Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 3 4 Seuraava >

Kirjoittaja Melodia, vokaalit ja fraseeraus - Asiaa laulusta

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#1 kirjoitettu 01.12.2020 08:59

Melodia, vokaalit ja fraseeraus - Asiaa laulusta


Aloitetaanpa tällainen keskustelu laulamisesta, piisin kirjoittamisesta ja laulun sovittamisesta kappaleen melodiaan... Miten itse sovitat sanat laulun melodiaan? Saako vokaalit olla pitkiä ja/tai käytätkö legatoa? Entä melisman käyttö eli useampien nuottien laulaminen samalla tavulla?

Ja onko englannin kielisen ja suomen kielisen musiikin laulamisessa eroja mitä tulee esim. vokaalien ja konsonanttien ääntämiseen?

Tuossa yksi YouTube video ja muutama artikkeli keskustelun pohjaksi:

Learn How to Sing Like a Pro - Phrasing Vowels and Consonants


Tip Number One: Elongate your vowels!!!!

Tuo yllä oleva artikkeli puhuu vokaalien venytyksen puolesta, koskapa ne pitävät myös kurkun auki ja helpottavat laulamista...


How to Sing with more Freedom: Legato

Tuossa artikkelissa käsitellään legatoa ja vokaalien venytystä...


How to Fit Lyrics to Music Like a Pro

Tuossa on hyvä esimerkki yhdestä Pearl Jamin piisistä ja tavujen ja vokaalien venytyksestä...


Pointti oikeastaan kaikissa noissa artikkeleissa, jotka käsittelevät englannin kielistä laulamista on se, että vokaalit kantavat sitä lyriikkaa eteenpäin, ja että vokaalien venytys on hyvästä...

Elikkä tässä yksi näkökulma keskustelun sytykkeeksi... Voiko vokaaleita venyttää laulun tulkinnassa eri tavoin? Mikä on se oikea ja mikä väärä tapa? Entä legato ja melisma? Millainen on onnistunut fraseeraus ja lyriikan sovittaminen melodiaan?

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri 
896 viestiä

#2 kirjoitettu 01.12.2020 09:19

Tldr, en lukenut artikkeleja, mutta vastaan kysymykseen.

IT kirjoitti:
Miten itse sovitat sanat laulun melodiaan? Saako vokaalit olla pitkiä ja/tai käytätkö legatoa? Entä melisman käyttö eli useampien nuottien laulaminen samalla tavulla?


Itse pyrin sovittamaan biisin sanat melodian mukaan niin ettei tule mitään hömelön kuuloisia venytyksiä. Toinen vaihtoehto on se, että sanat on olemassa ja melodia syntyy sanojen ehdoilla. Vokaalit saa olla pitkiä jos ne ovat sanoissa alunperinkin pitkiä. Luulen, että ihan ookoo on venyttää myöskin sanan lopussa olevia vokaaleja ja onkohan sen nimi nyt diftongi jos on kaksi eri vokaalia peräkkäin. Esim ie, ei, oi, ai jne.

Melisman käyttö ei taida olla minun juttu. En ainakaan muista, että olisin sellaisia laittanut omiin biiseihin. Ajatus tuntuu vaikealta, mutta toisaalta en voi nyt olla ajattelematta Cherin Believe kappaletta

Mitä meinaat

^ Vastaa Lainaa

geeli
geeli
2262 viestiä

#3 kirjoitettu 01.12.2020 10:22

Vokaalit omassa musiikissa tarkoittaa räppäämistä. Aika harvoin mietin ihan tarkkaan flown tai rytmityksen. Tässä olisi kehittämisen varaa.

Kuuntelin eilen ihan muuten vaan Redramaa ja huomaan, että hän on aika hyvin kappaleissa miettinyt ne räp-vokaalit ja niiden rytmityksen ja tarkasti...

Toisaalta se on usein äärimmäisen vaikeaa ja sitä vaikeammaksi ja tarkemmaksi menee, mitä pidempiä laineista syntyy. Kirjoitan usein lainin, sitten toisen, joka rimmaa ja sitten siirryn seuraavaan riimipariin. En juurikaan tarkasti mieti rytmitystä vaan menen vähän fiiliksen ja sen flown mukaan.

Mielestäni laulaminen on vaikeaa, mutta sen rytmittäminen on kuitenkin helpompaa kuin räp-vokaalien...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#4 kirjoitettu 01.12.2020 10:44 Muok:01.12.2020 11:00

Jamsteri kirjoitti:

Itse pyrin sovittamaan biisin sanat melodian mukaan niin ettei tule mitään hömelön kuuloisia venytyksiä. Toinen vaihtoehto on se, että sanat on olemassa ja melodia syntyy sanojen ehdoilla. Vokaalit saa olla pitkiä jos ne ovat sanoissa alunperinkin pitkiä. Luulen, että ihan ookoo on venyttää myöskin sanan lopussa olevia vokaaleja ja onkohan sen nimi nyt diftongi jos on kaksi eri vokaalia peräkkäin. Esim ie, ei, oi, ai jne.



Asia on minustakin juuri noin. Pari nyanssia lisää.

Sanojen venyttely ei saa muodostua itsetarkoitukseksi. Kovat laulustarat tietävät joko luonnostaan tai harjoittelun tuloksena missä paisutellaan ja venytellään ... ja jos eivät tiedä, niin ammattitaitoiset kapellimestarit ja tuottajat kyllä tietävät. Säästeliäisyys on tässäkin kaiken a ja o: mistä tahansa tehokeinosta katoaa teho kun sitä tekee liikaa.

Paisuttelu/venyttely pitää osata. Jos ääni ei kanna tai pysy kasassa, ei paisuttelua kannata harjoittaa kuin äärimmäisessä hätätilassa. Paul Rodgersin pitkään kantavat fraaseeraukset kuulostavat hyville; AnttiJ:n fraseeraukset eivät. Valitettavasti. Sekin pitää muistaa että osa hienoista venytyksistä tehdään kuuntelukuntoon studioiden pöydissä.

Itse en paisuttele kuin melodiasta johtuvasta pakosta, koska en ole kova laulustara; oma paisutteluni ei kestäisi kovinkaan montaa kuuntelukertaa koska hallitsematonta vibraattoa tulee aivan liikaa ja ääneni alkaa kuulostaa epävarmalle. Paisuttelu + epävarmuus = no go ainakin omalta osaltani. Jos joku pitkä ääni kuulostaa "hyvälle" jossakin omassa biisissäni niin kiitokset voi osoittaa Celemonylle joka kehitti Melodynen. Em. syistä teen omat biisinikin sellaisiksi, että oma rajallinen tulkintakykyni haittaa lopputulosta mahdollisiimman vähän.

Venyttelylläkin on rajansa, jotka riippuvat melodian kaaresta. Aika harva biisi jaksaa kantaa jos siinä on pelkkää pitkää puoli- tai kokonuottia. Asiaa selviää aika helposti kun katselee eri menestysbiisien nuotteja. Vaihtelu on tässäkin avainsana.

Poikkeuksia tietysti löytyy, mutta itse en lähtisi tekemään omia linjauksiani harvan onnistuneen poikkeuksen perusteella. Neil Young teki lepattavasta ja hauraasta äänestä tavaramerkin, mikä onnistui arvatenkin lähinnä siksi että Young teki niin hemmetin hyviä biisejä. Jos solistilla on virevaikeuksi, ne useinmiten vain korostuvat pitkissä äänissä.

Venyttely ja pitkien äänien laulaminen saattaa kuulua jonkun laulajan äänenaukaisurituaaliin samoin mm. "ämmän syönti" mutta se pitää tehdä ennen kuin alkaa laulaa. En ole koskaan kuullut että kukaan olisi säveltänyt yhtään biisiä pitkiin ääniin perustuvaksi siksi, että se jotenkin pitäisi laulajan äänen auki. Äänen huolto ja säveltäminen kannattaa pitää erossa.

Lyriikka on onnistunut silloin kun se istuu sävellykseen. Jos sävellyksessä on 1/8-nuotteja, niille pitää löytyä vastaavasti tarpeeksi tavuja koska muuten sävellyksestä katoaa sen alkuperäinen rytmi. Kunnolla tehdystä sanoituksesta löytyy parhaimmillaan yhtä monta tavua kuin melodiassa on nuotteja.

Joku melodiakaari saatetaan silloin tällöin vetää yhdellä vokaalilla siten, että pitkää vokaalia taivutellaan melodian mukaisesti; vähän makuasia on se onko kyse enää melodiasta vai säveltäjän suunnittelemasta fraseerauksesta. Kumpaakin olen tavannut silloin tällöin.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#5 kirjoitettu 01.12.2020 10:58

Jamsteri kirjoitti:


Itse pyrin sovittamaan biisin sanat melodian mukaan niin ettei tule mitään hömelön kuuloisia venytyksiä. Toinen vaihtoehto on se, että sanat on olemassa ja melodia syntyy sanojen ehdoilla. Vokaalit saa olla pitkiä jos ne ovat sanoissa alunperinkin pitkiä. Luulen, että ihan ookoo on venyttää myöskin sanan lopussa olevia vokaaleja ja onkohan sen nimi nyt diftongi jos on kaksi eri vokaalia peräkkäin. Esim ie, ei, oi, ai jne.


Tässäpä se onkin se ongelma ja se mikä erottaa amatöörit ammattilaisista, eli se mikä on hömelön kuuloinen venytys ja mikä ei?

Tuo kysymys kun itse asiassa pureutuu asian ytimeen... Nuo kaikki yllä olevat artikkelit, joita aloituksessa linkitin, puhuivat pitkien vokaalien puolesta... Näin siis ainakin englannin kielisessä lyriikassa ja laulussa...

Kysymys taitaa enemmänkin olla siitä että mitä venyttää, koska ja miksi...

Laitan tuon aiemman linkin tähän uudestaan: How to Fit Lyrics to Music Like a Pro

Siellä on esimerkki yhdestä Pearl Jamin laulusta:

Pearl Jam - Black


Tuo artikkeli käyttää eri esimerkkiä, mutta tuo lyriikan pätkä tuossa kiinnostaa mua:

"In somebody else’s sky"

Se menee laulettuna näin: "In somebooody else's sky"


Tuli vaan mieleen, että tuossa tuo "somebooody" venyy samaan tapaan kun itselläni on tapana venyttää sanoja... Siinä tuo sana venyy hieman, jotta sanan jälkeen tuleva sanoitus istuu jälleen melodiaan ja piisin rytmiin...

Kuulostaako tuo susta hömelöltä? Ja tuossa tuo vokaali ei myöskään ole alun perin pitkä... Ja olisiko hlmömpää venyttää sitä sanan alkua tyyliin "sooomebody"? Vai pitäisikö tuo venytys jakaa tasaisesti kummallekin tavulle: "soomeboody"?

Vaihtoehtoja on monia. Pointti omasta näkökulmasta tossa on kuitenkin se, että laulaja venyttää sanaa "somebody", jotta loppulyriikka "else's sky" alkaa oikeasta kohdasta tahtia... Kyse on rytmityksestä... Jos sana "somebody" olisi lyhyempi, myös tuo sana "else's" alkaisi liian aikaisin...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#6 kirjoitettu 01.12.2020 11:10

Eikös kuitenkin ole vähän eri asia jos joku bändi vetää yhden venytyksen vähän erikoisemmalla tavalla yhdessä biisissä kuin tehdä sitä jatkuvasti?

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#7 kirjoitettu 01.12.2020 11:17

AnttiJ kirjoitti:

Eikös kuitenkin ole vähän eri asia jos joku bändi vetää yhden venytyksen vähän erikoisemmalla tavalla yhdessä biisissä kuin tehdä sitä jatkuvasti?


Toki... Tarkoituksena tässä ei nyt ole puolustella omia tekemisiäni, vaan herättää aiheesta keskustelua...

Mikä toimii ja mikä ei? Mikä on liikaa taikka ylittää hyvän maun rajat?

Tuossakin mun yllä lainaamassa esimerkissä tuolla bändillä olisi ollut muitakin vaihtoehtoja venyttää tuota sanaa kuin tuo valittu tapa... Oliko tämä nyt se paras tapa hoitaa tuo venytys niin, että se "else's" sana alkoi oikeassa kohdassa tahtia?

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri 
896 viestiä

#8 kirjoitettu 01.12.2020 11:30

IT kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että tuossa tuo "somebooody" venyy samaan tapaan kun itselläni on tapana venyttää sanoja... Siinä tuo sana venyy hieman, jotta sanan jälkeen tuleva sanoitus istuu jälleen melodiaan ja piisin rytmiin...

Kuulostaako tuo susta hömelöltä? Ja tuossa tuo vokaali ei myöskään ole alun perin pitkä... Ja olisiko hlmömpää venyttää sitä sanan alkua tyyliin "sooomebody"? Vai pitäisikö tuo venytys jakaa tasaisesti kummallekin tavulle: "soomeboody"?


Tuossa ei minusta tuo venytys kuulosta erityisen hölmöltä. Itse en varmaan olisi tuollaista venytystä tehnyt, mutta ei tuo ainakaan häiritse.

Aloin miettimään tätä venyttelyä, ja jäin miettimään että särähtääköhän minulla korvaan enemmän sellaisen venytykset, jotka ovat sanan ekalla tavulla... Ja voi olla myös mahdollista, että ne särähtää suomenkielisissä lyriikoissa varsinkin silloin jos venytys muuttaa sanan merkitystä. Esim. jos kylästä tulee kyylä tai sanasta saana.

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri 
896 viestiä

#9 kirjoitettu 01.12.2020 11:32

Näiden venytysten vastakohta muuten voi myös kuulostaa pöljältä. Jos kaikki nuotit ovat tönkön kuuloisia, musiikki alkaa kuulostaa koomiselta. Eläkeläiset ainakin tuntuvat harrastavan tätä tahallaan.

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#10 kirjoitettu 01.12.2020 11:46

Aina tulee hankaluuksia kun melodia ja sanoitus eivät täysin kohtaa toisiaan. Siitä yleensä seuraa ratkaisuja, jotka eivät välttämättä ole niitä parhaita mahdollisia ja johtavat helposti siihen, että solistilla on joko liian kiire (sanat eivät mahdu kunnolla suuhun) tai sitten sanat venyvät epäloogisista kohdistaan siten, että ne suorastaan menettävät muotonsa.

"Somebody"-sanalle löytyy erilaisia lähestymistapoja. Aivan loistava esimerkki löytyy Queenin biisistä "Somebody to love". Freddie venyttää ensin "laaaav", fraseeraa sitten "soooommmbody" ja kertaalleen myös sanaa "toooo". Sama kohta - kolme eri tapaa lähestyä asiaa. Kuorossa mennään sen sijaan tiukasti "somebody".

https://youtu.be/kijpc...

Tuollaista jälkeä syntyy kun teksti istuu melodiaan ja solisti hallitsee sekä äänensä että tyyliin sopivan fraseerauksen. Kun nuo kolme natsaavat, niin ei tarvita edes Black&Deckeriä.

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#11 kirjoitettu 01.12.2020 11:54

Jamsteri kirjoitti:
Näiden venytysten vastakohta muuten voi myös kuulostaa pöljältä. Jos kaikki nuotit ovat tönkön kuuloisia, musiikki alkaa kuulostaa koomiselta. Eläkeläiset ainakin tuntuvat harrastavan tätä tahallaan.


Allekirjoitan tuon silloin kun tarkoitus on, että sanoitus sekä musiikki kuulostavat koomisilta.

Valkoihoisen eläkeläisen ääni ei pitkään kanna. Eihän se kantanut Trumpiakaan uudestaan Valkoiseen Talooon.

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#12 kirjoitettu 01.12.2020 12:11

Tulipa ihan sattumoisin mieleeni ekan tavun venytyksestä eräs jossain määrin tuttu biisi: "Oi maamme Suoooomi, synnyinmaa".

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#13 kirjoitettu 01.12.2020 14:55

Jamsteri kirjoitti:


Ja voi olla myös mahdollista, että ne särähtää suomenkielisissä lyriikoissa varsinkin silloin jos venytys muuttaa sanan merkitystä. Esim. jos kylästä tulee kyylä tai sanasta saana.


Joo, tota mäkin mietin, että suomen kielellä ja englanniksi laulettaessa on varmaan eroja... Englannissa on paljon sanoja, jotka kuulostavat lausuttuina yhden tavun mittaisina:

- car, jar, chair, fair, gin, sin, love, horse, ...

Noita on helppo venyttää, vaikka olisikin vain yksi vokaali, mutta venyypä ne pidemmätkin sanat englannissa tietysti...

Ehkäpä suomen kieli ei sitten kuulosta laulettuna yhtä hyvältä venytyksien kanssa, ja suomen kielessä sanojen merkitykset toki muuttuvat helpommin kuten kirjoititkin... Otetaan sana "rakkaus" ja jos sen venyttääkin näin "raakkaus" niin voi jo kysyä onko kyse eri sanasta?

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#14 kirjoitettu 01.12.2020 15:11

Ehkä on niinkin, että kun suomen kieli on niin kovasti tuttu, niin tätäkin asiaa arvioi vähän eri asteikolla kuin englanninkielisiä biisejä. Joku asia, mikä särähtää suomeksi laulettuna korvaan pahastikin, ei herättäisi minkäänlaisia tuntemuksia vieraalla kielellä.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#15 kirjoitettu 01.12.2020 15:34 Muok:01.12.2020 16:57

AnttiJ kirjoitti:


Eikös kuitenkin ole vähän eri asia jos joku bändi vetää yhden venytyksen vähän erikoisemmalla tavalla yhdessä biisissä kuin tehdä sitä jatkuvasti?


Oletko koskaan kuunnellut englannin kielisiä Bond -tunnareita... Jos et, niin tuossa kolme esimerkkiä, jossa nämä ladyt venyttävät niitä vokaaleja lähes joka lainissa:

Shirley Bassey - Goldfinger
Tina Turner - Golden Eye
Adele - Skyfall


Jokainen noista laulajattarista venyttää noita vokaaleita omissa laulusuorituksissaan aika lailla... Shirley Basseylla mukavasti lyhyemmät ja pidemmät vokaalit vaihtelevat eri laineissa... Tina Turner on hillitympi, mutta sielläkin vokaalit venyvät jatkuvasti, joskin hieman lyhyemmin pääasiassa, jolloin efektiä ei niin huomaa... Ja sitten viimeisenä Adele ja "Skyfall"... Kun tuota lyriikkavideota seuraa sen ensimmäisen noin minuutin verran, niin siellä on lähes joka rivillä jonkinlainen venytys, joko alussa keskellä taikka lopussa ihan IT:n tyyliin siellä missä se tarve iskee...

Kannattaa kuunnella nuo piisit ajatuksen kanssa, ja vieläpä niin että yrittää lausua ne sanat samalla kun nuo laulajattaret laulavat ,niin itse normaalilla puheäänellä, jossa ne vokaalit ei keinotekoisesti veny... Saattaa meinaan löytää vokaalien venytyksiä sieltä täältä mistä niitä ei osaa odottaa, ja vähän pidempiäkin venytyksiä enemmän kuin moni odottaa...

Oikeastaanhan homma on niin, että jos nuo starat venyttävät vokaaleja, niin kyllä silloin harrastajillakin on lupa venyttää vokaaleja... Varsinkin tuosta Adelen ekasta minuutista tuli omat vedot mieleen...

Ja toisaalta on myös niin, että nää mun piisit on vain demoja täällä Mikserissä... Olen sen tuhanteen kertaan sanonut... Jos joku ammattilainen nuo vetäisi, niin siellä on just sitä ilmaa mun fraseerauksissa, jotta joku ammattilainen pystyy venyttämään sitten sillä tavalla, että se kuulostaa oikealta...

Käytit myös tota mun "Koditon" piisiä esimerkkinä, jossa sanoja venytetään liian usein ja liikaa... Sen piisin kaksi ekaa lainia menee näin:

Ne sanoo että sun koti on
Siellä missä sydänkin


Noita ekoja sanoja on kummallakin rivillä venytetty, jotta se sen lainin jälkimmäinen puolisko osuu sen kyseisen tahdin määräävälle iskulle, joka tässä tapauksessa on kolmas isku (myös eka isku on määräävä)...

Eli "Ne sanoo" venyy yli sen ekan tahdin, ja "että" alkaa toisen tahdin kolmannella iskulla...

Ja " Siellä missä" venyy yli sen ekan tahdin ja "sydänkin" alkaa tokan tahdin kolmannella iskulla...

Ne sanat on tarkoituksella venytetty näin... Toki voi olla niin, ettei nuo sanojen venytykset toimi näin parhaalla mahdollisella tavalla suomen kielessä, mutta englannissa asiat ovat toisin...

Tätä asiaa elikkä piisin melodiaa ja vokaalien rytmitystä voi siis lähestyä aika monesta kulmasta ja monella tasolla...

Verrattuna esim. tuohon Adelen ekaan minuuttiin, niin tuon mun "Koditon" piisin eka säkeistö ei kuulosta ollenkaan niin kummalliselta, ja varsinkin jos se piisi olisi laulettu englannin kielellä, jolla laulan useimmat lauluni...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#16 kirjoitettu 01.12.2020 16:27

Ja jatkanpa edellistä kommenttiani sen verran, että näitä melodioiden ja rytmityksien kombinaatioita on tietysti muunlaisiakin...


Tossa Bob Dylan ja Knockin' On Heaven's Door

Tuossa piisissä lainit alkavat ekan tahdin toisella iskulla, ja päättyvät tokan tahdin ekan iskuun, jonka päälle osuu yhden tavun mittaiset osuudet, joita sitten vokaalien osalta venytetään...


Tossa Pink Floyd ja Comfortably Numb

Oikeastaan tässä tuo kertosäe jossa lauletaan "I have become comfortably numb" on mielenkiintoinen...

"I" venyy ekan tahdin yli ja kattaa myös sen tokan tahdin ekan iskun, mutta siinä nuotti vaihtuu ennen ekan tahdin loppua (esimerkki yksinkertaisesta melismasta), ja homma on venytetty niin että tuo vika sana "numb" osuu kolmannen tahdin ekalle iskulle... Kuulostaa hyvälle... Vokaalien venytykset takaavat sen, että piisin sanat ja melodia sopivat rytmitykseltään taustalla kulkevaan sointukulkuun...


Ja tuossa Lynyrd Skynyrd ja Free Bird

Tässä tuo kertsi on taas mielenkiintoinen... Sen lainin "and this bird you cannot change" eka tavu on edeltävän tahdin tokalla iskulla, ja venytykset sillain, että se vika sana "change" joka laulettuna kuulostaa yhdeltä tavulta tulee tokan tahdin ekalle tavulle... Vaikkei tossa nyt vokaaleita hirveästi venytetäkään tossa kohdassa ennen tuota "change" sanaa, niin se on rytmitetty niin että se vika tavu osuu sen toisen tahdin ekalle iskulle, ja sitä sitten venytetään...


Ja sitten täytyy lisäksi nostaa esille sellaiset lainit, joissa se lainin eka tavu lausutaan sen edeltävän tahdin vikalla iskulla taikka 1/8 nuotilla... Mulla on paljonkin tällaisia balladeja ja piisejä...


Tossa siis muutama esimerkki hieman erilaisista tulokulmista tähän hommaan... Eli kyllä mäkin olen näitä piisejä vuosien saatossa kuunnellut sillä korvalla, että niitä on tällai tietyllä tavalla analysoinut...

Se vaan että näiden hienouksien soveltaminen omassa tuotannossa ei ole niin suoraviivaista ja helppoa, mutta kyllä tossa Free Birdissäkin versessä venytetään tietyin kohdin noita vokaaleja aika lailla, jotta ne lainien loppuosat saadaan osumaan oikeaan kohtaan sitä sointukulkua ja oikealle iskulle...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#17 kirjoitettu 01.12.2020 16:44

Ja jos vielä jatkan noita kahta edellistä kommenttia, niin tietyllä tavalla tuo mun piisin, jota tässä on kritisoitu, niin ekat kaksi lainia toimivat noiden edellä mainittujen Bob Dylanin, Pink Floydin ja Lynyrd Skynyrdin piisien tavoin:

IT - Koditon


Ne sanoo että sun koti on
Siellä missä sydänkin



Kummassakin lainissa ne edeltävät tavut on rytmitetty tarkoituksella noin...

Ekassa lainissa se vika tavu "on" osuu sointukierrossa neljännen tahdin ekalle iskulle....
Tokassa lainissa se vika tavu "-kin" osuu kolmannen tahdin ekalle iskulle, ja sitä sitten venytetään...

Kuulostaako tutulta?

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#18 kirjoitettu 01.12.2020 17:03

aRt074 kirjoitti:


Juu. Ihan totta. Samoin tästä....

Billie Holiday


Joo... Ei varmaan ole yhtään pöllömpi vertailukohta... Mutta sultakin odottaisi kunnon keskustelua aiheesta sen sijaan että heittelet knoppeja...

Pointti ei varmaankaan noissa mun aiemmissa esimerkeissä ole se, että mun vokaalien venytykset on tehty samalla taidolla ja/tai tyylillä kuin nuo esikuvat ovat sen tehneet, vaan se että samat ideat ja konseptit siellä on kappaleiden rytmittämisen osalta taustalla...

Käy kuuntelemassa noi mun esimerkit ajatuksella läpi, ja ota huomioon mun kommentit, ja tuu sitten uudestaan linjoille... Jos et, niin ei meillä ole juuri mitään keskusteltavaa...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#19 kirjoitettu 01.12.2020 17:31 Muok:01.12.2020 17:32

Tiedän varsin hyvin, että maailma on täynnä biisejä joissa on pitkiä ääniä ja joissa osaan solisti saa fraseerata ja osaan ei; osa solisteista osaa fraseerata ja osa ei; joillekin fraseeraukset pitää kirjoittaa valmiiksi jotta niistä tulisi ylipäänsä mitään. Minulla on tuossa vieressä n. 5000 pahvia joten olen asiasta jossain määrin ns. jyvällä; etenkin kun olen soitellut ne kaikki läpi ja monet kymmeniä kertoja.

Sanat "Gold finger" sopivat erinomaisen hyvin fraseerattaviksi. "Fingeriä" ei ole mikään pakko vetää pitkäksi, sillä se toimii ihan hyvin lyhyempänäkin kuten se on muistaakseni alunperin johonkin pahviin kirjoitettu. Mutta sanoitus mahdollistaa tässä nimeomaisessa kohdassa myös sellaisen sovituksen, jossa ääni vedetään pitkäksi kun solisti siihen kykenee ja luultavasti myös haluaa niin tehdä.

Mutta seuraavalla rivillä on "he's a man" jossa Shirley ei venytäkään sanaa "man" vaikka sekin venyisi oikein hyvin vaan vetää sen todella napakasti kiinni saman tien. Ihan vastaavasti sitä seuraava "Midas" venyy .. "touch" ei, koska se ei venytykseen sovi. Toisen säkeistön "Gold finger" on selvästi avausta lyhyempi ja kuulostaa silti ihan yhtä hyvälle.

Nuo ovat niitä juttuja joilla tulkinta saadaan eläväksi silloin kun solistin tulkinnallinen kapasiteetti tai äänivarat eivät ole rajoitteena, kuten mm. meillä. Tässähän kerrotaan ja näytellään samalla dramaattista tarinaa kun sitä lauletaan. Elokuvamelodiat ovat myös vähän oma juttunsa eivätkä ollenkaan mitään keskivertomusiikkia; niistä pitää löytyä ns. draaman kaarta enemmän kuin tohtori määrää.

Jos kappale on sävelletty niin, että siinä jostain syystä on vain pitkiä ääniä, niin sitten se vedetään niin. Mutta silloin sanoituksen pitäisi myös tukea biisin rakennetta ja olla sellainen etteivät sanat veny piloille. Tämä on se juttu.

Mistä ihmeessä keksit jonkun "I love you honeyn" ja miten minä nuo sanat sijoittaisin tai jakaisin? Olet ilmeisesti ymmärtänyt jotain fataalisti väärin. En tietenkään sijoittaisi tai jakaisi sanoja mitenkään ennen kuin näkisin biisin pahvit tai ilman että edes kuulisin melodian muutaman kerran. Ei ole olemassa mitään yleispätevää "minun tyyliäni" jota tarjoaisin joka kerran, vaan kaikki riippuu biisin melodiasta ja siihen sorvatuista sanoista. Jos sanat eivät ilmiselvästi istu melodiaan, on joskus pakko tehdä pientä justeerausta omiinkin biisiviritelmiin.

-----------------------------

Nyt tässä on taas joku juttu jota en oikein ymmärrä. Sinähän voit vetää omat biisisi ihan miten haluat. Jos sinusta sanoja venyttelevä tyyli sopii jokaiseen rokkibiisiin niin siitä vaan. Suomihan on vapaa maa eikä Mikserikään aseta rajoituksia.

^ Vastaa Lainaa

urpoarpo
urpoarpo
433 viestiä

#20 kirjoitettu 01.12.2020 17:43

Terve taas! Olen lueskellut täällä hieman teidän porinoita. Tuli vaan mieleen, että itse en teoretisoi asioita kovin pitkälle, tai en ollenkaan. Koitan tehdä sillä tavalla, mikä kuulostaa hyvältä. Tietenkin "hyvä" ja "huono" on ihmisen korvien välissä ja jokaisen korvien väli on erilainen. Itse olen kuunnellut kuuluisia biisejä ja "ölissyt" mukana niitä kohtia, jotka on juuri maukkaita vongauksia. Sitten sanoittaessa / säveltäessä koitan "vonkua" hieman samaan tyyliin. En ole kovin teoretisoinut asioita, ne on tunnepuolen juttuja.

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#21 kirjoitettu 01.12.2020 17:52

UrpoA: Ihailtavalla tavallahan nuo sinun sanoituksesi ja riimisi solahtavat melodiaan. Siinä on monelle oppimista.

En minäkään sen suuremmin analysoi omia tekemisiäni kunhan yritän huolehtia tietyistä perusasioista samalla kun kusen hommaa kasaan. Sitten kun kokonaisuus ei toimi, joutuu pohtimaan mikähän se syy mahtaisi olla. Yleensä se löytyy tuolin ja näppiksen välistä. Ja jos en saa juttua toimimaan, niin ehkä keksin siihen jotain ensi viikolla tai ensi kuussa. Mistäs sen koskaan tietää.

^ Vastaa Lainaa

urpoarpo
urpoarpo
433 viestiä

#22 kirjoitettu 01.12.2020 18:13

AnttiJ kirjoitti:
UrpoA: Ihailtavalla tavallahan nuo sinun sanoituksesi ja riimisi solahtavat melodiaan. Siinä on monelle oppimista.

En minäkään sen suuremmin analysoi omia tekemisiäni kunhan yritän huolehtia tietyistä perusasioista samalla kun kusen hommaa kasaan. Sitten kun kokonaisuus ei toimi, joutuu pohtimaan mikähän se syy mahtaisi olla. Yleensä se löytyy tuolin ja näppiksen välistä. Ja jos en saa juttua toimimaan, niin ehkä keksin siihen jotain ensi viikolla tai ensi kuussa. Mistäs sen koskaan tietää.


Kiitos Antti kannustuksesta ja rohkaisusta, aina jaksaa paremmin ja ehkä rennommin tehdä, kun saa kuulla kulkevansa edes jotenkin oikeaan suuntaan ... ikuista oppimista ja sitten lautapalttoo päälle, periaatteessa hieman lohdutontakin, mutta ehkä tässä voi väsätä lauluja noistakin tunnoista.

Mutta tuosta laulamisesta ja sanojen käytöstä jne.: Joskus pikkupoikana kuulin blueslaulua ja se pysäytti, se oli sävähdyttävä kokemus. Sittemmin, kun sain kuulla rockmusiikkia, se oli juuri sitä kuin kirjassa Populäärimusiikkia Vittulajänkältä-kirjassa kuvataan. Tajunnanräjäytys!

Noiden kokemusten kautta aloin kuunnella laulajia. Silloin myös tajusin, että rahkeeni eivät ole kummoiset äänialan suhteen. Tajusin, että ikinä minusta ei tule huippulaulajien veroista äänenkäyttäjää. Suomessa oli kuitenkin vallalla aika joviaali asenne laulamiseen ja soittamiseen suomipunkin ja -rockin jyrätessä ja siksi sitä uskalsi möllyytellä menemään. Musa oli yhteinen kokemus, ja kaikki sai vonkua miten itseä huvittaa. Asenteeni ei ole muutunut. Eikä todennäköisesti muutukaan ...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#23 kirjoitettu 01.12.2020 18:18 Muok:01.12.2020 18:19

urpoarpo kirjoitti:
Mutta tuosta laulamisesta ja sanojen käytöstä jne.: Joskus pikkupoikana kuulin blueslaulua ja se pysäytti, se oli sävähdyttävä kokemus. Sittemmin, kun sain kuulla rockmusiikkia, se oli juuri sitä kuin kirjassa Populäärimusiikkia Vittulajänkältä-kirjassa kuvataan. Tajunnanräjäytys!

Noiden kokemusten kautta aloin kuunnella laulajia. Silloin myös tajusin, että rahkeeni eivät ole kummoiset äänialan suhteen. Tajusin, että ikinä minusta ei tule huippulaulajien veroista äänenkäyttäjää. Suomessa oli kuitenkin vallalla aika joviaali asenne laulamiseen ja soittamiseen suomipunkin ja -rockin jyrätessä ja siksi sitä uskalsi möllyytellä menemään. Musa oli yhteinen kokemus, ja kaikki sai vonkua miten itseä huvittaa. Asenteeni ei ole muutunut. Eikä todennäköisesti muutukaan ...


Omien rajoitteiden tunnustaminen on yleensä viisauden alku. Kun itse totesin, ettei minusta ole soolokitaristiksi, keskityin komppiin ja riffeihin senkin edestä. Tulkitsemaan jouduin yhdessä bändissä ihan pakosta kun kukaan muu ei suostunut avaamaan suutaan; täällähän kärsitte silloin tällöin senkin väännön seurauksista.

All of Me saattaisi taittua vieläkin.

^ Vastaa Lainaa

urpoarpo
urpoarpo
433 viestiä

#24 kirjoitettu 01.12.2020 18:45 Muok:01.12.2020 18:45

AnttiJ kirjoitti:

Omien rajoitteiden tunnustaminen on yleensä viisauden alku.


Juuri näin. Aloin tsekkailla kaikenlaisia nasaaleja, juttelevia, mutisevia, kähiseviä tyyppejä, jotka oli biisintekijöitä ja kitaristeja usein. Lähinnä ulkomailla. Suomessahan ainoastaan Olavi Virta osasi laulaa ... ja kaikki muut laulajat oli perseestä (karrikoiden) ...

Aloin kuunnella JJ Calea, Dire Straitsia jne. Kähinää, juttelua ... ja Suomessahan kyllä oli myös monimuotoista äänenkäyttöä. Kuulemma Topi Kärki on sanonut, että koska Juice laulaa, kuka tahansa voi laulaa. Joten kyllä lääniä riitti, ja riittää "muillekin kuin Pavarottille" ...

urpoarpo muokkasi viestiä 18:45 01.12.2020

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#25 kirjoitettu 01.12.2020 18:52

aRt074 kirjoitti:

sitä vaan että Billie Holiday jo rikkoi kaikki säännöt mitä fraseeraukseen ja etenkin vokaalien venyttämiseen tulee.

Hyvässä biisissä osaavan biisinkirjoittajan ja laulajan tekemänä fraseeraukseen ei nyt juuri kukaan edes kiinnitä mitään huomiota vaikka siellä jotain kummallisuuksia olisi. Toisilla tekijöillä se vain tökkää korvaan pahasti ja kuulostaa useimpien korvaan epäluontevalta. Se onkin sitten hankalampi analysoida mitä siinä tekee väärin ja mitä oikein..


Säännöt voi vain rikkoa, jos tuntee jotkin syvemmät yleisemmät säännöt... Eli Billie Holidaykin varmaan rikkoi sen ajan säännöt, mutta hänellä oli jotkin omat sääntönsä varmasti, joiden avulla siitä syntyi kuitenkin hienoja tulkintoja kaaoksen sijaan...

Otanpa tähän esimerkin fysiikasta... Isaac Newton keksi painovoima- ja liikelait, joiden avulla päästiin jopa kuuhun ja takaisin... Silti hänenkin painovoimalakinsa oli tehty rikottavaksi, ja oli vain kalpea aavistus universumin taustalla vaikuttavista syvemmän tason laeista, jotka Einstein myöhemmin keksi (suppea sekä yleinen suhteellisuusteoria) puhumattakaan kvanttifysiikasta...

Ja toki, ei ole helppoa sanoa mikä on jossakin vialla, vaikka siltä tuntuisi että jokin tökkii... En mäkään kovin syvällisesti ole koskaan lyriikoiden rytmiikkaa analysoinut, mitä nyt tällaisella mututuntumalla...

Amy Winehousea en jostakin kumman syystä ole koskaan ennen kuunnellut; on vaan mennyt ohi multa, mutta hieno piisi ja tulkinta...

Tossa kanssa yksi lausunnan mestari ja on muuten hieno piisikin vielä:

Leonard Cohen - You Want It Darker


Eikä ole turhia venytyksiä tuossa tulkinnassa...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#26 kirjoitettu 01.12.2020 19:00

AnttiJ kirjoitti:

Mistä ihmeessä keksit jonkun "I love you honeyn" ja miten minä nuo sanat sijoittaisin tai jakaisin? Olet ilmeisesti ymmärtänyt jotain fataalisti väärin. En tietenkään sijoittaisi tai jakaisi sanoja mitenkään ennen kuin näkisin biisin pahvit tai ilman että edes kuulisin melodian muutaman kerran. Ei ole olemassa mitään yleispätevää "minun tyyliäni" jota tarjoaisin joka kerran, vaan kaikki riippuu biisin melodiasta ja siihen sorvatuista sanoista. Jos sanat eivät ilmiselvästi istu melodiaan, on joskus pakko tehdä pientä justeerausta omiinkin biisiviritelmiin.


Joo, tuo tuli mieleen lähinnä siitä kun tuolla toisessa ketjussa tarjosit mulle vaihtoehtoisia rytmityksiä sen "Koditon" piisin sanoitukselle...

Mutta jos huomasit, niin otin myöhemmin tuon esimerkin pois tuosta mun kommentista, ihan siitä syystä etten voi olla varma miten juuri tällaisessa tapauksessa toimisit... Esimerkkini oli tässä suhteessa ehkäpä huono eikä osunut maaliinsa...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#27 kirjoitettu 01.12.2020 19:06 Muok:01.12.2020 19:07

Oolrait ... no prb

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#28 kirjoitettu 01.12.2020 19:26

aRt074 kirjoitti:

Leonard Cohen oli ensisijaisesti runoilija eikä laulaja, joten varmaan siitä syystä jokainen sana on tarkoitettu lausuttavan mahdollisimman selkeästi ja ytimekkäästi.
Ja toki mies oli hommassaan ihan nero-kategoriassa joten sanojen luontevassa käytössä ei ollut ongelmia.


Tossa kanssa muuten hieno puheella lauluja tulkitseva mestari... Ei ehkäpä yhtä kova kuin Leonard Cohen, mutta tuo esitys on klassikko:

William Shatner - Rocket Man


Ja jos vielä palaan noihin omiin tuotantoihini, niin sehän on fakta että mulla on aika huono rytmitaju mutta suhteessa parempi melodiataju... Luulisin, että tämä seikka paistaa esiin myös noissa mun fraseerauksissa... Mua on aina kiinnostanut piisien melodiat enemmän kuin niiden rytminen puoli, ja piisit joissa on hyvä melodia vetoaa muhun... Hyvissä rytmeissä ilman melodiaa ei ole samaa tenhoa...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#29 kirjoitettu 02.12.2020 05:28

aRt074 kirjoitti:
IT kirjoitti:

Amy Winehousea en jostakin kumman syystä ole koskaan ennen kuunnellut; on vaan mennyt ohi multa, mutta hieno piisi ja tulkinta...



Tässä toinen mistä veikkaan että diggaisit...ja varmaan nuo ikämiehetkin, tästä kun voisi helposti kuvitella että biisi on nauhoitettu vuonna 1969 tai jotain.
Tässäkin fraseeraus menee välillä hiukan ohi nuottien mutta se vain elävöittää tulkintaa minun mielestä.

You Know I'm No Good

------------------
hyvä esimerkki myös miten bassolla voi elävöittää biisiä.


Tämän biisin olen kuullut pari kertaa aiemminkin, mikä on suorastaan pieni ihme. Tykkäsin silloin, tykkään siis vieläkin.

Totta; muutama kompin rytmijippo, basso ja pilliriffit ovat kuin suoraan 60-luvun soulibiiseistä, mistä ne ilmiselvästi ovatkin peräisin. Siitähän viestii myös videolla esiintyvä kelanauhuri, luulisin.

Hyvin rullaa ja kun tausta rullaa, se jättää vokalistillekin vähän enemmän pelivaraa. Amyhan oli halutessaan tai tarvittaessa rytmillisesti todella tarkka laulaja. Tässä irroitellaan vähän vapaammin.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#30 kirjoitettu 02.12.2020 13:16

AnttiJ kirjoitti:


Sanat "Gold finger" sopivat erinomaisen hyvin fraseerattaviksi. "Fingeriä" ei ole mikään pakko vetää pitkäksi, sillä se toimii ihan hyvin lyhyempänäkin kuten se on muistaakseni alunperin johonkin pahviin kirjoitettu. Mutta sanoitus mahdollistaa tässä nimeomaisessa kohdassa myös sellaisen sovituksen, jossa ääni vedetään pitkäksi kun solisti siihen kykenee ja luultavasti myös haluaa niin tehdä.

Mutta seuraavalla rivillä on "he's a man" jossa Shirley ei venytäkään sanaa "man" vaikka sekin venyisi oikein hyvin vaan vetää sen todella napakasti kiinni saman tien. Ihan vastaavasti sitä seuraava "Midas" venyy .. "touch" ei, koska se ei venytykseen sovi. Toisen säkeistön "Gold finger" on selvästi avausta lyhyempi ja kuulostaa silti ihan yhtä hyvälle.

Nuo ovat niitä juttuja joilla tulkinta saadaan eläväksi silloin kun solistin tulkinnallinen kapasiteetti tai äänivarat eivät ole rajoitteena, kuten mm. meillä. Tässähän kerrotaan ja näytellään samalla dramaattista tarinaa kun sitä lauletaan.


Olen hieman eri mieltä tästä sun tulkinnasta, ja musta sä et nyt näe metsää puilta... Siellä on jokaisella venytyksellä ihan tarkka funktio tossa vokaali suorituksessa...

Tossa tuo piisi uudestaan linkattuna: Shirley Bassey - Goldfinger

Goldfinger, he's the man
The man with the midas touch
A spider's touch
Such a cold finger
Beckons you to enter his web of sin
But don't go in



Tuossa tuo eka säkeistö kokonaisuudessaan... Ensinnäkin niin tuo aloituksen "Goldfinger" on kahden tahdin mittainen tuossa... "Gold" sanaa venytetään, jotta "Finger" sana alkaisi sen ekan tahdin kolmannella iskulla... Ja "Finger" sanaa venytetään sen toisen tahdin alkuun, jonka jälkeen on lyhyt tauko, jonka jälkeen "He's the man" tulee kolmannen tahdin aikana...

Sitten tapahtuukin mielenkiintoisia... "He's the man" niin totesitkin että Shirley ei venytä sanaa "Man" vaikka se venyisi tässä kohtaa sun mielestä hyvin, mutta kun ei venyisi... Koskapa "He's the man" pitää saada mahtumaan yhden tahdin sisään, jotta se seuraava kolmas laini "The man with the midas touch" saadaan alkamaan seuraavan tahdin ekalla iskulla...

Ja sun mielestä "Midas" sopii venytettäväksi mutta seuraava "Touch" ei... Oikeasti tuo sana "Midas" venyy siinä, koska se sana "Touch" pitää saada alkamaan sen seuraavan tahdin ekalla iskulla... Sitä edeltävässä tahdissa "Midas" sanan alku osuu sen tahdin kolmannelle iskulle ja sitä venytetään kolmannen ja neljännen iskun ajan, jotta se sana "Touch" sen jälkeen voi siis alkaa tahdin alusta... Ja tässä luodaan myös kontrasti näiden sanojen välille kun "Midas" venyy ja sitten "Touch" tulee heti perään napakasti, jonka jälkeen saadaan luotua melodiaan lyhyt tauko... Mutta siinä olet oikeassa, että "touch ei ole yhtä hyvä venytettävä kuin "Midas" koska sen sanan lopussa on tuo "ch" äänne...

Seuraava laini "A spider's touch" on istutettu siten, että se vika sana "Touch" alkaa seuraavan tahdin ekalla iskulla...

Seuraava laini "Such a cold finger" alkaa tahtinsa kolmannella iskulla, jotta sana "Cold" alkaa seuraavan tahdin ekalla iskulla ja sitten sanaa "Finger" hieman venytetään jotta tahti tulee täyteen...

Seuraava pitkä laini "Beckons you to enter his web of sin" alkaa melkein tahdin alusta, mutta sanat ovat kaikki lyhyitä, jotta ne saadaan mahtumaan kahteen tahtiin, jotta se vika sana "Sin" saadaan alkamaan tahtinsa ekalla iskulla, ja jota sitten venytetään...

Viimeinen laini "But don't go in" alkaa tahtinsa kolmannella iskulla, jotta se vika sana "In" saadaan alkamaan seuraavan tahdin ekalla iskulla, jota sitten venytetään...

¤¤¤
Summa summarum... Ei ihme jos teillä on vaikeuksia hahmottaa noita rytmityksiä ja venytyksiä englannin kielisessä lyriikassa, kun ette tunnu näkevän metsää puilta tässä asiassa...

Tuo pelkkä sanojen tuijottaminen, että mikä sana venyy ja mikä ei veny hyvin on pelkkää yksittäisten puiden tuijottamista...

Jos haluat nähdä sen metsän siellä taustalla, niin silloin niitä kokonaisia laineja pitää tarkastella siinä sointukulussa...

Ne lainit on pääsääntöisesti, ainakin ne pidemmät plus tärkeimmät, rytmitetty siten että varsinkin ne lainien vikat sanat osuu sen tahtinsa ekalle iskulle, ja joita sitten venytetään tarpeen mukaan taikka ei...

Myös tahdin kolmansille iskuille on tietyissä kohdin rytmitetty joitakin juttuja, jos tarve vaatii...

Eli tuon piisin sanoituksen rytmiikka ja yksittäisten sanojen venyttäminen täytyy nähdä useamman tahdin kontekstissa, ja kokonaiset lainit ja niiden keskinäiset suhteetkin joissakin kohdin täytyy tässä ottaa huomioon...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#31 kirjoitettu 02.12.2020 14:36

Nyt taidat veliseni hukkua tähän Gold Finger-suohon. Tässä ei nyt enää ole tolkun häivää.

Ensinnäkin biisin alku menee ihan säveltäjän pahvien mukaan. Se on sävelletty tuollaiseksi joten Goldia ei venytetä vaan se vedetään abouttia pahvien mukaan; finger venytetään lopusta sävellettyä pidemmäksi aina seuraavan tahdin loppuun asti (tämä on Shirleyn, kapellimestarin ja sovittajan tulkinta asiasta ja sitä voidaan kutsua nuotin venyttämiseksi jos halutaan koska nuotin aika-arvoa on sovituksessa muutettu).

Mutta sitten Herra mun vereni! Totesin, että "man":ia voisi halutessaan venyttää, koska se kuuluu niihin sanoihin jotka periaattessa venyvät, mutta kun sitä ei hyvästä syystä venytetä. Missään kohtaa en kirjoittanut, että sitä pitäisi venyttää. En ymmärrä miten ihmeessä luet selvää tekstiä. Tarkoitukseni oli vääntää rautalankaa siitä, että jokaista nuottia ei tarvitse venyttää vaikka siihen olisi tilaa ja vaikka sanoituskin siihen taipuisi.

Pointti noissa on siis se, ettei edes kaikkia venytykseen/fraseeraukseen sopivia sanoja vedetä pitkiksi vaikka ne muotonsa ja sävellyksessä olevan tilan puolesta siihen sopisivatkin. Tuosta kannattaa ottaa oppia.

En nyt lähde käymään jokaista kohtaa läpi koska se ei johda yhtään mihinkään. Olet ihan väärällä polulla koko asiassa ja voit olla ihan huoletta siitä, että osaan kyllä laskea tahdit ja sen mistä mikin kohta laulua alkaa.

Ensin sinun pitää hankkia nuotit niin näet miten biisi on sävelletty. Sitten voit vertailla laulajan suorituksia pahviin, jolloin pääset perille miten esitys poikkeaa alkuperäisestä sävellyksestä (vai poikkeaako mitenkään). Onko siinä eroja nuottien keston ja lauletun välillä ja onko sanoja mahdollisesti muutettu äänitysvaiheessa (niinkin käy joskus)?

Vasta sen jälkeen tiedät mitä on sovituksessa (tai kovan luokan solistin toiveista johtuen) muutettu ja vasta tämän jälkeen voit arvioida kuulostaako sävellyksestä mahdollisesti poikkeava sovitus/fraseeraus hyvälle vai ei.

Nyt tässä on sellainen ongelma, että ilmiselvästi tulkitset kaikki pitkät äänet ns. venytyksiksi. Sävellyksien puoli- ja kokonuotit ovat täysivaltaisia nuotteja ja ne lauletaan pitkiksi jos sovittaja ei tee niihin muutoksia. Joskus sovittaja muuttaa jotain, joskus ei. Joskus solisti haluaa vetää jonkun kohdan sävellyksestä poiketen, joskus ei. Joskus sovittaja hyväksyy solistin esittämän muutoksen ja tekee tarvittaessa vastaavaan justeerauksen sovitukseen ja joskus ei hyväksy.

Mutta jos otat nyt tuosta Shirleyn loistavasta esityksestä hyvät asiat mukaasi, niin huomaat että
- solisti ei venytä sävellyksestä poiketen kaikkia sanoja vaikka siihen olisi mahdollisuuskin
- kaikissa pitkinä ääninä vedetyissä (sävellyksen tai sovituksen mukaan) kohdissa sanat ovat sellaiset että ne sopivat pitkiin ääniin.

Tuossa on koko villakoiran ydin! Siinä on koko tämän keskustelun puut ja metsä. Tästä on ollut kysymys koko ajan.

Gold Fingeriä kuunnellessa ei tarvitse miettiä ovatko sävellys, sanat ja tulkinta samasta puusta. Se on loistava esimerkki koko ketjun (säveltäjä - sanoittaja - sovittaja - kapellimestari -solisti) saumattomasta ja huippuammattilaisten työstä.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#32 kirjoitettu 02.12.2020 15:15

AnttiJ kirjoitti:

Nyt taidat veliseni hukkua tähän Gold Finger-suohon. Tässä ei nyt enää ole tolkun häivää.

Päinvastoin... Musta sulla rupeaa hyvät argumentit loppumaan...

Ensinnäkin biisin alku menee ihan säveltäjän pahvien mukaan. Se on sävelletty tuollaiseksi joten Goldia ei venytetä vaan se vedetään abouttia pahvien mukaan; finger venytetään lopusta sävellettyä pidemmäksi aina seuraavan tahdin loppuun asti (tämä on Shirleyn, kapellimestarin ja sovittajan tulkinta asiasta ja sitä voidaan kutsua nuotin venyttämiseksi jos halutaan koska nuotin aika-arvoa on sovituksessa muutettu).

Kyllä tossa venytetään "Gold" sanaa sen ekan tahdin puolikkaan verran, joten se "ooo" siinä keskellä venyy jos sitä vertaa siihen miten se lausuttaisiin jos pituus olisi neljäsosanuotin mittainen...

Mutta sitten Herra mun vereni! Totesin, että "man":ia voisi halutessaan venyttää, koska se kuuluu niihin sanoihin jotka periaattessa venyvät, mutta kun sitä ei hyvästä syystä venytetä. Missään kohtaa en kirjoittanut, että sitä pitäisi venyttää. En ymmärrä miten ihmeessä luet selvää tekstiä. Tarkoitukseni oli vääntää rautalankaa siitä, että jokaista nuottia ei tarvitse venyttää vaikka siihen olisi tilaa ja vaikka sanoituskin siihen taipuisi.

Pointti noissa on siis se, ettei edes kaikkia venytykseen/fraseeraukseen sopivia sanoja vedetä pitkiksi vaikka ne muotonsa ja sävellyksessä olevan tilan puolesta siihen sopisivatkin. Tuosta kannattaa ottaa oppia.

En minä kieltänyt sitä etteikö "Man" sanaa voisi venyttää periaatteessa, totesin vain että tuossa lainissa sille venytykselle ei ole tilaa, jos seuraava laini halutaan saada alkamaan sävellyksen mukaan...

En nyt lähde käymään jokaista kohtaa läpi koska se ei johda yhtään mihinkään. Olet ihan väärällä polulla koko asiassa ja voit olla ihan huoletta siitä, että osaan kyllä laskea tahdit ja sen mistä mikin kohta laulua alkaa.
Toki... En tätä kyseenalaistanutkaan... Se vaan ettet omassa analyysissäsi tuota ottanut aiemmin huomioon... Ja jos lukisit mun kommentin ja tekisit saman analyysin itsekin, huomaisit että pelkän höpö höpön sijaan tuossa on paljon asiaa... Se pointti mulla oli se, että monesti ne sanojen venytykset on tehty siten, että se seuraavan tahdin eka isku osuu sille sanalle taikka tavulle, jolle sen on tarkoitettukin osuvan, ja tässä tapauksessa useimmiten sen lainin vikalle sanalle taikka tavulle...

Ensin sinun pitää hankkia nuotit niin näet miten biisi on sävelletty. Sitten voit vertailla laulajan suorituksia pahviin, jolloin pääset perille miten esitys poikkeaa alkuperäisestä sävellyksestä (vai poikkeaako mitenkään).
Teoria vastaan käytäntö... Tässä tapauksessa mun on suoraan sanottava, että mua kiinnostaa tässä nyt analysoida se kuinka tuo artisti eli Shirley Bassey vetää tämän piisin käytännössä, eikä se kuinka piisi on alun perin sävelletty... Tässä nyt puhutaan siitä fraseerauksesta eli artistin tulkinnasta, jotenka nuo sun pahvit ovat ihan toisarvoisia tässä mielessä... Nyt puolestasi sinä hukut omaan suohosi...

Nyt tässä on sellainen ongelma, että ilmiselvästi tulkitset kaikki pitkät äänet ns. venytyksiksi. Sävellyksien puoli- ja kokonuotit ovat täysivaltaisia nuotteja ja ne lauletaan pitkiksi jos sovittaja ei tee niihin muutoksia.

No tämän seikan olen huomannut omien piisienikin kohdalla... Siellä on paljon seassa pidempiä kuin neljäsosanuotteja, ja juuri tuossa yhdessä mun piisissä olit laskenut tuolla toisessa ketjussa, että ekassa säkeistössä on lähemmäs 10 venytystä, joista toki suurin osa juuri yllä olevan kaltaisia pitkiä nuotteja, puolinuotteja ja sen sellaista...

Tunnut nyt arvioivan eri artistien tekemisiä kokonaan eri mittareilla... Mun kohdalla olet tarttunut pienimpiinkin vokaalien venytyksiin, kun taas tässä "Goldfingerin" tapauksessa osa pitkistä nuoteista ei ole enää sun mielestä venytyksiä lainkaan... Sellaisia munkin piiseissä on paljon...

¤¤¤
Pointti siis lähinnä se, että nyt puhutaan siitä Shirley Basseyn tulkinnasta eikä sun pahveista... Tässä oli kyse kunkin artistin fraseerauksesta, joten sun pahveilla ei ole merkitystä, vaan vain sillä miten Shirley Bassey tuon piisin tulkitsee...

Lisäksi mun pointti oli se, ettei noista yksittäisten sanojen venyttämisistä taikka venyttämättä jättämisistä pidä tehdä hätäisiä johtopäätöksiä, vaan katsoa sitä kuinka ne venytykset mahdollisesti sopivat sen piisin laajempaan melodis-rytmiseen rakenteeseen, ja kuljettavat sitä piisiä ja melodiaa eteenpäin luontevalla tavalla...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

2143 viestiä

#33 kirjoitettu 02.12.2020 16:59

IT kirjoitti:


Päinvastoin... Musta sulla rupeaa hyvät argumentit loppumaan...

Ensinnäkin biisin alku menee ihan säveltäjän pahvien mukaan. Se on sävelletty tuollaiseksi joten Goldia ei venytetä vaan se vedetään abouttia pahvien mukaan; finger venytetään lopusta sävellettyä pidemmäksi aina seuraavan tahdin loppuun asti (tämä on Shirleyn, kapellimestarin ja sovittajan tulkinta asiasta ja sitä voidaan kutsua nuotin venyttämiseksi jos halutaan koska nuotin aika-arvoa on sovituksessa muutettu).


Kyllä tossa venytetään "Gold" sanaa sen ekan tahdin puolikkaan verran, joten se "ooo" siinä keskellä venyy jos sitä vertaa siihen miten se lausuttaisiin jos pituus olisi neljäsosanuotin mittainen...

Mutta sitten Herra mun vereni! Totesin, että "man":ia voisi halutessaan venyttää, koska se kuuluu niihin sanoihin jotka periaattessa venyvät, mutta kun sitä ei hyvästä syystä venytetä. Missään kohtaa en kirjoittanut, että sitä pitäisi venyttää. En ymmärrä miten ihmeessä luet selvää tekstiä. Tarkoitukseni oli vääntää rautalankaa siitä, että jokaista nuottia ei tarvitse venyttää vaikka siihen olisi tilaa ja vaikka sanoituskin siihen taipuisi.

Pointti noissa on siis se, ettei edes kaikkia venytykseen/fraseeraukseen sopivia sanoja vedetä pitkiksi vaikka ne muotonsa ja sävellyksessä olevan tilan puolesta siihen sopisivatkin. Tuosta kannattaa ottaa oppia.

En minä kieltänyt sitä etteikö "Man" sanaa voisi venyttää periaatteessa, totesin vain että tuossa lainissa sille venytykselle ei ole tilaa, jos seuraava laini halutaan saada alkamaan sävellyksen mukaan...

En nyt lähde käymään jokaista kohtaa läpi koska se ei johda yhtään mihinkään. Olet ihan väärällä polulla koko asiassa ja voit olla ihan huoletta siitä, että osaan kyllä laskea tahdit ja sen mistä mikin kohta laulua alkaa.
Toki... En tätä kyseenalaistanutkaan... Se vaan ettet omassa analyysissäsi tuota ottanut aiemmin huomioon... Ja jos lukisit mun kommentin ja tekisit saman analyysin itsekin, huomaisit että pelkän höpö höpön sijaan tuossa on paljon asiaa... Se pointti mulla oli se, että monesti ne sanojen venytykset on tehty siten, että se seuraavan tahdin eka isku osuu sille sanalle taikka tavulle, jolle sen on tarkoitettukin osuvan, ja tässä tapauksessa useimmiten sen lainin vikalle sanalle taikka tavulle...

Ensin sinun pitää hankkia nuotit niin näet miten biisi on sävelletty. Sitten voit vertailla laulajan suorituksia pahviin, jolloin pääset perille miten esitys poikkeaa alkuperäisestä sävellyksestä (vai poikkeaako mitenkään).
Teoria vastaan käytäntö... Tässä tapauksessa mun on suoraan sanottava, että mua kiinnostaa tässä nyt analysoida se kuinka tuo artisti eli Shirley Bassey vetää tämän piisin käytännössä, eikä se kuinka piisi on alun perin sävelletty... Tässä nyt puhutaan siitä fraseerauksesta eli artistin tulkinnasta, jotenka nuo sun pahvit ovat ihan toisarvoisia tässä mielessä... Nyt puolestasi sinä hukut omaan suohosi...

Nyt tässä on sellainen ongelma, että ilmiselvästi tulkitset kaikki pitkät äänet ns. venytyksiksi. Sävellyksien puoli- ja kokonuotit ovat täysivaltaisia nuotteja ja ne lauletaan pitkiksi jos sovittaja ei tee niihin muutoksia.

No tämän seikan olen huomannut omien piisienikin kohdalla... Siellä on paljon seassa pidempiä kuin neljäsosanuotteja, ja juuri tuossa yhdessä mun piisissä olit laskenut tuolla toisessa ketjussa, että ekassa säkeistössä on lähemmäs 10 venytystä, joista toki suurin osa juuri yllä olevan kaltaisia pitkiä nuotteja, puolinuotteja ja sen sellaista...

Tunnut nyt arvioivan eri artistien tekemisiä kokonaan eri mittareilla... Mun kohdalla olet tarttunut pienimpiinkin vokaalien venytyksiin, kun taas tässä "Goldfingerin" tapauksessa osa pitkistä nuoteista ei ole enää sun mielestä venytyksiä lainkaan... Sellaisia munkin piiseissä on paljon...

¤¤¤
Pointti siis lähinnä se, että nyt puhutaan siitä Shirley Basseyn tulkinnasta eikä sun pahveista... Tässä oli kyse kunkin artistin fraseerauksesta, joten sun pahveilla ei ole merkitystä, vaan vain sillä miten Shirley Bassey tuon piisin tulkitsee...

Lisäksi mun pointti oli se, ettei noista yksittäisten sanojen venyttämisistä taikka venyttämättä jättämisistä pidä tehdä hätäisiä johtopäätöksiä, vaan katsoa sitä kuinka ne venytykset mahdollisesti sopivat sen piisin laajempaan melodis-rytmiseen rakenteeseen, ja kuljettavat sitä piisiä ja melodiaa eteenpäin luontevalla tavalla...


En edes viitsi provosoitua.

Keskustelu olisi vaan paljon helpompaa jos sinä ymmärtäisit mm. sen, että sävellyksissä on muitakin kuin 1/4 nuotteja. Se ensimmäinen Gold on kirjoitettu yleisimmin nuoteissa puolinuotiksi (aika-arvo = 2 * 1/4 ) ja se myös lauletaan niin. Tämä lienee nyt selvä. Siinä ei ole mitään "venytystä tai vanutusta" vaan se menee siten kuin säveltäjä on sen kirjoittanut. Shirley Bassey ei siis keksi tai fraseeraa ko. kohtaa, vaan toteuttaa säveltäjän nuotteja.

Säveltäjän ei myöskään tarvitse kirjoittaa yhtään nuottia pitkäksi sen takia, että "isku saadaan seuraavan tahdin alkuun" eikä laulajankaan tarvitse tehdä niin. Ei siihen ole olemassa mitään pakkoa, syytä tai tarvetta koska mm. tauotkin ovat olemassa. Tauko on monta kertaa paljon tehokkaampi kuin ylipitkä ja heikosti toimiva pitkä nuotti tai vastaava fraseeraus. Tauoilla on myös oma merkityksensä biisin rytmityksessä.

Fraaserauksia (tai "venytyksiä" kuinka vaan) voi tehdä myös lyhyemmälle ajalle kuin kokonuotille tai jopa pidemmäs. Ei mikään pakota vetämään fraseerausta tahdin loppuun; se voi loppua vaikka tahdin puolivälissä. Mitä huonompi laulaja, sen lyhyemmät fraseeraukset on mielipiteeni. Ainoastaan todella taitavien laulajien kannattaa harrastaa pitkiä fraseerauksia.

Nyt olet väärässä siinä, etteikö pahveilla olisi väliä. Olet ilmeisesti ollut siinä uskossa, että Shirley fraseeraa sanaa "gold" vaikka minä näen heti että se menee ihan riittävän tarkasti säveltäjän kirjoittaman aika-arvon mukaisesti. Fraseeraus ja nuottien mukaan laulaminen ovat kaksi eri asiaa. Ja jos Gold Fingerin pahveja katsoo, niin huomaa että siellä on nuotteja erittäin monille aika-arvoille kuin myös tauoille. Minusta on aika vaikeaa suorittaa kovin syvällistä analyysiä jos ei tiedä mitkä osiot vedetään pahvista ja mitkä menevät ns. solistin piikkiin. Eihän koko biisiä olisi olemassa jos sitä ei olisi sävelletty ja sanoitettu, joten annetaan kunnia myös niille keille se ehdottomasti kuuluu. Eikä tämäkään seikka ole mitenkään pois loisteliaasta solistiosuudesta.

MItä vertailuun tulee, niin ensinnäkin se olit juurikin sinä joka halusit tuoda tähän lankaan sekä oman biisisi että Shirley Basseyn. Pitäisin myös aika hemmetin kummallisena, jos eläkeläinen Kotkasta lähtisi kritisoimaan Gold Fingerin sävellystä, sanoitusta, sovitusta, orkesterin johtoa tai kaikein viimeimmäksi tulkintaa. Paha olisi pistää paremmaksi ja omat rajansa kannattaa tiedostaa. Enkä sitä paitsi keksi biisistä mitään pahaa sanottavaa vaikka yrittäisinkin.

Toisekseen nyt kyllä liiottelet todella pahasti. Kommentoin biisissäsi kahta tahtia ja yhtä sanaa, jos ihan tarkkoja ollaan ... ja senkin siinä muodossa, että saa käyttää jos haluaa. Olisit hypännyt ko. kohdan yli niin kuin sinne kirjoitin.

Ja vielä kolmanneksi. Hemmetin monessa biisissä on puolinuotteja, kokonuotteja ja kaarella yhteen sidottuja kokonuotteja vaikka neljän tahdin ajalle. Sellaiset kuuluvat normaaleihin sävellyksiin, mutta niitä käytetään kuitenkin hyvin säästeliäästi verrattuna lyhyemmän aika-arvon nuotteihin; kuten mm. tuossa Gold Fingerissä. Tiedän vain yhden biisin, jossa on enemmän puoli- ja kokonuotteja kuin muita aika-arvoja: Anchors Aweight eli Ankkurit Ylös. Voi niitä olla muitakin, mutta ei nyt ihan heti tule mieleen.

Nyt voisi olla viisasta että paketoidaan tämä aihe ja siirryttään johonkin muuhun. Eivätköhän kantamme ole jo tulleet selviksi.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#34 kirjoitettu 02.12.2020 17:34

AnttiJ kirjoitti:

Keskustelu olisi vaan paljon helpompaa jos sinä ymmärtäisit mm. sen, että sävellyksissä on muitakin kuin 1/4 nuotteja. Se ensimmäinen Gold on kirjoitettu yleisimmin nuoteissa puolinuotiksi (aika-arvo = 2 * 1/4 ) ja se myös lauletaan niin.

Sä nyt tunnut aliarvioivan aika pahasti muita keskustelijoita...

Toki tuo on kirjoitettu puolinuotiksi, mutta tässä oli kyse vokaalien venytyksestä, ja tuossa se vokaali "ooo" venyy, intät vastaan taikka et... Muuta en ole väittänytkään...

Olen varta vasten puhunut neljäsosanuoteista ja "iskuista" koskapa kyse on niiden sanojen rytmityksestä siinä lainissa ja tahtien sisällä ja välillä...

Säveltäjän ei myöskään tarvitse kirjoittaa yhtään nuottia pitkäksi sen takia, että "isku saadaan seuraavan tahdin alkuun" eikä laulajankaan tarvitse tehdä niin. Ei siihen ole olemassa mitään pakkoa, syytä tai tarvetta koska mm. tauotkin ovat olemassa. Tauko on monta kertaa paljon tehokkaampi kuin ylipitkä ja heikosti toimiva pitkä nuotti tai vastaava fraseeraus. Tauoilla on myös oma merkityksensä biisin rytmityksessä.

Tässäkin sulla nyt tuntuu olevan vaikeuksia omaksua toisten näkemyksiä tässä keskustelussa...

Toin aiemmassa kommentissani esiin tässä ketjussa Shirley Basseyn lisäksi yhden Bob Dylanin, Pink Floydin ja Lynyrd Skynyrdin hittipiisin, ja kaikissa piiseissä oli lyriikoissa ja niiden fraseerauksessa ja sovituksessa melodiaan käytetty samaa ideaa, josta olen sulle kirjoittanut...

Kun jokin asia toistuu useiden huippuartistien tuotannossa usein ja jatkuvasti, voidaan jo puhua piisinkirjoittamisen taustalla olevasta kaavasta (pattern)... Mua kiinnostaa tämä usein toistuva kaava näissä piiseissä...

Näissä jokaisessa on tietyt lainit kirjoitettu ja sovitettu melodialtaan ja rytmiltään siten, että sen lainin vika tavu (taikka yhden tavun mittainen sana) osuu seuraavan tahdin alkuun...

Ei näin kaikkialla tietenkään käy, eikä mikään estä kirjoittamasta piisejä toisin, mutta monissa piiseissä vokaalien venytykset palvelevat tätä tarkoitusta...

¤¤¤
Ja joo, voidaan hyvin paketoida tämä "keskustelu" koska eihän tässä nyt kommunikaatiosta ole kyse, kun torjut suoralta kädeltä lähes kaikki ajatukseni... Itse olen koko ajan todennut, että olet oikeassa monessa asiassa, mutta että asioita voidaan tarkastella myös eri näkökulmista...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#35 kirjoitettu 02.12.2020 17:45

aRt074 kirjoitti:


Nimenomaan. Ja ihan suoraan sanottuna tämä on juuri se syy miksi olet saanut asiasta sen asiallisen ja usein pyytämäsi palautteen ja kritiikin mitä olet saanut, jonka tarkoitus ei ole ollut muuta kuin kiinnittää huomiosi asiaan joka ilmeisen usealla on biisiesi kohdalla vähän tökkinyt.

Ja kritiikin voi aina ohittaa jos se omasta mielestä menee ohi maalin. Toinen vaihtoehto toki on perustaa sen pohjalle foorumithreadeja ja inttää sivutolkulla sitä kritiikkiä vastaan.


LOL... Tulihan sekin sitten sieltä...

En perustanut tätä foorumithreadiä puolustelemaan omia tekemisiäni, vaan että käydään keskustelua asiasta, että mikä toimii ja mikä ei...

Tällaisen keskustelun pohjalta kun on helpompi sitten lähteä kehittämään sitä omaa fraseerausta ja vokaalien venytyksiä jatkossa...

Ja kiitos kritiikistä, koska olen sitä pyytänyt ja saanut... Olette saaneet kiinnitettyä huomioni kyseiseen asiaan, ja senpä takia tätä keskustelua Shirley Basseyn fraseerauksesta juurikin käydään...

Siis jotta siitä voisi jotakin oppia, ja saada uutta puhtia omiin tekemisiin...

¤¤¤
Ja sanoisin että itse kyllä tunnen omat rajoitteeni, mutta kun lukee tiettyjä kommentteja niin väkisinkin tulee mieleen, että foorumilla on pöhöttyneitä egoja, jotka kuvittelevat olevansa itse absoluuttisen oikeassa, ja että muut ovat absoluuttisen väärässä...

Koskapa itse käyn keskustelua sekä omista lähtökohdista mutta pyrin myös ottamaan muiden näkemykset huomioon... Se vaan ettei mun näkemyksille tunnuta antavan mitään arvoa tässä ketjussa... En meinaan usko siihen että mun ajatukset on absoluuttisen vääriä, ja muiden oikeita...

Päin vastoin, uskon että jokaisella keskustelijalla on annettavaa tähän ketjuun ja keskusteluun...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT (Next Gen
Demos)

7169 viestiä

#36 kirjoitettu 02.12.2020 18:26

aRt074 kirjoitti:


No, itsehän silti käänsit tämän(kin) ketjun juuri omaan musiikkiisi ja niiden vokaalivenytysten puolustamiseen.


On tässä ketjussa Arto hyvä keskusteltu paljon muustakin... Tuo mun oma musiikki ja ne vokaalivenytykset siihen liittyen on vain sivuseikka...

Tässä Shirley Bassey keskustelussa ja noissa Bob Dylan, Pink Floyd sekä Lynyrd Skynyrd esimerkeissä on kyse piisinkirjoittamisen taustalla vaikuttavasta paljon yleisemmästä kaavasta... Tästä olisin kaivannut lisää keskustelua, mutta Antti tuon torppasi edes harkitsematta asiaa taikka kuuntelematta Shirley Basseyn vetoa sillä korvalla... Analysoin itse asiassa ihan paperilla sen mitenkä tuo Goldfingerin eka säe Shirley Basseyn laulamana menee...

¤¤¤
Ja kun puhutaan niiden vokaalien venytyksestä ja taivutuksesta, niin kuunnelkaapa tämä klassikko:

Lynyrd Skynyrd - Simple Man


Hyvin on amerikkalaisille kelvannut vokaalien venytyksineen ja taivutuksineen...

¤¤¤
Ja loppuun vielä, että itsellänihän ei ole mitään aikomusta hankkiutua eroon vokaalien venytyksistä ja taivutuksista, vaan lähinnä saada sellainen tatsi siihen että se kuulostaa kaikissa kohdin luonnolliselta ja oikealta...

^ Vastaa Lainaa

F|Bitch
F|Bitch

1050 viestiä

#37 kirjoitettu 02.12.2020 20:12

Voij pojat! ensiksi tontut kurkkii, ja niin edelleen.. ollaanhan kiltisti ,kun kerrankin bitchkin on ollut

Tämä teidän pilkun viilaaminen menee niin jo yli ymmärryksen... teidän 1/4 tahdit ym ym..
Amyä älkää sotkeko tähän kotikutoiseen tuotoksiinne.., muija oli jtn mitä emme me koskaan tule edes lähellekään saavuttamaan.
Sama kuin varvistaisin tähtiin ja kuvittelisin hipaisevani niitä..

Kukin tallaan tyylillään, kukin venyttää tyylillään.. kukin tekee narsistisella tavalla kaikki omalla tyylillään. Se ketä ei, heittäköön ensimmäisen kiven.

Ei voi olla oikeaa tyyliä tehdä musiikkia, kuulla tahteja rytmejä, sointuja ja niiden kulkuja.
Sitä voi kritisoida kuuntelijat mutta päätöksen tekee... muusikko/artist/ taiteilija /runoilija tai vaikka trubaduuri.. Tähän ei ole oikeaa vastausta... tähän ei ole absoluuttista totuutta

^ Vastaa Lainaa

F|Bitch
F|Bitch

1050 viestiä

#38 kirjoitettu 02.12.2020 20:19 Muok:02.12.2020 20:20

hah, ja mitä popparin vetoihin tulee, nii sillä on softa ongelmia (sohva), niin ei saa pariin vuoteen sitä vedettyä.. tai sitten ongelma on Villa Valentiinassa, jota ei ollenkaan tai liian paljon

F|Bitch lisäsi rakkautta emojin lailla viestiä 20:20 02.12.2020

^ Vastaa Lainaa

F|Bitch
F|Bitch

1050 viestiä

#39 kirjoitettu 02.12.2020 20:53

niin ei siis olla halventavia, sillä meinaan häntä.
Ja römpsä maistuu paremmalta pienissä maisteissa.. ainakin minun maistavani römpsät...

^ Vastaa Lainaa

urpoarpo
urpoarpo
433 viestiä

#40 kirjoitettu 02.12.2020 20:55

IT kirjoitti:
Ja jos vielä palaan noihin omiin tuotantoihini, niin sehän on fakta että mulla on aika huono rytmitaju mutta suhteessa parempi melodiataju... Luulisin, että tämä seikka paistaa esiin myös noissa mun fraseerauksissa... Mua on aina kiinnostanut piisien melodiat enemmän kuin niiden rytminen puoli, ja piisit joissa on hyvä melodia vetoaa muhun... Hyvissä rytmeissä ilman melodiaa ei ole samaa tenhoa...


Rytmimusiikin tärkein elementti on rytmi. Oli kyseessä melodinen biisi tai vähemmän melodinen. Rytmi määrää myös sen, missä iskussa sanat lauletaan / lausutaan. Kannattaa satsata eri musiikkityylien rytmin omaksumiseen.

^ Vastaa Lainaa

1 2 3 4 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu