Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Klassisten biisien melodioiden uusiokäyttö räpissä!


elica

#1 kirjoitettu 10.07.2004 16:47

Mielestäni kanssa todella ärsyttävää. Pitää mainita se Sweetboxin everything gonna be oolrait vai mikä se oli? Hirveetä kuraa..

elica muokkasi viestiä 16:48 10.07.2004

^ Vastaa Lainaa


Tumppi
651 viestiä

#2 kirjoitettu 10.07.2004 16:49

Samplaus on taitolaji. Helppo loopata tietty pätkä, mutta jos haluaa jonkinllaisen oman soundin ja tyylin niin se vaikeutuu. Kaikken "kamalin" sämpläys rap biisissä on varmaan Eminemin - Stan suoraan Didon biisistä alku loopattu. Ehkä tehty uus basso. Ja rummut.
Mutta taidolla taidolla.

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 10.07.2004 16:49

Enemmän minua se harmittaa että he samplaavat tai uudelleentuottavat melko tuoreitakin biisejä. Esimerkiksi suomi-iskelmää on käytetty hyväksi. Ja monenko ihmisen mielestä ne kyseiset iskemäkappaleet ovat hyviä... tuskin monenkaan, vaikka kertosäe olisikin 1:1 sama.

Yleensäkkin harmittaa se, että hyviä kappaleita otetaan uusintakäyttöön niin, että lyödään vain samaa jauhava komppi päälle ja keksitään siihen jotkin sanoitukset.

^ Vastaa Lainaa


Tumppi
651 viestiä

#4 kirjoitettu 10.07.2004 16:49

elica kirjoitti:
Mielestäni kanssa todella ärsyttävää. Pitää mainita se Sweetboxin everything gonna be oolrait vai mikä se oli? Hirveetä kuraa..

elica muokkasi viestiä 16:48 10.07.2004



Juu ja tämä tosiaan on kamala.

^ Vastaa Lainaa


ttharju

#5 kirjoitettu 10.07.2004 16:54

who cares?

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#6 kirjoitettu 10.07.2004 16:55

Tumppi kirjoitti:
Samplaus on taitolaji. Helppo loopata tietty pätkä, mutta jos haluaa jonkinllaisen oman soundin ja tyylin niin se vaikeutuu. Kaikken "kamalin" sämpläys rap biisissä on varmaan Eminemin - Stan suoraan Didon biisistä alku loopattu. Ehkä tehty uus basso. Ja rummut.
Mutta taidolla taidolla.


Tässä tapauksessa tuskin on kyse samplauksesta. Ennemminkin yhteistyöstä tai vastaavasta...

Samplaus tosiaan on taitolaji ja helposti saa oman soundin siihen biisiin tuotua, jos ei hirveän pitkiä pätkiä samplaa/ota muilta (melodiat ym.) ja käyttää usean artistin ja genren tuotoksia. Runpuja itse pelkästään samplailen, joten niistä ei edes erottaisi alkuperäistä, jos on pelkkä virveli...

Se kyllä häiritsee, että näissä rap-biiseissä ei taideta hirveän avoimesti myöntää, että "tämä biisi on suoraan toisen tekemä" vaan annetaan kuuntelijan olettaa, että tuottaja on itse sen keksinyt. Muuten kyllä saavat minun puolestani käyttää melodiota ja rytmejä niin paljon, kuin haluavat...

Kukkonen muokkasi viestiä 16:56 10.07.2004

Itse klassisten biisien melodioita voisivat käyttääkin enempi, kunhan eivät soita niitä sähkökepeillä tai muilla elektroni-härpäkkeillä... Tulisi vähän lisää uutta k.o. genreen.

^ Vastaa Lainaa


elica

#7 kirjoitettu 10.07.2004 17:23

Tourette kirjoitti:
Lahjattomat tyypit käyttävät neroja hyväkseen.


Aivan. Ja tuli vielä mieleen se Ennio Morriconen chi mai:sta väsätty räppihirvitys. En nyt muista esittäjää mutta toisaalta en haluakkaan.

^ Vastaa Lainaa


SarQ-

#8 kirjoitettu 10.07.2004 17:26

Anthouse kirjoitti:
Mitä mieltä olette kyseisestä ilmiöstä? Siis siitä, että räppärit käyttävät yli sata vuotta vanhojen klassisten biisien melodioita biiteissään, ja yksi konkreettinen esimerkki tästä on vaikkapa Xzibitin "Paparazzi", jonka melodiat ovat suoraan pöllitty Fauré-nimisen säveltäjän "Pavane"-teoksesta, jonka kuulin ensi kertaa vähän aikaa sitten. Eikö olekin ärsyttävää? Vielä kun noita räppibiisejä kehutaan mielettömästi, usein melodioiden osalta ja ihmiset eivät tiedä että ne ovat jonkun klassisen säveltäjän säveltämiä.
Mitä mieltä olette tällaisesta pöllimisestä?
Kertokaa muita tapauksia.



Mun mielest se on aika hyvä, Ite tykkään ainaki kyseisist biiseist yleensä.. Riippuu tietenki mite tehty.
Mut näinhän ne vanhat biisit saa kiinostuksen takas, omast puolest voin sanoo et oon halunu kuulla alkuperäsen uusiks ku on kuullu just jossai rap biisis sen melodian. Enkä todellakaa ois muute halunu kuunella sitä..
Ei haittaa itteäni ainakaa tää

^ Vastaa Lainaa


Tumppi
651 viestiä

#9 kirjoitettu 11.07.2004 04:50

Kukkonen kirjoitti:
Tumppi kirjoitti:
Samplaus on taitolaji. Helppo loopata tietty pätkä, mutta jos haluaa jonkinllaisen oman soundin ja tyylin niin se vaikeutuu. Kaikken "kamalin" sämpläys rap biisissä on varmaan Eminemin - Stan suoraan Didon biisistä alku loopattu. Ehkä tehty uus basso. Ja rummut.
Mutta taidolla taidolla.


Tässä tapauksessa tuskin on kyse samplauksesta. Ennemminkin yhteistyöstä tai vastaavasta...



Noh joka tapauksessa ideana meinaan sitä että Didon kappaleesta on otettu se se alku ja sitä loopattu koko biisin ajan. En ottanut ananasta nenukkiin kuhan sanoin.

^ Vastaa Lainaa


DjLime
2918 viestiä

#10 kirjoitettu 16.07.2004 00:50

Tourette kirjoitti:
Lahjattomat tyypit käyttävät neroja hyväkseen.

...tosin on niitäkin biisejä, missä alkuperäinen on ollut aivan kamala ja josta on sitten vasta tullut hyvä biisi. Tai noh, hyvä biisi on aika vaikea määritellä, sillä kaikkihan pitää erilaisesta musiikista.

Itse kyllä tykkään, kun kuulen uusiokäytössä tuttuja melodioita. Ne ovat kuitenkin niin tuttu ilmiö joka genressä, että eipä tuo enää häiritse. On myös kamalia sotkuja, kuten Ice Cube & DMX - We Be Clubbin' (Eye Of The Tiger Remix). Niin mahtava lätkä biisi raiskattu aivan pilalle. Tosin hyviä kopiointeja (näin räpin kannalta) eminemin stan kertosäe ja ezkimo - entinen kertosäe. Näiden kopiointien jälkeen ne alkuperäiset monesti kuulostavat huonolta tai muuten vain oudolta.

Eli yhteenvetona. Hyvä kopiointi on ok. Jos uusiokäytössä melodia ei ole se ainoa hyvä juttu, niin ihan mielellään sellaisia kuuntelee.

^ Vastaa Lainaa


Jurvanen

#11 kirjoitettu 16.07.2004 17:36

Kyllä se joskus ottaa hieman aivoon. Räppi on tosin genrenä (minun mielestäni) vähän b-luokkaa "musiikkinsa" puolesta, sillä sanoitukset ovat usein (ainakin pitäisi olla) pääosassa.
NAS - I Can on muuten myös yksi tällainen klassisen melodian raiskausbiisi. (Beethoovenin für elise - miten sitten kirjoitetaankaan)

Onhan se vähän surullista, kun vanhoja käytetään hyväksi, mutta jos ne SOPIVAT ja biisi TOIMII, niin ei sitten mitään. Pelkkä typerä samplaus on vain... typerää

^ Vastaa Lainaa


tinu
2833 viestiä

#12 kirjoitettu 16.07.2004 17:44

Minh minh..Miun mieltä tuo ei häiritse,se saattaa jopa kuulostaa oikein hyvältä!
Mutta kaipa se johtuu siitäkin että pidän hopista,ja rauhallisuus on joskus mukavaa ja klassinen yleensä on rauhallista,on mukavaa kun siitäkin jossain muodossa oppii tykkäilemään..
Ei nyt tuu mieleen sitä yhtä ihan mielettömän hyvää biisiä missä ollaan sämplätty kovasti jotain klassista piisiä..

^ Vastaa Lainaa


Lunar Vegetarian
1109 viestiä

#13 kirjoitettu 16.07.2004 17:52

On totta, että samplaaminen voi istua toisiin kappaleisiin hyvin, ja saada sen jopa kuullostamaan hyvältä. Silti, Biittien lainaaminen ei nostata minulla arvostusta kyseistä artistia kohtaan silloin yhtä paljon, kuin itse alle nikkaroitu biitti.

Eminemin Stanihan on todella suora ja aika härskikin sämpläys. Biisissä silti ei ole liiemmin valittamista, Vaikka parempaakin toki on kuultu.

Mitä klassisen sämpläykseen tulee, Ei ei ei. Jätetään vanhat aarteet rauhaan.

^ Vastaa Lainaa


Edelläkävijä

#14 kirjoitettu 16.07.2004 18:07

Anthouse kirjoitti:
Mitä mieltä olette kyseisestä ilmiöstä? Siis siitä, että räppärit käyttävät yli sata vuotta vanhojen klassisten biisien melodioita biiteissään, ja yksi konkreettinen esimerkki tästä on vaikkapa Xzibitin "Paparazzi", jonka melodiat ovat suoraan pöllitty Fauré-nimisen säveltäjän "Pavane"-teoksesta, jonka kuulin ensi kertaa vähän aikaa sitten. Eikö olekin ärsyttävää? Vielä kun noita räppibiisejä kehutaan mielettömästi, usein melodioiden osalta ja ihmiset eivät tiedä että ne ovat jonkun klassisen säveltäjän säveltämiä.
Mitä mieltä olette tällaisesta pöllimisestä?
Kertokaa muita tapauksia.



Kaikkihan tietää, että kaikki on nykypäivänä samplattua...

^ Vastaa Lainaa


Dj Senheis
922 viestiä

#15 kirjoitettu 16.07.2004 18:33

ttharju kirjoitti:
who cares?


We?

^ Vastaa Lainaa


Edelläkävijä

#16 kirjoitettu 16.07.2004 18:54

Tourette kirjoitti:
Lahjattomat tyypit käyttävät neroja hyväkseen.


hah. nämä ns. lahjattomat tyypit, samplaavat jotain ehkä jostain, mutta lopputulos on yleensä aina parempaa jälkeä, kun tämän neron alkuperäinen tuotos.

Edelläkävijä muokkasi viestiä 18:55 16.07.2004

^ Vastaa Lainaa


IdiotPunk
375 viestiä

#17 kirjoitettu 23.07.2004 21:18

Vanhojen, erittäin hyvien biisien raiskausta sanon minä! Muistan kun joku NAS (tai vastaava.. En ole varma.) teki vähän aikaa sitten semmosen ihmeellisen kappaleen, jossa oltiin käytetty sitä Beethovenin Für elise-kappaletta. (Hemmetti, en ole varma miten se kirjoitetaan..?) Sitten siinä oli vielä niin kauheen korni se aihe.. :( Erittäin hyvä nimittäin tuo alkuperäinen Beethovenin kappale!
Me No Likey.

Huomio: On varmasti myös hyviä biisejä, mihin ollaan käytetty klassisia melodioita. En vaan ole kuullut.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#18 kirjoitettu 23.07.2004 22:00

Tein juuri rockahtavan version Bachin Badineriesta. En taidakkaan laittaa sitä mikseriin..

Ei sillä mielestäni ole mitään väliä käyttääkö niitä melodioita räpissä vai jossain muussa musiikin lajissa. Omat melodiat maistuu kaikkein parhaimmilta omassa suussa, mutta jos joku haluaa lainata vanhojen mestareiden melodioita, tehköön sen myös tyylillä!

^ Vastaa Lainaa


Chemical Kim
1675 viestiä

#19 kirjoitettu 23.07.2004 22:51

Joo

joopajoo

Eikö kaikki uusväsääminen vanhoista biiseistä ihan miten vaan ole osoitus siitä että kyseinen artisti ei millään keksi hyvää omaa tavaraa.

Se että Putte sen tekee on ihan toinen juttu, me täällä pidetään vaan hauskaa.

"Suurten" leikkiminen toisten tekeleillä kyllä vähän ottaa mun korvaan, kivan kuuloista välillä, mutta ei se ihan tunnu oikeelta. Jotenkin odotan niitten väsäävän omaa eikä näin ois tarve "lainata" vähän sieltä ja täältä.

Olkoot voima kansanne

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#20 kirjoitettu 24.07.2004 18:11

Mielestäni kyseinen genre ammentaa paljon kaikesta mahdollisesta musiikista. Miksipä siis ei klassisesta? Ihan hyvältä se kuulostaa.

^ Vastaa Lainaa


Tumppi
651 viestiä

#21 kirjoitettu 24.07.2004 20:44

Nichego kirjoitti:
Tourette kirjoitti:
Näitten kavereiden sivistyksen tasosta kertoo se että biisit joita samplataan löytyy aina jostain "parhaat klassiset kipaleet" levyltä.


Heh... Hyvä pointti. Tai sitten ne löytyy seuraavassa lainauksessa kuvatulla tavalla:

donjay kirjoitti:
Ostinpa tossa eilen lehden nimeltä music tech magazine. Sen messissä tulee cd missä on samplejä sun muuta roinaa. Noh siellä tarjoiltiin yks kansio täynnä Beethovenin sun muiden klassisten säveltäjien teoksista napattuja kohtia kätevästi wav muodossa ja valmiiks leikeltynä! Pretty Fuc**in´ unbelievable!!!!
Ei muuta ku beatti pohjalle ja menoks!! Hieno lehti kertakaikkiaan


Mitenkähän menee tekijänoikeussysteemit jos tuommoisia käyttää?
Pelkäänpä noilla saatavan pääosin kamalaa jälkeä aikaan...


Tekijänoikeudet menee yks yhteen jos pätkät soittaneelta orkesterilta on kysytty lupa että saadaanko tätä jaloa musiikkia käyttää.

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#22 kirjoitettu 24.07.2004 20:49

Mitä sen on väliä jos se vaan kuulostaa hyvältä? Mitä sen on väliä???

Onko siis tärkeämpää se, että MITEN se on tehty, vai se että miltä se kuulostaa? Haloo...

Jos minä kuulen jonkun törkeän klassikkoraiskauksen, niin minä tuomitsen sen yhden raiskauksen, enkä koko samplekulttuuria.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#23 kirjoitettu 24.07.2004 22:14

Se riippuu vähän siitä, onko samplatty vai soitettu itse ja onko samplatty tai soitettu hyvin. Myös tietysti vaikuttaa samplatty/soitettu kappale ja muu toteutus: muut taustat yms.

On myös huomattava, että samplaaminen 100-vuotta vanhan kappaleen 20-vuotta vanhasta äänityksestä on laitonta samplaysta jos sen tekee ilman lupaa. Kuitenkin on huomattava, että jos tämä tekele on äänitetty 70-vuotta (vai oliko se nyt 75?) vuotta sitten, on samplays ilmeisesti laillista? Jos sävellys on kuitenkin vannha ja säveltäjä on kuollut 70-75 vuotta sitten, on melodian uudelleentoteuttaminen täysin laillista.

Nyt kuitenkin siihen itse kysymykseen jälleen, eli miltä omasta mielestäni tällainen toiminta kuulostaa.
Omasta mielestäni asia on niinkuin ylhäällä totesin, eli riippuu vähän siitä, miten on homma hoidettu. Itselläni ei todellakaan ole mitään sitä vastaan, että hip hop-tuottajat lainailevat melodioita tai äänipätkiä vanhoista ja hyviksitodetuista kappaleista, kunhan vain tekevät sen sitten hyvin. Tiedän kuitenkin monta tuottajaa jotka tekevät näin ja olen kuullut sitäkin enemmän loistavia biittejä, joissa näin on tehty.

Itse siis kannatan tällaisia biittejä/kappaleita, kunhan ne on hyvin tehty.

Ja lisäksi vielä:
Se, että tuottaja menee lainaamaan jotain aiemmin sävellettyä/äänitettyä ei todellakaan tarkoita, että tältä tuottajalta puuttuisi musiikillinen lahjakkuus, sävelkorva tai muu säveltämiseen tarvittava lahjakkuus. On niitä, jotka eivät todella osaa tehdä mitään itse ja sen takia samplaavat, mutta silloin myös samplatty tai itse toteutettu lainaus kuulostaa usein surkealta tai väkisin väännetyltä.
Samplays ja uudelleensoittaminen tarvitsevat myös lahjakkuutta. Tämä on fakta.

Myös funkista ja soulista osataan selkeästi hyvin samplata, saanen siis sanoa tähän myös hyvän esimerkin:
Skillsters nimisen kaksikon loisteliaat biitit, joita voit kuulla kun menet ja ostat Seren (ent. Seremoniamestari) levyn.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#24 kirjoitettu 25.07.2004 22:06

Hyvä biisi on hyvä biisi huolimatta siitä miten se on tehty ja kenen toimesta. Okei, kunniaa menee ehkä väärään osoitteeseen, mutta mun mielestä maine, kunnia & raha ja tekijänoikeudet ovat täysin ulkomusiikillisia seikkoja eikä niille pitäisi antaa kovin suurta painoarvoa.

Loppujen lopuksi kaikki oleellinen musiikissa on sellaista minkä voi kuulla itse biisistä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 26.07.2004 09:06

Nichego kirjoitti:

Mitenkähän menee tekijänoikeussysteemit jos tuommoisia käyttää?
Pelkäänpä noilla saatavan pääosin kamalaa jälkeä aikaan...


Se soittava orkesteri omistaa oikeuidet siihen nauhoitukseen, eli heiltä ovat kysyneet/ostaneet melko varmasti luvan... tai teoriassa ovat voineet palkata orkesterin soittamaan ne biisit. Säveltäjiltähän ei tarvitse kysyä/eikä maksaa enää mitään valtaosassa klassisesta musiikista.

^ Vastaa Lainaa


en5ca
217 viestiä

#26 kirjoitettu 27.07.2004 07:23

Rumpukone ja sähkökitara. Tuntuivat nuo riittävän Beastie Boysillekin maailman ensimmäistä pop rap-levyä varten. Tosin siihen aikaan alan miehet pukeutuivatkin niinkuin ihmiset; nahkatakkeihin, farkkuihin ja valkoisiin tarralenkkareihin.

^ Vastaa Lainaa


Bloodycut
578 viestiä

#27 kirjoitettu 30.07.2004 08:19

Juups en kannata ko. sämpläystä. Surkein näistä jutuista joka tuli mieleen on toi Ezkimon Entinen-kipale...tuli ihan kyyneleet simmuihin mikä häväistys.

^ Vastaa Lainaa


Samuel Raggy

#28 kirjoitettu 30.07.2004 11:51

Menee vähän aiheen vierestä, mutta rikkooko tekijänoikeuksia jos esim. poimii jostain leffasta repliikin ja käyttää sitä biisissä? Pikkubändissä joka väsäilee demoja siitä ei jokatapauksessa voi ongelmaa tulla mutta missä raja kulkee?
Ja oliko se niin että yli 70 vuotta vanha musiikkiteos on vapaasti käytettävissä? Jonkun uudemman biisin osan samplaukseen on saatava lupa artistilta tai levy-yhtiöltä, kuka tai mikä nyt sitten milloinkin oikeudet omistaa. Paljonkohan Eminemin edustajat Didolle maksoivat Stan-sampleista? Kannattava kauppa se ainakin Didolle oli, juuri tuon Eminemin biisin ansiosta Didokin nousi pinnalle.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#29 kirjoitettu 30.07.2004 12:02

Samuel Raggy kirjoitti:
Menee vähän aiheen vierestä, mutta rikkooko tekijänoikeuksia jos esim. poimii jostain leffasta repliikin ja käyttää sitä biisissä?


rikkoo

Pikkubändissä joka väsäilee demoja siitä ei jokatapauksessa voi ongelmaa tulla mutta missä raja kulkee?


Teoriassa se on aina kiellettyä... Eli raja kulkee siinä missä kukaan jaksaa moisesta oikeasti kiinnostua.

Ja oliko se niin että yli 70 vuotta vanha musiikkiteos on vapaasti käytettävissä?


Ei ole. Säveltäjän pitää olla kuollut 70 vuotta sitten, niin Sävellys on vapaata riistaa. Itse biisin oikeuksissa se onkin sitten käytännössä monimutkaisempaa.

^ Vastaa Lainaa


Mr Dimension
47 viestiä

#30 kirjoitettu 30.07.2004 12:34

Anthouse kirjoitti:
Mitä mieltä olette kyseisestä ilmiöstä? Siis siitä, että räppärit käyttävät yli sata vuotta vanhojen klassisten biisien melodioita biiteissään, ja yksi konkreettinen esimerkki tästä on vaikkapa Xzibitin "Paparazzi", jonka melodiat ovat suoraan pöllitty Fauré-nimisen säveltäjän "Pavane"-teoksesta, jonka kuulin ensi kertaa vähän aikaa sitten. Eikö olekin ärsyttävää? Vielä kun noita räppibiisejä kehutaan mielettömästi, usein melodioiden osalta ja ihmiset eivät tiedä että ne ovat jonkun klassisen säveltäjän säveltämiä.
Mitä mieltä olette tällaisesta pöllimisestä?
Kertokaa muita tapauksia.




ei tuossa ole mun mielestä mitään ihmeellistä... esim. NAS käyttää aika paljon klassisia melodioita syystä että kuuntelee klassista musiikkia. Ja onhan siinä sekin, että levysoittimillahan sitä hipenhopenia kuuluu tehdä, ja se kuullostaa niin pirun hyvältä, kun pistät Mozartin Kuutamosonaatin vinyylinä rohisemaan soittimeen ja joku rytmikäs komppi siihen päälle...

^ Vastaa Lainaa


Mr Dimension
47 viestiä

#31 kirjoitettu 30.07.2004 12:36

Tumppi kirjoitti:
Kaikken "kamalin" sämpläys rap biisissä on varmaan Eminemin - Stan suoraan Didon biisistä alku loopattu. Ehkä tehty uus basso. Ja rummut.



no sämpläys ja sämpläys... eikös Dido itsekin siinä biisissä oo ollu mukana tekemässä, ainakin laulaa kertseissä

^ Vastaa Lainaa


Vibiz

#32 kirjoitettu 30.07.2004 12:45

turhaa ruikutusta... eiköhän sen ainaki pitäis mennä niin että räpissä ne sanotukset on se tärkein osa biisiä ja muu, kuten biitti tulee sit sen jälkeen... joten must ei oo järkee käyttää hirveesti aikaa uusien melodioiden, sun muun sälän vääntämiseks, varsinkaan jos sitä ei osaa... tuntuuhan se välillä vähän tyhmältä että joku biisi loistaa vaan jonkun kössityn melodian takia, mut ei räppi koskaan saa kumminkaan mitään maailmaa suurempaa huomiota. Ja voihan käydä niinkin päin että se "alkuperäinen" biisi saa "räppiversion" takia uutta huomiota....!!!! ja huom!!! virallisesti julkaistulla materiaalilla on harvoin kysymys mistään varastamisesta tai uusiokäytöstä, ennemminkin yhteistyöstä...

Vibis muokkasi viestiä 12:49 30.07.2004

nii ja sitä piti sitte vielä kysyä että entäs sitten kaikki jumputi jumputi kiksu meiningit ja nämä remixit!!??? otetaan vanha biisi ja tehään siitä uusversio... mainitaan et se on remixi ja otetaan kunniat itelleen...? eiks tässäki oo sit vähän samaa meininkiä!?

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#33 kirjoitettu 30.07.2004 12:52

TranslationX kirjoitti:
Tumppi kirjoitti:
Kaikken "kamalin" sämpläys rap biisissä on varmaan Eminemin - Stan suoraan Didon biisistä alku loopattu. Ehkä tehty uus basso. Ja rummut.



no sämpläys ja sämpläys... eikös Dido itsekin siinä biisissä oo ollu mukana tekemässä, ainakin laulaa kertseissä


No eipä oo ollu tekemässä.. Suoraan sämpätty didon biisistä.

^ Vastaa Lainaa


Vibiz

#34 kirjoitettu 30.07.2004 12:54


No eipä oo ollu tekemässä.. Suoraan sämpätty didon biisistä.


on se kumminki antanu luvan käyttää omaa lauluaan siin biisis...

Vibis muokkasi viestiä 12:55 30.07.2004

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#35 kirjoitettu 30.07.2004 12:56

Vibis kirjoitti:


no sämpläys ja sämpläys... eikös Dido itsekin siinä biisissä oo ollu mukana tekemässä, ainakin laulaa kertseissä

No eipä oo ollu tekemässä.. Suoraan sämpätty didon biisistä.


on se kumminki antanu luvan käyttää omaa lauluaan siin biisis...


no totta kai.

Moondust muokkasi viestiä 12:56 30.07.2004

^ Vastaa Lainaa


Rippa

#36 kirjoitettu 30.07.2004 13:49

Se on kyllä kanssa pelleä että hiphop-tuottajat ovat kehdanneet sämplätä funkkia & soulia. Esim. James Brownia ja Funkadelicia. HYI! HYI!

^ Vastaa Lainaa


funkadelic

#37 kirjoitettu 04.08.2004 16:44

kyllä sitä sopii lainata hyvän-maun mukaan, tosi on kyllä että samoihin sampleihin törmää jatkuvasti.. ehkä se ei oo niin hyvä asia,mutta aika yleistä ollu alusta asti

^ Vastaa Lainaa


Rippa

#38 kirjoitettu 06.08.2004 14:55

monophobic kirjoitti:
Rippa kirjoitti:
Se on kyllä kanssa pelleä että hiphop-tuottajat ovat kehdanneet sämplätä funkkia & soulia. Esim. James Brownia ja Funkadelicia. HYI! HYI!


..ilman tuota buumia tuskin olisi koskaan hip hopin evoluutio tullut tähän pisteeseen jos niitä ei olisi samplattu, eka 'rap hitti' Rapper's Delight oli jo toisen biisin päälle rakennettu setti.. näin se vaan menee



Ironisuus on hianoo Mitä helvetin väliä sillä on mistä/mitä sämpläilee?

^ Vastaa Lainaa


JamesMercy
1690 viestiä

#39 kirjoitettu 06.08.2004 15:00

H.N.S kirjoitti:
No hip hopissahan on sämplätty alusta lähtien joten emmä nää siinä mitään väärää jos sen osaa tehdä taidolla.

...ja se nyt on vaan fakta että suurin osa kaikkien aikojen parhaista hip hop tuottajista sämplää (Pete Rock, DJ Premier, Dr Dre, Dj Muggs, Rza, Da Beatminerz, Large Professor jne..)

/spb


Varmaan joku jo aiemminkin sanoi: sämpläys on parhaimmillaan hienoa ja todellinen taitolaji, mutta otsikossa kysytty melodioiden suora käyttö on mielikuvituksetonta ja ei-niin-kovin-luovaa.

^ Vastaa Lainaa


Rippa

#40 kirjoitettu 06.08.2004 19:06

Ylläpito! Saako DJ Premier samplata klassista musaa?

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu