Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Rockin kuolema ja Rap Rock


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#1 kirjoitettu 05.04.2022 16:37

Rockin kuolema ja Rap Rock


Onko Rock musiikki kuolemassa ja Hip Hop/Rap nousemassa? Tähän saa varmastikin useita erilaisia vastauksia riippuen siitä keneltä kysyy... Itse sanoisin, ettei rock ole kuollut, vaan se vaan muuttaa muotoaan... Mikä sinällään voi olla vain hyvä asia...

Kun katselee esim. genretilastoja USA:sta eniten kuunnellun musiikin suhteen, niin Rap/Hip Hop, Pop ja Rock on kaikki siellä kärjessä... Jos katsotaan Hip Hop/ R&B tilastoja yhdessä, niin silloin tämä genrejen yhdistelmä menee Rockin ja Popin edelle... Ja jostakin katselin, että Hip Hop taisi ohittaa Rock musiikin USA:ssa joskus vuoden 2017 paikkeilla...

Jos taas katselee Suomen tilannetta, niin veikkaan että perinteinen Rock on täällä aika kuollut... Suomalaiset ovat nykyään Pop, Hip Hop ja Metalli kansaa...

Ja fuusiogenre nimeltä Rap rock on ollut varsinkin USA:ssa hyvin edustettuna ainakin 90-luvulta lähtien... Joku viisaampi osaa varmaan kertoa kuinka on Suomen laita? Mulla on se käsitys siitä vähästä mitä olen suomalaista Hip Hoppia kuunnellut, että jos on fuusiovaikutteita, niin ne tulevat täällä enemmän Popin taikka Metallin puolelta kuin Klassisen Rock musiikin puolelta...

Oikeastaan on vaan hienoa, että eri genret ottavat toisiltaan vaikutteita, ja tähän liittyen seuraavassa muutama video...

Tuossa varhainen video, joka yhdistelee klassista rock saundia ja räppiä:
Run DMC - Rock Box

Tuossa hieman tuoreempi musiikkivideo aiheesta:
Presence - (Who Says) Rock Is Dead?

Tuossa video, joka käsittelee tunnettujen Rap piisien Rock versioita:
Popular Rap Songs vs The Rock Version!

Tuossa video, joka käsittelee Rock samplejen käyttöä Rapissa:
Rock samples in Rap

Ja tuossa on käytetty Pink Floydin piisiä hyväksi:
XXXTENTACION - OC3AN

Tuossa taas samplataan Aerosmithin klassikkoa:
Eminem - Sing For The Moment

¤¤¤
Loppujen lopuksi tuo Rap Rock on aika mielenkiintoinen ilmiö... Se ei ole puhdasta Hip Hoppia taikka Rockia, mutta yhdistelee elementtejä kummastakin... Se, mitä elementtejä, riippuu tulokulmasta...

Jos tullaan Hip Hopin puolelta, niin silloin se kuulostaa enemmän Hip Hop genreltä, johon on lisätty sähkökitaraa, ja muita rock elementtejä... Samplejen käyttö on yleistä...

Jos taas tullaan Rock musiikin puolelta, niin silloin se kuulostaa enemmän Rock musiikilta, jossa on Hip Hop/Rap vaikutteita... Mukana on kaikki bändisoittimet, kuten rummut, basso ja sähkökitara, ja siihen päälle sitten räpätään ja lauletaan...

¤¤¤
Mutta joo, tässä siis ketju jossa voi keskustella aiheesta... Onko Rock kuollut? Vai olisiko niin, että Rock musiikki ei enää dominoi musiikkimarkkinoita, vaan on pudonnut muiden joukkoon, ja valtavirrassa (ainakin jenkeissä) on nyt useita suosittuja genretyyppejä?

Omasta puolestani sanon vielä sen, että tuo Rap Metal ei niinkään iske itseeni, vaan enemmän kuuntelisin tuollaista kamaa kuin tuo Run DMC:n video taikka Eminemin video tuossa yllä... Eli olisi mukava kuunnella Hip Hoppia jossa räpätään perinteisemmän sähkökitarasoundin kera...

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#2 kirjoitettu 05.04.2022 17:24

minä tämmösistä mitään tiedä. Rage Against The Machine oli tosi kova.

Ja tämä on kans kova. Paras Neil Young-"coveri" mitä ikinä kuullu...

Redlight King - Old Man

^ Vastaa Lainaa


aurinkoP 
633 viestiä

#3 kirjoitettu 05.04.2022 17:36

Rockin kuolemaa ja korvautumista hiphop-rap-osastolla on tietääkseni ennusteltu 1980-luvun alkupuolelta lähtien. Homma on edennyt sen verran, että niin sanottu klassinen rock on Z-sukupolven mielestä setämusiikkia. Hipihopi-johdannaisten lisäksi EDM:llä on jo viime vuosikymmenellä ollut monissa 2000-luvulla syntyneiden piireissä valta-asema. Siitä huolimatta ihan muutama vuosi sitten on rekisteröity teini-ikäisen lohkaisema kommentti, että tarviiko sitä enää muuta kuunnellakaan kuin Litku Klemettiä ja Jukka Nousiaista. Hmm.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#4 kirjoitettu 05.04.2022 18:46

aurinkoP kirjoitti:


Rockin kuolemaa ja korvautumista hiphop-rap-osastolla on tietääkseni ennusteltu 1980-luvun alkupuolelta lähtien. Homma on edennyt sen verran, että niin sanottu klassinen rock on Z-sukupolven mielestä setämusiikkia.


Heh... Näinhän tuo taitaa olla...

Mutta veikkaisin, että tässäkin on maakohtaisia eroja... Se miltä asiat näyttää esim. Suomessa ja USA:ssa saattaa erota paljonkin toisistaan... USA on aina ollut enemmän Rock maa kuin Suomi, jossa synkkä Metalli on ollut pitkään perinteistä Rockia vetävämpi genre...

Ja jotenkin tuntuisi siltä, että vaikkei Hip Hop sukupolvi välttämättä klassista rockia hirveästi kuuntele, niin ainakin osa mustaihoista nuorisoa on löytänyt jenkeissäkin klassisen rockin noiden YouTuben "Reaction" videoiden kautta, jotka on olleet siellä suosittuja...

Itsekin yritin sekoittaa Hip Hoppia ja Rockia tuossa mun toisessa ketjussa linkatussa "Ride The Wind" piisissä, mutta kun sen ja pari muuta piisiäni erehdyin täällä Mikserissä laittamaan Eksperimentaalisen Hip Hop genren alle joskus vuosi taikka pari sitten, niin ylläpidosta asti tultiin sanomaan, että hei ei tuo ole Hip Hoppia vaan Rockia... Ehkäpä näin on, että tulokulmani on siltä puolelta, mutta Mikserin genrevalikoimasta en ole vielä löytänyt Rap Rock vaihtoehtoa...

Samoin mun Sid Mirage projektin "Sinner And Saint" piisi on yritys sekoittaa Rockia Ja Hip Hoppia, mutta vaatisihan tuo enemmän Hip Hop maisen rumpubiitin taustalleen, jotta se enemmän siltä kuulostaisi, joten Rockin puolella tossakin mennään...

Lopputulema kuitenkin siis se, että Hip Hop/Rap ja Rock sopivat kyllä yhteen... Lopputulos riippuu siitä, että lähestytäänkö tuota fuusiota itse Hip Hopin vaiko Rock musiikin puolelta... Tätä jälkimmäistä olisi kiva nähdä Suomessa enemmän...

Ehkäpä joku fiksumpi osaisi linkittää tähän ketjuun suomalaisia Rap Rock (Ei Rap Metal) artisteja?

^ Vastaa Lainaa


aurinkoP 
633 viestiä

#5 kirjoitettu 05.04.2022 19:04

IT kirjoitti:
Itsekin yritin sekoittaa Hip Hoppia ja Rockia tuossa mun toisessa ketjussa linkatussa "Ride The Wind" piisissä, mutta kun sen ja pari muuta piisiäni erehdyin täällä Mikserissä laittamaan Eksperimentaalisen Hip Hop genren alle joskus vuosi taikka pari sitten, niin ylläpidosta asti tultiin sanomaan, että hei ei tuo ole Hip Hoppia vaan Rockia... Ehkäpä näin on, että tulokulmani on siltä puolelta, mutta Mikserin genrevalikoimasta en ole vielä löytänyt Rap Rock vaihtoehtoa...

Yhdellä edesmenneellä keskustelufoorumilla oli joskus puhetta Tuomari Nurmion tekemistä räppilevyistä. Joku asioihin perehtynyt tiesi kommentoida, että Handella on rokkarin flow. Näin saattaa hyvinkin olla. Tulee mieleen, kuinka Joni Mitchell yritti folk-rock-taustaisena muusikkona tehdä jazzia hahmottamatta, millainen on jazzmusiikin rakenne. Yksi jazzari oli kasarin alussa kävellyt ulos Jonin studiosessioista, kun häntä ärsytti niin kovaa se ristiriita musiikin pyrkimysten ja käytännön muodon välillä.

Itseltäni on tulossa Gestapo Summerin puitteissa matskua, jossa on jonkin sortin räppäystä, mutta sen tarkoitus ei ole toimia geneerisenä räppinä, vaan ihan vain rytmissä lausumisena tai "puhelauluna". En kyllä tosiaan lähtisi sitä rap-kategoriaan sijoittamaan, eikä se aina ole rockiakaan. Nimike sinne, nimike tänne – "tärkeintä on että hyppy kulkee", näin muotoillakseni.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#6 kirjoitettu 05.04.2022 19:16

aurinkoP kirjoitti:

Itseltäni on tulossa Gestapo Summerin puitteissa matskua, jossa on jonkin sortin räppäystä, mutta sen tarkoitus ei ole toimia geneerisenä räppinä, vaan ihan vain rytmissä lausumisena tai "puhelauluna". En kyllä tosiaan lähtisi sitä rap-kategoriaan sijoittamaan, eikä se aina ole rockiakaan. Nimike sinne, nimike tänne – "tärkeintä on että hyppy kulkee", näin muotoillakseni.


Tämäpä se juuri nyt onkin se juttu, koskapa tällaisten fuusiotuotosten kohdalla ei aina ole helppoa lokeroida sitä musiikkia "oikein" jos nyt tuollaista ilmaisua saa käyttää...

Toinen vaihtoehto, että jos siinä piisissä on lausumista, niin on lokeroida se "Spoken Word" nimikkeen alle...

Tossa esimerkki aidosta Spoken Word psykedeliasta: Iota - Precincts


Ton kun joku samplaisi, ja tekisi Hip Hop version niin voisi olla ihan mielenkiintoinen veto...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#7 kirjoitettu 06.04.2022 20:22

No joo, kyllä sitä Suomessakin osataan, ja löysin pienellä hakemisella muutaman artistin, jotka voisi hyvinkin laittaa Rap Rock taikka Rap Metal kategorioiden alle:


People of the Fuzzyland - Warhead

Lähiöbotox - Tuu Kokeilee

Atomirotta - Aurinkoon


Kehitys kehittyy... Ei Rock mihinkään ole kuolemassa, vaan se muuttaa muotoaan... Kaikki se kitararockiin liittyvä energia ja kapina on löydettävissä näissäkin piiseissä, joka rockissa on ollut aina läsnä... Toki on niin, ettei Rock musiikilla ole tänä päivänä yksinoikeutta kapinaan, jos nyt on koskaan ollutkaan?

Mutta joo, siis, wanhana rokkarina Hip Hop ja Rap Metal on hiukan vieraanpaa itselleni, joten pitänee jatkaa tutustumista siihen, mitä suomalaiset artistit voivat tällä saralla tarjota... Nuo yllä olevat eivät tosiaankaan olleet pöllömpiä...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3732 viestiä

#8 kirjoitettu 07.04.2022 11:51

Vielä vähän aikaa sitten nuoriso kuunteli EDM:ää ja Housea. Mitähän ne nyt kuuntelee?

Rock oli tyypillinen genre 70- ja 80-luvun nuorille. 90-luvulla tuli hiphop.

Onhan se musa tärkeetä ja varsinkin nuorille. Ylitarjontaa vaan on ja ajat on muuttuneet.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#9 kirjoitettu 27.04.2022 12:49

Kuuntelin tuossa juuri Atomirotan II albumin, joka on mun mielestä ehkäpä suomalaisista yhtyeistä lähimpänä sitä mitä tällä Rap Rock otsikolla tavoittelin...

Toki yhtye lähestyy räppiä rock musiikin puolelta, joten sanoisin että yhtyeen tuotanto ainakin tämän kyseisen albumin suhteen on rockia, jossa on räp (taikka spoken word) vaikutteita...

Mutta joo, hyvin istuu yhteen kitaravetoinen rock musiikki ja räp tyylinen lausunta... Sen Atomirottakin todistaa...

Rock musiikki kitaravetoisena genrenä ei siis ole kuolemassa pois, vaan se muuttaa muotoaan... Ehkäpä tämä on vaan hyvästäkin, jotta saadaan tuoretta tulokulmaa uuteen musiikkiin...

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#10 kirjoitettu 27.04.2022 14:21 Muok:27.04.2022 14:28

tämä keskustelu rockmusiikin kuolemasta tai muuttumisesta tuntuu minusta aina kuin se olisi jostain rinnakkaistodellisuudesta minne en itse ikinä toivottavasti eksy.
Myynti- ja striimauslistojen kärkisijoilla ei toki uusia rockbändejä kovin usein näe. Ne kun yleensä täyttyvät näistä popmusiikin lyhyistä tähdenlennoista.

Mutta nykynuoret kuuntelee todella paljon vanhaa ja uutta rockia. Sosiaalista mediaa ja erilaisia levymyyntikanavia jos yhtään seuraa niin tämän kyllä huomaa päivittäin. Meidänkin teinin seinällä on vitun iso Nirvanan juliste ja bändin fanipaitojakin muutamia. Jotain olen oikein tehnyt minäkin.
Eikä ne 60- tai 70-luvun isojen bändien isot kuuntelumäärät jossain Spotifyissa tule sen aikaisista faneista, koska suurin osa niistä on jo kuuroja, seniilejä tai kuolleita.

Useat 2000-luvulla aloittaneet ja uransa zenitissä nyt olevat rock-ja metallibändit kiertävät jäähalleja ja areenoja. Monet 70-80-luvuilla maineensa luoneet rock-ja metallilegendat taas täyttävät stadioneita ja yleisön ikähaarukka on lapsista vanhuksiin.
Ja osa näistä em. 2000-luvuilla aloittaneista bändeistä tulee myöhemmin nousemaan samaan stadionkategoriaan, jos vain suurvallat eivät jossain välissä innostu kunnon ilotulituksiin.

Ja mitä tuohon rap rokkiin tulee niin sen tulemisesta innostuminen nyt on noin 33 vuotta myöhässä.

--------------------------------------------------------
Ja tuolla höpönlöpöllä 90-luvusta aikana jolloin hip-hop syrjäytti rockin nuorison musiikkina ei yllättäen ole taas kerran mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
1990-luvun eniten myydyistä levyistä ei löydy ainuttakaan hiphop-albumia.
Jos itse ja oma kaveripiiri luukutti Tu-Paccia niin se ei tarkoita että muu maailma olisi tehnyt samoin. Metallicat, Oasikset, Vervet, Nirvanat, RHCP:t ja sellaiset pesi levymyynneissä nämä hiphopit mennen tullen, eikä niitä tosiaankaan pääsääntöisesti vanhukset ostaneet.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#11 kirjoitettu 27.04.2022 15:03

art074 kirjoitti:


tämä keskustelu rockmusiikin kuolemasta tai muuttumisesta tuntuu minusta aina kuin se olisi jostain rinnakkaistodellisuudesta minne en itse ikinä toivottavasti eksy.
Myynti- ja striimauslistojen kärkisijoilla ei toki uusia rockbändejä kovin usein näe. Ne kun yleensä täyttyvät näistä popmusiikin lyhyistä tähdenlennoista.


Sepä se on, että paljon tämä keskustelu liittyy siihen, että mitä porukka striimaa, ja millaisia artisteja levy-yhtiöt promoavat enemmän...

Itsekin totesin jo tämän ketjun aloituksessa, ettei rock musiikki ole mihinkään kuollut taikka kuolemassa, mutta se on kammettu siltä valtaistuimeltaan muiden kuolevaisten joukkoon, jos ajattelee genreä...

Noi striimaus tilastot kun jenkeistä (riippuen hieman lähteestä) antavat ymmärtää, että rock ja hip hop ovat suurin piirtein yhtä suosittuja genrejä, vaikka hip hop on aavistuksen verran suositumpi... Ei tuo mielestäni kerro siitä, että rock olisi kuolemassa...

...Siis ainakaan jenkeissä... Mitä tulee Suomeen, niin olen edelleen sitä mieltä ettei Suomi ole samanlainen rock maa kuin USA, vaan täällä on enemmän metallikansaa ollut 2000-luvulla... Uusia kunnon rock bändejä taitaa olla vaikea löytää, ja toisaalta siellä striimatuimpien genrejen joukossa Suomessa on metallin lisäksi räp/hip hop ja pop mun käsittääkseni...

Toisaalta on niinkin, että erilaiset musiikilliset sukupolvet elävät aina limittäin yhtä aikaa... Elossa on niin suomalainen 60-ja 70- lukujen iskelmäsukupolvi, kuin myös 80-luvun suomirock sukupolvi, myöhemmistä räp ja metallisukupolvista puhumattakaan...

Muutenkin kun katselee, että millaiset artistit maailmalla konsertoi, niin kyllähän nuo vanhat starat rockinkin puolelta ovat edelleen mukana kiertueilla ja suoltavat ulos albumeita...

Eri sukupolvet siis kuuntelevat usein hieman eri tyyppistä musiikkia, ja nämä ovat kaikki olemassa yhtä aikaa omissa "rinnakkaistodellisuuksissaan"...

Mutta jos puhutaan rockin kuolemasta ja/tai muutoksesta, ja siitä millaista uutta musiikkia nykyhetkessä levy-yhtiöt julkaisevat ja promoavat ja toisaalta mitä nuorempi porukka striimaa, niin siinä mielessä voi sanoa, että ainakin Suomessa klassinen rock on henkitoreissaan...


Eli kun puhutaan rockin kuolemasta taikka hiipumisesta, niin toki täytyy olla tarkkana että mistä näkökulmasta asiaa tarkastelee...

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#12 kirjoitettu 27.04.2022 15:27

niin, miksi "klassista rokkia" (mitä ikinä se tarkoittaakaan) pitäisi uusien bändien edes tehdä. Jos musiikkityyli ei kasva ja kehity niin sitten se ainakin satavarmasti kuolee. Ja hyvin helposti uusille rockbändeille muutenkin lyödään leima halvasta Zeppelin- tai Queen-kopiosta tms.

Hyviä uudempia rockbandejä on toki vaikea löytää jos niitä ei etsi. Mutta on kai noita joku jossain etsinyt kun kuitenkin monet vetää parin kuukauden kiertueelle usean miljoonaa kuuntelijaa.

Monesti myös tuntuu että meidän sukupolvelle (vanhemmista puhumattakaan) jo se että musiikki on soundeiltaan modernia ja kehittynyttä, eikä sellaista mihin tunnemme nostalgista vetoa, riittää herättämään negatiivisia fiiliksiä koska se ei kuulosta siltä "oikealta" vanhalta rockilta.

Metallimusiikin jatkuva suuri suosio on toki jättänyt ison vaikutuksen ihan ns. perusrokkiin. Kitarat soi enemmän vallimaisesti ja soundimaailma on aggressiivisempi. Siellä taustalla voi kuitenkin olla ihan perus neljän soinnun "klassinen" rokkibiisi.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#13 kirjoitettu 27.04.2022 15:45

art074 kirjoitti:


niin, miksi "klassista rokkia" (mitä ikinä se tarkoittaakaan) pitäisi uusien bändien edes tehdä. Jos musiikkityyli ei kasva ja kehity niin sitten se ainakin satavarmasti kuolee. Ja hyvin helposti uusille rockbändeille muutenkin lyödään leima halvasta Zeppelin- tai Queen-kopiosta tms.

Monesti myös tuntuu että meidän sukupolvelle (vanhemmista puhumattakaan) jo se että musiikki on soundeiltaan modernia ja kehittynyttä, eikä sellaista mihin tunnemme nostalgista vetoa, riittää herättämään negatiivisia fiiliksiä koska se ei kuulosta siltä "oikealta" vanhalta rockilta.


No nyt päästäänkin itse asiaan... Puhuin juuri yllä omissa kommenteissani sen puolesta, että on vain hyvä asia että rock muuttaa muotoaan, ja kehittyy sen paljon puhutun kuoleman sijaan...

Ja juuri tuo, että mikä kuulostaa "oikealta" niin liittyy tähän "tone-keskusteluun"... Eri sukupolvilla ja eri genrejen faneilla on erilaiset käsitykset oikeasta tonesta...

Jos rock määritellään sähkökitaravetoiseksi lauletuksi bändimusiikiksi, niin onhan sillä monia muotoja kuten klassisempi rock, metalli, hard rock, punk, grunge, ja niin edelleen... Kaikki nämä eri genret edustavat rock musiikin kehitystä ajassa, ja niin on tuo 90-luvun alkupuolelta saakka suosiota saanut rap rock myös...

Ja hip hopin/räpin mä määrittelisin rumpukomppivetoiseksi lausutuksi musiikin muodoksi... Nyt kun rock musiikkiin lisätään tätä lausuttua puolta, niin sehän on juuri ollut siis jo päälle 30 vuotta olemassa, ja Spoken Word perinteellä on vieläkin pidemmät juuret...

Eli itse en ainakaan puhu sen puolesta, että rock musiikki pitäisi jotenkin museoida ja joku "klassinen rock" tyylinen laulettu tyyli olisi se ainoa oikea...

Mun argumentti on ollut koko ajan se, että vaikka hip hop on ohittanut jenkeissäkin rock musiikin striimatuimpana ja myydyimpänä genrenä, niin rock voi ja elää edelleen hyvin... Toki se uudempien artistien osalta on muuttanut muotoaan ja toneaan, ja toisaalta levy-yhtiöillä on omat agendansa ja tavoitteensa tässä kuviossa...

Mielenkiintoista tässä on se, että mihin rock tästä jatkossa kehittyy, ja mikä sen suhde on esimerkiksi juuri hip hoppiin... Onhan RHCP:täkin sanottu Rap Rock genren varhaiseksi edustajaksi kaiken muun ohessa mitä he ovat tehneet ja milaisia tyylejä edustaneet...

Jos puhutaan rock musiikin tulevaisuudesta, niin silloin mä näkisin, että pitäisi katsoa sitä, kuinka sähkökitara instrumenttina sovitetaan erilaisiin genrejen yhdistelmiin, ja niin pois päin... Eli kuinka sähkökitaravetoinen musiikki tulee muuttumaan ja yhdistymään muiden genrejen kanssa...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3732 viestiä

#14 kirjoitettu 27.04.2022 16:01

Wikipedian lista...

...jossa on kerrottu kuka on myynyt eniten levyjä.

Kärjessä Elvis, Beatles ja Michael Jackson.

Lähde ei välttämättä ole täysin luotettava. Mistä minä sen tietäsin...Mutta ei näihin tietenkään lukeudu juurikan niitä artisteja joista pidän.

Mun mielestä päteminen sillä, että tietää että Nirvana on myynyt enemmän levyjä kuin Eminem ja Tupac, niin ei ole kovin relevanttia. Eikä mua sellanen kiinnosta. Nuoret ostavat eniten levyjä? Totta, varmasti. Musiikissa on niin monenlaista tarjolla...ihan kuin on monenlaista ihmistä. Vähän pistää vittuttamaan, kyllä. Mutta...

Hiphopilla on juuret vahvasti 90-luvulla, ellei jopa 80-luvulla, kun mietitään ihan historiallisesti. Huippu hiphopin osalta ehkä koettiin kuitenkin 2000-luvulla.

Mistä sen muuten tietää, mikä genre on aina suosittua tai jopa suosittua nuorten keskuudessa? Mulla ainakin on hyvin rajoittunut käsitys tässä. Ja olisi varmasti rahan arvoista tietoa. Spotify kyllä kerää tässä mielessä hyvinkin mielenkiintoista dataa.

Kumpi siis on kovempi sana? Rock vai Räp? Pysyn edelleen kuten sanoin näkemyksessä, että rock on vanhempaa perua ja suurin piirtein 90-luvulla hiphop alkoi nostaa päätään. En puhu tietenkään levyjen myynnistä tai nuorten ihmisten kulutustottumuksista. Rock levyt on myyneet enemmän. Tilastoista sen näkee.

Mutta mikä on se tämän hetken kovin trendi? Mikä on pinnalla ja mikä on hermossa? Onko se se Nirvana? Ja makuasioista ei kiistellä...Ihan vitun sama. Tämä postaus oli tässä...No Big Pun intended

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#15 kirjoitettu 27.04.2022 16:34

geeli kirjoitti:


Hiphopilla on juuret vahvasti 90-luvulla, ellei jopa 80-luvulla, kun mietitään ihan historiallisesti. Huippu hiphopin osalta ehkä koettiin kuitenkin 2000-luvulla.

Kumpi siis on kovempi sana? Rock vai Räp? Pysyn edelleen kuten sanoin näkemyksessä, että rock on vanhempaa perua ja...


Mun mielestä tuo, että kumpi on kovempi ei ole relevantti kysymys... Se on hyvä vaan, että tarjolla on erilaisia vaihtoehtoja... Kuten nyt vaikkapa rock taikka räp...

Toisaalta jos miettii rock musiikin ja hip hopin syntyä, niin ei ne niin kaukana ole toisistaan ajallisesti, jos asiaa katselee 2020-luvun näkökulmasta...

Rock musiikki syntyi 1960-luvulla, ja sen juuret oli 1950-luvun rock 'n rollissa ja sitä edeltäneissä country, blues jne. genreissä...

Hip hopin juuret taas on 1970-luvun New Yorkissa ja Spoken Word perinteessä, ja se muodostui omaksi genrekseen oikeastaan 1980-luvulle tultaessa...

Jos asiaa ajattelee nykypäivän näkökulmasta, niin kummatkin ovat vanhoja genrejä, joista rock musiikkina kehittyi hieman hip hopia/räppiä ennen...


Tossa muuten muutama pala Spoken Word perinteestä 1970-luvun alusta:

The Watts Prophets - A Pimp
The Last Poets - James Brown

Greydon Moore and Leo Jung - The Planet Man

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#16 kirjoitettu 27.04.2022 17:53

Päden ja korjaan höpöjuttuja vielä sen verran että Nirvana ei tietääkseni ole myynyt lähellekkään yhtä paljon levyjä kuin Enimem....paitsi 1990-luvulla mistä oli tässä kysymys, ja siihen ehkä vaikuttaa jonkin verran se että Enimenin läpimurto tapahtui vasta 1999-2000 aikoina kun taas Nirvanan levytysura oli 1988-1994.

En minäkään ota mitään kantaa makuasioihin tai siihen mikä musiikin tyyli olisi toista kovempi juttu.
Levymyynti kuitenkin on aika lailla ainoa tapa mitata menneiden vuosikymmenten artistien suosiota...jos sille linjalle siis haluaa lähteä että mitä milloinkin on nuoriso kuunnellut.

Mitä uudempaa ja kaikkein suosituinta musiikkia olen kuullut niin vaikutelma on että siellä sekoittuu aika sujuvasti hip-hop, rhythm 'n blues, rock, pop, singer-songwriter, disco ja ties mikä muu...erilaisina komboina. Hip-hopista jäänyt rytmikäs "flow" näyttää jättäneen jälkensä melkein kaikkeen suosituimpaan popmusiikkiin. Se toki aiheuttaa sen usein kuullun 'kalkkis-kritiikin' että tosi moni biisi kuulostaa päällisin puolin samalta, vaikka siellä olisi miten erilaisia musiikillisia juttuja taustalla.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#17 kirjoitettu 27.04.2022 18:20

Eksyinpä kuuntelemaan noita Spoken Word juttuja... Hip Hopillahan on juurensa mustassa Spoken Word perinteessä, ja YouTubesta löytyi mielenkiintoisia videoita... Nämä nyt ei suoraan liity Hip Hopiin/Räppiin millään lailla, mutta edustavat Spoken Word perinnettä eri aikakausilta...

Tuossa kaksi kokonaista albumia:
Sidney Poitier with Doris Belack - Poetry of the Negro (1955)
Bama The Village Poet - Ghettos Of The Mind (1972)


Ja tuossa tuoretta nykypäivän Spoken Word runoutta suoraan Afrikasta:
Gombilla The Poet
Vanessa Chisakula


Enjoy!

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#18 kirjoitettu 27.04.2022 19:22

Ehkä olen tässä yksin mutta enemmän minä kuulen vanhan soulin, funkin ja (myöhemmin) diskon vaikutusta räpissä.

Niistä kai se alkunsa saikin tietääkseni...jotkut keksivät bileissa alkaa leikellä ja samplata jamibiisejä noiden musatyylien rytmikkäistä instrumentaaliosuuksista ja alkoivat heittää rytmikästä läppää siihen päälle. Jyvät sitten erottui akanoista ja jotkut alkoivat saamaan suosiota...

Nuo Spoken Word-jutut on täysin ymmärrettävästi olleet aina tosi underground-kamaa joten en tiedä paljonko ne New Yorkin tummaihoiseen nuorisoon edes pystyivät vaikuttamaan.

Soulissa, funkissa ja myös bluesissa oli erityisen oleellista vokalistin hyvä rytmintaju ja fraseeraus ajoituksineen. Sama pätee rappiin. Pop- ja rockmusiikissa on menestynyt moni noissa asioissa vähän heikkolahjaisempikin vokalisti....jostain iskelmästä ja kantrista puhumattakaan. Nykyään toki räpissäkin mennään joskus imago edellä jolloin suosioon voi päästä ilman kovin kummoista räpätystaitoa. Tältä ei yksikään populäärimusiikin muoto ole kokonaan säästynyt.

Aika lailla jokainen osaa puhua musiikin päälle, mutta räpätä hyvin osaa lopulta aika harva.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#19 kirjoitettu 27.04.2022 19:53 Muok:27.04.2022 20:03

art074 kirjoitti:


Ehkä olen tässä yksin mutta enemmän minä kuulen vanhan soulin, funkin ja (myöhemmin) diskon vaikutusta räpissä.

Niistä kai se alkunsa saikin tietääkseni...jotkut keksivät bileissa alkaa leikellä ja samplata jamibiisejä noiden musatyylien rytmikkäistä instrumentaaliosuuksista ja alkoivat heittää rytmikästä läppää siihen päälle. Jyvät sitten erottui akanoista ja jotkut alkoivat saamaan suosiota...

Nuo Spoken Word-jutut on täysin ymmärrettävästi olleet aina tosi underground-kamaa joten en tiedä paljonko ne New Yorkin tummaihoiseen nuorisoon edes pystyivät vaikuttamaan.

Soulissa, funkissa ja myös bluesissa oli erityisen oleellista vokalistin hyvä rytmintaju ja fraseeraus ajoituksineen. Sama pätee rappiin. Pop- ja rockmusiikissa on menestynyt moni noissa asioissa vähän heikkolahjaisempikin vokalisti....jostain iskelmästä ja kantrista puhumattakaan. Nykyään toki räpissäkin mennään joskus imago edellä jolloin suosioon voi päästä ilman kovin kummoista räpätystaitoa. Tältä ei yksikään populäärimusiikin muoto ole kokonaan säästynyt.

Aika lailla jokainen osaa puhua musiikin päälle, mutta räpätä hyvin osaa lopulta aika harva.


Niin, jos nyt oikein tarkkoja ollaan niin Hip Hop musiikkigenrenä mun käsittääkseni viittaa enemmän siihen musiikilliseen puoleen ja niihin taustabiitteihin, joidenka päälle räpätään, ja siis lausutaan se vokaaliosuus...

Toki on varmaankin niin, että Hip Hop on ottanut vaikutteita juurikin noista genreistä, jotka tossa mainitset...

Mitä tulee noihin Spoken Word juttuihin, niin jos on uskomista Palefacen ja Esa Salmisen vuonna 2019 julkaisemaa kirjaa "Kolmetoista kertaa kovempi: Räppärin käsikirja" niin Spoken Word, lavarunous ja Rap kietoutuvat oleellisesti yhteen, ja räppäämisen juuret on noissa runouden muodoissa...

Erityisesti Paleface nostaa kirjassaan esille The Watts Prophets sekä The Last Poets runoilijaryhmät... The Watts Prophets julkaisi vuonna 1971 albumin nimeltä "Rappin' Black in a White World" ja tällä albumilla sanaa "rap" käytettiin ensi kertaa sen modernissa merkityksessä, jolla viitattiin iskevästi esitettyyn riimittelyyn...

Sekä New Yorkissa että Los Angelesissä missä nuo yllä mainitut ryhmät toimivat oli lavarunousklubeja, joissa tulevatkin räppärit hioivat taitojaan... Lisäksi tuo Palefacen kirja mainitsee Gil Scott-Heronin, joka on vaikuttanut yhteiskunnallisen räpin muodostumiseen tuomalla yhteen Spoken Word perinnettä ja räppiä...


Elikkä, kun kirjoittelen Räpin ja Spoken Word perinteen yhteyksistä, niin perustan kirjoitukseni tähän Palefacen kirjan alkusivuilla esitettyyn historiikkiin, joka tuo myös esiin alussa sen, että mm. discomusa ja funk toimi hip hopin taustavaikuttajina silloin alussa...

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#20 kirjoitettu 27.04.2022 20:27

IT kirjoitti:

Elikkä, kun kirjoittelen Räpin ja Spoken Word perinteen yhteyksistä, niin perustan kirjoitukseni tähän Palefacen kirjan alkusivuilla esitettyyn historiikkiin, joka tuo myös esiin alussa sen, että mm. discomusa ja funk toimi hip hopin taustavaikuttajina silloin alussa...


ok. Oma näkemykseni perustui muun muassa näiden ensimmäisten MC:iden haastatteluihin ja dokumentteihin, mitä olen kymmenien vuosien aikana muutamia nähnyt. En nyt muista näiden nimistä muita kuin Grandmaster Flash (nimi, jota ei voi unohtaa).

En ole noissa yhteyksissä ikinä kuullut ainuttakaan viittausta Spoken Word-kulttuurin vaikutuksesta. Eihän se toki tarkoita etteikö sitä olisi ollut. Paleface epäilemättä on juuri oikea auktoriteetti tästä kyllä kertomaan.

Aina yhtä luotettavasta jumalan sanasta eli Wikipediastakaan en mitään viitettä Spoken Wordin vaikutuksesta löytänyt, mutta se näemmä tietää kertoa tällaisesta "capping"-tavasta, joka näyttää olleen rap-battle:jen esi-isä-

"influenced by the African American style of "capping", a performance where men tried to outdo each other in originality of their language and tried to gain the favor of the listeners" https://en.wikipedia.o...

Tuollaisia kisoja ne käsittääkseni veti siellä Nykin ghettojen block partyissä jo 70-luvulla,

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#21 kirjoitettu 27.04.2022 20:41

Folk- ja bluesmusiikissa muuten oli tämä 'talkin'-laulutapa aika yleistä jo aikana ennen kuin äänityksiä tehtiin.

Tuossa Woody Guthrie äänitys vuodelta 1940

Dylanilla on tusinan verran julkaistuja Talkin Blueseja. Tässä yksi hupaisa liveveto, joka kertoo sen ajan jenkkilän kommunismiparanoiasta (1963).

ja vanhin mitä heti löysin...

Chris Bouchillon - Talking Blues (1926)

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#22 kirjoitettu 27.04.2022 20:43

art074 kirjoitti:


ok. Oma näkemykseni perustui muun muassa näiden ensimmäisten MC:iden haastatteluihin ja dokumentteihin, mitä olen kymmenien vuosien aikana muutamia nähnyt. En nyt muista näiden nimistä muita kuin Grandmaster Flash (nimi, jota ei voi unohtaa).

En ole noissa yhteyksissä ikinä kuullut ainuttakaan viittausta Spoken Word-kulttuurin vaikutuksesta. Eihän se toki tarkoita etteikö sitä olisi ollut. Paleface epäilemättä on juuri oikea auktoriteetti tästä kyllä kertomaan.

Aina yhtä luotettavasta jumalan sanasta eli Wikipediastakaan en mitään viitettä Spoken Wordin vaikutuksesta löytänyt, mutta se näemmä tietää kertoa tällaisesta "capping"-tavasta, joka näyttää olleen rap-battle:jen esi-isä-


Tossa seuraavassa linkissä on "The Cambridge Companion to Hip-Hop" -kirjan ensimmäinen luku, joka nimenomaisesti käsittelee räpin ja Spoken Word perinteen suhdetta, ja muutenkin nostaa esille aiemman afrikkalaisen vaikutuksen mustaan Spoken Word perinteeseen:

MC origins: rap and spoken word poetry


Kyllä niitä yhteyksiä on siis ollut paljonkin, mutta et varmaankaan ole osannut niitä erikseen etsiä...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#23 kirjoitettu 27.04.2022 20:59

art074 kirjoitti:


Folk- ja bluesmusiikissa muuten oli tämä 'talkin'-laulutapa aika yleistä jo aikana ennen kuin äänityksiä tehtiin.

Tuossa Woody Guthrie äänitys vuodelta 1940

Dylanilla on tusinan verran julkaistuja Talkin Blueseja. Tässä yksi hupaisa liveveto, joka kertoo sen ajan jenkkilän kommunismiparanoiasta (1963).

ja vanhin mitä heti löysin...

Chris Bouchillon - Talking Blues (1926)


Joo, eihän tuo puhelaulu taikka Spoken Word ole mitenkään uusia keksintöjä...

Olipahan muuten Guthrie ja Dylan saanut aika läjän lyriikoita mahtumaan pieneen tilaan... Mutta oikeille runoilijoille ei tuotakaan vaikeuksia tuo lyriikoiden tuottaminen, taikka niiden muistaminen...

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#24 kirjoitettu 27.04.2022 21:08

IT kirjoitti:

Kyllä niitä yhteyksiä on siis ollut paljonkin, mutta et varmaankaan ole osannut niitä erikseen etsiä...


Voi hyvin olla. Tai voi olla ihan vain niinkin että juuri noihin heppuihin joiden haastatteluja ja dokkareita olen nähnyt ei tuo Spoken Word-kulttuuri ainakaan suoranaisesti vaikuttanut. Esim. tuo Flash kuitenkin aloitti uransa vasta 70-luvun lopulla.

Siinä vaiheessa kun jokin musagenre on ehtinyt kehittyä 'maan alla' jo useamman vuoden niin välilliset vaikutteet alkaa olla jo tekijöille irrelevantteja (tulipas siitä hölmön kuuloinen pseudo-intellektuelli lause).

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#25 kirjoitettu 27.04.2022 21:24

art074 kirjoitti:


Siinä vaiheessa kun jokin musagenre on ehtinyt kehittyä 'maan alla' jo useamman vuoden niin välilliset vaikutteet alkaa olla jo tekijöille irrelevantteja (tulipas siitä hölmön kuuloinen pseudo-intellektuelli lause).


Kannattaa käydä lukemassa tuo artikkeli, jonka linkkasin... Musta tuntuu, että kyseessä on pitkäaikaisempi vuorovaikutus ja suhde räpin ja spoken word perinteen välillä, eikä kyse ole pelkästään aina välillisestä vaikutuksesta, vaan monet räppärit ovat nimenomaan hakeneet myöhempinäkin aikoina nimenomaan vaikutteita Spoken Word perinteestä...

Räppihän kun on lopulta runouden muoto... Niin on Spoken Word lavarunouskin, sillä erotuksella että räpissä tuo lainien riimittely on kaiken a ja o... Spoken Wordissä voi esiintyä riimittelyä taikka sitten ei...

Rap Is Poetry


Tuossa on muuten tuolta The Last Poets kokoonpanolta tuoreempaa tuotantoa vuodelta 2018:

The Last Poets - Understand What Black Is


Ja tämä on Spoken Word kappale, joka taas ottaa vaikutteita muualta musiikista...

^ Vastaa Lainaa


geeli
3732 viestiä

#26 kirjoitettu 28.04.2022 09:34

Eiköhän tässä voi kevyesti lässyttäen todeta, että monet genret, ja myös Rock ja Rap, voivat luonnollisesti sulautua yhteen. Silloin ei voi enää sanoa, kumpaa tyyliä jokin artisti edustaa.

Pääasia, minulle, on että sitä musasta saa jollain tavalla potkua ja virtaa. Eli tervetuloa kaikenlainen ja uusi musiikki. Olen valmiina kuuntelemaan. Ehkä löytyy jotain kiinnostavaa, taas.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#27 kirjoitettu 28.04.2022 10:05

art074 kirjoitti:


ok. Oma näkemykseni perustui muun muassa näiden ensimmäisten MC:iden haastatteluihin ja dokumentteihin, mitä olen kymmenien vuosien aikana muutamia nähnyt. En nyt muista näiden nimistä muita kuin Grandmaster Flash (nimi, jota ei voi unohtaa).

En ole noissa yhteyksissä ikinä kuullut ainuttakaan viittausta Spoken Word-kulttuurin vaikutuksesta. Eihän se toki tarkoita etteikö sitä olisi ollut. Paleface epäilemättä on juuri oikea auktoriteetti tästä kyllä kertomaan.

Aina yhtä luotettavasta jumalan sanasta eli Wikipediastakaan en mitään viitettä Spoken Wordin vaikutuksesta löytänyt, mutta se näemmä tietää kertoa tällaisesta "capping"-tavasta, joka näyttää olleen rap-battle:jen esi-isä-

"influenced by the African American style of "capping", a performance where men tried to outdo each other in originality of their language and tried to gain the favor of the listeners" https://en.wikipedia.o...

Tuollaisia kisoja ne käsittääkseni veti siellä Nykin ghettojen block partyissä jo 70-luvulla,


Joo, teinpä hieman taustatyötä tässä aamun aikana, ja ensinnäkin on sanottava tuosta Grandmaster Flashistä, jota tuot esiin että hän oli enemmän DJ kuin MC, eli Grandmaster Flash kehitteli silloin aikoinaan lähinnä erilaisia DJ tekniikoita, ja hänen yhtyeessään oli erikseen MC:t jotka räppäsivät, joten on aika luonnollista ettei hänen vaikuttimenaan ole ollut Spoken Word runous perinne...

Toisaalta viittaat tuossa Hip Hopin historiaa käsittelevään Wikipedian artikkeliin, joka ei mainitse Spoken Word perinnettä, mutta räppäystä käsittelevä artikkeli kuitenkin mainitsee...


Tuossa muutama Wikipedian artikkeli näihin liittyen:
Wiki: Grandmaster Flash
Wiki: Rapping
Wiki: Spoken Word

Tuossa taas tuo Cambridgen artikkeli, jossa siis asiaa räpin ja spoken word runouden kytköksistä:
MC origins: rap and spoken word poetry

Tuossa asiaa Hip Hopin historiasta, ja myös Grandmaster Flashistä DJ:nä:
Hip Hop History

Ja tuossa taas asiaa siitä kuinka moderni Hip Hop on vuorostaan vaikuttanut runouteen Amerikassa:
Six features of Hip Hop poetry


Elikkä, kyllä ne Räpin ja Spoken Word runoperinteen yhteydet sieltä löytyvät, jos osaa katsoa... Tuo Grandmaster Flash, jonka siis mainitset, niin toimi silloin 70-luvulla lähinnä uraauurtavana Hip Hop DJ:nä, ei räppiä sylkevänä MC:nä... On aika luonnollista siis, ettei ne juuret ole silloin lavarunoudessa vaan DJ-puolella...

Ja kun katselee Wikipediaa ja Hip Hopin juurten sijaan tutustuu räppiä käsittelevään artikkeliin, niin ne yhteydet Spoken Word perinteeseen löytyvät...


Tossa asiaa Suomesta:
YLE: Suomessakin lavarunous on alkanut ottaa vaikutteita rap-lyriikasta

Elikkä Spoken Word perinne ja runous ylipäätään on vaikuttanut Hip Hopiin/räppiin, ja toisaalta räp on vaikuttanut runouteen takaisin... Toki on varmastikin niin, että siinä vaiheessa kun Hip Hop/Räp erosi omaksi genrekseen, niin se räppääminen on sen puitteissa kehittynyt paljolti myös oman sisäisen logiikkansa puitteissa ja ansiosta...

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#28 kirjoitettu 28.04.2022 11:12 Muok:28.04.2022 11:14

kirjoitin aiemmin näin

En ole noissa yhteyksissä ikinä kuullut ainuttakaan viittausta Spoken Word-kulttuurin vaikutuksesta. Eihän se toki tarkoita etteikö sitä olisi ollut.

tämä hiphop on aika lailla se vihoviimeinen kukkula jolla olisin valmis kuolemaan, joten uskon kyllä ihan ilman linkkiviidakkoakin. Muutaman viihdyttävän dokumentin ja useita haastatteluja olen nähnyt. Jos ne käsitteli just vääriä asioita väärästä näkökulmasta niin ei voi mitään. Tulipa katsottua kuitenkin.

Rappi ja hip-hoppi on ihan samanlaisia lukemattomien vaikutteiden sulatusuuneja kuin vaikka rock-musiikki on aina ollut. Eri artisteihin vaikuttavat eri asiat, ja suurin osa vaikutteista on aina välillisiä.

Tuo Spoken Word-kulttuuri kyllä vaikuttaa kaikkea muuta kuin 'katu-uskottavalta', 'gangstalta' tai 'coolilta', niin sekin voi vaikuttaa siihen miksi en ole yhdenkään artistin siitä koskaan ääneen kuullut puhuneen. Tai sitten en ole tosiaan vaan osannut kuunnella oikein.

Mutta siitä huolimatta kuuntelen kyllä jatkossakin mieluummin jonkin kuuluisan räpättäjän mielipiteitä ja elämäntarinoita, kuin mitä Cambridgessa joku tutkija aiheesta analysoi...tai Paleface.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#29 kirjoitettu 28.04.2022 15:57

Tulipa tässä luettua Eminemistä ja runoudesta... Tuossa analyysi siitä kuinka Eminem käyttää runouden tyylikeinoja omassa tuotannossaan:

Rapoetics: Elements Of Poetry In Eminem’s Lyrics


Ja mitä Eminem lukee? No nuorena ainakin sarjakuvia ja sanakirjaa... Kyllä, englannin kielen sanakirjaa...

Do rappers read books?


Suomessa muuten ei ole ilmeisesti tällä hetkellä julkaistu suomen kielen sanakirjaa paperisessa kirja muodossa, vaan ainoastaan löytyy Kielitoimiston sanakirja sähköisessä muodossa:

Kielitoimiston sanakirja


Ongelma tuossa on vaan se, että sitä joutuu varta vasten hakemaan sanoja, jotta ne löytää... Paperisen sanakirjan etu on se, että sanat on listattuna, jolloinka uusien sanojen löytäminen helpottuu...

Itsellänikin on kaksi englannin kielen sanakirjaa, joissa englannin kieliset sanat on selostettu englanniksi: Webster's New World Dictionary sekä Cambridge Advanced Learner's Dictionary...

Englannin kieltä toki käytetään sen verran enemmän maailmassa, jotta tuollaisten kirjojen kustantaminen kannattaa... Veikkaan silti, että moni suomalainenkin tarvitsisi kunnon sanakirjaa avuksi, ainakin räppärit, jotka haluaisivat Eminemin tapaan lukea sellaista...


Mutta onneksi suomeksi löytyy netistä myös riimisanakirja, joka etsii riimejä yli 100 000 sanasta:

Riimisanakirja


Ja tuolta voi hakea kanssa riimejä: Riimihaku

Hain tuolta sanaa "soosi" ja sain tulokseksi 527 sanaa... Ei pöllömpää...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#30 kirjoitettu 28.04.2022 17:08

art074 kirjoitti:


Tuo Spoken Word-kulttuuri kyllä vaikuttaa kaikkea muuta kuin 'katu-uskottavalta', 'gangstalta' tai 'coolilta', niin sekin voi vaikuttaa siihen miksi en ole yhdenkään artistin siitä koskaan ääneen kuullut puhuneen. Tai sitten en ole tosiaan vaan osannut kuunnella oikein.


Ensinnäkin on sanottava, että oikeastaan se, että räp on runoutta, on itsestään selvyys...

Mutta Gil Scott-Heron oli Spoken Word artisti, jota on tituleerattu myös "Räpin kummisedäksi", ja kun hän kuoli vuonna 2011, niin monet eturivin räppärit muistivat häntä, kuten Eminem ja Snoop Dogg...


"Eminem wrote on Twitter: "RIP Gil Scott-Heron. He influenced all of hip-hop.""

BBC: Tributes paid to Gil Scott-Heron

Soundi: Radiohead ja Eminem muistavat Gil Scott-Heronia


Tuossa taasen Räpin antologia kirja, joka käsittelee räppiä runoutena, ja listaa ison kasan englanninkielisiä räp lyriikoita neljän vuosikymmenen ajalta:

Adlibris: The Anthology of Rap

Tuohon kirjaan valitut räp lyriikat eivät välttämättä edusta kaupallisesti menestyneimpiä kappaleita, vaan niitä jotka ovat runollisesti merkityksellisimpiä...

Kirjassa on mm. tämä: Grandmaster Flash and the Furious Five - The Message


Gil Scott-Heronia pääsee kuuntelemaan tuolta:

Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised

Gil Scott-Heron - Me and the Devil

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#31 kirjoitettu 28.04.2022 17:50

art074 kirjoitti:


Rappi ja hip-hoppi on ihan samanlaisia lukemattomien vaikutteiden sulatusuuneja kuin vaikka rock-musiikki on aina ollut. Eri artisteihin vaikuttavat eri asiat, ja suurin osa vaikutteista on aina välillisiä.


Toki... Ei tuota Spoken Word perinteen painoarvoa varmaankaan kannata liikaa liioitella, mutta onhan se vaan fakta, että räppi on a) runoutta, ja b) lausuttua runoutta...

Spoken Word on myös lausuttua runoutta, joka oli olemassa pitkään jo räppiä ennen... Eli tässä mielessä voi sanoa, että räppi on osa samaa perinnettä kuin Spoken Word, mutta toisaalta räpissä korostuu riimittely ja flow eri tavalla kuin Spoken Wordissä, jossa on enemmän vapauksia ilmaisun suhteen, jotenka kyse ei ole samoista asioista...

Sen nyt kuitenkin uskaltaa varmaankin sanoa, että räppi on perinyt Spoken Word perinteeltä laajassa mielessä tämän lausutun runouden sen sijaan että räpit laulettaisiin, vaikka hip hop piiseissä perinteistä lauluakin varsinkin kertseissä esiintyykin...

On siis tietyllä tavalla itsestäänselvyys, että räppi juontaa juurensa Spoken Word perinteestä, koska se on samalla lailla lausuttua runoutta ja lyriikkaa...

Mutta kuuluuhan tähän lausuttuun musiikkiin myös lausuttu blues taikka ihan mikä vaan lausutun musiikin muoto, joista sinäkin esimerkkejä tänne jo laittelit...

Eli ei nyt liioitella tuota vaikutusta, mutta todetaan että kummassakin on kyse lausutusta runoudesta, ja tämä niitä yhdistää, ja tämän takia räppi on osa sitä perinnettä, jossa kappaleen lyriikat lausutaan laulamisen sijaan...


Tästä voidaan varmaankin olla sun kanssasi yhtä mieltä?

^ Vastaa Lainaa


art074
1271 viestiä

#32 kirjoitettu 28.04.2022 18:18

IT kirjoitti:

Eli ei nyt liioitella tuota vaikutusta, mutta todetaan että kummassakin on kyse lausutusta runoudesta, ja tämä niitä yhdistää, ja tämän takia räppi on osa sitä perinnettä, jossa kappaleen lyriikat lausutaan laulamisen sijaan...


Tästä voidaan varmaankin olla sun kanssasi yhtä mieltä?


Muuten kyllä, mutta en välttämättä osaa mieltää rappia 'lausumiseksi'. Sen ilmaisun toimivuus kuitenkin nojaa mm. musiikilliseen rytmitajuun, fraseeraukseen ja painotukseen. Tästä syystä edelleen kuulen enemmän 'hip-hoppia' jossain 60-70-lukujen soul- tai funklegendoissa, tai vaikka John Lee Hookerin bluesissa, kuin noissa lausutuissa jutuissa jotka tuntuvat pohjautuvan lähinnä siihen mitä sanotaan, eikä hip-hopin tyyliin siihen mitä ja miten sanotaan.

Myönnän kyllä että en minä noita Spoken Word-juttuja jaksanut yhtäkään kuunnella muutamaa sekunttia pidempään, eli en sulje pois että siellä jonkinlaista musikaalistakin antia seasta paljastuisi.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#33 kirjoitettu 28.04.2022 20:10

art074 kirjoitti:


Muuten kyllä, mutta en välttämättä osaa mieltää rappia 'lausumiseksi'. Sen ilmaisun toimivuus kuitenkin nojaa mm. musiikilliseen rytmitajuun, fraseeraukseen ja painotukseen. Tästä syystä edelleen kuulen enemmän 'hip-hoppia' jossain 60-70-lukujen soul- tai funklegendoissa, tai vaikka John Lee Hookerin bluesissa, kuin noissa lausutuissa jutuissa jotka tuntuvat pohjautuvan lähinnä siihen mitä sanotaan, eikä hip-hopin tyyliin siihen mitä ja miten sanotaan.

Myönnän kyllä että en minä noita Spoken Word-juttuja jaksanut yhtäkään kuunnella muutamaa sekunttia pidempään, eli en sulje pois että siellä jonkinlaista musikaalistakin antia seasta paljastuisi.


Joo, voihan sen noinkin tietty ajatella... Itse kuitenkin näen räpin lausumisena kuten Spoken Word runouden ja ilmaisun laajemminkin... Se vaan, että ne on tyyliltään ihan erilaisia lausumisen muotoja...

Tuo rytmitaju, fraseeraus ja painotus tulee juuri esiin räppäyksen flowssa, ja onhan se sanottava että varmastikin on niin, että vaikka räppi on osa lausutun (siis ei-lauletun) ilmaisun perinnettä, niin se on varmaankin alun jälkeen kehittynyt aika lailla omaehtoisesti, elikkä kun noita räpin historiikkeja lukee, niin eri räp artistit ovat eri aikoina tuoneet tuohon riimittelyyn ja flowhun uusia ulottuvuuksia...

Tuolla kehityksellä ei siis ole mitään tekemistä Spoken Word ilmaisun kanssa, vaan katsoisin että se on ihan hip hopin ja räpin sisältä syntynyttä kehitystä...

Mutta niin Spoken Word kuin räppikin on osa samaa perinnettä kuin tuo Talking blues josta sä jo esimerkkejäkin tähän ketjuun laitoit...

Lisäksi voidaan sanoa, että Griootit olivat länsiafrikkalaisia kiertäviä muusikkoja ja runoilijoita, ja tämä perinne joka elää Afrikassa vieläkin, on myös vaikuttanut mustaan afroamerikkalaiseen ilmaisuun, jos Wikipedian Rapping artikkelia on uskominen...


Tuossa varhainen "Räp Rock esitys" vuodelta 1950, eli Talking bluesista kyse:

Joe Hill Louis - Gotta Let You Go


Ja tuossa esimerkki länsiafrikkalaisesta Griootista:

Interview with Griot (West African storyteller) Alhaji Papa Susso

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#34 kirjoitettu 28.04.2022 21:11

Joo, ja kyllähän "valkoisessakin" musiikissa on erilaisia lausunnan muotoja kehitetty...


Eka esimerkki on Sprechgesang ja Sprechstimme jotka viittavaat laulamisen ja lausunnan välimuotoihin... Tuossa jälkimmäisestä esimerkki:

Schoenberg: Pierrot Lunaire with Patricia Kopatchinskaja


Toka esimerkki on Recitation song tyylistä:

T Texas Tyler - Deck Of Cards


Ja sitten Talking blues esimerkki:

Townes Van Zandt - Talking Thunderbird Blues


Tuossa Townes Van Zandt videossa on lyriikat mukana, ja onhan siinä muuten nähtävissä samanlaista riimittelyä kuin räpissä ainakin osassa lyriikkaa...


Elikkä lausuttu ilmaisu musiikissa ei ole mitenkään uutta... Tossa poonus:

The Jubalaires - The Preacher And The Bear

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#35 kirjoitettu 28.04.2022 22:10

Joo, tulipahan katsottua noita moderneja Spoken Word videoita, ja kyllähän tuo on taidemuotona ja ilmaisun keinona ihan mielenkiintoinen... Tuossa muutamia esimerkkejä siitä mitä jäi haaviin:

KaracterHipHop - Pain
Mother Poetry Bruce - Lost Generation
Eppic - Mindset
Forest Blakk - Find Me
Chase & Status - Spoken Word ft. George The Poet
Tom MacDonald - Not Alone

Ja tossa yksi suomalainen:
Verbaali Akrobaatti - Rauhan Puutarha


Ei nää kyllä pöllömpiä ole... Vaan itse asiassa ihan mielenkiintoisia ja kuunneltavia...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#36 kirjoitettu 29.04.2022 13:30

Filius|B kirjoitti:


Mikähän moderniin spokenwordiin on vaikuttanut? Hiphop? Aika selkee...ympyrä sulkeutuu


Toki... Tuossa tulikin jo aiemmin esille, että Hip Hop tosiaan on vaikuttanut moderniin Spoken Wordiin, joten oikeassa olet... Kaikki vaikuttaa kaikkeen...

Mut sehän vaan on hyvä jos vaikutteita haetaan myös tiukkojen genrerajojen ulkopuolelta...

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
207 viestiä

#37 kirjoitettu 29.04.2022 15:35 Muok:29.04.2022 15:39

geeli kirjoitti:
Vielä vähän aikaa sitten nuoriso kuunteli EDM:ää ja Housea. Mitähän ne nyt kuuntelee?

Rock oli tyypillinen genre 70- ja 80-luvun nuorille. 90-luvulla tuli hiphop.

Onhan se musa tärkeetä ja varsinkin nuorille. Ylitarjontaa vaan on ja ajat on muuttuneet.

Rock-musiikki oli kyllä vielä todella suosittua 90-luvulla ja 2000-luvun alkupuolella nuortenkin keskuudessa. Linkin Parkit, Limp Bizkitit ja muut olivat iso juttu, tosin olihan noissa rap-vaikutteita. Ihan "perus-" ja vaihtoehtorokkikin oli kyllä elinvoimaista. Radiohead, Nickelback ja muut.

2000-luvun puolella oli sitten emo-skene, jota edusti mm. My Chemical Romance. Suuressa suosiossa nuorten keskuudessa.

Minun nähdäkseni rock oikeasti kuoli valtavirrassa vasta 2000-luvun puolivälin jälkeen. Guitar Hero -pelit ehkä toivat sille lisää elinaikaa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#38 kirjoitettu 29.04.2022 19:18

Elintasokas kirjoitti:


Rock-musiikki oli kyllä vielä todella suosittua 90-luvulla ja 2000-luvun alkupuolella nuortenkin keskuudessa. Linkin Parkit, Limp Bizkitit ja muut olivat iso juttu, tosin olihan noissa rap-vaikutteita. Ihan "perus-" ja vaihtoehtorokkikin oli kyllä elinvoimaista. Radiohead, Nickelback ja muut.

2000-luvun puolella oli sitten emo-skene, jota edusti mm. My Chemical Romance. Suuressa suosiossa nuorten keskuudessa.

Minun nähdäkseni rock oikeasti kuoli valtavirrassa vasta 2000-luvun puolivälin jälkeen. Guitar Hero -pelit ehkä toivat sille lisää elinaikaa.


Joo, varmaankin tämä ainakin pätee Suomeen ja meillähän striimatuimmat artistit taitavat olla hip hop/räp artisteja ja takana tulee sitten metalli ja pop...

Mutta jos katsotaan musiikin kulutusta maailmanlaajuisesti taikka USA:ssa, niin ei rock varsinaisesti kuollut ole, mutta se ei välttämättä ole enää suosituin genre...


Tossa on amerikkalaisen Billboard julkaisun juttu siitä kuinka R&B/Hip Hopista tuli USA:n suosituin genre, ja se juttu on oikeastaan siinä videon muodossa, joka kestää vajaa 4 minuuttia:

Billboard Explains


Ja tossa yllä olevassa jutussa nimenomaan oleellista on se, että R&B ja Hip Hop on ympätty saman genren alle... Tossa pari Statistan tilastoa USA:sta:

Striimatun musiikin kuuntelu USA:ssa 2020
Kuunnelluimmat genret USA:ssa 2018


Elikkä kun R&B/Hip Hop ympätään yhteen, niin ne on yhdessä Striimatumpia kuin Pop ja Rock, mutta jos ne erotellaan omiksi genreikseen, niin silloin Pop, Rock, R&B ja Hip Hop on aika tasavahvoja jenkeissä...

Samoin kun kysytään amerikkalaisilta, että mitä genrejä he kuuntelevat (mediasta riippumatta), niin Pop ja Rock ovat suositumpia kuin R&B ja Hip Hop, jotka toki yhteen laskettuna menevät niukasti Popin ja Rockin edelle...


Tuossa taas Statistan dataa maailmalta:
Musical tastes around the world
The world's favorite musical genres


Kun tuota maailman tilannetta katselee, niin Rockia genrenä ei voi noin vaan julistaa kuolleeksi... Maailmanlaajuisesti Pop ja Rock ovat vielä Hip Hopia suositumpia, olkoonkin että tässä on maakohtaisia eroja...

Suomen kohdalla en tällaista dataa löytänyt... Suomesta löytyi dataa Spotify striimauksien osalta, joita dominoi Hip Hop, mutta paljon oleellisempaa olisi löytää sellainen kysely, jossa ihmisiltä kysytään että mitä genrejä he oikeasti kuuntelevat mediasta riippumatta (striimaukset, cd levyt, jne...)... Veikkaan, että Suomessa Rock genrenä voisi vielä sekin kohtalaisesti, mutta jäisi varsinkin nuoremman yleisön keskuudessa Hip Hopin, Popin ja Metallin varjoon...

Eli kun puhutaan Rockin kuolemasta, niin Suomi ei ole koko maailma... Ja jenkeissäkin kun kysytään mitä kaikkia genrejä ihmiset oikeasti siis kuuntelee, niin Rock voi hyvin...

Tossa kyselyssä, jossa oli kysytty 18 maan osalta kuunneltuimpia genrejä, niin Pop ja Rock olivat eniten kuunnellut genret, ja Hip Hop oli vasta viidentenä... Toki jos Hip Hop ja R&B lasketaan yhteen, niin yhdessä ne nousevat sinne Popin ja Rockin tuntumaan kuunneltuimpana genrenä...

ja paljon tähän varmaan vaikuttaa sekin, että minkä ikäiseltä kuulijakunnalta asioita kysytään... Tossa maailmanlaajuisessa 18 maan kyselyssä oli kysytty 16-64 vuotiaiden kuuntelutottumuksia...

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
207 viestiä

#39 kirjoitettu 30.04.2022 10:24

Nojuu. Täytyy kyllä sanoa, että nuo globaalit luvut yllättivät.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13568 viestiä

#40 kirjoitettu 30.04.2022 11:57

Elintasokas kirjoitti:


Nojuu. Täytyy kyllä sanoa, että nuo globaalit luvut yllättivät.


Niinpä... Täytyy sanoa, että koko homma riippuu siitä mistä vinkkelistä asioita katsotaan...

Asiaan vaikuttaa niin maa, kuuntelijoiden ikä, ja se että puhutaanko striimatusta musiikista vaiko ylipäätään siitä mitä eri genrejä porukka kuuntelee, oli se sitten striimattua musiikkia taikka perinteisesti CD taikka vinyyli formaatissa olevaa musiikkia, taikka vaikkapa jokin radiokanava... Lisäksi asiaan tietty vaikuttaa se, että minkälaisia artisteja levy-yhtiöt haluavat nostaa pinnalle...

Kyllä kait se on totta, että perinteinen rock musiikki on Suomessa henkitoreissaan...

Mutta maailman mittakaavassa ja USA:ssa rock voi ja elää silti hyvin... Ehkäpä se ei ole nuorison ykkösgenre, ja rock on pudonnut valtaistuimeltaan, muttei se silti ole kadonnut minnekään...

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu