Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Tietokoneongelmia ; )


bioluminance
916 viestiä

#1 kirjoitettu 04.06.2004 10:22

Jos tietokone joskus temppuilee, älä hermostu. Aina löytyy vielä hölmömpiä:

Jos et tiedä mitä on EDO RAM tai UART 16550, älä välitä. Lue seuraavat Wall Street Journalin keräämät tositapaukset, ja pidät itseäsi atk-guruna.

* Compaq on vakavissaan harkitsemassa viestin "Press Any key" vaihtamista muotoon: "Press Return Key", koska puhelinpäivystykseen tulvii kyselyitä, missä sellainen Any-näppäin on.

* AST:n tekniseen tukipalveluun soitti naishenkilö, joka ihmetteli kuinka hiiren käyttäminen pölysuojuksen kanssa on niin kovin vaikeaa. Selvisi, että pölysuojus oli muovipakkaus, jossa hiiri oli myyty!

* Compaqin teknikolle soitti huolestunut mies, joka valitteli ettei tietokone suostu lukemaan tekstinkäsittelytiedostoja vanhoilta levykkeiltä. Kun oli käyty läpi kaikki mahdolliset vikojen aiheuttajat magneeteista kuumuuteen selvisi, että mies oli liimannut levykkeisiin etiketit ja sen jälkeen kirjoittanut niille sisällön kirjoituskoneella.

* AST:n asiakasta oli pyydetty lähettämään hänen huonosti toimivista levykkeistä kopiot tutkittaviksi. Muutaman päivän kuluttua asiakkaan kirje saapui - se sisälsi valokopiot levykkeistä.

* Dellin teknikko neuvoi puhelimessa asiakastaan laittamaan ongelmaisen levykkeen takaisin levyasemaan ja sulkemaan luukun. Asiakas pyysi teknikkoa odottelemaan hetkisen, kuului laittavan luurin pöydälle, nousevan ylös, kävelevän huoneen poikki ja sulkevan ikkunaluukun.

* Eräs toinen Dellin asiakas valitteli, ettei saanut lähetettyä tietokoneellaan ainuttakaan faksia. 40 minuutin pähkäilyn jälkeen teknikko sai selville, että mies oli yrittänyt faksata paperia pitelemällä sitä näyttöruudussa kiinni ja painamalla Send-nappia.

* Dellin asiakas tarvitsi apua uuden ohjelman asennuksessa, joten tukihenkilö neuvoi häntä ottamaan yhteyttä lähimpään Munapäähän. Asiakas kertoi myöhemmin saaneensa apua tuntemiltaan guruilta. Kertoessaan, että Munapää on atk-liikeketju, sanoi asiakas luulleensa tukihenkilön tarkoittaneen tietokonenörttejä.

* Jälleen yksi Dellin asiakas soitti valittaakseen näppäimistöstään, joka ei enää toiminut. Hän oli puhdistanut sen täyttämällä tiskialtaan saippuavedellä ja liottanut näppäimistöä siinä yli vuorokauden, sen jälkeen irroittanut jokaisen näppäimen ja pessyt ne yksittäin.

* Dellin tukihenkilö sai soiton raivostuneelta asiakkaalta, jonka tietokone oli haukkunut häntä pahaksi ja invalidiksi. Tukihenkilö joutui selittämään, ettei tietokoneen ilmoituksia "Bad command" ja "Invalid file name" pitäisi ottaa henkilökohtaisesti.

* Tuskastunut naishenkilö soitti Dellin tukipalveluu, ettei hän saanut uutta tietokonettaan lainkaan päälle. Kun oli varmistunut, että töpseli on seinässä ja virtajohto kiinni koneessa, tukihenkilö kysyi, mitä tapahtui virtakytkintä painettaessa. Asiakas vastasi "Painoin uudestaan ja uudestaan tätä poljinta, mutta mitään ei tapahtunut." Selvisi, että asiakas oli luullut hiiren olevan jalkapedaali.

* Toinen naisasiakas soitti Compaqin tukipalveluun, ja kertoi ettei saanut uutta tietokonettaan toimimaan. Hän oli purkanut sen paketistaan, koonnut ja laittanut töpselin seinään. 20 minuutin odottelun jälkeen ei vieläkään ollut tapahtunut mitään. Kun häneltä kysyttiin, oliko hän painanut virtakytkintä, kysyi hän "Mitä virtakytkintä?"

* Novell NetWare -systeemin operaattori kävi soittaja kanssa seuraavan keskustelun:
"Hyvää päivää, onko tämä tukilinja?"
"Kyllä on. Kuinka voin auttaa teitä?"
"Tietokoneeni mukiteline on hajonut, mutta takuu on vielä voimassa. Miten menettelen saadakseni sen korjattua?"
"Anteeksi, sanoitteko mukiteline?"
"Kyllä, se on kiinnitetty tietokoneeni etupaneeliin."
"Anteeksi jos olen hieman hölmistynyt, mutta saitteko tämän lisäosan jossain messuilla? Mistä saitte sen? Onko siinä valmistajan merkkiä?"
"Se tuli tietokoneeni mukana jo ostettaessa. En tiedä mitään sen merkistä. Siinä lukee ainoastaan 4X kannessa."
Tässä vaiheessa tukihenkilön oli pakko tukkia luurinsa, ettei asiakas olisi kuullut hänen nauruaan. Soittaja oli käyttänyt CD-ROM-aseman levynalustaa mukitelineenä, ja sitten irroittanut jossain vaiheessa koko alustan.

että sellasia tapauksia..näitä olis kiva kuulla enemmänkin.jos vaan tiedätte lisää vastaavanlaisia, niin laittakaa ihmeessä jonon jatkoksi.

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#2 kirjoitettu 04.06.2004 10:32

Eräs tuttu (naispuolinen sellainen) oli ihmetellyt kaverilleen, että mikä ihme se laatikko siinä tietokoneen vieressä oikein on?


-Kävi sitten ilmi. että hän oli tarkoittanut keskusyksikköä Monitori oli ollut hänelle se "tietska".

^ Vastaa Lainaa


Pastori
Henkinen tuki
7422 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 04.06.2004 10:46

Kerran eräs ystäväni kertoi, että oli toisen kaverinsa kanssa pelannut jotian tällaista civilization -tyylistä peliä ja klikkaillut pitkän aikaa näytöllä näkynyttä saareketta ja ihmetellyt, miksei pelihahmo liikkunut saarelle. Hetken tarkastelun jälkeen he huomasivat että "saari" olikin jomman kumman suusta lentänyt sylkipisara.

Tämä tapahtui joskus 386 -aikakaudella.

Pastori muokkasi viestiä 10:46 04.06.2004

^ Vastaa Lainaa


wallpasser

#4 kirjoitettu 04.06.2004 10:50

tosi tarina:

eräälle naiselle opastettiin tietokoneen käyttöä. "Vie hiiri Käynnistä-painikkeen päälle.." ja niin nainen nosti hiiren ja vei sen näytöllä näkyvän käynnistä-painikkeen päälle..

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#5 kirjoitettu 04.06.2004 10:53

wallpasser kirjoitti:
tosi tarina:

eräälle naiselle opastettiin tietokoneen käyttöä. "Vie hiiri Käynnistä-painikkeen päälle.." ja niin nainen nosti hiiren ja vei sen näytöllä näkyvän käynnistä-painikkeen päälle..




Nainenhan teki työtä käskettyä. Häntä olisi pitänyt opastaa: "Vie hiiren osoitin käynnistä-painikkeen päälle".

^ Vastaa Lainaa


tinu
2833 viestiä

#6 kirjoitettu 04.06.2004 11:59

*Hulvatonta naurua*
Toi oli PAHA!

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#7 kirjoitettu 04.06.2004 12:07

Niin, tekniikka kehittyy ja tietokoneen saa puristettua vaikka kynnen kokoiseksi, mutta silti ne ei osaa keksiä läppärin akkua, jossa virtaa riittäisi edes yhdeksi kokonaiseksi päiväksi.

^ Vastaa Lainaa


jst666

#8 kirjoitettu 04.06.2004 12:29

Ja elävästä elämästä:

- Vie sitä hiirtä vielä vähän ylöspäin.
Ja niinhän nousi hiiri jälleen muutaman sentin hiirimatolta.

^ Vastaa Lainaa


jst666

#9 kirjoitettu 04.06.2004 12:31

bioluminance kirjoitti:
* Dellin teknikko neuvoi puhelimessa asiakastaan laittamaan ongelmaisen levykkeen takaisin levyasemaan ja sulkemaan luukun. Asiakas pyysi teknikkoa odottelemaan hetkisen, kuului laittavan luurin pöydälle, nousevan ylös, kävelevän huoneen poikki ja sulkevan ikkunaluukun.


Tämä voisi olla hauskempi alkuperäiskielellä, joka tod.näk. menee jotakuinkin: "Put the disk back in and close Windows..."

* Jälleen yksi Dellin asiakas soitti valittaakseen näppäimistöstään, joka ei enää toiminut. Hän oli puhdistanut sen täyttämällä tiskialtaan saippuavedellä ja liottanut näppäimistöä siinä yli vuorokauden, sen jälkeen irroittanut jokaisen näppäimen ja pessyt ne yksittäin.


Tämä on lähes tuttua puuhaa, en tosin ole koko näppistä pessyt, näppäimet kylläkin. Omenamehu on pirullista tavaraa, varsinkin näppäimistössä...

^ Vastaa Lainaa


bioluminance
916 viestiä

#10 kirjoitettu 04.06.2004 12:48

...ja tässä microsoft - näppis vm 2005
http://www.justjoo.net...

^ Vastaa Lainaa


Kitka

#11 kirjoitettu 06.06.2004 03:02

Nerd.

^ Vastaa Lainaa


Bloodycut
578 viestiä

#12 kirjoitettu 06.06.2004 03:42

Microsoftin palveluun soitti eräs mies ja vaati saada rahansa takaisin koska Microsoft oli kuulemma huijannut häntä. Palvelun kysyessä mistähän mahtoi tulla huijatuksi, sanoi asiakas, että hän oli odottanut koko päivän miksi ikkuna ei avautunut monitorista.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 06.06.2004 04:54

Kyllä tuollaista tapahtuu ihan oikeasti, yleensä käyttäjien epätietoisuuden takia. Syytä miksi tuollaista tapahtuu ei voi kuitenkaan mielestäni osoittaa käyttäjään vaan ennemminkin tietokoneeseen ja sen ohjelmistoon. Huonosti suunniteltuja kapistuksia.

Itse törmäsin useampi työpaikka sitten tälläiseen: Vuosi 2000-päivityksen yhteydessä työntekijöiden koneiden käyttöjärjestelmä päivitettiin. Erään työntekijä kone saapui kuitenkin sellaisessa kunnossa päivityspaikalle ettei se enää käynnistynyt. Selvitettäessä asiaa selvisi että työntekijä oli halunnut kaikki tiedostonsa talteen. Koska hän ei ollut varma mihin kaikkialle oli tallentanut tiedostojaan hän oli siirtänyt C:\ levyn kaikki tiedostot omaan kansionsa alle (=My Folder). Windows ei kuitankaan tykännyt käyttöjärjestelmätiedostojen siirrosta vaan hajosi ja sotki myös tiedostojärjestelmän totaalisesti.

Oli hieman vaikea pitää pokkaa kun työntekijä kertoi mitä oli tehnyt, varsinkin kun ymmärsi mitä hän oli oikeasti tehnyt.

"... kun ne tiedostot olivat ympäriinsä kovalevyä niin yritin kopioida kaikki tiedostot omaan hakemistooni"

"Kaikki tiedostot, mitä tarkoitat?"

"Nosiis kaikki tiedostot, sieltä levyaseman alusta"

"... Levyaseman alusta?"

"Niin, mitä siellä nyt on.. Windows ja niin edelleen"

... mikrotuessa oli hauskaa

--
apo

^ Vastaa Lainaa


bioluminance
916 viestiä

#14 kirjoitettu 07.06.2004 10:41

Marman kirjoitti:
bioluminance kirjoitti:


* Compaqin teknikolle soitti huolestunut mies, joka valitteli ettei tietokone suostu lukemaan tekstinkäsittelytiedostoja vanhoilta levykkeiltä. Kun oli käyty läpi kaikki mahdolliset vikojen aiheuttajat magneeteista kuumuuteen selvisi, että mies oli liimannut levykkeisiin etiketit ja sen jälkeen kirjoittanut niille sisällön kirjoituskoneella.


Siis häh? Niille etiketeille vai levyille sen sisällön? Selitä tarkemmin, mä en ymmärtänyt nyt yhtään.

oiskohan äijä survonut levykkeet kirjotuskoneesen.. : )

* AST:n asiakasta oli pyydetty lähettämään hänen huonosti toimivista levykkeistä kopiot tutkittaviksi. Muutaman päivän kuluttua asiakkaan kirje saapui - se sisälsi valokopiot levykkeistä.


Siis kopiot millä tavalla? Lähetys millä tavalla? Selitä nyt sillein, et tyhmä ääshoulikin ymmärtää.


tuota aprikoin itsekin.kätevämpää olisi ollut pyytää originaalit levykkeet tutkittavaksi..


sain koko jutun s-postina ja kopipeistasin tänne..en tiedä mistä oli blokattu.hupaisia sattumia anyway..

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 22.09.2004 01:33

bioluminance kirjoitti:
* Dellin teknikko neuvoi puhelimessa asiakastaan laittamaan ongelmaisen levykkeen takaisin levyasemaan ja sulkemaan luukun. Asiakas pyysi teknikkoa odottelemaan hetkisen, kuului laittavan luurin pöydälle, nousevan ylös, kävelevän huoneen poikki ja sulkevan ikkunaluukun.


Missään tuntemassani tietokoneessa ei ole levykeasemassa luukkua. Veikkaan, että helppari oli käskenyt englanniksi: "Close the window", jolloin virhe on ymmärrettävämpi. Muistelen jopa kuulleeni tollasen version.

* Dellin asiakas tarvitsi apua uuden ohjelman asennuksessa, joten tukihenkilö neuvoi häntä ottamaan yhteyttä lähimpään Munapäähän. Asiakas kertoi myöhemmin saaneensa apua tuntemiltaan guruilta. Kertoessaan, että Munapää on atk-liikeketju, sanoi asiakas luulleensa tukihenkilön tarkoittaneen tietokonenörttejä.


Tässä taas suomentaja on kääntänyt Egghead-firman Munapääksi. Ei suomalaiset nyt niin tyhmiä ole etteikö tajuaisi.


Mä veikkaan, että noi jutut on melko vanhoja, ehkä pääosin 90-luvun keskivaiheilta tai aikaisemmin, jolloin tietokoneisiin oli tutustunut huomattavasti pienempi osa aikuisista kuin nykyään. Lisäksi kun ottaa huomioon, että kyseessä oli amerikkalaiset, Dellin koneet ja Windows-käyttikset, on ihan selvää että tollasia tapauksia tulee vastaan. Vaikka hauskojahan noi on silti.

Fakap muokkasi viestiä 01:36 22.09.2004

^ Vastaa Lainaa


Nebula_Meltdown
431 viestiä

#16 kirjoitettu 22.09.2004 01:49

OOOHHAHAHAHAHAAAAHEHEHEHIHOHUHUU!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tässä oli kyllä ehdottomasti päivän paras juttu!!!

^ Vastaa Lainaa


jst666

#17 kirjoitettu 22.09.2004 12:09

Mc_Sieni kirjoitti:

Tarvitsetko mukitelinettä?

haha.


Se henkilö, jolla moinen linkki oikeasti antaa sen mukitelineen, sopisi ottaa selvää sellaisesta asiasta kuin "tietoturva".

^ Vastaa Lainaa


Putte
6668 viestiä

#18 kirjoitettu 22.09.2004 12:20

Mc_Sieni kirjoitti:
Tarvitsetko mukitelinettä?


Hyvä ettei asemat menny rikki kun oli jalka tiellä.. Hetken ehdin jo miettiä että mikä vittu siellä puskee..

^ Vastaa Lainaa


Chemical Kim
1675 viestiä

#19 kirjoitettu 22.09.2004 22:08

Putte kirjoitti:
Mc_Sieni kirjoitti:
Tarvitsetko mukitelinettä?


Hyvä ettei asemat menny rikki kun oli jalka tiellä.. Hetken ehdin jo miettiä että mikä vittu siellä puskee..


..ja kauhea pettymys kun se olikin vaan cd-asema? hehehehe, olenpas nokkelalla tuulella tänään.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu