Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Sävellystyö?


Tempo
673 viestiä

#41 kirjoitettu 18.06.2004 15:37

Akuuttinen kirjoitti:
Threadissa ei ollut tarkoitus tapella samplaamisen hyväksymisestä vaan udella miten porukka biisejään tekee ( samplaa tai säveltää ). Samplattua tai sävellettyä musiikkia en lähde pistämään paremmuus järjestykseen, mutta arvostan kyllä enemmän itse sävellettyä. Monet erittäin maukkaat biitit ovat kyllä sämplätty, mutta olisi hienoa jos sävellystyötä tehtäisi enemmän.. halusin pistää ketjun tietääkseni moniko vaivautuu säveltämään kokonaan, en alottaakseni tappelua samplaamisen hyväksymisestä jne..


Kyllä samplaus ainakin minulta saa siunauksensa, mutta se , että joku alkaa melodioita samplailemaan? Eihän siinä ole järkeä. Looppeja, riffejä, sointuja, sanoja, laulua, biittejä ja kaiken muun samplaamisen ymmärrän, mutta en kokonaisia melodioita. Se on jo artistin taidottomuutta, jos täytyy biisiinsä saada jokin samplattu melodia. Ottaisi yhden äänen siitä ja soittaisi itse sen hieman eri tavalla, niin ei mene ihan plagioinniksi, mutta melkein kuitenkin.

Koettakaa kestää, offtopicceja ei voi estää.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#42 kirjoitettu 19.06.2004 11:38

Valistakaa tietämätöntä. Mikä ero on riffillä ja melodialla? Olen aina luullut ettå riffi on pieni melodianpätkä.

^ Vastaa Lainaa


Electron
1229 viestiä

#43 kirjoitettu 20.06.2004 17:28

vjal kirjoitti:
Valistakaa tietämätöntä. Mikä ero on riffillä ja melodialla? Olen aina luullut ettå riffi on pieni melodianpätkä.


Heh, no niin minäkin. Tai olen jopa tiennyt.

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#44 kirjoitettu 23.06.2004 12:49

Voi herran jumala näitä surkeita puristeja täällä Mikserissä.

Miksi se ei riitä, että lopputulos KUULOSTAA hyvältä, olkoon se sitte tehty samplaamalla James Brownin pierua tai vääntämällä jotain vitun LFO-käyrää vanhalla analogisyntikalla.

^ Vastaa Lainaa


imbro

#45 kirjoitettu 23.06.2004 12:57

säplet pitäs aina pyrkii leikata itse, niin ettei niitä tunnista. ja sävellys työ pitäis tehä korvaa, kynää ja nuottipaperii käyttäen.. mutta hyvinpieni osa ruohonjuuritasolla painivista konemuusikoista säveltää melodiat.. ja näin loput sämplää ne tai soittaa melodiat pätkissä midiportteja käyttäen.. työnsä kaikella
mutta musiikissa ei kannata aina mennä siitä mistä aita on matalin..

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#46 kirjoitettu 23.06.2004 13:01

imbro kirjoitti:

mutta musiikissa ei kannata aina mennä siitä mistä aita on matalin..


Miksei? Jos kaksi asiaa kuulostaa korviin samalta, niin miksi se toinen on parempi, jos siihen on päästy kiipeämällä Kiinan muurin ylitse?

^ Vastaa Lainaa


Tempo
673 viestiä

#47 kirjoitettu 23.06.2004 13:46

vjal kirjoitti:
Valistakaa tietämätöntä. Mikä ero on riffillä ja melodialla? Olen aina luullut ettå riffi on pieni melodianpätkä.

Tourette kirjoitti:
Tähän onkin mielenkiintoista saada vastauksia populaarimusan tekijöiltä


Eikös se juuri ole noin. Riffi on pätkä melodiasta. Ei koko melodia. Ja kun kyse oli samplaamisesta, niin melodiasta keikattu pieni pätkä on se mitä haettiin takaa. Esim, kitaralla tehdystä melodiasta leikellään riffejä sieltä täältä ja tehdään niistä jotain. Tietenkin, jos jollain on jotain muuta tietoa asiasta, haluasin kyllä kuulla.

^ Vastaa Lainaa


(Aleksi Niemi)

#48 kirjoitettu 23.06.2004 14:03

Sävellän itse pianolla - ja kappaleissani onkin sellainen "eltonjohn" fiilis - mutta joskus lähden kehittämään jonkun toisen biisin sointukulkua tai rytmiä. Kuitenkin niin että vain minä huomaan jotain yhteistä lopputuloksen ja alkuperäisteoksen välillä.

^ Vastaa Lainaa


(Aleksi Niemi)

#49 kirjoitettu 23.06.2004 14:08

K-mikko kirjoitti:
Koska en ole suorittanut musiikin teoriaa 1/3:sta pitemmälle, on minulla tietyltä kannalta katsottuna aikamoinen aukko tietämyksessä koskien sävellystyötä, mutta lähes kymmenen vuoden itseopeteltu pianonsoittotaito korvaa teoreettisen tiedon puutteen mielestäni varsin hyvin.
Sanoisin, että älä suotta murehdi tuota: olen suorittanut teorian ja pianon I:t, ja mielestäni koko teoriaopiskeluni ja viimeiset seitsemän vuotta pianonsoitostani eivät ole kehittäneet minua säveltäjänä yhtään.

^ Vastaa Lainaa


(Aleksi Niemi)

#50 kirjoitettu 23.06.2004 14:11

imbro kirjoitti:
ja sävellys työ pitäis tehä korvaa, kynää ja nuottipaperii käyttäen..
Taidemaailmassa on se hyvä puoli, ettei sanaa "pitäisi" tunneta; tekotavasta riippumatta haetaan kaunista lopputulosta, ja vain se merkkaa.

^ Vastaa Lainaa


imbro

#51 kirjoitettu 23.06.2004 15:55

aina löytyy kritiikkii ajattelutavast riippuen, kaikki on lähtösin siit miten sä hahmotat kaiken ja kuulet lopputuloksen.. , taidemaailmas ei kaikki oo aina nii kaunista vaik se oiski päälinmäisenä tekotavast riippuen..
jälkee ei synny itsestään kyl siihen pitää käyttää aina aivoja ..
kaikki yritetään tehä liian helpoks..vaik senki suunnittelu on vaikeaa
mielummin vaik käyttää
ajan ratkaisujen löytämiseen ku selityksien keksimiseen..

^ Vastaa Lainaa


imbro

#52 kirjoitettu 23.06.2004 16:21

K-mikko kirjoitti:
Ideat syntyy lähes ainoastaan pianolla improvisoiden... Joskus täysin konepohjaisesti musisoidessa saattaa hyvä juttu syntyä ihan vaan sekvensserillä pelleillessä.

Koska en ole suorittanut musiikin teoriaa 1/3:sta pitemmälle, on minulla tietyltä kannalta katsottuna aikamoinen aukko tietämyksessä koskien sävellystyötä, mutta lähes kymmenen vuoden itseopeteltu pianonsoittotaito korvaa teoreettisen tiedon puutteen mielestäni varsin hyvin.


improvisoiden korvakuulolta kaikki lähtee liikkeelle, mul meni 1/2 läpi mut 1/3 alko tuottaa jo pahoi hankaluuksii ja jäi kesken, siirryin helpompaan vaihtoehtoon ja huomannu että taidot on ruostunu.. nyt jos rupeis alkaa kirjottaa jotai biisii nuoteiks nii vois olla aika tuskaa.. ois voinu jatkaa.. mut omapahan oli valinta..

^ Vastaa Lainaa


NapalmHead
1132 viestiä

#53 kirjoitettu 29.06.2004 00:46

Sävellän kitarariffit itse, ja jos kuulen jossain samanlaisen, alan itkeä ja syön salmiakkia kaksi päivää rauhoittuakseni.

^ Vastaa Lainaa


Vesa H

#54 kirjoitettu 03.07.2004 02:49

Idea syntyy aina päässä, harvoin minkään soittimen ääressä. Sovitus syntyy siinä samalla, sen luonne puolestaan riippuu siitä, rupeanko jammailemaan biisiä kitaralla vai koskettimilla . Vaikka sovitus yleensä onkin jo valmiiksi päässä mietitty rumpukaikuineen :F, lopputuloksesta kuitenkin tulee erilainen.

^ Vastaa Lainaa


Vibiz

#55 kirjoitettu 03.07.2004 03:35

yleensä perustan kaiken sille että omat melodiat ovat parhaita ja mun juttu. mutta!!! näin kesäisin kun aurinko paistaa ja oon iloinen, mulla ei yksinkertasesti synny yhtään melodiaa mun päässä!!! ja ku jotain pitää ajan kuluks tehä, ni samplaan, mut mä en myöskään väitä niitä omakseni, vaan sanon rehellisesti et ne on samplattu, niinku musta pitääki!!! omat melodiat on tietysti hieno asia ja näin, mut ei samplaamisessakaan mitään vikaa oo jos rehellisesti kertoo ettei ne oo omii melodioita ja näin...

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#56 kirjoitettu 03.07.2004 18:53

Räplään pystybassoani, keksin riffin ja haen laulumelodian päälle.
Siitä lähdetään. Yhteen(1) biisiin olen tehnyt laulumelodian ensin.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#57 kirjoitettu 03.07.2004 19:26

Minulla meni taas niin, että aloitin säveltämällä ja vasta myöhemmin opettelin myös samplaamaan. Suurimmaksi osaksi kuitenkin sävellän.

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#58 kirjoitettu 03.07.2004 20:22

Giraffe kirjoitti:
Lähinnä halusin kuulla kärkkäitä puolustuksia samplauksen puolesta, sillä en ole kyseiseen alaan kuitenkaan mielestäni riittävästi tutustunut...


Lisäämpä sitten omankin lusikkani soppaan.

Itselläni on suurinpiirtein kaksi erilaista tapaa rakentaa biisi;

1) Ensimmäinen ja yleisemmin käytössä oleva metodi on samplaaminen. Kuuntelen (enimmäkseen)vanhoja funkki- ja jazzbiisejä samplaus-mielessä, ja kun kohdalle osuu mukavan fätti virveli tai jopa kompin puolikas, niin nappaan sen "itselleni". Kuuntelen lisää biisejä ja, kas kummaa, sainkin jo haitsut/percussiot mukaan.

Nyt tekeillä olevaan biisiin olen samplannut kuudesta Brand New Heaviesin biisistä ja parista muusta funkki-vedätyksestä kompin osia. Esimerkkinä Brand New Heavies - Gimme One Of Those -biisistä nappasin kevyen virvelin. No, sitä tuskin kukaan tunnistaa, koska siihen päälle tuli vielä kaksi muuta paikoin soivaa virveliä. Lisäksi löytyy pannattuna vasemmalle pieni sarja muita kopautuksia ja oikealta puolelta samantyyppisiä kompin "täytteitä".

Yleensä samplaan vain rummut, mutta tähämpä biisiin löysin kivan torven töräyksen fiilin päälle. Itse asiassa kaksikin eri töräystä... Heh, siinä saman fillin alla soi Eminemin Business -biisistä lyhyt skrätsi. Tempo on nopeempi, kuin alkuperäisessä ja samplekin on noin 0,281 sekuntia pitkä, joten tuskin oilisitte tunnistaneet. Kerran olen semmoisen pidemmän (n. 2,5 sekunnin) samplen ottanut, mutta sepä tunnistettiinkin Poistin sen biisi mikseristä.

Mukavan rytmikokonaisuuden saavutettuani soittelen VST-soittimella bassot siihen mukaan ja muita jos tarvii. Käyttelen myös percussion-looppeja, koska itse on aidon kuuloisia settejä vaikea tehdä (tosin niitäkin looppeja muokkaan muuhun rytmiin sopivaksi). Basarin soundi on yleensä jostakin samplattu, mutta siihen päälle saatan lisätä toisen, paremmin teemaan soundiltaan sopivan iskun, joka on ladattu jostain ilmaisesta netin sample-palvelusta.

Yleensä rytmit ja kompin säätäminen vie kaiken mehun, joten ensimmäisellä metodilla tehdyt biisini ovat melko epämelodisia.

2) Toinen tapa on sitten puhdas säveltäminen... Valitsen mukavan VSTi:n (yleensä perus-piano tai muu vastaava) ja tietyissä fiiliksissä sitten suunnittelen mukavan kuuloisia melodioita. Ajatuksena oli kerran että opettelen tuommoisen kappaleen itse soitettavaksi, mutta ongelma tuli siinä, että melodia tarvitsi kahta kättä tai helvetin pitkät sormet ja ongelma tulikin siinä vaiheessa, kun piti "soinnuttaa" samaan aikaan. Se jäi sitten siihen... Tämän samaisen biisin Tourette kävi arvostelemassa. Antoi seiskan ja kehotti lukemaan Peethooffenin partituureja ceedeetä kuunnellen Ihmetteli samalla, kun mikseristä löytyy saman tapaisia biisejä aika monta ja niistä yleensä tykätään. No, sellaiset biisit ovat varmasti teorian osaajan ja klassisen musiikin säveltäjän korviin aivan hirveätä skeidaa. Poistin biisin.

_____________________________________
Yksi biisi syntyi niin, että keksin kivan "melodian" tai riffin - ihan sama - ja yhdistin sen vanhaan rytmiin. Muuttelin hieman biittiä, lisäsin efektiä, parempi miksaus ja uutta bassoa ja uusi rakenne. Voilah!! Olen jopa tyytyväinen siihen biisiin. Sitä en ole poistanut Mikseristä...

Eli, jos luit tarkkaan, niin sait toivottavasti sellaisen käsityksen, että samplaan suurimmaksi osaksi vain rytmit ja nekin pienistä palasista ja melodioita en samplaa koskaan. Yksinkertaista kitaran pimputtelua samplasin ja tein siitä uuden meldian, mutta kaava oli melko sama kuin alk.per. melodiassa ja biisikin taisi olla melko tunnettu, niin empä sitä sitten kauaa pitänyt täällä. Kaveri sen kitaran soundin sitten tunnisti! Prkl... Nyt tilitettyäni jo useamman rivin vätäydyn taka-alalle kuulemaan haukkuja lojaalittomuudesta. Ja odottelemaan un-borneja tästä paljastuksesta. Nyt tekeillä olevaa biisiä tuskin uskallan enään lisätä mikseriin...

Kukkonen muokkasi viestiä 20:22 03.07.2004
Huh huh... Tulipas siitä muuten pitkä...

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu