Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Pieni laulujen rakenne keskustelu


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#1 kirjoitettu 26.11.2020 16:26

Pieni laulujen rakenne keskustelu


Elikkä aloitetaanpa keskustelu laulujen rakenteista... Tuossa alustukseksi YouTube video ja Wikipedian artikkeli aiheesta:

Song Structure in Music Explained
Wiki: Song Structure


Wikipedian mukaan laulun pää rakenne osat ovat:

- Introduction
- Verse
- Pre-chorus
- Chorus
- Post-chorus
- Bridge
- Solo
- Outro/Conclusion


Näistä elementeistä saa kasattua rakenteeltaan erilaisia kappaleita... Yleisiä laulujen rakenteita ovat:

- Bar form
- Verse-chorus form
- Ternary form
- Strophic Form
- Twelve-bar blues
- Thirty-two-bar form


¤¤¤
Siinä nyt joitakin linkkejä keskustelun sytykkeeksi... Minkälaisia laulujen rakenteita ja osia itse suosit ja/tai käytät?

Nykyisessä populaarimusiikissa tuo verse-chorus ja 32-bar form taitavat olla suosittuja rakenteita...

Ja mitä mieltä olette eri rakenteellisten osien ihannepituudesta... Tuossa yllä olevassa YouTube videossa analysoitavassa esimerkkikappaleessa laulun kaikki osat ovat 8 tahdin mittaisia lukuun ottamatta introa... Tekeekö tämä kappaleesta liian yksitoikkoisen, jos piisin kaikki osat ovat samanpituisia?

Ja mikä on yksittäisten osien ihannepituus? 8, 12 vai 16 tahtia vaiko kenties 5, 7 taikka 10 tahtia?

Kaikkia mahdollisia muotoja ja osia on lupa yhdistellä vapaasti musiikkia tehdessä, mutta onko sinulla jokin suosikkimuoto kenties?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#2 kirjoitettu 26.11.2020 17:53

Todelliset mestarit eivät tarvitse lauluillensa muuta kuin A-osan... Tässä Bob Dylanin laulussa on 7 verseä ja yksi instrumentaali osa lopussa:


Bob Dylan - Tangled Up In Blue
Tangled Up in Blue: Deciphering a Bob Dylan Masterpiece


Song Structure in Bob Dylan’s Blood On The Tracks
Why Bob Dylan's 'Tangled Up in Blue' is a Modern Masterpiece

Wiki: Strophic Form or AAA form
The Complete Guide To Song Structures

¤¤¤
Tästähän muuten voisi saada oivan piisikilpailun aikaiseksi täällä Mikserissä... Kilpailu, jossa lyriikat saisi olla vain useiden versejen muodossa ilman kertsejä... Toki piiseissä saisi olla introt, soolot ja outrot myös...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#3 kirjoitettu 26.11.2020 18:27 Muok:26.11.2020 18:29

Tuota, tuota ... pitäisiköhän kuitenkin rauhoittua hetkeksi ja pistää asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa. Kyllähän ne monet muut ihan yhtä todelliset mestarit ovat tarvinneet ja tarvitsevat muutakin kuin yhden formaatin; kuin myös Dylan itse.

Vaan saahan siitä toki innostuakin jos niin haluaa, mikäs siinä. Mutta kannattaa ehkä varoa, ettei ala rakennella biisejä joita kukaan ei jaksa kuunnella loppuun niiden monotonisuuden vuoksi; ihan kaikilla kun ei ole Dylanin sanansäilää hallussaan.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#4 kirjoitettu 26.11.2020 18:27

aRt074 kirjoitti:


Joo eihän me mestarit muuta tarvita

No Dead Here

No onhan tuossa reilun minuutin mittainen intro. Mutta Blood On The Tracks-levyn biiseistä tuo rakenne varmaan on tarttunut.


Hyvän kuuloisia piisejä molemmat... Tuo Nick Caven kappale ja tuo sun horror-folk veto... Tuo sun piisi voisi itse asiassa, jos kerta kyse on folk genrestä niin voisi toimia hyvin myös täysin akustisesti... Olisi mielenkiintoista kuulla sellainenkin versio...

Ja oliko tuossa Nick Caven piisissä neljä verseä ja sitten yksi sellainen lyhyempi väliosa...

Vähän samaa kuin tossa Bob Dylanin piisissä, jonka kaikki verset ilmeisesti loppuu tuohon "Tangled Up In Blue" sanontaan, niin samalla tavalla nuo Nick Caven piisin verset loppuu sanontaan "Are you the one that I've been waiting for?"....

Joten noissa kummassakin kappaleessa on oikeastaan sellainen lyhyt "kertsi" upotettu sinne versen sisälle...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#5 kirjoitettu 26.11.2020 18:52

aRt074 kirjoitti:

se aiemmin mainitsemasi I Am A Child on myös mielenkiintoinen esimerkki. Siinä minun nähdäkseni on vain kaksi samanlaista säkeistöä, joissa sitten onkin muutamia melodian vaihteluita. Vai onko se "I gave to you,now you gave to me" osio sitten kertsi, ja jos on niin mikä sitten on se "what is the color..."-osio sen jälkeen?


Tossa kanssa piisi, jossa periaatteessa ei ole kuin kaksi säkeistöä (verseä):

Stevie Ray Vaughan - Voodoo Child (Slight Return)


Tuossa analyyttinen video tuosta: SRV Voodoo Child (Slight Return) Song Guide

Tuon videon mukaan SRV:n versiossa tuosta piisistä on:

- Intro
- Rhythm
- Verse
- Soloing/Rhythm
- Verse
- Soloing/Rhythm
- Ending

Ja kumpikin verse siis loppuu samalla tavalla kuin noissa Bob Dylanin ja Nick Caven esimerkeissä aiemmin, elikkä kertsi on tavallaan upotettu versen loppuun:

'Cause I'm a voodoo chile, Lord knows I'm a voodoo chile

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#6 kirjoitettu 26.11.2020 19:19

aRt074 kirjoitti:

Olen aina pitänyt tuota Voodoo Chileä blues-rakenteisena piisinä, vaikka tuo Jimin riffi ja riitasoinnut tekevät siitä varsin persoonallisen kipaleen.

Bluesissa monesti myös tulee tuo 'refrain' siellä säkeen lopussa. Sieltä blues/folk-perimästä se Dylankin sen tavan on oppinut, samoin Nick Cave, joka nuorempana toki oli myös Dylanin vaikutuksen piirissä.


Olet varmaankin tietoinen siitä, mutta nythän ei ollut kyse blues rock piisistä Voodoo Chile vaan psych/blues/hard rock piisistä Voodoo Child (Slight Return)...

Jimi Hendrixillä on kaksi melkein saman nimistä piisiä, eikä tämä Voodoo Child mun mielestä ole oikeastaan blues rakenteinen piisi... Tuo SRV:n veto oli coveri tuosta Voodoo Child (Slight Return) piisistä...

Tuo Voodoo Chile tosiaan on sen vartin mittainen piisi, ja sitä on vaikea löytää YouTubesta, tossa kuitenkin hieno coveri:

All Them Witches - Voodoo Chile

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#7 kirjoitettu 26.11.2020 20:06

aRt074 kirjoitti:

on mulla tuo Electric Ladyland parinakin kappaleena eli varsin tuttuja biisejä molemmat.
Stevie Rayn koverikin on ennestään eli samaa biisiä tarkoitin.


Ok... Just checking, että puhutaan samasta kappaleesta... Vaikka kyllä arvasin, että sulla tuo tieto olikin jo pääkopassa... Aika moni tuota ei muuten tiedä, vaan sekoittaa piisit keskenään...

Mutta jos piisejä kuuntelee, niin onhan tuossa Voodoo Chile vedossa enemmän bluesia ja Voodoo Child (Slight Return) vedossa taas enemmän rockia, näin ainakin mun mielestä...

Ja jos siellä on blues vaikutteita taustalla, niin pointti kuitenkin oli se, että lyriikoiden osalta tuo Slight Return toimii vain kahden versen eli säkeen turvin... Näin tuo video antoi ymmärtää, ja piisin sanojakin lukiessa se on helppo huomata, jos sitä vertaa vaikkapa tuohon aiemmin mainittuun Bob Dylanin piisiin...

¤¤¤
Mitä tulee mun omaan tuotantoon, kun säkin tuossa omaasi olet tuonut esille, niin olen tehnyt piisejä sen mukaan mikä kulloinkin tuntuu hyvälle ja mikä tuntuu toimivan sillä kertaa... Toki hieman mietin piisin rakenteita, mutta siellä seassa on tosiaan kokeilevampaa piisin rakennetta 60-luvun lopun psych tyyliin, ja sitten on näitä ABAB variaatioita... Monesti mun lyriikat on kuitenkin sellaisia, että ne versetkin eli säkeistöt on nähtävä eräänlaisina kertseina taikka esikertseinä... Toki siellä taustalla soinnutus menee useimmiten ABAB... muotoisesti...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#8 kirjoitettu 27.11.2020 07:17

Ehkäpä pari sanaa choruksestakin on paikallaan.

Mitä "chorus" oikeastaan tarkoittaa? Sehän voi olla biisistä riippuen samana toistuva kertosäe (tai kuoro-osuus) tai siinä voi olla vähän eri sanoitus esim. biisin viimeisessä kierrossa. Onko nuotteihin chorukseksi merkitty osa enää chorus jos siinä on joka kerralla pari muuttuvaa sanaa, vai onko se vain osa verseä vai itsenäinen B-osa? Mikä on choruksen minimipituus? Onko se yksi toistuva rivi vai pitääkö sen olla pitempi jotta se olisi chorus?

Netistä löytyi ihan asialliselle kuulostava määritelmä: In music, a chorus is a repeated section that contains the primary musical and lyrical motifs of the song. In common song structures, it's typically repeated at least twice.

Saitti tietää myös kertoa että: However, most songwriters save their finest musical phrases for one particular part of a song: the chorus.

https://www.masterclas...

Myös tämä blokisti heittää ihan asiallista jerryä choruksesta ja sen merkityksestä:

https://blog.landr.com...

Vaan mistäpä keksisi killeri-choruksen vaatiman hookin, tarttuvan melodian ja nopeasti tajuntaan iskevän sanoituksen? Siinäpä sitä onkin vääntämistä ainakin minulle.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#9 kirjoitettu 27.11.2020 13:07

AnttiJ kirjoitti:

Ehkäpä pari sanaa choruksestakin on paikallaan.

Mitä "chorus" oikeastaan tarkoittaa? Sehän voi olla biisistä riippuen samana toistuva kertosäe (tai kuoro-osuus) tai siinä voi olla vähän eri sanoitus esim. biisin viimeisessä kierrossa. Onko nuotteihin chorukseksi merkitty osa enää chorus jos siinä on joka kerralla pari muuttuvaa sanaa, vai onko se vain osa verseä vai itsenäinen B-osa? Mikä on choruksen minimipituus? Onko se yksi toistuva rivi vai pitääkö sen olla pitempi jotta se olisi chorus?


Ihan hyvää pohdintaa sulla tästäkin, ja tosiaan olihan tossa sun löytämässä määritelmässä, että chorus taikka kertsi toistuu piisissä useamman kerran...

Sepä tässä onkin, kun monesti mun sanoitukset näyttää siltä kuin koko piisi olisi kertsiä... Toisaalta itse uskon toistoon, elikkä siihen että piisin on oltava yksinkertainen, tarttuva ja helposti laulettava...

Ja tosta, että mikä on minimipituus, että on kertsi, niin vähän se riippuu siitä taustasoinnutuksesta ja melodiasta, että onko jokin lyhyt tekstinpätkä, vaikka se toistuisi, niin tulkittava osaksi verseä, prechorusta vaiko sitten varsinaista kertsiä...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3732 viestiä

#10 kirjoitettu 27.11.2020 13:12

Laulujen rakenteessa on mun musiikissa kehittämisen varaa. Oon saanut palautettakin siitä. Liikaa toistoa. Vähän oon laiskakin tekemään mitään kunnon rakenteita eli ainakin jonkinlainen intro, vähän siltoja, jne. Yleensä vaan aloitus, verse, kertosäe, verse ja kertosäe ja ehkä loppuun jotain. Oon myös tehnyt biisejä, joissa se biitti on vaan yksi täysin biisin aikana muuttumaton luuppi.

Mites albumin rakenne? Sehän on jo astetta isompaa kuvioo...Kyllä ainakin tykkään kuunnella jos on hienosti miksattu levy. Toisaalta, jos sieltä ei saa niitä yksittäisiä biisejä irti, niin sekin voi haitata, jos haluaisi vaikka kuunnella vaan yhden biisin levyltä...Tää on kyllä jo toista keskustelua...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#11 kirjoitettu 28.11.2020 07:04 Muok:28.11.2020 07:07

Tuosta albumin rakenteesta on vähän paha sanoa mitään yksiselitteistä. Niitähän tehdään joko ns. teemalevyinä, sekalaisten biisien kokoelmana tai kokoelmalevyinä (Greatest hits tms.). Kaikista ryhmästä löytyy onnistumisia, joskin jälkimmäiset lienevät kuitenkin selvästi enemmistönä. Sekin on aika lailla veteen piirretty viiva millaista levyä voidaan kutsua teemalevyksi ja millaista ei. Itse odotan teemalevyltä joko samaa aihepiiriä (esim. "rakkauslauluja Tyrvänperältä") tai sitä, että laulut muodostavat levyn järjestyksessä soitettuna selvän ja loogisesti etenevän tarinan.

Yksi tarkastelukulma on biisien järjestys levyllä. Joku tykkää aloittaa räväkästi ja joku toinen ei. Joku haluaa lopettaa levynsä rauhallisesti, joku toinen ei. Tuohon ei taida löytyä mitään selvää sabluunaa. Onkohan biisien järjestyksellä enää kovinkaan suurta väliä koska osa kuuntelee levyn kuitenkin random-play-moodissa ja osa poimii biisejä yksitellen netistä?

Senkin olen huomannut että USA-painoksien biisijärjestys saattoi ainakin aiemmin poiketa Eurooppaan suunnattujen levyjen järjestyksestä. Painoksissa saattoi myös olla parin biisin erojakin. Siinä kai pyrittiin huomioimaan erilaiset mieltymykset eri paikoissa kuin myös mm. se oliko joku singlebiisi menestynyt ennen LP:n kakkosversion painatusta niin hyvin että se haluttiin LP:lle mukaan.

Tästä ei ole mitään faktaa mutta minusta tuntuu sille, että yksittäisten biisien merkitys on korostunut ja kokonaisuuksien (LP, CD tms.) asema vähentynyt.

Tuossa nyt oli pari pointtia keskustelun jatkoksi.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13564 viestiä

#12 kirjoitettu 28.11.2020 13:46

aRt074 kirjoitti:


Albumin 'flow' määrittelee monesti enemmän levyn tasoa kuin itse biisit.


Kyllä... Itse olen tätä periaatetta noudattanut ja soveltanut vuosien varrella omista piiseistä kokoamiini levyihin plus myös sellaisiin kokoelmalevyihin, joita olen joskus aikoinaan tehnyt muiden artistien piiseistä esim. jo C-kasetille...

Aika paljon tuohon flowhun albumien kohdalla vaikuttaa se, että minkä tempoisia ne piisit ovat... Jos on sekä nopea- että hidastempoista tavaraa, niin ne pitää pystyä yhdistelemään tavalla, joka ottaa huomioon niiden keskinäisen määrän ja suhteen... Lisäksi albumin alkuun on saatava pari koukuttavaa piisiä, jotka herättää mielenkiinnon, mutta toisaalta niitä kuunneltavia piisejä pitäisi olla tarpeeksi jotta niitä riittää loppuun asti...

Joillakin huippubändeilläkin on sellaisia levyjä (mm. Kiss) jossa on useita huippupiisejä, mutta sitten seassa keskitasoa heikompia yksi taikka kaksi kappaletta... Ne voivat joko latistaa albumin fiiliksen taikka sitten toimia eräänlaisina välipiiseinä, jos niiden jälkeen tulee jokin parempi kappale, joka loistaa sen heikomman piisin jälkeen, ja jota jo hieman odottaa tulevaksi...

Lisäksi paljon vaikuttaa se, että onko albumi tarkoitus julkaista CD- vaiko vinyyliformaatissa... Vinyyliformaatissa sen B-puolen ekankin piisin edellyttäisi olevan keskitasoa parempi...

Ja joillakin underground rock bändeillä ainakin takavuosina 70-luvun alussa saattoi olla jopa parempi flow levyillään kuin joillakin huippuartisteilla... Huipuilla saattoi olla kuraa helmien seassa, mutta vaikka nämä underground jantturat eivät hittipiiseillä loistaneetkaan, niin albumit olivat kokonaisuudessaan erittäinkin kuunneltavia...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
U.K. Arpo &
Täyskeno

1731 viestiä

#13 kirjoitettu 28.11.2020 22:28

Laulujen keston pitäisi kuulemma nykyisin olla max. 3 - 3,5 min. Ihan höpöhommia, jos tarina kestää pidempään se kestää. Ei kai kuuntelijoiden velttous voi johtaa luovaa toimintaa. Ja sen myyntijargonin voi unohtaa.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#14 kirjoitettu 29.11.2020 06:02 Muok:29.11.2020 06:08

Ympäri käydään ja yhteen tullaan, näköjään. Omassa nuoruudessani biisien pituudet olivat juurikin kolmen minuutin kahta puolta. Silloin rajoitteena taisi tosin olla tekniikka eli single-levylle ei tainnut paljoa enempää mahtuakaan.

En osaa sanoa mikä ajaa uudestaan lyhyempiin biiseihin. Johtuukohan se nopeutuneesta elämänrytmistä vai siitä että biisejä kuunnellaan netistä, jossa biisin vaihtaminen toiseen sujuu tuosta vaan yhdellä hiiren klikkauksella.

Vai onkohan joku jossain todennut asiakaskäyttäytymisen perusteella, että pitempien biisien kuuntelu jää kesken?

Ennen levyt oli lähes pakko kuunnella loppuun kun halusi välttää vaaran levyn naarmuttamisesta sillä että alkoi sörkkiä äänivartta kesken biisin. Nythän tätä vaaraa ei ole kuin minulla ja parilla muulla dinosauruksella.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6870 viestiä

#15 kirjoitettu 29.11.2020 06:08

aRt074 kirjoitti:
Hendrixin eka levy on yksi sellainen mistä ainakin minä olen huomannut biisijärjestyksen iso merkityksen. Jostain syystä kuuntelen siitä ainoastaan Jenkkiversiota. Esim. Foxy Lady on jotenkin minun makuun harvinaisen huono levyn aloitusbiisi vaikka maukas ralli muuten onkin. Ja ne kolme lisätty singleä on minusta kuin se kuuluisa kirsikka kakan päällä.


Itselleni ehdottomasti tärkein Hendrix-levy on "Smash Hits" - kokoelma osittain varmaan siksi, että sitä kuunneltiin todella paljon kaverini Lallin matkalevysoittimesta ja siksi, että siinä olivat kaikki Henkan sen astisen uran parhaimmat palat mukana.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu