Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Tiedon panttaaminen?


geeli
3738 viestiä

#1 kirjoitettu 01.12.2021 14:34

Monikansalliset yritykset pitävät hallussaan suunnattoman määrän tietoa. Miksi ei tätä tietoa jaeta? Miksi ei opeteta niitä taitoja ihmisille, joita he oikeasti tarvitsisivat pärjätäkseen, kehittyäkseen ja voidakseen hyvin? Sen sijaan kehitetään aloja, jotka edistävät teollistumista, kaupungistumista ja muuta samansuuntaista kehitystä...

Samat yritykset tietävät maailmasta kaiken. Jokaisen tulisi kouluttautua, vaikka aitoa tietoa on jaossa yhä vähemmän.

Tällaisia ajatuksia heräilee, kun luen tätä:

https://www.suomentiet...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#2 kirjoitettu 01.12.2021 15:04

geeli kirjoitti:


Monikansalliset yritykset pitävät hallussaan suunnattoman määrän tietoa. Miksi ei tätä tietoa jaeta? Miksi ei opeteta niitä taitoja ihmisille, joita he oikeasti tarvitsisivat pärjätäkseen, kehittyäkseen ja voidakseen hyvin? Sen sijaan kehitetään aloja, jotka edistävät teollistumista, kaupungistumista ja muuta samansuuntaista kehitystä...

Samat yritykset tietävät maailmasta kaiken. Jokaisen tulisi kouluttautua, vaikka aitoa tietoa on jaossa yhä vähemmän.


Joo, en lukenut tuota linkkaamaasi pumaskaa, mutta heitänpä muutamia ajatuksia ilmaan...

Ensinnäkin tieto maailmassa on fragmentoitunut, se on yksi vallan resurssi ja sen avulla tehdään pisnestä...

Monikansalliset suuryritykset tuntevat oman alansa teknologian, mutta tämä tieto liittyy aina suppeaan tuotealueeseen ja valmistusprosesseihin... Tietoa maailmassa on myös esim. yliopistoissa, mediassa ja valtioilla sekä kansainvälisillä organisaatioilla...

Tuo väitteesi että aitoa tietoa on jaossa aiempaa vähemmän, niin uskallanpa kyseenalaistaa sen...

Tietoa on kyllä saatavilla, mutta se on ensinnäkin niin laaja-alaista, ettei kukaan pysty omaksumaan kaikkea maailman tietoa... Sen takia ihmiset, yritykset ja organisaatiot erikoistuvat tuottamaan tietyn alan tietoa...

Tietoa on myös saatavilla ammatillisissa kouluissa ja korkeakouluissa, mutta tähänkin pätee se, että sitä tietoa jaetaan lähinnä aiheesta kiinnostuneille ihmisille... Ei joku kadunmies Helsingin Kalliossa ole kiinnostunut kvanttifysiikan uusimmista sovelluksista...

Tietoa jaetaan myös kansainvälisesti... Kehitysavun kautta on jaettu paljon ruohonjuuritason tietoa paikallisille... Kansainväliset organisaatiot kuten YK, IMF tai vaikkapa EU tuottavat jatkuvalla syötöllä tietoa ja raportteja maailmasta... Ne ovat myös antaneet "teknistä apua" kehitysmaille, esim. silloin kun ne ovat itsenäistyneet ja on tarvinnut luoda keskuspankkeja ja niihin liittyvää lainsäädäntöä...

Maailmassa liikkuu suuri määrä tietoa ja varsinkin tieteellistä tietoa tieteellisten julkaisujen muodossa... Mutta on selvää, ettei valtiot esim. kansalliseen turvallisuuteen vedoten halua paljastaa ydinsalaisuuksiaan... Taikka sitten firmat... Jos valmistat vaikkapa akkuja, niin kilpailu on kovaa eikä kukaan halua paljastaa liikesalaisuuksiaan...

Mun pointti on se, että maailma on tietoa ja "totuusväittämiä" täynnä... Totuusväittämät voivat perustua faktoihin taikka propagandaan...

Tieto sijaitsee ensinnäkin asiantuntijoiden päässä, ja toisaalta nämä asiantuntijat vaikuttavat erilaisissa organisaatioissa, jotka tuottavat tietoa omaan ja muiden tarpeeseen...

On organisaatioita kuten yliopistot ja "think tankit", ja kansainväliset organisaatiot, jotka tuottavat tietoa potentiaalisesti kaikkien käyttöön... Valtiotkin tuottavat julkisia raportteja toiminnastaan ja analyyseja toimintaympäristöistään (esim. turvallisuuspoliittiset selonteot), mutta valtiot myös tuottavat paljon ei-julkista tietoa...

Yrityksetkin tuottavat sekä julkista että ei-julkista tietoa tietoa... Sidosryhmien tarpeisiin tuotetaan vuosikertomuksia ynnä muuta dataa yrityksen taloudellisesta toiminnasta ja kannattavuudesta... Yritykset ovat myös merkittäviä R&D toimijoita, ja tätä tietoa ja tutkimusta tehdään liikevoitto tavoitteena...

On aikas mahdotonta ajatella, että yritykset voisivat jakaa kaiken tietonsa julkisesti, koska toiminta muuttuisi kannattamattomaksi hyvin äkkiä... Ja silloin se tieto jäisi tyystin tuottamatta...

Yliopistot tuottavat tietoa mm. verovaroin sekä saavat tutkimushankkeisiin tukia liike-elämästä... Yritysten kohdalla uuden tiedon tuotanto mahdollistuu kuitenkin vain sillä, että yrityksen voitot pannaan tuotekehitykseen...

Tiedon tuottaminen kun ei ole ilmaista, vaan se maksaa... Jos halutaan jakaa tietoa kaikelle kansalle, niin jonkun täytyy kustantaa se tieto... Ja ketä kiinnostaa vaikkapa jonkun monikansallisen yrityksen hallussa pitämä tieto piikiekkojen valmistuksesta? Ei ainakaan suurta yleisöä...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3738 viestiä

#3 kirjoitettu 01.12.2021 15:19

Okei. Hyviä pointteja. Tää ajatuskulku mulla, miten päädyin näihin ajatuksiin, joita kuvasin aloitusviestissä, liittyy siihen, että olen etsinyt viimeaikoina paljon tietoa oman alan aihepiireistä. Huomaan ihan selvästi, että tiettyjä asioita ei vaan löydy tai ole saatavilla ja tämä tekee joidenkin asioiden omaksumisen itselleni vaikeaksi. Tästä olen päätynyt ajatukseen, että tietoa pantataan. Kysymys saattaa olla myös siitä, että se vaan alkaa olemaan jo niin haastavaa ja vaikeaa asiaa, että sitä alkaa olla todella vaikea opettaa ymmärrettävästi.

Muistan hyvin, kun olin käyttöjärjestelmiä käsittelevällä kurssilla, niin sen vetäjä totesi, että ei osaa selittää asiaa helpommin ymmärrettävästi kuin hänen itse tuottamissaan kalvoissa oli.

MOOC-kurssit ovat tällä hetkellä suosittuja. Tämä liittynee siihen trendiin että mahdollisimman monelle ajettava korkeakoulutus keinolla millä hyvänsä. Tuon linkkaamani tekstin lopussa kerrotaan, miten voisi olla merkityksellistä järjestää koulutusta jopa aiheista, kuten Suomen luonto, historia tai kulttuuri.

Pitääkö kaikkien innostua ja kouluttautua tekoälyn tai tietotekniikan tai jonkin muun seksikkään alan asiantuntijaksi vai voitaisiinko yrittää löytää se oma tie?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#4 kirjoitettu 01.12.2021 16:16

geeli kirjoitti:


Huomaan ihan selvästi, että tiettyjä asioita ei vaan löydy tai ole saatavilla ja tämä tekee joidenkin asioiden omaksumisen itselleni vaikeaksi. Tästä olen päätynyt ajatukseen, että tietoa pantataan. Kysymys saattaa olla myös siitä, että se vaan alkaa olemaan jo niin haastavaa ja vaikeaa asiaa, että sitä alkaa olla todella vaikea opettaa ymmärrettävästi.

MOOC-kurssit ovat tällä hetkellä suosittuja. Tämä liittynee siihen trendiin että mahdollisimman monelle ajettava korkeakoulutus keinolla millä hyvänsä. Tuon linkkaamani tekstin lopussa kerrotaan, miten voisi olla merkityksellistä järjestää koulutusta jopa aiheista, kuten Suomen luonto, historia tai kulttuuri.

Pitääkö kaikkien innostua ja kouluttautua tekoälyn tai tietotekniikan tai jonkin muun seksikkään alan asiantuntijaksi vai voitaisiinko yrittää löytää se oma tie?


Joo, vaikea mennä sanomaan tuosta sun oman alan tieto-ongelmasta sun kannalta... Riippuu varmaankin juuri siitä tiedon luonteesta jota tarvitset... Liittyykö se potentiaalisiin yrityssalaisuuksiin, vai onko tarvitsemasi tieto sellaista, että sen ainakin periaatteessa pitäisi olla kaikkien saatavilla? Onko aiheesta englannin kielistä kirjallisuutta? Kursseja?

Ja onhan se niinkin, että tiettyyn pisteeseen asti eri aiheista on kurssikirjoja saatavilla, mutta tämän jälkeen onkin sitten perehdyttävä alan tieteelliseen kirjallisuuteen taikka artikkeleihin... Eli se tieto voikin löytyä tieteellisestä kirjallisuudesta ja julkaisuista...

Mitä tulee näihin sun muihin ajatuksiin, niin ihmisethän tekevät elämässä juuri sitä, mitä itse pitävät tärkeänä... Sama pätee tiedon omaksumiseen...

Monelle nuorelle miehelle tekoälyn taikka suomalaisen luonnon tuntemuksen sijaan on tärkeämpää tietää se, että onko baarissa istuva vastapäisen pöydän nuori neiti kiinnostunut hänestä? Yes or No?

Suurta osaa ihmisistä ei kirjatieto kiinnosta... Lisäksi on syytä heittää romukoppaan se ajatus, että koulutus ja varsinkin luku- ja kirjoitustaito auttaisi ihmisiä ja ihmiskuntaa tulemaan paremmaksi...

Taitaa itse asiassa käydä päinvastoin, kun juuri asioiden perusteista kärrylle päässeet ihmiset rupeavat nykyään kyseenalaistamaan asiantuntijat, ja kaiken maailman salaliitto teoriat ja pseudotieteelliset teoriat rehottavat...

Peruskoulun tehtävä esim. Suomessa ei ole varsinaisesti tehdä meistä parempia ihmisiä, vaan valmistaa ammattiin ja työelämään...

Jos ihmisistä haluttaisiin tehdä parempia, tai auttaa heitä edes ymmärtämään sen perusteet kuinka se on mahdollista, niin peruskoulussa pitäisi satsata matematiikan, kielten, ja luku- ja kirjoitustaidon ohella yhteiskunnan ymmärtämiseen, moraaliin ja etiikkaan sekä henkilöiden väliseen viestintään... Ja tämäkään satsaus ei välttämättä olisi riittävä muuttamaan suurta kuvaa...

Koskapa on niin, että tietoa on valtavasti, ja lähes minkä tahansa alan asiantuntijuus vie vuosia... Lisäksi on tämä kommunikaatioon liittyvä aspekti mitä tulee tietoon, nimittäin tulkinta... Kirjoittelin tuolla toisessa ketjussa konsepteista ja merkityksistä...

Kun katselee vaikkapa maahanmuuttokeskustelua taikka salaliittoteorioita koronasta ja rokotteista, niin erilaista tietoa on valtavasti, ja tiedon lisäksi asiaan vaikuttaa se kuinka ihmiset tätä tietoa tulkitsevat...

Sillä tämä tiedon tulkintapuoli on juuri osa sitä ongelmaa silloin kun ihmiset ei ole kyseisen aiheen asiantuntijoita... Ongelma ei ole tieto tai sen puute sinällään, vaan se että sen tiedon merkityksiä manipuloidaan erilaisten tarkoitusperien takia...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1744 viestiä

#5 kirjoitettu 01.12.2021 20:31

IT kirjoitti:
geeli kirjoitti:


Huomaan ihan selvästi, että tiettyjä asioita ei vaan löydy tai ole saatavilla ja tämä tekee joidenkin asioiden omaksumisen itselleni vaikeaksi. Tästä olen päätynyt ajatukseen, että tietoa pantataan. Kysymys saattaa olla myös siitä, että se vaan alkaa olemaan jo niin haastavaa ja vaikeaa asiaa, että sitä alkaa olla todella vaikea opettaa ymmärrettävästi.

MOOC-kurssit ovat tällä hetkellä suosittuja. Tämä liittynee siihen trendiin että mahdollisimman monelle ajettava korkeakoulutus keinolla millä hyvänsä. Tuon linkkaamani tekstin lopussa kerrotaan, miten voisi olla merkityksellistä järjestää koulutusta jopa aiheista, kuten Suomen luonto, historia tai kulttuuri.

Pitääkö kaikkien innostua ja kouluttautua tekoälyn tai tietotekniikan tai jonkin muun seksikkään alan asiantuntijaksi vai voitaisiinko yrittää löytää se oma tie?


Peruskoulun tehtävä esim. Suomessa ei ole varsinaisesti tehdä meistä parempia ihmisiä, vaan valmistaa ammattiin ja työelämään...



Nyt varmaan mopo keulii, kun tulee noin väärää informaatiota ... Peruskoulu on yleissivistävä oppilaitos, jolla on myös nuorten kasvatukseen liittyviä velvoitteita. Se (luultavasti ainakin) "tekee parempia ihmisiä", jota ilmausta käytät. Ammatillinen koulutus tulee sitten peruskoulun / lukion jälkeen.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#6 kirjoitettu 01.12.2021 20:48

Uppe kirjoitti:


Nyt varmaan mopo keulii, kun tulee noin väärää informaatiota ... Peruskoulu on yleissivistävä oppilaitos, jolla on myös nuorten kasvatukseen liittyviä velvoitteita. Se (luultavasti ainakin) "tekee parempia ihmisiä", jota ilmausta käytät. Ammatillinen koulutus tulee sitten peruskoulun / lukion jälkeen.


Kyllä se pääpiirteissään noin menee kuten kuvailin, vaikka hieman oikaisinkin joitakin mutkia... Toki säkin olet tiettyyn pisteeseen asti oikeassa...

Peruskoulu on toki yleissivistävä oppilaitos, mutta sen päätarkoitus on valmistaa oppilaita tuleviin ammatillisiin opintoihin... Sen ainevalikoima on sellainen, jotta peruskoulun käytyä pärjää ammattikoulussa, lukiossa taikka muissa oppilaitoksissa...

Toki peruskoulussa on "yleissivistäviä" aineita kuten historia, biologia taikka uskonto, mutta näillä valmennetaan oppilaita lähinnä lukioon, ja lukiossa näitä "yleissivistäviä" opintoja jatketaan, jotta oppilaat ovat valmiita erilaisiin korkeakouluopintoihin eri aloille... Eli tässäkin tapauksessa se pitkän aikavälin tavoite on ammatillinen...

Toki peruskoululla on myös opetuksessa kasvatuksen liittyviä funktioita, mutta nämä ovat ainakin toistaiseksi lähinnä kodin tehtävä...

Se mitä ajoin tuolla "tekee parempia ihmisiä" ilmaisulla, ja mm. yhteiskuntatieteiden, etiikan ja viestinnän opinnoilla, oli se että nämä tällaiset aineet ovat kuitenkin siinä opetussuunnitelmassa ja ainevalikoimassa vähemmistössä...

Peruskoulun tuntijaosta suurin osa menee oikeastaan äidinkielen, vieraiden kielten ja matematiikan opiskeluun... Tämä siksi, jotta sen koulun tehtävä todellakin on luoda valmiudet ammatillisiin opintoihin jatkossa...

Jos peruskoulun tehtävä olisi luoda "mallikansalaisia" ja hyviä ihmisiä, niin silloin syvällinen perehdytys moraalifilosofiaan, henkilökohtaiseen viestintään sekä yhteiskunnan ideologioihin ja niihin arvoihin, joille meidänkin maamme on rakennettu, niin saisi peruskoulun tuntijaosta huomattavasti enemmän tilaa...

Mun kommentissa oli lähinnä kyse tästä tuntijaosta, ja siitä mihin opetuksessa ne voimavarat kohdennetaan ja mihin panostetaan, koska kaikkeen ei riitä aika ja resurssit...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#7 kirjoitettu 01.12.2021 21:12

Uppe kirjoitti:

Peruskoulu on yleissivistävä oppilaitos, jolla on myös nuorten kasvatukseen liittyviä velvoitteita. Se (luultavasti ainakin) "tekee parempia ihmisiä", jota ilmausta käytät. Ammatillinen koulutus tulee sitten peruskoulun / lukion jälkeen.


https://www.finlex.fi/...

2 §
Peruskoulun tulee pyrkiä kasvattamaan oppilaansa tasapainoiseksi, hyväkuntoiseksi, vastuuntuntoiseksi, itsenäiseksi, luovaksi, yhteistyökykyiseksi ja rauhantahtoiseksi ihmiseksi ja yhteiskunnan jäseneksi.

Peruskoulun tulee kasvattaa oppilaansa siveellisyyteen ja hyviin tapoihin sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja.

Peruskoulun opetus ja muu toiminta tulee järjestää siten, että se antaa oppilaalle persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen, yhteiskunnan ja työelämän, ammatinvalinnan ja jatko-opintojen, elinympäristön ja luonnon suojelemisen, kansallisen kulttuurin ja kansallisten arvojen sekä kansainvälisen yhteistyön ja rauhan edistämisen kannalta tarpeellisia valmiuksia sekä edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.



Toki siis peruskoululla on yleissivistävä tehtävä, kasvatuksellinen tehtävä jne... Pointti kuitenkin mulla se, että kun katselee peruskoulun tuntijakoa, niin se painotus on sellaisissa aineissa ja opinnoissa, joilla tuetaan oppilaiden jatko-opintoja erilaisiin ammatteihin...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1744 viestiä

#8 kirjoitettu 01.12.2021 21:32

IT kirjoitti:
Uppe kirjoitti:

Peruskoulu on yleissivistävä oppilaitos, jolla on myös nuorten kasvatukseen liittyviä velvoitteita. Se (luultavasti ainakin) "tekee parempia ihmisiä", jota ilmausta käytät. Ammatillinen koulutus tulee sitten peruskoulun / lukion jälkeen.


https://www.finlex.fi/...

2 §
Peruskoulun tulee pyrkiä kasvattamaan oppilaansa tasapainoiseksi, hyväkuntoiseksi, vastuuntuntoiseksi, itsenäiseksi, luovaksi, yhteistyökykyiseksi ja rauhantahtoiseksi ihmiseksi ja yhteiskunnan jäseneksi.

Peruskoulun tulee kasvattaa oppilaansa siveellisyyteen ja hyviin tapoihin sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja.

Peruskoulun opetus ja muu toiminta tulee järjestää siten, että se antaa oppilaalle persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen, yhteiskunnan ja työelämän, ammatinvalinnan ja jatko-opintojen, elinympäristön ja luonnon suojelemisen, kansallisen kulttuurin ja kansallisten arvojen sekä kansainvälisen yhteistyön ja rauhan edistämisen kannalta tarpeellisia valmiuksia sekä edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.



Toki siis peruskoululla on yleissivistävä tehtävä, kasvatuksellinen tehtävä jne... Pointti kuitenkin mulla se, että kun katselee peruskoulun tuntijakoa, niin se painotus on sellaisissa aineissa ja opinnoissa, joilla tuetaan oppilaiden jatko-opintoja erilaisiin ammatteihin...


Niin. Olisihan se kummallista, jos ihmistä "tuettaisiin" ammattitaidottomuuteen ja työttömyyteen.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#9 kirjoitettu 01.12.2021 21:40

Uppe kirjoitti:


Niin. Olisihan se kummallista, jos ihmistä "tuettaisiin" ammattitaidottomuuteen ja työttömyyteen.


Lähinnä ajattelisin, että kyseessä on pakon sanelema realiteetti...

Yhteiskunnalle tulisi liian kalliiksi kustantaa 9-vuotinen peruskoulu, jolla olisi vain sivistävä funktio... Kansakunta tarvitsee osaajia ja työntekijöitä...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1744 viestiä

#10 kirjoitettu 01.12.2021 21:58 Muok:02.12.2021 00:45

IT kirjoitti:
Uppe kirjoitti:


Niin. Olisihan se kummallista, jos ihmistä "tuettaisiin" ammattitaidottomuuteen ja työttömyyteen.


Kansakunta tarvitsee osaajia ja työntekijöitä...


Eiku hyvin koulutettu työntekijä voi myydä työpanoksensa mahdollisimman hyvään hintaan. Markkinataloudessa kun toimitaan. Kauppa se on joka kannattaa!

Uppe muokkasi viestiä 00:44 02.12.2021

Edellinen mielipide juontaa juurensa Björn Wahlroosin toteamuksesta, että yrityksillä ei ole omatuntoa. Kuitenkin: Jokainen ihminen on "yritys", jolla on tulot, menot ja pääomat. Kun yrityksillä ei ole liike-elämässä omatuntoa, ei sitä voi olla työntekijöilläkään. Luonnollista. Mutta ei toki järkevää.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#11 kirjoitettu 02.12.2021 06:26

Uppe kirjoitti:

Eiku hyvin koulutettu työntekijä voi myydä työpanoksensa mahdollisimman hyvään hintaan. Markkinataloudessa kun toimitaan. Kauppa se on joka kannattaa!

Edellinen mielipide juontaa juurensa Björn Wahlroosin toteamuksesta, että yrityksillä ei ole omatuntoa. Kuitenkin: Jokainen ihminen on "yritys", jolla on tulot, menot ja pääomat. Kun yrityksillä ei ole liike-elämässä omatuntoa, ei sitä voi olla työntekijöilläkään. Luonnollista. Mutta ei toki järkevää.


"Nyt varmaan mopo keulii, kun tulee noin väärää informaatiota."

Ei kannata perustaa mielipiteitään jonkun "Nallewahlroosin" elitistisiin mielipiteisiin... Kyllä yritykset ja yrittäjät myös toteuttavat monissa yrityksissä yritysvastuuta:

Yritysvastuu


"Yritys ei toimi irrallaan muista eikä yksin. Yhteiskuntavastuu tarkoittaa tiivistäen yritysten vastuuta niiden vaikutuksista ympäröivään yhteiskuntaan. Vastuullinen yritys toimii kestävästi, kunnioittaa ympäristöä ja vähintäänkin noudattaa lakeja ja sopimuksia."


Ja EU:ssa ollaan puuhaamassa koko Euroopan kattavaa yritysvastuulakia:

Yritysvastuu artikkeli


"Yritysvastuulain säätäminen puhuttaa niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla. Kansallisen yritysvastuulain edistäminen on kirjattu Suomessa hallitusohjelmaan, ja EU-tasolla yritysvastuulakia viedään myös eteenpäin. Euroopassa Ranskassa on jo voimassa yritysvastuulaki, ja Saksassakin hallitus on sitoutunut yritysten vastuullisuuden sääntelyyn."


Toki, jos realisteja ollaan, niin vielä on pitkä matka siihen, että kaikki yritykset toimivat vastuullisesti, ja että niistä saadaan tässä suhteessa mallikansalaisia... Mutta lainsäädännöllä voidaan vaikuttaa siihen, että pelikenttä on kaikille sama...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1744 viestiä

#12 kirjoitettu 02.12.2021 09:10 Muok:02.12.2021 09:11

IT kirjoitti:
Uppe kirjoitti:

Eiku hyvin koulutettu työntekijä voi myydä työpanoksensa mahdollisimman hyvään hintaan. Markkinataloudessa kun toimitaan. Kauppa se on joka kannattaa!

Edellinen mielipide juontaa juurensa Björn Wahlroosin toteamuksesta, että yrityksillä ei ole omatuntoa. Kuitenkin: Jokainen ihminen on "yritys", jolla on tulot, menot ja pääomat. Kun yrityksillä ei ole liike-elämässä omatuntoa, ei sitä voi olla työntekijöilläkään. Luonnollista. Mutta ei toki järkevää.


"Nyt varmaan mopo keulii, kun tulee noin väärää informaatiota."

Ei kannata perustaa mielipiteitään jonkun "Nallewahlroosin" elitistisiin mielipiteisiin... Kyllä yritykset ja yrittäjät myös toteuttavat monissa yrityksissä yritysvastuuta:

Yritysvastuu


"Yritys ei toimi irrallaan muista eikä yksin. Yhteiskuntavastuu tarkoittaa tiivistäen yritysten vastuuta niiden vaikutuksista ympäröivään yhteiskuntaan. Vastuullinen yritys toimii kestävästi, kunnioittaa ympäristöä ja vähintäänkin noudattaa lakeja ja sopimuksia."


Ja EU:ssa ollaan puuhaamassa koko Euroopan kattavaa yritysvastuulakia:

Yritysvastuu artikkeli


"Yritysvastuulain säätäminen puhuttaa niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla. Kansallisen yritysvastuulain edistäminen on kirjattu Suomessa hallitusohjelmaan, ja EU-tasolla yritysvastuulakia viedään myös eteenpäin. Euroopassa Ranskassa on jo voimassa yritysvastuulaki, ja Saksassakin hallitus on sitoutunut yritysten vastuullisuuden sääntelyyn."


Toki, jos realisteja ollaan, niin vielä on pitkä matka siihen, että kaikki yritykset toimivat vastuullisesti, ja että niistä saadaan tässä suhteessa mallikansalaisia... Mutta lainsäädännöllä voidaan vaikuttaa siihen, että pelikenttä on kaikille sama...


Nyt IT:llä nousi koko mopo ilmaan, kun väittää Nalle Wahlroosin levittävän väärää informaatiota. Nallehan on oikeassa. Ei lakien noudattaminen ja niiden kiristäminen tuo yrityksille omatuntoa, ne ovat juridisia yksiköitä, joiden tehtävä on tehdä mahdollisimman hyvä tulos. Kaikin keinoin juuri ja juuri lakeja noudattaen ja myös lainsäädännön porsaareikiä hyödyntäen.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#13 kirjoitettu 02.12.2021 09:20

Uppe kirjoitti:


Nyt IT:llä nousi koko mopo ilmaan, kun väittää ...


Se johtuu siitä, että mulla onkin tollanen Lazaretti tallissa...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3738 viestiä

#14 kirjoitettu 02.12.2021 15:00

Erittelen nyt vielä, että mitä tietoa en omalta alalta onnistunut löytämään ja mikä johti näihin ajatuksiin panttaamisesta:

Etsin tietoa web-sivujen toteuttamisen perusteista eli puhutaan ihan perusasioista, eli HTML ja CSS lähinnä. Näistä löytyy kirjahyllyllinen tietoa, mutta se aika pitkälti rajoittuu alkeisiin. Pitkälle ehtineitä ei huomioida juurikaan.

Onko nuo aiheet niin rahanarvoisia, että niistä ei haluta ihan "pro-tason" juttuja ihan ilmaiseksi jakaa? Vai olisiko niin, että niistä ei vaan osata kertoa tarpeeksi ymmärrettävällä tavalla?

(Tässä olis hyvä aihe kirjaan/oppaaseen jollekin osaajalle).

En osaa vastata täysin, mutta löysin kylläkin mielenkiintoista luettavaa itselleni - PHP, ja CodeIgniter sovelluskehys tarkemmin, ovat kirjan aiheena.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#15 kirjoitettu 02.12.2021 15:34

geeli kirjoitti:


Erittelen nyt vielä, että mitä tietoa en omalta alalta onnistunut löytämään ja mikä johti näihin ajatuksiin panttaamisesta:

Etsin tietoa web-sivujen toteuttamisen perusteista eli puhutaan ihan perusasioista, eli HTML ja CSS lähinnä. Näistä löytyy kirjahyllyllinen tietoa, mutta se aika pitkälti rajoittuu alkeisiin. Pitkälle ehtineitä ei huomioida juurikaan.

Onko nuo aiheet niin rahanarvoisia, että niistä ei haluta ihan "pro-tason" juttuja ihan ilmaiseksi jakaa? Vai olisiko niin, että niistä ei vaan osata kertoa tarpeeksi ymmärrettävällä tavalla?


Joo, tuo voipi olla ongelma tuolla sun alalla... Esim. kv politiikan tutkimuksen puolella on niin, että yliopistossa opiskellaan kursseilla ja luentojen ohessa luetaan alan perusoppikirjoja ja kirjoitellaan esseitä... Ja mukaan kuvaan astuu aika pian myös tieteelliset kirjat ja artikkelit... Jos haluaa päästä perusteita pidemmälle, niin tämä tieteellinen kirjallisuus sekä artikkelit ovat se väylä asiantuntijuuteen...

Eikös tolla softapuolella ole lähinnä niin, että alkeita voi lukea oppaista ja käydä jollain mooc kursseilla, mutta onhan se niin että jos haluaa päästä alkeita pidemmälle, niin pitää kouluttautua, joko esim. amk:ssa taikka sitten näillä sertifikaatio kursseilla, jotka toki maksaa monesti hunajaa... Lisäksi eikös softapuolella ole niin, että eri ohjelmointikielien ja työkalujen referenssit on se, joihinka joutuu kanssa tutustumaan:

https://developer.mozi...
https://developer.mozi...
https://developer.mozi...

Udemy vois olla kanssa paikka josta löytyy kursseja joka lähtöön:

https://www.udemy.com/...


Nuo Udemyn kurssit ei ole edes kalliita... Ja kun hakee hakusannalla "advanced css" niin löytyyhän sieltä vaikka mitä...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3738 viestiä

#16 kirjoitettu 03.12.2021 13:57

Kirjalliset materiaalit vaihtelee kovasti laadultaan. Jotkut auttaa alkuun. Moni jää kuitenkin minun makuun liian suppeiksi. Jotkut kirjat jotka poimin luettavaksi päädyn selaamaan läpi kun huomaa jo sisällysluetteloa katsomalla, että ei mitään uutta kyseisestä kirjasta opi. Hyviäkin kirjoja kyllä on. Voin suositella tätä: Professional CodeIgniter - Thomas Myer.

Päädyin siis lukemaan PHP:tä. Taas ja vähän lisää.

Mozillan Developer -matskut, joita IT linkkasikin, on aika hyviä mielestäni.

Jokaisella osaajalla on oma polkunsa eli miten tähän nykyhetkeen ja nykyiseen osaamiseen on tultu. Voi olla, että on aloittanut tutustumisen tietotekniikkaan pelaamalla ja selailemalla internettiä. Sitten onkin tehnyt HTML:llä omat kotisivut, oppinut vähän kuvankäsittelyä, tutustunut ohjelmointiin ja tietokantoihin, alkanut koodata grafiikkaa ja luomaan 3D-malleja tai sitten vaikka tutustunut laitetason ohjelmointiin.

Aika monelle alkusysäys ohjelmointiin on tapahtunut 80-luvulla, kun on päässyt jyvälle C-64:n kautta laiteläheisestä ohjelmoinnista. Tai monelle ja monelle, mutta jotkut huiput, ovat aloittaneet siitä.

Aikamoinen unelma tuo tietotekniikan asiantuntijan rooli on eikä varmaan kovin harvinainenkaan sellainen.

Anyways, itselläni on sellainen vahva kunnianhimo itseni kehittämiseen. Välillä pitää vähän hapuilla ja hakea suuntaa. Vaikka nuoruus ja lapsuus on takana päin niin pitää vaan uskoa itseensä ja jotenkin kehittyä.

Noista MOOC:eista vielä. Ne ovat aika tuore ilmiö. Niistä tietyt tahot haluaisivat saada kaupalliseen muotoon eli asiaa ollaan selvittelemässä, että miten niistä voisi tehdä kannattavia ja rahallisesti tuottavia. Ihan mielenkiintoista...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#17 kirjoitettu 03.12.2021 15:08

geeli kirjoitti:


Kirjalliset materiaalit vaihtelee kovasti laadultaan. Jotkut auttaa alkuun. Moni jää kuitenkin minun makuun liian suppeiksi. Jotkut kirjat jotka poimin luettavaksi päädyn selaamaan läpi kun huomaa jo sisällysluetteloa katsomalla, että ei mitään uutta kyseisestä kirjasta opi. Hyviäkin kirjoja kyllä on. Voin suositella tätä: Professional CodeIgniter - Thomas Myer.

Päädyin siis lukemaan PHP:tä. Taas ja vähän lisää.

Anyways, itselläni on sellainen vahva kunnianhimo itseni kehittämiseen. Välillä pitää vähän hapuilla ja hakea suuntaa. Vaikka nuoruus ja lapsuus on takana päin niin pitää vaan uskoa itseensä ja jotenkin kehittyä.


Saanko muuten kysyä, että mikä sulla on tossa ohjelmoinnissa kirjallisuuteen perehtymisen ja toisaalta sen tekemisen elikkä itse ohjelmoinnin suhde? Kumpaakin varmasti tarvitaan, mutta eikös ohjelmointi juuri ole sellaista, että siinä tarvitaan sitä käytännön harjoitusta?

Toisaalta jos vertaa kv politiikan alaan, niin tieteelliset kirjat ja artikkelit on se, joita lukemalla sitä asiantuntijuutta kehitetään... Ammatikseen noita asioita pohtivat lisäksi ovat tutkijoita taikka proffia yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa... Vain tekemällä tutkimusta oppii syvällisesti sen oman erikoistumisalueensa kommervenkit...

Itseäni toki kiinnostaa kv asiat edelleen, kuten myös muu yhteiskunnallinen tutkimus, kuten sosiologia... Mutta huomaan olevani enemmän teoreetikko, ja pohtivani niiden asioiden ja ilmiöiden taustalla olevia käsitteitä, malleja ja sen sellaisia...

Voisi oikeastaan ajatella, että on olemassa kahdenlaista teoriaa ja tutkimusta... Ensimmäisen tehtävä on ennustaa, ja toisen tehtävä ymmärtää... Ennustaminen monesti perustuu käsitteellisiin malleihin ja tiettyihin oletuksiin toimijoiden käyttäytymisestä... Esim. kv politiikassa ja taloustieteissäkin useimmiten on taustalla rationaalisuusoletus, jonka mukaan toimijoilla kuten päättäjillä taikka valtioilla on käytettävissään täydellinen informaatio ja ne pystyvät sen perusteella tekemään kustannus/hyöty laskelmia, joiden perusteella ne valitsevat parhaat keinot päämääriensä saavuttamiseksi...

Reaalimaailmassa päättäjillä harvoin on käytettävissään täydellistä informaatiota, ja erilaiset byrokraattiset ja toisaalta henkilökohtaiset kognitiiviset seikat vaikuttavat niin, ettei tuo rationaalisuusoletuskaan päde... Silti, usein nämä todellisuutta hieman yksinkertaistavat mallit ja teoriat ennustavat paremmin toimijoiden käyttäytymistä kuin täysin realistiset mallit, jotka ottavat huomioon nuo asiat, jotka rajoittavat rationaalisuutta...

Toisaalta sitten on teoriat, joilla ei niinkään pyritä ennustamaan toimijoiden käyttäytymistä, vaan ymmärtämään sitä toimintaa... Tällöin voidaan niistä malleista tehdä monimutkaisempia, ja niitä muuttujia joilla selitettään sitä käyttäytymistä, voi olla huomattavasti enemmän... Tavoitteena on ymmärtää reaalimaailmaa ja sen toimintaa...

Kun tätä reaalimaailma sitten lähdetään yksinkertaistamaan erilaisin oletuksin, niin toki se malli ei kuvaa täysin tätä meidän maailmaa, mutta usein siis tällaisten yksinkertaistusten kautta sen mallin ennustevoima paranee...

Ja nää on lähinnä niitä ammatikseen tutkimusta tekeviä henkilöitä, joilla on resurssit kehittää näitä ennustemalleja... Itseäni mua sen sijaan kiinnostaa asioiden ja tapahtumien syvällisempi ymmärtäminen ja mallintaminen...

Ja kun oli puhetta tiedon panttaamisesta, niin tässä mielessä ainakin kv politiikan kohdalla sitä tietoa on hyvin saatavilla, mutta kyllähän sekin maksaa... Kirjat maksavat, ja jos et ole tutkimuslaitoksessa taikka yliopistossa, joiden henkilökunnalla on pääsy tieteellisiin artikkelitietokantoihin, niin kaikesta tästä joutuu maksamaan... Mutta siis periaatteessa tieteellinen tieto on tällä alalla julkista...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3738 viestiä

#18 kirjoitettu 03.12.2021 15:24

IT kirjoitti:

Saanko muuten kysyä, että mikä sulla on tossa ohjelmoinnissa kirjallisuuteen perehtymisen ja toisaalta sen tekemisen elikkä itse ohjelmoinnin suhde? Kumpaakin varmasti tarvitaan, mutta eikös ohjelmointi juuri ole sellaista, että siinä tarvitaan sitä käytännön harjoitusta?



Oon mietiskeleväinen luonteeltani niin tykkään syventyä tekstiin, kun taas olen huomannut, että ainakin jotkut ohjelmoijat ovat matemaattisia ja lukevat vain vähän teoriaa ja ymmärtävät nämä asiat nopeasti ollessaan tarpeeksi lahjakkaita.

Mulla on ollut niinsanottu holistinen opiskelutyyli, mutta kyllä ammattikorkeassa jouduin siitä tinkimään, koska aikaa ei ollut paljon. Lukiokin on käyty, siis.

Ja ohjelmointi on sellainen ala, että se on käytännönläheistä ja kyllähän sitä tekemälläkin voi oppia.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13580 viestiä

#19 kirjoitettu 03.12.2021 16:06

geeli kirjoitti:


Oon mietiskeleväinen luonteeltani niin tykkään syventyä tekstiin, kun taas olen huomannut, että ainakin jotkut ohjelmoijat ovat matemaattisia ja lukevat vain vähän teoriaa ja ymmärtävät nämä asiat nopeasti ollessaan tarpeeksi lahjakkaita.


Ok... Itsekin tykkään toki syventyä teksteihin, ja huomaan saavani aika-ajoin assosiaatioita ja ideoita, joita kirjoittelen sitten ylös paperille...

Mutta tosta teoriasta sen verran, että kansankielessähän sillä viitataan johonkin sellaiseen "joka toimii periaatteessa muttei käytännössä"....

Tieteellisessä tutkimuksessa, jos nyt puhutaan vaikkapa fysiikasta, niin ne teoriat on useimmiten matemaattisia malleja, joilla kuvataan ja ennustetaan... Kuvauksella tarkoitetaan kuvausta jonkin systeemin toiminnasta, ja sillä matemaattisella mallilla se tieto siitä systeemistä puetaan sellaiseen muotoon, jotta sen systeemin käyttäytymisen ennustaminen on mahdollista...

Fysiikassa pystytään siis ennustamaan, mutta useimmiten se selitys "miksi näin on" uupuu... Elektronien käyttäytymistä taikka alkuräjähdystä pystytään mallintamaan, mutta kukaan ei tiedä miksi alkuräjähdys tapahtui, taikka miksi maailmankaikkeudessa on juuri ne hiukkaset niillä ominaisuuksilla, kuin nyt on olemassa...

Yhteiskuntatieteessä se tilanne kääntyy ylösalaisin... Ennustemalleja ei käytännössä ole kuin taloustieteessä, ja ne teoriat ovat selityksiä erilaisille ilmiöille... Teoria siis on selitys sille, miksi jokin asia tapahtuu...

Kv politiikan rakenteelliset realistit esim selittävät suurvaltapolitiikkaa ja asevarustelua sillä faktalla, että valtiot toimivat järjestelmässä, jossa niiden yläpuolella ei ole auktoriteetteja... Tästä seuraa se, että järjestelmä on "self-help" system ja se luo valtioille turvallisuusongelman, kun muut valtiot potentiaalisesti ovat uhka sen itsenäisyydelle ja olemassaololle...

Nuo siis taustaoletuksia... Se varsinainen selittävä tekijä on "materiaalisten kykyjen jakautuminen järjestelmässä"... Eli kuinka taloudelliset, sotilaalliset ynnä muut kyvyt ja resurssit ovat jakautuneet järjestelmässä? On olemassa yhden valtion hegemonioita, kahden valtion kilpailua ja sitten kolmen taikka useamman suurvallan järjestelmiä...

Ja nuo tutkijat siis pyrkivät historiallisen datan ja tilastollisten menetelmien avulla mm. selittämään, että mitkä näistä konfiguraatioista ovat otollisimpia kansainväliselle rauhalle ja yhteistyölle? Hegemonisen tasapainon teoria esim. olettaa että yhden dominoivan suurvallan olemassaolo on edellytys sille, että kansainvälisiä normeja saadaan sovittua, jotta yhteistyö helpottuu... USA oli tällainen hegemoni läntisessä maailmassa toisen maailmansodan jälkeen, ja nyt maailmassa on siirrytty kohti moninapaista maailmaa... Tuo teoria esim. ennustaa että nykyoloissa kansainvälinen yhteistyö suurvaltojen välillä vaikeutuu, ja sodan uhka kasvaa...

Elikkä teoria on siis selitys jollekin ilmiölle, ja kertoo miksi se ilmiö tapahtuu... Toki reaalimaailmassa on monia muitakin tekijöitä kuin materiaalisten resurssien jakautuminen, jotka vaikuttavat sotaan ja rauhaan, mutta tämä teoria pyrkii siis yksinkertaistamaan todellisuutta, jotta sen selityksen lisäksi voidaan tehdä edes jonkinlaisia ennusteita siitä, mitkä ovat todennäköisimpiä kehityskulkuja tulevaisuuden maailmassa.... Mutta tuossa mun yllä olevassa esimerkissä siis se teoria selittää sodan ja rauhan sekä kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia erilaisissa oloissa, jotka perustuvat resurssien jakautumiseen maailmassa...

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu