellystä, sovitusta että sanoja. Kun rahaa on, niin niitä väännetään niin kauan että homma toimii. Sävellyksistä ja sanoituksista valitaan vain terävin huippu toteutusvaiheeseen; kaikentasoisia biisitarjokkaita on pilvin pimein ja yli tarpeen.

Ja sekin on selvä, että loisteliaasti oikeissa paikoissa fraseeraava laulaja puhaltaa huonoonkin biisin sen verran eloa, että siitäkin voi nousta hitti.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13593 viestiä

#10 kirjoitettu 27.11.2020 16:52

AnttiJ kirjoitti:


Sitten näitä nyanssiasioita joita voi huomioida tai sitten ei. Yksi kohta sanoituksessa ei minusta toimi tuollaisenaan ja se on ydinriviksi katsottava lopetus "kulta, mä olen koditon" koska sen joutuu laulamaan "kultaaa mä oooleeen koditon"; se ei kuulosta laulettuna hyvälle vaikka se paperilla onkin ihan OK. Minulla olisi tarjota siihen kaksikin vaihtoehtoa, mutta jos koet että niille ei ole tarvetta niin lukeminen kannattaa lopettaa tähän ja hypätä suoraan tekstin loppuosaan.


Itse asiassa kuuntelin tuota piisiä uudelleen muutaman kerran putkeen, ja sen verran täytyy sanoa, että tuo

Kulta, mä olen koditon

kohta tuossa piisissä on nyt juuri sellaisessa muodossa kuin se kuulostaa mun korvaan parhaalta... Tuo lyhyt venytys "kulta" sanassa ja vähän pidempi venytys "olen" sanassa on juuri tarkoituksella sellainen, koskapa laulu on tarkoitus saada kuulostamaan "viipyilevältä"...

Siis tarkoituksella tuohon kohtaan on haettu tuollainen viipyilevä tatsi, jossa on myös pienet tauot ennen ja jälkeen "olen" sanan... Se laulu kulkee tossa ennen tota kohtaa nopeammalla temmolla, ja sitten on haettu hidastuva fiilis tuolla tavalla, jolla venytän sanoja tossa...

Mä siis itse pidän tuota tehokeinona, jolla niitä vokaaleja elävöitetään, jottei se ole yhtä ja samaa pullapitkoa... Täällä kun on sellaisiakin Mikseriartisteja, jotka tekevät hienoja kappaleita, mutta joiden lyriikat on sitä "konekiväärisanoitusta" jossa jokainen tavu on saman mittainen... Se ei taas kuulosta mun korvaan hyvälle...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6908 viestiä

#11 kirjoitettu 27.11.2020 16:58

Sittenhän asia on ihan fine eikä siitä sen enempää. Pääasia, että itse olet tyytyväinen tekemisiisi.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13593 viestiä

#12 kirjoitettu 27.11.2020 17:05

AnttiJ kirjoitti:

Sittenhän asia on ihan fine eikä siitä sen enempää. Pääasia, että itse olet tyytyväinen tekemisiisi.


Kiitos silti kommentistasi ja kritiikistä... Tuo sai mut analysoimaan tuota kohtaa ihan eri tavalla, ja pohtimaan missä mielessä se toimii mun mielestä ja miksi...

Ja kyllä se on kuitenkin sanottava, että tämä sun ja Arton yleinen kritiikki sanojen venytyksestä on mennyt jossakin määrin perille, ja sen pyrin ottamaan huomioon piiseissäni eri tavalla nykyään kuin joskus aikaisemmin...

Silti, on olemassa tämä taiteellinen vapaus ja oma näkemys siitä miltä sen kappaleen pitää kuulostaa ja tuntua... Eli otan tuon teidän kritiikin siis huomioon valikoivasti silloin kun muista tuntuu siltä, että se toimii siinä piisissä...

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu