Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Live-keikkojen tulevaisuus


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#1 kirjoitettu 23.08.2020 17:36 Muok:23.08.2020 17:44

Live-keikkojen tulevaisuus


Tuossa tuore uutinen YLE:ltä: YLE: Osa live-keikoista on digitaalisia koronapandemian jälkeenkin


Keikat ovat koronan oloissa siirtyneet verkkoon ja digitaalisiksi live-keikoiksi... Ja monet artistit striimaavat YouTubessa livenä keikkoja suurelle yleisölle... Lisäksi maailmaan on syntynyt palvelualustoja, jotka keskittyvät tyystin tähän...


Tuolta löytyy livemusiikkia moneen lähtöön:
- https://www.stageit.com/
- https://wavexr.com/
- https://www.bigroom.tv/
- https://www.twitchform...

Tuolta löytyy Rolling Stone lehden artikkeli englanniksi aiheesta: https://www.rollingsto...

Ja tuolla on Billboard julkaisun artikkeli aiheesta: https://www.billboard....

Monterey Jazz Festival on tänä vuonna mahdollista kokea virtuaalisesti YouTubessa: https://montereyjazzfe...

Ja aika lailla tuota digitaalista tarjontaa on muutenkin...
- Tuossa teatterin alalta: https://www.digitalthe...

¤¤¤
Mutta joo... Tässä ketju, jossa voi keskustella aiheesta, ja esittää mielipiteitään puolesta ja vastaan...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#2 kirjoitettu 23.08.2020 17:53

Elikkä, onko live-musiikin tulevaisuus sellainen, että:


...porukka vetää perjantai-iltana kalsarikännit yksin kotona, ja katselee suosikkiartistinsa digitaalista live-keikkaa läppärin näytöltä...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#3 kirjoitettu 23.08.2020 17:55

IT kirjoitti:
Elikkä, onko live-musiikin tulevaisuus sellainen, että:


...porukka vetää perjantai-iltana kalsarikännit yksin kotona, ja katselee suosikkiartistinsa digitaalista live-keikkaa läppärin näytöltä...


Joo, tuollaiseksi se näyttää vääntäytyvän. Olen jo viiden vuoden ajan noudattanut samaa korispelien osalta: katselen ne mukavasti striimeinä ja otan pari lonkeroa oheen. Ei tarvitse ajella edes takaisin eikä istua talvella jääkylmään autoon.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#4 kirjoitettu 23.08.2020 18:05

AnttiJ kirjoitti:

Joo, tuollaiseksi se näyttää vääntäytyvän.


Toki... Mutta toisaalta tuo luo paljon mahdollisuuksia pienille itsenäisille artisteille...

Ja mikä onkaan tällaisten mp3 palveluiden kuin Mikseri, ja toisaalta videopalveluiden kuten YouTube tulevaisuus, jos ihmiset rupeavat kuuntelemaan musiikkinsa livenä siten, että kuunnellaan vaikkapa oman kotikaupungin underground ja independent artisteja mukavasti kotisohvalla video streaminä?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#5 kirjoitettu 23.08.2020 19:49

aRt074 kirjoitti:

Striimikeikoissa on se ikävä puoli ainakin isommille artisteille että jos fani malttaa odottaa seuraavaan päivään niin sen ihan saman striimin näkee tallenteena ilmaiseksi jostain muualta. Mullakin on kovalevyllä useampia odottamassa ensikatselua.


Itse näkisin, että live on aina live... Koska jos striimi on nauhoitettu vaikka eilen, niin sillä on ihan sama viihdearvo kuin vaikkapa vuonna 1983 nauhoitetulla live-keikalla, joka on laitettu YouTubeen kaikkien nähtäväksi... Se ei ole sama asia...

Ja YouTubessa on kyllä tarjolla aika lailla ihan aitoja live striimejä, joita ei ole nauhoitettu kyllä etukäteen... Kysyntätekijät ja kilpailu kyllä pitävät siitä huolen, että feikit karsiutuu pois, ja porukka haluaa striiminsä aitona livenä...

Ja tuo saitti pyrkii takaamaan sen, että streamit on livenä: What is Stageit

"StageIt is an online venue where artists perform live, interactive, monetized shows for their fans directly from a laptop, offering fans unique experiences that are never archived."

Ja tuolla on itse asiassa myös aika nimekkäitä artistejakin joukossa... Artistit saavat itse päättää, mitä show maksaa katsojalle, ...ja mikä parasta, niin live-esiintyjälle tuo tarkoittaa myös sitä, että katsojat voivat lähettää mm. tippejä eli rahaa esiintyjille! Striimaamiseen artisti tarvitsee vain läppärin...


Ja tuolla on sivulla paljonkin asiaa, kuinka Twitch For Musicians voi auttaa aloittelevaa artistia:

- Artisti voi kerätä tuloja ja...
- Kasvattaa fanipohjaa...


Elikkä tämähän mahdollistaa mm. sen, että kun tällaiset live-esiintymiset yhdistää vaikkapa digitaalisten julkaisujen myyntiin BandCamp sivuston tapaisilla sivustoilla, ja sitten mainostaa bändin/artistin sivuilla live striimiä vaikkapa Facebookissa, ja vaikkapa Mikserin demot osiossa, niin alkuun pääseminen helpottuu...

Moni artisti voi aloittaa live esiintymiset baarien sijasta omasta olohuoneestaan, kerätä esiintymisvarmuutta, ja fanipohjaa... Ja tehdä siinä sivussa rahaa... Itse näkisin, että tämä tarjoaa paljon mahdollisuuksia uusille artisteille...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#6 kirjoitettu 23.08.2020 21:36

Joo, näistä asioista on varmaan monta mielipidettä, mutta tossa pari YouTube videota, jotka sivuavat aihetta:

10 live-streaming tips for musicians

How To Make Money Live Streaming Your Music


Tossa taas video, jossa kerrotaan kuinka laittaa pystyyn 24/7 kanava YouTubessa, joka soittaa ennalta ladattua materiaalia (ei siis live) ja tehdä rahaa:

How To Make A 24/7 YouTube Channel And Profit

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#7 kirjoitettu 24.08.2020 05:29

Tätä lankaa lukiessani huomasin, etten katso suorina lähetyksinä kuin ruokailun aikana viiden uutiset, viikonvaihteessa futista ja korista silloin kun on KTP-basketin peli.

Kaikki sarjat ja elokuvat ovat joko tallennettuina digiboksissa tai katson ne Areenasta yms. palveluista silloin kun se itselleni sopii (= lähinnä silloin kun Rölli tahtoo syliin torkkumaan). Digiboksista on sekin hyöty, että pystyy jyräämään nopeasti mainosten ohi.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#8 kirjoitettu 24.08.2020 11:35

aRt074 kirjoitti:

minulta kans puuttuu se komponentti aivoista joka auttaisi katsomaan potkupalloa jotenkin muuten kuin livenä. Jo pelkkä tieto siitä että voisi parilla klikkauksella saada tuloksen tietoon nakuttaa takaraivossa koko lähetyksen ajan.
ChromeCastilla saa mukavasti nettistreamitkin läppäriltä telkkuun.


Tuo futiksen katsominen nauhalta taitaa olla enempi ns. videovalmentajien hommaa.

Joskus tulee nauhoitettua Liverpoolin klo 22 alkava peli sillä mielellä että katson sen sitten seuraavana aamuna. Katsonhan minä ... tai siis pompin maalista toiseen. Matsin kesto on alle 15 minsaa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#9 kirjoitettu 24.08.2020 12:34

aRt074 kirjoitti:

Jotenkin vaan vieraalta tuntuu koko ajatus että pitäisi olla johonkin tiettyyn aikaan just jotain livestreamiä saatikka tv-ohjelmaa tai elokuvaa kyttäämässä, herätyskello soimassa... vähän niin kuin keskiviikkoisin lapsena kun Ritari Ässä tuli puolikasilta.

aRt074 kirjoitti:

minulta kans puuttuu se komponentti aivoista joka auttaisi katsomaan potkupalloa jotenkin muuten kuin livenä. Jo pelkkä tieto siitä että voisi parilla klikkauksella saada tuloksen tietoon nakuttaa takaraivossa koko lähetyksen ajan.
ChromeCastilla saa mukavasti nettistreamitkin läppäriltä telkkuun.


Tulkitsenko sua väärin, vai onko tässä jotain ristiriitaa?

Jalkapalloa voi katsoa "livenä tv:stä", mutta jonkin musiikkiesityksen livestriimaaminen kotona tv:n kautta aiheuttaa vatsanväänteitä?

Onko live kokemuksissakin eroja sen suhteen, mistä aktiviteetista on kyse? Toiset sopii livenä tv-ruutuun, toiset ei? Vai onko kyse piintyneistä tottumuksista ja makukysymyksistä?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#10 kirjoitettu 24.08.2020 14:20 Muok:24.08.2020 14:22

aRt074 kirjoitti:

Ei se musiikin livestriimaaminen mitään fysiologisia ongelmia tuota jos se vain sattuu sopivaan aikaan kohdalle. Sama juttu futiksessa. Suurin osa ihan kiinnostavista peleistä unohtuu katsoa kun on jotain muuta tekemistä.

Ero on vain siinä että futismatsia en ala katsomaan jälkikäteen mutta livekeikalle se on ihan sama katsoa myöhemmin. Samaten mitään futispeliä en jaksaisi katsoa toista kertaa mutta hyvän livekeikan voi katsoa kymmeniä kertoja, joten ei ne ole oikein missään mielessä vertailukelpoisia.

Joo.. Kunhan kysyin ihan piruuttani tuota, että onko väliä sillä minkä tyyppisestä live matskusta on kyse... Ja ymmärtäähän tuon ettei eilisen futismatsilla ole oikeastaan mielenkiintoa enää tänään... Live urheiluun kuuluu oleellisena osana se jännitysmomentti, joka tallenteista puuttuu...

aRt074 kirjoitti:

Jalkapallo-otteluita nyt ei kauheasti ole VHS, DVD tai Blu-Ray-tallenteina ollut edes kaupallisesti tarjolla. Lähinnä jotain kisakoosteita ja dokumentteja vain.

Käsittääkseni IT et juuri urheilua seuraa, etkä myöskään sillä tavalla fanita mitään yksittäisiä artisteja että olisit niille rahojasi syytämässä. Siinä mielessä minun kulutus- ja mediakäyttäytymistottumuksia voikin olla aika hankala hahmottaa.


Joo... En usko, että porukka jaksaisi katsoa DVD-tallenteena jotain runkosarjan peliä vielä vuosienkin päästä, kun live matseja on tarjolla...

Ja joo... Olen aina ollut vähän huono fanittaja... Musiikissa mua on aina kiinnostanut enemmän se musiikki itsessään kuin ne henkilöt siellä musiikin takana..

Toisaalta urheiluakin tulee seurattua nykyään hyvin vähän... Jalkapallon EM- ja MM-kisoja tulee kyllä seurattua, aiemmin myös talviurheilua, ja sitten Formula 1 oli aikoinaan sellainen, että sitä tuli seurattua tarkkaankin... Mutta kun se siirtyi kaupallisille kanaville, ja normi tv:stä rupesi tulemaan jälkilähetyskoosteita, niin pikkuhiljaa sekin jäi pois...

Tossa edelleen yksi kaikkien aikojen ohitus F1-luokassa: Häkkinen - Schumacher 2000

Olen kerran jopa käynyt paikan päällä katsomassa kilpailua... Vuosi oli 2000 ja paikkana Unkari, jossa Häkkinen juhli silloin korkeimmalla podiumilla...

¤¤¤
Aikoinaan jenkeissä asuneena on myös todettava, että siellä elettiin urheilun kautta aika lailla... Suomessa urheilu on organisoitu seuramuotoisesti, mutta jenkeissä nuorten kohdalla kaiken keskiössä on koulu, Highschool... Joka koululla on omat jenkkifutis-, koris-, paini- ym. joukkueet, jotka kilpailevat toisiaan vastaan... Koulut on lisäksi jaettu luokkiin koulun koon mukaan, niin että samankokoiset koulut kilpailevat keskenään... Ja näitä matseja katsomassa on aina oppilaat ja heidän vanhemmat...

Perjantaisin ennen matsia koulussa oli tapana järjestää voimistelusalissa "pep rally" jossa kannustettiin omaa joukkuetta, ja valmistauduttiin viikonlopun matsiin...

Tuolta löytyy dataa katsojamääristä ammattiurheilusarjoissa maittain: https://twocircles.com...

Britannia on tuon mukaan maa, jossa per capita live ammattiurheilu urheiluseuranta on suurin... Ihan heti perässä tulevat Australia ja USA...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#11 kirjoitettu 24.08.2020 15:38

aRt074 kirjoitti:


En sitten tiedä onko nykyaikana musiikki toissijaista henkilöpalvontaan nähden jos ostaa arvostamiensa artistien levyjä, oheistuotteita ja yrittää käydä keikoilla, eikä vain plärää musaansa ilmaiseksi Youtuben kautta.


Älä ymmärrä väärin... Eri ihmisillä on erilaiset tulokulmat näihin asioihin, ja on ihan ok joko kuunnella sitä musiikkia vain taikka sitten fanittaa niitä artisteja ja tukea heitä eri tavoin...

Tohon asiaan varmaankin vaikuttaa paljon myös ihmisten maksukyky... Omalla kohdalla on todettava, että nykyään sille vähälle rahalle, jonka turvin on elettävä, niin on parempiakin kohteita kuin kymmenien eurojen hintaiset keikkaliput...

Toki jos rahaa on laittaa eri kohteisiin, niin en näe siinä mitään ongelmaa, että fanit tukevat fanittamiaan artisteja eri tavoin... Päinvastoin, minusta se on vain hieno asia...

Toisaalta jos YouTubea ei olisi, niin ainakin omalla kohdalla se tarkoittaisi sitä, että suurin osa siitä musiikista jota kuuntelen, jäisi kokonaan kuuntelematta...

Siitä ollaan sun kanssa varmaankin kuitenkin samaa mieltä, että eri striimauspalveluiden tulisi maksaa artisteille enemmän siitä musiikista, joka heidän kauttaan on tänä päivänä saatavilla... Striimattu musiikki alihinnoittelee sen musiikin aika lailla, jos verrataan mitä musiikin kuunteleminen ennen vanhaan maksoi...

Toisaalta maksulliset live striimit artistien keikoilta voisivat edes hieman korjata tätä asiaa... Ajatellaan vaikkapa tilannetta, jossa jokin tunnettu bändi tekee Euroopan kiertueen, ja osan noista keikoista voisi katsoa livenä maksua vastaan verkossa... Tällöin osa yleisöstä olisi paikan päällä ja osa jossakin muualla, mutta lipputulot per keikka saattaisivat olla suuremmat...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#12 kirjoitettu 24.08.2020 17:17

aRt074 kirjoitti:

Livestreamit tuskin tulee järisyttävää muutosta kenenkään tuloihin tekemään mutta yksi purohan se voi jatkossa olla muiden lisänä jo vähintään kohtuullista fanipohjaa omaaville artisteille. Jo yhden keikan filmaaminen ja äänittäminen ammattimaisesti ei sekään kuitenkaan ole ihan halpaa lystiä...puolikkaasta kiertueesta puhumattakaan. Onhan konserttinauhoituksia ollut joillain artisteilla myytävänä heti keikan jälkeen cd-r muodossa, mutta sekään ei ole yleistynyt joten tuskin lienee kannattavaksi osoittautunut, vaikka voisi kuvitella että pro-nauhoite keikalta jolla itse on ollut olisi varsin kiinnostava matkamuisto.


Joo... Saapa nähdä minnekä suuntaan markkina kehittyy... Mutta toki yhden keikan filmaaminen ja äänittäminen ammattimaisesti ei ole halpaa lystiä...

Ajattelisin kuitenkin näin, että monille tosifaneille tästä saattaisi muodostua jopa fyysisten cd- ja lp- levyjen korvike...

Ajatellaan nyt vaikkapa noita todella suuria bändejä, kuten Metallica, joidenka kansainvälinen fanikunta lasketaan miljoonissa...

Jos he livestriimaisivat yhden keikan viikossa ja keikalla olisi fyysisesti 15 000 katsojaa ja livestriimiä katsoisi toiset 15 000 katsojaa, niin veikkaan että tuo jo kannattaisi... Jos livestriimin hinta olisi vaikkapa 20 dollaria, niin 15 000 striimillä se tarkoittaisi 300 000 dollarin tuloja bändille... Eiköhän tolla summalla jo saa ammattimaisen audiovisuaalisen tuotannon keikalta...

Nuo 15 000 striimiä katsovaa henkilöä voisi olla kaikkialla maailmassa, eli jos keikka on Lontoossa, niin striimin katsojat voivat olla Vancouverissa taikka Sydneyssä taikka ties missä...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#13 kirjoitettu 24.08.2020 17:30 Muok:24.08.2020 17:37

Formuloita tuli seurattua niin kauan kun Häkkinen ajoi. Pääsin vieraaksi porukkaan jonka mukana taisimme käydä about 5 kertaa Spassa katsomassa kisoja. Omalla rahalla olisi varmaan jäänyt käymättä.

Satuimme olemaan paikalla 1998 (?) silloin kun kaikkien aikojen formula-kolari tapahtui ihan nenämme alla. Myönnän, että vedimme joka ukko eturivin paikoilta maihin katsomon kaiteiden suojaan kun rytinä alkoi ja sekalaista auton osaa (mm. renkaita) sinkoili pitkin ja poikin ja jopa katsomoon asti. Onneksi kenellekään ei käynyt pahemmin, siinä oli kaikki eväät olemassa. Rytinää seurasi kammottava hiljaisuus, ja sitten äijiä alkoi vähitellen kömpiä esiin autojen raadoista ... ja jumantsuka, ne jotka kykenivät juoksemaan lähtivät vetämään kohti varikkopilttuita ja vara-autoja! Normaali ukko olisi vetänyt nurmikolle maate, vetänyt röökin ja kiittänyt luojaansa että yleensä jäi henkiin.

Sekin jäi mieleen kun David Coulthard kolaroi Schumin ulos sadesäässä ajetusta kisasta yksinkertaisella tempulla: jalkaa vähän pois kaasulta selityksen mukaan siksi että kierroksella johtanut Schumacher olisi päässyt ohi, Schumacher takakonttiin, ja homma oli sitä myöten selvä eli keskeyttämään joutuneen Häkkisen johto säilyi ennallaan.

Jordan-talli taisi ottaa kaksoisvoiton kisassa, jossa maaliin päässeitä ei niin hirveästi
ollut.

https://youtu.be/o02s_...

Tämä nyt meni tooodelllaa kauas live-keikoista mutta menköön.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#14 kirjoitettu 24.08.2020 19:51

aRt074 kirjoitti:

tai sitten voi toimia niin kuin Metallica on viime vuodet toiminut, eli striimaa välillä keikkoja viikoittain Youtubessa. Keikat tosin ovat vanhoja,...

1,5 miljoonaa katselukertaa kahdessa kuukaudessa. Streamin aikana pystyi tekemään lahjoituksia + noista katselukerroistakin tulee jo kohtuullisesti mainostuloja. Raha tulee kyllä rahan luo.


Joo... Yritin katsella ja googletella tilastoja noista live striimeistä YouTubessa, mutta aika vähän oli mitään dataa löydettävissä... Joka tapauksessa parhaimmat konsertti live streamit on keränneet YouTubessa satoja tuhansia saman aikaisia katsojia... (Voi olla että ennätys on yli miljoona samanaikaista katsojaa...)

Ajatella, jos vaikka joku huippubändi rupeaisi oikeasti striimaamaan konserttejaan kerran viikossa eri kiertueilla... Homma voisi toimia vaikka siten, että striimaus pannaan myyntiin vasta kun konsertti on myyty loppuun...

Jos hinta olisi kohtuullinen, esim 10-20 euroa per konsertti, ja parhaimmillaan katsojia olisi päälle satatuhatta, niin tossa tulee äkkiä miljoona taikka pari euroa liikevaihtoa pelkistä striimeistä per konsertti...

Tuolta löytyy tietoa konserttien bruttotuotoista, jotka parhaimmillaan ovat muutama miljoona dollaria per konsertti:

Wiki: List of highest-grossing concert tours


Toki tää edellyttää sitä, että maailmassa olisi jokin firma, joka tarjoaisi tätä palvelua isoille bändeille... Siis joku YouTuben tai Spotifyn kaltainen keskeinen toimija, joka tarjoaisi sen softapaketin, jolla konserttien järjestäjät ja bändit sekä toisaalta asiakkaat tuotaisiin yhteen... Tuolloin asiakkaiden pitäisi pystyä sekä maksamaan että katsomaan niitä konsertteja tuon palvelun kautta...

Eli toistaiseksi tällaista tarjontaa ja mahdollisuutta ei bändeille ole saatavilla... Toi Stageit on lähellä tätä ideaa, mutta ei kuitenkaan aivan pääse maaliin asti...

Pointti siis, etä jos mahdollisille asiakkaille tehtäisiin maksaminen ja katsominen globaalisti helpoksi, ja toisaalta bändeille se striimaaminen helpoksi, niin tuo saattaisi ottaa tuulta alleen, ja silloin esim. YouTube live saisi kilpailijan, jonka avulla bändit voisi oikeasti tehdä rahaa niillä live streameilla...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#15 kirjoitettu 25.08.2020 07:28

Tuota noin ... normaalioloissa lähetetään futispelejä täysiltä stadioneilta (15.000 - 100.000 katsojaa) hyvin monesta maasta sadoille miljoonille katsojille livenä lähes joka päivä. Lähetyksiä tuetaan ennakoilla ja studiopaneeleilla. Kanavaoikeuksilla pystytään rajaamaan se missä maassa mikäkin peli on nähtävissä. Pelien katselu on totta kai mahdollista myös netin kautta. Lähetysoikeuksien hinta on miljardeja Euroja muutaman vuoden ajalta, mutta homma tuntuu kannattavan silti.

Tuntuuko suureelliselle? Entäs tämä: Suomen korisliigan kaikki matsit lähetetään livenä selostajineen ja kommentaattoreineen paikoista joissa liveyleisöä on yleensä 500 - 1000 henkeä. Katseluoikeus, johon sisältyy paljon muutakin on n. 10 €/kk. Lähetykset alkoivat yhdellä liikettä seuraavalla automaattikameralla jopa ilman ääntä, mutta alkoivat kuitenkin.

Onko ihan oikeasti olemassa mitään syytä miksei vastaava toiminta voisi onnistua bändien kohdalla muulloinkin kuin korona-aikana? Konsertit toteutettaisiin kerran viikossa tietystä salista vaikkapa Helsingissä muutaman tuhannen hengen liveyleiön edessä (liveyleisö siksi, että sillä katetaan iso osa kuluista). Pari automaattisesti ohjautuvaa kameraa ja ääni suoraan miksauspöydästä. Ennen konserttia yhden bändin jäsenen juontama bändihaastattelu ja lopussa pikakommentit siitä miten keikka meni noin niinkuin omasta mielestä.

Mainokset ajettaisiin haastattelujen ja keikan välissä sekä väliajalla. Konserttien mainonta hoidettaisiin ilmaisten somekanavien ja bändien kotisivujen kautta ja mainosmyynti annettaisiin provikkapohjalta jollekin mediatoimistolle. Nauhoitettuja konsertteja voisi katsella vuotta myöhemmin hintaan 2€/konsertti tai ne voisi myydä muutamilla tonneilla jollekin TV-yhtiölle.

2000 hengen liveyleisöltä perittäisiin kohtuullinen 20 €/piletti eli 40.000 €. Jos nettistriimin hinta olisi vaikkapa 5 €/konsertti niin arvelen, että jo viiden tuhannen hengen striimiyleisön avulla (=25.000 €) homma olisi jo kannattavaa. Kuinka moni bändi tekee lavoilla bruttona 65.000 €/keikka? Jos homman toteuttaisi vaikkapa muusikoiden yhdistys, eivät yleiskulutkaan nousisi taivaisiin.

Sitten on tietysti se kysymys, kuinka paljon live-keikat vetäisivät väkeä eri puolilla Suomea jos bändin on jo nähnyt livenä? Hyvä kysymys, mutta katsotaanhan samaa futisjoukkuettakin viikosta toiseen.

Ehkä väliajan analyysit siitä oliko keikkasetti fiksusti valittu, miten uusi basisti suoriutui tehtävästään ja soittiko rumpali liian suoraviivaisesti, voisi jättää väliin.

Saa käyttää, mut ei oo pakko ...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#16 kirjoitettu 25.08.2020 09:24

AnttiJ kirjoitti:

Sitten on tietysti se kysymys, kuinka paljon live-keikat vetäisivät väkeä eri puolilla Suomea jos bändin on jo nähnyt livenä? Hyvä kysymys, mutta katsotaanhan samaa futisjoukkuettakin viikosta toiseen.


Hyvää analyysiä sulta... Tämä kohta jonka nostit esiin, olisi se iso kysymysmerkki...

Itse näkisin kuitenkin, että suuri osa porukkaa haluaa edelleenkin nähdä artisteja paikan päällä.. Toisaalta nämä live striimatut keikat voisivat jatkossa korvata sitä cd-levyjen soittoa... Sen sijaan että kaivaa hyllystä sen suosikkiartistin uusimman cd:n, niin voisikin katsoa live striimatun keikan...

Elikkä nämä live striimatut keikat ei niinkään kilpailisi perinteisten livekeikkojen kanssa, vaan ne kilpailisivat esim. Spotifyn ja muiden suoratoistopalveluiden ja perinteisten cd-levyjen kanssa kuulijoista...

Suomen kokoisessa maassa luulisin, että vain ne isoimmat artistit pystyisivät tekemään tuosta kannattavaa...

Ja kokonaan toinen kysymys on, että onko striimi juonnettu, vai tuleeko sieltä vain parin kolmen kameran kuva sekä se ääni...

Ajattelisin, että tuollainen nettisaitti, joka tarjoaisi näitä palveluita kansainvälisesti, niin sitä tarjontaa voisi olla niin paljon, että olisi useita samanaikaisiakin konsertteja tarjolla...

Tuo sun Suomea koskeva ehdotus saattaisi juurikin toimia niin, että olisi vain yksi samanaikainen konsertti esim. keskiviikkoisin, perjantaisin ja lauantaisin... Siis karkeasti ottaen 150 lähetystä per vuosi...

Jos noita 150 lähetystä katsoisi kaikkia keskimäärin 10 000 katsojaa, ja lipun hinta olisi 5 euroa, niin liikevaihtoa syntyisi 7,5 miljoonaa euroa... (50k per konsertti)... Tähän alun ja lopun mainokset päälle...


Loppupeleissä tuota on mahdotonta arvioida, että kuinka tuo toimisi käytännössä... Silti, kun vaikkapa tuota Stageit nettisivustoa katselee, jossa tämä idea on jo iduillaan, niin voi arvioida että tuo on kasvavaa liiketoimintaa, että bändit striimaavat live esiintymisiä...

Se, että mihin markkina asettuu, ja mihinkä kehitys johtaa, varmaankin on vielä avoinna, mutta kaikkihan on mahdollista...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#17 kirjoitettu 25.08.2020 11:13

Itsekin arvelen, että aika moni artisti ryhtyisi pohtimaan projektia keikkailun kannalta mutta pohdiskelin tällaista business-ideaa nimenomaan tuosta vinkkelistä, että systeemi kilpailisi enemmän juutuubin yms. vastaavantyyppisten sisältöjen kanssa.

Luulisin, että juurikin nämä koronarajoitukset saavat vauhtia uudentyyppiseen "keikkailuun" ... ihan vaan siksi, ettei vanhaa ehkä pystytä tekemään kannattavasti yleisörajoitusten vuoksi vielä pitkään aikaan. Mitä pitemmälle mennään, sen suuremmaksi paine tällaiseen varmasti käy.

Sitten ovat tietysti nuo megabändien maailmanlaajuiset striimaukset, joissa yleisömäärä saattaa helpostikin yltää sellaisiin mittoihin että toteutuksestakin saataisiin todella komea.

Noissa Suomen pääkanavien TV-lähetyksissä on vähän sitä vikaa, että kaikki pyritään tekemään tarpeettoman kalliilla toteutustavalla. Alfa-TV on lähtenyt eri linjoille, ja on toteuttanut eri tyylisiä musiikkialan kisoja selvästi pienemmällä rahalla ja kotikutoisemmalla fiiliksellä.

Sattuneesta syystä tiedän, että medioiden suosituimmat videot tulevat yleensä amatöörien ottamina kännykkä tms. otoksina. Täkäläisen paikallisen aviisin suosituin video oli pitkän aikaa ensihoitajan ottama aika huonolaatuinen pätkä ambulanssin sisältä hälytysajosta silloisten rekkajonojen seassa. Eli sisältö on paljon tärkeämpi kuin ammattilaisten loistelias toteutus.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#18 kirjoitettu 25.08.2020 13:17 Muok:25.08.2020 13:21

No nyt löytyi faktaa ja tilastoja tästä live striimaus aiheesta...

Tuossa suomalainen palveluntarjoaja: Live Stream Finland

Tuossa Vimeon palvelu: Vimeo livestream


Tuolta löytyy Vimeon tilastoja: These 8 Stats Show How Livestreaming Concerts Boost Ticket Sales

Tilastoja:
- musiikin live video striimaus kasvaa vajaa 30% vuodessa
- 45% live videoiden katsojakunnasta voisi maksaa palvelusta

Tuolta lisää tilastoja: https://techjury.net/b...
- live striimaus markkinan arvo kohoaa USD 70 miljardiin dollariin vuoteen 2021 mennessä

Ja tuolta vielä lisää tilastoa: https://99firms.com/bl...
- 80% kuluttajista katsoisi mieluummin live videota kuin lukisi blogia
- videoiden striimaus käsittää vuoteen 2020 mennessä yli 80% kaikesta internet liikenteestä

¤¤¤
Elikkä... Tästä voi hyvinkin tulla 2020-luvun juttu ihan samalla tavalla kuin MTV (Music Television) oli 1980-luvun juttu... Odotetaanpa muutama vuosi eteenpäin, ja katsotaan mikä on tilanne vuonna 2025...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#19 kirjoitettu 25.08.2020 15:08

Tässähän olisi loistava sauma olla kerrankin Suomessa etukenossa näissä asioissa. Eikös tällä ole paljon erityisesti heavy-genren bändejä joilla on jonkinmoista fanipohjaakin vähän siellä sun täällä?

Sitten ei muuta kuin pitäisi solmia hyvät suhteet muutamaan tarpeeksi seurattuun alan blogiin ja sitä kautta pikku puffia kehiin.

Kukahan löisi osaavien tahojen päät yhteen business-planin tiimoilta? Tästähän voisi syntyä start-up-nousevaan markkinaan.

Ja joo, tiedän että levy-yhtiöillä, managereilla jne. on oma sanansa sanottavana ja oma lehmänsä ojassa. Mutta miksei yhtä hyvin voisi kerrankin olla veturissa eikä aina jarruvaunussa?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#20 kirjoitettu 25.08.2020 19:03

AnttiJ kirjoitti:

Tässähän olisi loistava sauma olla kerrankin Suomessa etukenossa näissä asioissa. Eikös tällä ole paljon erityisesti heavy-genren bändejä joilla on jonkinmoista fanipohjaakin vähän siellä sun täällä?

Kukahan löisi osaavien tahojen päät yhteen business-planin tiimoilta? Tästähän voisi syntyä start-up-nousevaan markkinaan.


Toki... Itse veikkaan, että johdon tässä hommassa voisi itse asiassa ottaa jopa muutama keikkapaikka Suomen isoimmissa kaupungeissa...

Helsingin Tavastia-Klubi, Turun Logomo ja Tampereen Tullikamari voisivat olla hyviä paikkoja, joissa näitä live konsertteja voisi järjestää...

http://www.tavastiaklu...
https://logomo.fi
https://tullikamari.ne...


Siitä vaan joku rohkea vinkkaamaan pisnes ideaa vaikkapa Tavastian Merimaalle... Tollain jos Suomen isoimpien kaupunkien parhaat keikkapaikat tekisi yhteistyötä, niin tosta saattaisi tullakin jotain...

Tavastia vetää sen 700 ihmistä, Logomo on varioitavissa eri kokoihin ja Tullikamarilta löytyy kaksi eri kokoista salia...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#21 kirjoitettu 25.08.2020 19:38

Popkorni kirjoitti:


Itsehän siis ollut aina sitä mieltä, että ihmisillä pitää olla kunnon perusjobi.


Ääh... Toi kuulostaa lähinnä kateellisten paskapuheilta...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#22 kirjoitettu 25.08.2020 19:43

Olen silloin tällöin pohtinut sitä mikä asema taiteilla ja taiteilijoilla on.

On taiteilijoita, jotka tekevät sitä mitä yleisö haluaa ja mistä yleisö on valmis maksamaan tarpeeksi; tilaustyönä tehtävä muotokuva tai veistos on oiva esimerkki. Se maksaa joka tilaa - kaikki on siis kunnossa.

On taiteilijoita, jotka ovat niin persoonallisia, että löytävät teoksillensa ostajat vaikka poikkeavatkin valtavirrasta. Ei mitään ongelmaa.

Mutta sitten alkavatkin ongelmat: on taiteilijoita, jotka ovat sitä mieltä että yhteiskunnan pitäisi maksaa siitä, että he saavat tehdä "omaa juttuaan" vaikka ostavaa yleisöä ei näy mailla eikä halmeilla ... ei nyt , ei ensi vuonna eikä ikinä eikä koskaan.
Miten tuohon pitäisi suhtautua?

Mitkä ovat ne "yleishyödylliset" taiteen alat joiden piirissä toimivia pitäisi tukea yhteiskunnan varoilla? Tukea saavat ainakin teatterit, ooppera, klassinen musiikki, elokuvasäätiö, erilaiset apurahat taiteilijoille ja yhdistyksille, läänintaiteilijat jne. Jos jostain pitää tinkiä Veikkauksen rahahanojen ehtyessä, niin mistä vähennetään ja millä perusteella?

Entä mikä on se hetki, kun "taiteilijalle" pitäisi voida sanoa että me ei muuten enää makseta noista sun jutuista mitään koska ne ovat ihan ... (valitse sopiva sana)?

Kun teattereilta on vähennetty avustuksia, niin erikoisemmat viritykset jäävät tekemättä ja tilalle otetaan varmoja kassamagneetteja. Onko joku loistelias tuotanto jossain maakuntateatterissa jäänyt nyt näkemättä? Ehkä, mutta vähän epäilen. Onko esityksien taso laskenut? Mistäpä minä sen tietäisin...

Mutta joku varmaan tietää, ehkä ..

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#23 kirjoitettu 25.08.2020 21:19

Popkorni kirjoitti:

What? Olipas ilkeä kommentti.


Mitäh... Henkilö joka kehuskelee, ettei ole löytänyt täältä vertaistaan, eikä käytä edes pientä marginaalia kaikista kyvyistään, on noinkin herkkähipiäinen?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu